Turhin uudistus oli Levujarrut taakse !!!!

Onkojärkeevaieiiii

Aina sama juttu takalevyt ruosteessa ja ottaa vain pieneltä osalta kiinni ja usein myös jumittuu , tämä sen takia että Suurin jarrutusvoima etuakselilla ja taakse vain pienen pieni joten täysin turhaa oli NORMI autoihin laittaa Levyt taakse...ja viimmeisin innovaatio sähkökäsijarru idiotismin voitto !!!

36

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarruta

      Pitäs välillä vähän JARRUTELLA, niin ei olisi moisia ongelmia.

      • käsärikin-pelaa

        Eipä auta normi jarruttelu. Vasta kun laittaa perävaunun hinaukseen ja jarruttelee oikein reilusti, niin tulee takajarruille elämää ja herkistyvät.
        Suunnilleen 5 vuoden välein joutuu levyjen kanssa tekemään täyden jarrurempan ja vähintään kerran vuodessa herkistelemään niitä.


      • r.vikainen.jallumies
        käsärikin-pelaa kirjoitti:

        Eipä auta normi jarruttelu. Vasta kun laittaa perävaunun hinaukseen ja jarruttelee oikein reilusti, niin tulee takajarruille elämää ja herkistyvät.
        Suunnilleen 5 vuoden välein joutuu levyjen kanssa tekemään täyden jarrurempan ja vähintään kerran vuodessa herkistelemään niitä.

        Itse asiassa jarruttelu on väärä termi. Auto paikallaan jarrupoljinta pitää painaa voimalla pohjaan asti. Tarkoitushan on liikuttaa takajarrukenkiä liikevaransa verran. Polkimen vapautuessa kiinniruostunut mäntä yleensä irtoaa jarrusylinteristä ja asetelma levystä - paitsi jos koko hoito on ruostunut yhdeksi möykyksi.


    • bassorumpu

      taitaa olla nuo ajovakautukset sellainen seikka, että toimii paremmin levyillä kun rummuilla

    • turhaProvoJälleen

      Aloittajalla on jarruissa vikaa jos takalevyt pääsee ruostumaan.

    • 35423523

      Samaa mieltä, rumpujarrut ovat lähes huoltovapaat mutta levyt ja jarrusatuloiden männät ruostuu ja vaativat huoltoa/vaihtoa paljon useammin. Omassa 25v vanhassa autossa (340tkm) takarumpuihin vaihdettu jarrukengät tasan kerran ja maksoi 15e.

      Kaikissa autoissa ruostuu jarrulevyt ja ruostuneet männät ovat suurimpia hylkäyssyitä katsastuksessakin. Jonkun ESP järjestelmän takia huoltokulut tuplaantuu kun taaksekin vaaditaan levyt.

      Kyllä niissä rummuissa on jarrutehoa tarpeeksi, itsellä tuolla tallissa 340hv 2,2 tonninen auto jossa rummut edessä ja takana.

      • esptervetullut

        ESP on kyllä hyvä järjestelmä.

        Se tuntuu toimivan ahkerasti jos ajelee vähän reippaammin liukkailla pinnoilla sen olen viime aikoina huomannnut eikä pääse auto lähtemään luisuun niin herkästi keltainen valo vaan vilkkuu mittaristossa merkkinä siitä että liukasta on.


      • grgsgrsgsr
        esptervetullut kirjoitti:

        ESP on kyllä hyvä järjestelmä.

        Se tuntuu toimivan ahkerasti jos ajelee vähän reippaammin liukkailla pinnoilla sen olen viime aikoina huomannnut eikä pääse auto lähtemään luisuun niin herkästi keltainen valo vaan vilkkuu mittaristossa merkkinä siitä että liukasta on.

        Jos jää ESPn vastuulle pitää auto hallinnassa niin kuskilla ei kuuluisi olla ajokorttia. Monet, varsinkin teinit, ajattelevat nykyään että voi ajaa täysillä kelistä riippumatta, "kyllä ESP pitää auton tiellä". Voiko suurempia idiootteja olla?


      • tai_naiset
        grgsgrsgsr kirjoitti:

        Jos jää ESPn vastuulle pitää auto hallinnassa niin kuskilla ei kuuluisi olla ajokorttia. Monet, varsinkin teinit, ajattelevat nykyään että voi ajaa täysillä kelistä riippumatta, "kyllä ESP pitää auton tiellä". Voiko suurempia idiootteja olla?

        Eivät osaa välttämättä tehdä mitään kun auto lähtee heittelehtimään, mutta eikös sitä nykyään harjoitella autokoulussakin. Miten ESP sitten vaikuttaa jos kuski yrittää saada auton hallintaan, tekeekö vaikeammaksi? En ole koskaan ajanut, vaikea tietää, mutta usein jo ABS tuntuu hidastavan jarrutusta etenkin hiljaisessa vauhdissa.


    • huollata

      Pihien ongelma. Vuotuinen avaus ja putsaus.. Ei ongelmia!

      • niksipekka

        Jarrut pysyvät kunnossa, kun keväällä ja syksyllä painaa männät sisään renkaanvaihdon yhteydessä, ei ollenkaan iso homma jos on takana käsijarrukengät niin ei tarvi pyöritellä mäntää ja lisäksi nuo jarrunesteet kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein...


      • fiksujukka

        Pidähän pekka ne niksisi visusti tietonasi niin muut luulevat sinua fiksummaksi. Noilla nikseilläsi vain munaat itsesi lopullisesti.


    • diippaadaii

      Sähköinen käsijarru on kätevä. Sen saa laitettua automaattisesti päälle aina kun pysäköi.

    • herätkääPÄSSIT

      Taitaa olla fantasiaa koko juttu rumpujen hyvyydestä. Itsellä on vai huonoja muistoja rumpujarruista. Pito heikkenee nopeasti kun kun jarruhihnat kuluu, eikä automaattinen käsijarrunsäätö toimi kuin ihan uutena hetken. Muistissa on useat jarruremontit.

      • käsi.jarru

        Joo, vielä 70-luvulla tehtiin jarrut uusiksi joka ainoa vuosi, käytännössä jokaiseen rumpujarrulliseen autoon.
        Sähköinen käsijarru on kätevä niin kauan kuin se toimii. Suomen olosuhteissa jo pari-kolme vuotta vanhoissa on ollut ongelmia. Niiden toteutuksissakin on eroja, ranskalaiset luonnollisesti ongelmaherkimpiä (kuten aina ja missä vaan)


      • puurastaja
        käsi.jarru kirjoitti:

        Joo, vielä 70-luvulla tehtiin jarrut uusiksi joka ainoa vuosi, käytännössä jokaiseen rumpujarrulliseen autoon.
        Sähköinen käsijarru on kätevä niin kauan kuin se toimii. Suomen olosuhteissa jo pari-kolme vuotta vanhoissa on ollut ongelmia. Niiden toteutuksissakin on eroja, ranskalaiset luonnollisesti ongelmaherkimpiä (kuten aina ja missä vaan)

        Ei välttämättä Ranskalaisissa ole sen enmpää sähköisissä käsijarruissa vikoja kun muissakaan. Kyllä niissä kahvasta vedettävissä on yhtälailla vikoja. Kätevähän se on käytössä. En sen tarkemmin erittele sen toimintaa. Ohjekirjasta voi lukea.


      • grillimies
        puurastaja kirjoitti:

        Ei välttämättä Ranskalaisissa ole sen enmpää sähköisissä käsijarruissa vikoja kun muissakaan. Kyllä niissä kahvasta vedettävissä on yhtälailla vikoja. Kätevähän se on käytössä. En sen tarkemmin erittele sen toimintaa. Ohjekirjasta voi lukea.

        yhdessäkään autossani ei ole ollut käsijarrun kanssa ongelmia, lieneekö syynä jatkuva käyttäminen myös talvella, no jossakin autossa missä oli paloihin vaikuttava käsijarru niin se puterilumikelillä tahtoi jäätyä paloista levyyn kiinni, mutta siihen auttoi se esim. ennen kotia menoa vähän jarrutteli vauhdissa sillä käsijarrulla nii levyt lämpeni ja kuivuivat myös..

        Kyllä rumpujarruihin riitti pelkkä kenkien kehiminen, eikä niitä hihnoja joka vuosi vaihdeltu. Tiedän uhden B-mallin asconan, millä ajettiin 400 000km niin ainut paikka mitä ei ollut remontoitu oli takajarrut ja koneitakin oli kolmas menossa, koska yksi leikkasi kiinni jo alkukilometreillä


      • valehtele.lisää
        käsi.jarru kirjoitti:

        Joo, vielä 70-luvulla tehtiin jarrut uusiksi joka ainoa vuosi, käytännössä jokaiseen rumpujarrulliseen autoon.
        Sähköinen käsijarru on kätevä niin kauan kuin se toimii. Suomen olosuhteissa jo pari-kolme vuotta vanhoissa on ollut ongelmia. Niiden toteutuksissakin on eroja, ranskalaiset luonnollisesti ongelmaherkimpiä (kuten aina ja missä vaan)

        Mites ne ranskalaisten jarrut on ongelmallisempia kuin muitten, koska kaikki jarruosat tulee samoilta toimittajilta kuin muihinkin merkkeihin? Esimerkiksi Bendix, Girling, Lucas ym.


    • jarrujen.käyttäjä

      Sunnuntai ajelijat kun eivät jarruttele lainkaan !! ajellaan vain 60km/h ja ollaan tukkona niille jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan ja käyttävät myös jarruja "kunnolla"
      Tuonlaisia ongelmia ei ole ollut kun ajaa autoa työkseen ja välillä rajusti kun sattuu toisinaan olemaan kiire.

      • käsi-jarru

        `ja höpön pöppö


      • vaanitsellesi
        käsi-jarru kirjoitti:

        `ja höpön pöppö

        Kyllä ne jarrut vaatii välillä kovempia painalluksia ja noilla risteykseen liruttelijoilla ne menee ensimmäisenä huonoon kuntoon.


    • oikeatjarrut

      Mieluummin levyt kuin rummut, paremmin toimii.
      Mutta autojen etuvaloissa on menty aivan metsään. Nykyautojen ajovalojen yhteyteen sijoitetut suuntavilkut ei näy. Ihan päivittäin turhaa odottelua risteyksissä kun ei ajoissa vilkkua erota. Jossain uudessa automallissa oli taas etuvilkut erillään, en muista merkkiä. Onko ongelma havaittu vaiko vaan muotoilukikka mutta toivottavasti yleistyisi muillakin merkeillä.

    • Nähty_on

      Kun ajonvakautuksella varustetulla autolla ajelee reippaammin talvikelillä ja kesällä sora- tai hiekkateitä, niin takalevyt pysyvät kirkkaana ja sylinterit herkkinä. Jos vielä perään laittaa maksimipainoisen jarrullisen perävaunun, niin kiillottuminen vain tehostuu.

    • Lisäähärpäkkeitä

      Tekniikan Maailman talviautotestissä otettiin kantaa sähkökäyttöisen käsijarrun toimintaa., Moitteita annettiin etenkin jos kytkentä oli automaatista, eikä manuaalitomintoa löytynyt.

    • kslfjsdklfjkd

      Kyllä ne rumpujarrut tuppasi joissain autoissa ainakin juuttumaan kun jarrupölyä kertyy ja ruostetta vielä lisäksi niin automaattisäädöt ei toimi, jarrumännät on jumissa ja auto jarruttaa sitten vain etujarrujensa varassa. Paskamaisin systeemi oli semmoinen missä pyöränlaakerinkin joutui avaamaan että rummun sai pois.
      Jarruja pitäisi varmaankin käyttää välillä reippaammin vaikka jossain hiljaisemman liikenteen alueella tai esim. tyhjällä parkkipaikalla kunhan siltikin katsoo ettei takaa tule ketään ennenkuin runttaa jarrut pohjaan. Näin talviaikaan liukkaiden kelien aikana on helppo antaa ABS- ja luistonestojärjestelmällekin duunia ihan vaikka vaan ennakkohuoltona jumittumisen ehkäisemiseksi.

    • eiongelmanykyisin

      Ruostuminen on lähinnä vanhojen autojen ongelma, joissa jarrupainetta taakse säädettiin kuorman mukaan. Nykyisissä ABS-jarruilla varustetuissa autoissa näyttää takalevyt pysyvän aina kirkkaina ja tasaisesti kuluneina. Enkä edes jarruttele juurikaan, koska jarrupalat olen vaihtanut autooni viimeksi joskus 1900-luvulla. Ajelen kuitenkin kesäisin Saksan moottoriteillä ja Alppien vuoristoteillä. Moottorijarrutus säästää jarrupaloja. Autoja pidän 4-7 vuotta.

      • äläsnytkoijaa

        tuskin olet vaihtanut jarrupaloja 1900-luvulla. 1990-luvulla saatat ollakin vaihtanut.


      • palojavaihtanut
        äläsnytkoijaa kirjoitti:

        tuskin olet vaihtanut jarrupaloja 1900-luvulla. 1990-luvulla saatat ollakin vaihtanut.

        1990-luku oli 1900-luvulla.

        1850-vuosi ei ole 1900-luvulla, vaikka se äkkinäiselle siltä näyttäisikin.


    • jarrupaine

      Yleensä takaakselil on liian pienet paineet, sais olla ny kovemmat kun ja jos on aabeeässät ja ajonvakautus järjestelmää autos!

    • jarrupaine

      taitaa olla paineet kadoksissa housuissas

    • kehitystä

      Tosiaan "Normi" ajossa taajamassa ei paljoa ole jarruvoimia taka akselilla käytössä joten ne tahtoo ruostua, eri asia jos mennään Nürburgringille jollain 500hv autolla , no lisää tekniikkaa lisää murheita niin se tahtoo vaan mennä, vai onko jollain syttynyt keltainen mootorinkuva 80-90 luvun autoissa..

    • 234634563

      Ostin hiljattain ensimmäisen autoni jossa on levyt takana. Ja arvatkaa alkoiko heti parin viikon jälkeen kuulua kauhea rahinaa toisesta takapyörästä kun jarrutti...

      20v takarumpujarruilla ongelmitta ja heti kun ostaa auton missä levyt takan alkaa v*ttuilu... Rumpujarrut ovat 100 kertaa luotettavammat eivätkä vaadi jatkuvaa herkistelyä/uusimista kuten levyt.

      • Näppäilyvirhe

        Miten levyt toimii ja pysyy kunnossa etupyörillä? Tekniikkahan on täysin sama.


      • 234634563
        Näppäilyvirhe kirjoitti:

        Miten levyt toimii ja pysyy kunnossa etupyörillä? Tekniikkahan on täysin sama.

        Kuka on väittänyt että ne pysyy edessä kunnossa? Viime autossani jolla ajelin 10v sai edessä vaihtaa levyt kerran, palat 2 kertaa, suuren osan ajasta sai kuunnella rahinaa kun levyjen reunat ruostui (varsinkin talven jälkeen) ja jarrusatulat joutui kunnostamaan kahteen kertaa kun männät ruostui kiinni.

        Takana ei tarvinnut 10v aikana tehdä mitään kun oli rummut. Nyt tuon valtavan työmäärän saa tehdä sekä eteen että taakse kun takanakin on levyt.


      • Näppäilyvirhe
        234634563 kirjoitti:

        Kuka on väittänyt että ne pysyy edessä kunnossa? Viime autossani jolla ajelin 10v sai edessä vaihtaa levyt kerran, palat 2 kertaa, suuren osan ajasta sai kuunnella rahinaa kun levyjen reunat ruostui (varsinkin talven jälkeen) ja jarrusatulat joutui kunnostamaan kahteen kertaa kun männät ruostui kiinni.

        Takana ei tarvinnut 10v aikana tehdä mitään kun oli rummut. Nyt tuon valtavan työmäärän saa tehdä sekä eteen että taakse kun takanakin on levyt.

        OHO! Minkäänlaista huoltoa tai kulutusosien vaihtoa ei autolle tehdä. Miten sait autosi pysäytettyä jos etujarrutkin käyttämättömyyttään kiinni ruostuivat?
        Oletko hevoskärryä harkinnut?


    • niva1600

      Rumpujarrut pitäisi olla edessäkin. Samaa tekniikkaa. Sama ongelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe