Augustinuksen helvettioppi ja Helin sukulaiset

ApostolisetTraditiot

Kiinnostaisi tietää mahtoiko kirkkoisä Augustinus kertoa teille katolilaisille näistä manalan valtiattaren Helin sukulaisista, kuten esimerkiksi Fenris-sudesta ja käärme Jörmungandrista? Tämä on ilmeisesti jäänyt vähemmälle huomiolle, kun en ole kuullut kenenkään puhuvan heistä. Helluntailaistenkaan en ole kuullut kertovan heistä, vaikka muuten ovat niin innokkaita Helin palvojia ja helvetistä vouhottajia...mistähän mahtaa johtua? Ja onko teille katolisille kerrottu, missä se kiirastulen paikka sijaitsee, Helheimissa vai sen alapuolella Niflheimissa?
Huh miten jännää....jään innolla odottamaan, onko teillä jotain lisäinformaatiota ja syventävää tietoa tästä Äitikirkon opinkohdasta, kun teillä kerran on mahdollisuus ammentaa sieltä apostolisesta traditiosta ja jakaa kaikkea tätä hengellistä viisautta laajempaankin tietoisuuteen...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hel

"Hel (Hell ja Hella) on skandinaavisessa mytologiassa alamaailman eli Helheimin jumalatar. Hän on Lokin ja jättiläinen Angrboðan nuorin lapsi sekä Fenris-suden ja käärme Jörmungandrin sisar [1]. Hel on vastuussa kulkutaudeista, sairauksista ja katastrofeista.

Kun Odin sai tietää, että Lokilla on lapsia, hän karkotti heidät syrjäisiin paikkoihin. Helin Odin syöksi manalaan ja antoi hänelle tehtäväksi huolehtia kaikista vainajista, jotka olivat kuolleet tauteihin tai vanhuuteen [2]. Helheimin alapuolella sijaitsi Niflheim.

Kristinuskon levitessä Skandinaviaan kristinuskon tuonpuoleinen alamaailma nimettiin Helin mukaan pohjoismaisissa kielissä (ruotsiksi ja norjaksi helvete, tanskaksi helvede, islanniksi helvíti ja suomeksi helvetti)."

5

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ApostolisetTraditiot

      Eikö ketään kiinnosta keskustella tästä mielenkiintoisesta ja "ainoalle oikeaoppiselle" Äitikirkolle niin tuiki tärkeästä helvettiopista, jonka avulla se on pelotellut ihmisiä kirkkonsa jäseniksi...samoin kuin monet sen Tyttäretkin, varsinkin helluntailaiset (seurakunnan nimen alussakin on jo sopivasti manalan valtiattaren Helin nimi...)?

      • Muistaentiedä

        No minä en voi sanoa muiden puolesta mutta minua ei henk. koht kiinnosta keskustella kanssasi. Yleensäkin kiinnostaa todella vähän keskustella tällä S24-foorumilla yhtään mistään mutta välillä käyn tylsyyksissäni katsomassa meininkiä.


    • PasiToivonen

      Mietin että olikohan Dante oikeasti käynyt helvetissä, tai oliko kerännyt muiden rajakokemuksia. Tosin siihen aikaan aika harva palasi kuolleista, lääketiede sen verran alkeellista.

      • SadistisetKirkkoisät

        Kumma, miten Jumalakin on muuttunut kirkkoisien tulkinnoissa hirvittäväksi sadistiksi, vaikka Vanhan Testamentin puolella Hän vakuuttaa, ettei Hänelle tulisi mieleenkään poltella ihmisiä elävältä...nimittääpä tällaisia vieläpä kauhistuttaviksi teoiksi...

        Jer. 7:31

        He ovat rakentaneet Ben- Hinnomin laaksoon uhripaikkoja, Tofetin uhrikukkuloita, polttaakseen siellä poikiaan ja tyttäriään.* Sitä minä en ole käskenyt tehdä, SELLAINEN EI TULISI MIELEENIKÄÄN!" [Vrt. 19:6--14 sekä 2. Kun. 3:10.Ben-Hinnomin laakso, hepr. Ge-(Ben-)Hinnom, sijaitsee Jerusalemin eteläpuolella. Laaksossa oli vieraiden jumalien palvontapaikkoja, ja siellä POLTETTIIN JÄTTEITÄ. Helvettiä merkitsevä sana GEHENNA (vrt. esim. Matt. 5:22) johtuu laakson nimestä.][ 3. Moos. 18:21; 5. Moos. 18:10]

        Jer. 19:5

        He ovat rakentaneet alttareita polttaakseen lapsiaan tulessa uhreina Baalille. Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä, SELLAINEN EI TULISI MIELEENIKÄÄN !" [Jer. 7:31, Jer. 32:35]

        Jer. 32:35

        He ovat rakentaneet Baalille uhrikukkuloita Ben- Hinnomin laaksoon, ja siellä he ovat palvelleet Molokia panemalla poikiaan ja tyttäriään kulkemaan tulen läpi. Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä. Kuinka voisi tulla mieleenikään vaatia heitä tekemään sellaisia KAUHISTUTTAVIA TEKOJA! Itse he ovat syösseet Juudan syntiin. [Jer. 7:31, Jer. 19:5]


      • KuolemastaElämään

        Raamatun opetus on, että Jumala pelastaa meidät >kuolemasta elämään<. Kirkkoisien opetus on, että kirkko pelastaa meidät >helvetin piinasta taivaaseen<...näissä opetuksissa on huomattava ero...
        Jeesus ei koskaan puhunut helvetistä, vaan GEHENNASTA, joka oli KAATOPAIKKA, jossa poltettiin KUOLLEIDEN ruumiit. Helvetti tulee JUMALTARUSTOISTA. Unohtakaa jo vihdoinkin tarut ja vapautukaa kirkkojen ikeestä...

        Joh.8
        24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te KUOLETTE SYNTEIHINNE."

        31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
        34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
        35 Mutta ORJA EI PYSY TALOSSA IÄTI; Poika pysyy iäti.
        36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe