Valtakunnan onni kiinni tunnin junassa?

Hate_Harvahampainen

Varsinaissuomalaisia lobbaajia pitää vilpittömästi onnitella ammattitaitoisesta toiminnasta sikäläisen kärkihankkeen, Turun ja Helsingin välisen ratayhteyden parantamisen, ajamisesta monia kanavia pitkin. Muuhunkaan johtopäätökseen ei satunnainen tamperelainen voi tulla, kun jo perjantain 12.2.2016 Aamulehdessäkin jo julkaistiin hanketta kovasti sympatisoiva artikkeli. Miltei rienausta tamperelaisille silmille tamperelaisessa mediassa.

Artikkelissa haastateltu professori oli varmasti oikeassa siinä, että kannattaa edistää kaikkien maamme tärkeimpien kaupunkikeskusten kasvuedellytyksiä: Pääkaupunki-seudun, Tampereen, Turun, Oulun, Kuopion, Jyväskylän ja niin edelleen. Pelkästään Turun ja Helsingin välisen ratayhteyden nopeuttaminen ei kuitenkaan palvele muuta maata mitenkään. Jo valtatietä 8 on parannettu jättimäisillä summilla Varsinais-Suomessa tällä vuosikymmenellä. Logiikka tuntuu ontuvalta. Päärata Helsingistä Pirkanmaalle ja edelleen Pohjanmaalle on huomattavasti liikennöidympi ja siten tärkeämpi koko valtakunnan tasolla. Nyt kuitenkin sen kapasiteetin kehittäminen halutaan laiminlyödä täysin ja kehittää ennemmin vähemmän merkittäviä ratayhteyksiä. Ei voi olla niin, että Turusta pääsisi junalla tunnissa Helsinkiin mutta Tampereelta ei, koska jälkimmäinen on tärkeä kaukojunaliikenteen solmukohta.

Kysyä voi myös sitä, miten parannettujen liikenneyhteyksien varaan Suomen kolmen suurimman kaupunkiseudun välille muodostuisi maantieteellisesti jättimäinen "metropoli", jonka sisään jää valtava määrä täyttä täysin maaseutumaista aluetta. Sanaa käytetään niin monin eri tavoin markkinointikielessä, ettei se tunnu tarkoittavan enää yhtään mitään.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Observaattori

      Liikenneviraston vuoden 2014 rautatietilastoa silmäilevä voi vain ihmetellä, miten olematonta keskustelua Suomessa käydään koko maan tasolla rautatiejärjestelmän kehittämisestä. Sen sijaan otsikoita hallitsevat meuhkaaminen tämän tai tuon yksittäisen rautatieyhteyden parantamisen kiireellisyyden puolesta. Kaukoliikenteen matkoja tehdään Helsingin ja Tampereen välisellä rataosalla Helsingin ja Keravan välillä jopa yli kuusi miljoonaa päivässä. Tampereen ja Toijalan välilläkin päästään yli 4 miljoonaan matkaan päivässä. Vähimmilläänkin jäädään vain jonkin verran alle neljään miljoonaan matkan ko. ratavälillä. Tampereen ja Seinäjoen välillä tehdään vielä lähes kaksi miljoonaa junamatkaa päivässä, vaikka junarata on pääsin yksiraiteinen.

      Sen sijaan mediassakin paljon huomiota saanut Turun ja Helsingin välisen junaradan parantaminen saa kohtuuttoman paljon tilaa. Ei paljon muuhunkaan johtopäätökseen voi tulla, kun havaitsee ratavälillä tehtävän 1,15 - 1,3 miljoonaa matkaa päivässä. Keskustelua hallitsevat turkulaiset arvailut siitä, kuinka paljon enemmän matkustajia saattaisi tulla lisää, jos ensin tehtäisiin satojen miljoonien eurojen satsaukset ratayhteyden parantamiseen ja junayhteyksien lisäämiseen. Kaikki tietysti koko maan veronmaksajien piikkiin. Asetelma on niin absurdi, että siihen pystyvät vain kotoiset siltarumpupoliitikkomme.

    • VeturinkuljettajaEVP

      Taisit ottaa nuo matkustajamäärät jostain Kiinan rautateiltä, miljoonia päivässä ei Suomessa junalla kulje.
      Tunnin juna on yhtä mahdoton yhtälö, kuin Concorde aikoinaan, kulut voittavat tulot moninkertaisesti.
      Käytännössäkin lähes mahdoton nykyisellä Suomen rautatie tekniikalla toteuttaa. Keskinopeuden pitäisi olla 160 km/h ja pari pysähdystäkin matkalla.
      Hirvien ja lumipyryjen keskellä hengenvaarallista touhua, mikä ihmeen kiire meillä oikein on.
      Tavaraliikenteen saa heti unohtaa tältä väliltä, kohtaamiset ja ohittamiset hidastaa valtavasti, maailmassa on aika vähän 250 km/h vaihteita käytössä, Suomessa pääasiassa 35 km/h.
      Rahoituksen pääongelmia on myös että Suomessa on liian vähän ihmisiä tällaisille hankkeille ja yli 100 miljardia valtion velkaa, sekä velkakello käy kiihtyvää tahtia.
      Linja-auto on myös näin lyhyellä matkalla melko kova kilpailija ja nykyisen markkinaehtoisen liikenteen aikana yhteiskunnalle ilmainen, makselee vielä verojakin yhteiskunnalle.
      Tampereelle riittää jo raitiotien rahoitus valtiolta, koittakaa maksella jotain itsekkin, köyhiltä ja työttömiltä on herrojen hankkeisiin kupattu jo liikaakin, kuten jokainen veroja maksellessa huomaamme.

      • Observaattori

        Liikennemäärät ovat oikeita, mutta vuodessa, ei vuorokaudessa. Vuorokaudessa tosiaan määrät olisivat aivan mahdottomia. Tietoa rautatieliikenteestä löytyy Liikenneviraston kotisivuilta, ei sen kummallisemmasta lähteestä. Siitä voi vielä siis summata, että Hki-Tre -välin kaukojunaliikenteen ja Hki-Tku-kaukojunaliikenteen matkamäärien erotus on selvästi suurempi kuin Helsingin ja Turun välisen liikenteen matkamäärät vuodessa kaikkiaan ovat. Näin ollen pääradalla kolmattakin raidetta voi pitää perustellumpana kuin hyvin kallista rantaradan uudelleenlinjausta. Turun härkäpäisesti eteenpäin viedyt ratahaaveet ovat myös kaupungin liikenteellinen asema valtakunnan lounaisnurkassa huomioon ottaen hyvin utopistisia. Tätä vieläkin selvempi esimerkki on luotijunahaave Tukholman suuntaan, josta on haaveiltu jopa Turun Sanomien pääkirjoituksessa.


    • Junallataiilman

      Onnibussi on viennyt valtavasti matkustajia VR yhtiöltä ja eniten Turun ja Helsingin väliltä.
      VR pudottaa hintoja 25 prosenttia, kyllä kilpailu tekee hyvää ja tehostaa toimintaa kaikessa.
      Monopoli olisi ehdottomasti kiskoilla purettava nopeammin. Tunnin juna on kallista haihattelua, veronmaksajien rahoilla.
      Vielä kun saataisiin jotenkin yhteiskunnan virkamiehet kilpailuun ja palkkoja vaikka 10 prosenttia alaspäin ja etuja kuriin, niin putoaisi verotuksen tarve ja verot.

    • Töitäministereillä

      Monopoleja riittää purettavaksi: Taksit, palokunta, paikallisliikenne jne...

    • EiSeHyvääTuo

      Brittien vapautettua junaliikenteen kilpailulle on saarella tapahtunut älytön määrä junaonnettomuuksia. Sitäkö haluamme?

    • Markkinoidenhoitoon

      Aiheenahan oli tunnin juna, koetko meidän olosuhteissa mitään vaaraa raiteilla pysymisestä.
      Energian kulutuskin noilla 300 km/h nopeuksilla valtavaa luokkaa. Matkustajia pitäisi olla paljon.
      Raiteilla on raiteiden säännöt, ilmassa ilmailun säännöt, meriliikenteessä omat sääntönsä, tuskin autokolaritkaan vähenisivät mikäli olisi vain valtion monopolin kuorma-autoja.

      • Tätämieltätästä

        Yksi kunnon niitti ja sata kuollutta, niin tunnin junasta loppuu matkustajat ja miljardi investointi katastrofi.


    • Kartsa99

      Keskiviikon 24.2.2016 Tamperelaisesta toimittaja Petteri Mäkinen tuo ansiokkaasti esiin, kuinka rataväyläinvestoinneista käydään kovaa kamppailua koko maan laajuisesti. Lehtijutussa haastatellut tahot toivat esiin sen tosiasian, että Helsingin ja Tampereen välisen ruuhkaisen pääradan kehittäminen hyödyttää paitsi Pirkanmaata myös Keski-Suomea ja Pohjanmaata. Tämän pitäisi ymmärtää myös Tampereen ulkopuolella. Muun muassa rata-yhteydet Äänekosken uuden sellutehtaan ja Helsingin Vuosaaren sataman välillä kulkevat Tampereen kautta. Jyväskylän mahdollisuus saada nopeampia junayhteyksiä Pääkaupunkiseudulle riippuu myös pääradan välityskyvystä.

      Koko maata eivät aina hyödytäkään maksimaalisesti ne kohteet, joiden puolesta kiihkeimmin meteliä pidetään.

    • kotikiusattu

      Hmmm:tässä on VR unohtanut väli asemat ja mahdolliset käyttäjä junalle (esim. turusta lohjaalle junalla eli matuksta junalla helsinkiin ja palaa kymmeniä kilometrejä takaisin päin bussilla).tunnin junan rinnalle tarvittaisiin ns.lättähattuja ja jatkoyhteys oikeus paikallis busseilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe