Siion on tulevaakin

Selkeyttä

Monet Joseph Smithin ennustukset eivät ole vielä toteutuneet, vaan ne koskevat tulevaa aikaa. Niinpä Siionin ei ole paikkana vielä perustettu, mutta tullaan perustamaan. Pyhien kirjoitusten opaastaa:

SIION. Katso myös Henok; Uusi-Jerusalem.

Puhdassydämiset (OL 97:21). Siion tarkoittaa myös paikkaa, jossa puhdassydämiset asuvat. Henokin ja hänen kansansa rakentaman kaupungin nimi oli Siion. Se otettiin lopulta taivaaseen vanhurskauden tähden (OL 38:4; Moos. 7:18–21; 69). Myöhempinä aikoina rakennetaan Siion-niminen kaupunki lähelle Jacksonin piirikuntaa Missourin osavaltioon Amerikan yhdysvaltoihin. Israelin heimot kokoontuvat sinne (OL 103:11–22; 133:18). Pyhiä neuvotaan rakentamaan Siion kaikkialle, missä he asuvatkin maailmassa.

Daavidin kaupunkia kutsuttiin Siioniksi, 1. Kun. 8:1. Siionista tulee Herran sana, Jes. 2:2–3 (Miika 4:2; 2. Nefi 12:2–3). Siioniin Herra tulee vapauttajana, Jes. 59:20. Minä tuon teidät Siioniin — vaikka teitä olisi vain yksi kaupungissa ja kaksi kansan keskellä, Jer. 3:14. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, Joel 3:5 (Ob. 17). Siunattuja ovat ne, jotka pyrkivät tuomaan esiin minun Siionini, 1. Nefi 13:37. Siionin tyttäret ovat korskeita, 2. Nefi 13:16 (Jes. 3:16). Voi sitä, joka on huoleton Siionissa! 2. Nefi 28:19–25. Pyri tuomaan esiin Siion ja vahvistamaan sen asiaa, OL 6:6 (OL 11:6). Häntä minä olen innoittanut edistämään Siionin asiaa väkevän voimallisesti hyvän puolesta, OL 21:7. Uutta-Jerusalemia kutsutaan Siioniksi, OL 45:66–67. Independence Missourissa on Siionin kaupungin paikka, OL 57:1–3. Vitsaus jää Siionin lasten päälle, kunnes he tekevät parannuksen, OL 84:58. Herra nimesi kansansa Siioniksi, koska sillä oli yksi sydän ja yksi mieli, Moos. 7:18–19. Siion (Uusi-Jerusalem) rakennetaan Amerikan mantereelle, UK 10.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfa123om222

      Puhdassydämisiä koskeva siunaus on kuudes siunaus. Autuaita ....... He saavat nähdä Jumalan. Ilmestyksen kuudes seurakunta on Filadelphia. Tuo Josefin profetaalinen visio on runollinen, lohduttava ja rakkaudellinen sekä ehkä tarkoitettu siihen, että Filadelphia ei lopullisesti häviäisi maan päältä.

      Mutta on myös muita siunauksia kuin vain tuo kuudes. Autuaita ovat hengellisesti köyhät sillä taivasten valtakunta on heidän. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan sillä heidän on taivasten valtakunta. Niin lohduttava kuin Josefin puhe onkin niin hänet omat siunauksensa olkoot kaikkia veljiensä siunauksia vankemmat. Eikä tuo näky Siionista toteudu, vaan lohduttaa.

    • kaksipisteto

      Smith sitten taas unohti, tai ei tiennyt, että Raamatun Israel on todellinen kansa ja että profeetat kertovat sille tapahtuneesta. Sion tarkoittaa Jerusalemia, alunperin yhtä sen kukkuloista , kun palataan Sioniin, ei palata Utahiin eikä eikä Suomeen joista ei koskaan ole lähdettykään pakkosiirtoon.

      Jesajat kertovat ajasta jolloin olivat olemassa Juuda ja Israel ja miten ne tuhoutuivat, kuningaskunnat ovat iäksi menneet, samoin niiden hävittäjät Assyria ja Babylonia.
      Jesajat kertovat myös miten pakkosiirto alkaa ja päättyy ,osa Israelin ja Juudan asukkaista pakkosiirrettiin, samoin muiden noiden oman aikansa suurvaltojen valloittamien alueiden väestöä siirrettiin valloittajien alueelle. Paluu tapahtui kolmannen Jesajan aikaan, jolloin taas uusi suurvalta,Persia, kukisti Babylonian ja Persian hallitsija päästi kaikki pakkosiirretyt takaisin omiin maihinsa ,niin Israelin kuin Juudan kuin muidenkin. Joka tuolloin jäi palaamatta, jäi omista syistä, lupa palata oli.

      Jes44:24 Näin sanooJahve , sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen Jahve olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta.
      25 Minä teen tyhjäksi ennustajapappien merkit ja todistan taikurit petkuttajiksi, minä kukistan maan viisaat ja osoitan heidän tietonsa typeryydeksi.
      26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja panen täytäntöön sanansaattajieni neuvot. Minä sanon Jerusalemille: "Sinä saat asukkaasi takaisin", ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon jälleen!" Minä annan kaupunkieni nousta raunioista.
      27 Minä sanon merelle: "Kuivu, minä kuivatan sinun syöverisi." [Jes. 43:16]
      28 Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen!" [2. Aik. 36:23; Esra 1:2, Esra 5:13]

      Kolobin Elohim saa pitää Amerikan Uuden Jerusaleminsa ja rakentaa sinne itselleen temppeleitä, mutta täytyy sanoa että hän on kova plagioija eikä useimmiten edes ymmärrä mistä Jahven profeetat puhuvat ja miksi.
      Tästä nim.Selkeyttä minut taas haukkuu, mutta hänen tulisi muistaa etten minä olen kirjoittanut Raamatun tekstejä enkä muinaisen lähi-idän historiaa, tuo kaikki on molemmista todennettavissa. Jos kuitenkin haluaa keksiä jonkun uuden tarinan, silloin ei Raamattua kannata lainata.

      • Selkeyttä

        Olen todennut jo ennenkin, ettet ymmärrä ottaa nimiä muuten kuin kirjaimellisesti. Vertauskuvallinen kieli näyttää olevan sinulle hepreaa kuten niille, jotka sitä eivät osaa. Sinä kompastut tietämiseesi, vaikka osaatkin hepreaa.


    • Hehheheh

      Eli koska Tapani et pysty osoittmaan yhtäkään Smithin onnistunutta profetiaa, väitäkin, että ne toteutuvat vasta tulevaisuudessa. "Unohdat" kuitenin, että monissa ennustuksissa viitattiin kyllä tettyyn aikaan, mm. siihen, että on vielä hengissä Smithin ajan ihmisiä, kun ennustukset toteutuvat.

      Ja et kai väitä, että sisällissotaa koskeva ennustuskin (joka meni pieleen) tapahtuu vasta tulevaisuudessa?

      • Selkeyttä

        Sisällissota esitettiin tuossa ennustuksessa alkuna sille kehitykselle, joka johtaa mm.kansakuntien hajoamiseen.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sisällissota esitettiin tuossa ennustuksessa alkuna sille kehitykselle, joka johtaa mm.kansakuntien hajoamiseen.

        Höpsis. Smithille tuli väärä tilannearvio. Jos kansakunnat hajoavat (?),sillä ei ole mitään tekemistä Etelä-Carolinan tuon hetkisten (loppuvuosi 1832) tapahtumien kanssa!


    • kaksipisteto

      Ehkä kerrot myös sen ketkä kootaan oman uskontosi Sioniin, ketkä ovat nyt kadoksissa ja kootaan Yhdysvaltoihin oman uskontosi jumalan toimesta ja miksi käytät VT:n profeettoja tuossa? Israelin heimot eivät voisi palata vieraalle maalle eikä heistä kukaan enää ole ollut Kyyroksen (tai jonkun Persian muun hallitsijan) toimien jälkeen pakkosiirrossakaan.

      • Selkeyttä

        Pyhien kirjoitusten oppaasta:

        Israelin kokoaminen: Israelin huone kootaan yhteen viimeisinä päivinä ennen Kristuksen tulemista (UK 10). Herra kokoaa kansansa Israelin, kun se ottaa hänet vastaan ja pitää hänen käskynsä.

        Herra kohottaa merkkiviirin kansalle, Jes. 5:26. Suuressa rakkaudessani minä haen sinut takaisin, Jes. 54:7. Israel ja Juuda tuodaan takaisin omiin maihinsa, Jer. 30:3. Herra kokoaa israelilaiset niistä maista, joihin heidät on hajotettu, Hes. 28:25. Määräajan tullessa hän on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, Ef. 1:10. Kun Israel on hajotettu, se kootaan, 1. Nefi 15:12–17. Herra kokoaa kaikki, jotka ovat Israelin huonetta, 1. Nefi 19:16 (3. Nefi 16:5). Heidät tuodaan pois pimeydestä, ja he tulevat tietämään, että Herra on heidän Vapahtajansa, 1. Nefi 22:12. Jumala kokoaa lapsensa ja laskee lampaansa, 1. Nefi 22:25. Pakanakansakunnat vievät israelilaiset heidän perintömaihinsa, 2. Nefi 10:8 (3. Nefi 16:4). Minun kansani ja minun sanani kootaan yhteen, 2. Nefi 29:13–14. Vanhimpia kutsutaan kokoamaan valittuja, OL 29:7 (OL 39:11). Minä kokoan valittuni, OL 33:6. Kokoontukaa, niin että minä voin antaa teille lakini ja että voitte saada voiman, OL 38:31–33. Minä tuon takaisin kansani, joka on Israelin huonetta, OL 39:11. Pyhät tulevat esiin, OL 45:46. Mooses antoi kokoamisen avaimet, OL 110:11. Vanhurskaus ja totuus vyöryvät yli maan ja kokoavat Herran valitut, Moos. 7:62. Kokoamista verrataan raadolle kokoontuviin kotkiin, JS—M 27.

        Mikä Israel on:

        Vanhassa testamentissa Herra antoi nimen Israel Iisakin pojalle ja Abrahamin pojanpojalle Jaakobille (1. Moos. 32:28; 35:10). Nimi Israel tarkoittaa paitsi itse Jaakobia myös hänen jälkeläisiään ja valtakuntaa, joka näillä jälkeläisillä oli Vanhan testamentin aikoina (2. Sam. 1:24; 23:3). Kun Mooses oli johdattanut Israelin lapset pois Egyptin orjuudesta (2. Moos. 3–14), heidän hallitsijoinaan oli tuomareita yli kolmensadan vuoden ajan. Israelin yhtenäisen valtakunnan ensimmäinen kuningas oli Saul, ja valtakunta pysyi koossa Salomon kuolemaan asti, jolloin kymmenen heimoa nousi kapinaan Rehabeamia vastaan muodostaakseen erillisen kansakunnan. Israelin valtakunnan jaon jälkeen pohjoiset heimot pitivät suurempana osapuolena Israelin nimen ja eteläinen valtakunta sai nimen Juuda. Kanaaninmaata kutsutaan nykyisinkin Israeliksi. Toisessa mielessä Israel merkitsee Kristukseen todella uskovia (Room. 11:7; Gal. 6:16; Ef. 2:12).

        Israelin kaksitoista heimoa: Abrahamin pojanpojalla Jaakobilla, jonka nimi muutettiin Israeliksi, oli kaksitoista poikaa. Heidän jälkeläisiään sanotaan Israelin kahdeksitoista heimoksi ja Israelin lapsiksi. Kaksitoista heimoa ovat kantaisiensä mukaan Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar ja Sebulon (Jaakobin ja Lean poikia); Dan ja Naftali (Jaakobin ja Bilhan poikia); Gad ja Asser (Jaakobin ja Silpan poikia); Joosef ja Benjamin (Jaakobin ja Raakelin poikia) (1. Moos. 29:32–30:24; 35:16–18).


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Pyhien kirjoitusten oppaasta:

        Israelin kokoaminen: Israelin huone kootaan yhteen viimeisinä päivinä ennen Kristuksen tulemista (UK 10). Herra kokoaa kansansa Israelin, kun se ottaa hänet vastaan ja pitää hänen käskynsä.

        Herra kohottaa merkkiviirin kansalle, Jes. 5:26. Suuressa rakkaudessani minä haen sinut takaisin, Jes. 54:7. Israel ja Juuda tuodaan takaisin omiin maihinsa, Jer. 30:3. Herra kokoaa israelilaiset niistä maista, joihin heidät on hajotettu, Hes. 28:25. Määräajan tullessa hän on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, Ef. 1:10. Kun Israel on hajotettu, se kootaan, 1. Nefi 15:12–17. Herra kokoaa kaikki, jotka ovat Israelin huonetta, 1. Nefi 19:16 (3. Nefi 16:5). Heidät tuodaan pois pimeydestä, ja he tulevat tietämään, että Herra on heidän Vapahtajansa, 1. Nefi 22:12. Jumala kokoaa lapsensa ja laskee lampaansa, 1. Nefi 22:25. Pakanakansakunnat vievät israelilaiset heidän perintömaihinsa, 2. Nefi 10:8 (3. Nefi 16:4). Minun kansani ja minun sanani kootaan yhteen, 2. Nefi 29:13–14. Vanhimpia kutsutaan kokoamaan valittuja, OL 29:7 (OL 39:11). Minä kokoan valittuni, OL 33:6. Kokoontukaa, niin että minä voin antaa teille lakini ja että voitte saada voiman, OL 38:31–33. Minä tuon takaisin kansani, joka on Israelin huonetta, OL 39:11. Pyhät tulevat esiin, OL 45:46. Mooses antoi kokoamisen avaimet, OL 110:11. Vanhurskaus ja totuus vyöryvät yli maan ja kokoavat Herran valitut, Moos. 7:62. Kokoamista verrataan raadolle kokoontuviin kotkiin, JS—M 27.

        Mikä Israel on:

        Vanhassa testamentissa Herra antoi nimen Israel Iisakin pojalle ja Abrahamin pojanpojalle Jaakobille (1. Moos. 32:28; 35:10). Nimi Israel tarkoittaa paitsi itse Jaakobia myös hänen jälkeläisiään ja valtakuntaa, joka näillä jälkeläisillä oli Vanhan testamentin aikoina (2. Sam. 1:24; 23:3). Kun Mooses oli johdattanut Israelin lapset pois Egyptin orjuudesta (2. Moos. 3–14), heidän hallitsijoinaan oli tuomareita yli kolmensadan vuoden ajan. Israelin yhtenäisen valtakunnan ensimmäinen kuningas oli Saul, ja valtakunta pysyi koossa Salomon kuolemaan asti, jolloin kymmenen heimoa nousi kapinaan Rehabeamia vastaan muodostaakseen erillisen kansakunnan. Israelin valtakunnan jaon jälkeen pohjoiset heimot pitivät suurempana osapuolena Israelin nimen ja eteläinen valtakunta sai nimen Juuda. Kanaaninmaata kutsutaan nykyisinkin Israeliksi. Toisessa mielessä Israel merkitsee Kristukseen todella uskovia (Room. 11:7; Gal. 6:16; Ef. 2:12).

        Israelin kaksitoista heimoa: Abrahamin pojanpojalla Jaakobilla, jonka nimi muutettiin Israeliksi, oli kaksitoista poikaa. Heidän jälkeläisiään sanotaan Israelin kahdeksitoista heimoksi ja Israelin lapsiksi. Kaksitoista heimoa ovat kantaisiensä mukaan Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar ja Sebulon (Jaakobin ja Lean poikia); Dan ja Naftali (Jaakobin ja Bilhan poikia); Gad ja Asser (Jaakobin ja Silpan poikia); Joosef ja Benjamin (Jaakobin ja Raakelin poikia) (1. Moos. 29:32–30:24; 35:16–18).

        Ensinnäkään ei Israelia enää tarvitse mistään koota, ei kukaan elä pakkosiirrossa, vaan jokainen diasporan juutalainen, olivatpa esi-isät kuuluneet mihin heimoon hyvänsä, on vapaa liikkumaan Israeliin tai muualle. Nyt on menossa jopa jo toinenkin itsenäinen kaikkien heimojen valtio pakkosiirron jälkeen, ja pakkosiirtohan päättyi 2500 vuotta sitten Persian hallitsijan lupaan palata. Lupa koski kaikkia pakkosiirrettyjä ,puhut jo tapahtuneesta .

        2.Aikak.36:22 " Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena Jahve toteutti sanansa, JONKA PROFEETTA JEREMIA oli julistanut. Hän johdatti Kyyroksen kuuluttamaan kaikkialla valtakunnassaan sekä suullisesti että kirjallisesti: [Esra 1:1-4; Jes. 44:28]
        23 "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas:Jahve, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon Jahve, teidän Jumalanne, teidän kanssanne!"
        Sinua auttaisi varmaan paljon raamattua lukiessa tieto siitä milloin ja missä oloissa mikin luku on kirjoitettu, kun nyt jaeshoppaillessasi sekoitat kaikki tapahtumat keskenään .
        Edelleen, jätit vastaamatta keiden luulet oleven yhä pakkosiirrossa tai maanpaossa nykyinen diasporahan perustui alunalkaenkin vapaaehtoisuuteen ja huom. Raamatun mukaan kotiinkutsuja oli Jahve, se joka samalla ilmoitti olevansa ainoa jumala, ja kun palattiin kotiin, palattiin tietenkin Israelin maahan, ei Utahiin eikä Australiaan .Kolobin elohim voi tietenkin jälkijättöisesti kutsua mormonit kotiin Amerikkaan mutta ei muita. Tuo muuten olisikin hyvä täky kun teette käännytystyötä kehitysmaissa, se että väititte joitakin amerikkalaiskansoja israelilaisalkuperää oleviksi , oli puolestaan hyvin huono idea ja joudutte sitänyt selittelemäänkin.


    • samarin

      Smith sanoi että Herra ilmoitti hänelle että Missouriin tulee rakentaa temppeli kaupunkiin josta on tuleva Uusi-Jerusalem (Siionin kaupunki MAP-oppien mukaan):

      " ...Uuden-Jerusalemin kaupunki;

      joka kaupunki rakennetaan alkaen temppelitontilta, jonka Herran sormi on osoittanut Missourin osavaltion länsirajoilta ja jonka Joseph Smith nuoremman ja muiden, joihin Herra oli mieltynyt, käsi on vihkinyt.

      Totisesti tämä on Herran sana, että kokoontuvien pyhien tulee rakentaa Uuden-Jerusalemin kaupunki tästä paikasta alkaen, nimittäin temppelin paikasta, joka temppeli pystytetään tämän sukupolven aikana.

      Sillä totisesti tämä sukupolvi ei katoa kokonaan, ennen kuin huone rakennetaan Herralle..." (OL 84:2-5)

      Jälleen kiinnittyy huomio sanoihin "tämän sukupolven aikana" ja "tämä sukupolvi ei katoa kokonaan, ennen kuin ..."

      MAP-kirkko ei ole rakentanut temppelia määrätylle paikalle eikä edes omista ilmoitettua tonttiakaan. Smithin sukupolvesta ei ole kukaan elossa joten tuo "profetia" tai "Ilmoituksen sana" ei voi enää siis täyttyä.

      Vuosikymmeniä MAP-johtajat opettivat että pyhät palaisivat Missouriin rakentamaan tuon temppelin. Esim. mormoniapostoli Pratt saarnasi 1870-luvulla:
      "God promised in the year 1832 that we should, before the generation then living had passed away, return and build up the City of Zion in Jackson County....
      We believe in these promises as much as we believe in any promise ever uttered by the mouth of Jehovah. The Latter-day Saints just as much expect to receive a fulfillment of that promise during the generation that was in existence in 1832 as they expect that the sun will rise and set to-morrow. Why? Because God cannot lie. He will fulfil all His promises. He has spoken, it must come to pass. This is our faith."

      Apostoli Prattin mukaan myöhempien aikojen pyhät (tuolloin) uskoivat että lupaus täyttyisi sen sukupolven aikana joka oli elossa vuonna 1832 yhtä varmast kuin he odottivat että aurinko nousee ja laskee. Miksi? Koska Jumala ei voi valehdella.

      Koska lupaus ei toteutunut (ja Jumala ei voi valehdella) on siis kyseessä väärä profetian sana eli kyseessä ei ole ilmoitus Jumalalta vaan Joseph Smith on puhunut omiaan.

      • kaksipisteto

        Mitähän nim. Selkeyttä tuohon sanoo ?


      • Hehheheh

        Mormonijumala valehtelee monessa muussakin asiassa. Miksi ei siis ennustuksissaan ja lupauksissaan?


      • Selkeyttä

        Näin Wikipediassa:
        Sukupolvi tarkoittaa tasoa vanhempien ja heidän jälkeläistensä muodostamassa jatkumossa. Esimerkiksi isovanhemmat, vanhemmat ja lapset muodostavat kaikki oman sukupolvensa.
        Toisessa Karl Mannheimin vuonna 1928 esittelemässä merkityksessä sukupolvi on suunnilleen samanikäisten ihmisten ryhmä, joita yhdistää 17–25-vuotiaana koettu avainkokemus. Tapauksesta riippuu, kuvastaako mannheimilainen sukupolvikäsite (kuten "kadotettu sukupolvi" tai "60-lukulaiset") koko ikäluokkaa vai vain pientä "eliittiä" siitä.[1] Mannheimilaiset käyttävät sukupolvi-sanaa tässä merkityksessä ja edellistä kutsutaan ikäpolveksi.[2]
        Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolvea.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Näin Wikipediassa:
        Sukupolvi tarkoittaa tasoa vanhempien ja heidän jälkeläistensä muodostamassa jatkumossa. Esimerkiksi isovanhemmat, vanhemmat ja lapset muodostavat kaikki oman sukupolvensa.
        Toisessa Karl Mannheimin vuonna 1928 esittelemässä merkityksessä sukupolvi on suunnilleen samanikäisten ihmisten ryhmä, joita yhdistää 17–25-vuotiaana koettu avainkokemus. Tapauksesta riippuu, kuvastaako mannheimilainen sukupolvikäsite (kuten "kadotettu sukupolvi" tai "60-lukulaiset") koko ikäluokkaa vai vain pientä "eliittiä" siitä.[1] Mannheimilaiset käyttävät sukupolvi-sanaa tässä merkityksessä ja edellistä kutsutaan ikäpolveksi.[2]
        Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolvea.

        Niin juuri Tapani. Vain idiootti ymmärtää tuon niin, että tarkoitettaisiin jopa satojen vuosien jaksoja.

        Lainaan tuon wikilainuksesi laittaen painon tietyille sanoille:

        "Sukupolvi tarkoittaa TASOA vanhempien ja heidän jälkeläistensä muodostamassa jatkumossa. Esimerkiksi isovanhemmat, vanhemmat ja lapset muodostavat kaikki OMAN sukupolvensa."

        Vielä tarkempaa olisi sanoa: "...muodostavat KUKIN oman sukupolvensa."

        Smith siis erehtyi todella pahasti. Hänhän nimenomaan puhui TÄSTÄ sukupolvesta, muutamasta vuodesta, tuonaikaisista henkilöistä, jota olisivat hengissä asioiden tapahtuessa ym.


      • Selkeyttä
        Hehheheh kirjoitti:

        Niin juuri Tapani. Vain idiootti ymmärtää tuon niin, että tarkoitettaisiin jopa satojen vuosien jaksoja.

        Lainaan tuon wikilainuksesi laittaen painon tietyille sanoille:

        "Sukupolvi tarkoittaa TASOA vanhempien ja heidän jälkeläistensä muodostamassa jatkumossa. Esimerkiksi isovanhemmat, vanhemmat ja lapset muodostavat kaikki OMAN sukupolvensa."

        Vielä tarkempaa olisi sanoa: "...muodostavat KUKIN oman sukupolvensa."

        Smith siis erehtyi todella pahasti. Hänhän nimenomaan puhui TÄSTÄ sukupolvesta, muutamasta vuodesta, tuonaikaisista henkilöistä, jota olisivat hengissä asioiden tapahtuessa ym.

        Jätit pois jatkon:
        Tapauksesta riippuu, kuvastaako mannheimilainen sukupolvikäsite (kuten "kadotettu sukupolvi" tai "60-lukulaiset") koko ikäluokkaa vai vain pientä "eliittiä" siitä.[1] Mannheimilaiset käyttävät sukupolvi-sanaa tässä merkityksessä ja edellistä kutsutaan ikäpolveksi.[2]

        Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolve


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jätit pois jatkon:
        Tapauksesta riippuu, kuvastaako mannheimilainen sukupolvikäsite (kuten "kadotettu sukupolvi" tai "60-lukulaiset") koko ikäluokkaa vai vain pientä "eliittiä" siitä.[1] Mannheimilaiset käyttävät sukupolvi-sanaa tässä merkityksessä ja edellistä kutsutaan ikäpolveksi.[2]

        Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolve

        Et ole ymmärtävinäsi. 60-lukulaiset tarkoittaa tietysti vain niitä henkilöitä, jotka elivät 60-luvulla (nuoruuttaan) tai olivat aktiivisia "60-lukulaisia". Missään nimessä sekään ei tarkoita ihmisiä satojen vuosien aikana!

        Nyt eletään tietotekniikan aikaa. Smithin aika ei liity siihen mitenkään.

        "Unohdit" vastauksestani loppuosan:

        "Smith siis erehtyi todella pahasti. Hänhän nimenomaan puhui TÄSTÄ sukupolvesta, muutamasta vuodesta, tuonaikaisista henkilöistä, jota olisivat hengissä asioiden tapahtuessa ym."

        Alat käydä epätoivoiseksi. Sinun olisi syytä hyväksyä tosiasiat.


      • Selkeyttä
        Hehheheh kirjoitti:

        Et ole ymmärtävinäsi. 60-lukulaiset tarkoittaa tietysti vain niitä henkilöitä, jotka elivät 60-luvulla (nuoruuttaan) tai olivat aktiivisia "60-lukulaisia". Missään nimessä sekään ei tarkoita ihmisiä satojen vuosien aikana!

        Nyt eletään tietotekniikan aikaa. Smithin aika ei liity siihen mitenkään.

        "Unohdit" vastauksestani loppuosan:

        "Smith siis erehtyi todella pahasti. Hänhän nimenomaan puhui TÄSTÄ sukupolvesta, muutamasta vuodesta, tuonaikaisista henkilöistä, jota olisivat hengissä asioiden tapahtuessa ym."

        Alat käydä epätoivoiseksi. Sinun olisi syytä hyväksyä tosiasiat.

        Wikipediassa on myös näin:
        "Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolvea." Eli aivan hyvin se voi tarkoittaa sellaista kulttuurista kokonaisuutta, jota tuon ennustuksen aikana elettiin ja joka jatkuu edelleen. - On melkoista hyttysten kurnimista, että takerrutaan sukupolvi -sanan suppeaan merkitykseen.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Wikipediassa on myös näin:
        "Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolvea." Eli aivan hyvin se voi tarkoittaa sellaista kulttuurista kokonaisuutta, jota tuon ennustuksen aikana elettiin ja joka jatkuu edelleen. - On melkoista hyttysten kurnimista, että takerrutaan sukupolvi -sanan suppeaan merkitykseen.

        Voi Tapani, kun Smithin aikaan puhuttiin sukupolvesta, sillä ei todellakaan tarkoitettu mitään teknologiasukupolvea! Smith viittasi aivan selvästi IHMISIIN, ei koneisiin tai laitteisiin!

        Pääsisit paljon helpommalla, kun hylkäisit Smithin opin etkä joutuisi alituiseen naurunalaiseksi.

        Ja edelleen jätät ottamatta huomion tämän:

        "Smith siis erehtyi todella pahasti. Hänhän nimenomaan puhui TÄSTÄ sukupolvesta, muutamasta vuodesta, tuonaikaisista HENKILÖISTÄ [ei koneista], jota olisivat hengissä asioiden tapahtuessa ym."


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Wikipediassa on myös näin:
        "Kuvaannollisessa mielessä sukupolvi voi tarkoittaa paljon muutakin, esimerkiksi jonkin ajankohdan teknisiä laitteita eli teknologiasukupolvea." Eli aivan hyvin se voi tarkoittaa sellaista kulttuurista kokonaisuutta, jota tuon ennustuksen aikana elettiin ja joka jatkuu edelleen. - On melkoista hyttysten kurnimista, että takerrutaan sukupolvi -sanan suppeaan merkitykseen.

        "God promised in the year 1832 that we should, before the generation then living had passed away, return and build up the City of Zion in Jackson County...." kuinka kauan vuonna 1832 elänyt sukupolvi elää, elääkö se vieläkin? Millä perusteella?
        Sukupolvi tarkoittaa tietyn pituista aikaa eikä isoisien sukupolvi ole sama kuin lastenlasten, eikä sukupolvista jotka elivät 1830 luvulla ole ketään elossa, käytti mitä määritelmää hyvänsä.
        Jos sukupolvi tarkoittaa ihan mitä hyvänsä, niin ennustus on arvoton kun siis kuka hyvänsä käy 1830 -luvulla eläneeksi .Jos taas mitään ei tuolle tontille koskaan rakenneta ei sekään tarkoita etteikö ennustus olisi ollut oikea, paikalle on voitu kuvaannollisesti rakentaa vaikka mitä.
        Jos mormoneja uskoo, ei voi olla mitään uskonnollista ilmoitusta joka antaisi informaatiota joka on tarkkaa, uskonto on alue jolla saa aina fuskata ja muuttaa sääntöjä tai sanojen merkitystä post facto.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        "God promised in the year 1832 that we should, before the generation then living had passed away, return and build up the City of Zion in Jackson County...." kuinka kauan vuonna 1832 elänyt sukupolvi elää, elääkö se vieläkin? Millä perusteella?
        Sukupolvi tarkoittaa tietyn pituista aikaa eikä isoisien sukupolvi ole sama kuin lastenlasten, eikä sukupolvista jotka elivät 1830 luvulla ole ketään elossa, käytti mitä määritelmää hyvänsä.
        Jos sukupolvi tarkoittaa ihan mitä hyvänsä, niin ennustus on arvoton kun siis kuka hyvänsä käy 1830 -luvulla eläneeksi .Jos taas mitään ei tuolle tontille koskaan rakenneta ei sekään tarkoita etteikö ennustus olisi ollut oikea, paikalle on voitu kuvaannollisesti rakentaa vaikka mitä.
        Jos mormoneja uskoo, ei voi olla mitään uskonnollista ilmoitusta joka antaisi informaatiota joka on tarkkaa, uskonto on alue jolla saa aina fuskata ja muuttaa sääntöjä tai sanojen merkitystä post facto.

        Sepä se, kirjaimellisuus ei sovi uskonnollisten asioiden tulkitsemiseen.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sepä se, kirjaimellisuus ei sovi uskonnollisten asioiden tulkitsemiseen.

        Eli mitä Smith nyt sitten ennusti tapahtuvan ? Mitä vain, milloin vain . Paitsi ei sitä mitä hän sanoi.


      • samarin
        kaksipisteto kirjoitti:

        Eli mitä Smith nyt sitten ennusti tapahtuvan ? Mitä vain, milloin vain . Paitsi ei sitä mitä hän sanoi.

        Juurikin näin. Ei saa ottaa kirjaimellisesti profetioita, ei Mormonin kirjaa eikä missään nimessä Oppia ja Liittoja ja ei ainakaan Aabrahamin kirjaa. Kirjaimellisesti täytyy ehdottomasti ottaa (vain pölvästi ei tajua että nämä on tietysti kirjamellisesti täytettävä) kymmenysten maksaminen ja profeetan seuraaminen vaikka hänen sanojaan ei tietysti saa ottaa kirjaimellisesti paitsi silloin kun ne on kirjaimellisesti otettava vaikka kukaan ei koskaan osaa sanoa koska pitää ottaa kirjaimellisesti ja koska ei paitsi sadan vuoden päästä. Mutta onneksi kirkossa on ilmoitusta ja voi noita raukkoja muissa kirkoissa joilla ei ole ilmoitusta joka kertoo asioita joita ehkä tulee ottaa kirjaimellisesti ja ehkä ei.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe