riittäkö 10min liikuntaa päivässä?

AAAARGHHHH

olen parikymppinen nainen ja takana vuosia laiskottelua, tupakkaa ja lihomista...
nyt otin itteeni niskasta kiinni ja oon lisännyt hyötyliikuntaa päivään niin paljonku vaan oon pystynyt ja ruokavalion kuosiin:) mitat 168/69 eli pudotettavaa löytyy kyllä:/
oon koittanut treenata kotona (ei mahiksia saliin jnejne) mutta vihaan sitä! vihaan urheilua! kykenen 10min tehokkaaseen treeniin ja enempään en pysty enkä kykene:(
jos koitan yli 10min vetää niin tulee oksu:( niin huono kunto on...
ja nyt kaikki sanoo et toi 10min ei auta yhtään!! että en kuulemma voi laihtua jos en treenaa enempää kuin 10min päivässä :( eli auttakaa nyt mua? eikö muka yhtään edistä mun painon pudottamista tuo pikkuruinen kuntoilu hetki päivässä? onko nyt ihan turhaa koko homma? lenkillä tykkään käydä, mutta en talvella... joten kotona on nyt tämä liikunta hoidettava... hyötyliikuntaa harrasta paaljon eli siivoon kovalla vauhdilla ja menen rappusia, jään pysäkkiä aikasemmin bussista jnejnejne joten saan silläkin mukavasti liikuntaa päivään ja tuo 10min on vaan extraa jota teen kun oon uskonut että se edesauttaa mun laihduttamisessa:/ kuulemma vähintään 30min pitää tehdä että on ees jotain hyötyy... vaikka oon ollu viimeset parivuotta ihan sohvaperuna?! neuvokaaaaaaa!!!!

23

2374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cooper_2900

      Mulle riittää reilu 2,5 km aamulenkki 2-3 kertaa viikossa. Meen sen juoksemalla noin 12 minuuttiin. Sulan maan aikaan huvittelen joskus juoksemalla pidempiä lenkkejä 8-10 km. Noita pidempiä lenkkejä on ehkä 1-3 kuukaudessa. Muuta liikuntaa ei minulla juuri ole. Vaikka ikää on reilusti yli 50 vuotta, olen kunnoltani erinomaisessa kunnossa - taatusti paremmassa kunnossa kuin ikinä olen ollut. Lasken armeija ajan tähän mukaan.

    • hfdsfhkdj

      Tuo on hyvä alku. Painon pudottamisessa tärkein rooli on siinä kuinka paljon syöt. Täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa.

      Terveyden kannalta liikunnalla on kuitenkin suuri merkitys, joten kannattaa ehdottomasti liikkua. Suosittelisin, että alkaisit tehdä vaikka puolen tunnin lenkkejä muutaman kerran viikossa, joissa opettelisit pikkuhiljaa juoksemaan. Eli ensin suurin osa lenkistä olisi reipasta kävelyä ja siinä olisi muutamia minuutin mittaisia hölkkäpyrähdyksiä ja myöhemmin kunnon kehittyessä, alkaisit lisäämään vähitellen hölkän osuutta, kunnes lopulta pystyt juoksemaan koko puoli tuntisen.

      Jumppaa kotona kannattaa ehdottomasti myös jatkaa. Kymmenen minuuttia lähes joka päivä voi olla ihan ok, mutta kannattaa ehkä miettiä, onko tekemäsi treeni tarpeeksi monipuolista. Itse saan ainakin sykkeeni taivaisiin jos teen useita jalkojen suuriin lihaksiin kohdistuvia liikkeitä peräkkäin. Liikkeiden jaksotuksella on myös vaikutusta. Itselleni hyvä on ollut 8 minuutin jumppa, jota jatkan kahvakuulan ja painojen ja keppijumpan kanssa. Tämä kahdeksan minuutin jumppa sisältää seuraavat liikkeet 30sekuntia kutakin: 1. X-hyppyjä 2. kyykkyjä 3. istumaannousuja 4. punnerruksia 5. tuolille nousuja 6. leveitä kyykkyjä 7. lankku 8. ojentajapunnerruksia tuolin avulla 9. hyppyjä vuorojaloin mahdollisimman korkealle ponnistaen 10. askelkyykkyjä 11. punnerrusasennosta käsien heilautukset ylös vuorotellen 12. sivulankut molemmin puolin

      En sano, että pitäisi tehdä juuri noin, mutta tuossa on hyvää se, että lihasryhmät vaihtelee, jalkaliikkeet nostaa sykettä, muut ei niin paljoa, mutta esim. käsiliikkeitä ei ehkä jaksaisi tehdä montaa peräkkäin, koska lihakset menisivät liian nopeasti jumiin. Jos on aika nollakunnossa, on hyvä ajatus aloittaa kehonpainoharjoittelulla tai ammattilaisen ohjauksessa. Kehonpainoharjoitteluun löytää mm. youtubesta valtavasti videoita.

      • kHzhihic

        10 minuuttia riittää jo hyvinkin kunnon treeniin, riippuu miten sen ajan käyttää. Esimerkiksi tabata-treeni jossa työtä tehdään korkealla intensiteetillä 20s ja levätään 10s ja sykli toistetaan 8 kertaa on todella tehokas boostaamaan aineenvaihduntaa. Liikkeitä tuohon voi valita vaikka mitä, painoilla tai ilman.


    • 10MinsaaOnHyväAlku

      "kuulemma vähintään 30min pitää tehdä että on ees jotain hyötyy"

      jos liikuta pikkusormee yhen kerran päivässä siitäkin on hyötyä :D.. eli tottakai siitä 10 minuutista on hyötyä

    • Putos.se

      Pari kolme muutaman minuutin keppijumppaa päivässä tai muuta pikkuheiluntaa aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi on ihan valtava apu. Lihakset norjistuu, ryhti paranee ja mikä parasta laihtuu kun pistät elimistöön säpinää. Katso keppijumppa videoita netistä. Kyllä sä jaksat ja pystyt! Kunhan vähänkin itseäsi liikutat niin hyvä. Ei kuntoilemaan silti tartte ruveta.
      Mä käytin tätä ja se alkoi sujumaan jo muutamassa päivässä:

      https://www.youtube.com/watch?v=0gkomiu1Izg

    • diplomiliikkuja

      Kaikki liikunta on hyväksi:) itse en henkilökohtaisesti viitsi edes pukea urheiluvaatteita päälle jos liikunta aktivitetti ei kestä vähintään tuntia.

    • turhatehdävaikeammaksi

      Ei tule makuuhaavoja jos liikut tuon 10min eli kannttaa kyllä.

    • voi-voi-voi

      Kuittaa kaikki viljatuotteet ja perunan ja niiden tilalle erilaisia kasviksia, niin elämä alkaa hymyilemään.
      Mainitsemani ruoka-aineet sisältävät runsaasti sokeria. Sokeri lihottaa ja saa muuta vahinkoa aikaiseksi, vaikka Coca Cola yliopiston käynyt ravitsemus proffa toisin väittää.

      • Puhupukille

        Menen länkyttämään paikkansa pitämättömiä juttujasi muualle. Kerropa ensin omat tilavuusmittasi - jos uskallat.


    • Liikeonlääke

      Jooo, aluksi. Jostain se harjoittelu pitää alkaa ja 10 minuuttiakin on paree kuin ei mitään. Monta kertaa päivässä voi tuollaisen ajan vetäistä mitä juttua vain.

    • Vanha_Jojo

      Jos vihaat sitä liikuntaa, jota nyt yrität harrastaa, vaihda lajia! Kotonakin voi harrastaa monenlaista, esimerkiksi pallojumppaa, joogaa, kuminauhajumppaa, painoharjoittelua, pilatesta, askellusjumppaa, kahvakuulailua... Jotkut näistä vaativat tosin pienen panostuksen välineisiin, mutta varsinkin vähän etsimällä niitä löytää alle parinkympin.

      Olen elävä esimerkki siitä, kuinka jokainen pystyy löytämään lajin tai lajit, joita haluaa harrastaa vuosia tai loppuelämän. Olin koulussa aina se, joka valittiin viimeiseksi joukkueeseen, koska olin surkea kaikissa pallopeleissä. En ole notkea enkä ole koskaan pitänyt juoksemisesta.

      Viihdyn sen sijaan vedessä (tai viihtyisin, jos uimahalli olisi lähempänä), joten olen aika ajoin harrastanut uintia ja vesijumppaa. Olen käynyt mm. kaupungin tai kansalaisopiston ohjatuissa liikuntaryhmissä (näitähän ei joka paikassa ole, mutta siellä missä on, ne ovat paljon halvempia kuin yksityisten liikuntayritysten ryhmät) ja kokeillut mm. rivitanssia, keppijumppaa, kuntosaliharjoittelua, bailatinoa, zumbaa, bodyjumppaa, joogaa ja tai jitä. Lopulta innostuin jopa pelaamaan sulkapalloa työkaverin kanssa, vaikka en siinäkään ollut erityisen hyvä. Pelaaminen oli silti hauskaa.

      Kävelyn, hölkän ja juoksun lisäksi ilmaisia (tai varusteiden hankinnan jälkeen ilmaisia) liikuntamuotoja ovat myös hiihto, luistelu, sauvakävely ja pyöräily. Niitä voi lisäksi harrastaa melkein milloin ja missä tahansa, mikä helpottaa asiaa, kun ei tarvitse olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan.

      Minun liikuntaharrastuksestani tuli pysyvä siinä vaiheessa, kun tajusin, ettei minun terveydestäni pidä huolta kukaan muu kuin minä itse. Liikunta on tärkeää terveyden vuoksi, ei niinkään laihdutuksen. Liikunnan laihduttavaa vaikutusta nimittäin usein liioitellaan, varsinkin erinäisiä liikuntavempaimia markkinoitaessa.

      Joten: kokeile eri lajeja ja anna itsellesi aikaa. Löydät varmasti omat lajisi jossain vaiheessa.

    • fghdfhghdgfhdgfhdf

      Mielestäni on aina parempi vähän kuin ei ollenkaan. Itse asiassa riittävän repivät lyhyet tehotreenit ovat tehokkaampia kuin joka päiväiset heikkotehoiset treenit. Ilman välipäiviä himoliikkkuja saa helposti "ylikunnon", eli voi tulla tosi sairaaksi. Siinä mielessä maltillinen liikunta on parempi, ja tehokkaan lyhyesti harjoitteleva voi olla terveempi kuin joka päivä itseään rääkkäävä.

      Painotilanteesi on varsin hyvä, älä sitä murehdi. Liikunnalla ei juurikaan kuluta kaloreita, eli jos haluat laihtua, niin miinuskaloreilla pitäisi pysyä. Jos kasvatat lihasmassaasi, niin saat kasvatettua energiankulutustasikin. Katso, että saat proteiinia ja vitamiineja riittävästi (vaikka lisäravinteina), vaikka muuten koetat karsia turhaa energiaa. Älä sorru siihen halpaan, että palkitsisit itsesi liikunnasta ruualla. Et saa kulutettua suklaalevyä edes juoksemalla 40 km.

      Itse aloitin syksyllä 15 vuoden jälkeen tehdä pieniä juoskypyrähdyksiä. Eli eräänlaista intervallia. Juoksen lievään ylämäkeen parin talon mittaisen matkan ja sitten kävelen, ja toistan saman 4 - 5 kertaa. Menee yhteensä 20 minuuttia. Koetan tehdä kerran tai pari viikossa, mutta jäisillä keleillä on jäänyt vähemmälle. Enää ei tunnu kuolema tulevan mäen päällä. Mitään jatkuvaa hölkkäilyä tai juoksua en edes tavoittele.

      Lisäksi kotona on valikoima käsipainoja, kahvakuulia jne. Olen laiska niitä käyttämään, mutta teen myös eri päivinä vähän eri lihasryhmien treeniä painoilla ja kehoa ja kehon painoa hyödyntäen. Olen saanut itseäni kiinteytettyä ja hieman voimaa lisää. Harjoitteluni on sen verran minimaalista, että lihasmassassa ei ole näkyvää kasvua. Ja itse olen nk. "syönyt kunnolla", eli harjoittelun aikana olen lihonut, ja se on oikeaa rasvaa, ei lihasta. Elikkä näin vähällä harjoittelulla ei kannata tankata, vaan syödä perusterveellisesti. Nyt koetan saada ruokavalion miinuskaloreille, jotta muutama kilo lähtisi kevääksi (=rasvamakkara mahalta, toivon, viime kesän jälkeen se on tullutkin).

      Kunto kasvaa kyllä, etenkin kun olet vielä nuori. Jollet jaksa tehotreeniä, niin tee vaikka pari kunnon kävelylenkkiä viikossa. Siis useamman tunnin mittaista. Jos tuntuu että väsyttää, istu alas ja juo vettä. Jaksat kyllä. Teet jotain aloittelijalle sopimattomalla tavalla, jos saat itsesi 10 minuutissa yrjön partaalle. Eli aloita maltilla.

    • 131

      10 minuuttia on parempi kun ei mitään. Sun pitäisi löytää liikunta josta nautit ja joka ei tunnu pakkosuorittamiselta, tuossa se suurin ongelma on. Itse en kadu sitä että satsasin 200e 10 vuotta sitten kuntopyörään, jonka päälle hyppäsin jos ulkona oli huono ilma tai muuten ei huvittanut lähteä lenkille. Sen poljin rikki ja nyt on toinen 200euron vehje käytössä jo. Katselen samalla telkkua yleensä tai luen kirjaa tai ratkon ristikoita :D Siitä on muodostunut tiukka tapa. Mulla on kotona myös painavat hula-vanteet joita tykkään pyöritellä musiikin tahdissa tai ohjelmia katsellen, en osaa enää olla yhtään paikallaan telkun ääressä. Suosittelen ainakin tuota hulavannetta, ei ole investointina pahanhintainen ja mulla ainakin vaikuttanut vatsalihaksiin ja vyötärön erottuvuuteen, eikä selkäkipujakaan ole ollut sen jälkeen kun aloitin.
      Alottele pikkuhiljaa :) Voisitko ajatella että lisäisit noita 10 minuuttisia pikkuhiljaa päivään? Pitkin päivää ripoteltuna ne pitäisi aineenvaihdunnan käynnissä. Kyllä sä pystyt siihen!

    • Vanha_Jojo

      Tuli vielä mieleen, yritätkö liikkua kuntoosi nähden liian kovalla teholla. Jos et ole vuosiin tai koskaan liikkunut, kannattaa aloittaa rauhallisesti. Liian rankasta liikunnasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe