"isät ja äidit opettajina"....

Mikäonvastaantulevien

Eilen katselin tuota "isät ja äidit opettajina".... huh,huh! Aikuisten oikeesti... Jos ajokortin hankinnassa halutaan "säästää" 1000 € - 300 € (?) , mikä on opetuksen taso?
Miksi liikenneopettajia koulutetaan 18 kk?

ÖÖH?

83

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanosmuuta

      meillä ainakin tyttö menee autokouluun, toi oli aivan kauheetta ja vaarallistakin opetulsen tasoa.

    • Isämnjhvcc

      Ei puhettakaan, että laittaisin lapsiani autokouluun! Rahastusta ja opetuksen taso ala-arvoista.

      • perusteluja

        "Isämnjhvcc"
        Oletko käynyt vertailemassa kaikki Suomen autokoulut, vai miten voit sanoa että opetuksen taso on ala-arvoista?
        Rahastuksesta voidaan olla monta mieltä, mutta totuushan on se, että köyhälle kaikki on kallista.


      • 77yuhj

        et sinä niitä sinne laita, lapsesi päättää ite menevätkö vai ei, sinun mielipiteillä ei ole paskaakaan väliä jos lapsesi haluu sinne mennä niin varmaan hän ite sen maksaa etkä sinä !!

        ps. meidän perhessä jos jotain haluaa nii saa maksaa itse oli sitten mopo, keveri, moottoripyörä tai autokortti, minulla 3 lasta ja kaikki on maksanut itse mopo kevari ja autokortin minä en ole antanut yhtään rahaa siihen.


      • Kotikiusattu

        No ajo opetus ei mene ihan ykkösillä autokoulussakaan aina mutta isi opettajana niin kyllä se stop merkki, kärkikolmo ja ryhmittäytymis merkit on aivan hepreaa liikenneympyrä tai mikä kiertoliittymä täysin pihalla ... ...onko se isi oppilaan kanssa kännissä ja sit suojatiellä käsiliikkeistä näki että aja sinnevaan kyllä ne sit väistää ! Ja kun isi näyttää taskuparkkiin perutuksen n.6-7min harjoitteli sit isiltä meni hermot ja lähdettiin harjottelemaan maantielle.... ....ei muuta voi sanoa että hirveetä räpeltämistä nörtti isiltä joka tietää autoista saman kuin apina satelliitistä


    • Opetuksen taso on se että kameramies on mukana yhden päivän eli noin 6h, ja siitä tehdään yksi jakso...

      • uffaffaa

        12 jaksoa, 3 kk kuvausta!


      • uffaffaa kirjoitti:

        12 jaksoa, 3 kk kuvausta!

        Niin, ja yhden oppilaan mukana oltiin yhden päivän ajan noin 6h verran...

        Tuokin selvisi hakulomakkeesta...


    • Joopajooyy

      Mistäs noi surkeinkuski kuljettajat sai kortit? No autokoulusta tietenkin :D

      • itsetäydellisyys

        Millähän perusteella olet tähän tulokseen tullut? Faktat esiin. Ja ajokortit nyt edelleenkin myöntää tutvot ei autokoulut.


      • veio2

        Kaikki eivät opi ajamaan vaikka hypnotisoisit. Mutta tuossa ohjelmassa ei annettu mitään eväitä oppimiseen. Ohjelmalla ei ollut mitään tekemistä opettamisen kanssa.
        Mopoauton kuski oli ilmeisesti saanut korttinsa autokoulussa.


      • lintulautapihalla

        Miks mopoauton kuski käynyt autokoulussa. Anteeks, en katsonut kyseistä ohjelmaa.. Sanottiinko siinä niin vai onko omia päätelmiä mitkä esitetään taas faktana? Myös mopoautokortin voi opettaa opetusluvilla..


      • veio2
        lintulautapihalla kirjoitti:

        Miks mopoauton kuski käynyt autokoulussa. Anteeks, en katsonut kyseistä ohjelmaa.. Sanottiinko siinä niin vai onko omia päätelmiä mitkä esitetään taas faktana? Myös mopoautokortin voi opettaa opetusluvilla..

        Sit'ä ei sanottu. Sanoin että Mopoauton kuski oli ilmeisesti saanut korttinsa autokoulussa.
        Koska ohjelma haluaa kannustaa pitämään hauskaa, laatuaikaa lasten kanssa liikenteessä niin ilmeisesti olisi sanottu, jos mopokortti olisi ollut suoritettu opetusluvalla.


    • opetuslupavaarallista

      Koko opetuslupajärjestelmä on jotenkin outo. Liikenneopettaja tarvitsee erikoisammattitutkinnon, mutta kuitenkin melkein kuka vaan sunnuntaisuhari kuka saa arvattua jonkin lyhyen kokeen läpi, pääsee toimimaan "liikenneopettajana".

      Jos tällaiset "suharit" on päteviä toimimaan opettajana, niin miksi liikenneopettaja tarvitsee erikoisammattitutkinnon? Eikö voimassaoleva ajokortti ja kokeen läpäisy olekaan riittävä vakuus osaamisesta? Miksi tällainen henkilö kuitenkin saa opettaa henkilöä ajamaan?

      Ei lääkärikään saa kouluttaa ketään "opetusluvalla" vaikka osaisi hommansa kuinka hyvin. Ja suurin osa näistä "suhareista" ei todellakaan ole opetuksen tason kanssa samalla viivalla kuin autokoulussa ollaan.

      Nämä vaan ajavat huomattavasti suuremman määrän kuin autokoulussa ajetaan ja perustelevat tällä että on sitten olevinaan parempi kuljettaja. Mutta voihan sitä ajaa vaikka ympyrää pihalla oppimatta mitään, eli yhtä tyhjän kanssa.

      Kuinkahan monen opetuslupaopettajan "opettama" henkilö pääsisi läpi ajokokeesta jos opetusmäärä olisi identtinen autokoulujen kanssa. Jos tätä verrattaisiin autokoulujen opettamien läpipääsyprosenttiin, niin luulisin että opetuslupaopettajat jää kauas taakse.

      Kyllähän sitä vähän heikommallakin opetuksella pikku hiljaa opitaan, mutta samanlaista suunnitelmallisuutta ja järjestelmällisyyttä kuin autokouluissa tuskin on. Vaan ajetaan sillointällöin siellä ja täällä ja pikkuhiljaa saattaa tulla asioita eteen.

      Mutta sitten jos jokin asia ei tulekaan eteen ja ajokokeessa se tulee eteen, niin eipä saata mennä läpi. Ja jos ei tule vielä ajokokeessa niin voi tulla myöhemmin ja sitten on sormi suussa.

      Mielestäni ajokoulutus pitäisi muuttaa täysin luvanvaraiseksi ja koko opetuslupapelleily ottaa pois.

      • veio2

        Eikö TV ssä näytetä jo aivan liikaa sitä miten ei pidä toimia ja elää. Miksi tuollasta roskaa vain lisätään. Eikö olisi aiheellista näyttää jotain elämää kannustavaa.
        Tuokin ohjelma antaa kuvan siitä miten hauskaa saattaa olla opetusluvalla opetus ettei kukaan huomaisi miten metsässä ollaan. Hauskuudella myydään kaikenlaista sokeille ihmisille.


      • opeopeopeope

        Koko liikenneopettajajärjestelmä on jotenkin outo. Liikenneopettaja tarvitsee erikoisammattitutkinnon, mutta kuitenkin muissa maissa opitaan ajamaan opetusluvalla tai kaverin opettamana eikä liikenneonnettomuuksia ole sen enempää. Itseasiassa suhteessa vähemmän. USA:ssa saat kortin 50 dollarilla, ja sinä vaadit että autokoulu olisi se ainoa tapa hankkia kortti? Eli miten voit väittää että 2500 euroa vaaditaan täällä skandinaaviassa että ihmiset oppivat ajamaan, mutta kaliforniassa 50 dollaria riittää?

        Liikenneopetus ei ole rakettitiedettä. Siihen ei tarvita mitään usean kuukauden kursseja. Jokainen oppii liikennemerkit, jopa autot osaavat nykyään ajaa itsestään. Käsittämätöntä. Myönnä jo, liikenneope, että ammattikuntasi vain kertakaikkiaan kuolee.


      • numeroita

        Mainitsemassasi Yhdysvalloissa riski kuolla liikenneonnettomuudessa voi olla jopa kaksin kertainen verrattuna Suomeen. Vuonna 2013 Yhdysvalloissa kuoli liikenteessä 32675 ihmistä (asukasluku noin 322milj.). Suomessa kuolleita liikenteessä oli samana vuonna 229.

        Lisäksi Yhdysvalloissa on ajaminen on todella helppoa, kun liikennejärjestelmä on tehty autoilun ehdoilla. Moni Yhdysvalloista Suomeen muuttanut on hämmentynyt teiden kapeudesta ja liikennesääntöjen määrästä. Lisäksi Euroopassa suosittu vaihteistotyyppi aiheuttaa hankaluuksia autoiluun.


      • veio2
        opeopeopeope kirjoitti:

        Koko liikenneopettajajärjestelmä on jotenkin outo. Liikenneopettaja tarvitsee erikoisammattitutkinnon, mutta kuitenkin muissa maissa opitaan ajamaan opetusluvalla tai kaverin opettamana eikä liikenneonnettomuuksia ole sen enempää. Itseasiassa suhteessa vähemmän. USA:ssa saat kortin 50 dollarilla, ja sinä vaadit että autokoulu olisi se ainoa tapa hankkia kortti? Eli miten voit väittää että 2500 euroa vaaditaan täällä skandinaaviassa että ihmiset oppivat ajamaan, mutta kaliforniassa 50 dollaria riittää?

        Liikenneopetus ei ole rakettitiedettä. Siihen ei tarvita mitään usean kuukauden kursseja. Jokainen oppii liikennemerkit, jopa autot osaavat nykyään ajaa itsestään. Käsittämätöntä. Myönnä jo, liikenneope, että ammattikuntasi vain kertakaikkiaan kuolee.

        Juuri niin, liikenneopetusjärjestelmä on outo, koska koko maamme on outo. Yksi ongelma on se ettei liikenteen todellisiin ongelmiin puututa. Päättäjät ovat aivan pihalla asioista
        Aivan samoin kuin näillä palstoilla, on liikenteessä niitä jotka puolustavat vääriä periaatteitaan ja yrittävät painostaa muita tavoilleen.
        Otapa asioista selvää. Ajoin Losissa kortin vuonna -95. Kirjalliset, auton vuokraus ajokokeeseen ja kortin hinta eli noin 50. Ajokoe oli tiukka, siinä puututtiin kovin sanoin pieniin virheisiin. Olin ajanut viisi vuotta ympäri eurooppaa linjurilla ennen sitä. Aloittelija ei sitä läpäise aivan pienellä harjoittelulla. Maalais osavaltioissa on helpompaa.
        Siinä olet aivan oikeassa, että liikennekulttuuri on USA ssa kehittyneempää kuin täällä ja väärin ajavat "nirhataan" joukkopaineen avulla ja poliisikin ottaa rankalla kädellä kiinni virheistä.

        Yhdellä Greyhound matkalla linjuri sippasi ja vaihdettiin vanhaan vara-autoon joka sattui olemaan keppipeli. Olipa kuskilla suuret vaikeudet jatkaa ajoa vaihteiden kanssa.


      • tärppää

        Lapselle voi antaa vaikka peruskouluopetuksen kotona. Puhumattakaan muusta kasvatuksesta, harvalla vanhemmalla on kasvatustieteiden tutkintoa. Autolla ajaminen ei ole rakettitiedettä, sen oppii tekemällä jos on oppiakseen. Itse ainakin muistan että varmaan puolet autokoulun ajotunneista opeteltiin "tärppejä", niitä kohtia kotikaupungista joita pitkin tutkinnon vastaanottaja yleensä ajattaa.


      • vastuuhelpposiirtää

        Miten tuntuu, etttä nykyvanhemmat odottavat koulun kasvattavan heidän lapsensakin joten ei kai se ihme ole jos oottavat et he saavat ilmaseksi ajokortitkin..


      • opl.sethanurista
        opeopeopeope kirjoitti:

        Koko liikenneopettajajärjestelmä on jotenkin outo. Liikenneopettaja tarvitsee erikoisammattitutkinnon, mutta kuitenkin muissa maissa opitaan ajamaan opetusluvalla tai kaverin opettamana eikä liikenneonnettomuuksia ole sen enempää. Itseasiassa suhteessa vähemmän. USA:ssa saat kortin 50 dollarilla, ja sinä vaadit että autokoulu olisi se ainoa tapa hankkia kortti? Eli miten voit väittää että 2500 euroa vaaditaan täällä skandinaaviassa että ihmiset oppivat ajamaan, mutta kaliforniassa 50 dollaria riittää?

        Liikenneopetus ei ole rakettitiedettä. Siihen ei tarvita mitään usean kuukauden kursseja. Jokainen oppii liikennemerkit, jopa autot osaavat nykyään ajaa itsestään. Käsittämätöntä. Myönnä jo, liikenneope, että ammattikuntasi vain kertakaikkiaan kuolee.

        Menet USA.ssa ostamaan vasaran. siihen on kiinnitetty tarra: "Ei saa lyödä päähän, se saattaa aiheuttaa vahinkoa"...
        Eiköhän tuo USA jo mallina ole hieman kaukana aiheeseen liittyen?


      • popepeoepeoe
        opeopeopeope kirjoitti:

        Koko liikenneopettajajärjestelmä on jotenkin outo. Liikenneopettaja tarvitsee erikoisammattitutkinnon, mutta kuitenkin muissa maissa opitaan ajamaan opetusluvalla tai kaverin opettamana eikä liikenneonnettomuuksia ole sen enempää. Itseasiassa suhteessa vähemmän. USA:ssa saat kortin 50 dollarilla, ja sinä vaadit että autokoulu olisi se ainoa tapa hankkia kortti? Eli miten voit väittää että 2500 euroa vaaditaan täällä skandinaaviassa että ihmiset oppivat ajamaan, mutta kaliforniassa 50 dollaria riittää?

        Liikenneopetus ei ole rakettitiedettä. Siihen ei tarvita mitään usean kuukauden kursseja. Jokainen oppii liikennemerkit, jopa autot osaavat nykyään ajaa itsestään. Käsittämätöntä. Myönnä jo, liikenneope, että ammattikuntasi vain kertakaikkiaan kuolee.

        Liikenneopettajan koulutus on Erikoisammattitutkinto, joka ei saa olla itsestään selvyys. Sisältö löytyy mm. koulutuslaitosten www-sivuilta.
        Kuinka monella opl-opettajalla löytyy kasvatustieteestä abro?


      • veio2
        opl.sethanurista kirjoitti:

        Menet USA.ssa ostamaan vasaran. siihen on kiinnitetty tarra: "Ei saa lyödä päähän, se saattaa aiheuttaa vahinkoa"...
        Eiköhän tuo USA jo mallina ole hieman kaukana aiheeseen liittyen?

        Ei siinä mielessä, että maamme imitoi jenkkejä täysillä, aivan kuin omat aivot puuttuisi. Mikä ikävintä matkimme kaikki negatiiviset asiat. Siellä on myös paljon hyvää ja antijenkkiläisesti ajattelevia ihmisiä mutta sitä oppia ei tänne haeta.


      • jopasnytjotakin2

        "Mielestäni ajokoulutus pitäisi muuttaa täysin luvanvaraiseksi ja koko opetuslupapelleily ottaa pois."

        Sehän on täysin luvanvaraista, autokoululupa tai opetuslupa


    • eiperhana

      Oli todella kuvaava ohjelma siitä, millä tasolla opetuslupaopetuksessa mennään. Jos tuollaisella opetuksella voi saada ajokortin, niin ihme, että liikenteessä ei kuole tämän enempää ihmisiä kun nyt tapahtuu.

      • faktaa_kehiin

        Varsinkaan, kun kukaan ei ole koskaan pystynyt todistamaan, että opetusluvalla kortin saaneet ajaisivat jotenkin huonommin, kuin autokoulusta korttinsa saaneet.


      • veio2
        faktaa_kehiin kirjoitti:

        Varsinkaan, kun kukaan ei ole koskaan pystynyt todistamaan, että opetusluvalla kortin saaneet ajaisivat jotenkin huonommin, kuin autokoulusta korttinsa saaneet.

        Siitä todistelusta tulisi loputon väittelyn suo olennaisista ja epäolennaisista asioista. Ajokokeen läpäisy ei juurikaan kerro onko valmis liikenteeseen, siihen vaikuttaa liian moni asia.
        Se olisi turhaa väittelyä, kun sen sijaan pitäisi puuttua liikenteen todellisiin ongelmiin.


      • ratt1
        veio2 kirjoitti:

        Siitä todistelusta tulisi loputon väittelyn suo olennaisista ja epäolennaisista asioista. Ajokokeen läpäisy ei juurikaan kerro onko valmis liikenteeseen, siihen vaikuttaa liian moni asia.
        Se olisi turhaa väittelyä, kun sen sijaan pitäisi puuttua liikenteen todellisiin ongelmiin.

        Ei olisi vaikeaa tutkia eri tavoin kortin saaneiden onnettomuusalttius ja ottaa huomioon myös ajetut kilometrit. Jos selviä eroja olisi niin luultavasti sen olisi jo joku huomannut.


    • Ajotusopettaja13

      SAMAA MIELTÄ! JA POLKUPYÖRÄKORRTTIKANSSA!!!!!!!!

      • Miem

        Älä jaksa ! Fillariin ei tarvita korttia koskaan ja kotivakuutus korvamaan vahingot ! Eikö suomessa ihan riittämiin jo rahasteta vai täytyykö tehdä ääliömäisiä ehdotuksia !!!


    • Remulainen

      Pikaisella haulla löytyi tuoretta tietoa Etelä-Karjalasta (Inssiajo päättyy usein kyyneliin, Etelä-Saimaa 1.2.2016).

      http://www.esaimaa.fi/Online/2016/02/01/Inssiajo päättyy usein kyyneliin Etelä-Karjalassa, autokoulujen onnistumisprosentit vaihtelevat 40 ja 83 välillä/2016120233961/4

      "Opetusluvalla opetetut selvittävät inssin enimmäisellä kerralla läpi useammin kuin autokoulun käyneet"... "Tuononen suositteleekin tätä tapaa, etenkin jos haluaa vielä säästää 800 euroa."

      Sehän on itsestään selvää, että opetusluvalla ajaneet ovat varmempia ja parempia kuskeja kuin hätäisesti muutaman tunnin kiireisen autokoulun opettajan opissa olleet. Toki näitä ohjelmassa nähtyjä onnettomia tapauksia mahtuu varmasti myös opetuslupapuolelle - ei kuitenkaan niin paljoa, että se näkyisi tilastoisssa.

      • staistai

        Autokoulussa opetetaan oikeanlainen liikenne käyttäytyminen kaikin puolin. Opetuslupa "opettaja" ei kykene muuhun kuin opettamaan oman kylän risteykset ulkoa, sen 100 h. aikana ja kokeessa hyvin menee. Sitten kun lähdetään vieraalle kylälle alkaa kopisemaan....


      • näkyytilastoissa

      • veio2

        Katso,
        " Autokoulu VS Opetuslupa " sekä "Opetusluvalla opetus".
        Siellä on sanottu kaikki oleellinen ja syy miksi.


      • kotiopetusta

        Olen opettanut kolme lastani itse, ja heistä ensimmäinen ei päässyt ensimmäisellä kerralla läpi. Istuin silloin itse inssin aikana takapenkillä, ja seurasin homman kulkua. Tulihan silloin opeteltua tuon keskikokoisen kaupungin tärpit, joten seuraavilla olikin käytetyt paikat, ja niissä ajaminen hyvin hallussa. Ei haitannut, vaikka yhdellä oli talven ensipyry ajon aikana pahimmillaan.

        ps. noista ajoista on jo reilut 10 vuotta, eikä kukaan ole vielä autoaan kolhinut, tai sakkoja hankkinut.


      • veio2
        kotiopetusta kirjoitti:

        Olen opettanut kolme lastani itse, ja heistä ensimmäinen ei päässyt ensimmäisellä kerralla läpi. Istuin silloin itse inssin aikana takapenkillä, ja seurasin homman kulkua. Tulihan silloin opeteltua tuon keskikokoisen kaupungin tärpit, joten seuraavilla olikin käytetyt paikat, ja niissä ajaminen hyvin hallussa. Ei haitannut, vaikka yhdellä oli talven ensipyry ajon aikana pahimmillaan.

        ps. noista ajoista on jo reilut 10 vuotta, eikä kukaan ole vielä autoaan kolhinut, tai sakkoja hankkinut.

        Ehkä noin pienessä kaupungissa. Käytännössä ajotunneilla ei pitäisi olla tarvetta ajaa kertaakaan ajokoeseudulla paitsi jos siellä on jotain killereitä eli liikennesuunnittelun mokia.


      • vintageMestari

        Tämä ohjelmaon Autokoululiiton järjestämä. Pilkataan opetuslupalaisia.Olen itse autokouluyrittäjä enkä hyväksy KARTELLEJA


    • Voitaisi tehdä ohjelma myös Haagan autokoulu :sta

      Vaikka siitä klun opettaja opettaa vähän huonosti, tulee sen talkai hylkäys inssistä ja laskua käteen LISÄAJOKERROISTA, auton lainasta uuteen ajokokeesen jne

      • Onnikassa

        Oleks sää töissä Haagan koulussa? Ainakin mainostat sitä paljon.


      • Onnikassa kirjoitti:

        Oleks sää töissä Haagan koulussa? Ainakin mainostat sitä paljon.

        Kyllä. Aina kun Haagan autokoulun porukka mölyää täällä, saa he muutaman osuman suomi24:ään lisää :) ei mitään hyvää mainosta, noh itse teit paluun 3 vuoden jälkeen


      • ensinomaketju

        Mitä jos bussissa nimimerkki avais ihan oman ketjun näille haaga purkauksille niin voisit vuodattaa katkeruuttas siellä mielin määrin, etkä pilata kaikkia mahollisia ketjuja täällä missä sentään jotkut yrittää keskustella ihan aikuisten oikeesti?


      • autokouluyrittäjä
        ensinomaketju kirjoitti:

        Mitä jos bussissa nimimerkki avais ihan oman ketjun näille haaga purkauksille niin voisit vuodattaa katkeruuttas siellä mielin määrin, etkä pilata kaikkia mahollisia ketjuja täällä missä sentään jotkut yrittää keskustella ihan aikuisten oikeesti?

        Kannatetaan :)


      • ensinomaketju kirjoitti:

        Mitä jos bussissa nimimerkki avais ihan oman ketjun näille haaga purkauksille niin voisit vuodattaa katkeruuttas siellä mielin määrin, etkä pilata kaikkia mahollisia ketjuja täällä missä sentään jotkut yrittää keskustella ihan aikuisten oikeesti?

        Tai entä jos Haagan porukka poistuisi jälleen 3 vudeksi kutenkerran jo teki :=


      • rasittavuudenperikuva
        Bussissa kirjoitti:

        Tai entä jos Haagan porukka poistuisi jälleen 3 vudeksi kutenkerran jo teki :=

        Vähemmän rasittavia ne on kuin sinä.


      • rasittavuudenperikuva kirjoitti:

        Vähemmän rasittavia ne on kuin sinä.

        Kyllä, tulen joka kerta mainitsemaan etät olet töissä Haagan autokoulu :ssa kun paljstat itsesi, siis aivan joka kerta! Häivy siis taas 3 vuodeksi jos haluat auttaa


      • millähänurpotodistat
        Bussissa kirjoitti:

        Kyllä, tulen joka kerta mainitsemaan etät olet töissä Haagan autokoulu :ssa kun paljstat itsesi, siis aivan joka kerta! Häivy siis taas 3 vuodeksi jos haluat auttaa

        Vittu oot sekasi..


      • autokouluyrittäjä

        Onkohan täällä ketään tuon Bussissa läheistä... olen huolissani tuosta vainoharhaisuudesta ja pinttymästä, että kuka vaan täällä on Haagasta... Onko muun elämän saralla ongelmia, miten hän käyttäytyy muualla kuin täällä keskustelussa, olisiko tarvis asiantuntija-apua?Joskus vastauksia kirjoittelee aamuyöllä... eli onko esim. uniongelmia, nekin voi olla merkki jostain vakavammasta,


      • autokouluyrittäjä kirjoitti:

        Onkohan täällä ketään tuon Bussissa läheistä... olen huolissani tuosta vainoharhaisuudesta ja pinttymästä, että kuka vaan täällä on Haagasta... Onko muun elämän saralla ongelmia, miten hän käyttäytyy muualla kuin täällä keskustelussa, olisiko tarvis asiantuntija-apua?Joskus vastauksia kirjoittelee aamuyöllä... eli onko esim. uniongelmia, nekin voi olla merkki jostain vakavammasta,

        Kyllä Te Haagalaiset itsenne aina paljastatte :)

        Noh ei se mitään, teitte samaa 3 vuotta sitten ennen katoamistanne... Mutta miksi Haagan Autokoulu teki paluun tänne


      • veio2
        autokouluyrittäjä kirjoitti:

        Onkohan täällä ketään tuon Bussissa läheistä... olen huolissani tuosta vainoharhaisuudesta ja pinttymästä, että kuka vaan täällä on Haagasta... Onko muun elämän saralla ongelmia, miten hän käyttäytyy muualla kuin täällä keskustelussa, olisiko tarvis asiantuntija-apua?Joskus vastauksia kirjoittelee aamuyöllä... eli onko esim. uniongelmia, nekin voi olla merkki jostain vakavammasta,

        Palstojen ulkopuolella saattaa käyttäytyä aivan ok, tai sitten ei.
        Onhan moni auton ulkopuolella aivan normaalisti käyttäytyvä mutta autoon päästyään jotain vinksahtaa jossain.


    • Nojooooo

      Ei ne oikeesti ole niin urpoja kuskeja, ne vain esittävät siinä ohjelmassa. Näkeehän tuon sotkee reettakin. Jos noin urpoja olisivat eivät ikinä pääsisi inssissä läpi saatikka ikinä liikenteeseen, jos inssi kymmenennellä yrittämällä onnistuisikin.

      • Jos on hakenut ohjelmaan mukaan, niin tietää että siinä kuvataan YHDEN päivän ajan eli noin 6 tuntia...

        Joten kyllä, se on dramatisoitu...

        Eri asia jos kuvattaisi oikeasti koko keissi ekasta ajokerrasta inssiin asti


      • ludedu

        Ei se opetuksen laatu ainakaan parempaa ole ilman kameroita. Parastaan yrittävät opet pistää, kun kamerat paikalla.


      • Eioppiojaankaada
        Bussissa kirjoitti:

        Jos on hakenut ohjelmaan mukaan, niin tietää että siinä kuvataan YHDEN päivän ajan eli noin 6 tuntia...

        Joten kyllä, se on dramatisoitu...

        Eri asia jos kuvattaisi oikeasti koko keissi ekasta ajokerrasta inssiin asti

        Mielenkiintoista olisi nähdä koko setti ja erityisesti teoriatunnit.


      • voilapsraukkaa
        Bussissa kirjoitti:

        Jos on hakenut ohjelmaan mukaan, niin tietää että siinä kuvataan YHDEN päivän ajan eli noin 6 tuntia...

        Joten kyllä, se on dramatisoitu...

        Eri asia jos kuvattaisi oikeasti koko keissi ekasta ajokerrasta inssiin asti

        Sääkö siis hait? Eli et omista ees auton ajokorttia ? Nyt alan ymmärtää, säähän oot ihan lapsi.


      • Eioppiojaankaada kirjoitti:

        Mielenkiintoista olisi nähdä koko setti ja erityisesti teoriatunnit.

        Juuh, voisi olla niin että kuvaaja mukana vaikkapa yhteensä 3 päivää, ekan päivän, keskellä opetusta, lopun ja inssin.

        Tietenkin myös teoriatunneilla...

        Ja "dramatisoinnilla" olisi saatu nuokin 3 päivää näyttämään paljon pidemmältä


    • PsykiatriBussille

      Olet hoidon tarpeessa, voit tietysti vastata jatkossakin Haagaan liittyvillä kirjoituksilla. Mutta kun luet tämän, tiedän että tunnet vihaa ja katkeruutta muita kohtaan, mutta sinua voidaan auttaa.
      Pakko-oireiselle häiriölle ("pakkoneuroosi") on ominaista pakkoajatukset (obsessiot) tai pakkotoiminnat (kompulsiot). Pakkoajatukset ovat toistuvia mieleen tunkeutuvia epämiellyttäviä tai ahdistavia ajatuksia tai mielikuvia, jotka eivät ole luonteeltaan vain liiallista arkielämän asioista huolehtimista.

      Tavallisimmat pakkoajatukset ovat 1) kontaminaatiopelot eli pelot tautien tarttumisesta kätellessä tai esineitä kosketellessa, 2) pakonomainen epäily tai pelko mahdollisista vahingossa tehdyistä teoista (esimerkiksi pelko, että on loukannut ihmistä ajaessaan autoa tai että jättänyt oven lukitsematta tai uunin sammuttamatta), 3) somaattiset pakkoajatukset eli itsepäiset pelot sairauksista, 4) pakonomainen symmetrian tarve eli tarve pitää esineet tarkassa järjestyksessä ja 5) seksuaaliset ja aggressiiviset pakkoajatukset, joille on ominaista vastustamattomalta tuntuva halu lyödä toista ihmistä tai huutaa ääneen kirkossa tai ajatuksiin itsepäisesti tunkeutuvat seksuaalisesti rivot mielikuvat.

      Pakko-ajatuksista kärsivä yrittää eri tavoin torjua näitä ajatuksia, olla välittämättä niistä tai neutraloida niitä toisilla ajatuksilla tai pakonomaisilla teoilla. Jos pakkoajatuksena on pelko oven lukitsematta jättämisestä, henkilö saattaa tarkistaa uudelleen ja uudelleen, että ovi ei jäänyt lukitsematta.

      Pakkotoiminnat ovat luonteeltaan toistuvaa käytöstä (esim. käsien pesu, esineiden järjestely, lukitsemisen tarkastaminen) tai mielessä tapahtuvaa toimintaa (esim. rukoilu, laskeminen, sanojen hiljainen toistelu). Pakkotoimintojen päämääränä ei ole mielihyvän tuottaminen, vaan pakkoajatusten tuottaman ahdistuksen lievittäminen tai jonkun pelottavan tapahtuman estäminen.

      Tavallisimmat pakkotoiminnat ovat toistuva peseminen tai siivoaminen, tarkistaminen, laskeminen, järjestely, kyseleminen ja toistuvien rauhoittavien vakuutusten vaatimus ja pakonomainen rukoilu. Äärimmillään pakkoajatuksista kärsivä voi pestä kätensä lähes verille pelätessään tartuntoja, palata tarkastamaan oven lukot uudelleen ja uudelleen muutaman minuutin välein, lievittää rivojen ajatusten tuottamaa syyllisyyttään laskemalla ritualistisesti sata kertaa tietty laskutoimitus jne.

      Lievät ja ajoittain ilmenevät pakkoajatukset ja toiminnot ovat hyvin yleisiä. Voimakkaampina niitä ilmenee pakko-oireisen häiriön lisäksi monien muiden psykiatristen sairauksien yhteydessä, mm. vakavissa masennustiloissa (ks. «Masennus, masentuneisuus, masennusoire ja masennustila»1), monissa muissa ahdistuneisuushäiriöissä (ks. «Ahdistuneisuus»2), hypokondriassa (ks. «Sairauden pelko, hypokondria ("luulosairaus")»3) ja muissa elimellisoireisissa häiriöissä, Touretten oireyhtymässä (ks. «Nykimishäiriöt (Touretten oireyhtymä)»4) ja syömishäiriöissä. Pakkoajatuksia ja -toimintoja esiintyy myös skitsofreniassa ja psykoottisissa sairauksissa, mutta tällöin henkilö ei useinkaan ymmärrä, että pakko-ajatukset ja -toiminnot ovat liiallisia tai epärealistisia.

      Siisteyden, järjestyksen ja täsmällisyyden arvostaminen ei suinkaan ole merkki pakko-oireisesta häiriöstä. Varsinaisessa pakko-oireisessa häiriössä pakkoajatukset ja pakkotoiminnot aiheuttavat merkittävää kärsimystä, vievät päivittäin enemmän kuin tunnin aikaa ja haittaavat huomattavasti oireista kärsivän jokapäiväistä elämää ja ihmissuhteita.

      Esiintyminen

      Lievinä ja satunnaisesti ilmenevinä erilaiset pakko-oireet ovat yleisiä. Noin 2–3 % aikuisista kärsii pakko-oireisesta häiriöstä. Häiriö alkaa yleensä murrosiässä tai nuorella aikuisiällä, mutta voi joskus alkaa jo lapsuudessa. Lapset eivät useinkaan miellä pakko-oireittensa irrationaalisuutta. Valtaosalla pakko-oireisesta häiriöstä kärsivistä oireita ilmenee vaihtelevassa määrin vuosikymmeniä. Myöhemmällä aikuisiällä alkava pakko-oireinen häiriö on usein jaksoittainen. Noin joka kuudennella jatkuvista oireista kärsivällä oirekuva pahentuu vuosien myötä saattaen johtaa työkyvyttömyyteen. Oireet lisäävät alttiutta mm. alkoholin väärinkäyttöön, masennustiloihin ja syömishäiriöihin.

      Perinnölliset tekijät näyttelevät kaksos- ja sukututkimusten valossa tärkeätä osaa pakko-oireiden häiriön synnyssä. Erilainen stressi ja elämänmuutokset liittyvät usein oireiden alkamiseen tai voimistumiseen. Lääkkeiden vaikutusten perusteella on todennäköistä, että häiriön taustalla voi olla aivojen serotoniini- ja dopamiinivälitteisten toimintojen häiriö.

      Itsehoito

      Pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän on tärkeä vapautua häiriöön usein liittyneestä häpeän tunteesta, koska häpeä lisää oireita voimistavaa stressiä ja vaikeuttaa sekä itsehoidollisten keinojen opettelua että hoidon puoleen kääntymistä.

      Stressi lisää pakko-ajatuksia ja -toimintoja. Oireita voi itsehoidollisesti lievittää säännöllisen liikunnan ja rentoutusmenetelmien avulla. Pakko-ajatuksista kärsivän kannattaa opetella erilaisia kein

      • Liikenneope54

        ASIAA!!!!


      • veio2

        Tuolla tasolla mitä kirjoitit, on psykiatria kehittynyt. Tarkoitan kehittynyt oireiden luokittelussa ja kuvailemisessa mutta sen jälkeen tullaan jo ongelmallisemmille alueille.
        Kaikkia kuvailemiasi oireita voidaan muuttaa toiseen muotoon, tai niitä voidaan puuduttaa sekoittamalla pää lääkityksellä.
        Psykiatria osaa puhua perinnöllisistä tekijöistä, tai aivojen yhdiste-tai välitystoimintojen puutoksista mutta mitä ne oikeasti kertovat ja mitä ne ovat, onkin aika piilossa psykiatrian kirjaviisauden hallitsevilta. Moni alan asiantuntijan onkin jo myöntänyt ettei psykiatria ole ketään pysytynyt auttamaan muuten kuin mainitsemillani tavoilla.
        Yksi iso ongelma alalla on myös praktiikka. Moni terapeutti hoitaa itseään, pitää itseään pystyssä hoitamalla potilaitaan. Kuitenkaan, sokea ei voi sokeaa taluttaa vaikka molemmat tai vain toinen olisi kuinka paljonkin lukenut.

        En lähde tämän syvemmälle, koska aihe ei suoranaisesti kuulu tähän keskusteluun.


    • vähimmäisvaatimus
    • ruusuthaudalle

      Täälä puhutaan ja kirjoitetaan paljon liikenneopetuksesta (tuskin koskaan kasvatuksesta), mutta kuinka moni teistä (tai meistä) tiedostaa tai ajattelee aamulla liikenteesen lähdettäessä, että tänäänkin joku meistä kuolee ja moni loukkaantuu vakavasti liikenteessä?

      Tämä on tilastollisesti faktaa.

      Kun isä tai äiti tai muu opetuslupaopettaja siirtää oman asenteensa uuteen kuljettajaan, niin samalla hän luo pohjan hengissä säilymiseen tai loukkaantumiseen liikenteesä elämän aikana.

      Esimerkiksi opettaja, kasvattaja vähättelemällä ja kysenalaistamisella esim liikennemerkkien vaikutuksen tai noudattamisen tai muun vastaan hän samalla kasvattaa jälkikasvuaan tulevan käyttäytymismallin vahvistamiseen. Minä tiedän paremmin.

      Kuinka moni uskaltaa ottaa vastuun em tilanteen vesittämisen vastuulleen?

      Minä en ole ollut noin pätevä ja rohkea.

      • Dedrose

        Ruusuthaudalle asian ytimessä. Opetuslupa opetus on tehokkain tapa opettaa väärät tavat seuraavalle sukupolvelle, kenenkään niitä kyseenalaistamatta.


      • Noh siksi opettaja käy teoriakokeen

        Opillas käy vaativan toeriakokeen ja inssin että pääsee ajamaan yksin.

        Mites muuten vastuun kanssa... Haagan autokoululla kun opettaja opettaa vähän huonosti, oppilas saa inssissä hylkäyksen. Mitä tekee Haagan autokoulu? Paikkaa virheitään MYYMÄLLÄ lisäajokertoja ja RAHASTAMALLA mm. auton käytöstä inssiss


      • VIIIkVIIlk

        Bussissa. Mene hoitoon ja katso peiliin. Peilissä näkyy syy siihen, miksei hommat onnistu. Alkaa mennä hermot tuohon sinun ilmanaikaiseen vinkumiseen. Enkä muuten liity millään lailla Haagan autokouluun.


      • VIIIkVIIlk kirjoitti:

        Bussissa. Mene hoitoon ja katso peiliin. Peilissä näkyy syy siihen, miksei hommat onnistu. Alkaa mennä hermot tuohon sinun ilmanaikaiseen vinkumiseen. Enkä muuten liity millään lailla Haagan autokouluun.

        Ja TAAS teit kaksi osumaa lisää Haagan Autokoulu

        Noh painu helvettiin vaikka taas 3 vuodeksi, niin loppuu puhuminen Haagan Autokoulu kokonaan :=


      • kalikkakalahtaa

        Sinähän niitä osumia teet kun jokaikiseen viestiin otat sen esille, vaikka kysymyksellä ei olis tuon taivaallista tekemistä ton mainitsemas autokoulun kanssa.


    • inssi007

      En tuomitse kaikkia opl (opetuslupalaisia), mutta ....
      Opetus on yleensä hyvin sellaista, että ajellaan....
      Katsellaan lenkkeilijöiden persettä, yms?

      Kun nuori tulee autokouluun, tuolla 18 h ajoa ei yksikään liikenneopettaja Suomessa muuta sitä, mikä on takapenkillä opittua 18 vuoden ajan. (Isät ja äipät esimerkkinä)

      On siis ollut hyviä, vastuunalaisia kuljettajia ja sitten niitä, jotka eivät ymmärrä liikenteen perussääntöjä?
      Turvallisuus, sosiaalisuus, taloudellisuus ja oman tilan hallinta.....

      Itse kun otan tutkintoajoja vastaan, huomioin nämä seikat ja sen, että henkilö ymmärtää vastuullisena kuljettajana oman toimisen merkityksen!

      Siihen ei kuulu lenkkeilijöiden katsominen....

      • opepope

        Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Kiitos. Kuitenkin haluan puuttua kirjoituksessasi siihen, että jos ja kun liikenneopettaja ei mielestäsi voi muuttaa sitä, mikä on takapenkillä opittu 18 vuoden ajan, niin miten tutvo voi lyhyen ajokokeen aikana selvittää luotettavasti, että onko oppilas sosiaalinen, ajaako hän taloudellisesti ja turvallisesti ja kuinka hän hallitsee itsensä.

        Valitettavasti ne pahimmat tapaukset osaavat ajaa sen ajokokeen asiallisesti, mutta kortin saatuaan ja kavereiden tullessa kyytiin unohtavat olevansa vasta aloittelevia autoilijoita.

        Vastaavasti joku varovainen kuljettaja saattaa syyllistyä liiassa varovaisuudessaan sellaiseen virheeseen, että ajokoe hylätään, mutta lopulta kortin saatuaan hän onkin erittäin turvallinen ja vastuuntuntoinen kuljettaja.

        Pitkäaikaisella opettajakokemuksella voin sanoa, että ei ole kovinkaan harvinaista, että me olemme tutvojen kanssa erimieltä oppilaan valmiudesta liikenteeseen. Ajokokeessa valitettavasti puututaan vain yksittäisiin virheisiin, eikä kokonaisuuteen.


      • inssi007

        Itse tutvona en esimerkiksi etsi asiakkaan virheitä.
        Ajokoe kestää (pitäisi kesää) Trafin määräysten mukaisesti 45 min, jossa 30 min liikenteessä.
        Emme ole sateen tekijöitä.
        Se kuinka hyvin nuori tai vanha ajaa - siitä pitää löytyä se luotettavuus,
        Kaikki tiedämme, että ....kun tulee se itsenäisen ajamisen aihe.... se on myös oppimista.
        Nuori saa kortin....
        1-2 vuotta menee hyvin, ollaan tarkkaavaisina - ei tapahdu mitään?
        Hyvä, sitten he nostavat nopeutta (usko oman ajoaitoon?)
        - Valitettavasti ,sitten tapahtuu: Luemme lehdistä:" auto ajautui tieltä ulos", "kuljettaja kuoli, hirven syy", "keli yllätti autoilijat?"...yms.

        Me inssit emme ole siis jumalia....

        Emme: "SATEEN TEKIJÖITÄ"

        Itse teen työni siten, miten minun oikeustajuni, lait ja määräykset käskevät.


      • veio2
        opepope kirjoitti:

        Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Kiitos. Kuitenkin haluan puuttua kirjoituksessasi siihen, että jos ja kun liikenneopettaja ei mielestäsi voi muuttaa sitä, mikä on takapenkillä opittu 18 vuoden ajan, niin miten tutvo voi lyhyen ajokokeen aikana selvittää luotettavasti, että onko oppilas sosiaalinen, ajaako hän taloudellisesti ja turvallisesti ja kuinka hän hallitsee itsensä.

        Valitettavasti ne pahimmat tapaukset osaavat ajaa sen ajokokeen asiallisesti, mutta kortin saatuaan ja kavereiden tullessa kyytiin unohtavat olevansa vasta aloittelevia autoilijoita.

        Vastaavasti joku varovainen kuljettaja saattaa syyllistyä liiassa varovaisuudessaan sellaiseen virheeseen, että ajokoe hylätään, mutta lopulta kortin saatuaan hän onkin erittäin turvallinen ja vastuuntuntoinen kuljettaja.

        Pitkäaikaisella opettajakokemuksella voin sanoa, että ei ole kovinkaan harvinaista, että me olemme tutvojen kanssa erimieltä oppilaan valmiudesta liikenteeseen. Ajokokeessa valitettavasti puututaan vain yksittäisiin virheisiin, eikä kokonaisuuteen.

        Ongeman ydin on edelleen siinä ettei liikenteen todellisiin ongelmiin puututa. Olen ehdottanut liikenneministerille jotain mitä päättäjät eivät halua nähdä.
        Oikein sanoit ettei ajokoe kerro koko totuutta tulevan kuskin liikenneturvallisuudesta eikä asenteistä sitä kohtaan. Paljon pystytään hämäämään ja näyttelemään.
        Siksi näen ainoana mahdollisuutena ajokokeen jatkumisen ajokokeen jälkeenkin. Jos kortillinen kuski näyttää liikennekäyttäytymisellään ettei ole sopiva liikenteeseen, niin en näe montaa mahdollisuutta ja oikeastaan vain kaksi ; lisäkoulutus tai lääkitys kuntoon. Siksi aikaa kortti pois.
        Ehdottaisin kolmen vuoden kokeilua. Sinä aikana kortti pois kaikilta liikenteeseen sopimattomilta tai jos taidot ei riitä.
        Nykyinen liikenteen näennäisvalvonta on vain hurskastelua ja niiden eduksi joilla on varaa lakimiehen avulla mitätöidä poliisin antamat rangaistukset. Kuitenkin, he ovat liikenteen pahimpia saastuttajia.


      • opepope
        inssi007 kirjoitti:

        Itse tutvona en esimerkiksi etsi asiakkaan virheitä.
        Ajokoe kestää (pitäisi kesää) Trafin määräysten mukaisesti 45 min, jossa 30 min liikenteessä.
        Emme ole sateen tekijöitä.
        Se kuinka hyvin nuori tai vanha ajaa - siitä pitää löytyä se luotettavuus,
        Kaikki tiedämme, että ....kun tulee se itsenäisen ajamisen aihe.... se on myös oppimista.
        Nuori saa kortin....
        1-2 vuotta menee hyvin, ollaan tarkkaavaisina - ei tapahdu mitään?
        Hyvä, sitten he nostavat nopeutta (usko oman ajoaitoon?)
        - Valitettavasti ,sitten tapahtuu: Luemme lehdistä:" auto ajautui tieltä ulos", "kuljettaja kuoli, hirven syy", "keli yllätti autoilijat?"...yms.

        Me inssit emme ole siis jumalia....

        Emme: "SATEEN TEKIJÖITÄ"

        Itse teen työni siten, miten minun oikeustajuni, lait ja määräykset käskevät.

        Tämä asia on todella vaikea. En tarkoittanut missään tapauksessa pahalla tätä kommenttia, että olemme tutvojen kanssa erimieltä. Kun itse aloitan oppilaan opettamisen tyhjältä pöydältä ja ylpeänä vien oppilaan ajokokeeseen, on itselläkin joskus tunteet pinnassa mielestäni väärän ratkaisun vuoksi.

        Todellisuudessa kuitenkin tutvon pitää tehdä päätöksensä puolen tunnin kokemuksen perusteella. Se on vaikeaa ja joskus oikeudentaju on koetuksella.

        Yksi mahdollisuus olisi veio2 nimimerkin ehdottama pidempi seuranta.Siinä ongelmana on kuitenkin raha. Jo nyt jotkut tällä palstalla kirjoittelevat (ei onneksi enemmistö) vastustavat jatko-opetusta.

        Mielestäni esimerkiksi harjoitteluvaiheen palautejakso on hyvä. Siinä tullaan takaisin autokouluun ja ainakin minun mielestäni keskustellaan asiallisesti oppilaan kehittymisestä ajokokeen jälkeen. Valitettavasti osa oppilaista jättää palautejakson aivan sinne syventävän vaiheen kanssa samaan nippuun ja silloin koko hommasta jää se tärkeä juju pois.

        Syventävää vaihetta voitaisiin mielestäni keventää ja saada siitäkin vähän asiakasystävällisempi ja samalla myös parempi.

        Veio2 ehdotus tiukennetusta valvonnasta olisi myös hyvä, mutta kun tänäpäivänä kaikessa säästetään ja liikennevalvontakin perustuu valitettavasti lähes kokonaan kameravalvontaan.


      • veio2 kirjoitti:

        Ongeman ydin on edelleen siinä ettei liikenteen todellisiin ongelmiin puututa. Olen ehdottanut liikenneministerille jotain mitä päättäjät eivät halua nähdä.
        Oikein sanoit ettei ajokoe kerro koko totuutta tulevan kuskin liikenneturvallisuudesta eikä asenteistä sitä kohtaan. Paljon pystytään hämäämään ja näyttelemään.
        Siksi näen ainoana mahdollisuutena ajokokeen jatkumisen ajokokeen jälkeenkin. Jos kortillinen kuski näyttää liikennekäyttäytymisellään ettei ole sopiva liikenteeseen, niin en näe montaa mahdollisuutta ja oikeastaan vain kaksi ; lisäkoulutus tai lääkitys kuntoon. Siksi aikaa kortti pois.
        Ehdottaisin kolmen vuoden kokeilua. Sinä aikana kortti pois kaikilta liikenteeseen sopimattomilta tai jos taidot ei riitä.
        Nykyinen liikenteen näennäisvalvonta on vain hurskastelua ja niiden eduksi joilla on varaa lakimiehen avulla mitätöidä poliisin antamat rangaistukset. Kuitenkin, he ovat liikenteen pahimpia saastuttajia.

        "Ehdottaisin kolmen vuoden kokeilua. "

        Nythän se menee juurikin niin. Inssin jälkeen saa kortin jolla voi itsenäisesti harjoitella 2 vuotta

        Jos tämän jälkeen läpäisee "kakkosvaiheen", saa varinaisen kortin


      • opepope
        Bussissa kirjoitti:

        "Ehdottaisin kolmen vuoden kokeilua. "

        Nythän se menee juurikin niin. Inssin jälkeen saa kortin jolla voi itsenäisesti harjoitella 2 vuotta

        Jos tämän jälkeen läpäisee "kakkosvaiheen", saa varinaisen kortin

        "Inssinajon" jälkeen on harjoitteluvaiheen palautejakso n. kuukauden kuluttua ajokokeesta ja ennenkuin 2 vuotta on kulunut ajokokeesta on syventävä vaihe. Näihin kumpaankaan ei liity mitään läpäisyä, eli koetta.


      • opepope kirjoitti:

        "Inssinajon" jälkeen on harjoitteluvaiheen palautejakso n. kuukauden kuluttua ajokokeesta ja ennenkuin 2 vuotta on kulunut ajokokeesta on syventävä vaihe. Näihin kumpaankaan ei liity mitään läpäisyä, eli koetta.

        Niin, mutta jos ei noita läpäiset/suorita niin ei saa varsinaista korttiakaan


      • veio2
        opepope kirjoitti:

        Tämä asia on todella vaikea. En tarkoittanut missään tapauksessa pahalla tätä kommenttia, että olemme tutvojen kanssa erimieltä. Kun itse aloitan oppilaan opettamisen tyhjältä pöydältä ja ylpeänä vien oppilaan ajokokeeseen, on itselläkin joskus tunteet pinnassa mielestäni väärän ratkaisun vuoksi.

        Todellisuudessa kuitenkin tutvon pitää tehdä päätöksensä puolen tunnin kokemuksen perusteella. Se on vaikeaa ja joskus oikeudentaju on koetuksella.

        Yksi mahdollisuus olisi veio2 nimimerkin ehdottama pidempi seuranta.Siinä ongelmana on kuitenkin raha. Jo nyt jotkut tällä palstalla kirjoittelevat (ei onneksi enemmistö) vastustavat jatko-opetusta.

        Mielestäni esimerkiksi harjoitteluvaiheen palautejakso on hyvä. Siinä tullaan takaisin autokouluun ja ainakin minun mielestäni keskustellaan asiallisesti oppilaan kehittymisestä ajokokeen jälkeen. Valitettavasti osa oppilaista jättää palautejakson aivan sinne syventävän vaiheen kanssa samaan nippuun ja silloin koko hommasta jää se tärkeä juju pois.

        Syventävää vaihetta voitaisiin mielestäni keventää ja saada siitäkin vähän asiakasystävällisempi ja samalla myös parempi.

        Veio2 ehdotus tiukennetusta valvonnasta olisi myös hyvä, mutta kun tänäpäivänä kaikessa säästetään ja liikennevalvontakin perustuu valitettavasti lähes kokonaan kameravalvontaan.

        Puolen tunnin ajokokeen aikana on vaikea tehdä kattavia johtopäätöksiä. Ajokokeiden taso myös vaihtelee paljon. Siinä missä yhdellä ei tule yhtään haastavaa tai vaikeaa tilannetta kokeen aikana, toiselle niitä voi sattua useampi, eikä ajokoe ota huomioon hyviä- eikä huonoja tuureja kokeen aikana. Ajokoe saisi olla myös kestoltaa pidempi, vaikkapa tunnin mittainen.
        Tarkoitin pidemmällä seurannalla liikenteen valvontaa. Nykymuodossaan se on toimimaton tai paremmin sanottuna rikollisuutta suosiva.
        Harjoitteluvaiheen teoriaosuus, se halvin osa, pitäisi olla huomattavasti pidempi, esim. kaksi tuntia tai enemmän.
        Liikenteemme pyörii Ajoneuvoveron lailla, eli mitä enemmän haluat saastuttaa halvalla sen enemmän olet kyseisen veron kannalla. Liikenne olisi oikea rahasampo, koska monille säännöt eivät kelpaa. Siksi heidän rahastaminen kunnolla ja poistaminen liikenteestä puhdistaisi liikennekulttuuriamme.
        Lapin Kansa kritisoi sakkojen korotusta. Ihmettelen, eikä ole oikein ottaa raha sieltä missä toimitaan väärin kuin sieltä missä toimitaan mahdollisimman oikein, kuten nyt esim. Ajoneuvovero tekee.


      • veio2
        veio2 kirjoitti:

        Puolen tunnin ajokokeen aikana on vaikea tehdä kattavia johtopäätöksiä. Ajokokeiden taso myös vaihtelee paljon. Siinä missä yhdellä ei tule yhtään haastavaa tai vaikeaa tilannetta kokeen aikana, toiselle niitä voi sattua useampi, eikä ajokoe ota huomioon hyviä- eikä huonoja tuureja kokeen aikana. Ajokoe saisi olla myös kestoltaa pidempi, vaikkapa tunnin mittainen.
        Tarkoitin pidemmällä seurannalla liikenteen valvontaa. Nykymuodossaan se on toimimaton tai paremmin sanottuna rikollisuutta suosiva.
        Harjoitteluvaiheen teoriaosuus, se halvin osa, pitäisi olla huomattavasti pidempi, esim. kaksi tuntia tai enemmän.
        Liikenteemme pyörii Ajoneuvoveron lailla, eli mitä enemmän haluat saastuttaa halvalla sen enemmän olet kyseisen veron kannalla. Liikenne olisi oikea rahasampo, koska monille säännöt eivät kelpaa. Siksi heidän rahastaminen kunnolla ja poistaminen liikenteestä puhdistaisi liikennekulttuuriamme.
        Lapin Kansa kritisoi sakkojen korotusta. Ihmettelen, eikä ole oikein ottaa raha sieltä missä toimitaan väärin kuin sieltä missä toimitaan mahdollisimman oikein, kuten nyt esim. Ajoneuvovero tekee.

        Korjaus.
        Lapin Kansa kritisoi sakkojen korotusta. Ihmettelen, eikö ole oikein ottaa raha sieltä missä toimitaan väärin kuin sieltä missä toimitaan mahdollisimman oikein, kuten nyt esim. Ajoneuvovero tekee.?


      • turhajakso
        opepope kirjoitti:

        "Inssinajon" jälkeen on harjoitteluvaiheen palautejakso n. kuukauden kuluttua ajokokeesta ja ennenkuin 2 vuotta on kulunut ajokokeesta on syventävä vaihe. Näihin kumpaankaan ei liity mitään läpäisyä, eli koetta.

        Palautejaksoahan ei ole pakko käydä siinä kuukauden jälkeen vaan se vaan pitää käydä ennen syventävää vaihetta jossa on kaksi vuotta aikaa. Eli tietysti ei kannata ihan viime tinkaan jättää mutta ainakin vuoden voi lykätä sitä harjoittelupalautejaksoa täysin huoletta.

        Itse hankin ajokortin pari vuotta sitten ja palautejakson kävin reilun vuoden jälkeen inssistä ja palautejakson jälkeen syventävän. Se palautejakso nyt on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, käydään pari kertaa ajelemassa ja oliko siinä joku teoriatuntikin.

        Ne palaute ajotunnit voisi siirtää ennen inssiä suoritettaviin koska silloin siitä olisi enemmän hyötyä. Ja katsoisi sitten syventävän vaiheen aikana siinä samalla nekin mitä nyt katsotaan palautevaiheessa, siihenkin liittyi jotain ajeluita pitkin kaupunkia opettaja kyydissä.


      • opepope
        turhajakso kirjoitti:

        Palautejaksoahan ei ole pakko käydä siinä kuukauden jälkeen vaan se vaan pitää käydä ennen syventävää vaihetta jossa on kaksi vuotta aikaa. Eli tietysti ei kannata ihan viime tinkaan jättää mutta ainakin vuoden voi lykätä sitä harjoittelupalautejaksoa täysin huoletta.

        Itse hankin ajokortin pari vuotta sitten ja palautejakson kävin reilun vuoden jälkeen inssistä ja palautejakson jälkeen syventävän. Se palautejakso nyt on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, käydään pari kertaa ajelemassa ja oliko siinä joku teoriatuntikin.

        Ne palaute ajotunnit voisi siirtää ennen inssiä suoritettaviin koska silloin siitä olisi enemmän hyötyä. Ja katsoisi sitten syventävän vaiheen aikana siinä samalla nekin mitä nyt katsotaan palautevaiheessa, siihenkin liittyi jotain ajeluita pitkin kaupunkia opettaja kyydissä.

        Mitäs luulet, että jos olisit käynyt palautejakson jo n. kuukauden kuluttua ajokokeesta. Olisiko siitä silloin ollut hyötyä? Moni tekee saman, kuin sinäkin, eli tulee palautejaksoon silloin, kun ajokokemusta on jo paljon takana. Silloin siitä ei enää ole hyötyä.


      • veio2
        opepope kirjoitti:

        Mitäs luulet, että jos olisit käynyt palautejakson jo n. kuukauden kuluttua ajokokeesta. Olisiko siitä silloin ollut hyötyä? Moni tekee saman, kuin sinäkin, eli tulee palautejaksoon silloin, kun ajokokemusta on jo paljon takana. Silloin siitä ei enää ole hyötyä.

        Sanoisin palautejaksosta olevan hyötyä myöhemminkin mutta suurempi ongelma on siinä että jos on kasvanut vika suuntaan liikenteessä, niin on vaikeampaa päästä eroon vääristä tavoistaan.
        Toiseksi jotkut pari vuotta liikenteessä ajaneet ovat mielestään siinä määrin mestareita etteivät tarvitse opetusta.
        Jos liikenneopettajalla ei ole opetettavaa pari vuotta liikenteessä liikkuneelle, niin ihmettelen suuresti.


      • veio2
        opepope kirjoitti:

        Tämä asia on todella vaikea. En tarkoittanut missään tapauksessa pahalla tätä kommenttia, että olemme tutvojen kanssa erimieltä. Kun itse aloitan oppilaan opettamisen tyhjältä pöydältä ja ylpeänä vien oppilaan ajokokeeseen, on itselläkin joskus tunteet pinnassa mielestäni väärän ratkaisun vuoksi.

        Todellisuudessa kuitenkin tutvon pitää tehdä päätöksensä puolen tunnin kokemuksen perusteella. Se on vaikeaa ja joskus oikeudentaju on koetuksella.

        Yksi mahdollisuus olisi veio2 nimimerkin ehdottama pidempi seuranta.Siinä ongelmana on kuitenkin raha. Jo nyt jotkut tällä palstalla kirjoittelevat (ei onneksi enemmistö) vastustavat jatko-opetusta.

        Mielestäni esimerkiksi harjoitteluvaiheen palautejakso on hyvä. Siinä tullaan takaisin autokouluun ja ainakin minun mielestäni keskustellaan asiallisesti oppilaan kehittymisestä ajokokeen jälkeen. Valitettavasti osa oppilaista jättää palautejakson aivan sinne syventävän vaiheen kanssa samaan nippuun ja silloin koko hommasta jää se tärkeä juju pois.

        Syventävää vaihetta voitaisiin mielestäni keventää ja saada siitäkin vähän asiakasystävällisempi ja samalla myös parempi.

        Veio2 ehdotus tiukennetusta valvonnasta olisi myös hyvä, mutta kun tänäpäivänä kaikessa säästetään ja liikennevalvontakin perustuu valitettavasti lähes kokonaan kameravalvontaan.

        Monessa muussakin asiassa kannustetaan liikenneturvattomuuteen. Vakuutusyhtiöt kilpailevat bonuksilla "et menetä bonuksia ensimmäisestä kolarista" eli muut maksaa sähellyksesi entistä enemmän.
        Kolaritilanteessa nopea palvelu ja uusi auto alle jotta pääsee heti säheltämään lisää.
        Vastuun lisäämisen sijaan kilpaillaan vastuun poisottamisella jottei säheltäjät vain joutuisi vastuuseen teoistaan.


      • opepope
        veio2 kirjoitti:

        Sanoisin palautejaksosta olevan hyötyä myöhemminkin mutta suurempi ongelma on siinä että jos on kasvanut vika suuntaan liikenteessä, niin on vaikeampaa päästä eroon vääristä tavoistaan.
        Toiseksi jotkut pari vuotta liikenteessä ajaneet ovat mielestään siinä määrin mestareita etteivät tarvitse opetusta.
        Jos liikenneopettajalla ei ole opetettavaa pari vuotta liikenteessä liikkuneelle, niin ihmettelen suuresti.

        Nyt puhutaan harjoitteluvaiheen palautejaksosta :)


      • veio2
        opepope kirjoitti:

        Nyt puhutaan harjoitteluvaiheen palautejaksosta :)

        Joo, samasta asiasta puhuttiin, tarkoitin jos oppilas osallistuu harjoitusvaiheeseen vasta juuri ennen kahden vuoden päättymistä, niin kyllä liikenneopella pitää olla annettavaa mutta oppilaan on vaikeampi päästä eroon vääristä tavoistaan, jos on niitä toistanut jo pidemmän aikaa.


    • veio2

      Katsokaa vielä kaksi muuta kirjoitusta.
      "Kysymykseni Poliisille" ja " Trafin mielivaltaisuus".
      Miksi Media ei näitä halua paljastaa.? Ehkä paljastuisi miten paljon media on jättänyt paljastamatta tähän asti.

    • opelius

      Siis en ihmettele enää kun vanhemmat "opettaa" ajamaan, edes se et osaittaisiin neuvoa miten lähdetään liikkeelle, ei saatana auto sammuu joka käänteessä ja tämä "opettaja" sanoo paina kaasua? Puhumattakaan miten ryhymittyminen sujuu, tosin akat liikenteesä katso oi huulesi kaipaa.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe