Pienen mökin rakennuskustannukset

mökinrakentaja93

Paljonko tulis maksamaan pienen mökin rakennus. Noin 30 neliötä. Sähköt tulee ja linja menee 250m päässä. Vettä ei tarvi, mutta viemäri tulee. Tontti on valmiina ja hirret saa omasta metsästä. Mökistä ei tarvi tulla näyttelymökki kunhan on vain lämmin nopeasti talvella (puilla lämmitys) ja nurmikoita enkä kukkapuskia laittele.

25

6082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokemustaOn

      50 000 €, jos et itse aio veistää itse hirsiä. Eikä paljon halvemmaksi tule, vaikka veistäisitkin.

      Näillä lähtötiedoilla hinnan sanominen on toisaalta mahdotonta, koska se riippuu niin monesta asiasta. Paikasta ja maapohjasta lähtien. Hinta siis voi olla jonkin verran halvempi tai kalliimpi, mutta joka tapauksessa se maksaa enemmän kuin äkkiä luulisi.

      • HerääJoTaukki

        Jos teen samalla sulle 23th eurolla niin maksat siis mulle joka mökistä ylimääräistä 27th? Kaupat tuli heti!! Pistetäänkö 10mökkiä heti alkuun? Kokemustahan sulla oli....sulla on siis varaa ja tyhmyyttäkin maksaa mulle 270th ylimääräistä noista 10:stä pikkumökistä! Vain idiootti saa menemään noin paljon rahaa johonkin 30neliön ulkovessaan!!! Tein itselleni samoilla ehdoin saman kokoisen mökin (32neliötä) 3vuotta sitten ja meni 14th.....miten saa nyt kulumaan 3vuoden jälkeen 50th!?Kokemusta sulla on paskanjauhamisesta,ei muusta!Järjetön hinta tuon kokoisesta veskistä!


      • eivoisanoa
        HerääJoTaukki kirjoitti:

        Jos teen samalla sulle 23th eurolla niin maksat siis mulle joka mökistä ylimääräistä 27th? Kaupat tuli heti!! Pistetäänkö 10mökkiä heti alkuun? Kokemustahan sulla oli....sulla on siis varaa ja tyhmyyttäkin maksaa mulle 270th ylimääräistä noista 10:stä pikkumökistä! Vain idiootti saa menemään noin paljon rahaa johonkin 30neliön ulkovessaan!!! Tein itselleni samoilla ehdoin saman kokoisen mökin (32neliötä) 3vuotta sitten ja meni 14th.....miten saa nyt kulumaan 3vuoden jälkeen 50th!?Kokemusta sulla on paskanjauhamisesta,ei muusta!Järjetön hinta tuon kokoisesta veskistä!

        Montako nykyiset vaatimukset täyttävää mökkiä olet rakentanut?
        Saunat, suihkut, sähköt, vedet tulee ja menee jne?


      • Kokemustaon
        HerääJoTaukki kirjoitti:

        Jos teen samalla sulle 23th eurolla niin maksat siis mulle joka mökistä ylimääräistä 27th? Kaupat tuli heti!! Pistetäänkö 10mökkiä heti alkuun? Kokemustahan sulla oli....sulla on siis varaa ja tyhmyyttäkin maksaa mulle 270th ylimääräistä noista 10:stä pikkumökistä! Vain idiootti saa menemään noin paljon rahaa johonkin 30neliön ulkovessaan!!! Tein itselleni samoilla ehdoin saman kokoisen mökin (32neliötä) 3vuotta sitten ja meni 14th.....miten saa nyt kulumaan 3vuoden jälkeen 50th!?Kokemusta sulla on paskanjauhamisesta,ei muusta!Järjetön hinta tuon kokoisesta veskistä!

        Eikä tarvitse olla suihkuja ja painevesiä, niin silti 50 tonnia on lähempänä kuin 23 tonnia. Tietysti ensin pitäisi määritellä tarkemmin, mistä puhutaan, mutta joka tapauksessa kannattaa muistaa, että itsepetos on pahin petos, kun siihen alkaa uskomaan itsekin. Kun ottaa huomioon kaikki kustannukset pohjatöistä pintakäsittelyyn asti, niin ei ole halpaa.

        Meidän 42 m2 mökki maksoi 60 tonnia viitisen vuotta sitten. Sähköt on, mutta ei painevettä.


    • ljnlkjnälkn

      Ja kertakaikkiian laita pilariperustus. Ja kunnolla pitkät räystäät.

      • Anonyymi

        Juurikin näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin

        Juurikin oli puussa huono ja latvakin laho. Juurikin juuri.


    • tein_ja_nautin

      Jos noilla spekteillä kyselet täällä niin ihan sama mitä kysymykseesi vastataan.
      Tekijät tekee ja kyselijät kyselee ehkä se 20-30 väliltä hinta vaihtelee , perustus piippuvalinta kattomateriaalit sauna rakennukseen vai ei loppujen lopuksi ne seinät ovat 1/3 osa vain hinnasta.
      Mutta onnea projektiin .
      Itse meni noin 8vuotta 28m2 ja 35m2 sauna ja mökki ja tontti sähköt Saimaan rantaan piharakennukset ja laiturit 85 000 euroa itse tehden ja sähkömies ainoa ulkopuolinen kaivurin lisäksi.
      Sitoutumista ja aikaa vaatii kyllä.

      • PeukkuKeskellä

        Ääritapauksia löytyy aina, mutta kyllä hinta sinne 50 tonnin paremmalle puolelle herkästi menee, jos kunnollisen teettää. Mieluummin teettäisin, kuin heittäisin elämästäni pois kahdeksan vuotta. Toisille tietysti rakentaminen on mökkeilyä mielekkäämpää, mutta minun kärsivällisyys ei riittäisi noin pitkään projektiin.


      • tein_ja_näin

        No ei siitä muodostunut työleiriä tekemistä vain silloin kuin se tuntui mielekkäältä.
        Väkisin ei kannata väkertää ja koskee jokaista tekemistä.
        Vapaa-ajanhan voi haaskata huonomminkin mutta ei se rakentaminen mitään rakettitiedettä ole perustyökalut ovat jokaisen saatavilla ja puu on nöyrää ja tietoa on nykypäivänä saatavilla kattavasti eli mikä voi mennä pieleen jos halua vain on tehdä.
        Tarvikkeet ottaa riittävän laadukkaat ja valmiit hirsikehikot (jos sitä puuta on vaihtaa sen valmiskehikkoon) turha itse ryhtyä veistämään ikkunat ja ovet löytyy kaupasta.


      • uskomatontaEiTotta
        PeukkuKeskellä kirjoitti:

        Ääritapauksia löytyy aina, mutta kyllä hinta sinne 50 tonnin paremmalle puolelle herkästi menee, jos kunnollisen teettää. Mieluummin teettäisin, kuin heittäisin elämästäni pois kahdeksan vuotta. Toisille tietysti rakentaminen on mökkeilyä mielekkäämpää, mutta minun kärsivällisyys ei riittäisi noin pitkään projektiin.

        Teit mökkiä 8vuotta???!!!!Tein saman 6kk:tta!Miten voi kasata mökkiä 8VUOTTA?


      • eivoisanoa

        Seinien osuus voi olla vaikka vain 10%. Ei näihin voi vastata, kun jokaisella on ne omat vaatimukset ja jotkut eivät tee itse mitään. 50 000 saa menemään helposti ja 25 000 voi pärjätä. Liittymät maksavat myös ja perustuksistakin voi tehdä hyvinkin kalliit.


      • Relax_mökkiläinen
        uskomatontaEiTotta kirjoitti:

        Teit mökkiä 8vuotta???!!!!Tein saman 6kk:tta!Miten voi kasata mökkiä 8VUOTTA?

        Kiirehtien tulee vain niitä _______ päitä.
        Kumminkin oli 3v tauko välissä mutta lopputarkastukset olivat sen 5v sisällä eli lupa-asiat tuli täyteltyä ajanmukaisesti.
        Saunamökistä alkoi ja siitä mielen mukaan lisää rakennusta tontille.
        Tuli mieleiset ja sellaiset rakennukset kun halusi , hirsikertoja valmismökkiin lisää ovat niin hiton matalia sisäkorkeudeltaan.(säästetään hirsissä)
        Ennemmin 8v harrastaen kuin 6kk pipoa kiristäen.


    • jklj

      Yritäpä ostaa tori.fi kautta, saattaa onnistaa 30000e hintaan.

    • mielumminvalmispaketti

      bauhaus myy hyviä paketteja 1500€-15000€ ja saahan niitä kalliimpiakin eri firmoilta pyöröhirrestä. Niin aika laaja tuo skaala on mitä kustannuksiin tulee, vesi ei ole pakollista eikä sähkö.

      • Satsaa-laatuun

        Nuo Bauhausin mökit ovat mieluummin laudoista kyhättyjä vajoja, kuin hirsimökkejä. Jos seinän paksuus on 32 tai 45 mm, niin en silloin puhuisi hirsimökistä. Hyväksyisin tuollaisen korkeintaan lapiovarastoksi jonnekin pihan perälle.

        Hyvä nyrkkisääntö on, että valmis mökki tulee maksamaan 2 x paketin hinnan. Silti paketista tulee halvimmaksi. Kallein vaihtoehto on teettää käsinvesistetty mökki oman metsän puista, mutta silloin myös lopputulos on mielestäni paras. Itse tekemällä tietysti säästää, mutta harvalla on aikaa ruveta säästämään kovin montaa vuotta.


      • n12000

        Bauhaussin hinta 30m2:n mökille on siinä 8000€. Siihen perustukset päälle ja pintakäsittely ja muistaakseni kate. Voi olla, että kate sisältyi hintaan, ei tietoa. Tuon kasaa kaksi miestä päivässä valmistajan mukaan, ja tee-se-itse mies x 2 viikonlopun aikana ( perustamistyöt ja katetyöt päälle). Katteen vetää päivässä, perustuksiin menee mitä menee. Seinän paksuus 45 mm, eli ei kovin järeä. Yht. ehkä 12,000€, riippuu perustuksista.

        Tuota myy muutkin ja paksumpia seiniäkin löytyy. Tosin tuskin tohin hintaan.


      • 45_mm_lautaa

        Alkup. kysyjä halusi myös satunnaiseen talvikäyttöön sopivan mökin. Itselläni on tämä kokoinen mökki 130 mm pyöröhirrestä tehtynä (keskimääräinen paksuus noin 100 mm) ja se on jo siinä & siinä pakkasilla. Tämän seinän U-arvo on noin 1 W/m² eli lämpöä hukkuu sama verran kuin modernin ikkunan läpi!

        45 mm laudalla (ei tällaista voi enää hirreksi kutsua!) U-arvo n. 1,8 eli sama kuin 3-lasisilla ns. lähiöikkunoilla.

        30 m² mökissä 45 mm seinien lämpöhäviö -29 °C pakkasella n. 5 kW ja tähän päälle ylä&alapohjat, vuotoilmanvaihtoa jne. Lopputulema on, että lämmöntarve on suurempi kuin mitä yhdestä kaminasta tai kevyttakasta saa irti! Jatkuvan käytön tilanteessa... mökille saavuttaessa, ylöslämmityksen aikana, tehoa pitäisi olla paljon lämpöhäviöitä enemmän ... jos siis ei ole tarkoitus käyttää koko viikonloppua ylöslämmityksen.

        Ja, kuten sanottu, jo lämmön ylläpiti edellyttäisi tulen pitämistä kaminassa 24/7.


      • JepJopJep

        Älä nyt viitsi. Ei siellä mökillä kukaan ole kolmen kymmenen pakkasilla. Näillä u-arvoilla on mukava kusettaa hölmöä kaupunkilaista, joka sitten työntää kaikki rahansa johonkin lahoavaan mökkiin.

        Ja toi yks kahjo oli vetänyt valokaapelin mökkiinsä! Ei saatana, samaan hintaan olis saanut jo ton bauhaussin mökin. Sinne mobiililaajakaista ja modeemi kotoa mukaan ja ei maksa netti yhtään mitään. Jos kuuluvuudessa siellä kaukana mökillä ongelmia, niin katolle sitten 4G-antenni. Se tosin maksaa satasen.

        Valokaapeli maksaa monta kymppiä kuukaudessa ja on melkein yhtä nopea paitsi jos myrsky on sen katkaissut.


      • typerystä_tylytetään
        JepJopJep kirjoitti:

        Älä nyt viitsi. Ei siellä mökillä kukaan ole kolmen kymmenen pakkasilla. Näillä u-arvoilla on mukava kusettaa hölmöä kaupunkilaista, joka sitten työntää kaikki rahansa johonkin lahoavaan mökkiin.

        Ja toi yks kahjo oli vetänyt valokaapelin mökkiinsä! Ei saatana, samaan hintaan olis saanut jo ton bauhaussin mökin. Sinne mobiililaajakaista ja modeemi kotoa mukaan ja ei maksa netti yhtään mitään. Jos kuuluvuudessa siellä kaukana mökillä ongelmia, niin katolle sitten 4G-antenni. Se tosin maksaa satasen.

        Valokaapeli maksaa monta kymppiä kuukaudessa ja on melkein yhtä nopea paitsi jos myrsky on sen katkaissut.

        Voiiiiih! Nolottaisi minuakin, kun neuvoni paljastettaisiin typeriksi. Mutta minä ymmärtäisin lopettaa inttämisen. Sinä haluat tuplavarmistuksen sille, että kaikki tajuavat sinut idiootiksi.

        Kysyttiin talvikäyttöön sopivaa mökkiä. Talvella voi olla pakkasta. Vaikka jätettäisiin -30 °C paukkupakkaset väliin, niin ei mökkeilyn rajoittaminen vaikkapa max. -10 °C pakkasiin niin hirveästi helpota. 45 mm laudasta (ei tällaista edelleenkään kehtaa hirreksi kutsua) kyhättyn läjän lämpimänä pito nielee 5 kW jatkuvaa tehoa eli sähkölämmityksellä toteutettuna vaivaiset 120 kW/vuorokausi. Toki puullakin voi lämmittää, mutta pesällisen puuta saa polttaa tunnin välein. Kuka tahtoo lämmitysvuorot klo 02-05?

        Jos 100 mm paksuiset hirret on poissuljettu vaihtoehto, niin sitten laittaa kahdet laudat ja väliin villaa. 100 mm eriste vastaa 300 mm hirttä tjsp eli tällaisen kanssa jo tarkeneekin ynnä ei mene puolta mottia polttopuuta yhdessä viikonlopussa.


      • Anonyymi
        n12000 kirjoitti:

        Bauhaussin hinta 30m2:n mökille on siinä 8000€. Siihen perustukset päälle ja pintakäsittely ja muistaakseni kate. Voi olla, että kate sisältyi hintaan, ei tietoa. Tuon kasaa kaksi miestä päivässä valmistajan mukaan, ja tee-se-itse mies x 2 viikonlopun aikana ( perustamistyöt ja katetyöt päälle). Katteen vetää päivässä, perustuksiin menee mitä menee. Seinän paksuus 45 mm, eli ei kovin järeä. Yht. ehkä 12,000€, riippuu perustuksista.

        Tuota myy muutkin ja paksumpia seiniäkin löytyy. Tosin tuskin tohin hintaan.

        Bauhausin rakennukset on vain kesäkäyttöön.


    • AnttiSuurama

      Itse rakennutin hongan mökin viime kesänä Anttolaan saimaan rannalle täysillä varustuksilla. Koko roskalle tuli hintaan 190 000€

      Tontti 50k€
      100m2 mökki ja 25m2 rantasauna kaikkineen liittymineen 140k€. Lisäksi mökkiin tulee jopa valokuitu sisään :)

      Jos olisin ottanut kontion mökin niin olisin säästänyt melkein 20k€

      • Uteelias

        Paljolla myisit?


      • Mökkiostajaa

        Tuo kuulostaisi olevan linjassa sen kanssa mitä me olemme miettineet! Kontiolla on paljon 60-80 neliön mökkejä, täyden varustuksen ympärivuoden asuttava pakettihinta noin 50-60k, laskeskeltiin että jos ihte tekee kaiken muun niin pitäisi loput saada jollain 50-60 tonnilla kanssa. Eli yhteensä 60-80neliön hirsimökki olisi 100-120 000 euroa. Plus tontti tietty.


    • mekkk

      Jos itse teet paljon niin voi päästä alle 20 tonnilla ja riippuu siitä paljonko sähköliittymä maksaa. Jos teet neliö hirsimökin niin sahaat tai sahautat ne sopivan kokosiksi ja sitten liikkuva hirrentekoyrittäjä tontille niin tulee nopeest ija edullisesti. Jos taas tee pyöröhirsimökin ja opettelet itse tekemään kaikki niin halvaksi tulee mutta aikaa menee kun kaadat, kuoris ja muotoilet hirret että sopivat ja niin edelleen. Jos paljon puita tontilla niin myyt ne tukkipuuna ja saamilla rashoilla osta valmiin hirsimökin ja tuollaisen saa 10 tonnilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe