Viisuri ja ikä?

Sammy

Kiinnostaisi tietää minkäikäisenä viisurit ovat yleensä puhjenneet. Itse olen jo yli 30-v ja on puhkeamassa uudet hampaat jo niihinkin kohtiin, joista yli 10 v. sitten vedettiin pois. Onko kellekkään sattunut vastaavaa?

10

843

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

      Viisurit puhkeavat yleisimmin parinkympin korvilla, mutta yksilöllinen vaihtelu on hyvin suurta. Joillekin puhkeavat aiemmin, joillekin eivät koskaan, vaikka aihiot röntgenkuvissa näkyisivätkin. Ja kaikillehan viisurit eivät edes kehity.

      Minulle viisurit alkoivat puhjeta muistaakseni noin 16-vuotiaana, parikymppisenä kaikki taisivat olla jo esillä. Äidilleni taas puhkesi viimeinen viisuri pitkälti yli viisikymppisenä. :o)

      Puhkeamisnopeuskin on hyvin yksilöllistä. Joillekin viisurit puhkeavat nopeasti, parissa viikossa siitä kun alkavat nostaa päätään. Monella puhkeaminen pitkitty ja se saattaa kestää jopa vuosia. Viisurit tulevat esiin hiukan, sitten ne ovat rauhassa jopa useamman vuoden ja jatkavat puhkeamista jälleen myöhemmin.

      Ylimääräisiä hampaita kehittyy aina toisinaan, mitenkään hirveän harvinaista yksittäiset ylimääräiset hampaat eivät ole. On myös sairauksia/ oireyhtymiä, joihin ylimääräiset hammaskerrat kuuluvat. Täydellisiä useampia hammaskertoja on raportoitu erittäin vähän, mutta onpa muutamia tapauksia, joissa yli 8-kymppiselle hampaattomalle mummolle on ilmaantunut uudet hampaat. ;o)

    • äiä

      Sain vaan kuulla hammaslääkäriltä 18-vuotiaana että sopiiko kahden viikon päästä aika niin otetaan viisaudenhampaat pois. Sehän sopi, ja täytin 19v viikkoa ennen kuin ne revittiin. Sen ikäisenä siis. En edes huomannut/tiennyt viisaudenhampaistani ennen kuin lääkäri sanoi. :)

      • Suti

        Minä täytän kohta 47 eikä yläpuoliset viisaudenhampaat ole ilmaantuneet vieläkään. Niille ei olisi kunnolla tilaakaan, joten ilmeisesti ovat päättäneet pysytellä poissa kokonaan.


    • Millamarja

      Itsellä pitää kuulemma vetää pois kaikki 4, joista ainakin alahampaat pitää leikata koska kasvavat poskeen.

      Tässä muutaman vuoden sisällä (olen 25) on puhjennut 2 viisuria, samalle puolelle ylös ja alas. Nyt ne ovat jo niin isoja, että ahdistaa laittaa suuta kiinni kun osuvat toisiinsa, lisäksi ylähampaassa on tosi terävä reuna. Kipeitä eivät onneksi ole.

      Äidilleni (60), puhkesivat hampaat vasta 50:nä jolloin ne leikattiin.

    • Sammy

      Hei! Mistähän voisi saada lisää tietoa näistä koko hammasrivistön uusiutumisesta? Ovatko ne uudet hampaat hyvin kestävät? Olen epätoivoisesti yrittänyt netistä etsiä tietoa tästä ilmiöstä mutta en ole mitään löytänyt. Hammaskalustossani tapahtuu nyt nimittäin uudistuksia sellaisella vauhdilla että olis hyvä tietää etukäteen mihin varautua.

      • meikpiis75

        Parhaiten tietoa löytyisi varmaan Hammaslääkiksen kirjastosta. Eri asia sitten, ymmärrätkö maallikkona kuinka paljon tekstistä.

        Hampaiden ylilukuisuus on melkoisen harvinaista, kun puhutaan useammasta kuin yhdestä ylilukuisesta hampaasta. Näitä ylimääräisiä hampaita on kahta sorttia, normaaleja ja muodoltaan epänormaaleja.

        Voit löytää netistä jotakin käyttämällä seuraavia hakusanoja:

        * dens supplementarius (yksikkö), dens supplementarii (mon.) = ylilukuiset normaalit hampaat

        * dens supernumerarium, dens supernumerarii = ylilukuiset, muodoltaan epänormaalit hampaat

        * supplementary teeth

        * supernumerary teeth

        * suomeksi ylilukuiset hampaat, mutta sillä ei juurikaan tietoa löydy


      • meikpiis75
        meikpiis75 kirjoitti:

        Parhaiten tietoa löytyisi varmaan Hammaslääkiksen kirjastosta. Eri asia sitten, ymmärrätkö maallikkona kuinka paljon tekstistä.

        Hampaiden ylilukuisuus on melkoisen harvinaista, kun puhutaan useammasta kuin yhdestä ylilukuisesta hampaasta. Näitä ylimääräisiä hampaita on kahta sorttia, normaaleja ja muodoltaan epänormaaleja.

        Voit löytää netistä jotakin käyttämällä seuraavia hakusanoja:

        * dens supplementarius (yksikkö), dens supplementarii (mon.) = ylilukuiset normaalit hampaat

        * dens supernumerarium, dens supernumerarii = ylilukuiset, muodoltaan epänormaalit hampaat

        * supplementary teeth

        * supernumerary teeth

        * suomeksi ylilukuiset hampaat, mutta sillä ei juurikaan tietoa löydy

        Tästä linkistä löytyy esim. pari tapausselostusta.

        http://www.thejcdp.com/issue016/kokten/02kokten.shtml


    • 28-vuotias

      ja viime syksynä puhkesi ensimmäinen viisaudenhammas. Ja äsken kun katsoin peilistä niin näyttäisi siltä että toinen olisi hiukan tullut näkyviin myös. Molemmat alhaalla, vasemmalle tuli ensin. Ei sekään kyllä ole vielä noussut kuin ihan vähän.

    • SuunnitelmatSekaisin

      28 tuli täyteen helmikuussa, ja siitä lähtien vasemmalla alaleuassa kiukutellut viisuri ihan huolella, tulehtuikin jopa. Just kävin tänään poistattamassa, meni 10-15 minuuttia koko operaatioon :D Ja mun piti vaan hakea antibiootit siihen tulehdukseen (joo, joo, soli reikää täys koko hammas)!

      Alkuperäinen suunnitelma tälle päivälle oli kuitenkin jo eilettäin sovittu, että käyn verikokeissa. Enpä sitten käynyt, ensi viikolle täytyy suunnitella menevänsä Prismaan tai Mustiin ja Mirriin, niin ehkä sitten :'D

    • nipsuliinii

      Eräälle tutulleni käynyt niin, että viisurit kasvaneet takas. Ja on mulla kolmenkymmenen ylittäneitäkin kavereita, joille viisurit oo vielä ees tullu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe