pihtimittari

tyhmäkysyy

Ostin pihtimittarin ja siinäpä ei ollut mitään neuvoa miten pihtiosaa käytetään. tarkoitus olis sillä löytää Vika noin 50 metrisestä kaapelista. miten mittaus tapahtuu ?

10

954

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohtimilla_vesilintua

      Eipä taida pihtimittarista olla mitään apua kaapelin vian etsinnässä.

    • 3or2

      Tarvitset skoopin ja signaaligeneraattorin. Sitten tunget kaapeliin pulssin ja katot koska se tulee takaisin. Aikaerosta voi laskea kohdan, josta kaapeli on rikki. Valon nopeus c kertoimella, hmm. mitäs ainetta kaapelisi on? Ihan v=s/t, mutta tuo nopeuskerroin pitää huomioida.
      Voit myös yrittää mitata kaapelin resistanssin, jos se on oikosulussa - vaan ei anna kovin luotettavaa tulosta..

    • pihti_pihtaaja

      Kapasitanssimittarilla voi mitata, jos kaapeli on poikki. Induktanssimittarilla, jos se on oikosulussa. Tietysti pitää tietää kyseisen kaapelin kapasitanssi/ metri tai induktanssi/ metri

    • aloittajatäs

      Ok, jätän homman ammattilaiselle. Pitänee keksiä mitä tuolla pihtimittarilla voi yleensä tehdä.

      • vai_mikä

        Mikä kaapeli se on? Maakaapeli joka on maan alla?


    • arkasika

      Voit mitata esim latausvirtaa amppeereina...aseta se akun pluskaapelin ympärille, siis siten että se leuat suljettuina ympäröi kaapelin, kun käynnistät auton mittari kertoo montako amppeeria latausta toteutuu. Muuta virkaa ei pihtimittarilla olekaan, se mittaa vain johdossa kulkevaa virtaa, ei jännitettä. Pitää olla se johto mikä tulee laturilta akulle. Järkevämpi hankinta olisi ollut muutaman kympin yleismittari...sillä saa jo mitatuksi auton sähkölaitteista lähes kaiken tarvittavan.

      • DC_AC

        Pitää vielä tarkistaa mittaako se pihtimittari edes tasavirtaa, jotkut toimii vain vahtovirralla.


      • 14V
        DC_AC kirjoitti:

        Pitää vielä tarkistaa mittaako se pihtimittari edes tasavirtaa, jotkut toimii vain vahtovirralla.

        Sillä tiedolla ei kyllä mitään tee, paljonko latausvirta on. Jännite kertoo tarpeeksi ja sen voi mitata yleismittarilla.


    • arkasika

      kun on noin pitkä kaapeli niin se on ilmeisesti "jatkoroikka". Vastusmittarilla mittaat yksitellen mikä johdoista on poikki. Katkos ilmaantuu yleensä lähelle jompaa kumpaa päätä. Ruuvaat päät vapaiksi ja vetelet niitä yksitellen. Jos katkos on jossain keskemmällä etsit, johdosta ulkoisia "vammoja". Jos katkeama on keskellä niin ulkoinen vamma kaapelissa on aina. Muutaman kympin yleismittarilla selviät. Jos mittari näyttää nollaa niin johto on ehjä.

    • VaihtovirtaPihtiMitari

      Minulla on vaihtovirtapihtimittari. Kun mittaa jonkun laitteen virrankulutuksen, se näytää kaapelin päältä nollaa, koska myös paluujohdin jää pihdin sisään, ratkaisu on erottaa kaapelin johtimet esimerkiksi kytkentärasiasta ja mitata johdin kerrallaan. Kolmivaiheisen kuormituksen virrat täytyy mitata siis joka vaihejohtimesta erikseen, elleivät virrat ole yhtäsuuria. Pihtivirtamittari perustuu sähkövirran magneettiseen ominaisuuteen. Myös tasavirralle on olemassa pihtimittareita, mutta ne eivät taida olla erityisen tarkkoja, ainakin akkuliikkeesä taisi näyttää "mitä sattuu", kun vaihdatin auton akun ja myyjä tarkasti auton sähköjärjestelmää mittarillaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe