Vessaongelma

pisupisu

Mulla on vähän kiusallinen ongelma, kysyn täällä onko muilla samanlaisia kokemuksia ja miten olette ratkaisseet tilanteen. Toivon asiallisia vastauksia.

Eli asia koskee julkisissa vessoissa, tai melkein kaikissa muissa vessoissa kun kotona asioimista. En tiedä mikä siinä on, vaikka olisi mikä kusihätä niin mene julkiseen vessaan vaikka koulussa tms. , kuuluu joku kolaus tai puheensorinaa käytävästä tai tietää yleensäkin että siellä samoissa tiloissa on muitakin, niin "hanat kiinni" ei saa mitään ulos. Ja kusihätä jatkuu. Eikä siinä mitään vaikka ei jossain nopealla asialla joutuisikin pidättelemään mutta millään retkellä jonne on lähtenyt aamukuudelta ja palaa iltamyöhään ei ole kivaa kun kusihätä on räjähtävä. Kotona onnistuu, paitsi jos tietää huushollissa olevan muitankin.

Nolottaa ongelma. Olen nuori mies ja jossain vaiheessa on myös armeija, mitens siellä, koko viikkoa puhumattakaan useammasta ei voi pidätellä? Ja tiedän että vessatarpeilla käy kaikki ihmiset joskus eikä asiassa ole mitään hävettävää, enkä ole koskaan ajatellut asiaa siltä kantilta jos joku sitä kysyy.
Onko jollakulla muulla samanlaisia onglemia tai ollut joskus, onko mitään ratkaisukonsteja, toivon asiallisia vastauksia

9

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaparantaapi

      Ongelmasi on ihan normaalia ja et ole ainoa.

      Olen nainen ja minulla oli samanlaista ongelmaa vuosia nuorena.

      Kävin silloin vessassa, kun siellä ei ollut ketään.

      Edelleen, jos olen kylässä yötä, niin todellakaan kakka ei tule.

      Pissa jo nykyään tulee, kun olen jo niin vanha.

      Vaivaan auttaa vain ja ainoastaan rentoutuminen ja asian kohtaaminen.

      Asiasta stressaaminen vaan pahentaa sitä, mutta tiedän että et osaa olla ajattelematta asiaa.

    • hoidettavissako

      Itselläni on tietyissä paikoissa vaikea käydä "isolla asialla". Pienemmät saan tehtyä vaikka puistoon. Oudosti joissakin julkisien tilojen vessoissa on helpompi käytä isolla asialla kuin tuttavan vessassa. Kieltämättä ongelma rajoittaa.

      Käy vaikka juttelemassa vaikka terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa asiasta. Jotenkin sinun on inttiin varauduttava. Ehkä jokin psykologin keskusteluapu auttaisi?

      • pisupisu

        Mie kävin terveydenhoitajalla kerran ja mainitsin asiasta, hän ohjeisti että olisi oltava miettimättä asiaa. Ei auta, tai on vaikea olla miettimättä asiaa kun vessahätä on jo aika huomattava. Tänään viimeksi oli vastaava tilanne, vessassa kävin mutta ei taas saanut mitään aikaiseksi, no sitten menin myöhemmin uudestaan ja onnistui.
        Tää on kiusallista eikä osaa sanoa mistä johtuu. Olen kyllä kuullut mainintoja että on muitakin samassa tilanteessa mutta mitään "vertaistukea" ei ole juuri saanut, paitsi nyt tässä viestiketjussa. Muuten se täytyy mainita että metsässä tms. ulkona onnistuu "asianhoito" paremmin. Myös jos vessassa lukee jotain on sekin auttanut joskus, mutta se mahdollista lähinnä kotona.
        Ison asian vielä kestää pidätellä jonkun aikaa mutta "pikkuasiasta" tulee iso jos sitäkin koko päivän pidättelee. Ison asian hoitamisesta julkisessa vessassa ei ole muuten ongelmaa. Harvemmin on kuitenkaa edes tarvetta.
        Tää on kiusallista eikä mitään muuta ongelmaa ei ole. Mutta on ongelma tämäkin.
        Jotain on yritettävä keksiä ennen sitä inttiä


    • vessanvälttelijä

      Mä oon ollut aina semmoinen pidättelijä. Oon kanssa mies ja mä kyllä pystyn kusemaan julkisissa paikoissa mutta en ennen koulussa halunnut mennä vessaan jos joku näkee minun sinne menevän. Ja samalla hoin itelleni että kaikki ihmiset käyvät kusella. No sitten viime keväänä opinahjossani muutettiin talon toiseen päähän opiskelemaan alaani ja siellä vessat on jotenkin niin hyvin sijoitettu että kun on se jokapäiväinen hätä jonka ennen pidättelin kotiin asti niin nyt käyn sen hoitamassa pois. Mutta edelleen huomaan että jos on paljon väkeä käytävällä sillä hetkellä niin en vain pysty sitä liikettä tekemään että avaisin sen vessan oven ja menisin sinne vaan odotan seuraavaan taukoon ja katon kahdesti että ei vaan ketään näy missään ennenkuin sen oven avaan. Joskus kanssa niin hullulta kuin se tuntuukin niin en meinaa uskaltaa astella pois sieltä vessasta ja jään kuuntelemaan että eihän käytävällä vaan liiku ketään ja huomaa että mä tulen vessasta. Toisaalta on sitäkin sattunut että juuri silloin on joku kävellyt siellä ja nähnyt minun tulevan pois ja silloinkin hoen itelleni että ei tässä mitään tää on ihan normaalia käydä tuolla. Sitten kerran olin avaamassa ovea kun toinen jätkä tuli samaan aikaan sinne ja kävi minun jälkeeni vessassa.

      • pisupisu

        Mulla ei ehkä vessaan menemisen kanssa tule juuri välttelyä. Toisaalta se on hankalata jos yrität kusemista kauan, tulee tietty aikaraja mikä on oletettu ihmisen vessakäynnin vievän aikaa, samalla joku joka esimerkiksi odottaa oven takana voisi vetää johtopäätöstä oliko iso vai pieni asia. En tiedä onko asialla merkitystä, mä en oikeastaan ikinä koulussa tai kaupungis käydessä hoitele "isoa asiaa", mulla systeemi toimii niin kun tässä ulostamisasioista on oikein avauduttu aina samaan aikaan päivästä, eli myöhäisillasta jolloin kaikki muut kotona nukkumassa. Ja paskaa voi melkein ongelmitta pidätelläkin jonkun aikaa mutta kusihätä on ongelmallisempi.
        Yläasteella meni vielä aika hyvin mutta kyläpaikoissa tuli jo ongelmaa. Riparilla asuttiin mökeissä ja meidän mökki oli saunan naapurissa joten kävin aina saunalla vessassa. Amiksessa on mennyt huonommin...
        Ihmisillä on kai joku tietynlainen häveliäisyys tai miten se nyt sanotaan kai näitten vessassakäyntien suhteen... mutta luonnollinen asia se kusella ja paskalla käynti on eikä pitäisi olla mitään ongelmaa mutta on kuitenkin.


    • ihannormaaliaon

      Ajan kanssa rauhoittuu.

      Pitää vaan yrittää rentoutua siellä vessassa ja käydä silloin, kun muita ei ole.

      Tää vaiva on todella yleinen, vaikka siitä ei puhuta.

    • rentoutuminen

      Olen nainen ja mulla auttoi samaan ongelmaan yksi kokemus lentokentän vessassa:
      Siellähän ihmisiä tulee ja menee ja istutaan rivissä seinät vaan välissä, ajoittain on hyvinkin hiljaista ja oven takana jonotetaan, niin ja lentokin on pian lähdössä! Ja siinä nimenomaisessa vessassa oli vielä sellainen lisäpainajainen, että oveen jäi rako, josta joku muksu sitten kurkki joka koppii sillä välin kun mutsinsa oli kusella!
      Eipä auttanut muu kuin keskittyä, sillä lennolle en voinut ajatellakaan meneväni niin täydellä rakolla.
      Vedin kädet korville, suljin silmäni ja puhalsin ilmaa hitaasti huulten välistä, ja uudestaan, ja uudestaan, kunnes: simsalabim, yhtäkkiä vaan alkoi lorista!
      Mikä helpotus! Ja sen jälkeen oli ihan sama vaikka ovi olis auennut, mä en olis enää pysähtynyt, päinvastoin, painanut vain kaasua! ;D Niin helpottunut mä olin.
      Eli jännitystä ei laukaista sillä, että vaan kerrataan mielessä kaikkea jännitystä ylläpitävää. Jännitys hellittää kun kääntää ajatukset itsensä avuksi ja lihasjännitys laukeaa kun lihakset rentoutuvat.
      Ulos puhaltaminen rentoutti alavatsan lihaksia ihan tuntuvastikin ja kun vaan jatkoin sitä samaa ja keskitin ajatuksetkin rentoutumiseen, avautuivat lihakset ja paine hellitti.
      Sen jälkeen ei ole jännitys enää ottanut kaikkea valtaa, vaan pystyn tekemään saman rentoutumisen koska vaan missä vaan ja uskon siihen taitooni, koska se on totta.
      Siinä on siis kyse myös itseluottamuksesta, siitä, että TIETÄÄ kykenevänsä kusemaan vaikka lasikopissa, mutta sen estää vain oma pääkoppa ja sen käskyt lihaksille.

    • pisupisu

      Moi vaan kaikille... Tulin kirjoittamaan kuulumisia tämän aloitukseni tiimoilta josta on reilu vuosi. Eipä tuo ole juuri kohentunut tuo virtsaamisasia. Tai ulostus. Asepalvelus keskeytettiin, pari viikkoa onnistuin siellä sinnittelemään ehkä kerran vrk, 1-2 aikaan yöllä vessassa monen kokeilun jälkeen onnistuen, mutta jäin kiinni virtsanäytteen antamistilaisuudessa. Seurasi katetrointi. Peräruiskeen onnistuin välttämään vahvalla ummetulääkkekuurilla (huom. tarvittiin aika monta pussia ja tippaa ennen kun mitään tulosta), ulostetta kun ei reiluun viikkoon ollut tullut ulos. Olisi ollut liian suuri riski omalle terveydelleni pitää siellä. Jäi vain huono fiilis kun en armeijaa voinut läpi suorittaa vaikka halusin, mutta onneksi oli opiskelupaikka ja työtä valmiina odottamassa.

      Kävin sitten itse itselleni suivaantuneena puhumassa terkkakeskuksen lääkärille onko mitään konstia mitä voisi vielä yrittää tehdä että pystyisi selviytymään vessakäynneistä normaalisti, ei tarttis edes miettiä koko asiaa. Ainoa asia mitä julkinen terveydenhuolto voi tarjota on näemmä "äärihelppoheille" konsti masennuslääkkeet. Onneksi lääkäri ei itsekkään niitä kannattanut koska en ole todellakaan masentunut.

      Sitä haluaisi läkseä vaikka vaihto-oppilaaksi ja matkustella, käydä koulutuksissa ja linja-autoretkillä mutta aina seuraa huoli mitä jos ei saa virtsattua millään ja on puolisumussa sen tukalan pinkeän rakon kanssa tai huolestunut kun ei ulostetta ole saanut ulos moneen päivään... Edes soluasunnossa jaetussa vessassa en suoriudu asiasta aina niin hyvin. Enkä koulussa. Päivästä tulee vain epätoivoista vessassa"koittamista". Ei saisi jännittää eikä ahdistua jos ei saa pissaa esim. kiireessä tulemaan mutta se seuraa väkisinkin kun ei tiedä koskakohan sitä pissaa sais tulemaan seuraavan kerran...

      Että olisiko vielä kellään mitään asiallisia hyviä konsteja tai ideoita mitä voisi yrittää tehdä. Ongelma on kuulemma yleinen, näin on monessa paikassa sanottu. Mutta koska asiasta ei puhuta ei mitään hyviä ratkaisujakaan ole tarjota monella.

    • nnmnm

      Muistelen, että itse en kouluaikana käynyt koskaan koulun vessassa asioimassa,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe