Sijaisvanhempi, jolle lapsi todellakin on tärkein?

laadukasta

Onko olemassa sijaisvanhempaa, jolle lapsi todellakin on tärkein? Hän ei pönkitä omaa egoaan kilpailemalla paremmuudesta lapsen silmissä lapsen oman vanhemman kanssa. Hän ei tee kaikkea estääkseen lasta tapaamasta vanhempiaan ja sukulaisiaan. Hän ei julista joka paikassa että "tässä muuten on sitten sijoitettu lapsi" ja "ajatelkaa, mikä hyväntekijä ihmisten ja Jumalan silmissä hän onkaan".

Yllä muutamia havaitsemiani sijaisvanhemman kuolemansyntejä. Hyvällä sijaisvanhemmalla ei niitä ole.

Onko muita ominaisuuksia...?

43

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-ho

      Itse en usko, että _kukaan_ ihminen mainitsemistasi syistä ottaa kotiinsa toisen ihmisen lapsen 0.91 euron tuntihintaan. Totta kai lapsesta täytyy välittää ja se tunne on hoidon perusta; halu antaa lapselle toisenlainen elämä kuin se lapsuuden raiteiltaan suistanut versio on ollut. Vaikka suuri osa sijoitetuista lapsista tarvitsee lastenpsykiatrista apua, myös lapsen voima on valtava. Elämän normalisoiduttua on mahdollisuus vaikka mihin. Oma suhteeni lapsen sukuun o asiallinen ja hyvä, mutta kontakti heihin meillä on on kerran kuussa, miksi ihmeessä ottaisin lapsen luokseni asumaan siksi, että kilpailisin paremmuudesta. Höh, onhan minulla kolme biologista lasta, en minä moiseen jaksaisi alkaa. Tosin ekaluokkalaiselle työlle oli bioäiti pyytänyt muistamaan, että on vain yksi äiti. Lapsi totesi siinä tapauksessa valitsevansa minut. No joo, sitten puhuttiin siitä, ettei tarvitse valita ja että kummastakin saa tykätä.

      • oh-hoh-vaan

        Usko usko mitä haluat. Yrittäminen on päivän sana. Olisi ihan varsin kiva tietää, mikä yritystoiminta voisi olla kätsympää kuin olemattomilla kyvyillä kelpuutettu sijaisvanhemman homma. Mitä "osaamista" mainostetaan enemmän kuin "haluatko sijaisvanhemmaksi"?

        "...suuri osa sijoitetuista lapsista tarvitsee lastenpsykiatrista apua..."
        Voi HUOH.
        Ja SAA tietysti tykätä kummastakin. Kuinka olet päätynyt noin taivaallisen syvälliseen pohdintaan? Vai Priden oppitunnillako opit?


      • kotikiusattu
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        Usko usko mitä haluat. Yrittäminen on päivän sana. Olisi ihan varsin kiva tietää, mikä yritystoiminta voisi olla kätsympää kuin olemattomilla kyvyillä kelpuutettu sijaisvanhemman homma. Mitä "osaamista" mainostetaan enemmän kuin "haluatko sijaisvanhemmaksi"?

        "...suuri osa sijoitetuista lapsista tarvitsee lastenpsykiatrista apua..."
        Voi HUOH.
        Ja SAA tietysti tykätä kummastakin. Kuinka olet päätynyt noin taivaallisen syvälliseen pohdintaan? Vai Priden oppitunnillako opit?

        Hmmm. .suuri osa sijoitetuista lapsista tarvitsee lastenpsykiatrista apua... ...joo tarvitsee kyllä mutta ei sijoitus perheen takia vaan oman traumaattisen kokemuksen takia ja usein vielä bio perheen takia


      • Kirkkaat_ikkunat
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        Usko usko mitä haluat. Yrittäminen on päivän sana. Olisi ihan varsin kiva tietää, mikä yritystoiminta voisi olla kätsympää kuin olemattomilla kyvyillä kelpuutettu sijaisvanhemman homma. Mitä "osaamista" mainostetaan enemmän kuin "haluatko sijaisvanhemmaksi"?

        "...suuri osa sijoitetuista lapsista tarvitsee lastenpsykiatrista apua..."
        Voi HUOH.
        Ja SAA tietysti tykätä kummastakin. Kuinka olet päätynyt noin taivaallisen syvälliseen pohdintaan? Vai Priden oppitunnillako opit?

        Mikä ihmeen syvään juurtunut katkeruus ja v!ttumaisuus sinua vaivaa? Haukut täällä suut silmät täyteen ihmisiä, jotka haluavat ottaa kotiinsa lapsen, jolla on lyhyessä henkilöhistoriassaan kauheita kokemuksia eikä juurikaan tietoa normaalista perhe-elämästä. He ymmärtävät kyllä, että vastassa voi olla pahaa ja pitkäaikaista oireilua ja parantumisprosessi vie aikaa ja vaatii paljon kärsivällisyyttä ja rakkautta sekä loputonta peräänantamattomuutta.

        Minulle heräsi mielestäni aiheellinen kysymys, mitä sellaista sinulle itsellesi on tapahtunut, että mielesi on noin kieroutunut ja jumittunut saman asian hokemiseen - täysin piittaamatta siitä, onko sillä mitään tekemistä todellisuuden kanssa vai ei.


      • oh-hoh-vaan

        Loputon peräänantamattomuus ilmenee huolestuttavan monen sijaisperheen kohdalla siinä, että lapsesta pidetään kynsinhampain kiinni ja laaditaan tapaamisoikeuksien rajaamisia -ja vieraannuttaminen on se mitä sanovat rakkaudeksi...SELLAINEN on kuules kieroutuneen mielen aikaansaannosta ja kun se sellainen ei ole OIKEIN, niin kylläpä se saattaa vituttaa ainakin oikeudentajuisia ihmisiä!


      • Kirkkaat_ikkunat
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        Loputon peräänantamattomuus ilmenee huolestuttavan monen sijaisperheen kohdalla siinä, että lapsesta pidetään kynsinhampain kiinni ja laaditaan tapaamisoikeuksien rajaamisia -ja vieraannuttaminen on se mitä sanovat rakkaudeksi...SELLAINEN on kuules kieroutuneen mielen aikaansaannosta ja kun se sellainen ei ole OIKEIN, niin kylläpä se saattaa vituttaa ainakin oikeudentajuisia ihmisiä!

        Nonni, siinä se taas tuli. Huutelet puskista älyttömiä syytöksiä. Etkö ollenkaan tajua, mistä sijoituksessa ja/tai huostaanotossa on kyse? Lapsi on pahimmissa tapauksissa vuosia ollut huonoissa oloissa. Mitkään tukitoimet eivät ole auttaneet - niiden tehohan on kyseenalainen, jos vanhemmat eivät kerta kaikkiaan käsitä omia velvollisuuksiaan tai eivät välitä niistä. Silloin on todellakin ehdottomasti parasta, että lapsen elämä saadaan mahdollisimman tasaiseksi. Tapaamisoikeuden rajoitus on toisinaan erittäin tarpeellista.

        Miksi ihmeessä syytät kaikesta niitä ihmisiä, jotka huolehtivat lapsestasi, kun sinä itse et siihen kykene tai et yksinkertaisesti ymmärrä tai välitä. Sivusta seuranneena olen useasti suorastaan voinut pahoin nähdessäni, miten sitä tapaamisoikeutta toteutetaan. Syytetään jopa lasta tilanteesta, tullaan humalassa tai krapulassa tai tehdään oharit.

        Jos sijaisvanhemmat toivovat tapaamisten rajoittamista, siihen on syynsä: Lapsi kärsii niistä tavalla tai toisella. Hehän sitä arkipäivää lapsen kanssa elävät! He yrittävät saada lapsen elämän raiteilleen.


      • oh-hoh-vaan
        Kirkkaat_ikkunat kirjoitti:

        Nonni, siinä se taas tuli. Huutelet puskista älyttömiä syytöksiä. Etkö ollenkaan tajua, mistä sijoituksessa ja/tai huostaanotossa on kyse? Lapsi on pahimmissa tapauksissa vuosia ollut huonoissa oloissa. Mitkään tukitoimet eivät ole auttaneet - niiden tehohan on kyseenalainen, jos vanhemmat eivät kerta kaikkiaan käsitä omia velvollisuuksiaan tai eivät välitä niistä. Silloin on todellakin ehdottomasti parasta, että lapsen elämä saadaan mahdollisimman tasaiseksi. Tapaamisoikeuden rajoitus on toisinaan erittäin tarpeellista.

        Miksi ihmeessä syytät kaikesta niitä ihmisiä, jotka huolehtivat lapsestasi, kun sinä itse et siihen kykene tai et yksinkertaisesti ymmärrä tai välitä. Sivusta seuranneena olen useasti suorastaan voinut pahoin nähdessäni, miten sitä tapaamisoikeutta toteutetaan. Syytetään jopa lasta tilanteesta, tullaan humalassa tai krapulassa tai tehdään oharit.

        Jos sijaisvanhemmat toivovat tapaamisten rajoittamista, siihen on syynsä: Lapsi kärsii niistä tavalla tai toisella. Hehän sitä arkipäivää lapsen kanssa elävät! He yrittävät saada lapsen elämän raiteilleen.

        Missähän ruusupensaassa itse luulet olevasi "keskustelemassa"?

        "olen useasti suorastaan voinut pahoin"
        -ON sinulla riepureppanalla ollut hirveästi kestettävää, kun ihan kuvotusta olet kokenut -ja useasti jopa! Ottaisitko selvää miten ne kyllin hyvät vanhemmat, joilta lapsi tai lapset on viety pois, joutuvat selviämään päivä kerrallaan! IHAN jopa pahoinvointia kokien!

        Mikä taikatemppu tekee "Sijaisperhe" -perheestä noin jumalattoman tietävän? Laita nyt hyvä ihminen tähän ne syventävät kasvatustieteen opiskelutunnit näkyville! Vai meneekö se niin, että et pääse ylitse omista hylkäyskokemuksistasi ja et vain ymmärrä, että eivät tavisvanhemmat ole todellakaan niin julmia kuin sinulla oli?

        Ja: MINUN lapsistani huolehdin tasan tarkkaan minä itse! Ei kukaan kaltaisesi helvatan tärkeilijä, lasten onneksi, änkeä väliin.


      • Kirkkaat_ikkunat
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        Missähän ruusupensaassa itse luulet olevasi "keskustelemassa"?

        "olen useasti suorastaan voinut pahoin"
        -ON sinulla riepureppanalla ollut hirveästi kestettävää, kun ihan kuvotusta olet kokenut -ja useasti jopa! Ottaisitko selvää miten ne kyllin hyvät vanhemmat, joilta lapsi tai lapset on viety pois, joutuvat selviämään päivä kerrallaan! IHAN jopa pahoinvointia kokien!

        Mikä taikatemppu tekee "Sijaisperhe" -perheestä noin jumalattoman tietävän? Laita nyt hyvä ihminen tähän ne syventävät kasvatustieteen opiskelutunnit näkyville! Vai meneekö se niin, että et pääse ylitse omista hylkäyskokemuksistasi ja et vain ymmärrä, että eivät tavisvanhemmat ole todellakaan niin julmia kuin sinulla oli?

        Ja: MINUN lapsistani huolehdin tasan tarkkaan minä itse! Ei kukaan kaltaisesi helvatan tärkeilijä, lasten onneksi, änkeä väliin.

        Näytät olevan yhdessä suhteessa hyvin saman kaltainen kuin minä: Ei synny puoliyön maissa enää mitään järjellistä näppikseltä.

        Niiltä, jotka ovat kyllin hyviä vanhemmiksi, ei yleensä huostaanoteta lapsia. Olettamuksesi minun hylkäyskokemuksistani on totaalisen virheellinen. Se on TAAS sitä samaa skeidaa, mitä puskista huudellaan. Oma poikani arvioi joskus kuusivuotiaana, että minusta on tullut hyvä äiti sen vuoksi, kun minulla itselläni on ollut hyvä äiti.

        Purkauksesi "kyllin hyvistä vanhemmista, joilta on viety lapsi pois" kuulostaa aivan samanlaiselta kuin erään tuntemani miehen ainainen kehuminen, miten hän rakastaa sekä omia että lapsia yleensä - mutta milloin tahansa voi olla pari päivää ryyppyreissuissa ja joulunajan ehtii hyvin olla porukalle juoppokuskina. Muija pisti pihalle - vaikka oli niin lapsiaan rakastava isä.


      • pinkkäpäälle

        Sitä voi rakastaa omiaan, mutta samaan aikaan pahoinpidellä sijoitettuja. Sitä voi nostaa kulukorvauksia muka sijoitetuilla, mutta antaa ostokset omille - esim. urheiluvaatteet. Nähty on.


      • oh-hoh-vaan
        Kirkkaat_ikkunat kirjoitti:

        Näytät olevan yhdessä suhteessa hyvin saman kaltainen kuin minä: Ei synny puoliyön maissa enää mitään järjellistä näppikseltä.

        Niiltä, jotka ovat kyllin hyviä vanhemmiksi, ei yleensä huostaanoteta lapsia. Olettamuksesi minun hylkäyskokemuksistani on totaalisen virheellinen. Se on TAAS sitä samaa skeidaa, mitä puskista huudellaan. Oma poikani arvioi joskus kuusivuotiaana, että minusta on tullut hyvä äiti sen vuoksi, kun minulla itselläni on ollut hyvä äiti.

        Purkauksesi "kyllin hyvistä vanhemmista, joilta on viety lapsi pois" kuulostaa aivan samanlaiselta kuin erään tuntemani miehen ainainen kehuminen, miten hän rakastaa sekä omia että lapsia yleensä - mutta milloin tahansa voi olla pari päivää ryyppyreissuissa ja joulunajan ehtii hyvin olla porukalle juoppokuskina. Muija pisti pihalle - vaikka oli niin lapsiaan rakastava isä.

        "...samaa skeidaa, mitä puskista huudellaan. "

        En ole puskassa. Enkä huutele. Mutta hyvä kun et ole hylkäämistä kokenut; kenenkään ei tarvitsisi joutua sellaista kokemaan.

        Minunkin poikani lausahti mitä pysäyttävämpiä viisauksia siitä saakka kun hän oppi puhumaan! Äitini kertoi minun olleen yhtä pohdiskeleva kuin poikanikin ja olin kuulemma antoisaa keskusteluseuraa. Isäni ei ikinä ohittanut kun kysyin sellaisia, mihin hänellä ei ollut vastausta.

        "Kyllin hyvä vanhempi" ei ole mikään purkaus. Kyllin hyviltä vanhemmilta ihan ja aivan todella on otettu lapset tai lapsi pois! Sitä en voi hyväksyä! Ryyppyreissuille menevä tyyppi ei minun mielestäni ole kyllin hyvä eikä sellaisia ikinä edes ole pidetty kyllin hyvänä. Sanonta on tuttu jo 90-luvun alusta, jolloin esim yksinhuoltajaäiti poti tavallista ja täysin epärealistista syyllisyyttä kun ei saanut tarjottua sellaista elämää lapselleen, mitä haaveili hänen saavan: kenen tahansa tavisäidin on tärkeää saada kuulla olevansa hyvä: huonoudentunne tahtoo kalvaa useimpia vanhempia. Se on näin yritäjyyden kukoistuskautena kai sallittua vain sijaisvanhemmille?

        Useat tapaamisrajoitukset syntyvät tilanteissa, jolloin vanhempi tai vanhemmat päätyvät käyttämään vaistoaan, eli kun heidän oman lapsensa vointi on jo niin huono, että vanhempi ei voi välittää enää mistään byrokratian pykälistä, vaan rupeaa toimimaan - vähän niinkuin tulipalon sattuessa, kun on pakko priorisoida eli koettaa pelastaa kaikki mikä on pelastettavissa.

        Olen ollut kuulemassa täysin järjenvastaisia ratkaisuehdotuksia sos.tahon esittämänä (= rajoittamista) silloin kun ihan kenen tahansa oikeustajua vähänkään omaavan mielestä olisi kuulunut jo viheltää peli poikki ja vihdoin ruveta kuuntelemaan mitä kaikkea lapsella/nuorella ja vanhemmalla on sanottavana; mikä kaikkiaan on johtanut sellaiseen umpikujaan, että vanhempi on lopulta vaikkapa vienyt lapsensa yksityislääkärille toiveenaan että lapsi sieltä saisi kunnioittavaa kohtaamista. -Mutta se Peräänantamaton ei omista korvia joilla kuulla...tuo sitkeä ja kaikessa vertaansa vailla oleva.


      • Pienikorjaus
        Kirkkaat_ikkunat kirjoitti:

        Näytät olevan yhdessä suhteessa hyvin saman kaltainen kuin minä: Ei synny puoliyön maissa enää mitään järjellistä näppikseltä.

        Niiltä, jotka ovat kyllin hyviä vanhemmiksi, ei yleensä huostaanoteta lapsia. Olettamuksesi minun hylkäyskokemuksistani on totaalisen virheellinen. Se on TAAS sitä samaa skeidaa, mitä puskista huudellaan. Oma poikani arvioi joskus kuusivuotiaana, että minusta on tullut hyvä äiti sen vuoksi, kun minulla itselläni on ollut hyvä äiti.

        Purkauksesi "kyllin hyvistä vanhemmista, joilta on viety lapsi pois" kuulostaa aivan samanlaiselta kuin erään tuntemani miehen ainainen kehuminen, miten hän rakastaa sekä omia että lapsia yleensä - mutta milloin tahansa voi olla pari päivää ryyppyreissuissa ja joulunajan ehtii hyvin olla porukalle juoppokuskina. Muija pisti pihalle - vaikka oli niin lapsiaan rakastava isä.

        Ei millään pahalla, mutta suurin osa huostaanotetuista on teinejä, joilla on täysin tavalliset vanhemmat.


      • PuheliasTellu
        Pienikorjaus kirjoitti:

        Ei millään pahalla, mutta suurin osa huostaanotetuista on teinejä, joilla on täysin tavalliset vanhemmat.

        Jos näin on asia, tavallisuus on aika paha juttu. Jos teini ajautuu sellaisiin vaikeuksiin, että huostaanotto tulee aiheelliseksi, vanhemmat ovat toimineet väärin toistakymmentä vuotta. Hehän sen teinin ovat kasvattaneet - tai jättäneet kasvattamatta. Eiköhän perheen kanssa ole silloin jo yritetty jos jonkinlaisia tukitoimiakin.


      • Pienikorjaus
        PuheliasTellu kirjoitti:

        Jos näin on asia, tavallisuus on aika paha juttu. Jos teini ajautuu sellaisiin vaikeuksiin, että huostaanotto tulee aiheelliseksi, vanhemmat ovat toimineet väärin toistakymmentä vuotta. Hehän sen teinin ovat kasvattaneet - tai jättäneet kasvattamatta. Eiköhän perheen kanssa ole silloin jo yritetty jos jonkinlaisia tukitoimiakin.

        Teineillä on jo oma tahto, ja välillä ne päätökset eivät ole oikeita ja järkeviä. Vanhempien syyttäminen kaikista ongelmista on se helppo ratkaisu, johon osa ihmisistä syyllistyy. Ratkaisua tilanteen se ei tuo. Lapsi ei ole tyhjä taulu, jonka voi muokata mieleisekseen. Suurimmalla osalla teininä huostaanotetuista on täysin tavallinen koti ja vanhemmat. Ne joilla on huono perhe päätyvät sieltä pois jo aiemmin. Ja tiedäthän että myös sijaisperheet ovat niitä tavallisia perheitä. Tukitoimia on monenlaisia, niiden asianmukaisuus ja hyödyllisyys vaihtelevat. Sosiaalitoimen tukitoimet kohdistuvat eniten vanhempiin, joka on erinomainen asia, jos vanhemmuudessa on ongelmia. Jos lapsella on ongelmia, ja perhe sen takia lastensuojelun asiakas, juuri mitään ei ole. Olisi aina hyvä jos keskustelupalstoilla kirjoittelijoilla olisi tietoa asioista, eikä pelkkää mutu-huttua.


    • miksitekee

      Ettei ole koskaan tullut kiusausta kertoilla tuntemattomille että "se on sijoitettu".
      Minulle on nimittäin tuntematon sijaisvanhempi kertonut ensimmäisenä lasta halveksivaan sävyyn, että "se on sijoitettu".

      • sairaaaaas

        Sijaisvanhempi saa näinollen 91 senttiä tunti siitä, että pönkittää todennäköisesti koko ajan omaa sairasta egoaan.


      • testit

        Millä testeillä PRIDESSÄ varmistutaan siitä, ettei sijaisvanhempi ole sairas tai syvästi narsistinen ja itseriittoinen egoisti, joka hamuaa kaiken omille lapsilleen ja kiduttaa sijoitettuja.


    • valtaväkinen

      Tiedän näet aika monta lasta, joille se sijaishuolto onkin ollut se paljon pahempi "toisenlainen elämä", kuin se, mistä on lähdetty sijoitukseen. Kohta julkaistaan Jyväskylän yliopiston selvitys lasten kaltoin kohtelusta sijaishuollossa. Vaikka selvitys ei yllä tähän aikaa, kokevat jotkut lapset edelleen sijaishuollossa samanlaista väkivaltaa, mitä selvityksessä on saatu esiin.

    • näinpävain

      Meillä on lapsi sijoituksessa ja mulle ei tulis koskaan mieleenkään mainostaa asiaa.
      Vaikka moni onkin sanonut että kunnioittavat meitä kun teemme tätä työtä tai muuten vaan nostelevat hattuja, sanon aina ettei tarvitse koska se ei ole syy miksi tätä teemme. Itse koen lähinnä tuollaisen vaivaannuttavana. Ei tässä mitään kruunuja haeta kuitenkaan..
      Meillä tapaamiset sujuu silloin kun sujuu ja puhelut onnistuvat kun onnistuvat ja niillä mennään.
      Lapsi on tärkein ja kaikkien etu että asiat sujuvat hyvin.

      • Menehoitoon

        Sijoitettu korjaa sinussa vaille jäämistä jostakin. Kärsit huomionkipeydestä jota saat sijoitetulta kun otat väkisin. Et tietenkään haluaisi muiden ihmisten huomiota asialle. Haluaisit toipua eikä toipuminen etene haluamassasi tahdissa koska hatun nostelijat tulkitsevat sinut auttajaksi. Olet paha.


      • Minttulakritsia
        Menehoitoon kirjoitti:

        Sijoitettu korjaa sinussa vaille jäämistä jostakin. Kärsit huomionkipeydestä jota saat sijoitetulta kun otat väkisin. Et tietenkään haluaisi muiden ihmisten huomiota asialle. Haluaisit toipua eikä toipuminen etene haluamassasi tahdissa koska hatun nostelijat tulkitsevat sinut auttajaksi. Olet paha.

        Hupsistakeikkaa! Siellä tuli taas oikein asiantunteva nettidiagnoosi! :-D Olen aina pitänyt hyvin typerinä ihmisiä, jotka esittävät tosiasioina idioottimaisia väittämiä toisten ajatuksista, tarkoitusperistä tai motiiveista - tietämättä (tai edes välittämättäkään tietää), mikä on totta. Nimimerkki "Menehoitoon" todisti jälleen kerran tämän olettamukseni täysin oikeaksi. On tietysti tavallaan kivakin olla oikeassa, mutta jotenkin aina silti toivoo, että tässä nimenomaisessa asiassa olisi joskus väärässä. Hohhoijaa...


    • törkyturpainen

      No hienoa, jos et julista hyvyyttäsi. Tuttavani oli kuullut eräällä julkisella parkkipaikalla, miten nainen oli selittänyt toiselle naiselle: "Tämä on sijoitettu, nämä ovat tukilapsia, nämä omia ja...." Jokin neljäskin luokka oli ollut, mutta en sitä nyt muista. Mielestäni todella törkeä erityisesti lapsia kohtaan.

    • Aboriginaali

      Huostaanotetut lapset- rikotut perheet.
      Linkissä asiantuntijoiden näkemyksiä ja kannaotoja.

      http://rikotutperheet.oikosulku.net/
      ------------------------------------------------------------------------

    • Aboriginaali
    • sijaisäiti

      Miksei olisi sellaista sijaisvanhempaa. Miksei olisi varmaan enemmistökin sijaisvanhemmista sellaisia naiiveja maailmanparantajia, jotka tähän hommaan lähtevät. Vaaleanpunaiset lasit kyllä tippuu, kun huomaa että kaikkia lapsia ei voikaan auttaa. FAS:ia ei voi parantaa, neurologisia häiriöitä ei voi parantaa.

      Eikä ole mitään tarvetta olla mukamas "parempi" kuin lapsen biovanhemmat. Lapset nimittäin ovat aina lojaaleja omille syntymävanhemmilleen, vaikka ne olisivat tehneet mitä. Sijaiset on ne "toiset vanhemmat". Omat vanhemmat ovat jalustalla. Samahan se on myös adoptoiduilla, omat syntymävanhemmat kuvitellaan kuninkaallisiksi vähintään. Tämän kun biovanhemmat ymmärtäisivät! Lapsi heidät muistaa ja heitä miettii, vaikka biovanhempi ei jaksaisi mukana elämässä ollakaan. Lapsella on oikeus juuriinsa ja oikeus rakastaa vanhempiaan. Kaikkia vanhempiaan.

      Vihanlietsominen ei hyödytä ketään. Lapsen laittaminen välikäteen haittaa eniten sitä lasta.

      • Kolmisenkymmentä

        Tämä oli hyvä ja asiallisen kiihkoton kirjoitus. Käsittääkseni se heijastaa melko tarkkaan sijaisvanhempien ajatuksia ja tuntoja yleensäkin.

        Vielä minulle ei ole selvinnyt, minkä vuoksi eräs täällä jaksaa selittää, miten sosiaalitoimi ja sijaisvanhemmat ovat "syyllisiä" huostaanottoihin ja sijoituksiin ja miten sijoitettua lasta kohdellaan usein huonosti. Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta.


      • pitääuskaltaa

        Esille nostamasi välikätisyys ja vihanlietsonta lähtee sieltä sijaisvanhempien puolelta. Teillä on ne alkoholivaurioiset jälkeläisenne omasta takaa. Onko sosiaaliviranomaisesi tarjonnut perheellesi oikeaa tukea, päihdehoitoa sinulle ja muualla viihtyvälle puolisollesi vertaistukea? Ei tänäpäivänä tarvitse olla yksin ongelmiensa kanssa. Sijaisvanhempien kannattaa harkita vastuullisuutta ja erota itsensä ja lasten vuoksi. Miksi piinata ja katkeroittaa itseään kun tulevaisuudella voi olla annettavana parempaa.


      • oh-hoh-vaan
        Kolmisenkymmentä kirjoitti:

        Tämä oli hyvä ja asiallisen kiihkoton kirjoitus. Käsittääkseni se heijastaa melko tarkkaan sijaisvanhempien ajatuksia ja tuntoja yleensäkin.

        Vielä minulle ei ole selvinnyt, minkä vuoksi eräs täällä jaksaa selittää, miten sosiaalitoimi ja sijaisvanhemmat ovat "syyllisiä" huostaanottoihin ja sijoituksiin ja miten sijoitettua lasta kohdellaan usein huonosti. Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta.

        "Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta."

        Millaisia ne "jutut" olivat vuosikymmeniä sitten? Oletko haastatellut niitä, joita kohdeltiin epäasiallisesti? Vai mistä saat tietosi?


      • oh-hoh-vaan
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        "Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta."

        Millaisia ne "jutut" olivat vuosikymmeniä sitten? Oletko haastatellut niitä, joita kohdeltiin epäasiallisesti? Vai mistä saat tietosi?

        "mistä saat tietosi?"

        Mistä olet saanut tietää noista muinaisista tapauksista?


      • kiinnostustatuokin
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        "Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta."

        Millaisia ne "jutut" olivat vuosikymmeniä sitten? Oletko haastatellut niitä, joita kohdeltiin epäasiallisesti? Vai mistä saat tietosi?

        Miksi se sinua kiinnostaa noin kovasti?


      • oh-hoh-vaan
        kiinnostustatuokin kirjoitti:

        Miksi se sinua kiinnostaa noin kovasti?

        " kiinnostaa noin..."

        Lähteitä tietenkin kaipaan!

        Eikös ns totuus perustu lähteisiin ja haastatteluin kerättyyn aineistoon? Tuskin kukaan kuulopuheitten perusteella luottaa vuosikymmenien takaisiin juttuihin?

        SEN vuoksi kysyn, hyvä kiinnostatuokin


      • kertoisinko
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        " kiinnostaa noin..."

        Lähteitä tietenkin kaipaan!

        Eikös ns totuus perustu lähteisiin ja haastatteluin kerättyyn aineistoon? Tuskin kukaan kuulopuheitten perusteella luottaa vuosikymmenien takaisiin juttuihin?

        SEN vuoksi kysyn, hyvä kiinnostatuokin

        Tällaisessa keskustelussa ei keneltäkään vaadita lähdetietoja. Voin kuitenkin sanoa, että ihan luotettaviin lähteisiin perustuu tietoni. Historiallinen kaltoinkohteluselvitys ei ole ollut salainen sen tekovaiheessakaan, voin vihjata. Lisäksi Ruotsissa on tehty vastaava - paljon laajempi selvitys - joitakin vuosia sitten.


      • oh-hoh-vaan
        kertoisinko kirjoitti:

        Tällaisessa keskustelussa ei keneltäkään vaadita lähdetietoja. Voin kuitenkin sanoa, että ihan luotettaviin lähteisiin perustuu tietoni. Historiallinen kaltoinkohteluselvitys ei ole ollut salainen sen tekovaiheessakaan, voin vihjata. Lisäksi Ruotsissa on tehty vastaava - paljon laajempi selvitys - joitakin vuosia sitten.

        "Historiallinen kaltoinkohteluselvitys"?

        Tunnut päätyneen siihen käsitykseen, että ei tämän hetken kaltoinkohteluita tarvitse kirjata eikä kuulla, ikäänkuin sellaisia ei olisikaan? Vaikka niistä on tehty selvityksiä ja useat nuoret ja sivustaseuraajat (mm entiset työntekijät) niistä kertovat?

        Miten moni huostattu FAS -lapsi muuten kertoo kaltoinkohtelusta? Tai FAS -lapsen vanhempi? Tuskin kovin moni. SILTI tuokin (koko FAS:in olemassaolo) on otettava säännöllisin väliajoin esiin todistamaan sijaisvanhemman hyvyyttä sinänsä.

        Onko tavisäidin syy, että syntyy alkoholivaurioisia lapsia?

        Mitähän tarkoitatkaan "neurologisilla häiriöillä"?

        Joo, vastasit tuolle, joka "käsittääksesi heijastaa melko tarkkaan sijaisvanhempien ajatuksia ja tuntoja yleensäkin", joten lienet samaa mieltä myös FAS:ista.

        p.s. Mitä luulet, putoavatkohan Antti Kaikkosenkin rillit, kun jos hän hyv`hyvyyttään on sijaislapset ottanut ja ne neurologiset jutut ovatkin luultua haastavammat? Ja kun sitä FASia ei voi parantaa niin heilläpä riittäneekin ihanan kotoisaa vilskettä vielä 30 vuoden päästä. Ja Antsun anoppi saa paapoa noita hirmuisista oloista pelastettuja polosia <3


      • päivändiilit
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        "Historiallinen kaltoinkohteluselvitys"?

        Tunnut päätyneen siihen käsitykseen, että ei tämän hetken kaltoinkohteluita tarvitse kirjata eikä kuulla, ikäänkuin sellaisia ei olisikaan? Vaikka niistä on tehty selvityksiä ja useat nuoret ja sivustaseuraajat (mm entiset työntekijät) niistä kertovat?

        Miten moni huostattu FAS -lapsi muuten kertoo kaltoinkohtelusta? Tai FAS -lapsen vanhempi? Tuskin kovin moni. SILTI tuokin (koko FAS:in olemassaolo) on otettava säännöllisin väliajoin esiin todistamaan sijaisvanhemman hyvyyttä sinänsä.

        Onko tavisäidin syy, että syntyy alkoholivaurioisia lapsia?

        Mitähän tarkoitatkaan "neurologisilla häiriöillä"?

        Joo, vastasit tuolle, joka "käsittääksesi heijastaa melko tarkkaan sijaisvanhempien ajatuksia ja tuntoja yleensäkin", joten lienet samaa mieltä myös FAS:ista.

        p.s. Mitä luulet, putoavatkohan Antti Kaikkosenkin rillit, kun jos hän hyv`hyvyyttään on sijaislapset ottanut ja ne neurologiset jutut ovatkin luultua haastavammat? Ja kun sitä FASia ei voi parantaa niin heilläpä riittäneekin ihanan kotoisaa vilskettä vielä 30 vuoden päästä. Ja Antsun anoppi saa paapoa noita hirmuisista oloista pelastettuja polosia <3

        Tavisäidinhän syytä se on että maailmassa syntyy alkovaurioisia lapsia. Rupea sijaisvanhemmaksi, niin säilytät muutenkin säädyllisen hajuraon biovanhempiin.


      • sijarinalaulan

        Mutta minähän olenkin sijaisvanhempi. Mitäs luulit?


      • oh-hoh-vaan
        sijarinalaulan kirjoitti:

        Mutta minähän olenkin sijaisvanhempi. Mitäs luulit?

        " Mitäs luulit"

        No kuule sitä luulin vaan että ilmanmuuta oot sijari!

        Kun ekaks lukee näin:
        "Vaaleanpunaiset lasit kyllä tippuu, kun huomaa että kaikkia lapsia ei voikaan auttaa. FAS:ia ei voi parantaa, neurologisia häiriöitä ei voi parantaa."

        Ja siihen Kolmisenkymmentä vastaa:
        "Tämä oli hyvä ja asiallisen kiihkoton kirjoitus. Käsittääkseni se heijastaa melko tarkkaan sijaisvanhempien ajatuksia ja tuntoja yleensäkin.

        Vielä minulle ei ole selvinnyt, minkä vuoksi eräs täällä jaksaa selittää, miten sosiaalitoimi ja sijaisvanhemmat ovat "syyllisiä" huostaanottoihin ja sijoituksiin ja miten sijoitettua lasta kohdellaan usein huonosti. Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta."

        Kerrohan nyt kuuluuko IHAN hyviin käytöstapoihin tuo, että taviksen ja FAS-lapsen väliin vetäistään yhtäläisyysmerkki ilman että kukaan sijari ymmärtää tulla väliin?


      • enhyväksy
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        " Mitäs luulit"

        No kuule sitä luulin vaan että ilmanmuuta oot sijari!

        Kun ekaks lukee näin:
        "Vaaleanpunaiset lasit kyllä tippuu, kun huomaa että kaikkia lapsia ei voikaan auttaa. FAS:ia ei voi parantaa, neurologisia häiriöitä ei voi parantaa."

        Ja siihen Kolmisenkymmentä vastaa:
        "Tämä oli hyvä ja asiallisen kiihkoton kirjoitus. Käsittääkseni se heijastaa melko tarkkaan sijaisvanhempien ajatuksia ja tuntoja yleensäkin.

        Vielä minulle ei ole selvinnyt, minkä vuoksi eräs täällä jaksaa selittää, miten sosiaalitoimi ja sijaisvanhemmat ovat "syyllisiä" huostaanottoihin ja sijoituksiin ja miten sijoitettua lasta kohdellaan usein huonosti. Vuosikymmenien takaiset jutut eivät todellakaan ole tämän päivän todellisuutta."

        Kerrohan nyt kuuluuko IHAN hyviin käytöstapoihin tuo, että taviksen ja FAS-lapsen väliin vetäistään yhtäläisyysmerkki ilman että kukaan sijari ymmärtää tulla väliin?

        Olen kuitenkin sellainen sijaisvanhempi, joka ei hyväksy sijoitettujen kaltoin kohtelua. Olen kuullut, että ihan omalla paikkakunnallanikin on lapsia otettu pois huonolaatuisista sijaisperheistä. Todella törkeää toimintaa sijaisvanhemmilta.


      • sijaisäiti
        oh-hoh-vaan kirjoitti:

        "mistä saat tietosi?"

        Mistä olet saanut tietää noista muinaisista tapauksista?

        Vastaan edellisen puolesta, juuri on tehty tutkimusta sijaishuollon huonoista kokemuksista. Tästä tutkimuksesta on kyllä uutisoitu aika laajaltikin. On tutkittu 1930-80-lukuja, ei siis koske nykypäivää. Nykypäivän laki on onneksi, onneksi kovin erilainen kuin ennen. Aiemmilla vuosikymmenillä ei lapsella ollut oikeuksia. Tässä linkki, mistä löydät tietoa tutkimuksesta enemmän.

        http://stm.fi/epakohdat-lastensuojelun-sijaishuollossa

        Nykyään laki velvoittaa tukemaan vanhempia ensin kotiin, tarjoamaan katkaisua tai kuntoutusta, perhetyötä, taloudellista tukea, ilmaisen päivähoitopaikan yms. Muutoin huostaanotto kumoutuu heti ensimmäisessä oikeusasteessa hallinto-oikeudessa, jos ei perheen hyväksi ole tehty riittävästi.

        Mainitsin aiemmassa viestissäni että lapsilla voi olla neurologisia häiriöitä. Ei tietenkään kaikilla. Se oli vain esimerkki. Suurimmalla osalla on psyykkisiä traumoja, kenellä mistäkin syystä. Huostaanotto itsessäänkin on traumatisoiva jos ei lapsi itse ymmärrä asiaa. Yleensä ei ymmärrä, ellei ole jo iso lapsi. Toivon sydämestäni että yksikään lapsi ei turhaan tule huostaanotetuksi, sillä sekin on trauma. Ja ammattinsa osaavat sosiaalityöntekijät sen ymmärtävät myöskin, huostaanottoa mietitään aina tarkkaan: onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei hekään halua työtään huonosti tehdä.


      • sossunkamu

        Myös sijaisperheiksi valittavat paikat pitäisi miettiä tarkkaan. Paljon tarkemmin, mitä nykyisin tehdään. Joku rouva on jonkun sossun kaveri, niin hänelle sitten sijoitetaan kymmenmäärin lapsia. Ja hups, se kaltoinkohtelikin lapsia, mutta kukaan ei välittänyt.


      • oh-hoh-vaan
        sijaisäiti kirjoitti:

        Vastaan edellisen puolesta, juuri on tehty tutkimusta sijaishuollon huonoista kokemuksista. Tästä tutkimuksesta on kyllä uutisoitu aika laajaltikin. On tutkittu 1930-80-lukuja, ei siis koske nykypäivää. Nykypäivän laki on onneksi, onneksi kovin erilainen kuin ennen. Aiemmilla vuosikymmenillä ei lapsella ollut oikeuksia. Tässä linkki, mistä löydät tietoa tutkimuksesta enemmän.

        http://stm.fi/epakohdat-lastensuojelun-sijaishuollossa

        Nykyään laki velvoittaa tukemaan vanhempia ensin kotiin, tarjoamaan katkaisua tai kuntoutusta, perhetyötä, taloudellista tukea, ilmaisen päivähoitopaikan yms. Muutoin huostaanotto kumoutuu heti ensimmäisessä oikeusasteessa hallinto-oikeudessa, jos ei perheen hyväksi ole tehty riittävästi.

        Mainitsin aiemmassa viestissäni että lapsilla voi olla neurologisia häiriöitä. Ei tietenkään kaikilla. Se oli vain esimerkki. Suurimmalla osalla on psyykkisiä traumoja, kenellä mistäkin syystä. Huostaanotto itsessäänkin on traumatisoiva jos ei lapsi itse ymmärrä asiaa. Yleensä ei ymmärrä, ellei ole jo iso lapsi. Toivon sydämestäni että yksikään lapsi ei turhaan tule huostaanotetuksi, sillä sekin on trauma. Ja ammattinsa osaavat sosiaalityöntekijät sen ymmärtävät myöskin, huostaanottoa mietitään aina tarkkaan: onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei hekään halua työtään huonosti tehdä.

        "Sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt selvityksen huostaanotettujen lasten kokemista epäkohdista, kaltoinkohtelusta ja väkivallasta. Selvityksen näkökulma on kokemuspohjainen. Selvitys toteutetaan pääosin haastatteluina.

        *)Selvitys kattaa ajallisesti jakson vuodesta 1937 vuoteen 1983 eli ensimmäisen lastensuojelulain aikaisen sijaishuollon. Vuonna 1984 voimaan tullut lastensuojelulaki muutti lastensuojelun toimintaperiaatteita merkittävästi. Siksi tarkastelua ei uloteta toisen lain tai sen jälkeisen lastensuojelun aikaan. Selvitys kohdistuu niin laitoksiin kuin perheisiin sijoitettujen lasten kokemuksiin.

        Selvitystyön tavoitteet

        1. Tuottaa tietoa sijaishuollossa koetuista epäkohdista, kaltoinkohtelusta ja väkivallasta ja niiden luonteesta sekä niiden ilmitulon ja niihin puuttumisen mekanismeista.
        2. Tuoda näkyviin sijoitettujen lasten sijaishuollossa kokemien epäkohtien, kaltoinkohtelun ja väkivallan hyväksymättömyys.
        3. Luoda rakenteita ja käytäntöjä, jotka estävät epäkohtien, väkivallan ja kaltoinkohtelun tapahtumista nykyisessä (ja tulevassa) sijaishuollossa."

        *) Ehkä laki on muuttunut, mutta toimintaperiaatteet eivät kestä päivänvaloa. Äitiyttä tai isyyttä on tuskin milloinkaan kontrolloitu niin laaja-alaisesti kuin 2000-luvulta lähtien. Mainitaampa tuossa tavoitteiden 3. kohdassa taas kerran "rakenteet ja käytännöt" -ne jotka piti lukuisten eri projektien tuloksena jo olla selkeitä.

        Kummallista, että kuullaan menneitä ihmiskohtaloita (se on oikeus ja kohtuus kaltoinkohdelluille), mutta miksi, MIKSI nykyisistä lapsista ei kuitenkaan välitetä? Miksi heitä ei kuulla nyt, kun on selvääkin selvempää aineistoa siitä miten tavis ajetaan perusturvaa anoessaan ansaan? Ei luulisi, että näinä päivinä pursuaa kuntien esitteissä, kohdassa "lastensuojelu", valtavasti infoa niille, jotka haikailevat sijaisperheeksi.


      • oh-hoh-vaan
        sossunkamu kirjoitti:

        Myös sijaisperheiksi valittavat paikat pitäisi miettiä tarkkaan. Paljon tarkemmin, mitä nykyisin tehdään. Joku rouva on jonkun sossun kaveri, niin hänelle sitten sijoitetaan kymmenmäärin lapsia. Ja hups, se kaltoinkohtelikin lapsia, mutta kukaan ei välittänyt.

        "rouva on jonkun sossun kaveri"

        Näin juuri. Täyttä ympäripyöreää lallatusta voidaankin keksiä, jotta kamu saa polosia:

        "Sijaishuoltoa tarvitaan tilanteissa, joissa vanhempien omat voimavarat eivät jostakin syystä riitä lapsen tai nuoren kasvun ja kehityksen turvaamiseen sekä tilanteissa, joissa lapsi tai nuori on vaaraksi itselleen tai ympäristölleen. Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen on ryhdyttävä silloin kun lastensuojelun avohuollon toimenpiteet on todettu riittämättömiksi tai mahdottomiksi toteuttaa. Perusteena on myös se, että sijaishuolto on lapsen edun mukaista."

        -"jostakin syystä"?
        -"sijaishuolto on lapsen edun mukaista


    • 1vanhemmista

      Lapseni yksityisessä ammatillisessa perhekodissa. Siellä todella ajatellaan vain ja ainoastaan lapsen parasta! Aina kysytään myös.minun mielipidettä isoissa asioissa. Ja sitä.myös kuunnellaan. Lapseni on sijoituksessa erityistarpeidensa vuoksi, ei huonojen kotiolojen.

      • oh-hoh-vaan

        Minkä takia hänet sitten on täytynyt sijoittaa? Missä kunnassa toimitaan tuolla tavoin, että on otettava lapsi sosiaalilautakunnan huostaan, jotta hänellä vasta on oikeus saada hoitoa?

        Arvelen, että hymysi hyytyy, kun tajuat miten paljon kuntasi maksaa erityistarpeita vaativasta lapsesta sijoittajalle, kun vertaat mitä sinä saisit oman lapsesi omaishoitajana. Plus siihen minkä verran omaishoitajalle on tarjolla lomia ja virkistystä ja mahdollisuuksia saada sijainen.


      • 758908765

        Miksi biologiselle vanhemmalle pitäisi maksaa saman verran, tai edes puolet, kuin ammatilliselle perhekodille?
        Toki omaishoitajillekin soisin paremmat tuet, muttei niitä kuitenkaan voi täysin rinnastaa työntekoon.
        Tuskin siellä ammatillisessa paikassakaan vain yhtä hoidettavaa ole..?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe