1. Luther opettaa, että ehtoollinen on myös uskontunnustus. Kun kristityt kokoontuvat ehtoolliselle, se näkyy. Kaikki näkevät ja tietävät, että nuo kokoontuvat jumalanpalvelukseen ja ehtoolliselle.
Kirkko on luopunut Jumalasta ja hänen sanastaan. Me emme voi tunnustaa heidän nykyistä uskoaan, sillä se on todellisuudessa epäjumalanpalvelusta. Selittäähän Luther, että silloin kun me uskomme sellaiseen jumalaan, jota jumalansana ei vahvista, me valmistamme epäjumalan. Emme tahdo käydä kirkossa ehtoollisella ja sillä tavalla tunnustaa heidän uskoaan. On hengellistä huoruutta tunnustaa sitä oppia. Ainoa yhteyden syy nykyiseen kirkkoon on nuhdella heitä, mutta ei olla osallisena heidän synneissään. Olemme onnellisia saadessamme jatkossa nauttia ehtoollista omilla rukoushuoneillamme ja tunnustaa sitä uskoa, josta kirkko on luopunut.
2. Olemme kärsineet tuosta kuolleenuskon kirkon luopumuksesta kymmeniä vuosia. Mutta nyt kun kaavat on muutettu yhteiseksi katolisen messu-uhriopin kanssa, on eksytys mennyt liian pitkälle. Kosketellaan niin pyhiä asioita, kuin Jumalan Pojan ainutkertaista uhria. On synti osallistua sellaiseen.
3. Annamme täyden tukemme seurakunnan vanhimmille ja kiitämme Jumalaa siitä, että hän antaa Henkensä levätä vieläkin keskuudessamme.
Kohta joku tauti01 tai häkellyttäjä, tms. rientää tänne kumoamaan edellä mainittuja perusteluja, mutta ne yritykset ovat osoittautuneet sokeiden huitomisiksi. Vilpittömästi he sen tekevät, mutta ihmisen vilpittömyyskin on likainen vaate Jumalan edessä. He höpisevät, että "ei koko kirkko ole huono". Mutta on se, koko kirkon kanta on se oppi, joka siellä on hyväksytty. Jos joukossa on joku, joka ei allekirjoita niitä eksytysoppeja, he toimivat kuten me; eivät ole mukana epäjumalanpalveluksessa. Seuraavaksi tauti01 perustelee, että meidänhän olisi jo aikoja sitten pitänyt erota kirkosta. Niin, eikö Jumala olekin kärsivällinen, jopa näitä nykyisiä majasteettisyntejä vastaan? Ja edelleenkin huudamme heille, tehkää parannus, älkää menkö palavaan koskeen. Sen jälkeen häseltäjä vaatii, että asiat pitää perustella raamatulla ja Lutherilla. Hän unohtaa niin nopeasti nuo perustelut, ne ovat raamatun ja Lutherin uskon mukaisia. Hän haluaa vetää iestä epäuskoisten kanssa (<- tuo oli raamatusta). Häseltäjä vaatii, että perustelut pitää pystyä ymmärtämään ja hyväksymään, jopa uskottomienkin. Hän unohtaa, ettei edes Vapahtajamme saanut vuorille eksyneitä kirjanoppineita muuta kuin suuttumaan.
He lisäksi kauhistelevat, kun olemme onnellisia tästä nykytilanteesta. Kuulemma pitäisi kauhistella, kun seurakuntaa hajotetaan tällä irtiotolla. He eivät ymmärrä, että nämä seulomiset saattavat herättää jonkun nukkuvan. Ilman tätä voisi moni mennä nukkuen helvettiin. Seuraavaksi nuo onnettomat siirtyvät toiseen viestiketjuun levittämään sappeaan.
Jumala on ihmeellinen ja johdattaa laumansa läpi vaarojen. Ja lauma kiittää häntä täydestä sydämestä. Kukaan ei koe tulevansa autuaaksi kuin suuresta armosta ja pitkämielisyydestä. Kukaan ei ole orja vaan meillä on yksi sydän ja yksi mieli.
Tämän vuoksi oma ehtoollinen!
97
439
Vastaukset
- joselkis
Just näin. Tällä mennään...
- ryöväri
Juuri näin se on! Kiitos pitkästä ja pitkämielisestä selityksestä. On niin hyvä että joku laittaa tääläisenkin viestin.
- joutukaasielutonaikamme
Hyvä kirjoitus avaajalta se on juuri näin
- mieki
Mie aattelen just samoin
- Perusessu
Piispojen väärinkäsitys tulisi korjata, he luulevat ettei meillä ole yhtään uudesti syntynyttä, koska silloinhan on myös pappeja sekä raamatun, että Lutterin mukaan.
- Lahtelainenpas
Aamen.
- Anonyymi
mieki kirjoitti:
Mie aattelen just samoin
Just niin määki ajattelen, jos esikoislestapomot niin sanoo, Just niikö siekiii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just niin määki ajattelen, jos esikoislestapomot niin sanoo, Just niikö siekiii.
Raamattu sen sanoo, koit sääkii käsittää, mut aivopesty valheen uskojat ei voi sitä käsittää, valheilla koottu eriseura. Yhteen aikaan ei olisi niin huonoa valhetta voinu keksiä, ettei hp ss seuraajat oisit uskonut.
- äänitakapenkistä
Lestadiuksen aikanakakin esiintyi ns. separatismien taholta vaatimus, että papin pitää olla uudestisyntynyt. Samoin he kritisoivat vuoden 1811 käsikirjaa, jota myös LLL arvosteli. Tarkemmin lue Hulluinhuonelainen.
LLL ei kuitenkaan lähtenyt tähän mukaan.
Mikä on nyt todellinen syy, että GP:n ja OM:n pitää vaatia separatismia konstilla millä hyvänsä, vaikka Suomen evl kirkko ei ole muuttanut tunnustuskirjojaan, jotka selkeästi eroavat katolilaisuudesta.
Ruotsissa siunaus näkyy ainakin lauman kutistumisena, Lapissa lähes olemattomiin. Kohta ei ole kuin pissihaukkoja ja metsänper.keleitä, joille LV:t jyrisee.- kaikuliima
Sinulle "ääni takapuolesta":
Höpö höpö! Evaldin sanoin: kristillisyys Ruotsissakin kasvaa rutosti, enemmän tosin etelämpänä. Muuttoliike pohjoisesta etelään ei ole vanhimpien vika. Voi teitä hengellisen vihanne kanssa.
Kirkkosusi on naamioinut itsensä sillä tunnustuskirjalla. Jos ei ole sokea, niin huomaa, että kirkon oppi on isästä perkeleestä.
Aloittajalle kiitos, kun jaksoit vielä etsiä kadonneita lampaita kaatopaikalta. - Rukoilee
Jos luet hulloinhuonelainen näet kuinka pahasti asiat oli mennyt, mutta se ei ole kiinostava... Oikea armon etsijät ei löytää muut kun eriseurahenki ja kuollut uskon.
Lue luvut L.L.L. ja M.M.M myös, jos Jumala avaa, huomasit.
- Lahkolaisetlyttyyn
Karhunpalvelus perustuu muutaman lapinpatsaan kunniaan ja vuosisataiseen harhaan. Lampaat eivät kuule tätä muukalaisen ääntä vaan seuraavat Hyvän paimenen kutsua.
- laiha
Lyttääjälle: Ei muuten pidä paikkaansa. Kristityt ovat täydestä sydämestä mukana. Ei orjana, kuten aloittaja ilmaisi. Lihavat lampaat eivät ehkä kuule, mutta kyllä Jumalan lapset kuulevat ja iloitsevat.
- lahkolaisetlyttyyn
Vaikka karhunpalvelus tuntuisi kuinka hyvältä ja olisi kiva meininki se ei tee päätöstä sakramenttien ryöstöstä oikeaksi. Helsingin Esikoislestadiolaisissa saarnoissa on pitkään halveksittu sakramentteja ja väitän että suuri osa karhunpalvelukseen osallistuneista ei edes ymmärrä sakramentin merkitystä.
- Anonyymi
Sakramenttien ryöstöstä=kertoo paljon sinusta ja uskonveljistäsi, oikeastaan sinun vain me opista.
Kerro miten sakramentit ryöstetään, käsittääkseni ne on uskoville heidän kokoontumisissaan, mutta oletko keksinyt jonkin isäin säännön, ettei näin olekaan.
- kuuntelijaetelästä
"1. Luther opettaa, että ehtoollinen on myös uskontunnustus."
Ehtoollinen on muistoateria ja syntien anteeksi antamiseksi.
lisäksi omiin käsiin otetussa ehtoollisessa erottaudutaan muista kristityistä, joten se kyllä lienee uskontunnustus tällöinkin, mutta fariseuksen uskontunnustus, kiitos herralle, etten ole kuin tuo publikaani tuolla nurkassa
"2. Olemme kärsineet tuosta kuolleenuskon kirkon luopumuksesta kymmeniä vuosia. Mutta nyt kun kaavat on muutettu yhteiseksi katolisen messu-uhriopin kanssa, on eksytys mennyt liian pitkälle. Kosketellaan niin pyhiä asioita, kuin Jumalan Pojan ainutkertaista uhria. On synti osallistua sellaiseen. "
Kirkko EI OLE luopunut tunnustuksestaan, vaikka monet piispat ja papit muuta opettavat. Essut taas on luopunut Luterilaisesta tunnustuksesta, P Rytilä on lausunut: tunnustukset ovat aikansa lapsia..
Mitä muuten olet itse tehnyt kirkon hyväksi, oletk pitänyt Jumalan sanaa esillä kirkon opettajille?
Väite kaavojen muuttamisesta on suoraa valehtelua.
"3. Annamme täyden tukemme seurakunnan vanhimmille ja kiitämme Jumalaa siitä, että hän antaa Henkensä levätä vieläkin keskuudessamme."
Vanhimmat ja monet suomen saarnaajat ovat nousseet herroiksi yli seurakunnan, ja ovat vieneet sakramenttien anastusta eteenpäin salassa ja käyttäen muunnettua totuutta (eli valhetta)
Emme voi hyväksyä tuollaista puoluepolitiikkaa herätysliikkeessä
Pyhä Henki ei koskan toimi Kirkkoa hajoittaen- juurijalatva
Etelän kuuro: tuo edustamasi usko on niin tyypillistä tusinatavaraa. Huh, kiität siitä, ettet ole päässyt seurakuntaan sisälle.
Kirkko väkineen on luopunut jo aikoja sitten. Satoja vuosia sitten...
Ei se kuule suomessa onnistu olla herrana, ellei kuulijat usko samalla tavalla. Ei sovi suomalaiseen mentaliteettiin.
Sinä uskot tietyllä tavalla ja minä voisin syyttää sinua, että olet Piispa Revon orja. Tällä tyylillä te yritätte kumota sakramenttiasiaa nurin. Onnetonta. - Tejapyhähenkikö
Jokaisessa Jumalanpalveluksessa luetaan synnintunnustus ja synninpäästö jo messukaavassa. Siellä on mahdollisuus uskoa synnit anteeksi, jos ei omaa vanhemman veljen asennetta, ja ala ylenkatsoa Jumalan Sanaa, kuten kirjoittaja tässä melko vahvasti tekee.
- teilman
Voi pyhä yksinkertaisuus. Oletko kuullut avainten vallasta? Niin kuin se, että pappi lukee jonkun virkkeen, auttaisi. Jumala toimii hivenen eri tavalla. Tulet petetyksi siellä kuolleen uskon kirkossa epäjumalanpapittarien helmassa. Etsi oikea seurakunta, se on korkein vuori lopun aikana...
- yksinkertainenkunolen
teilman kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Oletko kuullut avainten vallasta? Niin kuin se, että pappi lukee jonkun virkkeen, auttaisi. Jumala toimii hivenen eri tavalla. Tulet petetyksi siellä kuolleen uskon kirkossa epäjumalanpapittarien helmassa. Etsi oikea seurakunta, se on korkein vuori lopun aikana...
Kerropa nyt sinä viisas, miten Jumala toimii hivenen eri tavalla?
- 877
Joukkousko ja henkilökohtainen usko... Ne ev.lut kirkon jäsenet, jotka ovat uudestisyntyneitä Jumalan Hengestä, ovat sitä oikeaa seurakuntaa. Samoin on lestoilla. Vain uudestisyntynyt on ns. uskova. Osa heistäkin luopuu ajan kuluessa.
Itse en ole ns. joukon mukana kulkeva, vaan seuraan Raamatun opetuksia. Suren kirkon luopumusta, homojen avioliittojen tukemista ja naispappeutta. Outoa on sekin, kun Raamatussa pysyvät papit erotetaan!
Kuitenkaan en tunne tarvetta mennä pienen ryhmän mukana eriseuraiseksi. Ehtoollinen on henkilökohtaisen uskon ja kiitollisuuden tunnustamista, armon osallisuutta. Kirkon käsityksiä en laita esteeksi omille ratkaisuilleni. Seuraan Jeesusta, en kirkkoa.
Onkohan kirkon hajoamisen aika lähellä? Oikea hetki ei ole vielä. Rytinällä se tapahtuu aikanaan. Kirkkoja tulee talousvaikuksissa myyntiin ja siitä se lähtee.
Taivaan portilla ei kysytä jäsenkirjaa, vain Jeesuksen seuraamista. Kellä Poika on...- latvajajuuri
877:lle. Et varmaankaan olisi ilennyt mennä sen nasarealaisen eriseurankaan kokouksiin. Ei vaan, Totuus on se, että Paimen tuntee lampaansa ja lampaat paimenensa. On hyvin outoa, ettet tarvitse seurakuntaa, tai siis se, että sinua ei ole johdatettu seurakuntaan. Miksi? Kaikki lampaat kyllä johdatetaan seurakuntaan. Mieti sitä.
- viiskuusseittemän
Katsotaan nyt, mitä muuta tulee myyntiin. Ainakin se on varmaa, että esikoislestadiolaisuus ei ole enää sellaisessa tilassa, jossa puhutaan vain pelastumisesta. Ja turhaa on toivoa, että paluuta entiseen enää olisi.
Nyt puhutaan oikeastaan vain ja ainoastaan hengellistä politiikkaa, ja haetaan asetelmia, kenen selän takaa olisi paras huutaa. Verta ja kyyneleitä ei tule keskuudestamme lähiaikoina puuttumaan. Mutta se on ilmeisesti väistämätöntä, koska puhumalla eivät nämä herätysliikejääräpäät osaa välejään selvittää. - iskä7
567, älä ole epäuskoinen vaan uskovainen. Älä murehdi kristityistä vaan omasta sielustasi. Nämä ajat on kerrottu raamatussa, nostakaamme päät...
- ekakäsky
Jumala isolla, kiitos.
- Äikkä9
Niin, silloin kun puhutaan oikeasta jumalasta. Mutta epäjumalaa ei tai jumaluutta ei tarvitse kirjoitta isolla alkukirjaimella. Kielioppikysymys ja mieli ratkaisee.
- ekakäsky
Tämä taisikin olla viittaus separatistiehtoolliseen:
"Kaikki näkevät ja tietävät, että nuo kokoontuvat jumalanpalvelukseen ja ehtoolliselle.
- hyväsuunta
Lyhyestä virsi kaunis... Aloittaja toi juuri oikeat syyt sakramenttien siirtymiseen. Ihmeen kauan tosiaan on katsottu tuota epäjumalanpalvelusta. Sydän kirvellen joutunut olemaan siellä ylös-alasrituaalissa. Tunnelma ja rauha omissa tilaisuuksissa aivan toisenlainen. Kyllä routa porsaat kotiin ajaa.
- takaisin
Näin on. Tulkaa hml ja teuva &co. takaisin.
Ajakaa mieluummin vanha ihmisenne pois, kuin uskovat ystävänne ja auttajanne. - eiolehyvä
Ylös ja alas mennään ehtoollisellakin. En ymmärrä mitä sinä ajat takaa.
Jos Jumalaa kunnioittaakseen ihminen ei voi nousta ylös, kun lauletaan Kunnia Jumalalle korkeuksissa, niin jo on omavanhurskaus suuri. - hyväsuunta
ihmisteko, jolla hämärretään itse asiaa. siitä on vieläpä tehty pakko. jumalaa kunnioittaakseen Luther konttasi roomassa rappuja ylös-alas.
Kirkossa rituaalit on tullut asian edelle ja itsetarkoitukseksi, teatteria.
Kristillisyydessä asiat ovat hyvin: toimessa kohtuullisuutta. - eiolehyvä
hyväsuunta kirjoitti:
ihmisteko, jolla hämärretään itse asiaa. siitä on vieläpä tehty pakko. jumalaa kunnioittaakseen Luther konttasi roomassa rappuja ylös-alas.
Kirkossa rituaalit on tullut asian edelle ja itsetarkoitukseksi, teatteria.
Kristillisyydessä asiat ovat hyvin: toimessa kohtuullisuutta.Niinkuin esimerkiksi edessä ravaaminen koko viikonlopun ajan anteeksianomassa?
Siinä on toisilla neljät synninpäästöt ja hyvässä lykyssä vielä ehtoollinen päälle. Pitäisi jo kovapäisimmänkin uskoa.
Kohtuullisuutta? - heräänouse
eiolehyvä kirjoitti:
Ylös ja alas mennään ehtoollisellakin. En ymmärrä mitä sinä ajat takaa.
Jos Jumalaa kunnioittaakseen ihminen ei voi nousta ylös, kun lauletaan Kunnia Jumalalle korkeuksissa, niin jo on omavanhurskaus suuri.Katsos siinä kun häiritään hyvää unen alkua....hoh,hoijaa
- Aika_ahdas
" He eivät ymmärrä, että nämä seulomiset saattavat herättää jonkun nukkuvan. Ilman tätä voisi moni mennä nukkuen helvettiin. Seuraavaksi nuo onnettomat siirtyvät toiseen viestiketjuun levittämään sappeaan."
Hyvä että olet avoin ja myönnät seulomisen. Sitä tässä tehdään, mutta sehän ei ole ihmiselle annettu tehtäväksi. Siinä joudut ensimmäisen kerran tilille erpäraamatullisuudesta.
En usko, että Jumala herättää ketään sillä tavoin, että tuollaisen seulomisen seurauksena joku saisi "palaamisen armon". Mutta kaikkihan on tietystiJumalalle mahdollista.
Enemmänkin uskon, että tämä hajaannus, joka väistämättä on edessä, herättää ihmiset ajattelemaan uskon asiaa omalle kohdalle, jos nyt ollaankin oltu niin sanottuja seurakuntauskovia.
Sapen levittämisestä sanoisin, että sakramenttien vastustajat kyselevät asiaperusteita sakramenttien käyttämiselle, ja niiden puolustajat käyvät sen jälkeen kysyjän henkilöön kiinni kertoen, kuinka huonoja ihmisiä ja löperöitä kristittyjä mokomat ovat. Itse näen siinä suuren eroavaisuuden, mutta kyse on pitkälti siitä, että separatistipuolella vasta opetellaan keskustelun aakkosia. Tähän asti se on ollut täysin vierasta, jopa kiellettyä. Sanoihan eräs vanhin saarnassaan, että "saa ajatella eri tavoin, mutta ei ääneen."- 15862
Peltomies seuloo, kiitos hänelle. Se on hänen tehtävänsä.
Turhaan vanhimpia syytätte, että eriseuraiset nyt tulevat ilmoitetuiksi.
Se ei ole henkilöön kiinni käymistä, jos kehottaa parannukseen. Koska sen kautta ainoastaan voi ymmärtämätön saada ymmärryksen. Näissä asioissa ei ymmärrys tule asiaperusteita opiskelemalla. - Aika_ahdas
15862 kirjoitti:
Peltomies seuloo, kiitos hänelle. Se on hänen tehtävänsä.
Turhaan vanhimpia syytätte, että eriseuraiset nyt tulevat ilmoitetuiksi.
Se ei ole henkilöön kiinni käymistä, jos kehottaa parannukseen. Koska sen kautta ainoastaan voi ymmärtämätön saada ymmärryksen. Näissä asioissa ei ymmärrys tule asiaperusteita opiskelemalla.Kylväjä kylvää, ja niittäjä niittää. Ei kannata yrittää tuota.
Omasta puolestani en aio syytellä, vaan arvostelen seurakuntaoppia. Sen saa ottaa niin henkilökohtaisesti kuin haluaa, mutta mielestäni ei kannata. Se ei ketään pelasta.
Ja kyllä täytyy todeta, että ehtoollismyönteiset käyvät tällä hetkellä voimakkaasti kiinni kirkkomyönteisten "synteihin." Voisivat välillä osoittaa sanansa seurakuntaopilliseen keskusteluun. Tai tietenkin siinä tapauksessa, että itse ovat synnittömiä.
- Näin.kuuluu.toimia
Joko erosit kirkosta?
Tästä linkistä se käy helposti:
http://www.eroakirkosta.fi- envielä
Eroan heti, kun armoa joutuu ostamaan. Sitä vastaan Lutehr taisteli, että armo pitää ostaa tai ansaita.
Esikoisuudessa sitä on joutunut jo tekemään pidemmän aikaa. Ilman vanhimpien lupaa ei ole saanut uskoa.
Äitipuolen rakkautta. - 15862
Hah!
Uskomattomia väitteitä tai siis väärinkäaitys.
Oikeat vartijat saarnaavat juuri sellaisen jumalansanan, että synninrakastajat sidotaan ja heitetään ulkonaiseen pimeyteen. Raamatun oppi, huomaatko? - numerosarjalle
15862 kirjoitti:
Hah!
Uskomattomia väitteitä tai siis väärinkäaitys.
Oikeat vartijat saarnaavat juuri sellaisen jumalansanan, että synninrakastajat sidotaan ja heitetään ulkonaiseen pimeyteen. Raamatun oppi, huomaatko?Saanko esittää ihan henkilökohtaisen kysymyksen: Olet vakuuttunut sakramenttien jakamisen oikeutuksesta rukoushuoneilla. Miksi sinulla on tarve tehdä avaus täällä, ja perustella sitä? Eikö sinulle riitä, että joillakin paikkakunnilla jaetaan jo ehtoollista?
Mitä haluat vielä todistaa? - 15862
Ystävä rakas. Täällä monet ovat kyselleet perusteita asialla.
Jännää, ensin pyydetään ja heti perään moititaaan, kun pyyntö toteututaan.
Halu olisi saada sinutkin matkalle mukaan, taivaaseen. - numerosarjalle
15862 kirjoitti:
Ystävä rakas. Täällä monet ovat kyselleet perusteita asialla.
Jännää, ensin pyydetään ja heti perään moititaaan, kun pyyntö toteututaan.
Halu olisi saada sinutkin matkalle mukaan, taivaaseen.Kiitos ystävä rakas vastauksesta. Ymmärrän jos vastaat jollekin kysymykseen, mutta että oma aloitus, se kuulostaa vähän selittelyltä. Ikään kuin: "Teimme tämän sakramenttipäätöksen siksi, että..."
Olen mielestäni kyllä taivasmatkalla, uskon Raamatun mukaiseen Ylösnousseeseen Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen. Hän minut pelastaa, jos joku.
Mutta hyvä kun huolehdit. Ehkä olet ihan oikeasti huolissasi. Toivon sinulle kuitenkin omalta osaltani laajempaa asioiden tarkastelua ja uskon ymmärtämistä. Helvettiin en kristittyjä aio heittää, ja kristityillä tarkoitan niitä, jotka uskovat Kristuksen Vapahtajakseen. Siihen joukkoon mahdut sinä, ja moni muu, vaikka en olisikaan kaikkien kanssa samaa mieltä.
Olemme Kristuksessa yhtä, vaikka mielipiteissämme ja mielijutuissamme eri mieltä.
- Ristityitäollaan
Uskon, että tämä Sakramenttikiista on Jumalan sallima.
Paljon on tullut murhetta, mutta Jumalansanan tutkistelu on lisääntynyt.
Ja nekin, jotka nyt ovat ottaneet tai aikovat ottaa Sakramentit omiin käsiin ovat ymmärtämättömyyttään lähteneet lapinmiesten kelkkaan.
Aikanaan kun asiat alkavat kirkastumaan niin kiitosäänet taas kuuluvat.
Ajatuksiin tulevat 60-luvun alun koettelemukset , joista nykynuoret ovat kovin vähän selvillä.- 15682
Kuulepas. Seurakunta iloitsee tästä tilanteesta. Pääsemme orjuudesta vapauteen. Sinne vapauteen me entistä ahkerammin kutsumme muitakin, tämä on voimia antavaa aikaa. Riemuvuosi.
Toki murhettakin on ja pelko siitä, että omat läheiset, jotka ovat ulkona, lähtevät kirkonmielisten eriseuraan
Mutta luottamus Jumalaan voittaa nuo pelot. Sillä ovathan läheisemme olleet pihalla ennen tätäkin, silloin kun he pitivät valtaa suomensiionissa. Nyt heillä on parempi tilaisuus herätä, kun eivät saa enää kukkoilla herroina. - Häkeltynyt
15682 kirjoitti:
Kuulepas. Seurakunta iloitsee tästä tilanteesta. Pääsemme orjuudesta vapauteen. Sinne vapauteen me entistä ahkerammin kutsumme muitakin, tämä on voimia antavaa aikaa. Riemuvuosi.
Toki murhettakin on ja pelko siitä, että omat läheiset, jotka ovat ulkona, lähtevät kirkonmielisten eriseuraan
Mutta luottamus Jumalaan voittaa nuo pelot. Sillä ovathan läheisemme olleet pihalla ennen tätäkin, silloin kun he pitivät valtaa suomensiionissa. Nyt heillä on parempi tilaisuus herätä, kun eivät saa enää kukkoilla herroina.Onhan tämä hellyyttävää tämä suuri into, millä tätä ehtoollista ajetaan omiin rukoushuoneisiimme. Ennen ei sakramenteilla ollut juuri mitään merkitystä, mutta nyt niillä jostain syystä on. Jopa niin ratkaiseva merkitys, että se toimii nyt jyvien erotteluvälineenä.
Jos et hyväksy, olet ulkona Jumalan valtakunnasta.
Minusta tänä on kuin huvinäytelmä, jonka seuraaminen ei naurata. - häseltynyt
Häkeltynyt, jos sinulle kirjoitettaisiin tuollainen vastaus, kuin itse kirjoitit¨, sinä syyttäisit, että henkilöösi käydään käsiksi.
Tästedes voisimme sopia, ettei itketä turhista, vaan luetaan rukouksen kanssa myös vastustajien mielipiteet. Sieltä voi joku siemen tipahtaa pellolle. - Häkeltynyt
häseltynyt kirjoitti:
Häkeltynyt, jos sinulle kirjoitettaisiin tuollainen vastaus, kuin itse kirjoitit¨, sinä syyttäisit, että henkilöösi käydään käsiksi.
Tästedes voisimme sopia, ettei itketä turhista, vaan luetaan rukouksen kanssa myös vastustajien mielipiteet. Sieltä voi joku siemen tipahtaa pellolle.Missä kävin käsiksi henkilöön? Puhuin hellyyttävästä innosta, sakramenteista erotteluvälineenä, sekä vertasin episodin piirteitä, kuin ne olisivat otteita hyvinäytelmästä.
- piippaappuup
15682 kirjoitti:
Kuulepas. Seurakunta iloitsee tästä tilanteesta. Pääsemme orjuudesta vapauteen. Sinne vapauteen me entistä ahkerammin kutsumme muitakin, tämä on voimia antavaa aikaa. Riemuvuosi.
Toki murhettakin on ja pelko siitä, että omat läheiset, jotka ovat ulkona, lähtevät kirkonmielisten eriseuraan
Mutta luottamus Jumalaan voittaa nuo pelot. Sillä ovathan läheisemme olleet pihalla ennen tätäkin, silloin kun he pitivät valtaa suomensiionissa. Nyt heillä on parempi tilaisuus herätä, kun eivät saa enää kukkoilla herroina.Minulle on opetettu, "Älkää silleen lapset olko, jotka kaikkinaisten opetusten tuulten mukaan horjuisi."
Kuinka minä voin yhtäkkiä kääntää mieleni näille uudistuksille? Kun opetus kaataa sen, jota rakkaat uskovaiset vanhempani ovat tähän asti opettaneet. Toinen jo päässyt viettämään sitä ihanaa juhlaa, joka Jumalan lapsille on varattu.
Olen näiden koetusten alla alkanut tutkia Augsburgin tunnustuskirjaa, jonka olemassaolosta en varmaan mitään tiennyt. Ja löydän, että näin on kristillisyydessämme ennen opetettu.
Nyt yhtäkkiä ne ovatkin arvotonta roskaa.
Kuinka voi yksi matkamies olla iloinen ja vapaa, kun vieraat opit riehuvat ympärillä, huudon kera (OM saarna jouluna).
- taneko
Jumala kohtelee ja tuomitsee meidät kaikki yksilöinä, sen että jos jotkut ovat olleet mukana vastoin tahtoamme kirkon tai helluntaiseurakunnan vääräoppisuudessa, ja lihallisuudessa, ei tee meistä väärin tekijöitä, vaan se tekee meistä oikeuden harjoittajia kuinka me vastustamme sellaista. Kirkko ei koskaan ole ollut täysin hyvä, eikä lähekkekkään; sen tähdenkö kirkosta tulisi lähteä pois. Se ei ole Jumalan tahto vaan koettaa tehdä kirkosta Jumalan mielenmukainen, jossa se on ollutkin monessa, mielestäni enemmän kuin moni helluntaiseurakunta, jossa rakkautta ei ole. Kirkossa on kirkon piiri, jotka ovat uskollisia Kristukselle, johon itse katson nyt kuuluvani. Ei kuulu teille saanko minä toteuttaa Jumalan rakkautta elämässäni, ei se teidän asianne ole mitä minä teen. Minä teen mitä teen, enkä toimi Jumalaa vastaan, niin eikö se ole hyvä. Mieluimminkin, jos asetatte hyvyyden ja teidän seurakuntasääntöjenne vastakkasuutta, siitä ei seuraa kuin juupas eipäs väittelyä. Teille ei kuulu yhtään tahdonko tehdä hyvää ihmisille, se on minun asiani, ja tahdon hyvää. Kirkon piiri toimii Kristuksessa, ja se on hyvä, siihen ei tarvitse laskea Kari Mäkistä, jota kirkon uskovat eivät hyväksy, ja jos on niin ymmärrettövättömyyttä, niin olkoon, se on niiden vika jotka sitä eivät ymmärrä.
- 15682
Taneko! Voit herätä tuosta kirkkopiiriunesta. eikö sinulla ole lampaan korvia, niitä, joita emmauksen tien kulkijat käyttivät? Eikö sydämesi lämpene, kun kuulet elävää jumalansanaa vanhimpien kautta? Kuinka voit viihtyä ja viipyä siellä piirissä?
Tee vain hyvää, jos pystyt. Mutta sillä et pysty sovittamaan sitä syntiä, että halveksit elävää jumalansanaa.
- Häkeltynyt
Onhan tuossa kirjoituksessa hyvää se, että nimimerkillä 15862 pyrkii kirjoittamaan niin asiallisesti kuin pystyy, vaikka vaikealta se näyttää pysyä erossa halusta ratkaista erimielisyys toisen persoonaan käymisellä.
Mutta mitään uutta tuossa ei esitetty.
Ehtoollinen on kaikkien kristittyjen uskontunnustus, ei vain esikoisten. Siksi ei tulisi eristäytyä
Ja mitä tulee kirkon rappioon, niin minä olen sitä ruotinut oikeiden ihmisten parissa. Ei täällä kannata räyhätä ja paukkujaan tuhlata. - Häkeltynyt
Jotkut tällä palstalla ovat yrittäneet perusteella maallikkohetoollista Jeesuksen kehotuksella:
"Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne." Luuk. 22:17.
Tuo Raamatun lainaus on valitettavasti kovin heppoinen sellaiseen. Syy on se, että tuo kohta voi tarkoittaa monta asiaa.
a) Jeesus tarkoittaa tuota nimenomaista hetkeä, jolloin opetuslapset olivat koolla yläsalissa. Nämä sanat tarkoittavat ehtoollisvieraan osuudesta ehtoollisella. Opetuslapset eivät olleet ehtoollisen toimittajina, vaan Jeesus. Opetuslapset vain antoivat maljan toiselle, sen jälkeen kun kukin siitä joi. Leivän kohdalla Jeesus sanoo; "Tehkää se minun muistokseni", mikä ilmaisee paitsi sen, että se on ehtoolliskokonaisuuden toinen osa, myöskin sen, että siinä on kyse ehtoollisvieraan "tehtävästä", osuudesta ehtoollisella.
b) Jeesus puhui vain maljasta, ei siis koko ehtoollisesta, niinpä Jeesuksen kehotuksessa ei ole kyse siitä, kenellä on oikeus olla ehtoollisen toimittajana.
c) Jeesus antoin tämän kehotuksen tuleville apostoleille, eli kirkon viralle.
d) Jos vielä uskoisimmekin, että tuo kehotus koskisi jokamiehen oikeutta, niin on tämä edellämainituista epäselvyyssyistä ja muutenkin ainoana kohtana Raamatussa liian vähän todistamaan mitään.- 15862
Vielä vähemmän nuo mainitsemasi paikat todistavat kirkon yksinoikeutta sakramentteihin.
Jos raamattu olisi sinulle tutumpi, niin muistaisit useita kohtia, jossa yksittäinen kristitty käyttää armonvälineitä. Ei ole kirkolla monopolia niihin, luulette vain. - numoerosarjalle
15862 kirjoitti:
Vielä vähemmän nuo mainitsemasi paikat todistavat kirkon yksinoikeutta sakramentteihin.
Jos raamattu olisi sinulle tutumpi, niin muistaisit useita kohtia, jossa yksittäinen kristitty käyttää armonvälineitä. Ei ole kirkolla monopolia niihin, luulette vain.Tässä olen omalta osaltani yrittänyt tuoda esiin sitä, että ne eivät kuitenkaan ihmistä pelasta, suoritetaan ne millä tavalla hyvänsä.
Ja tästä syystä, koska ne eivät ole pelastusopin keskeisiä kohtia, moni - myös minä- katsoo, että tällä tempulla halutaan vain hajottaa, jakaa tai puida lauma kahtia. - 15682
Rakas numerosarjalle. Palaa aloitukseen. Siellä näet perusteet. Kukaan kristitty, joka "pelkää ja rakastaa Jumalaa", ei voi olla mukana enää kirkon touhuissa, ainoastaan huutamassa parannusta. Sekin aika on että pitää tomutkin puhdistaa kengistä, todistukseksi heille. Sekin on rakkautta, kova yljän huuto.
- numerosarjalle
15682 kirjoitti:
Rakas numerosarjalle. Palaa aloitukseen. Siellä näet perusteet. Kukaan kristitty, joka "pelkää ja rakastaa Jumalaa", ei voi olla mukana enää kirkon touhuissa, ainoastaan huutamassa parannusta. Sekin aika on että pitää tomutkin puhdistaa kengistä, todistukseksi heille. Sekin on rakkautta, kova yljän huuto.
Olen lukenut avauksesi, mutta olen kanssasi eri mieltä.
En tiedä, mutta väitän, että Luther ei olisi hyväksynyt maallikkoehtoollisia. Ja väitän samaa LLL:stä.
Mutta pelastukseen tällä ehtoolliskysymyksellä ei ole mitään vaikutusta. Ihminen voi uskoa itsensä autuaaksi ilman, että hän käy ehtoollisella, vai uskallatko väittää toista? Se on seurakuntaoppia, tärkeä osa sitä, mutta pidettäköön se sellaisena.
Ei ole järkevää riidellä tai jopa pyrkiä hajottamaan seurakuntayhteyttä sen vuoksi. Siinä voi tulla tehdyksi syntiä puolin ja toisin. - ilkkasi
Jos se on noin, niin miksi niin kovasti tahdotte estää? Mutta palaa edelleen aloitukseen. Tässä ei nyt kysellä mielipiteitä, vaan totuutta.
- Häkeltynyt
ilkkasi kirjoitti:
Jos se on noin, niin miksi niin kovasti tahdotte estää? Mutta palaa edelleen aloitukseen. Tässä ei nyt kysellä mielipiteitä, vaan totuutta.
Missä siinä kirjoituksessa oli totuus. Perustelut ovat kuin harakanpesä, ei mitään Raamatusta, ei tunnustuskirjoista.
- numerosarjalle
ilkkasi kirjoitti:
Jos se on noin, niin miksi niin kovasti tahdotte estää? Mutta palaa edelleen aloitukseen. Tässä ei nyt kysellä mielipiteitä, vaan totuutta.
Mikäs minä olen estämään, en ole Karhua tai Haimilahtea estellyt toteuttamasta aikeitaan. Mutta ei se tarkoita, että olisin tyytyväinen tällaiseen asioiden hoitoon.
Aikaisempina vuosina on ollut tärkeää, että kuunnellaan myös niiden pienimpien ääntä eri kysymyksissä, ettei ketään tule pahennettua. Nyt sellainen on unohdettu, ja vahvemman oikeudella tehdään, kuten oma pää sanoo.
Sanoit, ettei tässä ole kyse mielipiteistä. Sinun kirjoituksesi, jos olet avaaja, on oikeastaan pelkkää mielipidettä. En löydä siitä mitään selkeitä viittauksia totuuteen.
Nyt olen kaksi kertaa palannut aloitukseen. Olen edelleen kanssasi eri mieltä. Jumala siunatkoon meidän molempien taivasmatkaa, jota erimielisinä tämän asian suhteen joudumme jatkamaan. Toivon mukaan saat malttia, ettet jatkossa kovin heitä kanssapalvelijoitasi torniin. Siitä ei kuningas tule pitämään. - Häkeltynyt
15862 kirjoitti:
Vielä vähemmän nuo mainitsemasi paikat todistavat kirkon yksinoikeutta sakramentteihin.
Jos raamattu olisi sinulle tutumpi, niin muistaisit useita kohtia, jossa yksittäinen kristitty käyttää armonvälineitä. Ei ole kirkolla monopolia niihin, luulette vain.15862 kommentoi: "Jos raamattu olisi sinulle tutumpi, niin muistaisit useita kohtia, jossa yksittäinen kristitty käyttää armonvälineitä."
Lyö ne useat Raamatun kohdat pöytään, jos niitä kerta siellä on.
Nämä separatistien otteet muistuttavat nurkkasaarnaajien otteita. Nurkissa, salassa ja opetetaan yhtä ja toista, oppimattoman kansan edessä villitään ja yllytetään, mutta kasvotusten, avoimesti ja oikeasti asioista perillä olevien tahojen kanssa avoimesti ei asioita kyetä käsittelemään.
Syykin siihen on selvä, ei ole paukkuja, ei ole asiaosaamista. He itsekään eivät tiedä, mitä ovat tekemässä. Into ja varmuus perustuu ihmisauktoriteettiin, joukkovoimaan, joukkosuggestioon ja vahvimman oikeuteen. - oikeasuunta
Hei häkeltyvä. Sinä singahtelet keskustelusta toiseen jauhamassa vihaasi. Pysähdy.
Yrität jatkuvasti tuoda julki tietämystäsi. Kuitekin tarvitset apua tuohon raamatun tuntemiseen???
Moitit muita salamyhkäisyydestä ja itsekin toimit nimimerkillä.
- kiitos-avaaja
Harvoin saa lukea näin hyvää avausta ja perusteluita
- Häkeltynyt
Jos nämä perustelut ovat joidenkin esikoisten mielestä hyviä, niin en ihmettele, miksi monet krisitityt ja saarnaajat ovat niin pihalla Jumalan sanaan liittyvissä asioissa.
Ja jälki on sen mukaista. Norsu lasikaapissa. Innostus kuin hurmahengillä ikään.
Ei näissä perusteluissa ole mitään tolkkua. - kuuntelijaetelästä
Häkeltynyt kirjoitti:
Jos nämä perustelut ovat joidenkin esikoisten mielestä hyviä, niin en ihmettele, miksi monet krisitityt ja saarnaajat ovat niin pihalla Jumalan sanaan liittyvissä asioissa.
Ja jälki on sen mukaista. Norsu lasikaapissa. Innostus kuin hurmahengillä ikään.
Ei näissä perusteluissa ole mitään tolkkua.Juuri tuosta asiasta, minkä häkeltynyt mainitsi, ovat paljot kristityt olleet huolissaan.
Suuri osa esikoisten saarnaajia on täysin ulkona kirkkomme tunnustuskirjoista ja siten ulkona Lutherin opetuksista. Raamattua tulkitaan oman korvasyyhyn ja oman kunnian pohjalta.
Ja vielä Rytilä menee sanomaan, että Tunnustuskirjat ovat aikansa lapsia.
Silloin Pyhä Henki ja Hänen ohjauksensa on myös hylätty ja on siirrytty lihaa tyydyttävään ihmisoppiin.
On myös siirrytty jesuiittain oppiin, tarkoitus pyhittää keinot, ja Lutherin sijaan oppi-isäksi on otettu kolmannen valtakunnan propagandaministeri: Kun valehdellaan tarpeeksi paljon ja isosti, alkaa itsekin niihin valheisiin uskomaan.
- voiaikoja
Vai niin. Valheilla voi perustella kaikkea. Kirkossa kaikuu enemmän raamatun mukainen Jumalan sana kuin esikoisten nykyisissä menoissa, joissa kehutaan entisiä hyviä kristityitä ja kiinnitetään usko ihmisiin.
- ilkkasi
Miten voit väittää jotain noin absurdia. Seuroissa saa usein kuulla oikeaa jumalansanaa. Missäköhän seuroissa sinä olet oikein ollut?
Avaus oli hyvä.
Kannattaisi rukoilla, että asia avautuisi ennen kuolemaasi.
Muista kuinka monet pahenivat Jeesuksen puheisiin. Eikö olekin vaikea tunnustaa itsensä sellaiseksi? - ilkkasi
Just näin. Vastustajien perustelut ovat juuri kuten aloittaja sanoo, sokeiden huitomista.
- äänitakapenkistä
Aloittajalle lyhyesti kertauksena:
1) Lutherin mukaan ehtoollinen ei ole riippuvainen jakajan sieluntilasta.
2) kirkon tilasta on kärsitty koko etsikkoaikamme ajan, eihän muutoin olisi tarvittu koko herätysliikettä.
Kirkko ei ole muuttanut kaavojaan yhteneväisiksi katolisen kirkon kanssa. Tunnuskirjatkin ovat entiset.
3) annetaan täysi tuki myös hyllytetyille saarnaajille, koska he eivät ole saarnanneet vastoin jumalansanaa (näinhän todettiin saarnaajaikokouksessa loppiaisena 2016).
Lyhyesti: ainoa peruste on, että GP ja OM vaativat sakramentteja omiin käsiin ja alistumista kuuliaisuuteen heitä kohtaan.Muu on selittelyä.- ilkkasi
1. Lutherin mukaan paavilainen messu-uhrioppi on eksytyksistä suurin. Siihen ei pidä osallistua. Lue siis paremmin tai enemmän.
2. Kirkko on muuttanut kaavat. Tutki vaikka Sariolaa, hän kertoo melko rehellisesti.
Kirkko on hylännyt tunnustuskirjojen mukaisen opin ja opetuksen. Lue vaikkapa schmalkaldenin opinkohdat. Lutheria omimmillaan.
3. Ei anneta tukea hyllytetyille. Sydän ei vastaa aamenta heidän saarnoilleen. Toki on muitakin, jotka ovat metsässä, mutta vielä lymyilevät. Kyllä nuokin joskus jotain oikein puhuvat, mutta...
Lapin vanhimmat ovat oikeita työntekijöitä. Eivät itsessään, mutta armosta. Eivät täydellisiä, vaan heikkoja. Mutta kannetaan heidänkin kuormia... - karvaturpaani
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta...
Jotenkin toivoisin, että keksisimme tavan, jolla vältettäisiin toisin ajattelevien loukkaantuminen ja ahdistuminen. Onkohan sellaista olemassa?
Mutta silti tämä irtiotto oli tehtävä, sielujemme autuuden tähden. Vanhassa testamentissa on pelottavia esimerkkejä siitä, jos ei erottaudu epäjumalan palvelemisesta.
- äänitakapenkistä
Ei saa sekoittaa kristllisyyttä.
1) Lutherin tarkoittama katolilainen messu-uhrioppi ei ole edelleenkään Suomen evl kirkossa. Sanamuoto on nykysuomella sama kuin mikä oli Agricolan aikana.
2) kirkko on iätajat muuttanut kaavoja kielen kehityksen mukaan, eikä nykyinen kaava poikkea Agricolan aikuisesta.
Kiista tästä muistuttaa leeviläisten kiistaa uudesta Boremannin postillan käännöksestä jota he pitivät väärennöksenä. Kiista johti leeviläisten eroon. GP: n isä JP kävi 1967 Sten Johanssonin kanssa kirjeenvaihtoa "väärentämättömien" postillojen kaupasta lapinvanhinten selän takana.
Sariolaa en lue, minulle riittää näissä asioissa Raamattu, Luther, LLL ja Raattamaan kirjoitukset.
3) jos hyllytetyt eivät kerran ole tähänkään asti saarnaajien kokouksenkaan mukaan saarnanneet Raamattua vastaan, tuskin heidän julistustaa kannattaa hyljeksiä, se olisi nousemista PH:ä vastaa.
Heidät hyllytettiin, koska he olivat eri mieltä GP:n ja OM:n hallinnollisesta päätöksestä Suomen sakramenttiasiassa, siis hallinnollisesta, koska siirtymäkauden ajan saa käydä kirkossa ehtoollisella. Muutoinhan kysymyksessä olisi ehdollinen synti !- luevaan
Taas rusahti takap...
Myönnän, tieto lisää tuskaa. Jos haluaisit kuitenkin lisää tietoa, niin lue. Siitä hedelmänä ymmärtäisit tämän kiistakysymyksen kauheuden. Ei tarvitsisi sotia Jumalaa vastaan.
Surkeinta kuultavaa on juuri tuo; väittää tiukasti ja solvaa törkeästi. Eikä suostu edes ottamaan asioista selvää, vaikka melkein kirjat kannetaan käteen. "en lue" - Anonyymi
Äänitakapenkistä kirjoitit juuri oikein erittäin oikein . Hävetkää separaattorit !!!!
- äänitakapenkistä
Sodin kristillisyyden hajotustyötä vastaan.
Jos Luther oli sitä mieltä, että ehtoollisen jakajan sielun autuudentila ei vaikuta ehtoolliseen, niin se riittää minulle. (Iso katekismus)
Jos LLL ei lähtenyt silloisten separatistien mukaan eroamaan kirkosta sen vuoksi, että he vaativat ehtoollisen jakajalta uudestisyntymää. (Hulluinhuonelainen)
Hyllytetyt saarnaajat eivät ole puhuneet vastoin Raamattua eli ovat puhuneet sitä, mitä PH on kirkastanut. Saarnaajienkokous, loppiainen 2016) Mitä muuta tarvitaan?
Kirkossa esiintyy aina pääkallonpaikkaa myöten monenmoista torvensoittajaa, mutta se on heidän oma vikansa ja he vastaavat aikanaan puheistaan. Sen takia ei elävää kristillisyyttä tarvitse hajottaa eikä saarnaajia hyllyttää. Muu syy siihen on.- ilesan
Katsokaamme esikuva Jeesuksesta. Hän halusi viettää ehtoollisen omiensa kanssa. Salli kyllä Juudaksen tulla sinne...
Tunnustuskirjat näkee asian tiukemmin. Kirjoittavat, etteivät anna ehtoollista ilman koettelemista.
Jos L tai LLL eläisivät tätä aikaa, he kyllä opettaisivat vanhimpien kanssa samoin.
Pidättele vähän siellä takapenkissä. Hyh, mikä haju. - Anonyymi
Äänitakapenkistä pidän erittäin paljon sinun kirjoituksestasi. Kristillisyys hajotettiin kun oman vanhurskauden rietas pääsi saarnaamaan
Äänitakapenkistä meidän tulee kuitenkin muistaa ettemme ala vihaamaan rukoushuoneella kävijöitä mutta omat ehtoolliset ovat rikos ja synti . Jos uusi ehtoollikaavaava on ymmärretty että se lähentyy katollista kirkkoa sekin on valhe vaan se vaan näyttää niinkuin se lähestyisi se päinvastoin enemmän yhdistyy luterilaiseen uskoon
- 121527
" Olemme kärsineet tuosta kuolleenuskon kirkon luopumuksesta kymmeniä vuosia."
Haluaisin korjata, että pikemminkin 160 vuotta. Ei kai esikoisuuden historiassa ole ollut yhtään vuotta, että olisi voitu luottaa hengellisissä asioissa kirkon opetukseen. Kirkon tunnustus ja Lutherin laatima perusta sen sijaan on edelleen voimassa!
Tämä kirkon alennustila on otettu vain tekosyyksi. Todelliset syyt ovat kokonaan muita. Toki alennustila on totta, mutta se ei oikeasti ole syy tällaiselle protestille.
Kyllä sen näkee jo siitä, että oli tarve jopa "muiluttaa" Inkerin piispaa, kun tämä haluaa maahansa saada lähetystyötä.- teuta01
"1215272."
.
KORJAISIN VÄHÄN : ES/LESTOISTA ON PUHUTTU 1872 -1873 ..JA VARMIMMIMMIN 1874 Sen jälkeen siitä on varteen otettavia asia yhteyksiä , se teke n.142 vuotta.
mitä ne oli sitä ennen ? teeppä pieni kommentti,,,
- Perusessu
Pari näkökohtaa 1. Tunnustus ei ole muuttunut, miten voi olla esim. Homo tai naispappeus asiassa kirkolla raamatunvastaiset kannat ja joku meinaa ettei tunnustus ole muuttunut??
2. Asia hoidettu rakkaudettomasti, mielestäni on malka silmässä, jos tämä on perusteena, koska rakkaus on sellainen, ettei se etsi omaa etuaan eli
Kysymys on varmasti rakkaudesta, mutta se tulee lähteä oman sydämen kautta.
3.tulee epäsopua perheissä, suvuissa yms. Tällä perusteella saa varmaan kannattajia, mutta sekään ei ole raamatullinen, koska Jeesus sanoo, ettei hän tullut tuomaan rauhaa vaan miekan... Joka rakastaa enemmän isäänsä tai äitiänsä kuin minua ei se ole minulle sovelias jne.
Hp sanoi eräässä saarnassaan, ettei tule riidellä asioista mikä ei ole autuuden perustus, joten olkaamme rauhallisella mielellä.- 41822
Naispappeusasiassa kirkko tunnustaa, että se on Raamatun vastainen. Siitähän laadittiin oikein asiakirja, että niiden oikeudet kirkossa, jotka eivät hyväksy naispappeutta, turvataan.
Naispappeutta ei ole tunnustuskirjoissa. Se on joku alempi päätös.
Myöskään homoliittojen hyväksyminen ei ole tunnustuskirjoissa. Raamatunmukainen opetus tässä on laajalti käytössä. piispat eivät edusta koko kirkon kantaa. Kirkossa on lukuisia muitakin herätysliikkeitä, jotka pitäytyvät Raamattuun.
Itse asiassa en ole sakramenttien rukoushuoneille ottoa vastaan, mutta tapa, jolla se on hoidettu on törkeä:
- Sakramenttitoimikunnan lopputuloksen ohittaminen. Ehdotti asian jatkotutkintaa.
- Saarnaajienkokouksen päätöksen, lähettää sakr. toimikunta SS keskustelemaan,
ylikävely.
- Ehtoollisten aloittaminen ilman päätöksiä. Vastoin voimassa olevaa saarnaajainkokouksen päätöstä vuodelta, 2003.
- Lapinlähetyksen pyytäminen ohi saarnaajainkokouksen. (Ilman valmistelua.)
- Usean lähetysmiehen hyllyttäminen,
- Inkerin lähetystoiminnan tilapäinen kieltäminen,
- Inkerin piispan "muilutus". - äänitakapenkistä
GP ja OM ovat siirtäneet sivuun kaksiteräisen miekan ja alkaneet käyttämään astaloa.
- purtsiko
Olette vastustajat niin oman asianne lumoissa, ettette opi mitään, vaikka rautalangasta vääntäisi. Järkikulta!
Mikä kinkku kuukuppi muka on, että ...
Kyllä hänet otetaan kesällä vastaan.
Rauhoittukaa, sanoisi Purtanen. - teuta01
äänitakapenkistä kirjoitti:
GP ja OM ovat siirtäneet sivuun kaksiteräisen miekan ja alkaneet käyttämään astaloa.
On se kumma että he vielä toimii , minä sanon että heidän, Lampunjalkansa on
JEESUS jo siirtänyt pois paikaltaan , ja siksi tälläistä tapahtuu , kuin nyt tapahtuu.
.
Jos sanon kovin se on kuitenkin totta ,niin että jotain olisi tehtävä. Ei riitä että
gp ,om olisi sirtäneet kaksiteräisen sivuun ,vaan kohta heillä ei ole mitään
millä voisivat puolustautua, ei atsaloakaan. en sano paremmin.
- jippiijii
Hyvä aloitus.
Uskomatonta, ettei vastustajat äkkää.
Vai onko? Taitaa olla uskomatonta, että joku harva sielu asian ymmärtää. Kyllä on syytä olla onnellinen. - hyväsuunta
Perusteet sakramenttien otolle ovat selvät. Vastustajat eivät ole niitä pystyneet kumoamaan jumalansanalla.
- äänitakapenkistä
Ei ole pystyneet kumoamaan ??
Siihenhän riittää jo 1. käsky: Minä olen Herra sinun jumalasi, älä pidä muita jumalia. - totuus_esiin
3.käsky
Älä sano väärää todistusta.
Jumalan Sanaa tämäkin. Isolla kirjoitettuna.
- herätkää
kirkko teille jumala ja luther,purtsi,kuukaappi ,inkeri,ja voisi jatkaa mitämaailmasta teille tulee jumalia lisäksi
- Selkokielellä
Kirkko = seurakunta
Luther = uskonpuhdistaja
Purtsi = saarnaaja
Kuukauppi = piispa
Inkeri = lähetyskenttä
Voisi jatkaa mitämaailmasta tulee jumalia lisäksi = Raamatun lisälehtiä väärän seurakuntaopin tueksi - saattojoukkosiellä
No tulihan se sieltä kirkko on teijän seurakunta eikä kristillisyys Irjaa ja Karia kyllä on parempi kuunnella kuin elävää Jumalansanaa
tehkää parannus ennenkuin se on liian myöhäistä
- reuma
Joo, eivät ole pystyneet kumoamaan. Kyllä heitä muutaman vuoden päästä nolottaa, kun asia kirkastuu.
Mutta tervetuloa sitten joukkoon. Mieluiten tietenkin oven kautta.
Muistetaan me, ettemme vain ylpisty. Se on suuri lahja, että saamme ymmärtää asian. - hyväsuunta
Tämä on ollut hyvä keskustelu, tosin hyvin inhimillinen.
Eiköhän lopeteta asian käsittely täällä ja jatketaan seuroissa.
Painetaan kylmät rinnat vastakkain ja lämmitetään toisiamme.- voikökkö
Kallista puhetta hyväsuunta!
- eiväsytävaroittamastarak
Perkele ei päästä omiaan irti tuosta kuolleesta kirkosta.
- 15862
Joo samaa mieltä, että tämä netissä valvominen ei paljon rakenna, vaikka tosin tämä ketju on tuonut hyvin sakramenttiasian tärkeyttä esiin. Kiitos aloittajalle ja monille rakkaille uskoville(tiukkiksille) kommenteistanne. Minä suljen nyt netin ja toivon ettei tarvitsisi näitä palstoja enää tutkia. Menee kallis armon aika hukkaan??? Toivon ja pyydän Taivaan Isältä, että saisin voimaa olla pois täältä. Arvaan, että huomenna uteliaisuus tulee ja mietin, että kuinkahan teuta ja häkeltynyt ja te veljet olette tähän suhtautuneet. Voi, kun minä olen surkea ja pieni nappula. Jääkää Jumalan rauhaan. Halitaan seuroissa ja iloitaan Ylipaimenen johdatuksessa.
- Anteeksiantoristiltä
Usko jonka Jeesus vaikuttaa ... Usko on lahja . Risti täytti kaiken lain ja kirouksen . Miksi kiroatte niitä jotka Jeesus on sovittanut armosta. Rakkaudessa ei Ole pelkoa sanoo raamattu.
- uhbgtfce
Sinä sen tunnustit tällaistenrikollisten kristittyjen puolesta!
uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä eikä rikollisia kristittyjä:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
Ei Jeesusta seuranneet Jeesusta ristille asettaneet vaan kristityt joiden oppi elää edelleen ja nyt ei pilkata kuninkaaksi vaan Jeesusta elukkana teurastamisen opein.
Jeesuksen evankeliumi Johanneksen mukaan;
1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10558668#comment-54486271
"TEU.
2.4.2012 09:30
2. jUMALA HEITTI KRISRTUKSEN PÄÄLLE KAIKKIEN IHMISTEN SYNTIVELAN
JA HEIDÄN ANSAITSEMANSA RANGAISTUKSEN , JA HÄN OLI " LYÖTYNÄ "
HEIDÄN RIKKOMUSTENSA TÄHDEN JAKEET 4-5. . HÄNESSÄ ITSESSÄÄN EI OLLUT VÄÄRYYTTÄ EIKÄ SYNTIÄ , VAAN HÄN KANTOI TOISTEN SYNNIT . JUMALAN KARITSANA , HÄNET TEURASTETTIIN, VERI UHRINA SYNTISTEN PUOLESTA ."
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
7:19 "Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2342454Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691776Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881620- 561549
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147146790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1411249Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2451173- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56929Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62847