Piirilevyjä kotona, apua tarttis saada nopeesti!

nopeestiapua

Mitä asioita pitää huomioida, jos haluaisin alkaa itse valmistamaan elektronista laitetta kotona. Satoja kappaleita siis ja myyntitarkoitukseen. Ostaisin komponentit todennäköisesti kiinasta ja tärkeimmät erikoiskomponentit euroopasta isommasta tukusta. Miten prosessi etenee tästä eteenpäin, eli jos teen prototyypin niin miten ja missä testautan laitteen, jotta se saisi hyväksynnän markkinoille?

Suomessa piirilevyn komponentteineen valmistuttaminen maksaa hirveitä summia yrityksissä ja kun pystyn tekemään itse kaiken niin tekisin näin.

16

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_taida_kannattaa

      Olen ollut siinä käsityksessä, että tuollainen sadan piensarja ei kannata. Testauttaminen tulee suhteessa yli 100-kertaa kalliimmaksi kuin komponentit..
      Sen sijaan jos teet laitteesta esim. 12V adapterilla toimivan voit myydä laitteesi huoletta ilman testailuja?

      • nopeestiapua

        Kyllä 12V adapterilla menisi. Tekisin pienen erän markkinoiden testaukseen ja tämän jälkeen niin paljon kuin on tarve. Iso kysymys on silti tämä että pitääkö tälle laitteelle hommata FC, Rohs, CE ym mitä näitä on niin tämän tyyppisiä hyväksyntiä? ja missä ja miten se tapahtuu. Pystyn itse tekemään kaiken mukaan lukien kunnon testausprosessin joka laitteelle.


    • Meikä-

      Eiköhän kiinasta joku kohta jo linkitä sulle piirilevyvalmistajan joka valmistaa kuvasta levyjä kohtuuhintaan, juotatko läpi vai pintaliitosta, ja monessako kerroksessa?

      Joskus omassa nuoruudessani piirrettiin tussilla levylle ja upotettiin happoon niin että muu syöpyi pois, itse en koskaan kokeillut vaan tinasin aina verolle.

      CE-merkintä siinä laitteessa käsittääkseni pitää olla jonka valmistaja saa siihen ihan omatoimisesti lätkäistä. Merkki tarkoittaa vain "allekirjoitusta" sitä että valmistaja on tarkistanut sen täyttävän kaikki määräykset turvallisuuden ja mahdollisten häiriöiden suhteen. Sitten jos ei ole niin tukes lähettelee noita takaisinkutsujaan ja valmistaja palauttaa rahat mukisematta.

      http://www.tukes.fi/fi/toimialat/kuluttajaturvallisuus/ce-merkki/

      Laitteesta riippuen voi olla että tulee myös EMC-luokituksia tms joita en tunne mutta jos on ylimääräistä bucksia niin kapallisia tarkistajia löytyy kyllä vaikka täältä

      http://www.fi-merkki.fi/

      Rahoille vastineeksi saa hyvin nukutut yöunet kun vastuu on siirretty, ja tuon tutun merkin laitteeseen jolloin asiakkaat luottavaisin mielin ostavat niitä niin että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. kuten tässäkin sanotaan:

      "FI-merkki on luotettava ja lisää myyntiä

      Toisin kuin CE-merkinnässä, FI-merkin saaminen edellyttää aina testausta pätevässä testauslaboratoriossa. FI-merkki myönnetään vain tarkat testit ja tarkastukset läpäisseille tuotteille. FI-sertifioitu tuote täyttää aina direktiivin turvallisuusvaatimukset tuotteelle. FI-merkittyjä tuotteita myös valvotaan valmistus- ja myyntipaikoilla.

      FI-merkki on Suomessa hyvin tunnettu ja suuri osa kuluttajista kiinnittää siihen huomioita ostaessaan sähkölaitteita.

      Hankkimalla tuotteelle FI-merkin, varmistat tuotteesi turvallisuuden ja voit samalla hyödyntää sitä tuotteesi markkinoinnissa."

      Unohda kaupallinen propakanda ja perusta OY jonka vedät konkkaan jos oma perse alkaa olla tulilinjalla

      • nopeestiapua

        Kiitos vastauksesta, en odottanut näin hyvää vastausta. Pidän sinut mielessä jos sattuu käymään taloudellisesti hyvin asian kanssa. Homma on paljon auki mutta en tuottaisi mitään elektroniikkaa kiinassa. Ei ole mukavaa kun joku muu tekee kaiken ja itselle ei jää mitään tekemistä ja tässä on aihealue, jossa on paljon opittavaa.


    • Joakim1

      Mikä on hirveä summa? Itse teetän piirilevyjen kokoonpanon Suomessa. Maksaa 100 kpl erissä n. 20 €/kpl sisältäen erittäin laadukkaan 2-puoleisen piirilevyn (se tulee Kiinasta). Proton tein itse, mutta levyllä on vaikeasti juotettavia komponentteja (kaikki pintaliitosta, osassa pohjapädi ja tiheä jako), joten aikaa tuhrautuu tunteja/levy.

      • nopeestiapua

        Kuka valmistaa? otan valmistajan ylös ja pidän mielessä.


      • nopeestiapua

        Olen siis katsellut jotain ihme firmoja kun piirilevyt ilman komponentteja maksoi jo yli 50e kpl ja valmiit levyt (oli maksimimitat hinnalle) riippuen komponenteista, tarkistettuna ja testattuna maksoi yli 150e kpl


      • Joakim1

        Siis sadan erissä 50 €/kpl pelkkä levy?? Yleensä noissa on aika isot aloituskulut eli 100 kpl tulee melkein samaan hintaan kuin 10 ja ensimmäisessä erässä joudut maksamaan erikseen stensilistä, ladontakoneen ohjelmoinnista jne. En viitsi alkaa mainostamaan. Etsi "elektroniikan sopimusvalmistus". Äsken kokeiltuna tuli sekä käyttämäni että toinen suunnilleen saman hintainen ensimmäiselle sivulle. Tuskin noissa suuria eroja on hinnoissa.

        Hinta tietysti riippuu levyn koosta, kerrosten lukumäärästä, komponenttien lukumäärästä ja koosta. 100 kpl määriä ei kyllä kannata ulkomailta alkaa tilaamaan. 100 000 voi sitten olla eri juttu. Eri vaiheita olen teettänyt eri alan yrityksissä ja en voi kalliiksi haukkua. Ei itse tekemällä pääse tuntihinnoille ellei sitten ole hyvä rutiini ja vastaavat välineet.

        Osista ottavat kyllä katteen eli ne olen hankkinut suoraan, useimmat suomalaisilta maahantuojilta.


      • nopeestiapua

        Kiitän vastauksesta. Pääsen näillä vastauksilla asioissa eteenpäin.


      • masennu

        Etkä pääse jos täällä pitää kysellä.


    • nykyaikaa

      Ei kannata valmistaa enää levyjä itse vaan teettää ne Kiinassa!

      10 levyä kiinasta maksaa alle 20€

      • suojaa_designisi

        Jääkö niistä kopiot Kiinaan ja myöhemmin tulee halpaversio laittestani?


      • gerberitvaan

        Lähetä pelkät gerbertiedostot, ei ne sielä scemoja tarvi.


      • suojaavadesigneri

        En ihmettelisi, vaikka olisi jo olemassa tietokoneohjelma, joka etsii piirilevykuvaan sopivat komponentit tietokannoista ja siten "syntetisoi" skeman siitä -- paljon helpompaa kuin vaikka kasvojentunnistus...


      • Stop_Piratismille
        suojaa_designisi kirjoitti:

        Jääkö niistä kopiot Kiinaan ja myöhemmin tulee halpaversio laittestani?

        Kiinassa tunnetusti tehdään myös piraattikopioita.

        Mutta itse tekisin näin:

        Osana laitetta on mikrokontrolleri.

        Kiinalaiset tuottavat piirilevyn ja juottavat komponentit piirilevyn, ja tekevät laatutestauksen, jossa tarkistetaan esim. se, että juotokset ovat asiallista laatua.

        Sensijaan mikrokontrolleria EI ohjelmoida Kiinassa, eikä kiinalaisille anneta mikrokontrollerin ohjelmointiin tarvittavaa dataa.

        Sensijaan ohjelmoit mikrokontrollerin itse Suomessa.

        (Piirilevy on suunniteltava niin, että ns. "in-system programming" on mahdollista).

        Piraatit voivat kyllä kopioida elektroniikan, mutta ohjelmistoa eivät saa ainakaan suoraan kopioitua kun sitä ei piirilevyn tuotantovaiheessa ole käytettävissä.

        Joissakin mikrokontrollereissa on mahdollista asettaa suojauksia, jolloin osan ohjelmasta voi suorittaa, mutta ohjelmakoodia ei voi lukea mikrokontrollerista ulos.

        Toki vanhemmissa malleissa jotkut ovat onnistuneet suojausten kiertämisessä, esim. kytkemällä ja katkomalla käyttöjännitettä mikrokontrollerille. Tosin jäi epäselväksi, miten tuo auttaa suojausten kiertämisessä, kun dataa pitäisi lukea tavu kerrallaan, niin mistä kontorlleri tietää, mikä tavu pitäisi antaa jostain nastasta ulos (ja sarja- vai rinnakkaismuodossa jne).

        Kryptograafisten menetelmien tuntemus on suunnittelijalle hyödyksi.
        Niillä kun voi toteuttaa suojauksia, jotka eivät muuten ole mahdollisia.
        Piratisimia ei ehkä voi kokonaan estää, mutta ainakin sen voi yrittää tehdä mahdollisimman vaikeaksi.


    • Gerberit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe