Pänniikö säteilylämmitin?

ViisiTähteä

tai se oikeasti mikään lämmitin ole,tuulessa ja viimassa auton alla oleva tehoton silitysrauta joka öljypohjaa lämmittelee ja varmaan 70%menee harakoille heti eikä se lämpö siitä mihinkään ylöspäin johdu nykyöljyt lämmittelyjä kaipaa vaan jäähdytysneste kyllä.
Noh,webasto tms tietysti ykkönen mutta mikäli pidät hintaa kovana,omaat sähkölähteen ja asennus webastoissa itse tehden pikkasen vaativaa eikä uudehkoon autoosi mitään oikeaa lohkolämmitintä saa niin vitsit vähissä,niinkö?
Sisätilanlämmittimellä saa tietysti miellyttävän lähdön,jos käynnistyy kone,vaan moottori itkee metallinpalasia joka kerta ja jääkylmää puhaltaa kilometritolkulla...

Ratkaisu on eikä maksa kuin noin 150e,riippuen tehosta.
Minulla tuo 1500wattinen,1000wattinenkin taatusti piisaa.
Autossa 1,5dci kone.

TT-Thermo letkulämmitin jossa kiertopumppu samassa yksikössä.
Pieni,helppo asentaa ja tehokas kuin mikä!
En kuulu firmaan,tunne omistajaa tai myy niitä,mutta moisen tilasin ja -20pakkasillakin pari tuntia max ja kone letkuistakin koetellen hohtaa lämpöä,nätisti hyrähtää käyntiin ja kylmän koneen merkkivalo ei pala kuin 2km maksimissaan,silti lämmintä ilmaa puhaltaa heti lämppäristä.

Onhan letkulämmittimiä toki monillakin joo,vaan onko niissä kiertopumppu monissakaan?Ei eli lämpeneminen on tosi hidasta tehotonta lämmön johtuessa pikkuhiljaa.

Erittäin tyytyväinen ja säteilylämmitin ihan täysi vitsi tuohon verrattuna,siinä tienaa kuin korviketuotteen perinteisille lohkareille hätäpäissään kehitellyt valmistaja,asennusfirma/huolto ja sähköyhtiöt.

18

1530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkjnnbbhgf

      Kyllä se öljyn lämmittää ja niin ollen säästää moottoria. sisätila lämmppäri lämmittää auton sisältä. Kaiken maailman webastot ja eberit ovat aikaa aika toimimattomia. Mulla on ollut uusissa autoissa niitä ja kaikki oikutelleet. (webasto eberi arctic)

    • eimissäännimessä

      Ei kannata jäähdytysnestettä lämmittää.

      Moottori lämpenee ja öljy valuu sylinterinseinämistä öljypohjaan. Moottorin kuluminen on silloin satoja kertoja kovempaa, etenkin kun startti joutuu jauhamaan moottoria kauemmin moottorinohjauksen saadessa antureilta väärää lämpötilatietoa.

      Säteilylämmitin lämmittää öljyn, joten lämmin ja notkea öljy alkaa voitelemaan tehokkaasti heti ja moottori hörähtää käyntiin välittömästi.

      • Dieselasentaja

        Asiaa puhut, näinkin voi ajatella.
        Kuitenkin , anturitiedot voi ohjelmoida niin että ohjainlaite saa sellaiset tiedot että ongelmia ei esiinny. Miksi moottori on lämmin vaikka ei startattu ja niin ed. Tähän olis maahantuojien syytä kiinnittää huomiota. Kaikissa laitteissa ongelmia ei tule.
        Diesel käynnistyy edelleen sillä perusteella miten lämmintä ilma on puristustilassa silloin kun mäntä on puristustahdin lopussa noin periaatteessa. Kun käynnistyminen on tapahtunut ohjainlaite ottaa tietenkin ne asetukset käyttöön mitkä olis käynnistettäessä muutenkin siinä lämpötilassa. Laite täytyy vaan saada ensin käyntiin. Jos puhutaan todella kylmistä olosuhteista nesteen lämmittäminen tehoo siihen parhaiten.. Suomen tuoduissa koneissa ja laitteissa on moottoreissa esim antureita joiden toiminta-alue ei kata niin alhaisia lämpötiloja joita täällä voi esiintyä. Kylmien markkinat on niin pienet ettei tehtaita asiat kiinnosta pätkääkään. Erittäin mielenkiintoinen ja palstaa piristävä keskustelun avaus jatketaan juttua.


    • 35vRuuvannutRomuja

      Nimenomaan jäähdytysnestettä kannattaa lämmittää,ei öljypohjaa jossa oleva synteettinen öljy on lähes tunteeton käytännössä pakkasille ellei nyt aivan-30 astetta ole ja silloin säteilylämmitin on täysin tehoton.
      Se on aikuisten oikeasti ihan ok Keski-Euroopan talviin,ei tänne!
      Koska lämmittely on hyvä aloittaa jo jopa 5 tienoilla niin kyllä se siihen kelpaa ja ehkä vielä -5: kin.

      Asioita kommentoivat täällä ne jotka eivät oikein ymmärrä mistä puhuvat ja mitä autokauppias tai mainokset julistaa on totta,piste.

      Lämpöpaketti autokaupan yhteydessä ei tarkoita kuin sisätilan lämppäriä ja säteilylämmitintä josta monet mitään tajua,pistoke kuin pistoke.
      Tuossa ei hääviä päättelykykyä tarvita,maalaisjärkeä enempikin.

      Hyvä käytännön keino on lämmittää säteilylämmittimellä vaikka tunti ja seuraavaksi 5 tuntia,sitten vaikka 12 jne,mitään eroa et huomaa moottorin lämpömittarin nousussa,kädellä lohkosta tunnustellen tai starttauksen tasossa=aivan hyödytön kun on pakkasta -10 ja mitä enempi elohopea laskee.
      Nesteen lämmitys notkistaa koneen ja kuskikin pysyy sulana kuten ikkunatkin.

      Se on eri asia mitä anturit ym tykkää mistäkin,ei ne ainakaan umpijäisen koneen käynnistelystä tykkää jakohihnoineen..eikä koko Suomen olosuhteista jos suoraan sanotaan.

      Pakko kuitenkin kokeilla mikä paras vaihtoehto jos uudehkoilla autoilla ajaa.
      Siperian seudun autoilijat on unohdettu moottoreiden kehitystyössä,liian hienoa ja heppoista pukkaa markkinoille jotka ei kestä uutenakaan pakkasia saati vanhana.
      Webasto/Eber ehdottomasti paras ja ainut jos ei tolppavirtaa saatavilla,mutta myös kallis ja syö akkua ripeästi.

      TT pumpusta ei kokemusta mutta vaikuttaa pätevältä jos sähköä saatavilla ja peittoaa taatusti perusmalliset letkulämppärit vaan suurin osahan sahaa jäiset autonsa kylmänä käyntiin,polttoainetta kuluu ämpärillinen työmatkalla,lasit jäässä ja lopulta kone ei lähde käyntiinkään kun liian kylmä eli hinausauto vie rahakkaaseen valohoitoon ja lämpökylpyyn pajalle ellei kone laukea esim jakohihnan osalta kylmästarttiin..

      Sehän se hienoa on,eikös,meinaan ajella töihin taksilla/bussilla/junalla tms ja soitella koskahan se hieno Audi olisi kunnossa ja mikähän siinä oli vikana...

    • zxcvbnmnbvc

      Öljypohjan öljyn lämmittely on lähes hyödytöntä, suodattimessa oleva öljy on kuitenkin kylmää ja muutenkin jääkylmään lohkoon virtaava öljyliru jäähtyy välittömästi. Ainut toimiva tapa on lämmittää lohkoa jäähdytysnesteen välityksellä, sieltä säteilyn ja johtumisen seurauksena öljypohjankin pieni massa lämpenee muutamalla asteella ja synteettiset öljyt toimii muutenkin.

      Tämän ketjun hupaisin kommentti oli, että lohkolämmitintä käytettäessä öljy valuu sylinterinseinämistä pois :) Mitenkähän heppu sammuttaa ajon jälkeen auton siten, että moottori on kylmä, jotta ei öljyt valu pois?

      Eberit ja Webastot ovat osoittatuneet aika epäluotettaviksi, johtuu monestakin syystä, yksi on niiden asennus paikkaan, jossa vesi ja rapa pääsee tekemään tuhojaan.

    • TuumikaaNyt

      Nyt puhutaan asiaa automiesten,käytännön ja fysiikan tiedoin,ei mainostajien,Defan jne tai autoliikkeen myyjän suulla joten miksi ihmeessä joku väittää että 70-luvulla vielä umpijäykkien öljyjen lämmittely olisi nykypäivää synteettisille öljyille noin 300w tehoisella läpyskällä?
      Silloin joskus mineraalien aikaan tehtiin tuletkin öljypohjan alle tai päästettiin öljyt kattilaan ajon päätteeksi ja vietiin yöksi sisälle.
      Lämpömittari tosiaan kertoo mitä hyötyä säteilyttämisestä on,ei yhtään mitään.
      Moista keksintöä on enempikin tarkoitus käyttää esim vaihteistojen,perien ym pienempien osien lämmittelyyn,ei ison rautamöhkäleen öljypohjaan avoimeen ulkotilaan.

      Jo nettihaulla tai valmistajien sivuilla kerrotaan ko laitteen tehon olevan paljonkin vaatimattompaa luokkaa kuin oikeiden lohkolämmittimien,siis ovat valmistuksessa vaan työnteon vuoksi ettei kioskia tarvi sulkea ja niinkuin täällä jo tullutkin:suurin osa ei ymmärrä ettei sen saman tutun plugin kytkeminen enää ole ollenkaan sama asia kuin ennen,sinnehän se johto johonkin jatkuu moottoritilaan piiloon mutta ei kuulu enää korinaa ja napinaa,ei kuulu yhtään mitään kun mitään ei tapahdukkaan,paitsi sähkömittarissa eikä 300w maanrajassa ulkona pakkasella mitään voi lämmittää.

      Öljytynnyrin alle kun laitat silitysraudan ulkona pakkasilla ja jätät pohjalle noin 4l öljyä niin lopputulosta voit tutkia,loppu öljytynnyristä vastaa tässä kokeessa moottorin ylempiä osia jotka imevät lämmöt tehokkaasti pois avaruuteen,paitsi että oikeasti sitä hukkarautaa lämmölle on moottorissa moninverroin.
      Webastot ym on varmaan hyviä vehkeitä ja vaativat myös omistajiltaan huomioita,sitä on käynnisteltävä säännöllisesti myös kesällä että pysyy kunnossa.

      Akku on pidettävä latingissa säännöllisin latailuin&oltava myös kunnossa ja tehokkaampi Ah malli paikallaan perusversioihin nähden,vehje kun kuluttaa sähköä rutkasti eikä auton oma laturi ehdi sitä ladata ellei ajella pidempään.
      Puhdistelut missä se nyt sijaitseekaan ja johtojen kunnon tarkkailu jne kuuluu myös omistajalle,ei laitteen vika jos johdot&laite kolhittu tai huolto laiminlyöty.

      Huippulaitteita nuo polttoainelämmittimet jos omistaja ymmärtää mitä omistaa ja älyää ettei se ikuinen ole huoltamatta ja väärällä käytöllä.

      • molempi.parempi

        "Silloin joskus mineraalien aikaan tehtiin tuletkin öljypohjan alle tai päästettiin öljyt kattilaan ajon päätteeksi ja vietiin yöksi sisälle."

        Tulien pito öljypohjan alla on yksi perinteinen tapa ja modernimpi versio on lämmitellä öljypohjaa kaasutoholla. Sitäkin on joutunut tekemään.

        Kattilaan valuteltiin yleensä jäähdytysnesteet, joita lämmiteltiin kaminan päällä ja kaadettiin sitten kuumana jäähdyttimeen. Nesteet piti laskea pois usein jo senkin vuoksi, kun olivat monesti pelkkää vettä, joka ei siedä pakkasta yhtään.

        Ilmajäähdytteisessä moottorissa ei edes ole muuta vaihtoehtoa lämmittää kuin öljypohjan säteilylämmitin. Tai no voihan sitä moottoritilaan heittää tietysti sisätilanlämmittimen, mutta tuskin on sen tehokkaampaa kuin öljyn lämmitys. Ja öljyt jäävät silloin kylmäksi, joka ei ole hyvä asia.

        Lämmön varastoimisessa jäähdytysneste on moottoriöljyä parempaa, koska vesi-glykoliseoksen ominaislämpökapasiteetti on käytännössä melkein tuplat öljyyn verrattuna ja lisäksi jäähdytysjärjestelmän kapasiteetti on yleensä suurempi kuin moottoriöljyn määrä.

        Moottoriöljy lämpenee siis pienemmällä teholla samaan lämpötilaan kuin jäähdytysneste.


    • TerassilämmitinkinEhkä

      Joo,no montako ilmajäähdytteistä autoa teilläpäin on talviliikenteessä tai jos uudehkoista autoista puhutaan ,siis käyttöautoista,niin kerro millaisen omistat?
      Jäähdytysneste/vesi on ihan eri juttu kuinöljy,tai on niillä se yhteinen tekijä että mineraaliöljyt ja vesi ei tykkää pakkasesta mutta öljy ei sentään hajota mitään jähmettyessään,vesi kylläkin jäätyessään.

      Kyllä juu molempia päästettiin ajon jälkeen ulos,toinen jäätymisvaaran takia toinen notkeuden takia mutta eiköhän 70-luvullakin jo ainakin meilläpäin ollut jäähdytysnesteet moottoreissa 100%.
      Puhumme kait nykyautoista joissa on jäähdytysnesteet ja käytetään synteettisiä talviöljyjä jotka ei pahemmin jäykisty ellei nyt ihan-50--60c mittarissa vai puhummeko harrasteautoista tai kenties 1930-60-luvun käytännöistä tms?

      Moottoriöljyä voi lämmitellä öljypohjassaan vaikka tulikuumaksi kädelle,silti se ei lämmitä itse lohkoa milläänmuotoa ja lähtiessään starttauksen jälkeen kiertoon(jos auto siis käynnistyy..) kylmenee rautaisessa mötikässä hyvin nopsaan koska n4-5litraa ei lämpöä pahemmin pitkäkestoista lämpöä kerää ja säilytä sitä tuota lohkon lämmönhävikkiä vastaan.

      Tuleeko lämmityslaitteesta lämmintä heti tai edes 5km jälkeen,eikö ja miksei?

      Asiaa voi testata kaatamalla ulkosalla pakkasessa olevaan moottoriin jonka päälle kaadat koko 4-5litraa vaikkapa kiehuvaa vettä tai vaikka öljyäkin(sotkee vaan kovasti) ja tunnustelet miten se mötikkä lämpenee ja auttako mahd startissa millätavoin?
      Kerro!
      Eiköhän moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen litraluvut ole pikkasen erimoiset ,meinaan lämmönsitomiseen ja luovuttamiseen oleva suhdeluku ihan erimoinen ellei henkilöautossasi ole saman verran molempia eli vähän erikoisempi peli kyseessä.

    • Öljynlämmitin

      Missä autossa on muka säteilylämmitin öljypohjassa? Lohkon kylkeen ne yleensä laitetaan.

    • TehokkaampiaLöytyy

      Onko noita edes enää täällä suomessa? joskus kuullu muinaisissa kuplavokeissa olevan, mutta sentään nykyautossa. Päivittäkää toki jos aiotte ajaa päivittäin.

    • VuodenTurhake

      Missä autossa säteilylämmitin laitetaan lohkon kylkeen voisin ennemmin kysyä?
      Poikkeuksetta olen nähnyt niitä öljypohjissa,toisaalta aivan sama vaikka tuo ruuvattaisiin vanteeseen tai etupuskuriin,yhtä sama käytännön vaikutus moottorin lämmitykseen eli yhtä tyhjän kanssa.

      • Enkömmialle

        Katso esim. defan asennusohjeita.


    • gfdjhkl

      No onhan se säteilijä vähän tehoton ja vaatii kovemmilla pakkasilla pitemmän ajan kuin nestelämmittimet (n.1 tunti jokaista kymmentä pakkasastetta kohden vaikuttaa jo vähän), mutta paskaa puhutte jos täysin turhaksi väitätte. Minulla on ollut noita kolmessa eri autossa ja kyllä siinä on selvä ero starttaako lämmitettynä vai ilman. Sen kuulee startin pyörinnästä ja moottorin äänistä ihan selvästi.

      Ja yksi ihan käytännön todiste siitä että säteilylämmittimellä on vaikutusta: pikkupakkasilla lumi alkaa sulaa konepellin päältä. Eli jos koko moottoritilan lämpötilakin nousee monella asteella, niin kyllä se vaikutus itse moottorissa on jo aika huomattava.

      • Tuntuukosiltä

        Sama juttu ja toimii ihan ok.
        Se säteilylämmitin tai jokin liitos voi olla rikkikin jonkun autossa ja jos sille tuntuu, niin helppohan tuo on mitata.


    • VoiÄlyHelsinkiLoistaa

      Voi tokkiinsa,jos konepellin päältä pikkasen sulanut lumi&jää yhdistelmä tyydyttää ja antaa tunteen kunnon moottorinlämmittimestä niin mikäs siinä,sitten se varmaan on tehokas=)
      Hukkalämpö sieltä alhaalta sen sulattaa pikkuhiljaa ja tiivistyy siihen peltiin!!

      Helpoin tapa"mitata"sen teho&toimivuus on mennä kontilleen ja koittaa kädellä siihen lämmittimeen ja kyllä se varmaan kuuma on mutta ajatelkaa nyt omilla aivoilla sen ideaa ja tehokkuutta vaikkapa tuon oivan silitysrauta esimerkkiteorian kautta.
      Tottakait jos öljyn lämpö nousee tuntitolkulla lämmittelyn takia vaikka 10-20astetta niin vaikuttaahan se pyörimiseen kitkan vähetessä mutta ei sillä moottorin lämmittämisen kanssa mitään tekemistä ole vaan pyörintänopeuden kasvatus.
      Akkua lämmittämällä ilmiö on sama ja toteutuu parhaiten.
      Yhtä hyvin voi starttimoottorin kuumentaa jäisestä lämpimäksi,lähes sama vaikutus siinäkin.
      Mitatkaa ennemmin vaikka sen moottorin jäähdytysnesteen lämpö tai lohkon lämpö infrapunalla tms niin se kertoo lohduttoman tosiasian.
      Voi myös auton omaa lämpömittaria käyttää apuna,onko se noussut yhtään lämmityksen jäljiltä ajoon lähtiessä tai mites,tuleeko lämmitä ilmaa heti tai kuinka monen km jälkeen?
      Joo,ja kyllä Defa ym esittelee malleja joissa tuo ruuvataan öljypohjaan tai moottorin&vaihteiston-perän " kylkeen"ja voi sen toki ruuvata vaikka sen akun tai startinkin kylkeen,mikäs sen estää.
      Lämpölevyhän tuo käytännössä on ja alunperin moisia juurikin suositellaan työkoneisiin joissa nuo vaihteistot,pyörästöt,vivustot jne saadaan vähän lievemmiksi pakkasissa ja käytetyt öljyt systeemit noissa jäykähköjä jo muutenkin.
      Ajatelkaa nyt ihan omalla päällänne ja raahatkaa hella pihalle sekä irtomoottori sen 1 levyn päälle lämpiämään pakkaseen,siinä on koko homma tiivistettynä ja miettikää kuinka iso sen levyn ja tehon wateissa pitää olla että se huikeat hukkalämmöt mukaanlukien saa moottorin lohkon kokonaisvaltaisesti edes haaleaksi saati kädenlämpöiseksi?

    • gthjyuio

      No voi jumalauta mainitsin sen vain yhtenä käytännön esimerkkinä siitä, että kyllä siistä säteilylämmittimestä lämpöä lähtee. Ja jos starttikin pyörii selvästi hereämmin esilämmityksen jälkeen ja ennen kaikkea moottorin käyntiääni on esilmmitettynä heti käynnistyksen jälkeen huomattavasti nätimpää, niin kyllä se on ihan kiistaton todistus siitä, että lämpöä menee moottoriinkin eikä pelkästään avaruuteen.

      Kunnon pakkasella käynnistettäessä mm suurentuneista välyksistä aiheutuva mäntien kippausliike ym liikkuvien osien kolkutukset tekevät käynnistä selvästi karkeampaa kuin lämpimänä. Tietenkin monet muutkin apulaitteet ääntävät siinä samalla voimakkaammin. Tervetuloa kuuntelemaan -20 asteessa mitä tahansa sätelilylämmitteistä autoa esilämmityksellä ja ilman. Ja oikeastaan koko "säteilylämmitin" on harhaanjohtava sana, koska oikein asennettuna se on kiinnitetty (useimmiten) öljypohjaan lämpöä johtavaa tahnaa käyttäen. On kysymys lämmön johtumisesta eikä säteilystä.

      Säteilylmmittimessä on heikkoutena hitaus, myönnän sen. Vaatii aika paljon ennakointia jos haluaa lähteä lämpimällä tai edes haalealla moottorilla liikkeelle. Mutta minulle ja hyvin monille muillekin se vältää ja mikä perkele siinä voi olla niin vaikeaa hyväksyä?

      Pelkän jäähdystysnesteen lämmölle sinänsä on yks vitun sama mikä se on. Sen kuuluukin kestää pakkasta vähintään 40 astetta. Kunhan edes öljyt ovat lämmenneet plussan puolelle eikä yläkerrassakaan vallitse enää mikään yli 15 asteen pakkanen, niin se on jo aika hyvä olosuhde käynnistää, jos nykyaikaiset synteettiset öljyt on.

    • MietiAjatteleYmmärrä

      Osoittaa että et ymmärrä mistä puhut,keskustellaan ja aihe liian vaikea sinulle,valitan
      =(
      Tässä ei ketään kiinnosta mikään muu asia kuin moottorin lämpöjen nopea nousu normaalilämpöön pakkastartin jälkeen,ei pyörimisnopeuden kasvatus eikä konepellin sulaminenkaan.
      Nuo välysjutut,kilinät ja kolinat on aivan sivuraiteita,sorry.
      Öljyjä ei nykyaikana tarvi lämmitellä ja se pieni öljymäärä jäähtyy välittömästi yläkertaan siirtyessään eikä nosta moottorin lämpötilaa mitenkään saati jäähdytysnesteen.

      Säteilylämmitin lämpeää vain johonkin pisteeseen pidit 4h tai 40h päälle,teho kapasiteetti loppuu ja fysiikan luonnonlait estää sen väitit mitä hyvänsä.
      Jonkun osatekijän täytyy muuttua eli tuplata teho,ulkolämpötilan ym radikaali muutos tai laittaa lisää lämmittimiä tms.
      Ei kannata hermostua,ei Markkukaan hermostu Huutokauppakeisarissa ikinä=)

      Jos valmistajakin sivuillaan tuoteinfossaan kertoo että teho lopputulos ei vastaa perinteistä lohkolämmitintä,miksi ihmeessä väität selvää asiaa eli mustaa muunnat valkoiseksi vai eikö luonto anna periksi vaiko et tosiaan ymmärrä???

      Kiitos keskustelusta,siirryn "seuraavaan aiheeseen"...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe