Uudestisyntyminen

Hece

Uskoon tuleminen on sama asia kuin uudestisyntyminen, Raamattu ei mainitse näitä sanoja peräkkäin samassa lauseessa, koska se ei ole tarpeellista. Uudestisyntymästä puhutaan usein asiaa opillisesti käsiteltäessä, uskoon tulosta puhutaan, kun joku käytännössä tulee uskoon.

Ihminen, joka tulee uskoon, tajuaa heti, että jotain positiivista on tapahtunut hänelle, mutta hän ei osaa käyttää termiä "olen uudestisyntynyt" vaan hän sanoo tulleensa uskoon tai hän sanoo, että Jeesus on hänet pelastanut.

Myöskään ulkopuoliset ihmiset eivät osaa käyttää termiä "uudestisyntynyt" vaan he sanovat, että "nyt se on hurahtanut uskoon".

Uudestisyntymästä aletaan puhua vasta sitten, kun tätä asiaa käsitellään opillisessa merkityksessä, kun halutaan määritellä tarkasti, mistä uskoontulossa on kysymys.

Vesikasteessa ei tapahdu uudestisyntymistä, sen näkee monista niistä kohdista, joissa uskoontulleet ihmiset menevät kasteelle. He ovat uudestisyntyneet ennen kastetta.

93

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamenaamenaamen

      aamen asia on juuri noin ja sellaisena pysyy vaikka itse paavi pomppisi linnassaan kattoon asti ja lutteri ottaisi aikaa vieressä.

      • papalle

        Usko ja uudestisyntymienn ovat eri asioita, vaikka Baltasar noususi haudastaan ja vaikka uudestikastaja-papparainen kännispäissään tanssisi ripaskaa.


      • totuusontää
        papalle kirjoitti:

        Usko ja uudestisyntymienn ovat eri asioita, vaikka Baltasar noususi haudastaan ja vaikka uudestikastaja-papparainen kännispäissään tanssisi ripaskaa.

        Olet eivan oikeassa, veli-papalle! Uudestisyntyminen tapahtuu Sanan kautta vedestä ja Hengestä. Siis H2O:sta ja Pyhästä Hengestä. Tämä tarkoittaa tietty kastetta.


      • Ggbbbhhg

        Äly hoi,älä jätä!
        Uudestisyntyminen tapahtuu elävästä vedestä, ei hanavedestä.


      • ghrhehhse
        Ggbbbhhg kirjoitti:

        Äly hoi,älä jätä!
        Uudestisyntyminen tapahtuu elävästä vedestä, ei hanavedestä.

        Äly hoi,älä jätä!

        Jeesus ei puhunut elävästä vedestä vaan vedestä


      • oiälymiksijätitnämä
        ghrhehhse kirjoitti:

        Äly hoi,älä jätä!

        Jeesus ei puhunut elävästä vedestä vaan vedestä

        Juu ristinkuolema ei riitä muutamille, tarvitaan pari desiä päijänteen vettä johon on moni uimari kusassut aikojen alusta etä sellainen katkismus näillä on !!


      • Bvvvvv
        ghrhehhse kirjoitti:

        Äly hoi,älä jätä!

        Jeesus ei puhunut elävästä vedestä vaan vedestä

        Jeesus ei puhunut hanavedestä vaan vedestä.


      • tdgwg
        Bvvvvv kirjoitti:

        Jeesus ei puhunut hanavedestä vaan vedestä.

        Ristinkuolema juuri riittää kun on kastettu. KAste ja usko kuuluvat yhteen ja Jeesus asetti kasteen portiksi valtakuntaansa.


    • lkjhgfds

      Uudesti syntyminen on mm Jumalasta ja ihmisyydestä luopuminen!
      Tässä sellaisen aivopesu....

      uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
      -järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'
      -Ymmärtämättömyydenne:
      'Meillä ei ole ymmärrystä'
      -Ihmisyydestänne luopuminen:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'
      -Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
      -ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
      -Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä eikä rikkollisia kristittyjä:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

    • ggshshsbbbbs

      Kaste ei voi olla mikään portti taivaaseen sillä se kuuluisa ryövärikin meni paratiisiin ilman kastetta.

      • eripaikkoja

        Nämä vauvakastevouhottajat sekoittavat taivaan ja seurakunnan. He kuvittelevat, että seurakunnan jäsenyys takaa taivaspaikan.

        Seurakuntaan liitytään kasteen avulla mutta taivaaseen mennään uskon avulla, uskon, jonka Jumala vaikuttaa.


      • sjnngbss
        eripaikkoja kirjoitti:

        Nämä vauvakastevouhottajat sekoittavat taivaan ja seurakunnan. He kuvittelevat, että seurakunnan jäsenyys takaa taivaspaikan.

        Seurakuntaan liitytään kasteen avulla mutta taivaaseen mennään uskon avulla, uskon, jonka Jumala vaikuttaa.

        Aivan oikein mutta tarkentaisin sen verran, että ensin tulee usko ja vasta uskovaiset kastetaan.


      • inttäjäeksyttäjälle
        sjnngbss kirjoitti:

        Aivan oikein mutta tarkentaisin sen verran, että ensin tulee usko ja vasta uskovaiset kastetaan.

        Seurakunta on osa taivasta. Täällä alkaa jo Jeesuksen lapsena vaeltaminen, joka huipentuu sitten taivaassa. Sekä seurakuntaan että Kristukseen liitytään kasteessa uudessa liitossa. Ryövärin aikana kastetta ei ollut vielä olemassakaan.

        Taivaaseen ei mennä vain uskon avulla, vaan uskon ja kasteen avulla. Siksi Jeesus sanoi että "joka uskoo JA kastetaan, pelastuu". Molemmat siis tarvitaan, ja ne kuuluvat yhteen.


    • Hece

      On helppo nähdä, että Jeesus ei puhunut kasteesta, kun hän puhui vedestä jakeessa 3:5. Pitää vain lukea tämä kokonaisuus.
      Johanneksen evankeliumi:
      3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
      3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
      3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
      3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
      3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
      3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
      3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
      3:9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
      3:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
      3:11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
      ...
      ...
      ….
      Nikodeemus kysyy Jeesukselta:”Kuinka tämä voi tapahtua?”
      Jeesus vastasi:”Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!”
      Jeesus odotti, että Nikodeemuksen olisi pitänyt tietää, mistä hän puhui, koska Nikodeemus oli Israelin opettaja. Jeesus yllättyi, kun Nikodeemus ei tiennyt, kuinka uudestisyntyminen tapahtuu. Nythän on niin, että israelilaisilla ei ole mitään ”kristillistä kastetta” tai kastetta yleensäkään ja silti Nikodeemuksen olisi pitänyt tietää, kuinka uudestisyntyminen tapahtuu. Toisin sanoen uudestisyntyminen ei liity kasteeseen mitenkään.
      Nikodeemus ei ollut kristitty vaan hän oli israelilainen ja heidän perinnäissääntöjensä tuntija.Jos uuestisyntyminen tapahtuisi vesikasteessa, silloin olisi ollut aivan luonnollista, että Nikodeemus ei olisi tiennyt siitä ja silloin Jeesuksella ei olisi ollut mitään syytä ihmetellä Nikodeemuksen tietämättömyyttä.

      • näinsevaanonveljet

        Israelilaisllla ei ollu tosiaan mitään kastetta. Jeesus oli varmasti kuitenkin opettanut tulevasta kasteesta, ja Vanha Testamentti jo ennustaa kyseisen uuden liiton sakramentin. Siksi Jeesus oletti että Nikodemus jo tietää asian.


      • hhsgsbbsgg

        Onpa ovela selitys. Jeesusko olisi opettanut fariseuksille tulevasta kasteesta??!! Jos Vanha Testamentti ennustaa kyseisen sakramentin niin sanopa, missä kohtaa Vanha Testamentti tekee sen.

        Hyvät naurut tuosta selityksestä ainakin saa.


      • wwmmnddbnbsv
        näinsevaanonveljet kirjoitti:

        Israelilaisllla ei ollu tosiaan mitään kastetta. Jeesus oli varmasti kuitenkin opettanut tulevasta kasteesta, ja Vanha Testamentti jo ennustaa kyseisen uuden liiton sakramentin. Siksi Jeesus oletti että Nikodemus jo tietää asian.

        Miksi sinä puhut "tulevasta kasteesta"??
        Se kastehan oli jo silloin olemassa.
        Johanneksen evankeliumi:
        4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.


      • gewgeg
        wwmmnddbnbsv kirjoitti:

        Miksi sinä puhut "tulevasta kasteesta"??
        Se kastehan oli jo silloin olemassa.
        Johanneksen evankeliumi:
        4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.

        Johanneksen kaste oli olemassa, muttei kristillistä kastetta.

        Hes. 36:25 ennustaa kasteen sakramentista.


    • eivätkäpääseirtivauvaka

      Lutterin porukalla on katkismus silmillä syntymästään saakka, vain aniharva siitä joukosta löytää todellisen kirkkaan Raamatun ilmoittaman uudestisyntymän ja pelastuksen.

      nekin harvat jäävät sitten roikkumaan lutterin ja Sanan välille eivätkä pääse todelliseen vapauteen koskaan.

      • papalle

        Harva tuosta Baltasaren lahkosta on uudestisyntynyt kristitty, varsinkaan tuo pappa. Monet uudestikastajat eivät usko Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana, vaan jäävät uskomaan uudestikastasetien satuja. Näin ollen he eivät tule tuntemaan Kristusta koskaan.


    • Hece

      No niin. Minä olen ainakin 4-5 eri tavalla jo todistanut, että kasteeseen ei liity mitään uudestisyntymistä. Nyt minä todistan sen vielä yhden kerran.

      Johanneksen evankeliumi:
      4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
      4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
      4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.

      Johanneksen evankeliumi:
      3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

      Luukkaan evankeliumi:
      23:42 Ja hän(=ryöväri) sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
      23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
      ..
      ..
      ..
      Ensimmäinen lainaus todistaa, että kaste oli olemassa jo Jeesuksen toiminnan alkuvaiheessa.
      Luterilaiset usein kieltävät tuon asian muitta mutkitta.

      Toinen lainaus todistaa, että Jumalan valtakuntaan pääsee vain ne, jotka ovat syntyneet uudesti vedestä (elävästä vedestä) ja Hengestä.

      Kolmas lainaus todistaa, että tuo ryöväri pääsi paratiisiin ja myös taivaaseen. Hän pelastui, toisin sanoen tuli uskoon, joka on sama kuin syntyi uudesti ylhäältä.

      Mutta tuo ryöväri ei käynyt kasteella, hän uudestisyntyi ilman kastetta. Se todistaa, että kasteeseen EI LIITY mitään uudestisyntymää. Se todistaa myös, että uskoon tuleminen on sama asia kuin uudestisyntymä niinkuin aloitusviestissä on sanottu. Se todistaa myös sen, että Jeesus ei puhunut vesikasteesta puhuessaan uudestisyntymästä (=toinen lainaus) vaan Jeesus puhui elävästä vedestä.

      • näinsevaanonveljet

        Vaikke miten selittelet ja selittelet, ei muuta Jeesuksen asettaman kasteen sisältöä.

        Jeesuksen toiminnan aikaan oli olemassa parannuksen kaste, mutta ei kristillistä kastetta, jonka Jeesus asetti vasta ennen ylösnousemustaan. Jumalan valtakuntaan päästään veden ja Hengen kautta.

        Ryövärin eläessä ei ollut mitään kastetta asettu, joten hän ei kelpaa esimerkiksi. Ryöväri pelastui uskon kautta kuten kaikki peastuvat. Uudessa liitossa kaste antaa meille uskon kohteen. Ryöväri ei tarvinut kastetta, koska uskon kohde oli hänen vieressään.

        Et ole osoittanut missään mitenkään millään tavalla sitä, että kaste ei uudestisynnyttäisi. Katsos kun yhdellä Raamatun kohdalla ei voi kumota toista kohtaa.

        Kristikunta on aina ymmärtänyt Joh. 3:5 kastekohdaksi. Se on välttämätöntä jos haluaa uskoa sen mitä Jeesus sanoi: uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä. Tietysti jos haluaa Jeesuksen sanoja muokata ja muutella niin siihen sinulla ton täysi oikeus. Minä en katso olevani oikea ihminen korjailemaan kaikkivaltiaan Jumalan armorikkaita sanoja.


      • osaansentäälukeakkin
        näinsevaanonveljet kirjoitti:

        Vaikke miten selittelet ja selittelet, ei muuta Jeesuksen asettaman kasteen sisältöä.

        Jeesuksen toiminnan aikaan oli olemassa parannuksen kaste, mutta ei kristillistä kastetta, jonka Jeesus asetti vasta ennen ylösnousemustaan. Jumalan valtakuntaan päästään veden ja Hengen kautta.

        Ryövärin eläessä ei ollut mitään kastetta asettu, joten hän ei kelpaa esimerkiksi. Ryöväri pelastui uskon kautta kuten kaikki peastuvat. Uudessa liitossa kaste antaa meille uskon kohteen. Ryöväri ei tarvinut kastetta, koska uskon kohde oli hänen vieressään.

        Et ole osoittanut missään mitenkään millään tavalla sitä, että kaste ei uudestisynnyttäisi. Katsos kun yhdellä Raamatun kohdalla ei voi kumota toista kohtaa.

        Kristikunta on aina ymmärtänyt Joh. 3:5 kastekohdaksi. Se on välttämätöntä jos haluaa uskoa sen mitä Jeesus sanoi: uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä. Tietysti jos haluaa Jeesuksen sanoja muokata ja muutella niin siihen sinulla ton täysi oikeus. Minä en katso olevani oikea ihminen korjailemaan kaikkivaltiaan Jumalan armorikkaita sanoja.

        Kuuluivatko Apostolit siihen sinun kristikuntaasi?

        He kun eivät alkuunkaan totelleet Jeesuksen mukakastekäskyä, ei sanan sanaa opetusta ei pienintäkään vaarin ottoa!

        Että sellianen kristikunta se on teillä käytössä joka ei osaa lukea ei halua seurata Jeesusta vaan polttaa hukuttaa ja karkottaa tahtoo jokaisen uudestisyntyneen kuten historiasta hyvin asian luemme.


      • henkitodistaa
        näinsevaanonveljet kirjoitti:

        Vaikke miten selittelet ja selittelet, ei muuta Jeesuksen asettaman kasteen sisältöä.

        Jeesuksen toiminnan aikaan oli olemassa parannuksen kaste, mutta ei kristillistä kastetta, jonka Jeesus asetti vasta ennen ylösnousemustaan. Jumalan valtakuntaan päästään veden ja Hengen kautta.

        Ryövärin eläessä ei ollut mitään kastetta asettu, joten hän ei kelpaa esimerkiksi. Ryöväri pelastui uskon kautta kuten kaikki peastuvat. Uudessa liitossa kaste antaa meille uskon kohteen. Ryöväri ei tarvinut kastetta, koska uskon kohde oli hänen vieressään.

        Et ole osoittanut missään mitenkään millään tavalla sitä, että kaste ei uudestisynnyttäisi. Katsos kun yhdellä Raamatun kohdalla ei voi kumota toista kohtaa.

        Kristikunta on aina ymmärtänyt Joh. 3:5 kastekohdaksi. Se on välttämätöntä jos haluaa uskoa sen mitä Jeesus sanoi: uudestisyntyminen tapahtuu vedestä ja Hengestä. Tietysti jos haluaa Jeesuksen sanoja muokata ja muutella niin siihen sinulla ton täysi oikeus. Minä en katso olevani oikea ihminen korjailemaan kaikkivaltiaan Jumalan armorikkaita sanoja.

        Kerrankin "päinseiniäveljet" kirjoittaa asiaa:
        "Ryöväri pelastui uskon kautta kuten kaikki peastuvat"!!! Juuri noin.

        Siihen ei tarvitse sotkea vettä, mutta tietysti epäuskoiset, joille Jeesus ei kelpaa esimerkiksi, tarvitsevat aineellista todistusta, vettä tai kiveä tai puuta.
        Jeesus antoi meille esikuvan oikeasta kasteesta ja Hän sanoi:
        "Millä kasteella minut on kastettu (baptizoo), kastetaan teidätkin."
        "Joka tahtoo minun perässäni kulkea..."

        Meille uskoville riittää Pyhän Hengen antama todistus sydämissämme, mutta eräät turvautuvat kastetodistukseen.
        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia."

        Miksihän näiltä vedenpalvojilta puuttuu tuo "Hengen todistus"?

        Taivaaseen eivät pääse muut kuin ne, "jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä", eikä Päijänteen vesi riitä sinne pääsyyn.


      • trollille
        henkitodistaa kirjoitti:

        Kerrankin "päinseiniäveljet" kirjoittaa asiaa:
        "Ryöväri pelastui uskon kautta kuten kaikki peastuvat"!!! Juuri noin.

        Siihen ei tarvitse sotkea vettä, mutta tietysti epäuskoiset, joille Jeesus ei kelpaa esimerkiksi, tarvitsevat aineellista todistusta, vettä tai kiveä tai puuta.
        Jeesus antoi meille esikuvan oikeasta kasteesta ja Hän sanoi:
        "Millä kasteella minut on kastettu (baptizoo), kastetaan teidätkin."
        "Joka tahtoo minun perässäni kulkea..."

        Meille uskoville riittää Pyhän Hengen antama todistus sydämissämme, mutta eräät turvautuvat kastetodistukseen.
        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia."

        Miksihän näiltä vedenpalvojilta puuttuu tuo "Hengen todistus"?

        Taivaaseen eivät pääse muut kuin ne, "jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä", eikä Päijänteen vesi riitä sinne pääsyyn.

        Uskoon ei tarvitsesekoittaa vettä, mutta kaste kuuluu uskoon ja kaste pelastaa uskovan. Kasteessa annettu Kristus, nimittäin. Kaste ei ole sama asia kuin vesi.

        Jeesus ei antanut meille esikuvaa kasteesta, koska kristillistä kastetta ei ollut olemassakaan Jeesuksen maanpäälläollessa.

        Pyhä Henki todistaa sen että ihminen on Jumalan lapsi. Tämä Hengen todistus kumpuaa Sanasta ja liittyy kasteeseen, jossa Jeesus ottaa laspekseen.

        Miksihän tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa palvoo vettä???


      • hhagaf

        Kristillinen kaste oli olemassa Jeesuksen toiminnan alusta saakka. Miksi sinä röyhkeästi väität muuta Raamatun vastaisesti? Väitätkö sinä, että Jeesus olisi kastanut Johanneksen kasteella vai mitä omituisuuksia sinä väität?

        Jeesus ei asettanut kastetta ennen ylösnousemistaan vaan se oli jo sitä ennen. Eikä Jeesus koskaan antanut mitään kastekäskyä vaan hän antoi lähetyskäskyn.

        Johanneksen evankeliumi:
        4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.


      • gwgwwg
        hhagaf kirjoitti:

        Kristillinen kaste oli olemassa Jeesuksen toiminnan alusta saakka. Miksi sinä röyhkeästi väität muuta Raamatun vastaisesti? Väitätkö sinä, että Jeesus olisi kastanut Johanneksen kasteella vai mitä omituisuuksia sinä väität?

        Jeesus ei asettanut kastetta ennen ylösnousemistaan vaan se oli jo sitä ennen. Eikä Jeesus koskaan antanut mitään kastekäskyä vaan hän antoi lähetyskäskyn.

        Johanneksen evankeliumi:
        4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.

        Puhut palturia. Kristillinen kaste Jumalan nimeen alkoi vasta kun Jeesus sen asetti ennen ylösnousemustaan. Jeesus antoi lähetyskäskyn, joka sisältää kastekäskyn

        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

        Ennen tätä ei tunnettu pelastavaa kastetta kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Jeesus kastoi parannuksen kasteella


      • meilleesimerkki
        gwgwwg kirjoitti:

        Puhut palturia. Kristillinen kaste Jumalan nimeen alkoi vasta kun Jeesus sen asetti ennen ylösnousemustaan. Jeesus antoi lähetyskäskyn, joka sisältää kastekäskyn

        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

        Ennen tätä ei tunnettu pelastavaa kastetta kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Jeesus kastoi parannuksen kasteella

        Kristillinen kaste alkoi Jeesuksen kasteesta. Siinähän olivat konkreettisesti läsnä Isä, Poika ja PyhäHenki. Näin ei ollut Johanneksen kasteessa, jossa kastettiin vain niitä, jotka tunnustivat syntinsä.
        Jeesuksella ei ollut mitään tunnustettavaa ja siksi Hän aloitti kristillisen kasteen ja kehoitti seuraamaan Hänen esimerkkiään.
        ""Millä kasteella minut on kastettu (baptizoo), kastetaan teidätkin."

        Kastajallahan ei ole väliä, kuten Lutherkin toteaa.

        Jeesuksessa alkoi Uusi liitto ja Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, joten Jeesus ei muuttanut kastetta missään vaiheessa pakolliseksi vauvakasteeksi, joka on Katolisen kirkon keksintö myöhemmältä ajalta.


      • valoakinolisi
        meilleesimerkki kirjoitti:

        Kristillinen kaste alkoi Jeesuksen kasteesta. Siinähän olivat konkreettisesti läsnä Isä, Poika ja PyhäHenki. Näin ei ollut Johanneksen kasteessa, jossa kastettiin vain niitä, jotka tunnustivat syntinsä.
        Jeesuksella ei ollut mitään tunnustettavaa ja siksi Hän aloitti kristillisen kasteen ja kehoitti seuraamaan Hänen esimerkkiään.
        ""Millä kasteella minut on kastettu (baptizoo), kastetaan teidätkin."

        Kastajallahan ei ole väliä, kuten Lutherkin toteaa.

        Jeesuksessa alkoi Uusi liitto ja Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, joten Jeesus ei muuttanut kastetta missään vaiheessa pakolliseksi vauvakasteeksi, joka on Katolisen kirkon keksintö myöhemmältä ajalta.

        Kirkon kastekupilla ei ole vielä ainutakaan uskovaista synytetty.

        eikä tulla koskaan synnyttämään, koska sellaisesta pelleilystä Raamattu pysyttelee ikuisuuden mitan päässä.

        Raamatussa ei kasteta ainuttakaan joka ei ensin tullut uskoaan ja itse halunnut tulla kastetuksi SEN VUOKSI!

        Eikä kukaan Apostoleista anna pienintäkään viitettä vauvojen kasteleikkeihin, ei sitten niin minkäänlaista.

        ihmetellä pitää mitä lutterin päässä oikein liikkui kun hän lähti mukaan tuohon paavin pelleilyyn, vaikka jossain vaiheessa hän kauhistuu itsekkin asiaa, kuten jokainen lutterin seuraaja toki tarkkaan tietääkin hänen saarnansa ja puheensa ulkoa osaavina.


      • papalle
        valoakinolisi kirjoitti:

        Kirkon kastekupilla ei ole vielä ainutakaan uskovaista synytetty.

        eikä tulla koskaan synnyttämään, koska sellaisesta pelleilystä Raamattu pysyttelee ikuisuuden mitan päässä.

        Raamatussa ei kasteta ainuttakaan joka ei ensin tullut uskoaan ja itse halunnut tulla kastetuksi SEN VUOKSI!

        Eikä kukaan Apostoleista anna pienintäkään viitettä vauvojen kasteleikkeihin, ei sitten niin minkäänlaista.

        ihmetellä pitää mitä lutterin päässä oikein liikkui kun hän lähti mukaan tuohon paavin pelleilyyn, vaikka jossain vaiheessa hän kauhistuu itsekkin asiaa, kuten jokainen lutterin seuraaja toki tarkkaan tietääkin hänen saarnansa ja puheensa ulkoa osaavina.

        Kastekupilla ei uskoa synnytetäkään, vaan kasteella

        Raamatussa ei kasteta anuttakaan suomalaista.

        Apostoleista kukaan ei anna pienintäkään vinkkiä uudestikastepelleilyyn

        Luther näki lapsikasteen raamatulliseksi, kuten apostolit ja koko kristikunta. Uudestikaste ei ole raamatullinen.

        Jeesusken kaste oli Johanneksen kaste, ei uuden liiton kaste, joka on Jeesuksen kuolemaan liittmämistä. Jeesuksen kastattaessa itsensä ei vielä sovitustyötä ollut tapahtunut


      • wwkkjdhdg
        gwgwwg kirjoitti:

        Puhut palturia. Kristillinen kaste Jumalan nimeen alkoi vasta kun Jeesus sen asetti ennen ylösnousemustaan. Jeesus antoi lähetyskäskyn, joka sisältää kastekäskyn

        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

        Ennen tätä ei tunnettu pelastavaa kastetta kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Jeesus kastoi parannuksen kasteella

        Tuo Matteuksen lähetyskäsky on katolisen kirkon myöhempi lisäys Raamattuun.

        Siinä kastetaan kansoja eikä ihmisiä.
        Oletko sinä noudattanut tuota käskyä? Kuinka monta kansaa sinä olet kastanut?


      • gwgwwg
        wwkkjdhdg kirjoitti:

        Tuo Matteuksen lähetyskäsky on katolisen kirkon myöhempi lisäys Raamattuun.

        Siinä kastetaan kansoja eikä ihmisiä.
        Oletko sinä noudattanut tuota käskyä? Kuinka monta kansaa sinä olet kastanut?

        Kansat koostuvat ihmisistä. Tuolle sadullesi ei ole mitään todisteita. Jos haluat uskotella että Raamattu on väärennetty, eikä siihen voi luottaa, niin oma on asiasi. Minä uskon että se on Jumalan Sanaa kun se Raamatussa on

        En ole kastanut ketään kun en ole seurakuntani paimen.


      • yyyhhrrtjk

        Matteuksen "kastekäskyyn" ei voi luottaa. Älä sinä vääristele minun sanojani.

        Eihän kastamista ole paimenille rajoitettu. Jeesuksen opetuslapsetkin kastoivat. Siitä vaan rohkeasti kansoja kastamaan.


      • gwgwwg
        yyyhhrrtjk kirjoitti:

        Matteuksen "kastekäskyyn" ei voi luottaa. Älä sinä vääristele minun sanojani.

        Eihän kastamista ole paimenille rajoitettu. Jeesuksen opetuslapsetkin kastoivat. Siitä vaan rohkeasti kansoja kastamaan.

        Ei Matteus mitään kastekäskyä antanutkaan, vaan Jeesus. Ja siihen kyllä voi luottaa.

        Ei kastamista hoida kuka vaan, vaan järjestyksen vuoksi kastaminen on jätetty paimenille. Joten he saavat sen tehdä.


      • 0009855775
        trollille kirjoitti:

        Uskoon ei tarvitsesekoittaa vettä, mutta kaste kuuluu uskoon ja kaste pelastaa uskovan. Kasteessa annettu Kristus, nimittäin. Kaste ei ole sama asia kuin vesi.

        Jeesus ei antanut meille esikuvaa kasteesta, koska kristillistä kastetta ei ollut olemassakaan Jeesuksen maanpäälläollessa.

        Pyhä Henki todistaa sen että ihminen on Jumalan lapsi. Tämä Hengen todistus kumpuaa Sanasta ja liittyy kasteeseen, jossa Jeesus ottaa laspekseen.

        Miksihän tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa palvoo vettä???

        75648874646444444


      • fhggtuuuloi
        gwgwwg kirjoitti:

        Ei Matteus mitään kastekäskyä antanutkaan, vaan Jeesus. Ja siihen kyllä voi luottaa.

        Ei kastamista hoida kuka vaan, vaan järjestyksen vuoksi kastaminen on jätetty paimenille. Joten he saavat sen tehdä.

        Mitään uudestikastetta ei ollut Apostolisena aikana, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.


      • nmbngjgh
        henkitodistaa kirjoitti:

        Kerrankin "päinseiniäveljet" kirjoittaa asiaa:
        "Ryöväri pelastui uskon kautta kuten kaikki peastuvat"!!! Juuri noin.

        Siihen ei tarvitse sotkea vettä, mutta tietysti epäuskoiset, joille Jeesus ei kelpaa esimerkiksi, tarvitsevat aineellista todistusta, vettä tai kiveä tai puuta.
        Jeesus antoi meille esikuvan oikeasta kasteesta ja Hän sanoi:
        "Millä kasteella minut on kastettu (baptizoo), kastetaan teidätkin."
        "Joka tahtoo minun perässäni kulkea..."

        Meille uskoville riittää Pyhän Hengen antama todistus sydämissämme, mutta eräät turvautuvat kastetodistukseen.
        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia."

        Miksihän näiltä vedenpalvojilta puuttuu tuo "Hengen todistus"?

        Taivaaseen eivät pääse muut kuin ne, "jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan veressä", eikä Päijänteen vesi riitä sinne pääsyyn.

        vnbbg ghhhg y uu k i ii o


      • karoliinni
        fhggtuuuloi kirjoitti:

        Mitään uudestikastetta ei ollut Apostolisena aikana, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.

        Ai, toi virhetulkinnan levitys löytyi täältäkin.


    • hhjsyystt

      Hes. 36:22 Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin. >> Jakeen lisätiedot
      36:23 Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä.
      36:24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
      36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen

      Joku vauvakastelija väitti, että tuossa puhutaan vauvakasteesta. Siinä puhutaan juutalaisista lopun aikana.

      Olisko vauvoiilla muka kivijumalia. Aika epätoivoinen ja selvästi väärä tulkinta.

      • lahkolaiselle

        Älä valehtele, ei kukaan ole väittänyt että siinä puhutaan vauvakasteesta. Siinähän puhutaan kasteesta.


      • vakavakysymysseonhmm
        lahkolaiselle kirjoitti:

        Älä valehtele, ei kukaan ole väittänyt että siinä puhutaan vauvakasteesta. Siinähän puhutaan kasteesta.

        Eikös se ollut tuomiokirkossakin vesivahinko tässä hetki sitten !

        pitäiskö siellä harkita kastekupin pienentämistä, jopa ihan sumutuspullon käyttöön siirtyä tässä pelleseremoniassaan jossa vauvoja riistetään konkkaronkan kainalosta!


      • papalle
        vakavakysymysseonhmm kirjoitti:

        Eikös se ollut tuomiokirkossakin vesivahinko tässä hetki sitten !

        pitäiskö siellä harkita kastekupin pienentämistä, jopa ihan sumutuspullon käyttöön siirtyä tässä pelleseremoniassaan jossa vauvoja riistetään konkkaronkan kainalosta!

        Eikö pappa osaa vieläkään keskstella mistään asiallisesti? Vapaamuurariseuroistako kuulit tuon?


      • lsksjshsg
        lahkolaiselle kirjoitti:

        Älä valehtele, ei kukaan ole väittänyt että siinä puhutaan vauvakasteesta. Siinähän puhutaan kasteesta.

        Ei puhuta kasteesta vaan siinä puhutaan vedestä, jälleen siitä elävästä vedestä. Ei kai hanavesi puhdista ketään synnistä, tyhmä sinä olet, jos niin ajattelet.


      • gwgwg
        lsksjshsg kirjoitti:

        Ei puhuta kasteesta vaan siinä puhutaan vedestä, jälleen siitä elävästä vedestä. Ei kai hanavesi puhdista ketään synnistä, tyhmä sinä olet, jos niin ajattelet.

        Ei siinä puhuta elävästä vedestä, vaan vedestä. Hanavesi ei puhdista ketään, mutta kaste pudistaa.


      • rjdhdgdfdbf
        gwgwg kirjoitti:

        Ei siinä puhuta elävästä vedestä, vaan vedestä. Hanavesi ei puhdista ketään, mutta kaste pudistaa.

        Miksi hanaveden pitäisi puhdistaa vauva synneistä, kun Jumalakaan ei lue vauvalle syntiä.


      • gwgwg
        rjdhdgdfdbf kirjoitti:

        Miksi hanaveden pitäisi puhdistaa vauva synneistä, kun Jumalakaan ei lue vauvalle syntiä.

        Juurihan tuossa sanottiin, ettei hanavesi puhdista syntejä. Kaste puhdistaa. Vauvakin on syntinen.


      • hfgdfdvdbfht
        gwgwg kirjoitti:

        Juurihan tuossa sanottiin, ettei hanavesi puhdista syntejä. Kaste puhdistaa. Vauvakin on syntinen.

        Sinä vaan jankutat typeryyksiä mutta et todista niitä mitenkään.


      • gwgwg
        hfgdfdvdbfht kirjoitti:

        Sinä vaan jankutat typeryyksiä mutta et todista niitä mitenkään.

        "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." Ap.t. 22:16


    • urkupilli

      mitä sellainen ateistipappi mahtaa paimentaa, onko tietoa?

      entäs jumalaton kummi joka ei ikänään avaa vihki.---ääähh. avoliittoraamattuaan, miten se paimentaminen mahtaa noin onnistua??

      • papalle

        Paremmin se onnistuu kuin noilta uudestikastasediltä, jotka ovat viemässä ihmisiä uudestikasteelle tuon tuosta


      • tuttiaeinäyuskoontulleil
        papalle kirjoitti:

        Paremmin se onnistuu kuin noilta uudestikastasediltä, jotka ovat viemässä ihmisiä uudestikasteelle tuon tuosta

        Muistat nyt väärin sen viemisen!

        vauvoja vain viedään, aikuiset uskoontulleet menee ihan omasta halustaan ja pyytävät tulla kastetuksi Raamatun opetuksen mukaan.


      • kymysys

        Missä kohtaa Raamattu opettaa, että kasteelle pitää pyytää?


      • ontehokasta
        kymysys kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattu opettaa, että kasteelle pitää pyytää?

        Raamatusta en tiedä, mutta käytännössä vanhemmat pyytävät pappia kastamaan heidän kullanmurunsa.
        Sillä ei ole väliä, vaikka kyseessä olisi ateistipappi! On se vesi sen verran tehokasta.


      • trolliseon
        ontehokasta kirjoitti:

        Raamatusta en tiedä, mutta käytännössä vanhemmat pyytävät pappia kastamaan heidän kullanmurunsa.
        Sillä ei ole väliä, vaikka kyseessä olisi ateistipappi! On se vesi sen verran tehokasta.

        Ei vesi, vaan Jumalan Sana, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa.


      • hyvänimmari
        trolliseon kirjoitti:

        Ei vesi, vaan Jumalan Sana, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa.

        Oletpas osannut keksiä itsellesi sopivan nimimerkin, "trolliseon".

        Tuo on aika rohkea teko tunnustautua trolliksi.


      • olettrolli
        hyvänimmari kirjoitti:

        Oletpas osannut keksiä itsellesi sopivan nimimerkin, "trolliseon".

        Tuo on aika rohkea teko tunnustautua trolliksi.

        Hienoa, ettö uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa tunnustautui trolliksi. Sitä hän tottavie on! Kyllähän sen kaikki jo tiesivätkin


      • uusitieto
        olettrolli kirjoitti:

        Hienoa, ettö uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa tunnustautui trolliksi. Sitä hän tottavie on! Kyllähän sen kaikki jo tiesivätkin

        Täh?

        Onko tuo nimimerkki "trolliseon" uudestikastaja??? Ei olisi uskonut. Ja että hän kehtaa vielä tunnustaa sen!!!!
        Minä olin kuvitellut, että hän olisi niitä vedenpalvojia.


      • eioleuutta
        uusitieto kirjoitti:

        Täh?

        Onko tuo nimimerkki "trolliseon" uudestikastaja??? Ei olisi uskonut. Ja että hän kehtaa vielä tunnustaa sen!!!!
        Minä olin kuvitellut, että hän olisi niitä vedenpalvojia.

        Täh?

        Kyllä hän on kristitty, mutta tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on uudestikastaja ja vedenpalvoja. Hän palvoo taikavesiä. Sairasta puuhaa


      • woewoe
        kymysys kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattu opettaa, että kasteelle pitää pyytää?

        Jeesus pyysi Johanneksen kastamaan itsensä. Se riittää minulle.


      • jkmiukjhju
        papalle kirjoitti:

        Paremmin se onnistuu kuin noilta uudestikastasediltä, jotka ovat viemässä ihmisiä uudestikasteelle tuon tuosta

        ""Apostolisena aikana ei ollut mitään uudestikastetta, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.

        Se että jotkut "kirkkoisät" ovat puhuneet lapsiaasteesta ei ole mikään todiste vauvakasteen puolesta. Kirkkoisien puheet eivät ole Jumalan Sanaa, sitä paitsi katolinen kirkko on vapaasti voinut manipuloida kirkkoisien puheita. Lisäksi nuo kirkkoisät ovat puhuineet lapsista, jotka ovat tulleet uskoon ja todistaneet uskostaan, eivät he ole puhuneet vauvoista.


      • möjljkoi
        olettrolli kirjoitti:

        Hienoa, ettö uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa tunnustautui trolliksi. Sitä hän tottavie on! Kyllähän sen kaikki jo tiesivätkin

        ghgjguyhgy kjijojljiu


      • jkiuhjyuyt
        möjljkoi kirjoitti:

        ghgjguyhgy kjijojljiu

        lopykihu nuhygtytytte


    • Uudelleenkastajat, mielen ja tahdon uudistus on eri asia kuin sakramentti. Ainoastaan kasteen sakramentissa siitetään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5-6). Sana taas on jatkuvasti uudistuva.

      • KKKnHggbVVffDCX

        Sinä valehtelet, Saatana pakottaa sinut valehtelemaan. Mitään sakramentteja ei ole olemassakaan muualla kuin vauvakastelijoiden mielikuvitususkonnossa.

        Väitätkö sinä Saatanan vaikutuksesta että Jumalan Sana on "uudistuva"? Sinä olet valehdellut niin paljon ihmisille pelastusasiasssa, että sinä kuvittelet omia valheitasi Jumalan Sanaksi, sellaisesta "uudistuksesta" on kysymys.


      • lahkolaiselle
        KKKnHggbVVffDCX kirjoitti:

        Sinä valehtelet, Saatana pakottaa sinut valehtelemaan. Mitään sakramentteja ei ole olemassakaan muualla kuin vauvakastelijoiden mielikuvitususkonnossa.

        Väitätkö sinä Saatanan vaikutuksesta että Jumalan Sana on "uudistuva"? Sinä olet valehdellut niin paljon ihmisille pelastusasiasssa, että sinä kuvittelet omia valheitasi Jumalan Sanaksi, sellaisesta "uudistuksesta" on kysymys.

        Weha puhuu täyttä asiaa, ja samalla näemme millaista on tuon lahkolaisen usko, kun hän väittää ettei kastetta ja ehtoollista ole olemassakaan. Hyvä että todisti tuon verran omasta "uskostaan". Se on hyvä. Me kristityt taas pidämme arvossa kasteen ja ehtoollisen Jeesuksen asettamina armonvälineinä.


    • Apost.teot.2.38

      Vesikaste kuuluu uudestisyneelle. Se on "uudestisyntymisen peso" ja tarkoittaa syntisen vanhan ihmisen hautaamista. Tiitus 3:3-5. Room. 6:4-22. Kaste kuuluu siis osittain uudestisyneen ihmisen pelastusaskeliin.
      1 Piet. 3:21.

    • kierränkaukaa

      weha on satasekaisin eikä tiedä enää itsekkään missä mennään.

      kunhan raahustaa ympyrää siininkorvessaan fariselaisia fraaseja hokien sinne tänne.

      pysykää kaukana tuosta sekottajasta joka ei halua parannusta tehdä eikä oikaista vaellustaan ei oppiaan ei mitään!

      Raamatussa ei ole sanaakaan mistään sakramenteista, ne on kaikki lutterin kaljatuopista kotoisin tai paavilta lainattuja sekopääjuttuja, samaa sarja akuin anekauppa ja vastaavat hullut opit!

      • papalle

        Kyllä, mutta tuo skeoittaja ei ole weha vaan uudestikastaja-papparainen.

        Raamatussa on paljon opetusta kasteesta ja ehtoollisesta. Täytyy olla täydellinen ääliö jos väittää ettei Raamatussa ole sanaakaan kasteesta ja ehtoollisesta. Mutta näin tuo pappa-parka luulee.


      • ggggghjjjjj
        papalle kirjoitti:

        Kyllä, mutta tuo skeoittaja ei ole weha vaan uudestikastaja-papparainen.

        Raamatussa on paljon opetusta kasteesta ja ehtoollisesta. Täytyy olla täydellinen ääliö jos väittää ettei Raamatussa ole sanaakaan kasteesta ja ehtoollisesta. Mutta näin tuo pappa-parka luulee.

        ggggg Mitään uudestikastetta ei ollut Apostolisena aikana, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.


      • npf
        ggggghjjjjj kirjoitti:

        ggggg Mitään uudestikastetta ei ollut Apostolisena aikana, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.

        Apostolisena aikana EI ollut uudestikastetta, koska siihen aikaan kastettiin vain kerran uskoontulleet ja näiden perhekunnat; myös vauvat. Uudestikaste toi mukanaan mielikuvitususkonnon, jossa ihminen on synnitön, pelastumiseen ei tarvita uskoa, kaste on pelkkä vertauskuva, ehtoollisessa Kristus ei ole ruumiillisesti läsnä jne jne. Oikeasta kasteesta tehtiin joku "vauvakaste" jollaista ei mikään kristillinen yhteisö opeta. Kastetta ei määrää se minkä ikäiselle ihmisille se tehdään. Ei ole erikseen myöskään 34-vuotiaiden kastetta tai vanhuskastetta.
        Kristityt kastavat niin lapsia kuin aikuisiakin, koska Jeesus käski tehdä kaikista kansoista opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Pelolla ja halulla saada uusia äseniä ei ole asian kanssa tekemistä. Sen sijaan uudestikastajien uudestikaste, kuin myös joidenkin harrastama kuudestikaste, on pelkoa aiheuttava seremonia, jossa ihminen itse yrittää epätoivoisesti todistella jotakin. Raamatullinen kaste, jossa Jumala toimii, on uudestikastajille kauhistus.
        Kusipää-lahkolainen uudestikasteineen on harhassa ja se on näillä palstoilta näytetty mona kertaa. Kiitos siitä Jeesukselle!


      • opiolkoi
        papalle kirjoitti:

        Kyllä, mutta tuo skeoittaja ei ole weha vaan uudestikastaja-papparainen.

        Raamatussa on paljon opetusta kasteesta ja ehtoollisesta. Täytyy olla täydellinen ääliö jos väittää ettei Raamatussa ole sanaakaan kasteesta ja ehtoollisesta. Mutta näin tuo pappa-parka luulee.

        klookjijii hgyugjughiig


    • Vesikaste kuuluu uudestisyneelle. Se on "uudestisyntymisen peso" ja tarkoittaa syntisen vanhan ihmisen hautaamista. Tiitus 3:3-5. Room. 6:4-22. Kaste kuuluu siis osittain uudestisyneen ihmisen pelastusaskeliin.

      weha: "Siis, kaste ei ole uudestisyntyneen peso, vaan nimenomaan uudestisyntymisen peso".

      • mmnnbbbbb

        ölömälä äläölö


    • Martti Luther: Galatalaiskirjeen selitys

      Paavilaiset ja kasteenuusijat näet ovat nykyään, vaikka sen puheissaan kieltävätkin, yksimielisesti Jumalan seurakuntaa vastaan siinä käsityksessään, että Jumalan teko riippuu henkilön ansiollisuudesta. Näinhän kasteenuusijat opettavat: Kaste ei ole mitään, ellei henkilö ole uskovainen. Tästä peruslauseesta, niinkuin sitä sanotaan, seuraa välttämättä: mikään Jumalan teko ei ole mitään, ellei ihminen ole hyvä. Mutta kastehan on Jumalan teko; paha ihminen kuitenkin muka saa aikaan sen, ettei se olekaan Jumalan tekoa.

      Sanotusta johtuu edelleen: avioliitto, esivalta ja palvelusasema ovat Jumalan tekoja, mutta koska ihmiset ovat pahoja, ei mikään näistä ole Jumalan tekoa. Jumalattomilla on vallassaan aurinko, kuu, maa, vesi, ilma ja kaikki, mikä on ihmisen vallanalaisuuteen annettu; mutta koska he ovat jumalattomia eikä hurskaita, ei siis aurinko ole aurinko, eivät myöskään kuu, maa, vesi eikä ilma ole sitä mitä ovat. Heillä itsellään, kasteenuusijoilla, oli ennen kasteensa uusimista ruumiit ja sielut; mutta koska he eivät olleet hurskaita, ei heillä siis ollutkaan todellisia ruumiita ja sieluja. Samoin eivät heidän vanhempansa ole olleet todellisia aviopuolisoita - niinkuin he myöntävät - koska näitä ei oltu uudestaan kastettu; kasteenuusijat itse siis ovat kaikki äpärälapsia, ja heidän vanhempansa ovat olleet avionrikkojia ja huorintekijöitä! Siitä huolimatta he omistavat perinnökseen vanhempiensa omaisuuden, vaikka myöntävät olevansa äpäriä ja perillisiksi kelpaamattomia.

      Ken tästä ei huomaisi kasteenuusijoiden olevan — ei riivattuja ihmisiä vaan — perkeleitä, heitä vielä häijympien perkeleiden riivaamia? Niin ikään paavilaiset eivät vieläkään lakkaa armoa vastaan tähdentämästä tekoja ja henkilön arvollisuutta, ja tehokkaasti, ainakin sanoissa, auttamasta veljiään, kasteenuusijoita. Ovathan nämä ketut hännistään yhdessä (Tuom. 15:4), vaikka päät ovat erillään. Ulkonaisesti paavilaiset ovat olevinaan kasteenuusijoiden kovia vihollisia, vaikka he sisäisesti ovat aivan samaa mieltä opettaessaan ja puolustautuessaan ainoata Vapahtajaa, Kristusta vastaan, joka yksin on meidän vanhurskautemme (Jer. 23:6; Jer. 33:16). Pysyköön siis, ken voi, vahvana tässä ainokaisessa opinkohdassa. Muiden, haaksirikkoisten, meidän täytyy antaa ajelehtia meren ja tuulen mukana, kunnes palaavat laivaan tahi uivat rantaan. Mutta kasteenuusijoista toiste enemmän, jos Herra Kristus suo. Amen.

    • Uudestikastamiseen liittyviä Luther-lainauksia

      Esipuhe

      Monesti saadaan lukea keskustelufoorumeilta, että Martti Luther olisi muka pitänyt lapsikastetta vähäpätöisenä paavilta saatuna tapana. Näin annetaan ymmärtää vetoamalla Lutherin sanomiseen, jonka mukaan luterilaiset ja siinä samalla myös hän olisivat saaneet kasteen paavilta. Näin Luther sanoikin, mutta aivan toisessa merkityksessä kuin valehtelevat uudestikastajat kehtaavat antaa ymmärtää. Jotta paljastuisi, kuinka häpeällisesti uudestikastajat antavat väärän todistuksen kuolleesta lähimmäisestänsä (8. käskyn rikkomus) ajaakseen omia jumalattomia tarkoitusperiänsä, esitän lainauksen kyseisestä Lutherin kirjoituksesta, jossa hän sanoo luterilaisten saaneen kasteen paavilta. Jokainen saa lukea itse ensimmäisestä kirjoituksen "Uudestikastamisesta" lainauksesta, ettei Luther tarkoittanut halveksia lapsikastetta. Lainaus on suhteellisen laaja, jotta sanonnan konteksti selviää varmasti. Toinen lainaus samasta kirjoituksesta osoittaa, kuinka epäloogista on kastaa uudestaan sen takia, että joku on oletetusti ottanut kasteen väärin vastaan. Kolmas lainaus Galatalaiskirjeen selityksestä osoittaa, kuinka typerää on perustaa kasteen olemuksen pätevyys uskon varaan. Lainaukset on otettu Luther CD-ROM:lta, jota myy mm. Kotisatama.



      Martti Luther: Uudestikastamisesta (v. 1528)

      Martti Luther kunnioitetuille ja rakkaille herroille N. ja N., rakkaille ystävilleni Kristuksessa.

      Armoa ja rauhaa Kristuksessa, meidän Herrassamme. Tiedän liiankin hyvin, hyvät herrat, että Balthasar Hubmeier on pilkallisessa kirjasessaan uudestikastamisesta vedonnut muun muassa minuun, ikään kuin minä olisin hänen mielettömällä kannallaan. Olen kuitenkin lohduttautunut sillä, ettei kukaan, ei vihollinen eikä ystävä, usko noita hänen ilmeisiä valheitaan. Sisimmässäni olen nimittäin tässä asiassa varma. Olen myös julkisesti puolustautunut aivan tarpeeksi monissa saarnoissani ja viimeksi erityisesti paastopostillassani. Niissä olen kyllin perusteellisesti ilmaissut käsitykseni lapsikasteesta. Sen tähden pidän tarpeettomana vastata tuollaiseen kirjaseen.

      Kukapa pystyisi sulkemaan suut kaikilta ihmisiltä tai kaikilta perkeleiltä! Tähän mennessä olen jo huomannut, että aina kun tukin perkeleeltä yhden suun, hän levittää muualta kymmenen kitaa auki ja tulee aina vain suurisuisemmaksi. Niinpä minun on täytynyt jättää kaikki Jumalan haltuun, halusinpa tai en. Hän on oikea tuomari, kunhan me vain pysymme totuudessa, ja hän osaa hoitaa asiat oikealle tolalle. Näin hän tekeekin joka päivä kuten hyvin olemme havainneet.

      Jumalalle olkoon kiitos ja iankaikkinen ylistys, etteivät tuollaiset saarnamiehet vielä puhu paskapuheitaan meidän ruhtinaskunnassamme. Meillä täällä ei myöskään ole noita sakramentin vihollisia, vaan me olemme kaikessa hiljaisuudessa yksimielisiä opissa, uskossa ja elämässä. Jumala varjelkoon meidät siinä vastedeskin, aamen.

      Enpä siis minäkään ole tähän mennessä juuri ajatellut noita perkeleitä, eikä se ole ollut täällä tarpeenkaan. Kaikki tämä on aivan oikein teille paavilaisille (näin minun täytyy teitä nimittää, koska joudutte olemaan tyranninne alaisina). Koska te ette tahdo sietää evankeliumia, teidän täytyy joutua tekemisiin tuollaisten pirulaisten kanssa. Kristuskin sanoo Johanneksen evankeliumin 5. luvussa (Joh. 5:43): "Minä tulen Isäni nimessä, mutta te ette ota minua vastaan. Jos joku toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te — tai jotkut teikäläisistä — otatte vastaan."

      Ei kuitenkaan ole oikein, ja siitä minä paljon kärsin, että ihmisraukkoja noin säälimättä murhataan, poltetaan ja julmasti tapetaan. Jokainen saakoon uskoa, mitä hän itse haluaa. Jos hän on vääräuskoinen, hänellä on aivan riittävästi rangaistusta helvetin iankaikkisessa tulessa. Miksi he tarvitsisivat ajallista kidutusta, jos he erehtyvät ainoastaan uskonasioissa eivätkä sen lisäksi ryhdy kapinoimaan tai muuten vastustamaan esivaltaa. Hyvä Jumala, miten nopeasti kävikään näin, että ihmiset taas lankeavat harhaan ja perkeleen pauloihin. Heitä on vastustettava lujasti Raamatulla ja Jumalan sanalla; tulella ei saada aikaan juuri mitään.

      En tosin vielä tarkasti tiedä, millaisia syitä ja perusteluja heillä on uskolleen. Ette tekään kerro niitä minulle ja silti pyydätte minulta neuvoa, miten tällaisissa tapauksissa on meneteltävä. Sen vuoksi en voi vastata teille mitään varmaa.

      Myös te itse olette tietyssä mielessä kasteenuudistajia. Monet teistä näet kastavat uudestaan latinaksi niitä, jotka on jo saksaksi kastettu, vaikkei teidän paavinne itse kylläkään toimi eikä opeta näin. Tiedämme toki, että paavi pitää kastettuina niitä, jotka ovat saaneet naisilta hätäkasteen, vaikka he kastavatkin saksaksi. Te kastatte uudestaan myös ne, jotka me olemme kastaneet saksaksi, ikään kuin meidän pappiemme saksaksi toimittama kaste ei olisi yhtä pätevä kuin naisten saksaksi toimittama kaste. Näin on äskettäin menetellyt myös tuo Leipzigin läskipää Mühlhausenissa, vaikkei paavi ole milloinkaan käskenyt, e

    • että kaste tulisi toimittaa ainoastaan latinaksi tai jollain muulla määrätyllä kielellä.

      Teille siis käy aivan oikein. Uudestikastamista te haluatte, siispä te saatte keskuuteenne uudestikastajia yllin kyllin. Miksi te ette halua sietää heitä, vaikka itsekin toimitte vastoin paavia, omaa opettajaanne ja mestarianne?

      Nyt en kuitenkaan kirjoita siitä, miten väärin teikäläiset toimivat kastaessaan uudestaan. Teidän häpeänne on tosin kahta kauheampi, koska te kastaessanne uudestaan samalla vastustatte omaa epäjumalaanne paavia. Opettaja ja oppilas ovat siis eri mieltä. En nyt kuitenkaan tahdo puhua tästä enempää. Sen sijaan tahdon tehdä teille palveluksen ryhtymällä taas paavilaiseksi ja hännystelemällä paavia. Rakkaat hurmahenkeni tulevat nimittäin joka tapauksessa sanomaan ja he sanovatkin jo minusta, että minä vain kyyristelen ja nöyristelen paavin edessä. Heidän mielestään jokaisen, joka ei kuulu heidän hulluun hurmaseuraansa, täytyy muka olla uusi paavilainen.

      Ensiksikin kuulen ja näen, että muutamat kastavat uudestaan, jotta he näin voisivat kiusata paavia — he kun eivät voi ottaa antikristukselta mitään vastaan. Samoin myös sakramentin viholliset haluavat uskoa pelkkään leipään ja viiniin, muka paavin kiusaksi. Näin he luulevat kukistavansa koko paavikunnan. Tämä on tosi heikko perustelu, eivätkä he voi rakentaa sen varaan yhtään mitään hyvää. Näin menetellessään heidän pitäisi kieltää koko pyhä Raamattu ja saarnavirka, sillä sen kaiken me olemme saaneet paavilta. Meidän pitäisi varmaan kyhätä kokoon uusi pyhä Raamattu. Vanha testamenttikin meidän pitäisi hylätä, ettei meillä vain olisi mitään epäuskoisilta juutalaisilta saatua. Minkä vuoksi he sitten päivittäin ottavat vastaan rahaa ja omaisuutta? Onhan se voinut kuulua petollisille ihmisille, paaville, turkkilaisille tai harhaoppisille. Myös niistä heidän pitäisi luopua, jos he kerran eivät halua vastaanottaa mitään petollisilta ihmisiltä.

      Kaikki tämä on narrinpeliä. Vaikka Kristus arvostelikin juutalaisten fariseusten ja kirjanoppineiden väärinkäytöksiä, hän ei silti hylännyt kaikkia heidän tapojaan ja opetuksiaan, Matteuksen evankeliumin 23. luku (Matt. 23:3). Me taas tunnustamme, että paavikunnassa on paljon hyvää ja kristillistä. Onpa siellä kaikki kristilliset aarteet, ja juuri sieltä mekin olemme ne saaneet.

      Me nimittäin tunnustamme, että paavikunnassa on oikea pyhä Raamattu, oikea kaste, oikea alttarin sakramentti, oikeat syntien anteeksiantamisen avaimet, oikea saarnavirka, oikea katekismus, johon kuuluvat Isä meidän -rukous, kymmenen käskyä ja uskontunnustus. Vaikka paavi ankarasti tuomitseekin meidät harhaoppisiksi, tunnustaa hänkin puolestaan samalla tavalla, että meillä ja myös kaikilla harhaoppisilla on pyhä Raamattu, kaste, avaimet, katekismus jne.

      "Miksi sinä nyt noin liehittelet paavia?" Onko se muka liehittelyä, kun sanon, mitä paavilla ja meillä on yhteistä? Niin hänkin liehittelee meitä ja harhaoppisia sanoessaan, mitä meillä on hänen kanssaan yhteistä. Minäpä tahdon liehitellä vielä enemmän, vaikkei siitä olekaan minulle mitään hyötyä. Minun mielestäni paavin alaisuudessa on oikea kristikunta, se on jopa kristikunnan ja monien hurskaitten pyhien oikea perikuva. Minunko pitäisi lopettaa liehitteleminen!

      Kuulepa itse, mitä pyhä Paavali sanoo tessalonikalaisille (2. Tess. 2:4): "Antikristus istuu Jumalan temppelissä." Jos siis paavi, niin kuin minä uskon, on oikea antikristus, niin ei hän suinkaan istu eikä hallitse missään perkeleen tallissa, vaan Jumalan temppelissä. Voit olla varma, ettei hän istu siellä, missä on pelkkiä perkeleitä ja epäuskoisia ja mistä Kristus ja kristikunta ovat poissa. Hänen kuuluu nimittäin olla vastakristus, ja sen vuoksi hänen täytyy olla kristittyjen keskuudessa. Ja koska hän istuu ja hallitsee siellä, hänen vallassaan täytyy olla kristittyjä. Eihän Jumalan temppeliksi kutsuta kivikasaa, vaan pyhää kristikuntaa, jota hän hallitsee, 1. korinttolaiskirje (1. Kor. 3:17).

      Paavin vallan alla olevan kristikunnan täytyy siis varmasti olla Kristuksen ruumis ja jäsen. Jos se on hänen ruumiinsa, niin sillä on oikea henki, evankeliumi, usko, kaste, (alttarin) sakramentti, avaimet, saarnavirka, rukous, pyhä Raamattu ja kaikki, mitä kristikunnalla tulee olla. Me kaikki olemme vielä paavin vallan alla ja silti me olemme saaneet nämä kristittyjen aarteet sieltä.

    • päästämeillelutteri

      Laita koko postilla, josko se auttaisi!

    • Parempia ne on kuin Niilot...

    • JariHujanen

      Siis alkukielisen tekstin mukaan: "Mennen siis opetuslapseuttakaa kaikki kansat kastamalla [kastettuanne] heidät nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen (ja) opettamalla heitä pitämään kaikki, mitkä määräsin teille." Raamatunkäännöksissä käännetään sujuvamman kielen takia imperatiiviverbi "μαθητευσατε" (mathēteusate) kahdella sanalla "tehkää opetuslapsiksi" tms. Tarkasti ottaen se voidaan kääntää yhdellä verbillä "opetuslapseuttakaa". Mikä sana siis on persoonapronominin "heidät" korrelaatti? Ei ainakaan verbi "μαθητευσατε" (mathēteusate) = "opetuslapseuttakaa", koska pronominit eivät yksinkertaisesti voi viitata verbeihin. Ainoa substantiivi, johon kys. pronomini voi viitata, on "τα εθνη" (ta ethnē) = "kansat", koska tekstissä ei ole ollenkaan sanaa "opetuslapset" eikä mitään muuta substantiivia kuin tuo "τα εθνη" (ta ethnē). Siis Jeesus käskee yksiselitteisesti opetuslapseuttaa kaikki kansat kastamalla ja opettamalla. Vaihtoehtoisesti joidenkin tekstilaitosten mukaan hän käskee ensin kastamaan ja sitten opettamaan. Kaste on opetuslapseuttamisen väline. Lapset ovat ihmisiä ja kuuluvat kansoihin. Ainakaan minun mieleeni ei tule rinnastaa heitä laivoihin, kissoihin ja koiriin, kuten uudestikastajat ilveilevät.

      Tämä uudestikastajien väite on vanha valhe, jota uudestikastajat ovat esittäneet koko historiansa ajan. Jatkuvasti valhe on kiistatta kumottu. Kuitenkaan mikään ei auta, vaan uudestikastajat jatkavat ylpeydessään tietoisesti valehteluaan maailman loppuun asti. Hehän eivät loppujen lopuksi tarvitse Jumalan sanan oikaisua, vaan Jumalan sana tarvitsee heidän oikaisuaan ja Hengen valoaan. Tässä puuhassaan he ovat aivan Jehovan todistajien veroiset. Yhtä lailla nämä molemmat suuntaukset aina sättivät kaikkia raamatunkäännöksiä ja väittävät muka tietävänsä jotain sellaista, mitä muut eivät tiedä. Kuitenkin heidän valheensa on aina kumottu. Luulisi omantunnon tulevan poltinraudalla merkityksi vähemmästäkin. Kaihtakoot tuollaisia valehtelijoita kaikki ne, joille oma sielu on kallis.

      Jari Hujanen

      • JariLujanen

        Olipa taas typillistä kastefanin monimutkaista selittelyä .
        Kun tarpeeksi kauan selittää, niin saa lehmätkin lentämään.

        Ja kun Raamatusta ei löydy AINOATAKAAN vauvakastetapausta, niin selittelemällä ja olettamalla se koetetaan saada sinne väkisin.

        Opetuslapseksi tehdään OPETTAMALLA, kuten Jeesus ja apostolit tekivät ja sen jälkeen nämä uskoontulleet kastettiin:
        Ap 14
        "3. Niin he oleskelivat siellä kauan aikaa ja PUHUIVAT rohkeasti, luottaen Herraan,

        "21. Ja JULISTETTUAAN evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa"

        Ei tuossa kehoitettu ketään pysymään "kasteen armossa".

        Tämä oli aina oikea järjestys, eivätkä apostolit ruvenneet veden avlla tekemään ketään opetuslapseksi, vaan SAARNAAMALLA, sillä "Usko tulee kuulemisesta".


      • ågerer
        JariLujanen kirjoitti:

        Olipa taas typillistä kastefanin monimutkaista selittelyä .
        Kun tarpeeksi kauan selittää, niin saa lehmätkin lentämään.

        Ja kun Raamatusta ei löydy AINOATAKAAN vauvakastetapausta, niin selittelemällä ja olettamalla se koetetaan saada sinne väkisin.

        Opetuslapseksi tehdään OPETTAMALLA, kuten Jeesus ja apostolit tekivät ja sen jälkeen nämä uskoontulleet kastettiin:
        Ap 14
        "3. Niin he oleskelivat siellä kauan aikaa ja PUHUIVAT rohkeasti, luottaen Herraan,

        "21. Ja JULISTETTUAAN evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa"

        Ei tuossa kehoitettu ketään pysymään "kasteen armossa".

        Tämä oli aina oikea järjestys, eivätkä apostolit ruvenneet veden avlla tekemään ketään opetuslapseksi, vaan SAARNAAMALLA, sillä "Usko tulee kuulemisesta".

        Mitä se uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa vahtoaa? Opetuslapsia tehdään kastamalla ja opettamalla, kuten Jeesus selvästi sanoi ja kuten apostolitkin tekivät.

        Usko = kasteen armo eli Jeesus. Kasteessa tullaan Jumalan lapsiksi


    • vähänkyseenalaista

      Henkilökohtaisesti pidän sitä loukkaavana, että minut liitettiin vauvana kasteen kautta kirkkoon. Ilman että minulla oli mahdollisuus antaa asiaan suostumukseni. Se on minusta myös uskonnonvapauden periaatteiden vastaista. Helppo tapa saada veroa maksavia jäseniä tietty.

      • Loukkaavana, että on kasteessa viety Vapahtajan luokse. Mitäpä muutakaan voi ratkaisukristityiltä olettaa, tekoja, tekoja tekoja. Kun tyttömme kastettiin Luther-säätiössä, ei mitään veroja tarvitse maksaa.

        "Niinpä siis pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä"


    • Jeesuksenkasteella

      Epäusko onkin synti . Kyllähän katoliset latinot ovat ykkösiä paljojen vainojen keskellä . Temppelivuorella vanhassa jerusalemissa istuukin antikristus siellähän kielletään Jeesus ..väärä profeetta . Onhan juutalaisillakin monia messiasehdokkaita . Heillä on se epäuskonpeite . Menipä lutherillakin ns.lujaa mutta kysehän onkin aina kielestä . Aneita kerätään kaikkialla erikoisesti vapaissa suunnissa . Helluntailaiset vääntävät kirjoituksia kyllä mutta on niitä vääntänyt muutkin. Vapaamuurarit ovat näitä kabbalismia noudattavia salomontemppelistejä pentagrammit ja pirunsarvet . Satanisteja on paljon kyllä noitia voi kehottaa polttamaan välineensä . Eläinten veri ei ole ruokaa. Afrikasta islamiin sekoitettua poppamieswoodoota täällä . Noitia voi kehottaa luopumaan noituudestaan . Uudelleenkastajat ovat ns.uskoontulleita usein muista uskonnoista joten heille on uutta kaikki . Heidän perheenjäseniäänkään ei ole kastettu . On islamista kääntyneitä jotka käyvät kasteilla moneen kertaan . Juutalaisuudesta tulleita taas käännyttää mooseksenlakiin pois armosta. Sitten näitä outoja kundaliinikäärmeitä jogahinduja sotkevat Pyhänhengen kundaliiniin budhiin nirvanaan. Meedioita Intiasta. Kaste Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen perhekunnittain on näille ihan outoa . Saati sitten koko suku tai maa ja kaupunki . Ovat ihan soenneet ja seonneet. Mutta Jeesus suojelee näin etteivät näekään mitään kun on peite silmillä . Ps. Israelilaisilla oli puhdistustavat eläinuhrit Johannes kastoi parannukseen Jeesus Pyhällä hengellä . Ylösnousemus ja elämä . Uskosta uskoon . Paavi ei kuitenkaan kiellä Jeesusta ihmiseksi tulleena kuten antikristus kieltää. Paavi tarkoittaa paimenta . Jeesuksen usko on se anteeksisaamisen avain . Älkää välittäkö vuosisatojen sekasotkusta . Julistetaan evankeliumia ilosanomaa .

      • lepäävälillä

        sitä saa painaa entteriäkin aina lauseitten välissä!

        ja koko sotkusi on samaa lajia, kaljassa liotettua ropaskaa.


    • pelastajamme

      Nikodeemus oli 2016 vuotta sitten juutalainen ...jonka piti siirtyä uuteen liittoon Jeesuksen ihmiseksi tulemisen kautta . Jeesus on se joka syntyi uudesti ylhäältä nousemalla kuolleista . Tästä syntyi kristityt kun Jeesus lähetti Pyhän Henkensä todistajiinsa jotka lähti julistamaan . Onhan Jeesusta sentään julistettu koko maapallolla tähän mennessä . Jeesuksen puheet opettaa useimmin hänestä itsestään .

    • uudestisyntyminen

      Uskoon tullut pitää uskoon tulemistaan uudestisyntymisenä.
      Asiasta on hänellä sisäinen todistus eikä hän tarvitse lisätodisteita toisilta ihmisiltä.

      Siten on henkilöitä jotka uskovat. Uskovat Jumalaan ja uskovat Jeesukseen. Miten itse kukin asian käsittääkin. Pitävät kristinuskon hyvänä ja oikeana ja haluavat elää niiden arvojen mukaan.
      He uskovat. Suomalaisessa kulttuurissa oli tämä uskominen vallitsevana vielä 100 vuotta sitten.

      Apostolit julistivat kulttuurissa jossa sanoma Jeesuksesta oli uusi asia.
      Monet kuulijoista uskoivat. Näin Uuden Testamentin luvuissa kerrotaan. He uskoivat niin kuin suuri osa suomalaisista uskoo tänä päivänä. Eivät tulleet uskoon kuitenkaan.

      Tässä vaiheessa uskominen on sama kuin asian hyvänä ja oikeana pitämistä.
      Toisille näistä ihmisistä silloin tai nyky-Suomessa selviää että tarvitsee Jeesuksen elämäänsä. Sen käsittää että päästäkseen Jumalan yhteyteen täytyy tulla uskoon eli uudestisyntyä. Tietenkään hän ei vielä tiedä tarkasti mitä se on.

      Kysymykseen, miten voin tulla uskoon, antoi Pietari noille kysyjille, jotka uskoivat, vastauksen, - ja antoi Ananias Paavalille kehotuksen:
      tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen...
      huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi

      Suomessa herätyskristillisissä piireissä tässä kohtaa polvistutaan vaikka tai muuten käydään rukoukseen sitä edeltävän keskustelun ohella. Ehkä käytetään ns. syntisen rukousta.
      Koska niin monella suomalaisittain toimien on uudestisyntymisestään sisäinen todistus, todistaa se myös että tapahtuu uudestisyntyminen näinkin.

      • piankosaammelukea

        Jaahas ja koska saamme lukea osa kakkosen ja kerrot siinä kuinka sitä oppisi mukaan uudestisynnytään ihan oikeasti, ok!


    • PasiToivonen
      • onsekatkera

        Jälleen näemme miten katkeria uudestikastajat ja pasitoivoset on. Mikä hirväe himo niillä on poltaa kirkkoja?


      • kerrokerrofoorumi
        onsekatkera kirjoitti:

        Jälleen näemme miten katkeria uudestikastajat ja pasitoivoset on. Mikä hirväe himo niillä on poltaa kirkkoja?

        No kuinkas monta "ne" ovat polttaneet, kerro tilastosi !?


    • Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

      Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa. Joh 3:3

      Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh.3:5
      Henki on se joka eläväksi tekee.

    • Anonyymi

      Kristinuskon puolustaminen

      Mitä Raamattu sanoo kristinuskon puolustamisesta. Pitääkö kristinuskoa puolustaa. Kuka hyökkää kristinuskoa vastaan. Hyökkäävätkö amerikkalaiset lahkot kristinuskoa vastaan. Kenen pitää puolustaa kristinuskoa. Onko kristittyjä olemassakaan.Millä välineillä kristinuskoa puolustetaan, miekallako.Tämä on erittäin outo aihepiiri, kun sitä vähänkin miettii.

      Raamatusta seviää jotain.

      Efesolaiskirje:
      6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

      Matteuksen evankeliumi:
      15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

      Sananlaskut:
      4:23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.

      Matteuksen evankeliumi:
      24:11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.

      2.Timoteuksen kirje:
      2:2 Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.

      2.Timoteuksen kirje:
      4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.

      Taistelu ei ole lihaa ja verta vastaan vaan henkivaltoja vastaan, oman sydämen pahuutta vastaan, vääriä profeettoja (omassa seurakunnassa) vastaan ja vääriä oppeja vastaan. Vihollinen hyökkääkin sisältäpäin, omasta sydämestä ja omasta seurakunnasta eikä ulkopuolelta.

      Oikeiden kristittyjen kuuluisi siis pitää oma sydämensä puhtaana ja oma seurakuntansa puhtaana ja sillä tavalla taistella rukouksen, Pyhän Hengen ja Sanan kuulemisen kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe