Viekö vaimo omaisuuden erossa ?

ManuPa

Olen 50 v ja vaimo 40 v meillä on yhdessä rakennettu uusi omakotitalo Helsingissä 190 m2.
Olemme aviossa.
Talon omistusoikeus on merkitty siten että vaimolla on 90% ja minulle jää 10 %.
Tämä on myös merkitty lainhuutotodistukseen.
Näin on toimittu koska minulla on jonkun verran ulosotto velkaa .
Olen itse ajatellut siten että mahdollisen eron sattuessa omaisuus puolitetaan koska meillä ei ole avioehtosopimusta sekä näin on myös sovittu suullisesti vaimon kanssa.

Lisäksi minulla edellisestä avioliitosta 2 lasta. nykyisen vaimosna kanssa meillä on yksi lapsi .

Ovatko myös edellisen avioliiton lapset vaarassa menettää perinnössä minun osuuden ?

5

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksa_velat

      Olikohan noilla neliöillä mielestäsi vaikutusta asiaan...?

      Avioehtosopimusta ei ole. Eron sattuessa saat vaimon 90 %:sta puolet eli 45 %. Omasta 10 %:stasi menee puolet vaimolle, joten sinulle jää 5 %. Yhteensä siis sinulle jää 50 % ja vaimollesi (silloin jo ex-vaimo) 50 %.

      Eri asia sitten mikä on ulosottovelkojesi tilanne siinä vaiheessa. Voiolla, että vouti kiinnostuu tuosta 50 %:n osuudestasi.

      Jokainen OMISTA lapsistasi sitten aikanaan perii sinut, 1/3 jäämistöstäsi kullekin. Tuohon osuuteen tulee taas mukaan se vouti... eli vaimosi ei vie lastesi perintöä vaan jos joku on viedäkseen niin vouti.

    • Rikostutkintaan

      Miten on mahdollista rakenella omakotitaloja ollessaan ulosotossa? ettei vaan olisi syyllistytty varojen salaamiseen. eli vellallisen epärehellisyyteen.
      ja mistä taloon sijoitetut varat ovat peräsin?

    • //Näin on toimittu koska minulla on jonkun verran ulosotto velkaa .//

      Keplottelijahan sinä olet, kun noin olet toiminut. Ulosottovirasto olisi voinut, jos aktiivisesti toimisi etkä velkaasi maksaisi, puuttua tuohon omistussuhteeseen kyseenalaistamalla vaimon omistusoikeuden, jollei hänellä ole ollut varoja tuon 90 prosentin omistuksen hankkimiseen.

      Maksa nyt uo-velkasi, kun saat talosta enemmän kuin itse keplottelmasi 10 %:n osuuden.

      Ensimmäiseltä vastaajalta sait virheellisen laskelman. Omaisuuden osituslaskelma menee näin (kun talon lisäksi muuta omaisuutta ei oteta lukuun). Olkoon talon arvo 1.000.000 ja sinun uo-velkasi 200.000.

      Sinun varasi 10 % talosta = 100.000
      Sinun velkasi 200.000
      Sinun ositettava nettosi 0
      Vaimon varat 90 % talosta = 900.000
      Vaimon ositettava netto 900.000
      Puolisoiden yhteenlaskettu netto 900.000
      Kumpaisenki avio-osa 900.000 : 2 = 450.000
      Tasinko vaimolta sinulle 450.000 - 0 = 450.000
      Sinä vastaat uo-velastasi 200.000, jonka maksat pois saamallasi tasingolla.

    • ManuPa

      Näin on toimittu myös , koska talo on rakennettu vaimon ottamalla lainalla sekä hänen säästöillä.

      • Ja vaimon lainasta et pukahtanut mitään! Tottahan vaimon velka vaikuttaa osituksen lopputulokseen. Vai onko velka jo maksettu (vaimon tuloilla) pois.

        Jos oletetaan, että vaimolla on velkaa sama 200.000 kuin sinulla, osituslaskelma muuttuisi näin:

        Sinun ositettavan nettosi 0
        Vaimon ositettava netto 900.000 - 200.000 = 700.000
        Yhteenlaskettu ositettava netto 700.000
        Avio-osat 350.000
        Tasinko vaimolta sinulle 350.000 - 0 = 350.000
        Sinä pidät/saat:
        - omistamasi 10 % talosta 100.000
        - tasinko vaimolta 350.000
        Sinä vastaat:
        - uo-velka 200.000
        Vaimo pitää:
        - 90 % talosta 900.000
        Vaimo vastaa:
        - tasinko sinulle 350.000
        - talolaina 200.000


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe