Skodalla kestävin hihna

simplistiClever

Skodan 1,6 TDI:n jakopään hihnan vaihtoväli on 210 000 km ilman aikarajaa !

Aika järkevää tehdä kestävä hihna-jakopää systeemi.

21

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5plus4

      Tuo samahan on ainakin myös v2012 vuosimallin Seatin Alteani 170 hv:n 2.0 TDI:ssä.
      Eli luultavasti kaikissa tai lähes kaikissa VW-konsernin käyttämissä moottoreissa.

    • Audi-öljynpoltin

      Eikös jakoketjun ja DSG:n pitänyt kestää auton iän? Ja kuinkakos sitten kävikään. Onneksi maahanatuoja tuli kuluissa vastaan - eikäkö eipäs tullutkaan ja siitäkös entiset asiakkaat tykkäsivät kyttyrää.

      • Hereillä_haloo

        Niin, huomasitko nyt olleen kyse hihnoista, ei ketjuista. Eikä varsinkaan DSG:stä.


      • Audi-öljynpoltin

        Ymmärrän tilannettasi, et osaa yhdistellä asioita. Jatka vain lapsenuskoasi 210 tkm/ikuiseen jakohihnaan. Hihnan täytyy kestää se minkä tehdas on kertonut.


      • röllipoltin

        Miksi jatkat epätoivosta kampanjaasi vuodesta toiseen? Monet merkit käyttävät vastaavaa vaihtovälisuositusta.


      • Hereillä_haloo
        Audi-öljynpoltin kirjoitti:

        Ymmärrän tilannettasi, et osaa yhdistellä asioita. Jatka vain lapsenuskoasi 210 tkm/ikuiseen jakohihnaan. Hihnan täytyy kestää se minkä tehdas on kertonut.

        Tietysti täytyy kestää. Eikö näin sitten tapahdu? En ole kuullut etteikö. Minulla ei ole kokemusta, kun vaihdan autoni huomattavasta aikaisemmin.
        Ei minulla kylläkään ole kokemusta ketjusta eikä dsg:stäkään. Sellaisia ei autoissani koskaan ole ollut. Enkä tosiaan taida ymmärtää näiden yhteyttä hihnaan enkä siten yhdistääkään näitä asioita. No moottorit ja muu auton tekniikka ei ole vahvimpia alueitani. Minä ostan aina auton kulkuvälineeksi, en pelkkää moottoria, hihnaa, ketjua, en muutakaan yksittäistä teknistä vimpainta. Toistaiseksi autohankintani ovat olleet onnistuneita.,

        Hihna kyllä tarkistetaan määräaikaishuollossa joskus noin sadantuhannen tms nurkilla. Kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei tällä ole mitään tekemistä lapsenuskon tai ylipäänsäkään uskon kanssa.


    • kuisOikeinOn

      Eikös noissa ole aikarajakin, ainakin huoltoliikkeiden sivuilta löytyy 210tkm/6vuotta.

      • simplistiClever

        Se tässä juuri on se juju : Ei aikarajaa ja 210 000 km.
        Siis Ocu 1,6 tdi ilman mitään DSG:tä, kun onmanuaali vaihteisto, niin kestää.

        Ei tarvii kuin öljyt vaihtaa imemällä öljytikun reiästä pois ja voi vaihtaa vähän useamminkin kuin 30 000 km välein, kun ei maksa ku halvat öljyt.


      • Se_juju_siinäkin
        simplistiClever kirjoitti:

        Se tässä juuri on se juju : Ei aikarajaa ja 210 000 km.
        Siis Ocu 1,6 tdi ilman mitään DSG:tä, kun onmanuaali vaihteisto, niin kestää.

        Ei tarvii kuin öljyt vaihtaa imemällä öljytikun reiästä pois ja voi vaihtaa vähän useamminkin kuin 30 000 km välein, kun ei maksa ku halvat öljyt.

        Joo vaihteisto kestää, mutta kaksoismassavauhtipyöriä on vaihdettu hyvinkin pienillä kilometreillä tuohon 1,6 litraiseen. No se maksaa vain pari tonnia, paitsi jos menee takuuseen.


      • simplistiClever

        Kun on mekaaninen vaihde ja käyttää riittävän pieniä vaihteita, niin säästää voimansiirtoa. En ole kuullut, että 1,6 TDI:hin olisi vaihdettu massapyöriä, jos on manuaalivaihde. Nyt on ite ajanu 150 000 km eikä ole oireita.


    • TällainenOnParempi

      On myös sellaisia auton moottoreita, joissa on jakopää kettingillä, ja jossa ei ole lainkaan vaihtoväliä. Eli siis kestävät moottorin oletetun käyttöiän. VWGroupin moottorit eivät kuulu tähän kategoriaan...

      • joskusNeLoppuu

        Ja kuitenkin ketjuja vaihdetaan ihan yleisesti kaikkiin merkkeihin.
        Kiristimet eivät ole ikuisia, eikä mikään ketju.


      • kaksitapaa
        joskusNeLoppuu kirjoitti:

        Ja kuitenkin ketjuja vaihdetaan ihan yleisesti kaikkiin merkkeihin.
        Kiristimet eivät ole ikuisia, eikä mikään ketju.

        Muihin merkkeihin niitä ketjuja vaihdetaan suunnitellusti. Vwllä pyytämättä ja yllättäen.


      • Mercedesisti
        joskusNeLoppuu kirjoitti:

        Ja kuitenkin ketjuja vaihdetaan ihan yleisesti kaikkiin merkkeihin.
        Kiristimet eivät ole ikuisia, eikä mikään ketju.

        Ei esim. Mercedeksen ketjua tarvitse vaihtaa ollenkaan vaan se on huoltovapaa. Tietysti mikään ei ole ikuista mutta mitään erillistä kilometrimäärää tai aikarajaa ketjun vaihdolle ei ole sen enempää kuin vaikka tuulilasin vaihdolle tai mäntien vaihdolle vaan kaikkia näitä voi käyttää niin kauan kuin kestää. Jos ketju kestää esim. 700.000km tai 800.000km niin se käytännössä kestää sen mitä koko muukin auto. Eivät moottorin mitkään muutkaan osat toki ole ikuisia vaan esim. laturi, jäähdytin, ruiskutussuuttimet tai vaikka kiertokanki voi kulua loppuun ja tulla tiensä päähän ja sitten vaihdetaan uusi jos halutaan vaihtaa tai sitten ostetaan vaikka kokonaan uusi auto tai uusi moottori mutta ketju ei poikkea tästä mitenkään siis. Hihna sen sijaan on huoltokohde joka tulee tarkastaa ja/tai uusia juuri esim. 6v. tai 120.000 km tai sitten vakka 210.000 km välein.


      • simplistiClever

        Mutta ketjun kiristin voidaan joutua vaihtamaan alle 200 000 km:n ajon varsinkin jos on kulunut lähes 10 vuotta. Skoda 1,6 TDI:n hihnan vaihtoväli on vasta 210 000 km:ssä.
        Jos imaset öljyt tikun kautta ja pystyt vaihtamaan suodattimen vaikkapa 25000 km:n välein, on 200 000km:ssä huoltoihin mennyt 8 x 50 euroa eli 400 !


      • japsikestääjasäästää

        Täällä 320 tkm ajettu samalla ketjulla ja kiristäjällä. Ei rallata. Eikä ole skooda.


      • Mercedesisti
        simplistiClever kirjoitti:

        Mutta ketjun kiristin voidaan joutua vaihtamaan alle 200 000 km:n ajon varsinkin jos on kulunut lähes 10 vuotta. Skoda 1,6 TDI:n hihnan vaihtoväli on vasta 210 000 km:ssä.
        Jos imaset öljyt tikun kautta ja pystyt vaihtamaan suodattimen vaikkapa 25000 km:n välein, on 200 000km:ssä huoltoihin mennyt 8 x 50 euroa eli 400 !

        Öljyjen ja öljynsuodattimen lisäksi vaihdetaan tuossa 200.000 km aikana useampaan kertaan moottorin ilmansuodatin, sisäilman suodatin, polttoainesuodatin, jarrunesteet ja sytytystulpat bensakoneessa tai dieselissä hiukkassuodatin. Sen lisäksi lasinpyyhkijät ja palaneet polttimot nyt ainakin. Ehkä jarrupalat ja jarrulevyt myös. Lisäksi mahdollisesti moniurahihna ja pyöränlaakereita yms. kuluvaa osaa. Realistisemmin sanottuna menee huoltoihin siis n. 200€ x 8 = 1600€ vähintään ja silloinkin vain niin jos huolto tehdään vain osat uusimalla, useinhan se huolto on sen lisäksi auton tarkastelemista joka maksaa toiset 200€ per tarkastuskerta eli sitten voikin arvioida jo yli 3000€ huoltoihin jos autoa huolletaan ohjeiden mukaan kaikkine tarkastuksineen yms. Se hihnakin pitää tarkastaa erikseen vaikka ei vaihdettaisi.


      • 10plus3
        Mercedesisti kirjoitti:

        Öljyjen ja öljynsuodattimen lisäksi vaihdetaan tuossa 200.000 km aikana useampaan kertaan moottorin ilmansuodatin, sisäilman suodatin, polttoainesuodatin, jarrunesteet ja sytytystulpat bensakoneessa tai dieselissä hiukkassuodatin. Sen lisäksi lasinpyyhkijät ja palaneet polttimot nyt ainakin. Ehkä jarrupalat ja jarrulevyt myös. Lisäksi mahdollisesti moniurahihna ja pyöränlaakereita yms. kuluvaa osaa. Realistisemmin sanottuna menee huoltoihin siis n. 200€ x 8 = 1600€ vähintään ja silloinkin vain niin jos huolto tehdään vain osat uusimalla, useinhan se huolto on sen lisäksi auton tarkastelemista joka maksaa toiset 200€ per tarkastuskerta eli sitten voikin arvioida jo yli 3000€ huoltoihin jos autoa huolletaan ohjeiden mukaan kaikkine tarkastuksineen yms. Se hihnakin pitää tarkastaa erikseen vaikka ei vaihdettaisi.

        Näinhän se. Ja tuossa luettelit normaalit vasta kuluvat osat. Jos jotain särkyy tuon 200.000km:n aikana niin ne kustannukset päälle.
        Rikkoutumisia saattaa jo 200.000 km:n aikana tulla, jopa todennäköistäkin monilla merkeillä.

        Auton omistaminen ja sillä liikkuminen ei ole ilmaista. Eikä tuo hihnan vaihtovälin pituus ole todellakaan ainoa kustannuksiin vaikuttava juttu ensimmäisen 200.000 km:n aikana.


      • simplistiClever
        Mercedesisti kirjoitti:

        Öljyjen ja öljynsuodattimen lisäksi vaihdetaan tuossa 200.000 km aikana useampaan kertaan moottorin ilmansuodatin, sisäilman suodatin, polttoainesuodatin, jarrunesteet ja sytytystulpat bensakoneessa tai dieselissä hiukkassuodatin. Sen lisäksi lasinpyyhkijät ja palaneet polttimot nyt ainakin. Ehkä jarrupalat ja jarrulevyt myös. Lisäksi mahdollisesti moniurahihna ja pyöränlaakereita yms. kuluvaa osaa. Realistisemmin sanottuna menee huoltoihin siis n. 200€ x 8 = 1600€ vähintään ja silloinkin vain niin jos huolto tehdään vain osat uusimalla, useinhan se huolto on sen lisäksi auton tarkastelemista joka maksaa toiset 200€ per tarkastuskerta eli sitten voikin arvioida jo yli 3000€ huoltoihin jos autoa huolletaan ohjeiden mukaan kaikkine tarkastuksineen yms. Se hihnakin pitää tarkastaa erikseen vaikka ei vaihdettaisi.

        ( 200x8 ) - ( 50x8)= 1200 euroa tuli eroa, mutta poltin ei maksa kuin 4 euroa eikä ilman suodatinkaan tarvikeliikkeessä montaa kymppiä maksa. Sitä paitsi Skodassa on huoltoväli 30 000 km, joten 8x50 euroa riittää noihin polttimiin ja ilmansuodattimiin sekä aineiden(ilmastointi,jarruneste..) eli 6x50 on 300 euroa ja silloin jää 100 euroa noihin polttimoihin ( 4eur ) sekä kerran joutuu sulan vaihtaan, mutta siinä se on Skodan huoltokustannukset 200 000 km:iin : 400 !


    • se-kestää-loppuun-asti

      Ja nyt on tullut öljyssä uiva hihna, ei ole vaihdettava, ajetaan romikselle asti.

      • Raija.Pi

        Nähtäväksi jää, mutta mielenkiintoinen ratkaisuna kyllä. Öjyyn tiivistyy monenlaista palamisjätettä, jotka eivät paranna kumihihnan elinikää. Ei edes vahvistetun hihnan. Öljyjä vaihdellaan auton eliniän aikana, mutta hihnan pitäisi kestää kaikki rikkihappokylvyt sun muut. Fordin 1,0T:stähän tässä puhutaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe