Sosiaalisten tilanteiden pelko?

Mitäteen

Pelkään sosiaalisia tilanteita hyvin paljon :( olen siis kohta 16vuotias tyttö. Omistan vain muutaman ystävän se ahdistaa ja häiritsee minua paljon. Olen äärettömän epävarma itsestäni ja tuntuu kun en osaisi käyttäytyä vieraiden ihmisten seurassa. Esiintymiset ovat ihan hirveitä kun luen tuntuu että ei saa henkeä :DD tai jos joutuu lukemaan jotain ääneen. Välttelen myös kaikin tavoin sosiaallisia tilanteita. Asia rajoittaa elämääni paljon koska haluaisin paljon ystäviä ja viettää aikaa heidän kanssaan mutta koska olen tällainen niin en voi :( ja ahdistus kohdistuu oman ikäisiini suurimmaksi osaksi. Joskus kun olen yrittänyt päästä tästä eroon niin olen yrittänyt puhua vieraille mutta ei auta yhtään vaan aina meni sönköttämiseksi ja punasteluksi ja nolotti vielä enemmän enkä ainakaan epäonnistumisen jälkeen voinut puhua kenellekään. Oikeesti en tiedä mikä mulla on ja mitä teen että voisin olla niinkun muut normaalisti käyttäytyvät nuoret miten pääsen tästä eroon..? Anteeksi sekava teksi

5

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • not-alone

      Ihan tyypillisiä ajatuksia sun iässäsi, et siis ole ollenkaan erikoinen tapaus. : ) Sori! Sosiaalinen kanssakäyminen on vuorovaikutteista, mutta vaikka vastapuoli ei ilmaisisi mitään, me olemme silti taipuvaisia kehittelemään itse omassa päässämme normeja, joilla sitten mollaamme itseämme, jos punastumme, jos änkytämme, jos menemme yhtäkkiä sanattomiksi jne. Vaikka kaikki tekevät niin joskus! Joka ikinen ihminen, presidenttiä myöden, "mokaa" joskus. Ei ole olemassakaan sellaista ihmistä joka onnistuisi aina ja kaikessa jonkun "täydellisen normiston" mukaan.
      Niin että mitä sitten, vaikka punastut, änkytät tai menet äkkiä sanattomaksi, ei se tee sinusta sen huonompaa ihmistä, se on vain inhimillistä ja johtuu jännittämisestä.
      Mitä enemmän pysyt poissa vuorovaikutustilanteista, sitä vähemmän pääset harjoittelemaan. Onko se viisasta?
      Ja lukiessa ääneen kannattaa syventyä aina asiaan josta lukee ja unohtaa itsensä, koska ethän sinä ole silloin tärkein asia vaan se teksti! Samaten kun luet ainettasi ääneen, keskity asiaan josta puhut äläkä puhujaan joka on toissijainen.
      Eli mieti sitä itse tapahtumaa: minä jaan tässä tietoa muille oman ääneni kautta. Ei se ole sen kummempaa, joten miksi siitä pitää yrittää vääntää jotain muuta, jotain maailman mullistavaa kauhukokemusta?!
      Järki avuksi aina kun tunteet yrittävät hyppiä silmille.
      Sitä paitsi suurin osa sun luokkakaverisi inhoavat esiintymistä ihan yhtä paljon kuin sinäkin, joten se inho on kollektiivista eli se yhdistää teitä.

    • Sinulleavuksi

      Hei, ensiksi älä käytä kofeiinia sisältäviä tuotteita, kuten kahvia se pahentaa jännitystä ja pelkoja. Syö perusruoan lisäksi enintään kolmen tunnin välein terveellinen välipala, etteivät verensokerit pääse vaihtelee kovin paljon, sillä sekin asiaa lisää pelkoja ja jännitystä. Terkkarista saat beetasalpaajaa joka lieventää hyvin jännitystä ja pystyt pitämään puheita koulussa. Kuuntele musiikkia ainakin 10 minuuttia ennen nukahtamista, sillä musiikki parantaa sosiaalisuutta ja puhekykyä y.m., kahden vuoden kuluttua huomaat hyvin vaikutuksen eli voit puhua puolituttujenkin kanssa. Pieni apu psykosomaattiisiin oireihin on aspiriini entero 100 mg, muttei niitä saa liikaa syödä ja pidä mukana Pectus pastilleja, kun kohtaat kaverisi pistä sitä ennen pastilli suuhun, niin puhe luistaa iloisesti. Tässä apuja tilanteeseesi.
      Ihanaa kun sinulla kumminkin on muutama ystävä, tärkeintä on laatu kuin määrä : )

    • Sinulleavuksi

      Hei, vielä pieni lisäys ota joka päivä teelusikallinen kylmäpuristettua rypsiöljyä, sillä aivosoluista 60 % sisältää rasvahappoja ja sitä joka päivä hajoaa pois joten terveelliset rasvat ovat aivoille tärkeitä, jotta aivot pysyvät kunnossa.

      • fghujkl

        Itse suosisin ennemmin oliiviöljyä. Antti Heikkilän kirjoituksen kerran luin aiheesta, en jaksa muistella sen enempää nyt..


    • Sinulleavuksi

      Hei, tässä vielä tietoa miksi kylmäpuristettu rypsiöljy on parempaa käyttää:
      oliiviöljyssä ei kuitenkaan ole juuri lainkaan tärkeitä Omega-3-rasvahappoja toisin kuin mm. rypsiöljyssä. Ja muista hakea terkkarista apua oireisiin lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe