En enää jaksa

muuttunutnainen

Mitä silloin tehdään? Kun ei enää jakseta? Itse olen erolapsi, toiminut kiistakapulana omien vanhempieni erossa, joten olen kaikkeni tehnyt ettei oma lapseni sitä joutuisi kokemaan... Mutta nyt en enää jaksa! Haukkukaa jos tykkäätte, mutta me olimme pari, jonka ei koskaan olisi saanut mennä naimisiin... Teimme kaiken nurinkurin, ensin kihloihin, sitten ostettiin asunto, heti perään tulin raskaaksi ja puoli vuotta yhdessä asumisen jälkeen olimme vanhempia... Muutin paikkakunnalle, josta en tuntenut ketään, siksi että mies ei halunnut muuttaa muualle. Miehen perhe asui kivenheiton päässä ja omani liian kaukana auttaakseen lapsen hoidossa. Mieheni perhe ei halunnut auttaa hoitamaan vauvaamme, itse olimme parikymppisiä. Oma äitini olisi auttanut mielellään, mutta välimatkaa oli aika paljon. Olin raskaana kun valmistuin ja luonnollisesti äidiksi tullessani työpaikkaa ei ollut. Pienellä paikkakunnalla asuessa töitä oli myös vaikea saada. Lopulta, lapsemme ollessa jo muutaman vuoden ikäinen, sain töitä asuinpaikkakunnaltamme. Työ oli määräaikainen, mutta koska hoidin hommani mallikkaasti sain jäädä töihin pidemmäksikin aikaa... Useamman vuoden (n. 8) seurusteltuamme päätimme mennä naimisiin. Päätös oli oikeastaan minun... Naimisiin mentyämme me muutuimme molemmat! Mieheni lakkasi huomioimasta minua, osoitti taas sairaaloista mustasukkaisuutta, kuten suhteemme alkuaikoinakin ja kuitenkin samaan aikaan piti minua itsestäänselvyytenä. Itse muutuin siinä hetkessä, kun huomasin, että mieheni kertomukset siitä kuinka en kelpaisi muille, eikä kukaan muu minua haluaisi, enkä pärjäisi ilman häntä, eivät pitäneetkään paikkaansa. Eräänä iltana aiemmin niin täysin merkityksetön kaveri ilmaisi kiinnostuksensa, antoi ymmärtää, että on katsellut minua etäältä jo pidemmän aikaa. Torjuin kaverin, sillä rakastinhan minä miestäni. Tuon illan tapahtumat jäivät kuitenkin kalvamaan mieltäni enkä päässyt niistä eroon. Katsoin tuota"kaveria" nyt aivan uudessa valossa! Ja lopulta se minunkin kiinnostukseni heräsi. Alkuun se oli harmitonta flirttiä, mutta jotenkin en vaan päässyt yli ajatuksesta "mitäs jos...". Päädyimme harrastamaan seksiä pariin otteeseen minun aloituksestani. Ensimmäisen kerran jälkeen ajattelin, että mitä helvettiä olen mennyt tekemään, ei se ollut sen arvoista, enkä minä tee mitään tällaista!!! Mutta jotain siinä oli, joka sai kokeilemaan sitä toisenkin kerran... Sen jälkeen ei enää kaduttanutkaan niin paljon, vaan olin hurmioissani siitä mitä olin löytänyt, vaikken täysin ymmärtänyt itsekään mitä se oli... Kolmas kerta tapahtuikin sitten alkoholin vaikutuksen alaisena, miehen aloitteesta. Baarissa törmättiin ja päädyttiin miehen asunnolle ja seksi oli taivaallista!!!
Ensi alkuun, kun mies lähentyi, olin jo naimisissa ja hän avoliitossa, hänen liittonsa päättyi pian tuon jälkeen ja kahden ensimmäisen seksikertamme aikana hän oli siis luullakseni sinkku. Kolmannella kerralla kuitenkaan ei... Silloin hän seurusteli ja tuo suhde ilmeisesti kaatui tähän meidän baari-iltaamme. Tästä on nyt aikaa jo reilu puoli vuotta, miehellä on uusi parisuhde ja oma avioliittoni natisee liitoksissaan edelleen.... En rakasta miestäni, olen tässä liitossa vain lapsemme vuoksi. Jättäisin mieheni, mikäli minulla olisi tapa turvata elämä lapsellemme. Mieheni kuitenkin uhkailee lapsemme huoltajuusasioilla, koska minulla ei ole työpaikkaa. Itselläni kun on niin karmeita kokemuksia avioerolapsena olosta, niin mitä voin työttömänä tehdä, että omalle lapselleni ero olisi mahdollisimman helppo? Ja kyllä, lapsemme tajuaa, että kaikki ei ole hyvin, on kuullut riitelyä yms. Minä olen ns. lähivanhempi ja lapsi huomaa kyllä, etten ole onnellinen ja tämä haittaa hänenkin elämäänsä ja turvallisuuden tunnettaan. Lisäksi miehelläni on alkava alkoholiongelma, jonka sekä minä että lapseni tiedostamme, mutta mieheni valitettavasti ei. Äitiään ei ole kuulemma koskaan nähnyt humalassa, mutta isänsä on ja pelkää tätä aina silloin. Ja ei, en ole absolutisti, minuun humalatila ei vain vaikuta aggressiivisesti, olen vain hilpeä :)
En siis väitä, että tämä mies kehen olen hairahtunut, olisi jotenkin "oikea" minulle tms, mutta se on saanut minut ymmärtämään mikä on väärin ja mitä ei tarvitse sietää. Että on olemassa myös toisenlaista elämää...
Mitä ihmettä tässä tilanteessa tehdään ja kenen puoleen käännytään?!?!

4

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.ihme.ettet.jaksa

      Tuosta kirjoituksesta saa sen kuvan, että se toinen mies on vain hyvä sängyssä, mutta muuten te ette ole sen syvällisemmin "sielunkumppaneita" kuin sinä oman miehesikään kanssa.
      Tollokin tajuaa, ettei pelkkä fyysinen vetovoima takaa yhteiselämän sujuvuutta - etenkin kun mukana on myös lapsia edellisestä liitosta. Jos toisessa ihmisestä ei halua nähdä mitään muuta kuin hyviä puolia, on se aivan samanlaista todellisuuden pakoilua, kuin pelkkien negatiivisten puolien näkeminen nykyisessä puolisossa.
      Sinä olet jo astunut sille tielle joka vie vääjäämättä avioeroon. Se oli valinta, jonka sinä teit - ja vieläpä ilmeisen tietoisena. Turha siis surra sitä, jos lapsesi tulee kokemaan saman kohtalon kuin sinä muinoin erolapsena, ellet sinäkään halua tehdä enää mitään oman avioliittosi pelastamiseksi.
      Parisuhteen ulkopuolelta etsitty apu omiin henk.koht. tarpeisiin on hyvin itsekäs teko, mutta se ei lujita itseluottamusta, päinvastoin, se lisää negatiivisten tunteiden painolastia uudenlaisella syyllisyydentunteella.

      • palveluskaikille

        Mitä tehdä..
        lapsesi on jo noin 12-vuotias, eikö? Silloin lapsikin saa päätösvaltaa siinä, kummalle vanhemmalle jää asumaan. Mielestäni tuo kyllä on ihan selvää pässinlihaa, sinä muutat takaisin sille seudulle minne haluat. Saat varmaan töitäkin paremmin isommalla paikkakunnalla. Nyt jo on hyvä sinun ottaa yhteys lastenvalvojaan ja pitkään, avoimesti keskustella lapsen huoltoon liittyvistä vaihtoehdoista. Työttömyytesi, joka on tilapäistä ja jonka voit lastenvalvojallekin selittää pienestä paikkakunnasta johtuvaksi, ei ole este lähihuoltajuudellesi. Sinullahan päinvastoin on parempaa aikaa tukea lasta paikkakunnanvaihdoksessa ja kouluasioissa. älä kuuntele siinä mielessä miestä, jos hän uhkailee lapsen suhteen, vaan ota selvää yhteiskunnan avuista ja etuisuuksista sinulle lapsellesi.
        Makuasia on otatko ensin eron ja sitten lähdet toiselle seudulle, vai etsitkö ensin työn, asunnon ym. uudelta päaikkakunnalta ja vasta myöhemmin ryhdyt eropuuhiin. Kyllä kaikki ymmärtävät että lähdet työn perässä työttömyyttä pakoon, kyse on omista tulevista eläkkeistäsikin ym. Alkoholismi kodissa on myös hyvä syy lähteä!


    • Mämimämä

      Mikä lähivanhempi? Tehän olette vielä yhdessä. Kirjoituksesta selviää että jos sinulla olisi varaa, olisit jo eronnut. Wow! Mies siis kelpaa elättämään, mutta et näe edes häntä ilmeisesti isänä lapsellenne? Jos näkisit, olisit kirjoittanut toisin. Etkä täällä kyselisi ohjeita miten saadä huoltajuus, jos sinulla olisi kyky kohdata itsesi vastuidenkin kautta. Itsekkyys on selvästi pinnassa.

      • tottaturiset

        Totta turiset. Mulle tuli vielä mieleen, että jos se toinen mies haluaisi ap:n kanssa oikeaan suhteeseen, ap olisi eronnut jo aikoja sitten. Ilmeisesti ap on ihminen, joka ei osaa olla yksin. Ei uskalla ottaa vastuuta omasta elämästään ilman että on joku mies vierellä, elättämässä hänet ja lapsensa. Näin mä näen. Itsekkyyttä pahimmillaan. Lapsen parhaasta ei tietoakaan. Miten hän olettaa, että hän saisi automaattisesti yksinhuoltajuuden? Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja kun lapsi on tuon ikäinen, häneltä myös kysytään, mitä hän haluaa, missä haluaa asua ja kumman kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe