Laidalta putoaminen

noniindosentit

Aiemmin historiassa pelättiin maailman laidalta putoamista.
Mikä on tilanne maailmankaikkeuden suhteen? Ollaanko vielä samassa kehitysvaiheessa? Samat teemat näyttävät kuitenkin toistuvan aikojen saatossa.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykytiedon pohjalta maailmankaikkeutemme on rajaton mutta äärellinen.

      • ulottuvuuksia

        Ai tarkoittaako tuo, että se on ikäänkuin pallonpinta kaksiulotteiselle oliolle: rajoja ei löydy mistään mutta tarpeeksi kulkemalla alkavat tutut maisemat tulla vastaan? Eli kaareutuu lisäulottuvuudessa.


      • Ohman

        Lieköhän tuo "nykytiedon pohjalta" ihan niin varmaa?

        Jos käytetään FRW- mallia (Friedmann-Robertson-Walker) kuvaamaan kosmosta niin siinä esiintyy parametri k.Malleissa, joissa k = 0 tai k = -1 on 3-d-avaruus ääretön alusta lähtien.

        Uusimpien havaintojen mukaan universumin tiheys on lähellä kriittistä tiheyttä jolloin FRW-mallissa k olisi 0 ja avaruus siis ääretön (geometria on laakea ("flat")).

        Ei siis liene vielä ihan "kirkossa kuuluutettu" onko avaruus äärellinen vai ei.

        Ohman


    • ressu1

      et voisi ikinä liikkua niin nopeasti että saavuttaisit laajenavan maailmankaikkeuden reunan...

      • mietitääsvielä

        Niin, mutta se ei muuta todellisuutta. Eli jos se nopeus ei olisi ongelma...


    • Pudonnut

      Suomi on erittäin kykenevä miettimään otsikon aihetta. Näiden Suomi24 sivujen kautta synnytetään älyverkko, jonka lopputuloksena syntyy Newtonin, Albert Einsteinin ja monien muiden kaltainen tietoisuus, jolla Suomi saadaan jaloilleen. Sadat tutkija voivat keskittyä tutkimusrahojen turvin kokopäiväiseen tutkimustoimintaan ja teollisuus valmistaa laidattomia tuotteita lautasina, tarjottimina, pöytinä jne. Mikään ei enää putoaisi tulevaisuudessa ongelmallisiksi tunnetuilta tasoilta.

      Voittekin jatkaa tästä tasokasta keskusteluanne.

      • meviisaammat

        Toki me jatkammekin emmekä kaipaa haisevia narsisteja pilaamaan ilmaa.
        Ei kannata edes kommentoida, jos ei ole mitään annettavaa tieteelle.


      • Juhanin-puumerkki
        meviisaammat kirjoitti:

        Toki me jatkammekin emmekä kaipaa haisevia narsisteja pilaamaan ilmaa.
        Ei kannata edes kommentoida, jos ei ole mitään annettavaa tieteelle.

        Näin juurikas. Eikun kas juuri näin. (vaikkemmä mittään nähny)
        Vanha viidakon sanonta on: "Kyllä nettiin bittejä mahtuu." Miksi tieteestä ei saisi joskus jutella myös kieli poskella, kunhan sen tekee niin, että kaikki ymmärtävät, mistä on kyse. Pseudotieteelliset peräkammarifyysikot toki tekevät sen joskus hankalaksi, kun niiden kommenteista ei ota selvää ryssän pappikaan, notta tosissaanko ovat eli ei.
        Pääsääntöisesti pitäisi tietenkin pysytellä asialinjalla, eikä ainakaan sekoittaa koulupoikahumooria asiallisiin aloituksiin. Sellaiset ovat kuin jätän räkä piikkilangassa.


    • älä_putoa

      Universumi on vene eli samassa veneessä ollaan. Tosin jotkut putovat tästä veneestä oman mielikuvituksensa vuoksi.

      • Liputtamaton

        Tosi on. Mun ongelma on kuitenkin, että pitäiskö niitä yrittää auttaa vaiko ei? Evoluution kannalta ei pitäs tehdä kai yhtään mitään, mut mä ottaisin kyllä vastaan neuvoja asian suhteen.


      • meviisaammat
        Liputtamaton kirjoitti:

        Tosi on. Mun ongelma on kuitenkin, että pitäiskö niitä yrittää auttaa vaiko ei? Evoluution kannalta ei pitäs tehdä kai yhtään mitään, mut mä ottaisin kyllä vastaan neuvoja asian suhteen.

        Mitäpä jos ihan vaan vastaisitte kysymykseen? Ymmärtämättömien on mielestäni aivan turha vastailla olemattomilla viisauksillaan.


      • mikä_avuksi
        Liputtamaton kirjoitti:

        Tosi on. Mun ongelma on kuitenkin, että pitäiskö niitä yrittää auttaa vaiko ei? Evoluution kannalta ei pitäs tehdä kai yhtään mitään, mut mä ottaisin kyllä vastaan neuvoja asian suhteen.

        Universumin veneestä ei putoa jos muistaa pitää laidasta kiinni. Jos pelottaa, niin kyllä siihen voi pyytää apua.
        Kaverisi voi pitää myös sinusta kiinni.


      • Liputtamaton
        meviisaammat kirjoitti:

        Mitäpä jos ihan vaan vastaisitte kysymykseen? Ymmärtämättömien on mielestäni aivan turha vastailla olemattomilla viisauksillaan.

        Ei tarvii teititellä ja vastaa vaan itse ensin, vaikka se sinun mielestäsi turhaa olisikin. :) Ei mulla ole mitään kiirettä ja saatan myös tyytyä Kollimaattorin ja Ohmanin vastauksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe