lapseni velat

äiteee

Hei! Ongelmani koskee aikuisen lapseni velkoja, mitä tällä hetkellä hoidan kaiken maksuvarani mukaan.

Tilanne on seuraava; "lapsi" täyttää pian 30, eikä elämässään ole päivääkään ollut palkkatöissä mutta rahaa hän kuluttaa turhaan nettishoppailuun ja bilettämiseen kuin kroisos. Kaiken hän on rahoittanut pikavipeillä ja osamaksuilla.

Olen useamman kerran ottanut pankkilainan ja maksanut hänen velkansa pois toivoen, että järki olisi uponnut päähän ja rahan käyttöön tulisi tolkkua. Turhaan. Hän on jälleen samassa suossa.

En saa enää uutta lainaa ja kaikki omat rahani menevät lapseni velkojen maksuun, niin että olen joutunut itsekin turvautumaan kalliisiin lainoihin saadakseni laskut maksettua ja ruokaa kaappiin.

Kysyisinkin nyt, miten lasta kannattaisi ohjeistaa tästä eteen päin kun en itse voi enää auttaa. Hän elää työttömyyspäivärahalla. Onko työttömän mahdollista saada jotain järjestelyluottoa omiin nimiinsä?

14

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohjaa

      Lapsellasi ei ole mitään motivaatiota ottaa itseään niskasta kiinnin niin kauan kun äitee hoitaa.

      Ilmoitat hänelle, että höösäys on nyt loppu, ja aikuisen ihmisen pitää pärjätä omillaan. Ja tämän jälkeen myös toimit tämän mukaisesti, eli lopetat hänen laskujensa ja velkojensa maksun.

      Jos haluat jotain ohjetta antaa perään, niin sanot hänelle että yhtään lisää velkaa ei pidä enää ottaa. No, tuskin hän sitä ohjetta noudattaa mutta se on hänen ongelmansa, ei sinun.

    • jgdljgslkgj

      Niin julmalta kuin se tuntuukin niin älä enää auta, se voi olla parasta mitä hänelle on tapahtuu. Jos hän ei herää edes siinä vaiheessa niin sinä et voi enempää tehdä, sitten pitää ohjata jo jonnekin psykologin/psykiatrin juttusille koska velkaantumisen syyt ovat jo niin syvällä ettei siihen enää auta läheisten sanomat" ryhdistäydy ja ota niskasta kiinni". Taustalla voi olla mielenterveysongelmia tai masennusta.

      Älä vedä itseäsi syvemmälle mitä olet jo.

      Tiedän lähipiirissä samantyylisiä ongelmia ja läheiset ovat auttaneet mikä on vaan pitänyt ongelmaa pidemmän aikaa olemassa. Sitten kun on oikeasti tullut seinä vastaan ja auttaminen lopetettu ja ongelmaisen on ollut pakko ottaa itse itseään niskasta kiinni ja koko korttitalo on romahtunut, on alkanut uusi tie.

      jos jotenkin haluat auttaa niin varaa aika mielenterveystoimistoon ja velkaneuvontaan lapsellesi.

    • äiteee

      Kiitos neuvoista! Olen kyllä tietoinen, että minä olen lapseni holtittoman rahan käytön mahdollistaja. Hän luottaa siihen, että mitä tahansa tapahtuu niin tulen apuun.

      Luottotiedot ovan hänelle kunnia-asia ja niiden menettäninen kuulemma pilaisi hänen elämänsä ja luultavasti myös meidän välimme. Niin en haluaisi tapahtuvan. Onhan hän kuitenkin lapseni.

      Velkaneuvontaa olen ehdottanut, mutta se ei jostain syystä hänelle käy. Ei kuulemma halua mennä tuntemattoman kanssa setvimään raha-asioitaan. Pitänee vielä yrittää.

      • jjrgjrjgjji5jjg55

        Velkaneuvonnastakaan tuskin on hyötyä, jos asiakkaalla ei ole ollenkaan tuloja, joilla maksaa velkojaan. Velkajärjestelyyn ei pääse, jos velkaantuminen on ollut piittaamatonta, mutta tuomioistuimet tekevät silloin tällöin sääntöön "painavasta syystä" poikkeuksia.


      • Lopetapaapominen

        Kolmekymppinen joka ei tehnyt päivääkään töitä ja äiti hoitanut jatkuvasti pinteestä on jo pilannut elämänsä. Ei vaan itse sitä ymmärrä. Anna hänen vaipua kuoppaan ja sitten omin neuvoin mikäli pystyy nousta sieltä pois. Et voi tehdä enempää... Muutin 19 vuotiaana kotoa pois vasten vanhempieni tahtoa ja siitä riitaantuimme. Isäni joka varakas sanoi että tästä lähtien pärjäät sitten omillasi ja markkaakaan ei heiltä tule. 1992 jouduin työttämäksi ja opintovelat meni ulosoottoon. En pyytänyt eikä varmaan isäni olisikaan auttanut vaan kovan työn ja omin neuvoin sieltä kuopalta nousin vuosien varrella.... Oppia kantapään kautta....


    • Jalmarii

      Jos valot tuosta menee, niin eipä niitä ole tainnut sitten ollakaan, kuin yhteen suuntaan.

    • trippelipoppeli

      Luottotiedot on kaikille kunnia, mutta ilmeisesti lapsesi on myös jollaintapaa sossutapaus.... niinpä... Haeppa lapsellesi edunvalvontaa, julkista sellaista.
      Holttittomuus rahan kanssa on yksi kolmesta tietämästäni syystä päästä edunvalvontaan. Korkea ikä ja juoppus on ne muut ja kaikkien näiden kolmen yhdistelmä.

    • Maksaja

      Taitaa olla trolli. Ei aloittajan kaltaista tyhmeliiniä voi olla olemassa vaikka olisi nainenkin.

      • lhku

        Valitettavasti niitä on, jotka maksavat lastensa laskuja vielä eläkeikäisinä.

        Kuvittelevat aloittajan tapaan, että se on heidän "velvollisuutensa", raasut.


      • vastuuttapeliin

        Minäkin kyllä maksaisin jos olisi hyvä syy, esim että lapsi sairastuu tai joutuu yksin huolehtimaan lapsesta. Mutta shoppailuun ja bilettämiseen ei kyllä tippuis. Tuo on kiristystä että uhkaa laittaa välit poikki jos äiti ei maksa laskuja. KKyllä kai lapsukainen jossain vaiheessa näkee tilanteen karmeuden. Että hän käenpoKjan tapaan jää kasvamaan
        pesään vaikka osaisi jo lehnää ja hankkia ruokansa itse.


    • vittumikämuija

      Niin kauan kuin jatkat tuota ylenpalttista huusaamista,teet todellakin hallaa omalle lapsellesi!En voi ymmärtää kaltaisiasi ihmisiä!Lopeta tuo heti paikalla ja anna lapsellesi mahdollisuus hoitaa itse omat asiansa!

      • En ihan usko, että kukaan on noin lepsu lapselleen ( itsellä kolme), mutta jos nyt olisi, tee seuraavaa. Ilmoita, että työtä tai koulutusta (kunnollista eikä mitään "luovaa") on hankittava. Tarjoa ruoka ja asunto ylimenokaudeksi, jos haluat, mutta ei muuta. Menköön luottotiedot. Röyhkeä ylikasvanut penska! On armeliaampaa, että koulutat häntä, ettei maailma kouluta. Moni oppii, kun selväksi asian tekee.


      • boxi kirjoitti:

        En ihan usko, että kukaan on noin lepsu lapselleen ( itsellä kolme), mutta jos nyt olisi, tee seuraavaa. Ilmoita, että työtä tai koulutusta (kunnollista eikä mitään "luovaa") on hankittava. Tarjoa ruoka ja asunto ylimenokaudeksi, jos haluat, mutta ei muuta. Menköön luottotiedot. Röyhkeä ylikasvanut penska! On armeliaampaa, että koulutat häntä, ettei maailma kouluta. Moni oppii, kun selväksi asian tekee.

        Niin ja välinne ovat tällä hetkellä "menneet". Hän vetää sinua kuin pässiä narusta. Kun ryhdistäydyt, voitte päästä kunnollisiin väleihin pienen tsembalon kautta.


      • rahaeikasvapuussa

        Äiskä mainitsi ettei enää saa pankista lainaa ja joutuu vippaamaan kun oma palkka menee lapsen velkoihin. Hyvin pian tässä äiti siis on ulosotossa ja silloin viimeksi kai lapsi uskoo että lypsylehmä on ummessa ja toivottavastiitse rupeais maksamaan omia vippejään ja shoppailuaan. Takuu Säätiöllä oli joskus jotain ryhmiä oman talouden hallinnan ottamiseen. Sellaiseen pitäisi nämä molemmat liittyä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe