Moottorin sammuminen

tumpelotumppi

Vuosi 2014 lokakuun lopulla n -0 asteessa veneen moottori sammui kun olin vaihtamassa öljyä. Moottori kävi n 10 minuuttia jonka jälkeen se sammui. Suodattimessa oli levää ja sakkakuppi normaalia tummempi ja tankissa oli levää. Tankin putsasin keväällä, kesällä kaikki oli ok. Kesällä vielä varmuuden vuoksi vaihdoin suodattimet sekä Cav suodattimen että polttoainesuodattimen.
Viime syksynä lokakuun lopulla lähdin siirtämään venettä nostopaikalle 15mpk -0 asteessa. Moottori kävi n. 10-15 minuuttia jonka jälkeen se sammui. Purjeet ylös ja matka jatkui. Koneen sain matkan aikana käyntiin kun laitoin kaasukahvan täysille ja pääsin lopulta nostopaikalle. matkan aikana kun kaasu oli pienemmällä, kierrokset alkoivat välillä vähenemään, mutta kun lisäsin kaasua moottori taas kävi hyvin. Glykooleja kun ajoin koneeseen niin pienillä kierroksilla kone taas sammui mutta sain käyntiin kun laitoin taas kaasun täysille.

Voiko lämpötilalla olla mitään merkitystä, koko kesän moottori toimi moitteettomasti Vai onko pelkkää sattumaa. Pitääkö vaihtaa polttoaineletkut, epäilen että vika on siellä. Mikä neuvoksi?

22

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipinätä

      Itellä ilmajäähdytteinen Jammu teki joskus samaa, loppui kun vaihdoin tulpan.

    • Nimbus4004

      Missä tankkasit, että tietää varoa?

    • tumpelotumppi

      Moottori on Nannin 29hp Diesel. Aikaisempina kesinä tankkasin monesti st:n biodiseliä, nykyään Nesteen diseliä, jonka ei pitäisi edistää levän kasvua. Viime syksynä kun moottori sammui ja lähti kovalla kaasulla käyntiin, kyse ei voinut olla levästä, sillä suodattimet olivat täysin puhtaat. Outoa vaan että moottori sammui kahtena vuonna lokakuun lopulla -0 asteessa, kun se muuten toimi normaalisti.

    • voi olla vettä seassa, peräisin kondenssista. käytä vedenpoistokemikaalia

      • ÄLÄ_herran_tähden

        Vaan käytä vedenpoistokemikaaleja missään muussa tapauksessa kuin että käytät saman tien koko tankin tyhjäksi.
        Ammattilaiset jaksaa painottaa että polttoaineen vesi erotetaan suodattimiin/vedenerottimiin, lisäaineet ' liuottavat ' veden dieseliin ja se kulkeutuu ruiskulaitteiden kautta palotilaan.
        Tässä sinänsä ei ole vielä vaaraa, mutta jos jätät moottorin seisomaan pidemmäksi aikaa, niin vesi, vähäinenkin määrä, on tehokkain tapa rikkoa ruiskulaitteet.

        Kaupalliset yrittäjät tuovat jatkuvasti esitteiden kera jos jonkinlaisia ihmeaineita, joiden ainoa etu on kupata rahat tyhmiltä veneilijöiltä ym, kumma että näitä uskovaisia tai tuotteiden myyjiä riehuu näilläkin palstoilla.


    • tumpelotumppi

      Suodattimessa cav 296 on vedeneroitin, joten vika ei ilmeisesti voi olla siinä

      • Joo-pa

        Tuo huomautukseni oli edelliseen 'suositukseen' ja painotan vielä että kun käytät noita " vedenpoisto - ihmelitkuja", sekoittunut vesi ei enää erotu vedenerottimilla.

        Vikasi on hyvin todennäköisesti tukoksesta polttoaineputkistossa ja suurella todennäköisyydellä tankin päässä.


      • tumpelotumppi

        Kun talvella putsasin tankin, varmaan kankaasta jäi nukkaa sinne, joka tämän toisella kertaa aiheutti. Saattaisi auttaa jos paineilmalla puhaltaisi letkun puhtaaksi ja vielä putsaisi tankin. Ihmetytti vaan kun kummallakin kerralla kone sammui kylmällä ilmalla lokakuun lopulla. Tod.näk se oli ihan sattumaa.


      • drag

        Vielä kerran kaikille, jotka eivät ole perillä dieselmoottorin sielunelämästä. Sinne tankkiin ei pidä laittaa mitään muuta kuin hyväksyttyä dieselpolttoainetta.
        Ruiskutuspumpun välykset ovat niin pienet, että vähäinenkin puute voitelussa aiheuttaa hyvin kalliit seuraukset. Puhtaassa polttoaineessa on ne voitelevat aineet oikeassa suhteessa, mutta jos sinne laitetaan esim. alkoholipohjaisia "lisäaineita" niin se tasapaino häiriintyy ja lompakko kevenee.
        Oikein mitoitetut esisuodattimet sakkakuppeineen pitävät veden ja muut moskat kurissa. Kun sakkakupissa näkyy mustia haivenia on se merkki bakteerikasvustosta ja myös kehotus tankin huuhteluun.
        Pidä varasuodettimet aina mukana ja opettele ilmausproseduurit sujuvaksi.
        Polttoainejärjestelmän ylläpito ei ole mitään salatiedettä, se vain vaatii hieman huolellisuutta niin matka ei katkea :)


      • KuksikaaSuuhun
        drag kirjoitti:

        Vielä kerran kaikille, jotka eivät ole perillä dieselmoottorin sielunelämästä. Sinne tankkiin ei pidä laittaa mitään muuta kuin hyväksyttyä dieselpolttoainetta.
        Ruiskutuspumpun välykset ovat niin pienet, että vähäinenkin puute voitelussa aiheuttaa hyvin kalliit seuraukset. Puhtaassa polttoaineessa on ne voitelevat aineet oikeassa suhteessa, mutta jos sinne laitetaan esim. alkoholipohjaisia "lisäaineita" niin se tasapaino häiriintyy ja lompakko kevenee.
        Oikein mitoitetut esisuodattimet sakkakuppeineen pitävät veden ja muut moskat kurissa. Kun sakkakupissa näkyy mustia haivenia on se merkki bakteerikasvustosta ja myös kehotus tankin huuhteluun.
        Pidä varasuodettimet aina mukana ja opettele ilmausproseduurit sujuvaksi.
        Polttoainejärjestelmän ylläpito ei ole mitään salatiedettä, se vain vaatii hieman huolellisuutta niin matka ei katkea :)

        Ja paskanmarjat!! Itseni lisäksi, monta tuttua, jotka ovat hyötyneet StarBriten levänestoaineesta. Eli todellakin kannattaa dieselin levänestoainetta lisätä, joka tankkauksen yhteydessä !!


      • Maksathan

        Kaikki moottoriremontit joita tuo mainoksesi aiheuttaa?
        Tuo kirjoituksesi on aivan riittävä yllytys joka johtaa langettavaan tuomioosi lakituvassa.


      • tumpelotumppi

        Täytyy todeta että aiemmin kesällä olin laittanut levänpoistoainetta tankkiin. En nyt muista merkkiä, ja ennen viimeistä siirtoreissua laitoin StarBriten levänestoainetta. Vaikea kuvitella että se olisi aiheuttanut moottorin sammumisen.


      • drag
        tumpelotumppi kirjoitti:

        Täytyy todeta että aiemmin kesällä olin laittanut levänpoistoainetta tankkiin. En nyt muista merkkiä, ja ennen viimeistä siirtoreissua laitoin StarBriten levänestoainetta. Vaikea kuvitella että se olisi aiheuttanut moottorin sammumisen.

        Jos tankki on saanut vakavan leväkasvuston ja sitä biofilmiä on kertynyt enemmänkin on tosiaan olemassa vaaraa, että suodattimet tukkeutuvat.
        Nuo leväntappoaineet irrottavat sitä töhkää sieltä tankista ja se kulkeutuu pa-linjoihin.
        Ensimmäinen askel polttoainejärjestelmän huollossa on tankin perusteellinen puhdistus. Huoltoluukut auki ja seinämien harjaus on tehtävä jos se on pahoin saastunut.
        Polttoaineen pitkä säilyttäminen ja sen joukkoon päässyt vesi ovat pahimmat tekijät edesauttamaan leväkasvustoa.
        Itse en näitä levämyrkkyjä käytä, vaikka vanha moottorini ei niistä varmaankaan mitään sätkyä saisikaan. Takuunalaisiin moottoreihin en kyllä syöttäisi mitään muuta kuin puhdasta dieseliä.
        Parin vuoden välein olen järjestelmän huuhdellut ja muutaman viikon seisotuksen jälkeen olen sen "saastuneen" polttoaineen suodattanut takaisin käyttöön - vain muutaman litran olen vienyt keräykseen. Jos itsellä tai tutulla on öljylämmitys voi sen siivilöidyn öljyn polttaa siellä.


    • Vesiriisseli

      Nykyisin on suositeltavaan tyhjentää tankki aina talvisäilytyksen ajaksi tai ainakin joka toinen vuosi. Puhtaus on hyvin tärkeää nykyisten dieselpolttoaineiden kanssa. Lisäksi kannattaa tarkistaa että täyttökorkin tiivisteestä ei pääse vesi tankkiin, toinen syyllinen huonosti sijoitettu huohotin.

      • Muistakaa-myös

        Tankin puhdistuksen lisäksi myös putkisto on putsattava.
        Muhvin, liitoksen, mutkan tai muun etäjatkuvuuden kohdille keräytyy ajan kanssa tukkeumaa, jonka voi putsata esim paineilmalla.
        Nämä tukkeumat juuri aiheuttavat yleisimmin ne ongelmat kun moottori ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä ja veto hyytyy toisinaan palautuen hetken kuluttua jne.
        Paremmissa järjestelmissä on yleensä vakuumimittari , josta näkee hyvissä ajoin etukäteen milloin ongelmia on tulossa.


      • drag

        Asiaa puhut. Minulta tuo linjojen puhdistaminen jäi painottamatta. Etenkin jos myrkkyjä on käytetty niin se moska kulkee joka paikkaan.
        Tässä polttoaineasiassa pätee se sama jatkuvan kontrollin periaate kuten monessa muussakin arjen elämässä. Kun veneilijä pysyttelee jatkuvasti tilanteen tasalla tai jopa sen yläpuolella - ei pahoja ongelmia helposti tule vastaan.


    • Jotainjärkeä

      Helpointa on käyttää polttoaineen joukossa biosidiä, vaikka grotamar. Silloin ei pääse kasvustoa syntymään tankkiin. Veden pitäminen poissa tankista on käytännössä mahdotonta, koska ikinä ei voi tietää mitä sieltä tankkausletkun päästä tulee.

      Tankki tietysti kannattaa tarkastaa ja puhdistaa aika ajoin, mutta ei sille nyt sentään tarvetta ole joka vuosi.

      Nykyiset polttoaineet, mukaan lukien Nesteen diesel ovat vaan niin huonoja.

      • eko-älyttömyyttä

        Nykyisiin polttoaineisiin sekoitetaan " vihreyden" vuoksi bio-eko-tuotteita, joiden osuutta mainostettiin aluksi suureen ääneen.
        Kun ikävä totuus "vihreydestä" alkoi selvitä, mainonta on ollut kovin hiljaa koko bio-touhusta, jalostamot taas eivät voi myöntää haittoja mahdollisten korvausvaatimusten pelosta ja käyttäjille ei paljon muita vaihtoehtoja ole kuin maksaa kalliimpaa hintaa ja kärsiä.


      • drag

        Järkevä veneilijä ei jätä polttoainejärjestelmäänsä jonkin levänestoaineen varaan ja jää fatalistina odottamaan veden ilmestymistä järjestelmäänsä - taivaalta tai tankkauspistoolista.
        Oikein rakennetusta pa-järjestelmästä on vierasaineet helppo havaita ja torjua ajoissa ongelmat.
        Mikäli kaikki on kunnossa ja ostettava polttoaine on puhdasta eikä ole pitkään varastoitu, niin ei niitä linjoja tarvitse jatkuvasti huuhdella.
        Tärkeintä on aina olla ajan tasalla mitä siellä putkessa kulkee. Ollessani vielä työelämässä otettiin polttoainenäytteet useasta paikasta tankista - moottoreihin. Kyseessä oli potkuriturbiinkone (ilma-alus).
        Myös lentopetrooli (Jet A1) on altis tuolle levän kasvulle, mutta niissä tankeissa vaihtuvuus on kova ja se polttoainen on tuoretta. Jäänestoainetta lisättiin koneisiin jotka kävivät korkealla kovissa pakkasissa. Joskus sinne lasipulloon tuli pieni vesipisara ja sitten laskettiin sieltä linjasta suurempi määrä ja varmistettiin, että kyseessä oli vain kondenssitippa.
        En kiellä niiden myrkkyjen tehoa, mutta huolellisuudella pärjää ilman niitä oikein hyvin ja lompakkokin kiittää. Lisäksi ne aineet ovat todella myrkyllisiä käyttää.
        Ongelmia on odotettavissa jos systeemi on pahasti saastunut ja sinne laitetaan kunnon annos myrkkyä ennekuin on tehty perusteellinen puhdistus. Se musta muta lähtee liikkeelle ja tukkii paikat - murphyn lain mukaan jossakin pahassa paikassa.


      • järkevävalinta
        drag kirjoitti:

        Järkevä veneilijä ei jätä polttoainejärjestelmäänsä jonkin levänestoaineen varaan ja jää fatalistina odottamaan veden ilmestymistä järjestelmäänsä - taivaalta tai tankkauspistoolista.
        Oikein rakennetusta pa-järjestelmästä on vierasaineet helppo havaita ja torjua ajoissa ongelmat.
        Mikäli kaikki on kunnossa ja ostettava polttoaine on puhdasta eikä ole pitkään varastoitu, niin ei niitä linjoja tarvitse jatkuvasti huuhdella.
        Tärkeintä on aina olla ajan tasalla mitä siellä putkessa kulkee. Ollessani vielä työelämässä otettiin polttoainenäytteet useasta paikasta tankista - moottoreihin. Kyseessä oli potkuriturbiinkone (ilma-alus).
        Myös lentopetrooli (Jet A1) on altis tuolle levän kasvulle, mutta niissä tankeissa vaihtuvuus on kova ja se polttoainen on tuoretta. Jäänestoainetta lisättiin koneisiin jotka kävivät korkealla kovissa pakkasissa. Joskus sinne lasipulloon tuli pieni vesipisara ja sitten laskettiin sieltä linjasta suurempi määrä ja varmistettiin, että kyseessä oli vain kondenssitippa.
        En kiellä niiden myrkkyjen tehoa, mutta huolellisuudella pärjää ilman niitä oikein hyvin ja lompakkokin kiittää. Lisäksi ne aineet ovat todella myrkyllisiä käyttää.
        Ongelmia on odotettavissa jos systeemi on pahasti saastunut ja sinne laitetaan kunnon annos myrkkyä ennekuin on tehty perusteellinen puhdistus. Se musta muta lähtee liikkeelle ja tukkii paikat - murphyn lain mukaan jossakin pahassa paikassa.

        Luulen, että nyt puhut asioista aika vanhoilla tiedoilla. Dieselkysymys on vasta parin viime vuoden aikana muuttunut ja siitä on tullut muuallakin Euroopassa ongelma nimenomaan biodieseleiden takia. Englanninkielisillä foorumeilla on puitu ongelmaa monelta kannalta. "Järkevä veneilijä" voi meriasemilta tankatessaan saada biologista sakkaa ennestään puhtaaseen dieseltankkiinsa ja pa-järjestelmäänsä.

        Se, minkä voi tehdä Grotamarin tms. eliöstömyrkyn ja huolellisuuden lisäksi, on tehokkaamman esisuodattimen vedenerottimen asentaminen entisen 30 mikronin CAV:n tai vastaavan pikkufiltterin tilalle. Yleinen suositus on nyt 10 mikronin esisuodatin, vaikka sitä aikaisempina vuosina käytettiin ainoastaan sekundaarifiltterinä. Jotta 10 mikronin filtteriä voi käyttää tankin ja p-a-pumpun välissä, sen virtausvastuksen pitää olla riittävän pieni. Cruising Worldissä oli toissasyksynä artikkeli "Go For the Flow: Primary Fuel Filters". Asiaa käsiteltiin juuri siksi, että ongelmia valitettavasti esiintyy: "it´s a regerettable yet almost inevitable fact of life afloat".

        Tunnettu dieselfiltterien valmistaja Racor esitti vielä muutaman vuoden takaisissa tuoteselostuksissaan, että esisuodattimen tulee olla 30 mikronia. 10 mikronin filtteriä suositeltiin "for Final or Secondary Filtration". Nyt Racorin kanta on muuttunut lisääntyneiden dieselongelmien takia. Uudessa Racor 500MA:n esitteessä todetaan 10 mikronin suodattimesta näin: "recommended for Primary or Secondary Filtration". Saman 10 mikronin suosituksen löydät mm. brittien keskustelufoorumeilta.
        Monen mielestä 30 mikronia ei enää ole tarpeeksi turvallinen. Se päästää biomoskaa lävitseen. Tehokkaampi esisuodatus pysäyttää biologisen moskan pääsyn muihin suodattimiin. Esisuodattimen, esim. Racor 500MA:n, vaihtaminen on helppo ja nopea temppu verrattuna muiden hienosuodattimien vaihtoo. Se vaadi edes tavanomaista ilmaamista. Ammattiveneissä käytetään aika yleisesti tuplafiltteriä, joiden välillä on hana. Lisäksi systeemissä on alipainemittari, josta voi päätellä suodattimen tilan jo ennenkuin moottoriin tulee käyntihäiriöitä. Filtterin voi vaihtaa moottoria pysäyttämättä (käännetään hana toiselle filtterille).


      • drag

        Kiitoksia hyvin valaisevasta kommentista. Luulen että tämän ketjun aloittajakin saa tästä jotakin irti selvitellessään moottorihäiriötään.
        Uskoisin myös muidenkin joille polttoainejärjestelmän toiminta ei ole tuttua, voisivat ottaa tästä ajatuksen tai kaksi mukaansa.


    • Ehkä se saa ilmaa jostain kylmällä ilmalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe