ELÄMÄÄ ULOSOTON ALAISUUDESSA

ILMANIHMISARVOA

Tosiaan alaisuudessa nimittäin omalla kohdalla turha kenenkään tulla moralisoimaan tai neuvomaan.Olen ajautunut tilanteeseen,koska luotin vääriin henkilöihin ja olin itse liian luottavainen ja nyt maksan elämäni raskainta ja kovahintaisinta velkaa.Olisin voinut heittäytyä kokopäiväiseksi luuseriksi ja jättää maksamatta kaikki.Olen ollut 6 vuotta tässä helvetissä tuntuu,että ihmisarvoni ja kunnioitukseni on viety. Joka kuukausi kun palkkapäivä koittaa,saan maksettua ulosoton lisäksi välttämättömän ja siinä kaikki.Ei ole rahaa mihinkään haluaisi tehdä normaali mukavia asioita ja tässä kohtaa jos joku viisas tulee sanomaan,että on paljon asioita mihin ei tarvita rahaa niin tekisi mieli tirvaista.Olen yksin ja tulen varmaan olemaankin lopun elämäni,kun ei ole rahaa edes käydä missään. En saa asumistukea en pääse velkaneuvonnan piiriin,koska heillä normirajat.Ei voi lähteä kavereiden kanssa reissuun,kun pitäisi olla syömättä,että saisi edes matkarahat kasaan.Olen aivan loppu ja viime aikoina niin ärsyyntynyt etten jaksa edes vapaa-aikana tavata ketään. En haluaisi antaa rahalle valtaa mutta alkaa taistelutahto olla loppu.Tekisi mieli etsiä köysi ja lähin oksa.Tässä kohtaa joku näsäviisas tulee puhumaan masennuksesta niin ,,,,,,,,,,,,!Raha ei ole kaikki kaikessa mutta elämä ilman rahaa on p..........ä!

35

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vgfdrjk

      Jep, tunnen tuskasi. Menetin 18 vuotiaana luottotietoni hyväuskoisuuteni ja suoranaisen tyhmyyden seurauksena. Ryvin säälissä haluamatta tehdä enää asian eteen yhtään mitään hyvin pitkään. Toki opin myös nauttimaan elämästä vähillä rahoilla. Jossain vaiheessa sitten ryhdistäydyin ja viime vuonna sain maksettua velkani viimein kokonaan pois. Ne olivat kasvaneet korkoa tietysti ihan jumalattomasti jo. Olen nyt 35v ja kun luottotietoni ovat viimein puhtaat, olen jo 37v. Olen siis hukannut elämästäni 19 vuotta..

      Miksi et pääse velkaneuvojalle? Kyllä sinne pitäisi kaikkien päästä.. Ja suosittelen menemään. Muista että mikään velka ei ole elinikäinen! Ne vanhenee kyllä aikanaan, jos et pysty maksamaan.. Nyt sun täytyy vaan keksiä elämääsi muuta sisältöä kuin raha, se olis itseasiassa jokaiselle hyvä asia oppia. Kyllä se aurinko sinne risukasaankin paistaa vielä!

    • yanne

      Totta kai sinulla on oikeus päästä velkaneuvontaan sinne velkaneuvojalle MUTTA velkajärjestelyyn sinulla ei välttis ole mahiksia. En voi muuta sanoa kuin TSEMPPIÄ! Been there, done that! Kyllä se joskus helpottaa. Mulla uo kesto 8,5 vuotta.

    • näinmulla

      Samanlaista on ollu täälläki, nuruuden tyhmyyestä maksan, vuoesta 2001 huhtikuuhun 2016 jolloin menee iimene erä. Luottotietomekintää ei tosin ole kun olen kokoaja maksanut kolmasosan palkasta/ansiosidonnaisesta/Kelan työttömyyskorvauksista uolle.

      • 436346346346

        "Luottotietomekintää ei tosin ole" ..kyllä on, merkintä pitkäkestoisesta ulosotosta, tulee 18kk jälkeen. Mutta sekin kai lähtee kun viimeinen velkaerä on maksettu.


    • rahatton

      Olisi mukava vaihdella kuulumisia, olen siis myös ulosotossa ja sitä sosiaalista elämää ei juurikaan ole.. mitä nyt työssä käyn. nim. Rahaton..

    • Ve.laton

      Luotit vääriin henkilöihin. Siis mokasit, koska raha-asioissa ei kannata luottaa kuin itseensä. Ja nyt kärsit omasta syystäsi.

    • Helppo ja laillinen ratkaisu!

      Aina kun menet uuteen työpaikkaan, niin rahat kaverin tilille. UO-mies saa tietää vasta yli vuoden päästä uudesta työpaikasta

      Helppoa!

      • naineHkii

        olin niin tyhmä, että soitin, että sain töitä.. kait mä vaan pelkäsin että työt lähtee alta, jos uo mies sinne alkaa soittelemaan


    • Jazuhali

      No eipäs ole laillinen. Eli tässä ehdotetaan "velallisen epärehellisyyttä". Ei tämmöisestä tempusta vielä linnaan pääse. Ota huomioon että joku on saamassa niitä UO-miehen perimiä rahoja. Jos hän/se heittäytyy hankalaksi voit saada sakkoja entisten päälle.

    • lopullinen_tuomio

      Tiedän tunteen...Minulta meni terveys sitten työ, asunto, ja vaimokin alkoi kyllästyä suhteeseen eikä halunut enää kanssani mitään intiimiä kanssakäymistä. Oma itsetunto ja arvostus alkoi olla pohjalukemissa, alkoholikin maistui ja ulosotto tuli kuvaan. Olen vuosia elänyt kädestä suuhun ja olen tässä tottunut ajatukseen ja myös hyväksynyt sen tosiasian että tulen hautaan asti olemaan ulosoton piirissä. Mitään ei ole varaa ostaa ellei halua olla syömättä, vuokran saa hoidettua asumistuen avulla mutta useat laskut menee suoraan perintään ja sielta ulosottoon.

      • Ve.laton

        Tässäpä malliesimerkki henkilöstä joka ei ole osannut varautua mitenkään pahan päivän varalle. Noihin luettelemiisi asioihin voi halutessaan varautua niin ettei maailma heti romahda jos joku osuu kohdalle. Ei se vaadi kuin hieman suunnittelua ja itsekuria.


      • 56757
        Ve.laton kirjoitti:

        Tässäpä malliesimerkki henkilöstä joka ei ole osannut varautua mitenkään pahan päivän varalle. Noihin luettelemiisi asioihin voi halutessaan varautua niin ettei maailma heti romahda jos joku osuu kohdalle. Ei se vaadi kuin hieman suunnittelua ja itsekuria.

        Ai kun akka ei enää halua munaa, pitääkö olla vara-akka jossain ? Pahan päivän varalla ?


      • IhmisoikeuksiaRikotaan

        Ideahan tässä näyttäisi olevan orjuus. Velkoja omistaa sinut 24/7. Sinun elämäsi tarkoitus on seuraavat 8, 10 tai 50 vuotta se, että suoritat jokaisen pennin ja sentin takaisin prikulleen, ja korkojen kanssa.

        Kumma, ettei Suomessa ole otettu Thaimaan tai Vietnamin oppeja käyttöön. Siellähän velat myös periytyvät, eli jos isäsi tai äitisi ottama velka jää maksamatta, sinä jatkat sen maksamista. Velkojat voivat myös kiristää tulevat sukupolvet vaikka sokeriplantaasille, jotta jokainen penni ja pyörylä saadaan takaisin.

        Siellä aivan kuten täällä, korot nousevat yleensä kohtuuttomuuksiin, joten lopuksi henkilö on käytännössä orja, joka ei tule koskaan mitään takaisin maksamaankaan. Maksaminen ei ole tässä se pointti vaan se, että henkilö on loppuelämänsä suorittavassa suhteessa velkojaansa, eli käytännössä orja, josta pumpataan kaikki irti. Suomessa ulosotto ajaa saman asian ja ulosottajien itsensä perimät maksut, eli henkilö ei tästä tule koskaan nousemaan, ei edes velkaneuvonnan avulla.

        Tässä kohtaa kannattaisi muistaa vanha tuomarinohje 1600-luvulta, se mikä ei ole kohtuus ei ole lakikaan. Kiskonta, orjuus ja monet muut asiat on lailla kielletty, vaikka niitä yritetään kuinka selittää sillä, että velat pitää maksaa sovitusti. Edelliseen on turha vedota, sillä myös yrityksillä on mahdollisuus luistaa palveluiden ja sopimusten täyttämisestä ns. force majouren perusteella, joka tarkoittaa yksinkertaisesti estettä, jota ei voi ylittää. Työttömyys tai varattomuus on force majoure ja yleensä henkilöstä itsestään riippumaton tekijä.

        Jenkeissä tunnetaan ns. henkilökohtainen konkurssi. Henkilö voidaan julistaa konkurssiin, kaikki viedään, mitä voidaan konkurssipesästä, mutta sen jälkeen on mahdollista aloittaa uudelta pöydältä. Suomessa malli on ajautumassa suoraan Vietnamin/Thaimaan menoon.

        Wikipediassa ilmiöstä lisää ja myös siitä, miten kyseinen malli tuhoaa talouskasvun, koska mm. yrittäjät eivät uskalla ottaa riskejä ja miten tällainen järjestelmä on vastoin YK:ssa laadittuja ihmisoikeuksia. https://en.wikipedia.org/wiki/Debt_bondage


      • lakiekonomi

        "Ideahan tässä näyttäisi olevan orjuus. Velkoja omistaa sinut 24/7."
        Kyllä kirjoittajalla mopo keulii pahasti jos tosissaan rinnastaa ulosotossa olemisen orjuuteen.

        "Sinun elämäsi tarkoitus on seuraavat 8, 10 tai 50 vuotta se, että suoritat jokaisen pennin ja sentin takaisin prikulleen, ja korkojen kanssa."
        No yleensä velka annetaan siihen takaisinmaksuun luottaen, eli koko yhteiskuntajärjestelmämme perustuu siihen että velat maksetaan, onhan sen velan toinen nimikin luotto.

        Lisäksi velan maksimiaika on ulosotossa 15-20 vuoteen, ja ulosoton ulkopuolisissakin veloissa 20-25 vuoteen, eräät julkisoikeudelliset maksut vanhentuvat lopullisesti jo 5 vuodessa, lisäksi Suomessa on käytössä velkajärjestely, joka on sisällöllisesti sama kuin henkilökohtainen konkurssi, jossa veloista pääsee määräajan jälkeen kokonaan eroon.

        "Kumma, ettei Suomessa ole otettu Thaimaan tai Vietnamin oppeja käyttöön."
        Ollutkin aikaisemmin, siitä on luovuttu vasta kymmenkunta vuotta sitten kun Perintökaari uudistettiin. Eli koko ajan on menty velallisen asemaa ajatellen parempaan suuntaan.

        "Jenkeissä tunnetaan ns. henkilökohtainen konkurssi. Henkilö voidaan julistaa konkurssiin, kaikki viedään, mitä voidaan konkurssipesästä, mutta sen jälkeen on mahdollista aloittaa uudelta pöydältä."
        Kts, vastaus edeltä, eli Suomessa on käytössä tämä yksityishenkilön velkajärjestely, ja se on sisällöllisesti sama kuin henkilökohtainen konkurssi.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057

        Jenkkien lakien sijaan sinun kannattaisi keskittyä enemmän Suomen lakeihin, kun Suomea kritisoit.

        "Suomessa malli on ajautumassa suoraan Vietnamin/Thaimaan menoon."
        Koko ajan suunta on ollut velallista suosivaan suuntaan, eli on tullut velkojen enimmäisvanhentumisajat, velkojen normaaleja vanhentumisaikoja on lyhennetty, velat eivät periydy, ulosotossa olevan asemaa on parannettu nostamalla suojarajoja ja rajaamalla ulosoton kohteena olevaa varallisuutta, kuten irtaimisto pois ulosmittauksesta käytännössä kokonaan, samoin ulosmittaus huomioidaan toimeentulotuessa. Perintäkuluja ja ulosottomaksuja on rajoitettu. On tullut tuomioistuimen määräämiä että vapaaehtoisia sovittelujärjestelmiä ylivelkaantuneille, konkurssilakia on kohtuullistettu lisäksi konkurssin rinnalle on tullut yrityssaneerausmahdollisuus jne.

        Eli vaikka varmasti velalliselle, varsinkaan ulosotossa olevalla ei menekään hyvin, niin on kyllä varsinaista suhteellisuuskäsityksen puutetta verrata suomalaisen ulosottovelallisen asemaa orjuuteen.


    • naineHkii

      Niin joskus huvikseni lueskelen ja lisään masennusta, olen siis ulosotossa.. olin tossa pitkään työttömänä ja yllättäen sain töitä ja olen nyt itsemaksava ulosoton asiakas,
      se kyllä pikkasen riipasee maksaa joka palkasta leijonanosa omasta näkökulmastani turhuuteen.. toisaalta mitäpä sillä ylimääräisellä rahalla tekisin? masennus saattaa hiipiä selän takana mutta ihan muista kuin rahasyistä..
      Olisinhan se äärettömän upeaa saada rakastaa ja saada vastarakkautta tai edes, että olisi ystävä, jolle kertoa miten päivä meni tai puhua niitä näitä..

      • yanne

        Ai riipasee maksaa ja kuitenkin kyseessä sun omat velat?? En vain ymmärrä tätä ainaista valitusta. Kenenkäs sitten pitäisi ne sinun tekemäsi velat maksaa, minunko??!! Niin olen itsekin samassa jamassa. Hyvältä tuntuu, kun velkasaldo on lyhentynyt jo melkein 30tuhatta. Vajaa kolme vuotta vielä edessä.


      • taulukkotane
        yanne kirjoitti:

        Ai riipasee maksaa ja kuitenkin kyseessä sun omat velat?? En vain ymmärrä tätä ainaista valitusta. Kenenkäs sitten pitäisi ne sinun tekemäsi velat maksaa, minunko??!! Niin olen itsekin samassa jamassa. Hyvältä tuntuu, kun velkasaldo on lyhentynyt jo melkein 30tuhatta. Vajaa kolme vuotta vielä edessä.

        Maksat ulosoton kautta ? Onko sulla jo tullu ulosotossa niin pitkä aika että taulukkomaksut olisi poistuneet ?


      • yanne kirjoitti:

        Ai riipasee maksaa ja kuitenkin kyseessä sun omat velat?? En vain ymmärrä tätä ainaista valitusta. Kenenkäs sitten pitäisi ne sinun tekemäsi velat maksaa, minunko??!! Niin olen itsekin samassa jamassa. Hyvältä tuntuu, kun velkasaldo on lyhentynyt jo melkein 30tuhatta. Vajaa kolme vuotta vielä edessä.

        " Kenenkäs sitten pitäisi ne sinun tekemäsi velat maksaa, " Valtion tappioksi 5 vuoden jälkeen

        esim 5 miljoonan euron velka tekisi kansalaista kohden alle euron!


      • eieroonuosta
        Bussissa kirjoitti:

        " Kenenkäs sitten pitäisi ne sinun tekemäsi velat maksaa, " Valtion tappioksi 5 vuoden jälkeen

        esim 5 miljoonan euron velka tekisi kansalaista kohden alle euron!

        Mä ole mumissut itsekseni jo 5 vuotta. Vielä 10 vuotta jäljellä. Sitten olenkin 71 v vanha. Valmis hautaan.


      • Ei_kiitos
        Bussissa kirjoitti:

        " Kenenkäs sitten pitäisi ne sinun tekemäsi velat maksaa, " Valtion tappioksi 5 vuoden jälkeen

        esim 5 miljoonan euron velka tekisi kansalaista kohden alle euron!

        Ylivelkaantuneita on Suomessa kuulemma yli 100000. Kaikilleko tässä pitäisi jokaisen itse asiansa hoitaneen antaa?


      • Bussissa
        Ei_kiitos kirjoitti:

        Ylivelkaantuneita on Suomessa kuulemma yli 100000. Kaikilleko tässä pitäisi jokaisen itse asiansa hoitaneen antaa?

        Niin!

        Konkurssimenettely olisi hyvä

        Eli maksettaisi vaikka 5 vuotta niin paljon kuin voi, ja sitten velat anteeksi, helppoa


    • yanne

      Olen vapautunut taulukkomaksuista jo. Kuin?

      • taulukkotane

        Mulla näkyy uo-kuitissa jotenkin oudosti se uo-maksu vaikka sitä ei pitäisi olla enää?

        Saatavien nettosaldot yhteensä: xxx€
        Ulosottomaksut yhteensä: xx€
        Asian jäännössaldo: xxx€

        Eli onko tuo joku "tietotekninen" juttu kun tuo on tuolla tavalla vai kuinka? Ei uo:kaan oikein osannut tuota selittää tai en ainakaan sitten ymmärtänyt.

        Eli onko tuo nettosaldo se jonka olen ja jään velkaa ja jäännössaldo jotain muuta(mitä?) ? Tuohon jäännössaldoon on kuitenkin lisätty se uo-maksu. Kuitissa ei kuitenkaan enää ole niitä "Ulosottomaksulle käytetty rahamäärä" rivejä joten oletan ettei maksuja mene?


      • seeitapamikävahvistaaa

        Useamman kymmenentuhannen ulosottoveloista selvinneenä tietää monenmoista:

        Tuo taulukkomaksujen poistuminen tarkoittaa sitä, että sitä ei palkan (tai eläkkeen tai muun toistuvaistulon) suorituksista enää peritä.

        Kuitenkin, jos maksaisit kertasuorituksena (saisit vaikka pankista tai sukulaiselta lainan tai voittaisit lotossa jne. jne.) koko velan kerralla, niin silloin siitä tuo taulukkomaksu menee.

        Esimerkki, velkaa 1000 euroa
        taulukkomaksua tuolle summalle 84 euroa
        Jäännössaldo 1084 euroa taulukkomaksuineen.

        Makselet velkaa palkasta 300 euroa kuussa - >
        Velka on ensimmäisen suorituksen jälkeen
        1084 - 300 euroa eli 784 euroa taulukkomaksuineen
        (Tässäkin summassa vielä taulukkomaksu on 84 euroa.)

        Maksta taas palkasta 300 euroa velkaa
        784 - 300 euroa= 456 euroa - huom!! 456 euroa, kun velan summa on alle 670 euroa, on taulukkomaksu pudonnut 56 euroon.

        Maksat taas palkasta 300 euroa velkaa
        456 - 300 euroa = 112 euroa - ja huom siis, kun velan summa on 100 euroa, on taulukkomaksu pudonnut 12 euroon.

        Nyt sinulla on enää 112 euroa velkaa jälkellä taulukkomaksuineen.
        Maksat sen palkasta pois, ja 100 euron palkan toistuvaismaksulla tuo velka kuittaantuu, koska et enää maksa taulukkomaksuja.

        ****

        Jos saat lainan tai voitat lotossa tms. taulukkomaksu peritään. Eli jos haluat kertamaksuna - et palkan toistuvaistulolla - maksaa tuon velan, joudut pulittamaan myös taulukkomaksut, eli maksat kertasuorituksena 1084 euroa taulukkomaksuineen, ja velka on kuitattu.

        ****

        Onnea ja tsemppiä velkojen maksuun, itse tuosta taipaleesta selvisin ja toivon samaa myös muille. Oli mahtava fiilis, kun ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen jäi palkasta oikeasti rahaa käteen.


      • taulukkotane
        seeitapamikävahvistaaa kirjoitti:

        Useamman kymmenentuhannen ulosottoveloista selvinneenä tietää monenmoista:

        Tuo taulukkomaksujen poistuminen tarkoittaa sitä, että sitä ei palkan (tai eläkkeen tai muun toistuvaistulon) suorituksista enää peritä.

        Kuitenkin, jos maksaisit kertasuorituksena (saisit vaikka pankista tai sukulaiselta lainan tai voittaisit lotossa jne. jne.) koko velan kerralla, niin silloin siitä tuo taulukkomaksu menee.

        Esimerkki, velkaa 1000 euroa
        taulukkomaksua tuolle summalle 84 euroa
        Jäännössaldo 1084 euroa taulukkomaksuineen.

        Makselet velkaa palkasta 300 euroa kuussa - >
        Velka on ensimmäisen suorituksen jälkeen
        1084 - 300 euroa eli 784 euroa taulukkomaksuineen
        (Tässäkin summassa vielä taulukkomaksu on 84 euroa.)

        Maksta taas palkasta 300 euroa velkaa
        784 - 300 euroa= 456 euroa - huom!! 456 euroa, kun velan summa on alle 670 euroa, on taulukkomaksu pudonnut 56 euroon.

        Maksat taas palkasta 300 euroa velkaa
        456 - 300 euroa = 112 euroa - ja huom siis, kun velan summa on 100 euroa, on taulukkomaksu pudonnut 12 euroon.

        Nyt sinulla on enää 112 euroa velkaa jälkellä taulukkomaksuineen.
        Maksat sen palkasta pois, ja 100 euron palkan toistuvaismaksulla tuo velka kuittaantuu, koska et enää maksa taulukkomaksuja.

        ****

        Jos saat lainan tai voitat lotossa tms. taulukkomaksu peritään. Eli jos haluat kertamaksuna - et palkan toistuvaistulolla - maksaa tuon velan, joudut pulittamaan myös taulukkomaksut, eli maksat kertasuorituksena 1084 euroa taulukkomaksuineen, ja velka on kuitattu.

        ****

        Onnea ja tsemppiä velkojen maksuun, itse tuosta taipaleesta selvisin ja toivon samaa myös muille. Oli mahtava fiilis, kun ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen jäi palkasta oikeasti rahaa käteen.

        Kiitos, tuopas selventi asian eli jäännössaldo on summa jos velan maksaa kerralla pois. Onpas kumma kun uo itsekään ei sitä osannut selittää :P


      • seeitapamikävahvistaaa

        Viranomaisten kapulakieli on välillä todella outoa.. :)

        Hyvää kevättä!


    • xxx691

      Syyllinen on helppo löytää,vilkaisu peiliin riittää.

    • Pikkuelämää

      Mikä taho tuon taulukkomaksun saa? Käsitän, että jos maksaa pankkilainan pois ennenaikaisesti vaikkapa 1000 €:n velan, saattaa pankki ottaa jotain kuluja.
      Ei kokemusta em. mutta kyllä surettaa, jos kovin nuorena menee talous pieleen. Kannattaisi kyllä aina käydä keskustelemassa pankissa ja miettiä. Kyllähän lainaa myydäänkin mielellään, 1980-90 -luvun taitteessa kotiin tuli tarjouksia, ei tarvinnut pipo kourassa anella.
      Suhteellisuuden taju: tämän verran ansaitsen, tästä selviän. Haaveilu on kivaa, mutta velan otossa se ei ole paras olotila.

      • seeitapamikävahvistaaa

        Ulosotossa olevan velan taulukkomaksun saa ulosotto eli valtio.

        Silloin jos velka on jo ulosottoviranomaisella, ei ole pelkoa "ennenaikaisen" maksamisen kuluista alkuperäiselle velkojalle, velkahan on jo siis perinnästä siirtynyt ulosottoon. :)

        Mutta totta tuokin, saattaa olla pankkilainan ehdoissa, että ennenaikainen - vaikkapa autorahoituksen - kokonaan poismaksaminen aiheuttaa lisäkuluja. Tämä on taas lainanantajan ehdoissa oleva kulu, jos on.

        ****

        Tuo taulukkomaksun poistaminen pitkäaisessa ulosotossa on oikeasti ihan hyvä vastaantulo - mutta ei toki pelasta jos velkamäärät ovat isoja mutta nopeuttaa kyllä poismaksuaikaa ja vähentää reippaasti kuluja.
        Henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuus voisi olla ihan reilua - elämän voisi alkaa uudestaan. Toisaalta tuo todennäköisesti nostaisi korkotasoja, kun pankit joutuisivat laskemaan tämän riskin mahdollisuuden kaikkien velallisten korkoihin. En ole tutustunut amerikan malliin - eli mitä henkilökohtainen konkurssi vaatii ja tarkoittaa, täytyisi varmaan joskus aiheesta lueskella.


      • 347347
        seeitapamikävahvistaaa kirjoitti:

        Ulosotossa olevan velan taulukkomaksun saa ulosotto eli valtio.

        Silloin jos velka on jo ulosottoviranomaisella, ei ole pelkoa "ennenaikaisen" maksamisen kuluista alkuperäiselle velkojalle, velkahan on jo siis perinnästä siirtynyt ulosottoon. :)

        Mutta totta tuokin, saattaa olla pankkilainan ehdoissa, että ennenaikainen - vaikkapa autorahoituksen - kokonaan poismaksaminen aiheuttaa lisäkuluja. Tämä on taas lainanantajan ehdoissa oleva kulu, jos on.

        ****

        Tuo taulukkomaksun poistaminen pitkäaisessa ulosotossa on oikeasti ihan hyvä vastaantulo - mutta ei toki pelasta jos velkamäärät ovat isoja mutta nopeuttaa kyllä poismaksuaikaa ja vähentää reippaasti kuluja.
        Henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuus voisi olla ihan reilua - elämän voisi alkaa uudestaan. Toisaalta tuo todennäköisesti nostaisi korkotasoja, kun pankit joutuisivat laskemaan tämän riskin mahdollisuuden kaikkien velallisten korkoihin. En ole tutustunut amerikan malliin - eli mitä henkilökohtainen konkurssi vaatii ja tarkoittaa, täytyisi varmaan joskus aiheesta lueskella.

        "mutta ei toki pelasta jos velkamäärät ovat isoja mutta nopeuttaa kyllä poismaksuaikaa ja vähentää reippaasti kuluja."

        No kyllähän nimenomaan pelastaa jos velkamäärät on isoja, yli 1 680e velasta taulukkomaksu on 134e! Ja yli 8 400e se on jo 210e. Mm. itselläni on useita tuollaisia velkoja joten taulukkomaksut lohkaisi aika isoan summan kuukausittaisesta maksusta (maksan n. 720e/kk). Nyt helmikuussa tuli 2v täyteen joten nyt menee kaikki palkasta lyhennyksiin :)


      • seeitapamikävahvistaaa

        Totta tuokin.

        Tsemppiä maksuihin ja kiihtyvään tahtiin lyhennyksissä. Muistan kun itse seurasin niin tarkkaan että kirjasin omaan kirjanpitoon aina lyhennykset ja katsoin, oliko jossain kohtaa jonain kuukausina varaa maksaa enemmän, jotta saisi velkamäärän vähenemään. Silläkin oli kova psykologinen vaikutus, kun velkamäärä tippui ja niitä oli lopussa enää muutama - ainakin näin omasta kokemuksesta.


    • KlassinenEsimerkki

      Pieni vilkaisu kertoo seuraavaa velallisen maksuista: "Ulosottomaksuja ovat taulukkomaksu, käsittelymaksu, tilitysmaksu, myyntimaksu, täytäntöönpanomaksu ja valvonnan myöhästymismaksu."
      http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/ulosottomaksut.html

      Kumma, ettei toiminta täytä koronkiskonnan merkistöjä. Rahasta peritään tietty osuus, joka näyttäisi olevan riippuvainen rahamäärästä, joka on ulosotossa ja se lyhenee sitä mukaan, kun myös maksettavakin pienenee. Eli tämähän on suoraan verrannollinen korkoon, vaikka se onkin piilotettu erilaisten "tilihoitomaksujen" ym. toimenpidemaksujen sisälle. Aivan samaa temppua käyttävät hyväkseen myös pikavippien myöntäjät.

      Ja tuo osuus näyttäisi olevan paljon suurempi kuin muutama prosentti lainasta, eli koronkiskonnan merkistöt täyttyvät. Ilmeisesti näiden pikavippien myöntäjien toimintaa ei ole tutkittu eikä tuomittu juuri sen vuoksi, että seuraavana saattaisi olla valtion vuoro istua tuomittujen penkillä.

      • seeitapamikävahvistaaa

        Huomaathan että kaikki eivät ole velalliseen kohdistuvia, vaan ulosotto ottaa kuluja myös velkojalta. Mm. tilitysmaksu on velkojalta perittävä raha, eli jokaisesta velkojan velkaa lyhentävästä summasta velkoja maksaa ulosotolle tilitysmaksua.

        Varmaan esim. tämän kulun takia perintätoimistot saattavat olla innokkaita sopimaan omia maksuohjelmia ohi ulosoton, eli jos joku velka roikkuu ulosotossa vuosia ja vuosia.

        ***
        Tilitysmaksu

        * 1,45 % tilitettävästä rahamäärästä, kuitenkin enintään 500 euroa tilityskerralta

        ***

        Ja jollainhan ne ulosoton kulutkin maksetaan, hyvä vaan että kaikki ei mene ainakaan suoraan veroeuroilla.


    • Ulkomaille

      Jos ei Suomeen ole mitään muita sidoksia kuin ikuiset tai lähes ikuiset velat, niin eikö kannattaisi häippästä niin kuin Peter Fyrkman ja monet muut? Joko Etelä-Afrikkaan, tai sitten ihan vaikka Uuteen Seelantiin asti? Ja aloittaa oma elämä uudestaan ja puhtaalta pöydältä.

      Ihmisiä myös "katoaa" jatkuvasti, eli mukaan ei kannata ottaa edes omaa henkilöllisyyttä. Eli sitä ole kaikilla Suomeenkaan pyrkivillä, vaan he keksivät nimensä ja ikänsä tänne tullessaan ihan itse.

    • Tilastonikkari

      Suomessa elää paljon ihmisiä ilman "omaa rahaa", vaikka ei ulosoton piirissä olisikaan. Avierossa omaisuutta myydään tappiolla. Talonrakentamisessa budjetti pettää. Sairastuessa lääkkeet ja hoidot ovat kalliita... Ja voi elämässä tapahtua paljon muutakin. Eikä kaikki niistä selviä taloudellisesti koskaan. Tyypillisesti otetaan isot pankkilainat, joita sitten armottomasi lyhennetään eläkkeelle asti ja ylikin.

      Nämä ihmiset eivät näy missään tilastoissa, ja luottotietojen valossa kaikki on kunnossa.

      Elämä on kovaa. Mutta ei pidä eristäytyä ja mökkihöperöityä. Vaikka ei olisi rahaa käydä missään, niin seuraa ja ystäviä voi löytää ihan vaikka internetin kauttakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe