2tahti vrt 4tahti

putput300

Olen ollut vuosia sitä mieltä että tulevaisuus on kaksi tahtisten.
Uusimassa venemestarissa Evarin 300hv laittaa kunnolla päihin nelareita
Kulutus kaikilla tehoalueilla -15% vrt Mercury
Yamahaan -5%
Huippunopeudella huippunopeus 10 solmua enemmän kuin Yamaha ja kun lasketaan matka/kulutus 40% kulutusta vähemmän kuin Yamaha!

Lisäksi ylivoimainen kiihtyvyys huollon yksinkertaisuus 5v takuu ;)

75

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3255252

      Nääh vedä patu kellos oikeesee aikaa, nyt ollaa vuodessa 2016. Ei autotkaan ole olleet 2tahtisia 60luvun jälkeen. Yksi idiootti valmistaja elää menneessä vielä perämoottoreissa.

      • 132132132132

        Voisit vähän perehtyä aiheeseen, ennenkuin täällä huutelet !!


      • 69696969

        Nääh vedä spede vittu päähäs. Vertailet varmaan hiihtomonoja ja juoksukenkiä samalla periaattella?


      • Eikösnelitahtisenostajaa

        Rapsutakki mukavasti, kun kaksitahtiset Evarit leipoo lättyyn joka mittarilla uusia lukemia,-joihin venttiilin säätäjät ei pääse mitenkään- vaikka on muuttuva-ajoituksia, ja laihaseos tekniikkaa, ja kaikenlaista vastapainomäntää tärinän takia- ja kakstahtiset EVARIT haastaa vaan viivalle ja ohi pyyhkii jopa tyhjäkäynnin kulutuksellakin, ja pakokaasujen puhtaudella-saatikka sitten kun kaasukahva pukataan pohjaan :)


      • työnnäjo

        ruplattaja nokkasi koeran pertieen !


    • Tahditon

      Vuodenkieerossa ollaan näköjään taas siinä vaiheessa, että tämäkin ikuisuusaihe herää eloon.

      Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sammutin kannattaa tarkistuttaa tai ostaa uusi, väistämisvelvollinen väistää ja aallonteko on kielletty alueilla, jolla se on kielletty.

      Moottoreista paras on epätahtimoottori.

      • Muistavetästä

        Siitä sammuttmesta sokkatappi irti. ja mee tulityökurssille.

        meillä kakstahtisten käyttäjillä ei oo ongelmia ollu koskaan-kun osataan asiat hoitaa mallikkaasti ilman lakikirjaakin.-mutta nelarien käyttäjillä taitaa olla veneilysäännöt vähä hukassa.


    • Nykyaikaa

      4-tahti Honda.

    • MainostamallaMainetta

      Täytyy olla huonoja moottoreita nuo E-tecit kun myyjien pitää niitä täällä niin paljon mainostaa!

      • ootpataas

        yks todiste nelitahtisen idioottimaisuudesta-mutta siinähän on mukava viisastua-vaikka hitaastikkin .vai mitä.
        mulle on ykslysti-mitä konettarevit räpättämään-luultavasti 5 heppasta ykspyttystä-joka täryyttää niin helevetisti, ettet muuta kerkiä kalalla tekemään kunpersettä raapimaan sen tärinän kutinan takia !

        mutta ei siinä mitää-raaputa vaan ihan vapaasti !


    • hoxhox6

      etec..etec..etec..etec....HÄHÄHÄÄÄ....Epätoivoset kauppiaat koittaa saada romuja kaupaksi...Markkina osuus Evarilla muutaman prosentin luokkaa...HOXHOX nyt 4t hankkimaan joilla vielä pärisevä savukone..HÄHÄHÄÄÄ..

      • sinunjuttujesi

        jäljiltä kukaan ei osta enää nelitahtista täryyttäjää haitoikseen !
        olisitpa kuullu,-mitä ihmeen todella isoa lätinää piti nelitahtinen uistelukone . ihankuin majava olisi jatkuvasti pätkiny veteen hännällään. ja se kuului sadanmetrin päähän.


      • Rakmesu

        Rakentelin tähän päitsin rantaan töllin tossa kasikyt luvun lopussa, jäi rahhoo kun tuli ite melkein kaikki tehtyä. Laitoin tollasen keskipulpetin ja siihen 40 Mariner magnumin, loppua ei vaan tule vaikka sen 400-600 tuntia tanelin ja kuhan perässä on joka kesä menty.

        Mielelläni jo laittaisin jonkun nelariruutan perään,
        mutta ei sisu anna myöden vaihtaa täysin toimivaa konetta turhamaisuuttaan.


    • Vaihtakaa_poijat_metodia

      Missä unimaailmassa te vielä elätte.
      Wanker moottori sopisi teille parhaiten. Täysillä eteen, täysillä taakse ja tyydytys on tattu.

      • HetiKokeilemaan

        Wanker-moottori... Reps!


      • javieläpä

        tattu-erittäin vakuuttavaa argumentointia ostakaamme kaikki tattu Wanker-moottottoreita.


      • tumpumpu

        Wanker-kone hiertomäntätumputtimella jyystää karheimmankin nelarin pohjaan saakka, karskeimmat jättävät öljynkin pois...


    • IhanHURJA

      Moottori tuo G2 !- Jamahaa pienemmällä kulutuksella reippaasti suurempi huippunopeus, ja puhtaammat päästöt.

      Nyt taitaa alkaa nelitahti tekniikan rämeessä rämpiminen, kun eivät millään voi vastata Evarin lyömiin lukemiin-sillä nelarit on kyllä jo korttinsa koetelleet, vaikka ovatkin erittäin hienoja koneita, ja niitä mitenkään mollaamatta .

      • Etec-kaputt

        Jäähdytyskanavat pohjamutaa täynnä ja kiinni leikkaa...


      • meeppäsnytsiitä
        Etec-kaputt kirjoitti:

        Jäähdytyskanavat pohjamutaa täynnä ja kiinni leikkaa...

        peräsuolihuuhteluun, ja kurkusta alkaen.


    • tumputipumputi

      Pojat, kakkonen on ykkönen!

      • tumppumpum

        Asennolla ei ole väliä, öljy ei valu... Ja ei jätä seisomaan, riittää kun kerran nykäisee.


    • Joakim1

      Tarkoitat siis kai Kippari 2/2016? Tuohan ei ollut mikään vertailu. Verado 300:sta ei edes ole Vene-lehdessä ajettu SuperMagnumissa. Yamaha 300 toki on vuonna 2012.

      Yamahaan verrattuna eroa oli huippunopeudessa 5,6 solmua (54,2 vs. 48,6) ja kulutuksessa 4 l/h (94,6 vs. 98,6 l/h). Ihmeellisen suuri sekin ero on huippunopeudessa. Körfaktassa on eri potkurilla saatu Yamahalle hiukan paremmat luvut (50,5 solmua ja 98,8 l/h): http://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2014/11/buster_super_magnum_yamaha_korfakta_2015_flipper_marin_stockholm.pdf ja ruotsalaistestissä huippunopeus oli jo hyvin lähellä Evinrudea eli 53 solmua: http://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2014/11/buster_super_magnum_test_vi_batagare_flipper_marin_stockholm.pdf

      Kulutuksessa Evinrude näyttää olevan Yamahaa parempi myös matkanopeudella, mutta ei tuolla erot nyt kuitenkaan samalla nopeudella ole kuin vajaasta 10% jonnekin 20% paikkeille. Körfaktan eri potkurilla ajettuu verrattuna ero on vielä pienempi ja matkavauhdilla olematon.

      Onhan tuo siis selvä kehitysaskel edellisistä, jotka eivät nelareille pärjänneet matkavauhdin kulutuksissa.

      Suzukin DF300 näyttää kuluttavan täydellä kaasulla 2007 testissä 96 l/h eli käytännössä saman kuin Evari. Se vei Anytech 750:stä 53 solmua.

      Melua tuosta Evarista vaikuttaa lähtevän selvästi enemmän kuin Suzukista ja Yamahasta.

      Mielenkiintoista nähdä kun joskus tulee oikea vertailu noista uusista Evareista.

      • Mitä-väliä

        Etec leikkaa kuitenkin pian kiinni kun jäähdytysjärjestelmä on täyttynyt mudasta.


      • sinäootjo

        Mutaa ja metaania täynnä.
        Oot vissiin kyntäny vedenottoreikä liejukkoa pitkin.


      • bower

        uusi suzuki df 300 kuluttaa 91 l/h täydellä.


      • bjkbv

        Ei kipparin testi vaan uusin venemestari lehden juttu!


      • NIITÄTESTEJÄ

        MInäki ootan . Ja erittäin suurella mielenkiinnolla,- kun hyvin tajuan.kuinka kunnianhimoinen ja haasteellinen onkaan bombardierin kehitysyhteisö ja he kyllä haastavat kaikenmahdollisen !

        Voimme vain todeta,- että vanaha Evari pääsi todella hyviin käsiin !!!


      • ONseKauhistuttava
        bower kirjoitti:

        uusi suzuki df 300 kuluttaa 91 l/h täydellä.

        Lukema yhtä tuntia kohti-melkein 100 litraa tunnissa-ja huhhuh-nykyisillä hinnoilla. kyllä minä tajuan, että bensayhtiöitten johtajille se on TÄYSIN olematon hinta !

        Mutta läheppä tankkaamaan tavallinen työntekijä tuommosta juoppoa. ja muka nelitahtinen kone saastuttaa vähän. HAISTAKAA NYT JO VIHREÄT LIMAPERSEAPINAT PITKÄT PASKAT SIELLÄ EDUSKUNNASSA !

        Minun vanahan tekniikan kakstahtinen
        HURJA johnsson söi viime kesänä KOKONAISTA 5 litraa bensiiniä koko kesän aikana. KUN uistinta vedin muutamia kertoja .


      • HYIETTÄPUISTATTAA
        bower kirjoitti:

        uusi suzuki df 300 kuluttaa 91 l/h täydellä.

        EN OSTA KOSKAAN AINUTTAKAAN SUZUKIA-EN EES PURJEVENETTÄKÄÄN-missä lukee suzuki !


    • Kokemuksesta

      4t on aivan ehdoton peli 2t koneisiin verrattuna.
      Tai no jos jatkuva koneen kanssa tappeleminen/ruuvaaminen/korjaaminen kiinnostaa enemmän kuin ajaminen niin siitä vaan 2-tahti kaupoille.

      • taidatollaaikaKÖPÖ

        EMÄNTÄSI VARMAAN JOUTUU LAITTAMAAN SULLE veneilytossut jalkoihin, ja ankkurilätsän päähän, ja nelinkertaiset kelluntaliivit päälle-kun polleana uhoat meneväsi ahvenia onkimaan laiturin nokalta ! MUTTA sotket ihtesi ongenkoukkuun ensimmäisellä heitolla, ja huudat emäntääsi apuun-kun roikut räpylöistäsi laiturin nokasta koukku suupielessäsi !


    • Täystahtinen

      En noista etenemistä ole kuullut kuin pahaa...paitsi täällä, jossa joku hehkuttaa niitä vähän väliä. Ei kiitos, ei kiinnosta merten Warre.

    • deddwdw

      Kysyn nyt tässä kun en jaksa uutta ketjua avata, eli mikä on yleisesti varmimpana pidettu 2-tahtimylly 90-luvun lopusta/2000-luvun alusta (n. 20 hv). Ovatko nuo myllyt ihan yhtä bensasyöppöjä kuin vaikka kasarin virkaveljensä?

      Suomi24 on muuten yleensä erittäin raskasta luettavaa. Aikuiset ihmiset väittelevät kuin lapset hiekkalaatikolla tyylillä -se on aina paras mikä itsellä on, viis mistään muusta. Jos jollain on huonoja kokemuksia sinun suurimmasta aarteestasi, se ei voi tietenkään olla totta vaan spämmiä ja henkilökohtainen loukkaus.

      • KylläSEON

        EVARI ! Ei mee kaasuttimet halki, eikä syövy pakopuolet puhki, eikä vikise laakerit !
        , NE VAAN TOIMII !!!
        mullaki on jo 25 v vanaha 20 omssi, ja kertanykäsyllä käyntiin, ja saa tuoda viivalle-minkä tahansa muun merkin, -.(eihän haittaa, jos vanaha omssi lappaa enemmän solmuja tauluun)-kilpailu on aina mukavaa :)

        KokonaisKulutus oli 7 tunnin reissulla 4,1 litraa- vähintään 450 kg kuormalla !


    • soutava_konemestari

      Kaasuturbiini, stirlingmoottori ja polttokenno ovat tulevaisuutta. Unohtakaa mäntämoottorit.
      Kun raakaöljy loppuu sitten poltetaan suurten laivojen kaasuturbiineissa maakaasua (mm. LNG) tai synteettistä kaasua. (jälkipolttona voi olla velä höyrykattila höyryturbiini)
      Venemoottoreiksi tulee stirlingmoottorit ja polttokennot sähkömoottorit) tai siten ihan aidot purje- ja soutuveneet.

      • Tottproo

        Tuskinpa, torium voimala kuljettaa vatoria jo ensi vuosikymmenellä.


    • hummat

      4T kuitenkin on ikivanhaa raskasta tekniikkaa, mitä ette voi kiistää.
      Korkea aika uskaltaa siirtyä nykyaikaan.

      • Joakim1

        Oikeassa taidat olla 4T moottori näyttää olevan vuodelta 1860 ja 2T on patentoitu vasta 1881 ja ensimmäinen käytönnöllinen 2T moottori on vuodelta 1908.

        Evari 300 näyttää painavan 253-259 kg ja Yamaha 300 260 kg, joten on tosiaan paljon raskaampi tuo 4T.

        2T koneet olivat kyllä kevyitä. 80-luvulla 20 hv kone painoi 40-50 kg ja 40 hv kone 60-70 kg. Nyt näyttää tuon tehoinen Evari painavan 68-80 kg (25 hv) ja 105-109 kg (40 hv), kun vastaavat 4T koneet painavat Honda 46-59 kg (20 hv) ja 98 kg (40 hv), Mercury 52-59 kg (20 hv) ja 98-100 kg (40 hv), Suzuki 44-55 kg (20 hv) ja 104 kg (40 hv), Yamaha 52-78 kg (20 hv) ja 96-100 kg (40 hv).

        80-luvun Mercury 200 painoi 165 kg. Nyt näyttää keveimmät olevan 220-230 kg (Mercury Optimax/Verado, Yamaha ja Suzuki), Evari 248-253 kg, Honda ja Tohatsu 270 kg. Veradosta on myös Pro-malli, joka painaa 290 kg.


      • veden.viskoja
        Joakim1 kirjoitti:

        Oikeassa taidat olla 4T moottori näyttää olevan vuodelta 1860 ja 2T on patentoitu vasta 1881 ja ensimmäinen käytönnöllinen 2T moottori on vuodelta 1908.

        Evari 300 näyttää painavan 253-259 kg ja Yamaha 300 260 kg, joten on tosiaan paljon raskaampi tuo 4T.

        2T koneet olivat kyllä kevyitä. 80-luvulla 20 hv kone painoi 40-50 kg ja 40 hv kone 60-70 kg. Nyt näyttää tuon tehoinen Evari painavan 68-80 kg (25 hv) ja 105-109 kg (40 hv), kun vastaavat 4T koneet painavat Honda 46-59 kg (20 hv) ja 98 kg (40 hv), Mercury 52-59 kg (20 hv) ja 98-100 kg (40 hv), Suzuki 44-55 kg (20 hv) ja 104 kg (40 hv), Yamaha 52-78 kg (20 hv) ja 96-100 kg (40 hv).

        80-luvun Mercury 200 painoi 165 kg. Nyt näyttää keveimmät olevan 220-230 kg (Mercury Optimax/Verado, Yamaha ja Suzuki), Evari 248-253 kg, Honda ja Tohatsu 270 kg. Veradosta on myös Pro-malli, joka painaa 290 kg.

        Toi 50 heppanen 2000-luvun 2T Tohatsu näyttää painavan 93,5 kiloa. Vaikuttaisi olevan siis höyhensarjalainen tuossa porukassa.


      • Joakim1
        veden.viskoja kirjoitti:

        Toi 50 heppanen 2000-luvun 2T Tohatsu näyttää painavan 93,5 kiloa. Vaikuttaisi olevan siis höyhensarjalainen tuossa porukassa.

        Vai onko? Vene 3/2001 oli tuolle (MD50TLDI) ilmoitettu paino 92 kg, mutta punnittuna 101 kg. Muilla painot heittivät vain 1-2 kg ja kevein oli Honda 93 kg. Vene 1/2016 mukaan useampi 4T 50 hv kone painaa hiukan alle 100 kg ja ainoa 2T Evari 109-113 kg.


    • 2teelläpuolensa

      Suoraruisku 2T käy tasaisemmin ja on mukavampi esim. uistellessa. Myös keveys verrattuna 4 tahtiin on etu. Ilmeisesti joku EU-viherpiiperointi estää 2 tahtien myynnin? Kuitenkin täyttävät Californian päästösäädökset, joihin ei esimerkiksi autovalmistaja VW pysty.

      Pystyyköhän tilaamaan suoraan esim. Ameriikasta? Esim. tollasen Tohatsun:

      http://www.tohatsu.com/outboards/50tldi.html

      • Uistelukone

        Uisteluvauhdissa ei nämä ruisku 2t koneet vedä vertoja 4t koneille.
        Voi ne 2t ruiskut puoli tuntia käydä tasaisesti, mutta 4t kone käy jopa tyhjäkäyntiä tasaisesti niin kauan kuin ruokaa riittää.
        Herätkää jo nykypäivään, 4t on ylivoimainen toimivuudeltaan.


      • kannattaa.kokeilla
        Uistelukone kirjoitti:

        Uisteluvauhdissa ei nämä ruisku 2t koneet vedä vertoja 4t koneille.
        Voi ne 2t ruiskut puoli tuntia käydä tasaisesti, mutta 4t kone käy jopa tyhjäkäyntiä tasaisesti niin kauan kuin ruokaa riittää.
        Herätkää jo nykypäivään, 4t on ylivoimainen toimivuudeltaan.

        Ei sitä nelitahdin aiheuttamaa munienvatkausta kovin pitkään viitsi kokea. Plaanissa verkkoapajille siirtyessä saattaa vielä menetellä, mutta aktiiviseen uistelukalastamiseen nelitahtikone on aivan kamala. Kaupan päälle joutuu tekemään öljynvaihdon joka toisen uistelukeikan jälkeen. Turha painolasti, mielummin ottaa kalaa 20-30 kiloa kyytiin kuin epätasaista tärinää.


      • NytpuhutOMIA
        Uistelukone kirjoitti:

        Uisteluvauhdissa ei nämä ruisku 2t koneet vedä vertoja 4t koneille.
        Voi ne 2t ruiskut puoli tuntia käydä tasaisesti, mutta 4t kone käy jopa tyhjäkäyntiä tasaisesti niin kauan kuin ruokaa riittää.
        Herätkää jo nykypäivään, 4t on ylivoimainen toimivuudeltaan.

        Luulojasi ! Näkee selvästi, että sulla ei oo pienintäkää hajua siitä, mistä puhut !

        ET taida käsittää, mitä tarkoittaa puhtaan bensan suorasuihkutus kaksitahtisissa, kun ne Evarit syövät puolta vähemmän tyhjäkäynnillä, kuin nelitahtiset, eivätkä Evarit tukehdu öljyyn uistellessa.
        OTA nyt jo hyvä ihminen selvää-tekniikkaa on jo kaukana 60 luvusta !


      • OMPAuistelukone
        Uistelukone kirjoitti:

        Uisteluvauhdissa ei nämä ruisku 2t koneet vedä vertoja 4t koneille.
        Voi ne 2t ruiskut puoli tuntia käydä tasaisesti, mutta 4t kone käy jopa tyhjäkäyntiä tasaisesti niin kauan kuin ruokaa riittää.
        Herätkää jo nykypäivään, 4t on ylivoimainen toimivuudeltaan.

        Jääny pikkusen niinku rannalla olevalle nuotiolle tupeksimaan !

        Evari kuluttaakin puolta vähemmän bensaa, kuin nelarit tyhjäkäynnillä, eikä savua eikä tupella-eikä sotke bensiiniä öljyjen sekaan-niinkun nelitahtiset tekevät !


      • MinkäTakia

        Miksi Evari on suunniteltu niin typerästi että se imee kaiken pohjamudan jäähdytysveden mukana ja tukkii täten jäähdytyskanavat. Kiinnileikkaaminenhan siitä seuraa.


      • EIniitäOOKKAA
        MinkäTakia kirjoitti:

        Miksi Evari on suunniteltu niin typerästi että se imee kaiken pohjamudan jäähdytysveden mukana ja tukkii täten jäähdytyskanavat. Kiinnileikkaaminenhan siitä seuraa.

        Suunniteltu sinun käyttöön-joka kynnät pitkin suo ojia ja naapurin pelto ojia pitkin päästäksesi huomaamatta tyttöjen kamariin kupajastamaan.


    • Rannallaistuskelija

      Wanhoina aikoina meikäläisen nuoruudessa järveltä kuului naapurin moottoriveneen leppoisa ääni "put-put-put-put-put-..." ja nykyisin muistelen sitä musiikkina korville ja herkistyksenä sielulle siinä kuin muitakin luonnonääniä. Kyllähän tässä ajatustenvaihdossa arvon osallistujat ovat vakuutelleet, mitenkä aika entinen ei koskaan palaa. Kaksitahtisuusääni saa aina hyvälle tuulelle olipa tuo sulosävel lähtöisin mistä masiinasta tahansa. Ehkäpä vapaaseen maailmaan mahtuu tehomaksimoinnin ohella vaikkapa jonnekin sivummalle huippusuorittajien hoksottimien näkymättömiin ja kuulumattomiin myös lupsakkaa kaksitahtisuutta.

      • AnteeksikunveikkaanETTÄ

        Että taitaisit olla hieman erimieltä-jos olisit kuullu 60-luvun loppupuolella saman, mitä minä kuulin.

        Olin n.1,5 km päässä järven rannasta vaaran päällä kesäiltana, ja voi kauhistus,-kun muuan äijä vetäisi 5 heppasen silloisen nissanin,tai tohatsun käyntiin- SEN USKOMATON DESIBELImeteli tuli täysin lyhentämättömänä ja järkyttävänä huutona sinne vaaran laelle, ja sellaisen matkan päästä . Tiesin koneen ja tunsin isännän, joka siellä ulvotti sitä HELEVETIN KIRNUA. AIVAN järkyttävää !-tottakai siinä vaikutti alunperin luonnon hiljainen rauha, mutta oon minä ennenkn kuullu moottoreiden ääntä-eikä oo häirinny.
        Mutta se on ainut moottori-jonka muistan loppuikäni JAPANILAISISTA. -Evarit ja Johnssonit olivat hyvin sivistyneitä ääneltään-eikä niitä kuullut ees parisataa metriä kauempaa.

        Mutta sinäpä puhuitkin siitä ykspyttysestä puksuttajasta-jonka ääntä on aina mukava kuunnella, eikä se häiritse koskaan-lähinnä saa hymyilemään kuuntelijansa-toivottavasti ne lisääntyvät, ja myös rauhalliset kesäillat myös.

        Että tämmönen tarina muistoista.


    • MöykkääKuuluu

      2t koneesta kuuluu yleensä kahdenlaista meteliä:

      Ensinnä helvetillistä kiroilua kun sitä vehjestä nykitään käyntiin eikä se tahdo lähteä.

      Ja sitten pirummoista parkua kun se raato lähtee viimein käyntiin. Ja noin 10 minuutin ajon jälkeen hiljenee, ja se kiroilu alkaa uudestaan..

      • Joo-ja-kiroilu-jatkuu

        Soutaessa takaisin kotirantaan asti.

        Helpoimmalla pääsisi vanhan 2t-romun kanssa kun löysäisi syvänteen päällä niitä kahta pulttia, ja sitten vähän nostaisi...


      • sellastaseonollut
        Joo-ja-kiroilu-jatkuu kirjoitti:

        Soutaessa takaisin kotirantaan asti.

        Helpoimmalla pääsisi vanhan 2t-romun kanssa kun löysäisi syvänteen päällä niitä kahta pulttia, ja sitten vähän nostaisi...

        jamahoiden kanssa eläminen.


      • Ennenminkin

        Evarin omistajien älämölöä kuuluu, karmeeta kiroilua.
        Laittaisivat 4t koneen, niin ei tarvisi taistella.


      • ILMANKOSNIITÄ
        Ennenminkin kirjoitti:

        Evarin omistajien älämölöä kuuluu, karmeeta kiroilua.
        Laittaisivat 4t koneen, niin ei tarvisi taistella.

        Jäteöljy pönttöjä on saarien rannoilla, kun nelareitten käyttäjät niitä sinne koettavat kivien koloihin kätkeä.


      • OnYmpäristöystävällistä
        ILMANKOSNIITÄ kirjoitti:

        Jäteöljy pönttöjä on saarien rannoilla, kun nelareitten käyttäjät niitä sinne koettavat kivien koloihin kätkeä.

        2-tahtimoottorien käyttäjät sen sijaan levittävät öljynsä pitkin vesistöjä pakokaasujen mukana!


    • kierrättäjäkunnialla

      Eikäku se nelarista otettu öljy laitetaan moottorisahaan teräketjuöljyksi.

      • honda-metsuri

        Ja konesahakin on nelitahtinen, kun vituttaa nyhtää käyntiin niitä paskoja käryyttäviä kaksitahteja.


      • Sinähänoot
        honda-metsuri kirjoitti:

        Ja konesahakin on nelitahtinen, kun vituttaa nyhtää käyntiin niitä paskoja käryyttäviä kaksitahteja.

        Oot sitten laittanu hondaasi potkurin paikalle raivaussahan terän :)


    • hummat

      Kuitenkin 2T on aina askelta edellä tekniikassaan muussakin, mitään ette asialle mahda.

      • MinkäsTakia

        Ne Evarin Etec-romut leikkaa niin herkästi kiinni kun ne on imeneet pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen?


    • EVARI

      Oli mitä tahansa niin evari on evari. Perämoottorien trabantti. Sinistä savua tupsautteleva rämisevä säksätin. Oli mikä oli niin yhtään evaria ei tähän taloon tule, todella surkea maine ko koneella. Vanha sanaonta kuuluu jos haluat että moottoriasi ei varasteta niin kirjoita koppaan evinrude:))))))))etec etec etec ja vielä kerran etec

      • OOTsinätunari

        Jotkut ei ymmärrä moottorien päälle enempää, kun vanaha sika tuulimyllystä.

        Taitaisit vähä ällistyä, jos näkisit ja kuulisit minun Omssini käynnin, kun lähtee kertanykäisyllä joka kerta käyntiin, eikä "pölläyttele sinistä savua"-niinkuin sinun kaikki moottorisi ovat tehneet.

        Minäkin otan hajurakoa liikenteessä sinistä savua jälkeensä jättäviin mopoihin,ja suljen ulkoilma kierron autosta, mutta minun kaksitahtiset Evarit ei savua SEN enempää, kuin nelitahtisetkaan, kun osaan säätää koneeni oikein.


    • back.to.basics

      Ylimääräiset tahdit syövät tehokkuutta.

      Lisääntynyt (perä)paino on myrkkyä veneilyssä.

      Veneily ei ole rakettitiedettä, joten siitä on aivan turha tehdä liian monimutkaista.

      • NiinMUUTENon

        Joka ikisen turhan osan vetkutus kahteen suuntaan moottorissa on typerää suunnittelua.
        Siksihän sähkömoottoreissa on paras hyötysuhde, kun osat ei väkätä kahakäteen-Wankkelia lukuunottamatta, joka on taloudellisuuden suhteen yks ongelma.

        Nelitahtisen tekniikka on vain tyhjäkäynnillä hiljainen, ja se on ainoa sen tekniikan saavutus,-isommilla kierroksilla NEKIN ränkyvät ilikeän pahalla äänellä.

        Kaikki muut hyvät ominaisuudet menevät kaksitahti tekniikan piikkiin nykyään.


      • Bower
        NiinMUUTENon kirjoitti:

        Joka ikisen turhan osan vetkutus kahteen suuntaan moottorissa on typerää suunnittelua.
        Siksihän sähkömoottoreissa on paras hyötysuhde, kun osat ei väkätä kahakäteen-Wankkelia lukuunottamatta, joka on taloudellisuuden suhteen yks ongelma.

        Nelitahtisen tekniikka on vain tyhjäkäynnillä hiljainen, ja se on ainoa sen tekniikan saavutus,-isommilla kierroksilla NEKIN ränkyvät ilikeän pahalla äänellä.

        Kaikki muut hyvät ominaisuudet menevät kaksitahti tekniikan piikkiin nykyään.

        Kommentistasi huomaa että et tiedä moottoreista mitään ! Olet vain oman mielikuvituksesi orja.


      • EnköTiijä
        Bower kirjoitti:

        Kommentistasi huomaa että et tiedä moottoreista mitään ! Olet vain oman mielikuvituksesi orja.

        No sinä sitten tiedät, että kahteen suuntaan kilkattavat osat vaativat "vähän" väliä säätämistä, ja siinä välissäkin niiden seuraamista.

        Ja kai sinä tiedät myös sen, että esim. kilpailukäytössä ei oo menestyny yksikään nelitahtinen perämoottori-tiedätkö minkätakia ?

        ja tiedätkö, KUINKA paljon on moottoreita tuhoutunu, jakoketjun ja VARSINKIN hammashihnan katkeamisen takia, kun männät ja nokka-akselitkin tuhoutuvat-En minäkään, kun niitä tapauksia on miljoonia ympäri planeettaa.

        Minun mielikuvitukseni seuraakin tosiasioita,-entä sinun.


      • Kaksitahtihörhöt
        EnköTiijä kirjoitti:

        No sinä sitten tiedät, että kahteen suuntaan kilkattavat osat vaativat "vähän" väliä säätämistä, ja siinä välissäkin niiden seuraamista.

        Ja kai sinä tiedät myös sen, että esim. kilpailukäytössä ei oo menestyny yksikään nelitahtinen perämoottori-tiedätkö minkätakia ?

        ja tiedätkö, KUINKA paljon on moottoreita tuhoutunu, jakoketjun ja VARSINKIN hammashihnan katkeamisen takia, kun männät ja nokka-akselitkin tuhoutuvat-En minäkään, kun niitä tapauksia on miljoonia ympäri planeettaa.

        Minun mielikuvitukseni seuraakin tosiasioita,-entä sinun.

        Mielikuvituksesi seuraa sinun 2-tahtirinnakkaistodellisuutesi tosiasioita, ei sen reaalimaailman, jossa me muut elämme, tosiasioita...


      • bower
        EnköTiijä kirjoitti:

        No sinä sitten tiedät, että kahteen suuntaan kilkattavat osat vaativat "vähän" väliä säätämistä, ja siinä välissäkin niiden seuraamista.

        Ja kai sinä tiedät myös sen, että esim. kilpailukäytössä ei oo menestyny yksikään nelitahtinen perämoottori-tiedätkö minkätakia ?

        ja tiedätkö, KUINKA paljon on moottoreita tuhoutunu, jakoketjun ja VARSINKIN hammashihnan katkeamisen takia, kun männät ja nokka-akselitkin tuhoutuvat-En minäkään, kun niitä tapauksia on miljoonia ympäri planeettaa.

        Minun mielikuvitukseni seuraakin tosiasioita,-entä sinun.

        Minä en harrasta kilpaveneilyä, en tiedä siitä jatkuasta moottorin säätelystä mitään kun ei ole tarvinnut säädellä ainakaan ensimmäiseen1000 tuntiin, saattaahan se säätäminen tulla ajankohtaiseksi ehkä tuolla 5000 tunnin jälkeen , siinä vaiheessa sinulla on jo 7 2t kone menossa.


      • HyvänenAIKAsentään
        bower kirjoitti:

        Minä en harrasta kilpaveneilyä, en tiedä siitä jatkuasta moottorin säätelystä mitään kun ei ole tarvinnut säädellä ainakaan ensimmäiseen1000 tuntiin, saattaahan se säätäminen tulla ajankohtaiseksi ehkä tuolla 5000 tunnin jälkeen , siinä vaiheessa sinulla on jo 7 2t kone menossa.

        Eikö tätä keskustelun tasoa millään saa asialliselle tasolle, teidän nelitahtisten kanssa.
        En olettanu koskaan, että TE, -tai SINÄ harrastatte kilpaveneilyä, vaan otin esimerkiksi sen, että koska nelitahtiset perämoottorit EIVÄT MENESTY kilpaveneilyssä, niin MIKÄ on mielestäsi syy moiseen ?

        NOJOO, eihän me kalareissulla kilpaa ajeta-paitsi jos samantehoinen nelari haastaa pitkällä suoralla minun omssini,-niin tilanne kehittyy nelitahtikuskin naaman ilmeen mukaan, ja sitten koitetaan, tottakait.

        Mutta voisitko lopultakin tajuta asian perimmäisen juonen, vai ootko joku jeh.todistaja, -jota ei mitenkään saa ymmärtämään asian ydintä ?


      • Bower
        HyvänenAIKAsentään kirjoitti:

        Eikö tätä keskustelun tasoa millään saa asialliselle tasolle, teidän nelitahtisten kanssa.
        En olettanu koskaan, että TE, -tai SINÄ harrastatte kilpaveneilyä, vaan otin esimerkiksi sen, että koska nelitahtiset perämoottorit EIVÄT MENESTY kilpaveneilyssä, niin MIKÄ on mielestäsi syy moiseen ?

        NOJOO, eihän me kalareissulla kilpaa ajeta-paitsi jos samantehoinen nelari haastaa pitkällä suoralla minun omssini,-niin tilanne kehittyy nelitahtikuskin naaman ilmeen mukaan, ja sitten koitetaan, tottakait.

        Mutta voisitko lopultakin tajuta asian perimmäisen juonen, vai ootko joku jeh.todistaja, -jota ei mitenkään saa ymmärtämään asian ydintä ?

        Ja mikä se ydin on ?


    • vm41

      Joku muu syy 4T heivaamiseen täytyi alkujaan olla kuin kulutus.
      Jospa ihmiset tulivat heikoimmiksi nostellakseen painavia koneita ?
      Toinen syy oli valmistuskustannukset, sekä huoltojen moninaisuus, sekä sen kalleus.
      Uusi mullistava 2T tekniikka mahdollisti koneiden hankkimisen myös pienituloisille.
      Päästiin eroon painavista 4T keskimoottoreista öljy vuotoineen veneen sisälle, siirtämällä kone laidan ulkopuolelle tiputtelemaan öljyjään.
      Myös eräs tekijä 2T ssa häiritsi, meinaan savutus öljyn palaessa polttoaineen kera.
      Se häiritsi tupakoivaa kansanryhmää, joka oli tottunut tupakan sauhuun ja jota öljyn katku nyt häiritsi.
      Valheellisesti ollaan yritetty väittää öljyn saastuttavan vesistöä, jättämällä tarkoituksella huomiotta maalta valuvat öljyvanat, sekä muut myös lumien mukana vesistöihin kipatut saasteet.
      Yhteenvetona voidaankin päätellä 4T kauppiaiden olevan hätää kärsimässä, huomatessaan 2T nousun olevan jälleen tulossa entistä ehoisempana.

      • Kaksitahtihörhöt

        Eipä ole mitään "2T nousua" havaittavissa tässä todellisuudessa, ehkä siellä rinnakkaistodellisuudessa sitten...


    • Zwiccau

      Hybridi warre tm testissä

    • purjehtija_vesillä

      Tulevaisuus on purjelaivoissa. Minun purjeveneessä apumoottorina on pieni 4-tahtinen dieselsisämoottori. (ei siis perämoottoria)

      Eräs tuttavani on töissä valtameritankkerilla jossa on iso hidaskäyntinen 2-tahtinen dieselmoottori. Suurimmissa supertankkereissa on höyryturbiinit eli ne liikkuvat höyryn voimalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe