Grani-Suomi-Grani sanakirja

Canario.vsta1985

Me kanarian vakituiset asukkaat eli Canariot monesti mietimme että miksi te viikkoturistit ette ymmärrä meidän puhetta. Meillä on oma murteemme mutta te ette ole siitä päässeet vielä jyvälle. Itse muutin perheeni kanssa tänne Granille, eli Inglesiin vuonna 1985 kun perustimme tänne vaimoni kanssa yrityksen joka on yhä toiminnassa.
Ajattelin että tähän voisi kirjoitella sanoja ja suomentaa niitä että jopa viikkoturistit, nuo lentokoneen tuomat tajuaisivat meitä hieman enemmän. Kaikkeahan ei voi toki vaatia, eli "ei mopolla mahottomiin".

Minä aloitan:

Grani = Gran Canaria
Hotla = Hotelli

Laittakaa muut Granin asukkaat lisää.

105

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autopillamenoksi

      Viereisessä Bungalowissa asunut pappa kerran kertoi että ota "autoppi" ja mene pääkaupunkiin käymään. Niin MIKÄ? Autoppi on kuulemma linja-auto paikallisten asukkaiden mukaan. Kysyin mistä nimi tulee niin se on kuulemma autobus, eli autoppi :D

      • Kaikenlaista.kuulee

        Haha! Autoppi :-)


      • Palmasinmuori
        Kaikenlaista.kuulee kirjoitti:

        Haha! Autoppi :-)

        No autopiksi bussia täällä kutsutaan. Mikäpä siinä hauskuttaa?


      • Glalaglaa

        Miksi aikuisten pitää puhua lasten kieltä?


      • Mäbamlaanvaa
        Glalaglaa kirjoitti:

        Miksi aikuisten pitää puhua lasten kieltä?

        Mietin samaa.
        Kysy tamperelaisilta/turkulaisilta/savolaisilta/pohjanmaalaisilta/lappilaisilta.


    • Mielenkiinnostavaan

      Minkä yrityksen perustitte vuonna 1985?

      • Canario.vsta1985

        En viitsi sanoa kun täällä ei saa mainostaa


    • Hispano

      Ei tarvitse mainostaa. Riittää kun kirjoittaa yrityksen nimen ja toimialan.

      • Kuluttajaasiakas

        Sehän juuri olisi mainostamista. Katso vaikka telkkarimainoksia. "Tänään Citymarketissa kaalikääryleet vain 1,99:- kilo". Se on mainostamista jos mainitaan yrityksen nimi ja ruokaa jos myydään niin on kyseessä ruokakauppa tai ravintola. Ei siis mainoksia, kiitos!


      • Hispano

        Elintarvikkeita, ravitsemuspalveluita, jne ,hyvä ystävä!
        Tottakai me kaikki uskomme viestin aloittajan perustaneen yrityksen vuonna 1985 Kanarian saarille, ei epäilystäkään. Suomessa yritykset rekisteröidään yleensä kaupparekisteriin, niin muuten Espanjassakin, joten kaupparekisterissä olevan tiedon julkaisemisesta ei pitäisi olla jälkiseuraamuksia. Canariothan eivät yleensä hallitse edes Suomen kieltä joten sekään seikka ei pitäisi olla esteenä oikean tiedon julkaisemiselle.


      • Canario.vsta1985
        Hispano kirjoitti:

        Elintarvikkeita, ravitsemuspalveluita, jne ,hyvä ystävä!
        Tottakai me kaikki uskomme viestin aloittajan perustaneen yrityksen vuonna 1985 Kanarian saarille, ei epäilystäkään. Suomessa yritykset rekisteröidään yleensä kaupparekisteriin, niin muuten Espanjassakin, joten kaupparekisterissä olevan tiedon julkaisemisesta ei pitäisi olla jälkiseuraamuksia. Canariothan eivät yleensä hallitse edes Suomen kieltä joten sekään seikka ei pitäisi olla esteenä oikean tiedon julkaisemiselle.

        Täällä mainostaminen on kielletty ja noudatan vain sääntöjä. En halua mainita yrityksen nimeä koska koen sen mainontana.


      • Granilla

        Huomaatko, että sinulle taidetaan vähän naureskella. :-D


      • Pisteet.Trangialle
        Granilla kirjoitti:

        Huomaatko, että sinulle taidetaan vähän naureskella. :-D

        Miksi nauratte nimimerkille "Hispano"? Hän vain kirjoitti:
        "Ei tarvitse mainostaa. Riittää kun kirjoittaa yrityksen nimen ja toimialan."

        Minä arvostan ettei yritys halua mainostaa luvattomasti. Täällä kun on vuosien varrella mainostettu niin kiinteistönvälittäjää kuin suomalaista hierojaakin. Ensin kirjoitetaan kysymys jossa tivataan vaikka hyvää kiinteistönvälittäjää. Heti tulee iso liuta vastauksia jossa ylistetään välittäjää X.X
        Aika läpinäkyvää että omaa firmaa siinä mainostetaan. Oman ravintolan suosittelu on täällä myös yleistä.


    • kukamitähähh

      Miksi koette että viikkoturistin tulisi ymmärtää teitä? Tai edes haluaisi? Lomalla sitä vaan ollaan.

    • graniko

      Ymmärrän oikein hyvin. Kirjoitat sujuvaa suomea.

    • Vecindario

      Las Palmasissa asuvia/lomailevia ainakin kutsutaan nimellä Pamit/Pamilaiset

      • Canario.vsta1985

        Me emme itse asu Inglesissä vaan noin 10-15 minuutin matkan päässä Inglesistä. Olen kuitenkin kuullut että Inglesiläisiä kutsutaan muualla Inkuiksi tai Inkkareiksi.


      • GreenFieldsIngles

        Kerros Mäntti toimialas niin osaamme välttää sua! Samma på svenska!


    • Majorero

      Varmaan olette pameja ja inkkuja, mutta aitoja canarioita ei teista saa millaan.
      Voittehan te siella suomalaisten ja kaverettenne keskuudessa olla canarioita, mutta tyrkytapa tuota paikallisille, oikeille canarioille. Eivat tykkaisi siita ollenkaan.

      Ja talla viestillanne levitatte vaaraa tietoa muille suomalaisille.

    • höpötystäkaikki

      Kaikki täällä kirjoittavat jotka kutsuvat itseään canarioksi ovat trolleja. Canarioksi ei tulla, siksi synnytään Kanarian saarilla, se on perimä, kulttuuri, alkuperä.

      • Canarios

        En ole trolli enkä höpötä, minä olen Canarios. Olen syntynyt muualla mutta tiedän kaiken kaikesta. Kiitos Itselleni.


      • Canariokanssajo4v

        Canario on kanarialla virallisesti asuva eli suomalaisittain resitentti. Itse sain residencian 4 vuotta sitten. Canario ei ole sellainen jolla on NIE-numero, se on taas aivan eri asia vaikka monet luulevat samaksi asiaksi.


      • Hillevi37
        Canariokanssajo4v kirjoitti:

        Canario on kanarialla virallisesti asuva eli suomalaisittain resitentti. Itse sain residencian 4 vuotta sitten. Canario ei ole sellainen jolla on NIE-numero, se on taas aivan eri asia vaikka monet luulevat samaksi asiaksi.

        Juuri näin se on
        T: Hillevi, Las Palmasissa asunut jo 7 vuotta. Terveisiä tutuille ja Suomikerholla nähdään taas


      • miabueloes
        Canariokanssajo4v kirjoitti:

        Canario on kanarialla virallisesti asuva eli suomalaisittain resitentti. Itse sain residencian 4 vuotta sitten. Canario ei ole sellainen jolla on NIE-numero, se on taas aivan eri asia vaikka monet luulevat samaksi asiaksi.

        Kysy kanarialaisilta mikä ja kuka on canario. Eikö kielitaito riitä?


      • Yksikkopitaisolla
        Canarios kirjoitti:

        En ole trolli enkä höpötä, minä olen Canarios. Olen syntynyt muualla mutta tiedän kaiken kaikesta. Kiitos Itselleni.

        Aidot canariot osaavat kirjoittaa espanjankieliset sanat oikein.


    • Granilla

      Olen aina luullut, että Kanarian saarilla elävät Canariot puhuisivat espanjaa. Mukava kuulla ettei näin olekaan. Hotla ...., hotelli, taidanpa ymmärtää! :-D

      • KanarianMikki

        Tietenkin suurin osa meistä puhuu sujuvaa espanjaa. Minunkin tuttavani Jose puhuu sekä espanjaa että suomea. Täällä Granilla asuu kuitenkin lähes tuhat suomalaista ja monet eivät vielä osaa meidän kieltä. Siksi tällainen murre on syntynyt kun joudumme kommunikoimaan uusien Canarioksien kanssa jotka vasta opettelevat espanjaa.
        Juntit eivät lomillaan tietenkään osaa sanoa Hola! ja se olikin sitten siinä.


    • Majorera

      Tanaan kysyin asiaa aidolta kanarialaiselta, joka on syntynyt gran canarialla ja on espanjan kansalainen. Tottakait uskon hanta ennemmin kuin joitain suomalaisia jotka ovat asuneet saarella vasta muutaman vuoden. Canario on vain ja ainoastaan henkilo joka on siella syntynyt kanarialaisista vanhemmista. Siis piste talle teidan vouhotuksellenne olla canaroita!
      P.s.: miksi teidan slangianne edes pitaisi yrittaa ymmartaa?

      • Canario.vsta1985

        Luulen että ME tiedämme asiat paremmin kun olemme asuneet täällä jo yli 30 vuotta. Pari vuotta sitten täällä Suomi24 sivuilla oli samanlaisia väitteitä. Väitettiin jopa että kanarialaiset eivät ole espanjalaisia vaan kanarialaisia. Teimme laajassa tuttavapiirissämme kyselyn. Kaikki he n. 60 henkilöä joilta kysyimme ovat syntyneet canarialla. Kysyimme mm. onko Canario sellainen jolla on vakituinen asumispaikka täällä ja kysyimme että oletko kanarialainen vai espanjalainen. Tulokset yllättävät jopa meidät. Kaikki ihmettelivät kysymyksiämme. Sanoivat että kanariansaaret kuuluvat espanjalle, tietenkin he ovat espanjalaisia!

        Lisäksi he sanoivat kaikki että tietenkin ihminen on Canario jos hänellä on residencia, eli asumispaikka/virallinen osoite kanarialla, joka siis vaaditaan yli 3 kk oleskelun jälkeen.
        Tämä 3 kk vaan tiedoksi teille tusinaturisteille jotka oleskelette täällä laittomasti 6 kk vuodesta ilman residenciaa.


      • Eresignorante

        Tottakait kaikki kanarialaiset ovat espanjalaisia, heillahan on espanjan passi! Mutta jos vahaakaan tunnet historiaa, tiedat miten espanjalaiset valloittajat kohtelivat saarelaisia. Tapettiin, raiskattiin ja vietiin mantereelle orjiksi. Ja jos kielitaitosi vahaankaan riittaa seuraamaan politiikkaa, tietanet myos mika on nykyjaan kanarialaisten mielipide itse espanjalaisista. Tamahan on yha espanjan siirtomaa.
        Tassa syita, miksi kanarialaiset sanovat mielummin olevansa kanarialaisia kuin espanjalaisia. Jotta oppii tuntemaan ja ymmartamaan tata kansaa, pitaa tuntea heidan historiansa.

        Olet tainnut todella olla tekemisissa vain guirien kanssa kaikki nama vuotesi, kun et tunne historiaa ja kansan mielipiteita lainkaan.


      • Älykoe
        Canario.vsta1985 kirjoitti:

        Luulen että ME tiedämme asiat paremmin kun olemme asuneet täällä jo yli 30 vuotta. Pari vuotta sitten täällä Suomi24 sivuilla oli samanlaisia väitteitä. Väitettiin jopa että kanarialaiset eivät ole espanjalaisia vaan kanarialaisia. Teimme laajassa tuttavapiirissämme kyselyn. Kaikki he n. 60 henkilöä joilta kysyimme ovat syntyneet canarialla. Kysyimme mm. onko Canario sellainen jolla on vakituinen asumispaikka täällä ja kysyimme että oletko kanarialainen vai espanjalainen. Tulokset yllättävät jopa meidät. Kaikki ihmettelivät kysymyksiämme. Sanoivat että kanariansaaret kuuluvat espanjalle, tietenkin he ovat espanjalaisia!

        Lisäksi he sanoivat kaikki että tietenkin ihminen on Canario jos hänellä on residencia, eli asumispaikka/virallinen osoite kanarialla, joka siis vaaditaan yli 3 kk oleskelun jälkeen.
        Tämä 3 kk vaan tiedoksi teille tusinaturisteille jotka oleskelette täällä laittomasti 6 kk vuodesta ilman residenciaa.

        Jos olet ollut saarella jo noin kauan, kirjoita tuo äskeinen tekstisi tänne espanjaksi, päästään vähän kärryille espanjan ymmärtämisestai. Por favor!


      • Canario.vsta1985
        Älykoe kirjoitti:

        Jos olet ollut saarella jo noin kauan, kirjoita tuo äskeinen tekstisi tänne espanjaksi, päästään vähän kärryille espanjan ymmärtämisestai. Por favor!

        Miksi?


      • Kielioppi
        Canario.vsta1985 kirjoitti:

        Miksi?

        Canariot puhuvat espanjaa äidinkielenään. Ja sitäpaitsi jos on ollut saarella vuodesta 1986, pitäisi jo puhua kieltä. Vai mitä?


    • Etelänlämpöön

      Hei, canaria kiinnosta minua. Toivon asiallisia vastauksia.
      Paljonko eläminen maksaa canarialla? Jään vaimon kanssa eläkkeelle tänä vuonna ja lämpimät kiinnostaa varsinkin kun suomen tilanne alkaa olla aika turvaton. Omaisuus täällä on tarkoitus myydä, siitä saa 500000€, tai ainakin yli 400000€ varmuudella. Paljonko Canarialla maksaa pieni siisti rivitalokaksio ja eläminen yleensä verrattuna Suomeen. Löytääkö eläke (yhteensä n.4200€/kk) sinne perässä vai kieltätyvätkö suomessa maksamasta jos muuttaa ulkomaille? Pärjäisikö siellä lopun ikäänsä tuollaisella pesämunalla?

    • miabueloes

      Canario voi olla Espanjan kansalainen mutta hän ei kutsu itseään espanjalaiseksi. Canario on canario vaikka asuisi Pihtiputaalla. Suomalainen ei muutu canarioksi vaikka asuisi Kanarialla ja olisi Espanjan kansalainen ihan kuten ei muutu kiinalaiseksi jos Kiinaan muuttaisi. Muuttuuko savolainen saamelaiseksi jos Lappiin muuttaa?

    • tarkkuuttahieman

      Puerto tarkoittaa sitten Puerto Ricoa eikä mitään muuta Puertoa kanariansaarilla. Tätäkään monet eivät tajua kun kirjoittavat Puertosta kuin kuin paikkana olisi Puerto de la Cruz

      • Muelle

        Niinhan se sinulle on, joka et ole muualla ollut.
        Jos taalla minun saarellani naapuri sanoo menevansa Puertoon, ei hemmetissa han tarkoita Puerto Ricoa jonne pitaa menna lentsikalla, vaan 2 km paassa olevaa satamaa.
        Aina on hyva selittaa minka saaren ja mista satamasta on kyse.

        Taitaa olla taas provosoijat ja trollit liikkeella, kun vankaavat itsestaanselvyyksia.


      • Canario.vsta1985
        Muelle kirjoitti:

        Niinhan se sinulle on, joka et ole muualla ollut.
        Jos taalla minun saarellani naapuri sanoo menevansa Puertoon, ei hemmetissa han tarkoita Puerto Ricoa jonne pitaa menna lentsikalla, vaan 2 km paassa olevaa satamaa.
        Aina on hyva selittaa minka saaren ja mista satamasta on kyse.

        Taitaa olla taas provosoijat ja trollit liikkeella, kun vankaavat itsestaanselvyyksia.

        Taallä minun saarellani....

        Yrität luoda uskottavuutta paska puheillesi unohtamalla ääkköset. Sinulle pelle tiedoksi että saat Granilta ostetusta tietsikasta skandit painamalla yhtäaikaa Shift Alt

        Että teidänlaisia vielä tapaa, huoh :(


      • Kaksipistetta

        Kato kun ma en ole Granilla, ja harvemmin kirjoittelen suomea..on niita muitakin saaria.


      • Puertorico

        Ja mitä paskapuhetta? Noinhan se menee, puertoja on kymmeniätuhansia maailmalla. Ja sinä vain vänkäät jostain Puerto Ricosta. Ja millä sen eroitat Atlantin toisella puolella olevasta Puerto Ricosta, sellainenkin on olemassa!


    • Hispano

      Voe tokkiisa, vai oikeita Canarioita!
      Sois más rara que unos canarios a cuadros.
      ;-)

    • Cabezacuadrado

      Canario vsta 1.985, jospa heti huomenna menet ayuntamientoosi ja isket tiskille sen residenciasi ja kysyt: Olenhan aito canario, olenhan?
      Ja sitten kerrot meille rehellisesti vastauksen. Onko kanttia? Jos tuon teet, on meillä oikea vastaus jo klo 11.00 tähän typerään kinasteluun.

      • kuinkassitten

        Vai on sulla pää kuin neliöpölkky?


      • Claroquesi

        Paikallinen arvostelu guirien ajatusmailmasta. Koskee kaiketi lähinnä saksalaisia..


    • Kanarian-Mikki

      Canario on sellainen jolla on residencia. Minulla on ja olen ylpeä Canario

      • Oufff

        Tarkistuta kaupungintalolla. Sinuna kyllä nolottaisi tuollainen tyhmyys ja tietämättömyys. Ei passaa ylpeillä lainkaan.
        Ovatko El Hierrollakin asuvat canarioita?


    • willburg

      Nuo grani ja hotla taisivat olla edesmenneen perusjuntin vilperi57 lanseeramia junttiuksia.

      • Vilperinmörrri

        Älä viitti Vilperi oli hyvâ typpi. Nuo sanathan tajuaa kuka tahansa suomalainen. Ainahan on puhuttu hotlasta...


      • Toluca
        Vilperinmörrri kirjoitti:

        Älä viitti Vilperi oli hyvâ typpi. Nuo sanathan tajuaa kuka tahansa suomalainen. Ainahan on puhuttu hotlasta...

        Kyllä ne sanat ovat ihan samanlaisia kuin joissakin Suomen kylissä ihan omat väännökset ja nimittelyt! Ei siis mitään todellisuus- tai käytettävyyspohjaa.


    • 3456789876

      No jos pari sanaa on hakusessa niin eiköhän niillä tuhansilla jäljelle jäävillä saada toistemme puheesta selvää..?
      Nuo esimerkit kyllä olisin jo arvannutkin jos joku olisi niitä puheessaan käyttänyt.

    • EicanarioFI

      Miten tällainen tyhmyys/tietämättömyys voi nykyisin enään olla mahdollista?? Lähes jokaisella Suomalaisella (PISA ym) on nykyään ns älypuhelin, mitä se tarkoittaa; sitä että kaikki tieto on saatavissa ns rintataskussa. Miksette käytä sitä?? Keskustelun aloittaja, tarkista kansallisuusmääritelmä, puerto, katso sanakirjasta määritelmä sanalle : puerto. Lukekaa kaikki myös Sanna Ukkolan kolumni (Hesari tänään) Suomi24 "keskustelu" palstasta. Palstan perusteella vetää helposti johtopäätöksen että me kaikki suomalaiset olemme imbesillejä idiootteja mitä me mahdollisesti olemmekin!? Hei, ajatelkaa vähän mitä kirjoitatte, pitääkö täydellinen tietämättömyys paljastaa julkisella "keskustelupalstalla"???

      • Kanarian-Mikki

        Puhut todella asiaa! En ymmärrä mikä siinä on että ei mene jakeluun vaikka jopa 30 vuotta Canarialla asunut perhe yrittää rautalangasta vääntää että Canarian asumisoikeuden omaava on Canario. Ehkä noille surkeille ei luoja ole älynlahjoja luonut että asian tajuaisivat. Asia on varmistettu myös Canarian syntyperäisiltä joten miksi joku suomalainen nillittää vastaan?


      • Berberikö

        Aitojen canarioitten juuret ovat mm. pohjois Afrikan berberi-kansoissa. Virtaako sinussakin berberiverta? Ovatko esi-isäsi kenties maureja?


      • Canario.vsta1985
        Kanarian-Mikki kirjoitti:

        Puhut todella asiaa! En ymmärrä mikä siinä on että ei mene jakeluun vaikka jopa 30 vuotta Canarialla asunut perhe yrittää rautalangasta vääntää että Canarian asumisoikeuden omaava on Canario. Ehkä noille surkeille ei luoja ole älynlahjoja luonut että asian tajuaisivat. Asia on varmistettu myös Canarian syntyperäisiltä joten miksi joku suomalainen nillittää vastaan?

        Totta puhut Mikki. Vaikea se on näille viikkoturisteille selittää mikä Canario, vai ovatko trollaajia vain? Tulehan taas Mikki käymään niin tarjoamme ruoat, kahvit ja konjakit. Samalla nauramme viikkojunteille jotka tuovat meille elinkeinoa. Pianhan kausi on taas lopussa ja pääsemme pitkälle lomalle junttien maksamana


    • Mitä ihmettä täällä höpistään!!?
      Minulla on jo vuosia ollut residencia ja asun saarilla pysyvästi. Eli en vietä 6 kk Suomessa, kuten aloittajat. Jos ette ole kesiänne viettäneet täällâ, olette jääneet paljosta paitsi.
      Tärkeimmät tapahtumathan ovat kesällä, eikä suinkaan talvisin. Kuinkahan hyvin mahdatte tuntea paikallista kulttuuria, tapoja ja paikallisia.?

      Olen suomalainen, en missään nimessa voi (enkä haluakaan) olla canario. En nimittäin edes asu Gran Canarialla.

      • Vakiasukkaat

        Suomalaisille junteille riittää että saa syödä kaalikääryleitä ja muusia kanarialla niin heti ollaan kovin maailmankansalaisia. Ihan on ulkomailla! käyty kun kerran vuodessa käydään kanarialla. Olen huomannut että myös kerta per vuosi riittää pätevöittämään juntin tietämään kaiken kanariansaarista. Kaikki tieto on junteilla hallussa ja me jotka olemme asuneet vuosikaudet kanarialla haukutaan trolleiksi.


      • Eicanarios

        Ei tässä ole trolleista tms kyse. Alunperin kai kyse oli nimityksestä "canario". Suomalaisista junteistako tulee "canarios" kun riittävän kauan jaksaa täällä olla? Satunnaisena kävijänä en voi ymmärtää teidän "canarioiden" tervetta mollata "turisteja". Ei kai se nyt niin suuri itseisarvo ole asua jollakin saarella vuosia ja jäädä kehityksestä jälkeen. Kyllä me suomalaiset sitten ollaan ihmeellisen huomionkipeää porukkaa. Älyllisesti tai kehityksen kannalta kanarian saaret eivät todellakaan ole johtava yhteisö! Yritetään nyt vaan elää ja annetaan muidenkin tehdä niin. Paikalliset kyllä halveksivat ja naureskelevät meitä turisteja kummallisine tapoineen. Vielä enemmän jos tietäisivät meidän olevan "canarioita"!


      • Canariokanssajo4v
        Eicanarios kirjoitti:

        Ei tässä ole trolleista tms kyse. Alunperin kai kyse oli nimityksestä "canario". Suomalaisista junteistako tulee "canarios" kun riittävän kauan jaksaa täällä olla? Satunnaisena kävijänä en voi ymmärtää teidän "canarioiden" tervetta mollata "turisteja". Ei kai se nyt niin suuri itseisarvo ole asua jollakin saarella vuosia ja jäädä kehityksestä jälkeen. Kyllä me suomalaiset sitten ollaan ihmeellisen huomionkipeää porukkaa. Älyllisesti tai kehityksen kannalta kanarian saaret eivät todellakaan ole johtava yhteisö! Yritetään nyt vaan elää ja annetaan muidenkin tehdä niin. Paikalliset kyllä halveksivat ja naureskelevät meitä turisteja kummallisine tapoineen. Vielä enemmän jos tietäisivät meidän olevan "canarioita"!

        Ei turisti edes voi olla Canario. Me paikalliset asukkaat olemme. Olen asian varmistanut muilta saaren vakituisilta asiakkailta ja he varmasti tietävät asiat paremmin kuin sinä. Suurin osa heistä eli mm. naapurini ovat syntyperäisiä kanarialaisia ja olemme kaikki ylpeitä siitä että olemme canarioita


      • Increible

        Ei nay menevan perille! Te jotka asutte taalla 6 kk vuodesta ja teilla on residencia, ette voi olla/tulla canarioiksi. Canarioksi pitaa syntya.
        Eipa tuo yksi intohimoisesti canarioksi haluava sitten iljennytkaan kayda kauptalolla asiaa tarkistamassa. Parempi nain, olisivat kaikki saaneet makeat naurut.
        Ja mika ihmeen hinku on toitottaa olevansa paikallinen, jos ei edespuhu maan kielta? Kylla tuohon titteliin vaaditaan muutakin kuin muutaman kuukauden residencia. Tarkistakaa asia viranomaisilta.


      • Paikallinennaapuri
        Canariokanssajo4v kirjoitti:

        Ei turisti edes voi olla Canario. Me paikalliset asukkaat olemme. Olen asian varmistanut muilta saaren vakituisilta asiakkailta ja he varmasti tietävät asiat paremmin kuin sinä. Suurin osa heistä eli mm. naapurini ovat syntyperäisiä kanarialaisia ja olemme kaikki ylpeitä siitä että olemme canarioita

        Vaikka olisit asunut saarella kymmenia vuosia, alkuperaisen paikallisen vaeston mielessa tulet aina olemaan se suomalainen güiri. Siita ei paase yli eika ympari. Vaikka olisit naimisissa takalaisen kanssa, olet aina se vaalea suomalainen.
        Naapurisi on myontanyt sinulle ihan hyvyyttaan tai huvin vuoksi arvonimen paikallinen.


      • johanonkummataas
        Increible kirjoitti:

        Ei nay menevan perille! Te jotka asutte taalla 6 kk vuodesta ja teilla on residencia, ette voi olla/tulla canarioiksi. Canarioksi pitaa syntya.
        Eipa tuo yksi intohimoisesti canarioksi haluava sitten iljennytkaan kayda kauptalolla asiaa tarkistamassa. Parempi nain, olisivat kaikki saaneet makeat naurut.
        Ja mika ihmeen hinku on toitottaa olevansa paikallinen, jos ei edespuhu maan kielta? Kylla tuohon titteliin vaaditaan muutakin kuin muutaman kuukauden residencia. Tarkistakaa asia viranomaisilta.

        Mistä sinä tiedät ettei hän puhu espanjaa? Lisäksi: canario on sallainen joka asuu kanarialla. Itsellesi se ei tunne menevän perille.


      • tohmajärki
        johanonkummataas kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät ettei hän puhu espanjaa? Lisäksi: canario on sallainen joka asuu kanarialla. Itsellesi se ei tunne menevän perille.

        Käypä sinäkin joskus Kanarialla, niin opit tietämään etkä puhu soopaa täällä.


      • Guangchu
        johanonkummataas kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät ettei hän puhu espanjaa? Lisäksi: canario on sallainen joka asuu kanarialla. Itsellesi se ei tunne menevän perille.

        Siteeraan aikaisemmasta kommentista, terävää huomiota: "jos asut Kiinassa, olisitko kiinalainen?" Mietipä sitä.


      • Canariokanssajo4v
        Guangchu kirjoitti:

        Siteeraan aikaisemmasta kommentista, terävää huomiota: "jos asut Kiinassa, olisitko kiinalainen?" Mietipä sitä.

        Jos muutat Lahdesta Jyväskylään, oletko Jyväskylän asukas vai Lahden? Aivan sama juttu Canario asiassa. Jos asuu Granilla, on Canario! Miksi sitä on junttien niin vaikea ymmärtää, ja toisaalta, mitä helvettiä asia edes kuuluu teille?


      • Trollintuhoaja
        Canariokanssajo4v kirjoitti:

        Jos muutat Lahdesta Jyväskylään, oletko Jyväskylän asukas vai Lahden? Aivan sama juttu Canario asiassa. Jos asuu Granilla, on Canario! Miksi sitä on junttien niin vaikea ymmärtää, ja toisaalta, mitä helvettiä asia edes kuuluu teille?

        Hei! Toi on trolli joka kiusaa teitä tuosta canario-jutusta. Älkää menkö trollin ansaan! Jokainen tietää että canario on ihminen joka asuu kanarialla.


      • näinmenee
        Trollintuhoaja kirjoitti:

        Hei! Toi on trolli joka kiusaa teitä tuosta canario-jutusta. Älkää menkö trollin ansaan! Jokainen tietää että canario on ihminen joka asuu kanarialla.

        Niinhän se on. Canario=henkilö jolla on residencia


      • Oleskelulupa
        näinmenee kirjoitti:

        Niinhän se on. Canario=henkilö jolla on residencia

        Residencia = oleskelulupa. Mihin aito canario, joka on syntynyt kanarialla tarvitsisi oleskelulupaa eli residenciaa.
        Vai tarvitsevatko suomalaiset kotimaassaan asuessaan oleskelulupaa?
        Ei minulla koskaan sellaista ole Suomessa ollut.
        Ulkomailla asuttaessa se vaaditaan joka maassa.


      • Ayacata
        Oleskelulupa kirjoitti:

        Residencia = oleskelulupa. Mihin aito canario, joka on syntynyt kanarialla tarvitsisi oleskelulupaa eli residenciaa.
        Vai tarvitsevatko suomalaiset kotimaassaan asuessaan oleskelulupaa?
        Ei minulla koskaan sellaista ole Suomessa ollut.
        Ulkomailla asuttaessa se vaaditaan joka maassa.

        Paivita vahan tietojasi. Oleskelulupaa ei Suomalaisille ole enaa vaadittu 1995 vuoden jalkeen. Silloin tuli oleskelukortti ja nyt kaytossa EU oleskeluoikeustodistus.
        Kanarialainen pitaa toista kanarialaisena kun on taalla syntynyt tai asunut todella pitkaan.


      • Callejero
        Ayacata kirjoitti:

        Paivita vahan tietojasi. Oleskelulupaa ei Suomalaisille ole enaa vaadittu 1995 vuoden jalkeen. Silloin tuli oleskelukortti ja nyt kaytossa EU oleskeluoikeustodistus.
        Kanarialainen pitaa toista kanarialaisena kun on taalla syntynyt tai asunut todella pitkaan.

        Kyllä se kirjoitetun tekstin ymmärtäminen on sitten vaikeaa.
        Nyt taisi sekoittua jauhot sun muut.
        Tarkoitin, ettei aidon kanarialaisen tarvitse uusia mitään lupia - kutsu sitä miksi haluat - viiden vuoden välein kuten meidan täällä asuvien ulkomaalaisten. Olen taas vasta uusinut residenciani, joten tiedot on kyllä päivitetty.
        ¿Entendiste.?


      • aito.canario
        Oleskelulupa kirjoitti:

        Residencia = oleskelulupa. Mihin aito canario, joka on syntynyt kanarialla tarvitsisi oleskelulupaa eli residenciaa.
        Vai tarvitsevatko suomalaiset kotimaassaan asuessaan oleskelulupaa?
        Ei minulla koskaan sellaista ole Suomessa ollut.
        Ulkomailla asuttaessa se vaaditaan joka maassa.

        Kanarialla syntynyt ei tarvitse residenciaa, mutta jos suomalainen haluaa olla virallisesti canario ja asua täällä, hän tarvitsee. Ei sellainen ole canario joka lomailee viikon vuodessa täällä. Yli 3 kk:n oleskelu vaatii residencian ja vasta sitten voi sanoa olevansa canario. Paljon täällä on eläkeläisiä jota viettävät aikaa laittomasti 6kk vuodessa väittäen olevansa canarioita, huoh! Pelkkä nie numero kun ei anna oikeutta sanoa olevansa canario.


      • kanariakalleo
        aito.canario kirjoitti:

        Kanarialla syntynyt ei tarvitse residenciaa, mutta jos suomalainen haluaa olla virallisesti canario ja asua täällä, hän tarvitsee. Ei sellainen ole canario joka lomailee viikon vuodessa täällä. Yli 3 kk:n oleskelu vaatii residencian ja vasta sitten voi sanoa olevansa canario. Paljon täällä on eläkeläisiä jota viettävät aikaa laittomasti 6kk vuodessa väittäen olevansa canarioita, huoh! Pelkkä nie numero kun ei anna oikeutta sanoa olevansa canario.

        Valehtelet niinkuin tavallista. Olen asunut täällä jo vuodesta 1976.


      • näinmenee
        Oleskelulupa kirjoitti:

        Residencia = oleskelulupa. Mihin aito canario, joka on syntynyt kanarialla tarvitsisi oleskelulupaa eli residenciaa.
        Vai tarvitsevatko suomalaiset kotimaassaan asuessaan oleskelulupaa?
        Ei minulla koskaan sellaista ole Suomessa ollut.
        Ulkomailla asuttaessa se vaaditaan joka maassa.

        Sanotaan nyt sitten vaikka näin: Canariolla on aina CIF numero. Sellainen on Canario


      • Calamares
        näinmenee kirjoitti:

        Sanotaan nyt sitten vaikka näin: Canariolla on aina CIF numero. Sellainen on Canario

        Hyvä!! Olet ehdottoman oikeassa. Tätä nämä "uusiocanariot" vaan eivät tunnu tajuavan.


      • näinmenee
        Calamares kirjoitti:

        Hyvä!! Olet ehdottoman oikeassa. Tätä nämä "uusiocanariot" vaan eivät tunnu tajuavan.

        Sainpas sinut lankaan, sinä surkea trolli. CIF-numero on veronumero joka annetaan vain yrityksille. Sillä ei ole mitään tekemistä yksityishenkilöiden kanssa eikä sen kanssa että oletko Canario. Firmallasi voi olla CIF-numero vaikka pyörität firmaasi suomesta käsin.

        Älä jatkossa yritä väitellä viisaampaasi vastaan. Canario on edelleen myös se jolla on residencia.


      • Tontolavas
        Callejero kirjoitti:

        Kyllä se kirjoitetun tekstin ymmärtäminen on sitten vaikeaa.
        Nyt taisi sekoittua jauhot sun muut.
        Tarkoitin, ettei aidon kanarialaisen tarvitse uusia mitään lupia - kutsu sitä miksi haluat - viiden vuoden välein kuten meidan täällä asuvien ulkomaalaisten. Olen taas vasta uusinut residenciani, joten tiedot on kyllä päivitetty.
        ¿Entendiste.?

        Olet edelleen väärässä. Oleskeluoikeustodistusta voi päivittää kun ensimmaiset 5 vuotta tulee täyteen jonka jälkeen ero on vain yhdessä sanassa " permanente" jonka jälkeen ei sitä enää uusita kuin poikkeustilanteissa.
        Sí , lo entendí perfectamente!


      • DocNac
        näinmenee kirjoitti:

        Sainpas sinut lankaan, sinä surkea trolli. CIF-numero on veronumero joka annetaan vain yrityksille. Sillä ei ole mitään tekemistä yksityishenkilöiden kanssa eikä sen kanssa että oletko Canario. Firmallasi voi olla CIF-numero vaikka pyörität firmaasi suomesta käsin.

        Älä jatkossa yritä väitellä viisaampaasi vastaan. Canario on edelleen myös se jolla on residencia.

        DNI = Documento Nacional de Identidad para personas fisicas españolas. Espanjalainen henkkari.


    • Aborginaalit

      Ei ole mitään syytä kehua ketään tai itseään canarioksi. Se on mielestäni enemmän ivaava nimitys nykyajan kehityksestä tipahtaneille, vanheneville dementiaeläkeläisille. Ovat liian nuoria paikalliseen kulttuuriin. Käyttäisin ennemmin termia aborginaali. Canariot ovat satoja vuosia sitten tulleet ties mistä alistamaan alkuperäisen väestön. Ajallisesti vertaisin canarioksia Suomen nykyisiin VOK:hein eli vastaanottokeskuksiin tulleisiin ihmisiin. Meillä kolttasaamelaiset ovat Suomen aborginaaleja.

    • ULE

      Canario.vsta 1985

      Oletko Jose?

      • Canario.vsta1985

        En ole. Tunne kyllä Josen ja hänen kumppaninsa Tanjan kun olemme täällä asuneet jo yli 30 vuotta. Tietenkin tunnemme kaikki suomalaiset Canariot. Josen, Tanjan, Mikin ja monet muut. Terveisiä vaan jos luette. Tulkaahan käymään niin laitetaan pöytä koreaksi. Asiakkaista on nyt pulaa niin meillä on tilaa aina.

        Jose tosin ei ole suomalainen mutta Canario silti


    • bättrefolkkia

      Grankullassa (Grani) puhutaan selevee ruotsia.
      Miksi se pitää sekottaa johonkin Kanariaan?
      Osta suomi-ruotsi sanakirja.

    • aitokanuria

      Olla olutta tällä jo pian kolmi viiko. En meina ene oso soome puhu.

    • säästöä.syntyy

      Oletteko miettineet että kun käytte Suomi-ravintoloissa kuten kuparipannussa niin maksatte nelinkertaista hinttaa siihen verrattuna että kävisitte paikallisten baareissa? Karhubaari on lähes neljä kertaa halvempi kuin kuparipannu ja paikallisen Galway Girl on kanssa

      • poonusta

        Kuparipannun kanta-asiakkaat saavat kuulemma 50 prosenttia alennusta. Ei se sen jälkeen niin kallis paikka ole


      • Eläkepappavm.37
        poonusta kirjoitti:

        Kuparipannun kanta-asiakkaat saavat kuulemma 50 prosenttia alennusta. Ei se sen jälkeen niin kallis paikka ole

        Pitää seuraavalla reissulla hakea oma alennuskortti niin saan minäkin alennukset. Pienituloiselle eläkeläiselle ne tulevat tarpeeseen


      • kuka.kertoi
        poonusta kirjoitti:

        Kuparipannun kanta-asiakkaat saavat kuulemma 50 prosenttia alennusta. Ei se sen jälkeen niin kallis paikka ole

        Mistä/keneltä kuulit?


      • poonusta
        kuka.kertoi kirjoitti:

        Mistä/keneltä kuulit?

        Olimme joulukuussa lomilla ja hotelli Green Fieldin ulkopuolella olevassa ravintolassa juttelimme eläkeläispariskunnan kanssa jotka asuu talvet Maspalomasissa. Heiltä kuulimme tämän ja heillä kuulemma tuollainen alennuskortti on. Itse käymme siellä niin vähän että ei ole tullut kysyttyä alennuskortteja.


      • haluankortin
        poonusta kirjoitti:

        Olimme joulukuussa lomilla ja hotelli Green Fieldin ulkopuolella olevassa ravintolassa juttelimme eläkeläispariskunnan kanssa jotka asuu talvet Maspalomasissa. Heiltä kuulimme tämän ja heillä kuulemma tuollainen alennuskortti on. Itse käymme siellä niin vähän että ei ole tullut kysyttyä alennuskortteja.

        Eli se on siis totta? Pitää hakea kanssa alennuskortti niin ei tarvitse maksaa täyttä hintaa


      • 15Ja15

        Jos syötte ja juotte paikallisissa ravintoloissa, ette tarvitse alennuskortteja. Kaikki huomattavasti halvempaa, eikä tarvitse kuunnella suomalaisten örinöitä. Suosittelen.


    • Åbooriginaali

      Hei. Ollaan oltu kohta kuukauden Lapassa ja meinaa unohtua suomen hintataso. Kertokaa mitä maksaa possun ulkofilepihvi, palvelutiskiltä osteetuna?

      • määvaikuka

        14 e/kg possun ulkofile kauppahallissa. Siel turkkuses se on viäl kallimp, tois puol jokke. Hausk nimi tuo Lapas. Em mä oo semmottii enne kuullu. Teilt o jo turkkuse murreki unohtunu tos ajas.


      • Åbooriginaali

        Mää olen käyny säännöllisest Lapassa jo yli nelkymmentvuatta, siin se murrekkin sit on pikkuhiljaa murentunu. Kävin kaupass kattomas mitä tääll (Lapassa) "va kostare kilo påssu ulkofilet maksaa 3.85€/kg nåkys hinta olevan.


    • lainaakommenttia

      Joo me turkkulaise ollaaki kovia lapase käyttäjiä. Emme ymmärrä naisista mittää.
      Ja noit 14 kilon possuja saa ku tietää paikat.

    • Afgaani

      Jopas, onpa ajankohtainen ja erikoinen kinastelu menossa.
      Nuo kymmenet tuhannet jo Suomessa ja rajoilla olevat irakilaiset, syyrialaiset ja afgaanit käynevät samoja keskusteluja omilla sivuillaan.

      Eli siinä vaiheessa kun saavat luvan asua Suomessa, heistä hups! noin vaan tuleekin yht'äkkiä suomalaisia?

      Mielestäni ei, kyllä he ovat edelleen afgaaneja, asuvat vain Suomessa. Sama koskee varmasti kanarialaisiakin? Tai suomalaisia kanarialla.

      • Satunnaissuomaöainen

        Joo olet kyllä tasan oikeassa. Tämä koko naurettava keskustelu alkoi kahden sanan sanakirjasta ja siihen se jäikin. Tärkeämmäksi nousi keskustelu itsensä tehostamisesta ja ylpeilemisestä ulkomailla asumisesta.
        Ulkosuomalaisia lienee nykyisin noin nejännesmiljoona (arvioni vain). En usko että kukaan todella pitää itseään asemamaansa kansalaisena ennenkuin kansalaisuus on anottu ja myönnetty. Oleskeluluvat ennen sitä vaaditaan kaikilta ulkomaalaisilta. Ymmärrän kyllä meitä kompleksikkaita suomalaisia ja meidän itsetehostustarvetta mutta silti todiasiat kannattaa pitää mielessä. Vai kuinka? Aiheetta tällaiseen enempää ei ole!!


    • Hispano

      Kerran vielä, ettei alkuperäinen aihe jää unholaan. Lisäys sanakirjaan:

      Kanario = Sudeettisavolainen. Savolaisuuden alalaji jota esiintyy jonkin verran Kanarian saarilla. Ominaisuudet kuten lajilla sen runsaammalla esiintymisalueella Suomen pääkaupunkiseudulla. (Sudeetti? Kysy mammalta tai papalta!)
      Canario = Kanarian saarilla syntynyt ihminen.
      Turkulainen = Turussa syntynyt ihminen. Myös ei Heirekeenillä syntyneet.

      • mikämättäää

        Jos kiinalainen muuttaa suomeen, hänestä ei tule suomalaista. Jos kiinalainen muuttaa manner-espanjaan hänestä ei tule espanjalaista. Jos kiinalainen muuttaa kanarialla ja hän saa asumisoikeuden, hänestä tulee canario, eli kanarialainen.
        Jos helsinkiläinen muuttaa kiinaan, hänestä ei tule kiinalaista. Jos helsinkiläinen muuttaa tampereelle, hänestä tulee tamperelainen. Mikähän siinä on joillakin vaikeata tajuta, vai trollaatteko vaan huviksenne???


      • Kiinalainencanario
        mikämättäää kirjoitti:

        Jos kiinalainen muuttaa suomeen, hänestä ei tule suomalaista. Jos kiinalainen muuttaa manner-espanjaan hänestä ei tule espanjalaista. Jos kiinalainen muuttaa kanarialla ja hän saa asumisoikeuden, hänestä tulee canario, eli kanarialainen.
        Jos helsinkiläinen muuttaa kiinaan, hänestä ei tule kiinalaista. Jos helsinkiläinen muuttaa tampereelle, hänestä tulee tamperelainen. Mikähän siinä on joillakin vaikeata tajuta, vai trollaatteko vaan huviksenne???

        Mulla todella taitaa mättää, kerro hyvä ihminen mikä laki espanjassa erottelee Espanjan maahamuuttajat Kanarian maahanmuuttajista. Toisista ei tule espanjalaisia, mutta sitten toisista tuleekin kanarioita. Pls, kerro mihin perustat tuon vâitteesi. Täytyyhän tähän nyt vihdoinkin saada järkevä ja todellinen vastaus?


      • mikämättääää
        Kiinalainencanario kirjoitti:

        Mulla todella taitaa mättää, kerro hyvä ihminen mikä laki espanjassa erottelee Espanjan maahamuuttajat Kanarian maahanmuuttajista. Toisista ei tule espanjalaisia, mutta sitten toisista tuleekin kanarioita. Pls, kerro mihin perustat tuon vâitteesi. Täytyyhän tähän nyt vihdoinkin saada järkevä ja todellinen vastaus?

        Kanarian itsehallintolaki ja varmaan se asia että kanariansaaret eivät ole itsenäinen valtio vaan kuuluvat espanjalla. Tiesitkö sitä asiaa? Siksi jos muuttaa espanjaan ei ihminen muutu espanjalaiseksi ja jos muuttaa kanarialle ja saa asumisoikeuden, hänestä tulee canario.


      • Capirotecanario
        mikämättääää kirjoitti:

        Kanarian itsehallintolaki ja varmaan se asia että kanariansaaret eivät ole itsenäinen valtio vaan kuuluvat espanjalla. Tiesitkö sitä asiaa? Siksi jos muuttaa espanjaan ei ihminen muutu espanjalaiseksi ja jos muuttaa kanarialle ja saa asumisoikeuden, hänestä tulee canario.

        Ei helvetissâ! En minä halua olla canario! Kas kun siitä ei ole missään mainintaa? Katsotko nyt papereistasi ja kerrot mistä dokumenteistani sen löydän. Un saludo.


      • Canario.jo.4v
        mikämättääää kirjoitti:

        Kanarian itsehallintolaki ja varmaan se asia että kanariansaaret eivät ole itsenäinen valtio vaan kuuluvat espanjalla. Tiesitkö sitä asiaa? Siksi jos muuttaa espanjaan ei ihminen muutu espanjalaiseksi ja jos muuttaa kanarialle ja saa asumisoikeuden, hänestä tulee canario.

        Juuri näin se on


      • SimpleAsThat-
        Capirotecanario kirjoitti:

        Ei helvetissâ! En minä halua olla canario! Kas kun siitä ei ole missään mainintaa? Katsotko nyt papereistasi ja kerrot mistä dokumenteistani sen löydän. Un saludo.

        Jos sinulla on residencia niin olet canario. Riippumatta siitä missä olet syntynyt tai minkä maan kansalainen olet


      • tottapuhut
        SimpleAsThat- kirjoitti:

        Jos sinulla on residencia niin olet canario. Riippumatta siitä missä olet syntynyt tai minkä maan kansalainen olet

        Näin se on


      • mitierra
        SimpleAsThat- kirjoitti:

        Jos sinulla on residencia niin olet canario. Riippumatta siitä missä olet syntynyt tai minkä maan kansalainen olet

        Jos sinulla on residencia niin muututko samantien espanjalaiseksi? Canarioksi et ainakaan.


      • näinsemenee
        mitierra kirjoitti:

        Jos sinulla on residencia niin muututko samantien espanjalaiseksi? Canarioksi et ainakaan.

        Ei espanjalaiseksi vaan kanarialaiseksi, eli canarioksi. Canariot eivät ole eapanjalaisia vaan kanarian saarten vakituisia asukkaita. Itsehallintoalue nääs


      • Mukamascanarioitapah

        Oletko nähnyt koskaan kanarian saarten passia kenelläkään? Kyllä heillä kaikilla on espanjan passi.
        Jos joku teistä tietämättömistä nyt voisi mennä kysymään asiaa sieltä kaupungintalolta. Tai ulkomaalaispoliisilta, he kertovat heti ettet ole kanario, vaan toope suomalaisjuntti,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe