Liian karvainen

Apuaaaa

Eli oon vast 15v tyttö ja siis aivan sairaan karvanen! Niiku oikeesti joo tiedetään joka sella on ihokarvat. Mutta mulla on mahassa karvoi,rintojen keskel, alaselästä lähtee niskaan asti karvoja ja ei ne ei oo vaaleita ne on tummia ei mustia mut semmosii tumman ruskeit ja nää karvat vähentää itse luottamista. Haluisin vaan sheivata pois mut sit ne kasvaa takas tummempina. Eli mikä neuvoks ku tuo laaserointi olis turhan kallista.

10

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entä_perinnöllisyys

      Tuossa iässä hormoonitoiminta on vielä hakusessa ja voi esiintyä "vääränlaista" karvankasvua. Jos se jatkuu vielä vuosia, kannattaa mennä lääkäriin jotta tutkittaisiin ettei testosteronia kehity liikaa tai saadaan muut terveydelliset häiriöt hoitoon.

      • Aloittajaaa

        Siis mulla on ollu selässä pitkään siis jotain 3-4 vuotta jo noi karvat maha karvat tuli jossain 1-2 vuot sitten.


      • lääkäriin

        En todellakaan usko, että karvat kasvaisivat tilapäisen hormonihäiriön vuoksi vilkkaasti nuorena. Yleensähän karvankasvu muuttuu iän myötä: miehet kaljuuntuvat ja naisillakin hiukset harvenevat viimeistään keski-iässä. Häpykarvoitus pitenee, harvenee ja muuttuu karkeammaksi nuoruuden jälkeen. Etenkin miehille kasvaa korva- ja nenäkarvoja jne.

        Naisilla häpykarvoituksen rajan kuuluu olla suunnilleen vaakasuora, ei siis napaa kohden nouseva. Ja naisella rinta- ja selkäkarvat, kuten reisien sisäsivujen voimakas karvankasvu viittaavat munasarjojen virheelliseen toimintaan. Eli kyseessä olisi ehkä polykystiset ovariot tms. Joistakin e-pillereistä saattaa olla apua. Hormonihäiriöt kannattaa tutkia, koska niistä voi olla muutakin haittaa, kuten ongelmat lapsien saannissa tai lisääntynyt sydän- ja verisuonitautiriski.

        Itse en usko siihen, että sheivaus tai epilointi lisäisi karvankasvua. En ole liikakarvainen, mutta intohimoinen karvojen ajelija olen. Epilointi ei ole lisännyt karvojen kasvua, muttei ole vähentänytkään. Jos sheivaa tai epiloi isolta alalta karvat, niin iho voi ärtyä ja aina joku karva kasvaa ihon sisään, mikä ei ole siistiä. Sheivatessa karvat vain katkeavat, vastaa hiustenleikkuuta. Ei siis vaikuta karvan kasvutapaan mitenkään. Tosin kun karvan pehmeä luonnollinen kärki on pois, se näyttää terävämmältä ja tummemmalta.


    • tarleena12

      Voisit käydä ihan reippaasti vaikka terveydenhoitajan luona, jos hänestäkin näyttää, että ihokarvoja on sinulla tavanomaisesta poikkeavasti, voisit päästä koululääkärin ja hänen kauttaan lastenlääkärin luo, jotta mahdolliset hormonaaliset syyt voitaisiin tutkia. Ps. minulla on työkaveri (nainen) jolla on reilusti tummia ihokarvoja mm. käsivarsissa, ihana, kaunis (myös käytökseltään) nainen, joka onnellisesti avoliitossa, lapsiakin on. Eli ei ole karvoihin katsomista, nainen on nainen ja kaunis karvojen väristä ja lukumäärästä huolimatta!
      Ai niin, tulipa mieleen, etten ole viikkoon muistanut sheivata omia karkeita, tummia säärikarvojani, mutta ei se mitään....Kesällä muistan sen paremmin!
      Ps. hymy tekee myös ihmeitä, hymyilevä ihminen on aina kaunis.

      Hyvää jatkoa Sinulle, olet ihana!'

    • abc__

      Kyseessä voi olla ennenaikainen adrenarke jolloin hoitoa voit saada lääkäriltäsi.

    • ctfyvgubhinj
    • Lääkäriin

      hei, sulla voi olla munasarjojen monirakkulatauti / syndrooma pco(s). oireilee hirsutismina muun muassa. "Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (polycystic ovary syndrome, PCOS) on tavallisin naisten hormonihäiriö. Sitä esiintyy 5–15 %:lla naisista. Häiriön perussyytä ei toistaiseksi tunneta, mutta sekä perimällä että ympäristötekijöillä arvellaan olevan yhteyttä asiaan. Monirakkulaoireyhtymän tunnusmerkkejä ovat liiallinen karvojen kasvu ja epäsäännölliset kuukautiset." Kopsasin tuon pätkän terveyskirjastosta. Siihen on hoitoa. Mene ihmeessä lääkäriin, kysy vaikka terveydenhoitajalta neuvoa ensin tai voisiko koululääkäri neuvoa myös, suosittelen ensisijaisesti gynekologilla käyntiä, kun ne kuitenkin osaa hormonihommat parhaiten, toki endokrinologitkin ymmärtänevät tämän päälle ja miksei terveyskeskuslääkärikin. Pääasia ettet jää yksin taistelemaan vaivan kanssa. Mullakin on tuo pcos, muttei oireile karvojen kasvamisella vaan menkkahäiriöllä, nyt lääkityksen myötä tasapainossa. Toivottavasti saat apua vaivaan.

    • Aloittaja01

      Puhuin äitinkaa et voijaanko käydä lääkäris et onks tää muka normaalia. Äiti vaan selitti et se tulee meidän geeneistä eikä suostu lähtee lääkäriin mun kanssa.

      • Onko_näin

        Jos äitisi ja vanhempiesi naispuoliset sukulaiset on yhtä karvaisia, äitisi on oikeassa. Lääkäri ei mahda siinä tapauksessa asialle mitään.


    • KarvainensoturiXD

      Ei tossa mitää pahaa oo sano vaa et oot vahva ja itsevarma tyyppi ja karvat todistaa sen XD Mun isäni suvussa on hyvin karvaista (ja hyvin varustettua) porukkaa ja mä oon yks niistä tietenkin. Oon periny suurimman osan isäni suvusta paitsi äidin suvusta astman :D Näytän ihan isältäni ja sillee mä oon tyttö 14.v ja mulla kasvaa viikset ja oon huomannu et partaki vähä haluais kasvata jalat ovat karvaisemmat ku iskällä ja muut paikat en kerro... Oon laiska ja en sheivaa tai mitää karvat ei mua häiritse lainkaan. Jos joku naureskelee siitä mulle kommentoin vaan et oon nii äijä et kasvaa jopa karvoitusta. Oon aika poikamainen joten pärjään aika hyvin tän kaa mut susta mä en oikee tiiä mee terkalle ja kerro ongelmas. Mä menin terkalle ku menin monen vuoden empimisen jälkeen et onko mulla astma vai ei äitihä ei uskonu alkuu ja vaa kommas et oon nii huonokuntone vaa. Ja tadaa! Mulla todettiin astma verikokeiden je PEF mittareiden sun muiden jälkeen. Mee rohkeesti vaa ja jos vanhemmat puhuttelee sua nii sano tyylii et sä tiiät sun kehos paremmin kui he ja jos he eivät huolehdi susta nii sä huolehdit onhan Suomen lääkäri ilmainen (tietenkin riippuu et mikä lääkäri)...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe