Jopa aikuisetkin syyttelee

murskana

Oon ollu jo muutaman vuoden masentunut ja kerroin vähän liian avoimesti mun kavereille siitä ja sit ne pisti poikki ja mä pitkään yritin korjata ja lopulta kävi niin et otin yhteyttä vaikka en sais. Tiedän, tämä on väärin. En voi enää sille mitään ikävä kyllä, joten älkää vittu enään puuttuko siihen asiaan. Mä olen pyytänyt joka vitun ikisen tekoni anteeksi ja yrittäny keksiä jotain kivaa. Mitä saan? Vihat ja syyttelyt niskaan. Mua on vuoden ajan syytelty, haukuttu, loukattu, varmaan jopa vihattukin ja edelleen. Mua vituttaa se, että mä olen tehnyt kaikkeni. Aivan kaikkeni. Niin silti mua haukutaan ja vihataan. Tähän ryhtyy aikuisetkin mukaan.
Eräs aikuinen taas syytti mua ku meillä oli riita, ku molemmat oli ymmärtäny väärin. No minä selvitin asian ja sanoin et "joo mä ymmärsin väärin oon pahoillani" Vastaus: "Sä et enään ikinä hoida mun hevosia, nyt tai koskaan. Hyviä jatkoja." Sanoin vaa että joo jatkot.. Huomaaks kukaa muu mitään? Tää henkilö X ja minä ymmärrettiin yks sama asia väärin. Minut leimattiin taas syylliseks. Mä yritän ja yritän selvitä masennuksesta mutta mä en pysty kun mua haukutaan ja syytellään koko ajan. Se pistää mut tosi paskaks. Etenkin se että aikuisetkin tähän ryhtyy... Nykyään ne pitää mua pahana, erittäin vaarallisena.
Mä oon tosi surullinen. Mun paras kaveri jonka tunsin 14vuotta, joka päivä sano mulle "Ymmärtkö sä, että SÄ olet syyllinen koko tähän paaskaan?" "Vittu kun tää kaikki on sun syytä, yritä helvetti ymmärtää se." "SINÄ OLET VITTU SYYPÄÄ" Kertaakaan en oo näiltä henkilöiltä kuullu pyytävän multa anteeks... Kai mä sit oon vaa niin vitun paha ja erittäin vaarallinen henkilö et mä ansaitsen tän. Mä oikeesti haluisin tehä tästä jutusta julkisen. Mä oon moneen kertaan niille sanonu, että ymmärtääkö ne miltä musta tuntuu ku mut on leimattu niin syylliseks henkilöks. Tähän on vaa naurettu. Tunnen oloni niin arvottomaks. Haluisin vaan että ne oikeesti ymmärtää, että myös ne on tehnyt väärin. Koskaan eivät oo sitä mulle maininnut.
Yritin vielä näiden ihmisten takia tappaa itteni.. Näin alas ne mut sai ja nyt ovat onnellisia. Mä en enään halua tollasten ihmisten kanssa olla, mut haluun, että ne ymmärtää mitä ovat tehneet ja joskus tulisivat mulle jotain siitä sanoo. Ei sitä että "vittu sä oot syyllinen, miten sä kehtaat, sä oot yks helvetillinen paska yms... " Nään näistä henkilöistä unia, missä ne potkii mua ja tahallaan tönii. Nauraa mulle ku teen jotain väärin tai esim. liukastun ja se on rajottanu mun elämää.. Voiko tälle asialle tehä mitään muuta kun vaa käydä psykologin luona, joka sanoo vaa, että unohda ne?

9

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyyyyyyyyppinen

      Suosittelisin psykoterapeutilla käyntiä. Se maksaa, mutta terapeutti on siinä erillainen että voisit käydä rauhassa läpi nuo asiat, Itsekin olen joskus terapiassa ollut.

    • voimiasinulle

      Kuka on niin kusipää että hylkää kaverinsa masennuksen takii. Julkase koko juttu kertoen nimet.

    • Hei "murskana"

      Kirjoituksesi on riipaisevaa luettavaa. Ei ihme, että sinusta tuntuu kauhealta. Masennus ei ole omaa syytäsi, se on sairaus jota ei voi itse valita.

      Tunnet tulleesi huonosti kohdelluksi, jopa aikuiset syytävät kuraa niskaan. Olet jopa koettanut päästä omasta hengestäsi eroon, niin paha olo sinulla on ollut.
      Kuitenkin aistin kirjoituksestasi myös hyvää kiukkua, joka purkautuu unissa. Kiukku on hyvä asia, se antaa sinulle voimaa selviytyä eteenpäin. En tarkoita, että sinun tulisi kohdistaa kiukkua ja vihaa heihin, jotka ovat kohdelleet sinua huonosti. Mutta itsesi kannalta on hyvä antaa myös vihan tunteiden nousta pintaan.

      Sinä pääset tästä eteenpäin, olen toiveikas sen suhteen. Olet sitkeä nuori ihminen ja olet jo saamassa apua psykologin taholta. Minäkin suosittelisin psykoterapiaa, tosin kirjoituksestasi ei selvinnyt, onko nämä psykologin tapaamiset jo terapiaa vai tavallista keskustelua. Se, että hän kehottaa unohtamaan koetut raskaat asiat ja ihmissuhteet, ei oikein viittaa psykoterapiaan. Terapiassa nimenomaan saisit käydä tunteitasi läpi ja rakentua uudelleen.

      Elämäsi ei ole määräytynyt olemaan lopun ikää masentunutta ja vailla hyviä ihmissuhteita. Luota itseesi ja tee määrätietoisesti töitä paremman elämän eteen. Masennus on voitettavissa. Olet ihana omana itsenäsi, ainutlaatuinen ja arvokas.

      Lämmöllä kohti uutta,
      Pappi Elisabet

      • Tyttö15v

        Terveystiedon opettaja sanoi että masennus ei ole sairaus. Mitä sä nyt sekoilet?


    • murskana

      Mä en muista mikä se mun terapeutin nimi oli. Joku terapeutti kuitenkin ja ei se nyt oo vaan sellain "unohda ne" mutta tuntuu siltä. Ohjeet mitä oon siltä saanu on ollu et jos vaa pystyn ku ne ajatukset tulee et siirtäis ne syrjään, mutta en pysty. Eniten mua kyrii just se että mä olen syyllinen koko paskaan. Vaikka mua on haukuttu ja mitä kaikkee. Emmä kai enää voi tehä mitää.
      En halua heidän nimiä sinne laittaa sillä sillon kaikki tietäs ne. Mut sitku ne pääsis lukee sen nii ne varmaa tajuis..

    • Hei

      Kyllä masennus eli depressio luokitellaan mielialahäiriöksi ja siten se kyllä on sairaus. Tämä vastauksena Tyttö15v: lle. Terveystiedon opettajasi saattoi tarkoittaa yleistä nuoruuteen kuuluvaa alavireisyyttä, jota kansankielellä kutsutaan masennukseksi. Mutta oikea masennus todella on sairaus.
      Millä lailla koet olevasi syyllinen "koko paskaan"? Sinua selvästi vaivaa menneet tapahtumat. Vaikeahan niitä on syrjään työntää kun ei ajatuksilleen oikein mahda mitään.

      Pappi Elisabet

    • Poika13v

      Haluatko puhua siitä voisin kuunnella sinua? Osa kavereistanikin on ollut masentuneita. Osaan kuunnella ja haluan aina auttaa muita.

    • Mun kaverit on kans masentuneita (monikossa.) On rankkaa, mutta joskus alas johtavat portaat on pakko mennä ylöspäin.

    • Ijgghlobggjb

      Mä tiedän, että tollanen kohtelu ei oo yhtään kivaa. Voin kokemuksesta kertoa. Se on tosi vaikea tehdä, mutta jos pystyt unohtamaan ystäväsi, saat varmasti uusia. Elämä vie kuitenkin aina eteenpäin. Positiivinen ajattelu on tossa tilanteessa tosi hankalaa, etenkin jos aikuiset ihmisetkin syyttelee vain sinua. Joskus tulee oikeasti tosi syyllinen olo, joskus tulee turhautunut olo, joskus tekis mieli vaan tappaa ne ihmiset ja samalla ittensä ku kaikki on vaan niin huonosti.
      Itse tein paljon virheitä, mutta niihin osallisina oli monia ihmisiä. Väärinkäsitykset on ärsyttäviä, kun ne ratkaistaan aina niin, että se oli jommankumman osapuolen syytä asiassa. Väärinkäsityksissä, joissa mä oon ollu, niin kaikki syyt on heitetty mun niskoille ja mua on koulussa aina kiusattu. Tuntu vaan, että olin kaikkeen syyllinen, kunnes tajusin, ettei syy oo mun, vaan että ne ihmiset, joita mun lähellä joskus oli, ei ollu mun arvosia vaan pelkkiä lapsellisia kakaroita jotka ei ajattele ku itteään. Pitää oppia arvostamaan itteään, mutta hyvän maun rajoissa. Pitää tuntea rajat, mutta myös koetella niitä.
      Uskon, että voit pikkuhiljaa yrittää unohtaa entisen ja ehkä tutustua uusiin ihmisiin, jotka eivät syyllistä sinua.
      Muista, että heidän näkemyksensä voi olla samanlainen. Että se asia oli juuri sinun syytäsi. Ei sillä että olisin niin syyllistävien ihmisien puolella, mutta tuollaiset tilanteet on hankalia. Aina on kuitenkin joku, joka välittää, vaikkei aina tuntuisikaan siltä. Haluaisi vain poistua maailmasta vähin äänin, luullen, että ketään ei kuitenkaan kiinnosta. Olen tosi pahoillani, että olet joutunut kokemaan tuollaisen kohtalon. Kenenkään ei pitäisi. Joitain ihmisiä kuitenkin syytellään ja arvostellaan turhaan. Se ei koskaan ole kivaa eikä oikein. Kaikilla on oma arvonsa ja kaikki ovat tasa-arvoisia. Toiset eivät vain tajua sitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe