Kuinka "tarkkaan" uskaltaa kertoa lääkärille....

neuvojakiitos

Olen menossa mua poliklinikalla hoitavalle lääkärille, kun vointi on huonontunut merkittävästi. (Lääkäriä tapaan harvoin, se ei oo henkilö, joka toteuttais hoidon käytännössä.) Mulla on suuria vaikeuksia itseilmaisussa ja useasti lääkäri on käsitäny mut täysin väärin, jopa niin, etten oo saanut ilmaistua toiveita lääkkeen vaihdosta.

Nyt kuitenkin itse varasin ajan "aikaistetusti". Haluan, että lääkäri ymmärtää mun vointini ja pohtii ajatuksella mun kanssa jotakin "tehokkaampaa" lääkettä, joka auttais just mua. En vaan tiiä, miten ilmaisisin todellisen vointini. Uskallanko kertoa toisinaan pakonomaisinakin mieleen tulevista melko tarkoista itsemurha-ajatuksista, jotka pelkään toteuttavani vahingossa? Ne ajatukset on jollain tasolla mielessä nykyään lähes koko päivän ja mieliala on tosi huono. Toisaalta se kertominen olis selkee merkki, et nyt pitää tehä jotain, mut en tiiä, miten lääkäri siihen reagoi. Kun oon puhunut niistä mun terapeutille aiemmin, se on jollain tasolla väistänyt ottamasta kantaa kovin selkeästi, että mitä pitäis oikeen tehä ja sanonut toki, että vois olla hyvä ottaa yhteys lääkäriin.

En tiedä, onko mun pelkoni ihan turha, mutta mieleen hiipii koko ajan kaikenlaisia kauhukuvia joistakin pakkohoitolähetteistä ja toisaalta myös siitä, että en osaa kertoa asiaani selkeästi tai että lääkäri pitää tommosista puhumista vain huomion hakuna (onhan se sitäkin, kun koitan sen huomion kautta saada apua).

8

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dddfds

      Mun neuvo on että älä mee koko paskaan. Älä sekaannu psykiatriaan.

      • neuvojakiitos

        Öh...mähän olen jo sekaantunut, kun oon terapiassa. Ja eipä se sekaantumattomuuskaan toiminut aikoinaan, kun sinnittelin parisen vuotta. Osa oireista on jopa vähentynyt (valitettavasti ei masennus kuitenkaan).


    • Voi sua!! Ymmärrän sinun pointtiasi, mutta sun täytyy kertoa suoraan kaikesta, jotta sua voidaan auttaa kunnolla ja oikein!!:)

    • Kaikkivaan

      Kerrot vaan asiat just niinku ne on, etkä ala salaileen mitään! :)

    • Pokke

      Suosittelen ettet kerro mitään. vääristelevät asiaa ja lääkitsevät tunteentomaksi. Itse asiasta aikoinaan hyvin paljon kärsinyt mtt.n takia. apua sieltä ei todellakaan saa, jos pystyt niin irtisanoudu niinsanotun hoidon piiristä. voimia sinulle

    • Lääkitys

      Millainen lääkitys sinulla on? Oletko tietoinen niiden haittavaikutuksista? Jotkin voivat aiheuttaa juuri kertomiasi oireita.

    • nIxIn

      Mitä huumausainetta tai -aineita käytät tällä hetkellä? Olethan varmasti ymmärtänyt, että niin kutsutut psyykenlääkkeet ovat huumeita? Niistä voi tulla sekavia tiloja, outoja keinotekoisia tunteita ja muun muassa sitä kautta itsetuhoajatuksia. Pistävät monen olon niin karmeaksi, että osa päätyykin itsemurhaan. Kannattaa miettiä onko järkevää ottaa jotain "tehokkaampaa" tai vielä vahvempaa, tai ylipäänsä yhtään mitään huumausaineita jatkossa. Toki oma päätöksesi.

    • neuvojakiitos

      Niin siis tällä hetkellä en syö mitään lääkettä, lopetin puolisen vuotta sitten, kun ei se kunnolla auttanut ja olisin halunnut kokeilla jotain muuta. En tiedä miksi, mut nyt olo on ollu tosi huono jonkin aikaa ja pelkään, ettei tää mielialaongelma oo todellakaan lähtemässä itekseen pois.

      Ja tosiaan tällainen se on ollu myös usein kausiluontoisesti ennen kuin oon syönyt mitään lääkettä. Joskus jopa ajankulku on vääristynyt, enkä silloin ollut koskaan koskenutkaan lääkkeisiin. Joten todellakin syön mielelläni vaikka sitten niitä teiän esille nostamia huumeita kuin oo tällaisessa tilanteessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe