Jatkuva hengenahdistus vaivaa

Keuhkotautinen

Löytyykö täältä kohtalotovereita 41-v. naiselle, jota on vaivannut jatkuva hengenahdistus lähes puoli vuotta? Olo on tosi tukala, kuin kalalla kuivalla maalla. Joudun koko ajan vetämään syvään henkeä, mistä aiheutuu jo rinta- ja selkäkipuakin. Tämä syvään hengittäminen ei kuitenkaan "onnistu" läheskään aina, vaan tuntuu, että keuhkoissa on happivaje eikä olo helpotu ennen kuin onnistun taas vetämään syvään henkeä. Hetken päästä on taas tunne, että tukehdun ja sama hengen veto alkaa alusta.. Myös haukottelu ei onnistu, haukotus jää ikään kuin kesken...

Työpaikan sisäilmassa on ongelmia, aloitin nykyisessä työssäni viime syksynä. Syy siis voi olla siinäkin. Eräs lääkäri epäili myös legioonalaistautia, johon kuuluu hengenahdistusta. Olin viime kesänä Pariisissa, minkä jälkeen sairastin kauheaa yskää ja nuhaa yli kuukauden. Söin pari antibioottikuuria ja vasta kortisonikuuri tehosi. Lääkäri epäili, josko virus olisi tarttunut hotellin ilmastoinnista... Hengenahdistus alkoi kuitenkin vasta pari kuukautta lomamatkan jälkeen.

Olisiko jollain tietoa, mistä tämä viheliäinen hengenahdistus voisi johtua??? Itse epäilen myös rintarangan fasettilukkoa. Luin netistä, että jos rintarangassa on lukko, ei keuhkot saa kunnolla happea. Ensi viikolla olenkin menossa elämäni 1. kertaa fysioterapiaan.

6

2649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkhkk

      Onko työpaikalla sellaista tunnetta, että muovipussi vedettäisiin päähän, eli happi loppuu? Homealtitus aiheuttaa itselleni sellaista tunnetta. Selän ongelmia on ollut myös, mutta sen aiheuttama oire ei ollut ns. muovipussi efekti. Tuo sinun vaiva voi johtua myös muista keuhko-ongelmista.

    • Helpottaa

      Minulla sisäilmaoireilu ja myöhemmin tarkemmin asiaa ajateltuani suoliston huonoon kuntoon meneminen (antibioottikuuri vaikutti tähän!) aiheutti nimenomaan tuota hengenahdistusta. Halusin asiasta kirjoittaa blogikirjoituksen nyt, kun asia on HELPOTTANUT - minua nimittäin pelottavina, pahimpina hetkinä pelotti, että olo ei koskaan helpota, pahenee vaan.

      Voit lukea kokemuksistani täältä: https://helpottaa.wordpress.com

    • sydänkinon

      Väsähdätkö rasituksessa? Esimerkiksi rappunousut, jyrkät mäet ulkoillessa? Katoavatko tyehot yhtäkkiä juuri kun olet kiristänyt tekemisesi tahtia äärimmilleen, ja jaksaisit normaalisti jatkaa- mutta nykyisin sinun pitää levätä välillä.

      Jos näin on, varaa lääkäriaika. Lakkaa liikaa rasittamasta siihen asti kun tutkittu.
      Minä itse? Toissakesänä klassinen infarkti. Vasemman käsivarren kivut, puristava rintakipu. Toistui lievempänä myöhemmin.
      Väsähtämisen ja jaksamattomuuden tunne joskus. Ahdistavaa hengittää, kiivetessä retkellessä mäkiä. Sykkivää kipua joskus rytmihäiriöasian kanssa.

      Vaivani on osittain hankittu, mutta isäni, isäni sukua on mennyt tuon sepelvaltimojutun takia.
      Astmassa on se ongelma, että voit vetää ilmaa sisään... Mutta uloshengitys on hankalampaa, usein kohtauksessa kuuluu jopa ihan selvä "urkupillistövinkuna". Läheiselläni on keukoasma- etenkin koivun siitepölyaikaan, ja jyrsijöiden hilseistä saa kohtauksen.
      Tietysti sinulla voi olla jokin ikävämpikin tauti. Varaa se lääkäriaika! Nopeasti.

    • fdgdfgfgdfgf

      Kai sinulle on tehty kuitenkin perustutkimukset? Kuten PEF-mittaukset?

      Itse olen alkujani astmaatikko ja atoopikko, ikäisesi. Ilman lääkkeitä ollut teini-iästä, paitsi käsi-ihottuman pitkällinen hoito välillä.

      Hapen loppumistuntemuksia on ollut varmaan kymmenen vuotta, mutta menevät ohi varsin pian. Joskus flunssan yhteydessä saattaa olla pitkittynyttä oireilua. Tulevat yleensä enemmän istuen kuin seisten, ja useammin väkijoukoissa (esim. luennot) kuin yksin ollessa. Sisäilmassa on puutetta kotonani (naapurit tupakoivat sisällä, onneksi pahin röökaaja muutti pois). Ja yleisissä tiloissa on aina voimakkaita hajusteita käyttäviä ihmisiä, pesemättömiä ihmisiä, inkontinenssista kärsiviä, hometta jne. Olen allerginen mm. formaldehydille ja kissoille, joten pidän oiretta eniten yliherkkyysreaktiona. Jaksan kuitenkin useinmiten juosta pieniä pätkiä, eli keuhkoni eivät voi olla rapakunnossa.

      Kun ahdistaa, koetan vain hengittää pohjaan asti syvälle ja rauhallisesti. Jos koettaa vetää ilmaa liian tiheään, voi seurata hyperventilaatio, ja se vain pahentaa ongelmaa, eli aiheuttaa hapen loppumisen tunnetta.

    • uppppp

      ......

    • KipiääTekee

      Keuhkoembolia?

      Lääkäriin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe