Differentiaaliyhtälö

jsergiqoveprnlk

Kahdella autolla, massoiltaan m ja 2m, kiihdytetään matka s. Kumpaakin autoa kiihdyttää sama voima F. Kummalla autolla on lopussa suurempi liike-energia ja kumpi on ennemmin matkan s päässä?

11

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IisakkiNewton

      Sama liike-energia, kevyempi ennen.

    • martta00

      Vakiovoima F tekee työtä matkan s verran eli määrän W = Fs, joka on lopuksi auton liike-energiaa. Molemmilla autoilla on siis lopussa sama liike-energia.

      Liikeyhtälöt: v = at ja s = ½at^2. Näistä saadaan pienen pyörittelyn jälkeen autolle 1 (massa m) aika t1 = sqrt(2ms/F) ja autolle 2 (massa 2m) aika t2 = sqrt(4ms/F). Näin ollen t1 < t2 eli auto 1 on ennemmin perillä.

      • noinkohan

        Eipä välttämättä noin. Voihan olla, ettei auto ole hinauksessa, vaan sitä ajetaan. Tällöin kiihdyttävä voima kohdistuu tienpinnasta renkaan kosketuspintaan, eikä kyseinen renkaan pinta liiku. Siksi kyseinen voima ei tee työtä, eli tiestä ei siirry energiaa renkaaseen.
        Toisekseen, autoon voi kohdistua muitakin voimia, kuin tienpinnasta renkaan kosketuspintaan voima F. Esim ilmanvastus. Sen seurauksena liike-energian määrä jää laskemaasi pienemmäksi molemmilla autoilla, ja suurempimassaisella autolla olisi suurempi liike-energia, koska ilmanvastus tekee sille pienemmästä vauhdista johtuen vähemmän negatiivista työtä samalla matkalla. Jos kuitenkin huomioidaan vierintävastus, niin se hukkaa suurempimassaisen auton energiaa enemmän samalla matkalla, joten se luultavasti kääntää tilanteen päinvastaiseksi realistisilla lukuarvoilla, eli suurempimassaisella on vähemmän liike-energiaa saman matkan s kuljettuaan. Tn sille että liike-energiat ovat samat on käytännössä tasan nolla.

        Jos vierintävastusta ei huomioida ja F on autoon liikkeen suunnassa vaikuttavien voimien resultantti (eikä yksittäinen kiihdyttävä voima) ja autoa hinataan olet täysin oikeassa!


      • aeija
        noinkohan kirjoitti:

        Eipä välttämättä noin. Voihan olla, ettei auto ole hinauksessa, vaan sitä ajetaan. Tällöin kiihdyttävä voima kohdistuu tienpinnasta renkaan kosketuspintaan, eikä kyseinen renkaan pinta liiku. Siksi kyseinen voima ei tee työtä, eli tiestä ei siirry energiaa renkaaseen.
        Toisekseen, autoon voi kohdistua muitakin voimia, kuin tienpinnasta renkaan kosketuspintaan voima F. Esim ilmanvastus. Sen seurauksena liike-energian määrä jää laskemaasi pienemmäksi molemmilla autoilla, ja suurempimassaisella autolla olisi suurempi liike-energia, koska ilmanvastus tekee sille pienemmästä vauhdista johtuen vähemmän negatiivista työtä samalla matkalla. Jos kuitenkin huomioidaan vierintävastus, niin se hukkaa suurempimassaisen auton energiaa enemmän samalla matkalla, joten se luultavasti kääntää tilanteen päinvastaiseksi realistisilla lukuarvoilla, eli suurempimassaisella on vähemmän liike-energiaa saman matkan s kuljettuaan. Tn sille että liike-energiat ovat samat on käytännössä tasan nolla.

        Jos vierintävastusta ei huomioida ja F on autoon liikkeen suunnassa vaikuttavien voimien resultantti (eikä yksittäinen kiihdyttävä voima) ja autoa hinataan olet täysin oikeassa!

        Vetovoimasta riippuu. Minä laitoin vetovoimaksi 4,1 kN , ja aika lähellä ovat toisinaan. Jos laittaa vetovoimaksi 2 kN, niin ovat hyvinkin kaukana, ja sitten taas rajanopeuksilla jo toiseen suuntaan hyvin kaukana.
        Laskin siis vakiovetovoimalla niin kuin puhe oli, vakioteholla saa laskea joku muu, helpompi se olisi, laskinhan silloin vuodenvaihteessa niitä Ladan pakonopeuksia. Kulunut aika jäisi varmaan kuitenkin laskemati.
        http://aijaa.com/WgPPaM


    • aeija
      • asdfasdfagts

        Kiitoksia aeijalle taas kerran asiallisesta vastauksesta.
        En ole vielä kovin pitkällä matematiikan opinnoissa joten voisitko hieman selventää muutavaa derivointiin ja integrointiin liittyvää kohtaa:

        Toisella rivillä olet kirjoittanut x''=dv/dt=dv/dx*dx/dt.

        Mistä tuonne tuo dx tulee ja mitä se oikein tarkoittaa käytännössä?


        Liike-energian laskemisen jälkeen kirjoitit

        dx/dt=sqrt(2Fx/m) --> dx/sqrt(sFx/m)=dt

        ja integroit, niin miten tuo käytännössä integroidaan? Integroitko kummankin puolen yhtälöstä? Miten integroidaan dt?

        Muuten ymmärränkin matemaattisen esityksen

        Terveisin toinen samankaltaista tehtävää ihmettelevä


      • aeija

        No, ensinnäkin jos et ole kovin pitkällä opinnoissa, niin differentiaaliyhtälöitä ei vielä kannata pähkäillä.
        Jos sen sijaan et ole vielä kovin pitkällä differentiaaliyhtälöiden opiskeluissa, niin tämä on ihan perusasioita ja perustuu derivoinnin ketjusääntöön (chain rule). Siitä on hyvin paljon selitystä netissä, mutta hyvin vaikeasti ymmärrettävää.
        En minäkään sitä ymmärrä, enkä varsinkaan osaa selittää, muuten kuin niin , että nämä ovat differentiaaleja, joita voidaan käsitellä kuin lukuja. Eli nyt a=dv/dt, eli lavennetaan osoittaja ja nimittäjä luvulla dx:
        x``=a=dv/dt => x``=dvdx/(dtdx)= (dx/dt)*(dv/dx)=v*(dv/dx), koska v=dx/dt

        Siinä integroidaan todellakin molemmat puolet erikseen omien muuttujiensa suhteen.

        dt on oikeastaan 1*dt, siinä dt ilmoittaa vaan että t:n suhteen integroidaan, ja tuon integraali t:n suhteen on t C, koska sen derivaatta on 1.


      • martta00
        aeija kirjoitti:

        No, ensinnäkin jos et ole kovin pitkällä opinnoissa, niin differentiaaliyhtälöitä ei vielä kannata pähkäillä.
        Jos sen sijaan et ole vielä kovin pitkällä differentiaaliyhtälöiden opiskeluissa, niin tämä on ihan perusasioita ja perustuu derivoinnin ketjusääntöön (chain rule). Siitä on hyvin paljon selitystä netissä, mutta hyvin vaikeasti ymmärrettävää.
        En minäkään sitä ymmärrä, enkä varsinkaan osaa selittää, muuten kuin niin , että nämä ovat differentiaaleja, joita voidaan käsitellä kuin lukuja. Eli nyt a=dv/dt, eli lavennetaan osoittaja ja nimittäjä luvulla dx:
        x``=a=dv/dt => x``=dvdx/(dtdx)= (dx/dt)*(dv/dx)=v*(dv/dx), koska v=dx/dt

        Siinä integroidaan todellakin molemmat puolet erikseen omien muuttujiensa suhteen.

        dt on oikeastaan 1*dt, siinä dt ilmoittaa vaan että t:n suhteen integroidaan, ja tuon integraali t:n suhteen on t C, koska sen derivaatta on 1.

        aeija kirjoitti:
        "Eli nyt a=dv/dt, eli lavennetaan osoittaja ja nimittäjä luvulla dx:
        x"=a=dv/dt => x"=dvdx/(dtdx)= (dx/dt)*(dv/dx)=v*(dv/dx), koska v=dx/dt"

        ei siinä oikeesti mitään lavenneta, vaan ketjusääntö tarkoittaa sitä, että koska nopeus v riippuu paikasta joka puolestaan riippuu ajasta eli v(x(t)), niin tämän derivaatta ajan suhteen eli kiihtyvyys a saadaan derivoimalla nopeus v ensin paikan x suhteen ja sitten tulos kerrotaan paikan derivaatalla ajan t suhteen eli (dv/dx)*(dx/dt)

        vaikka kaipa sinä sen tiesitkin...


      • aeija
        martta00 kirjoitti:

        aeija kirjoitti:
        "Eli nyt a=dv/dt, eli lavennetaan osoittaja ja nimittäjä luvulla dx:
        x"=a=dv/dt => x"=dvdx/(dtdx)= (dx/dt)*(dv/dx)=v*(dv/dx), koska v=dx/dt"

        ei siinä oikeesti mitään lavenneta, vaan ketjusääntö tarkoittaa sitä, että koska nopeus v riippuu paikasta joka puolestaan riippuu ajasta eli v(x(t)), niin tämän derivaatta ajan suhteen eli kiihtyvyys a saadaan derivoimalla nopeus v ensin paikan x suhteen ja sitten tulos kerrotaan paikan derivaatalla ajan t suhteen eli (dv/dx)*(dx/dt)

        vaikka kaipa sinä sen tiesitkin...

        Yksi kirja mulla on, mistä näitä kattelen, en minä itse mitään sävellä:
        http://aijaa.com/RPFCwz


    • käyrästöäkiitos

      - käyrät ja kurvit puuttuu ?

      • aeija

        Toi raskas Lada ei jaksa enää minkäänlaista ahretta, se on nääs täyteen ahrettu.
        (tamperelaisvitsi)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3414
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3210
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2822
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2072
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1835
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      140
      1460
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1260
    Aihe