Isä "kiusaa" ja haukkuu.

PerkeIe

Olen kohta 18 vuotias poika ja saan kuulla isältäni vittuilua joka päivä. Isällä on oma firma jolla ei mene kovin hyvin. Saan kuulla valitusta esim. tiskikoneen tyhjentämisestä, postin hakemisesta, koiran kävelyttämisestä. Myönnän että olen joskus laiska mutta en ole oppinut mihinkään kotitöihin kun niihin ei ole ikinä kannustettu eikä palkittu edes sanomalla kiitos, enkä edes halua auttaa häntä enää millään tavalla. Yritin joskus, kolasin pihan, tyhjensin tiskikoneen jne. Valituksen aiheet vain vaihtuivat. Miksi tekisin mitään kun haukutaan kuitenkin? Armotonta haukkumista tulee myös kun esim. käytän tietokonetta. Kertoo odottavansa että täytän 18 että saa heittää minut pois kotoa. Juo lähes joka päivä, viikonloppuisin enemmän, niin paljon että silmät seisoo päässä. Selvinpäin joskus asiallinen ja joskus ei. Juovuksissa vihainen ja haastaa riitaa kaikkien kanssa, eniten minun. Muutaman kerran mennyt painiksi. Valittaa kun en tee mitään perheen eteen, no en teekkään kun vaikka mitä tekisi niin jostakin aina keksii piikittää ja haukkua. Talli oli joskus sikinsokin minun tavaroistani, huusi kuin se olisi maailman suurin ongelma ja uhkas heittää kaikki pihalle ja kävi potkimassa ja viskomassa tavaroita, siivosin tallin, ei huomioinut mitenkään. Ihan järjettömistä asioista keksii riidan, mulla oli tänään koulusta vapaa ja sanoin luultavasti rassaavani mopoa tänään, mutten rassannut-> olen valehdellut päin naamaa jotta saan käyttää _hänen_ tietokonettaan. Tietokone on mulle vaan ajanvietettä kun on tylsää, ei mikään maailman paras vehje jonka takia jaksaisin juonitella. Pelaan joskus kerralla useamman tunnin jos ei ole muuta tekemistä, koska meillä on ollut tapana että tietokone ja modeemi laitetaan lukkojen taakse kun vanhemmat menee töihin. Eikä konetta oteta ulos ennenkun vanhempi sitä käyttää. Kun sitä on säännöstelty ja harvoin pääsee koneelle, käytän kerralla paljon kun tiedän ettei taas hetkeen voi. Käytän harvemmin nykyään, ehkä kerran viikossa, vähän useammin pari vuotta sitten. "Pelaaminen on lapsellista leikkimistä eikä sitä kuulu kenenkään tehdä." Viikonloppuisin riemu repeää ja piikittelyä tulee oikeadtaan mistä tahansa. "Sä ootki ansainnut sen ruoan" "Mitä hyödyllistä oot tänäänki tehny?" "Varmaan maistuu ne mun ostamat ruoat" "Et saa mitään aikaseks" "Et pärjää armeijassa" Minä, mun mopo, mun harrastukset, kaverit, kaikki mitä teen, kaikki mikä liittyy minuun on paskaa. Jo kun olin 10v huusi kun olin kaverilla tunnin liian pitkään kylässä. Oikeastaan lytistää mut maahan joka asiassa ja naljailee jos teen jotain väärin tai en osaa tai tiedä. Kysyn jotain asiaa ja vastaus on yleensä pelkkää vittuilua. Ylistää kovasti itseään ja tekojaan eikä kestä kritiikkiä. Alkoholi muuttaa melkein toiseksi ihmiseksi. Joskus uhannut tappaa ja kerran nostanut hiuksista, mutta pyöräytin maahan. Ei ole kivaa katsoa kun oma isä silmät päässä seisoen koittaa päästä alta pois repimällä hiuksista ja vaatteista kun samalla sisko ja äiti itkee vieressä. Kahdesti painittu, molemmilla kerroilla sama homma. Pelkään että joku kerta suutun itse ja teen jotain. Nykyään vihainen jo selvinpäinkin. Äiti yrittää olla mun puolella ja siksipä isä huutaa äidille esim kuinka olen "lellitty kakara", myös haukkuu äitiä ja äidin sukua. Sisko ei tee sen enempää kuin minäkään mutta hänelle ei huuda kuin harvoin. On mullaki koulu ja omat ihmissuhteet ja murheet, ei mun niskaan tartte kaataa enempää paskaa joihin en ole edes syyllinen. Jos ukko kuolis nyt niin en varmaan tippaakan tirauttais, ei ole yhtään positiivista muistoa koko ihmisestä. Odotan että pääsen muuttamaan pois, mutten voi vielä lähteä kun ei ole varaa. Hänen mielestään olen tietenkin vellihousu jos en heti muuta vaikka itsekkin asui 24v asti kotona. Pelkään myös että millainen isä olen itse tulevaisuudessa. Mietin myös purkaako isä kaiken vihansa äitiin kun muutan pois. Olen kysynyt häneltä mikä hänen ongelmansa on mutta vastaus on aina ettei jaksa katsella mun naamaa. Kotona suurimman osan ajasta vietän omassa huoneessa koska en jaksa kuunnella sitä valitusta, siksi valittaa nykyään että makaan vaan sängyssä päivät pitkät. Mitä tässä nyt kannattais tehdä?

29

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiehekäsSankariIsä

      "Muutaman kerran mennyt painiksi."

      Kumpi voitti? Tämä on se ratkaiseva kysymys.

      Isäsi ei selvästikään pysty arvostamaan sinua miehekkäänä miehenä. Sinun täytyy todistaa tuolle alfa-urokselle olevasi arvoinen hänen laumaansa ja kirjaimellisesti selättää hänet! En minäkään hyväksyisi nössöä kakaraa kotona, joka ei edes isäänsä saa selätettyä!

      Kunnioitus täytyy voittaa - myös perheissä. Silloin välinne varmasti muuttuvat aivan toiseksi.

      • hhjbjh

        Vittu mitä paskaa. Muuta johonkin islamilaiseen maahan niin saat olla niiden alfa-urostesi kanssa. Tosin taidatkin pitää kovasti miehekkäiden miesten seurasta. Joku gay baari voisi olla sinulle hyvä paikka hakea miehekästä seuraa.

        On se nyt saatana, että pitäisi vanhempien kanssa alkaa tappelemaan.


    • PerkeIe

      Minä "voitin" molemmilla kerroilla. Ei muuttanu mitään.

    • hyväpaikkase

      Teillä on paha tilanne. Suosittelen että menet SPR:n nuorten turvataloon asumaan (19v asti pääsee) ja sieltä sitten työntekijöiden kanssa aletaan selvittää tilannetta. Asuminen siellä ei maksa sulle mitään ja se on tarkoitettu just sellasiin tilanteisiin kun teillä.

      • hyväpaikkase

        Eli soita lähimpään Turvataloon ja sano että haluat tulla.


    • kaikkeahyvääsinulle

      Ensinnäkin, olen pahoillani mitä joudut tkokemaan. Tehkää siskosi ja äitisi kanssa lista kotitöistä ja jokainen kantaa kortensa kekoon. Katsokaa muuttuuko mikään. Sitten puhukaa paljon mten toimitte. Liittouukaa ja voimaantukaa ja hankkikaa apua.

      • tbut

        Voi hyvänen aika.
        Ei ole tässä kyse mistään tekemättömistä kotitöistä vaan sairaasta, kieroutuneesta vallankäytöstä. Ja myös sadismista. Vaikka kaikki kiiltelisi puhtauttaan, sadisti löytää jotain ''huomautettavaa''.


    • Kauheaa

      KAUHE KOTITILANNE!! Olen todella pahoillani sun puolesta, että joudut tollaista kestämään :(( Jos joku tietäisi millaista teillä on kotona, niin teidät olisi varmaan huostaan otettu pienempänä. Olet nyt laillisesti täysi-ikäinen. Kannattaisiko sun mennä puhumaan jonnekin sossuun tosta perhetilanteesta? Voisit päästä tuettuun asumiseen, jossa saisit rahallista tukea yhteiskunnalta yksin asumiseen ja saisit myös henkistä tukea noihin sun tunne traumoihin, mitä sinun perhe on sinulle aiheuttanut.

      Sinä olet syvällisesti ajatteleva, tunteva ja järkevän oloinen nuori.. tarvitset jonkun, joka kertoo sinulle hyviä asioita sinusta, kannustaa, tukee ja ymmärtää.

    • koitajaksaa

      Nykyään on kaikkia tukia,joten hommaa itsellesi asunto.Kaikkea sitä saakin lukea.Miten voikin oma isä olla omalle lapselleen noin kauhea!!

      • mene-eteenpäin

        Melko itsekästä tuokin. Sen faija on yrittäjä ja paineita monesta paikasta. Se on kovaa se yrittäminen, eikä mikään nyysäreiden juttu. Nuoret aikuistuu ja tuo kaikki on sen merkki, että on aika alkaa katsomaan omaa asuntoa ja omaa elämää. Linnun poikasetkin kasvavat muutamassa kuukaudessa ja pesä hylätään. Ihmisellä menee n. 18-25 vuotta siihen, sitten alkaa ahdistamaan ja on aika mennä eteenpäin.
        Isänsä kanssa ei kannata taistella. Turhaa touhua. Pitäkää toistenne kunnioitus ja antakaa toisillenne tilaa. Heti asuntohakemus ja etsi oma asuntosi. Juttele vielä isällesi, että mitä ajattelet (oma asunto jne). Löydätte pian asialle hyväksynnän ja pystytte olemaan hyvissä väleissä jatkossakin.


      • edellinenkirj

        Juu..paineita voi olla,mutta ei sen takia saa pilata loppuelämäks oman lapsensa elämää.Tollasesta voi jäädä vaikka mitä traumoja joita kantaa koko elämän.


    • foley

      Kannattas muuttaa sul on omakin elämä et voi vastata aikuisista tarkoitan ettet ole vastuussa äidistäsi olet vastuussa itsestäsi.Isäsi kanssa ei tarvi olla tekemisissä jos sua on nuon huonosti kohdellu.Muuta pois pian sinulla ei ole ongelmaa se on isälläsi.

    • carrotti

      Isäsi on ollut pitkään masentunut. Purkaa huonoa oloaan suhun, koska tietää että sä olet tasavertainen hänelle. Mutta tohon tilanteeseen ei kannata jäädä. Pois vaan kotoa. Saat apua koulusi terkkarilta. Hänen pitäisi ohjata sut oikealle instansille. Välimatka kotioloihin siis olisi hyväksi. Voisit puhua äidillesi asiasta, että mitä olet tekemässä. Siinä olet oikeassa, että tilanteen pitkittyessä jommalle kummalle käy huonosti. Omaa isyyttä ei kannata miettiä kuin vasta sitten kun on sen aika. Muista , että tämä tilanne kasvattaa sua henkisesti paremmaksi ihmiseksi. Isäsi tarvitsee apua ja teidän koko perhe tarvitsee apua. Mutta aikuista miestä on kovin vaikea saada juttelemaan kenellekään. Yksi asia tietenkin on koska olet vielä alaikäinen niin voit tehdä lastensuojeluilmoituksen isästäsi. Tai pyytää terkkaria tekemään sen. Silloin koko perhe saisi apua.

    • oppeliini1

      Todellakin sinun kannattaisi muuttaa pois kotoa. Armeija tulee ensimmäiseksi mieleen. Tai voisitko jakaa kämpän jonkun kaverisi kanssa.
      Tietenkin pidät yhteyttä äitiisi ja siskoosi, isäsi kenties joskus tajuaa miten huonosti on käyttäytynyt.
      Tällä hetkellä kaikille parasta todellakin on että olette erossa.

      Et maininnut , oletko koulussa? Ellet, ehkä tyopaikkasi voisi loytää sinulle väliaikaisen sopen josta voit etsiä pysyvämpää asuntoa.

      Sinä olet ajattelevainen ja hyvä ihminen. älä anna isäsi turmella sinua. Sinulla on vielä paljon annettavaa yhteiskunnalle, alappa heti oppimaan mistä saat tarvittavat tiedot ( iltaluokat haluamaltasi alalta, kesäkurssit tyon ohella, jne)

    • Typerä isä sinulla ja typerä äiti kun ei tee asialle mitään. Jos minä oisin äitisi niin olisin nakannut isäsi pihalle.

    • Lähdepois

      Isälläsi itsellä on niin paha olo , eikä näe omia ongelmia, vaan purkaa sinuun pahanolonsa. Alkoholistit tekevät näin lähimmäisillensä. Valitettavasti!
      Sinulla on yksi vaihtoehto: Etsi itselle oma asunto.
      Isäsi pitäisi mennä hoitoon tai tilanne vain pahenee....
      Sinussa ei ole mitään vikaa, vaan olet sijaiskärsijä.

    • ex-morkkis

      yksinkertaista tee osasi kerrankin oikein ja tee kotityösi kiitos.

    • maggijeh

      Sinuna muuttaisin pois heti kun mahdollista enkä olisi isään yhteydessä enää ikinä, jos aloite sovintoon ei tulisi isältä ja tosissaan haluaisi korjata välejä. Äidillesi et oikein voi tehdä mitään muuta kuin kannustaa lähtemään tuon hullun luota, hän on kuitenkin lopulta itse vastuussa valinnoistaan jääkö vai lähteekö. Yhteiskunta kuitenkin pitää huolen, sossun luulisi auttavan. Ota selvää mitä tukia sinun on mahdollista saada ja mene sen mukaan... Isäsi selvästi on vaan erittäin pettynyt omaan elämäänsä ja purkaa sitä sitten sinuun kun ei osaa muutakaan, yrittää saada oloaan paremmaksi tekemällä sinulle vielä pahemman olon, joka on erittäin sairasta.

    • älähyysää

      juo liikaa varmaa, ovat ilkeitä suustaan krapulassa

    • Pöllölaakso

      Niin, pelasta ittesi tilanteesta. Ja kokemuksesta voin sanoa, että yksi lastesuojeluilmoitus ei todellakaan vaikuta yhtään mihinkään. Niitä pitää olla valtava määrä ja tapahtua jotain enemmän. Sellainen on nykytilanne. Ota järki käteen ja pelasta ittes. Sen jälkeen voit pitää yhteyttä äitiisi ja siskoosi ja yrittää auttaa heitä. Äidilläsi on kuitenkin vastuu itsestään ja lapsestaan.

    • tuttuatuttuaniintuttua

      On hyvin tuttua ha omalla kohdalla alkoi just kun täytin 18-19 ja kirjoitukset ohi.Alkoholi muutti persoonan toki syyllistämistä oli muulloinkin. Tuosta jo yli 10 vuotta. Ikävä kyllä alkoholi tekee sen että vaikka mitä paskaa saa kuunnella. Ota oma asunto ja lähde opiskelemaan.Vaikka läheltä että pääset tarpeen vaatiessa pois.En osaa neuvoa muuta olen itse miettinyt yli 10-vuotta onko vanhempani tahallisesti tehnyt tätä vai ei, älä tuhlaa nuoruuttasi moista ukkoa katselemalla.Onhan siellä muuta seuraa hänellä. Elä oma nuoruus mene opiskelemaan tai töihin hanki koira mitä vain.

    • otjer

      Teetkö sinä sitten siellä kotona mitään? Jos vain laiskana odotat, että vanhemmat sinua palvelee ja huonees on yks paskaläjä, niin joudat ollakkin haukuttavana. Ota vastuu siitä, että joku suostuu sinua elättämään, vaikka oletkin aikuinen.

    • äitimyös

      Hei!
      Tuntui pahalta lukea kirjoitustasi. Voitko puhua tilanteesta äitisi kanssa. Isälläsi näyttää olevan alkoholiongelma kaikkien muiden ongelmien lisäksi ja hän kaataa kaiken paskan sinun niskaasi. Yritä hakea itsellesi apua ja paikka johon voit muuttaa, älä anna isäsi pilata elämääsi.

      Se on tosi asia että kaikki vanhemmat eivät oikeasti ole hyviä ja kelvollisia kasvattamaan lapsia, vaikka kuinka rakastaa niin se ei aina riitä, siihen tarvitaan tekoja myös.

      Mieti miten pääset tilanteesta, sinulla on elämä edessä. Sinä et voi muuttaa isääsi, eikä sinun tarvitse suojella äitiäsikään olet heidän lapsi ja heidän tulisi ajatella sinun parasta.

      -jaksamista ja halauksia

      • Anonyymi

        Tossa ilmeisesti äiti ja siskokin pelkää.


    • pieniajatusitämään

      Kysy isältäsi: Ajatteletko koskaan miltä musta tuntuu?

    • Anonyymi

      Mun iskä on ihan saman lainen!! Et oo ainoo

    • Anonyymi

      Tutulta kuulostaa, minä vietin nuoruuteni äitini ja pikkusisarusteni henkivartijana.

      Kun menen naimisiin ja sain lapsia olin päättänyt, että mitään en tee samoin kuin isäni. Minulla oli suvussa pari miestä joista katoin mallia kuinka työt ja asiat pitää järjestää. Lapseni ovat aikuisia ja Räyhähenkikin kuollut jo vuosia sitten. Lapseni ovat isäänsä tyytyväisiä.

    • Anonyymi

      Tossa tilanteessa kun se on ryypänny kunnolla ja haisee ni soitat sossut paikalle. Sanot vasta niiden aikana ettet voi olla siellä. Kun et tiedä itsekkään kohta miten käy. Yleensä tilanne tosta pahenee. Tai soitat kytät. Se loppuu siihe ja äijä saa merkinnän. Se voi olla et sossut jeesaa sul oman kämpän mut ala ikäne pitää olla.

    • Anonyymi

      Yleensä tilanne tosta vaan pahenee. Tollanen vanhempi ei oo aikuinen eikä mies. Sori vaan. Vahvuutta on auttaa heikompiaan. Ja kurjaa jos lapsen pitää olla se aikuinen ja vahvempi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe