Root salasana?

8765

En enää muista, missä vaiheessa rootin salasana annettiin asennuksessa, ja nyt en muista salasanaa. Pitäisi tehdä pieni muokkaus, johon admin ei riitä.
Jos haluat tietää mistä on kyse, tarina jatkuu alla. (Piiiiiiitkä tarina!)

Vuosi sitten en eräässä paikassa saanut yhteyttä Internetiin, vaikka modeemin kanssa yhteys oli hyvä. Toukokuussa olen lähdössä samaan paikkaan.
Hain siellä julkisilla yhteyksillä tietoa, miksi sen hetkinen operaattorini esti yhteyden. Ilmeni, että kyseessä oli joku operaattorin estämä ohjelma, jota en muutenkaan käytä. Joku konversio-ohjelma, jota operaattori piti riskinä. Ohjelma kumminkin käynnistyy bootissa, löysin käynnistävän filen.
En kuitenkaan päässyt editoimaan filettä admin oikeuksilla, ainoastaan lukemaan.
Muutama Sveitsiläinen oli törmännyt samaan ongelmaan, vastaus on yhä auki.

Katsotaan, mihin SoMe pystyy.....

16

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adasdasdassdsd
    • iNsUjb9b

      Keksi hieman uskottavampi vedätys. Tuota ei usko kukaan.

    • i_know_LINUX

      Asenna uusiksi, ei rootin passua muuten selville saa.

      ps. Älä asenna ubuntua. Asenna joku tosi miesten linux tai kunnon BSD.

      • 3GAgm484

        Ei tietenkään. Ubuntussa rootilla ei ole salasanaa.


      • Viriddelijä

        Jotta voisi säätää?


      • No2Ubuntu.freeYourMind
        Viriddelijä kirjoitti:

        Jotta voisi säätää?

        Ubuntu ja sen johdannaiset ovat vaan failure toisensa perään. Ei sitä saa edes säätämällä kondikseen. Säätäminen ei ole vaikeaa, mutta ubuntussa siitä on onnistuttu tekemään jopa mahdotonta.


      • windows-ruuvaaja

        Paree mennä sitten säätämään Windowsia jos Ubuntun säätäminen on osaamattomalle vaikeaa, Windowsissa päivitykset hoitavat oletukset takaisin joten säätöä riittää.


      • linuxxxi
        windows-ruuvaaja kirjoitti:

        Paree mennä sitten säätämään Windowsia jos Ubuntun säätäminen on osaamattomalle vaikeaa, Windowsissa päivitykset hoitavat oletukset takaisin joten säätöä riittää.

        No kun ubuntussa kaikki on piilotettu... Gnome3:seen/unityyn pitää asentaa 3rd party työkalut, että voi säätää, sama kuin windowsissa... Oikeissa linuxeissa ei mitään piiloteta vaan voit säätää kaiken ilman ylimääräisiä ohjelmia. 8 vuotta sitten säädin tämän kuntoon ja olen päivittänyt kerran kuussa ilman ongelmia. Linux..


    • 8765

      Näköjään pitää yksinkertaistaa kysymystä.
      Jos Ubuntussa admin oikeudet eivät riitä editoimaan tiedostoa, miten sen voi tehdä?

      • 8765

        Jos käyttäjätunnuksesi on luotu ubuntun asennuksen yhteydessä niin terminaalissa komennolla sudo su oma salasanasi pääset pääkäyttäjän terminaaliin ja voit muuttaa mitä ikinä tiedostoa.


      • 8765

        Tänks, toimii.
        Vielä pitää etsiä file mitä editoida, mutta se tapahtuu vasta kun olemme ongelmapaikalla.


      • sudoers
        8765 kirjoitti:

        Jos käyttäjätunnuksesi on luotu ubuntun asennuksen yhteydessä niin terminaalissa komennolla sudo su oma salasanasi pääset pääkäyttäjän terminaaliin ja voit muuttaa mitä ikinä tiedostoa.

        "komennolla sudo su oma salasanasi pääset pääkäyttäjän terminaaliin ja voit muuttaa mitä ikinä tiedostoa."
        Ja jos aivan tarkkoja ollaan, komennolla 'sudo su -' saadaan myös root-käyttäjän ympäristömuuttujat käyttöön.
        Ubuntussakin toki on root-käyttäjä oletuksena (kuten muissakin Linux-jakeluissa), mutta tuota root-tunnusta ei ole aktivoitu, sillä pääkäyttäjä (jakelun asennuksessa määritelty super-user) pärjää sudo -komennolla.


    • mouss.e
      • ei_liity

        Ei liity roottiin.


      • ROT13

        joku roti sentään


      • mädääkaikialla

        liinux mädännäisyys


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe