Mitä väliä iällä on?

itse-siirryin-iättömäksi

Aika ajoin astuu silmiin tuo ikäluokittelu. Suomessa ja miksi ei muuallakin on ihmeellinen käytäntö. Kategroida ihmiset...
- Uhmaikä
- Esikouluikä
- Kouluikäinen
- Murrosikäinen
- Armeija-ikäinen
- 20, 30, 40, 50...
- Eläkeikäinen mikä missäkin muodossa
Sen jälkeen kun ihminen saavuttaa virallisen eläkeportaan 62 - 68 vuoriaana, onko iällä mitään merkitystä, onko hän 68 ja 100 vuoden väliltä. Ehkä tasavuodet mutta yksi ja sama onko 69 vai 96 vai jotakin muuta.
Itse olen siirtynyt iättömyysportaaliin.

32

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkitys on siinä, että koskaan ei pidä mennä höpöttelemään eri-ikäisten kanssa.
      Siksi palstallakin ovat raaminsa.

      H.

      • Soonniinnotta

        "hunksz" koskaan ei pidä mennä höpöttelemään eri-ikäisten kanssa kuten Heikunkeikku.


      • Soonniinnotta kirjoitti:

        "hunksz" koskaan ei pidä mennä höpöttelemään eri-ikäisten kanssa kuten Heikunkeikku.

        "Soonniinnotta"

        En minä tunge heikkuun.
        Hän tunkee.

        H.


      • Soonniinnotta
        hunksz kirjoitti:

        "Soonniinnotta"

        En minä tunge heikkuun.
        Hän tunkee.

        H.

        "hunksz" koskaan ei pidä mennä höpöttelemään eri-ikäisten kanssa!
        Sinä menet höpöttelemään! Se on virhetys jyrkkä!


      • tämä-on-60-tasan

        suosittelen että 60plus jaotellaan ikävuosiksi.
        61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68 ja 69. jokaiselle oma palsta saa keskustella ikäisensä kanssa.


      • hihityttäätaas

        Sää meet höpöttään demetteriin kans eikä hän kuulu tänne. Samat ohjeet sit annat itelleskii.


      • hihityttäätaas kirjoitti:

        Sää meet höpöttään demetteriin kans eikä hän kuulu tänne. Samat ohjeet sit annat itelleskii.

        "hihityttäätaas"

        Demeter saa olla.
        Hän pystyy tekemään minusta parikymppisen älykön vain kahdella lauseellaan.
        Älä ratsasta toisia nimmareita minun nimmarillani.
        Aikuistu.

        H.


      • kaikkee.kanssa
        hunksz kirjoitti:

        "hihityttäätaas"

        Demeter saa olla.
        Hän pystyy tekemään minusta parikymppisen älykön vain kahdella lauseellaan.
        Älä ratsasta toisia nimmareita minun nimmarillani.
        Aikuistu.

        H.

        Mikä lupaaja sä olet etkä käskijäkään.


      • kaikkee.kanssa kirjoitti:

        Mikä lupaaja sä olet etkä käskijäkään.

        "kaikkee.kanssa"

        Huomautin vain että muista aina olla kohtelias.
        Palstalla kun on ne säännöt.

        H.


      • kohteliaasti
        hunksz kirjoitti:

        "kaikkee.kanssa"

        Huomautin vain että muista aina olla kohtelias.
        Palstalla kun on ne säännöt.

        H.

        Noudata sinäkin niitä äläkä isännöi.


      • vanhanainen-ko

        Minun miesystäväni kuulu eri sukupolveen. Enkö saa puhua hänelle?


    • luokitus-jatkuu

      ajokortin uusiminen
      kelpaako palvelutaloon eli ei tai kyllä
      erityisetuja 68 ja vanhenmille
      arkkualennus en tiiä onko

    • 1eero

      Pystyn keskustelee jopa lasten kanssa he eivät niuhoita ja ottavat keskusteluissa vaarin iästä huolimatta.

      • Hyvä pointti 1eero! Ootahan, kun saat lapsenlapsia, vai onko sinulla jo niitä?

        Olisimme aika rasistisia, jos emme pystyisi keskustelemaan toisten ikäryhmien kanssa. Siinähän joillakin vanhemmat tulisi syrjityksi, kuten lapset ja lapsienlapset.

        He, joilla on sukujuhlia, niin erotellaanko ikäryhmät erilleen? No, kyllä tavallaan, nuoret on nuorten kanssa ja iäkkämmät omissa porukoissaan, joka onkin luontevaa.

        Muistan erään , olikohan hautajaiset, kun siellä oli iäkäs (90 ) ihminen, jolla oli vaikeuksia kuulla ja yritin hänelle kertoa, mistä keskusteltiin, johon hän totesi; "hän on jo kuullut kaiken moneen kertaan"!

        Tietenkin iällä on väliä, jos haluaa joitain etuuksia esim. eläkeläisten- tai työttömyyden statuksella, mutta sehän kuuluu vain viranomaisten tietoon, toisin kuin tälläkin palstalla. Täällä on vaadittu/toivottu/, melkein uhkailtu, että tänne ei saa kirjoittaa yli- ja alaikäiset?

        Korppis taisi tehdä ainakin jonkun aloituksen siitä, mutta ei muistanut ystäväänsä, joka on 58-v ja sai äskettäin työtäkin, josta oli oikeutetusti iloinen, samoin kuin minä hänen puolestaan.


      • 1eero
        Kristiina23 kirjoitti:

        Hyvä pointti 1eero! Ootahan, kun saat lapsenlapsia, vai onko sinulla jo niitä?

        Olisimme aika rasistisia, jos emme pystyisi keskustelemaan toisten ikäryhmien kanssa. Siinähän joillakin vanhemmat tulisi syrjityksi, kuten lapset ja lapsienlapset.

        He, joilla on sukujuhlia, niin erotellaanko ikäryhmät erilleen? No, kyllä tavallaan, nuoret on nuorten kanssa ja iäkkämmät omissa porukoissaan, joka onkin luontevaa.

        Muistan erään , olikohan hautajaiset, kun siellä oli iäkäs (90 ) ihminen, jolla oli vaikeuksia kuulla ja yritin hänelle kertoa, mistä keskusteltiin, johon hän totesi; "hän on jo kuullut kaiken moneen kertaan"!

        Tietenkin iällä on väliä, jos haluaa joitain etuuksia esim. eläkeläisten- tai työttömyyden statuksella, mutta sehän kuuluu vain viranomaisten tietoon, toisin kuin tälläkin palstalla. Täällä on vaadittu/toivottu/, melkein uhkailtu, että tänne ei saa kirjoittaa yli- ja alaikäiset?

        Korppis taisi tehdä ainakin jonkun aloituksen siitä, mutta ei muistanut ystäväänsä, joka on 58-v ja sai äskettäin työtäkin, josta oli oikeutetusti iloinen, samoin kuin minä hänen puolestaan.

        On mulla yksi seitsenvuotias utelias, me kumpikin odotamme yhteisiä hetkiä kesäisiä metsäretkiä mustikassa, makkaran paistoa rantanuotiolla ym.ym. vaarikin tuntee itsensä tärkeäksi jopa nuortuu leikkimään.


      • 1eero kirjoitti:

        On mulla yksi seitsenvuotias utelias, me kumpikin odotamme yhteisiä hetkiä kesäisiä metsäretkiä mustikassa, makkaran paistoa rantanuotiolla ym.ym. vaarikin tuntee itsensä tärkeäksi jopa nuortuu leikkimään.

        "vaarikin tuntee itsensä tärkeäksi jopa nuortuu leikkimään".

        Mikä on ihanampaa, kuin lastenlasten kanssa puuhailu? Ikuisesti olen kiitollinen omille vanhemmilleni, kun he jaksoivat lapsieni kanssa olla, jotka "kyysäsin" sinne aina kesäisin.

        Siellä oppivat lehmän lypsämään käsin, kuten Karjalanpiirakat leipomaan, joita he olivatkin sitten menneet myymään torille! Äitini jaksoi opastaa, mutta isäni myös opasti verkkokalastusta ja ongintaa.

        Omilla lapsenlapsillani ole niin kiinteää suhdetta silloiseen maatalous elämään, mutta perintöjä kunnioittaen, kyllä hekin Lehmän ja Sonnin eroitavat Hirvestä?:))))


    • Niin minäkin iättömyysportaaliin, aina saan laskea, syntymävuoteni onneksi sen vielä muistan ja siitä sitten vaan paperilla miinustetaan alekkain kuin muinoin eppuluokalla koulussa.
      Terveystarkastuksissa mietin kuin kauhean nuoria lääkäreitä ne on tänne terkkariin oikein palkannut ja muuallakin kaikki muut ihmiset ympärilläni nuortuvat ja nuortuvat, en kait minäkään voi siinä vauhdissa ainakaan vanheta.

    • Heikunkeikku

      Kieltämättä tuli vähän ikävä tunne, kun luin ketjun kommentteja. Vähä verrattavissa siihen, kuin joku olis puhunt itsestään "selän takana".
      Päivää vaille kuukauden kuluttua täytän 59v, että toki missään nimessä ei voi sanoa, että olisin kamalan ali-ikäinen tälle palstalle.
      En usko, että kyse on iästä. Vaan joku/jotkut eivät vaan yksinkertaisesti tykkää mun jutuista. En nimittäin usko, että vuoden kuluttua kirjoittaisin yhtään erilaisempaa, kuin nykyään.
      Itse olen sen tyyppinen, että sanon suoraan ihmiselle itselleen, jos on jotakin sanottavaa. En esimerkiksi niin, että jollekin toiselle sanoisin sanottavani. Minusta musiikkiketjun vetäjä olisi voinut minulle sanoa, että tungettelen hänen ketjuun. En missään nimessä tahdo tunkea sellaiseen paikkaan, jonne en ole tervetullut. Oikeastaan on vähän nolo olo. Joo, joo, kyllä se ohi menee. Varmaan heti sen jälkeen, kun oon saanut sanoa sanottavani.

      • Soonniinnotta

        koti-kiusatun oravanpesässä on kaltoinkohdeltujenkerhon märisijäiset. Mee sinne.


      • minäsinähänkö
        Soonniinnotta kirjoitti:

        koti-kiusatun oravanpesässä on kaltoinkohdeltujenkerhon märisijäiset. Mee sinne.

        Siel märise muut ku hunksi ja ystäväsä tiinaseksi.


      • Soonniinnotta

        Heikunkeikku, sinun ei tarvitsisi pahottaa mieltäsi. hunkszille vain oli kohdistettu ja olen varma, että hunksz kohdisti vastauksensa vain minulle. Sinulla Heikunkeikku ei ollut siinä roolia, vaikka nikkis mainitsimme. Sinulla oli vain välinearvo.
        Joten älä välitä. Ei Villekään välittänyt. Kun tupa paloi, muutti kamariin.
        Ei tämä höpöttely vakavaa eikä vakavasti otettavaa ole.
        Anteeksi, pyydän ajattelemattomuuttani, jos ei edellä oleva vielä tehonnut.
        Iloista päivänjatkoa, Heikku.


      • Soonniinnotta kirjoitti:

        Heikunkeikku, sinun ei tarvitsisi pahottaa mieltäsi. hunkszille vain oli kohdistettu ja olen varma, että hunksz kohdisti vastauksensa vain minulle. Sinulla Heikunkeikku ei ollut siinä roolia, vaikka nikkis mainitsimme. Sinulla oli vain välinearvo.
        Joten älä välitä. Ei Villekään välittänyt. Kun tupa paloi, muutti kamariin.
        Ei tämä höpöttely vakavaa eikä vakavasti otettavaa ole.
        Anteeksi, pyydän ajattelemattomuuttani, jos ei edellä oleva vielä tehonnut.
        Iloista päivänjatkoa, Heikku.

        "Soonniinnotta"

        Fiksu kirjoitus/tunnustus/korjaus,
        Kiitos omalta kohdaltani.
        Heikkuhan minut jo tunteekin.

        H.


      • viksu-varma-tapaus

        Pitkäänpä meni, kymmenen vuotta varmaan (veikkaus), ennen kuin huomasit, että täällä on muitakin fiksuja. Fiksuna olen huomannut paljonkin lyhyen suomi24 palstailuhistoriani aikana.
        Itseasiassa....noo menköön nyt reklamoimatta.


      • "Päivää vaille kuukauden kuluttua täytän 59v, että toki missään nimessä ei voi sanoa j.n.e,?? ??

        Heikku

        Oletko koskaan ajatellut, että olisiko kuitenkin joku ero kirjoittajissa, jotka ovat melkein 70 tai 60- ?

        Kun itse muistelen aikaa, jolloin täytin 50- vuotta ja sain 50 ruusua, niin sillon se oli yhtä juhlaa, mutta jo 60 - synttärini sumensi veljeni kuolema. Sen jälkeen en ole viettänyt "synttäreitäni", mutta kenellekään en ole tarvinnut esittää valheellista henkilöllisyyttänä.

        Onhan täällä esitetty, että jokainen ikäluokkansa kuuluva painuisi pois, mutta mistä te "nuoret" saisitte parempaa tietoa, kuin, meiltä vanhemmilta?

        Heikku, voin kertoa sinulle, että paljon mielipiteet muuttuvat, kun ikää kertyy, mutta kenellä se menee mihinkin suuntaan?


    • siilimuori3

      Kyllä sillä iällä on väliä. Sitä aina aattelee jotta vanhempi on visaami ja nuorempana luuli et vanhemmalle ei kehta höpötellä ko se on viisaampi ja viksumpi.

      Mut iän myötä sekin luulo on muuttunut tiedoksi.

    • bessie-

      Iällä on paljonkin väliä.

      Aika poikkeuksellinen tapa katsella asioita sinulla, jolla ikäluokittelu aika ajoin "astuu silmään ihmeellisenä käytäntönä jolla ihmiset 'kategroidaan'? Ihmeellisempihän olisi maailma jossa ei olisi (tarpeetontakaan) käytännöllistä ikäluokittelua.

      Millainen ihminen ajattelee kanssaihmistensä ikää silloin kun sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä? Toisaalta, millainen ihminen ei huomioi sitä, että seurassa on itseä 27 vuotta vanhempi kanssaihminen (69 ja 96) silloin, kun sillä voisi ajatella olevan vähänkin merkitystä? Tuo on jo niin suuri ikäero, että se todennäköisesti vaikuttaisi aika tavalla jo tässä kirjoitetussakin ympäristössä.
      Paljon riippuu tietenkin yksilöistä ja heidän taustoistaan, mutta niin se vain kuitenkin on, etteivät 69 vuotiaat ole eläneet samanlaisessa maailmassa ja Suomessa kuin 96 vuotiaat.

      • ja-teititellä-pitäisi

        Niin. Onhan siinä luokkajakoa jo sen verran, että esimerkiksi 69 vuotias kommunikoidessaan 96 vuotiaan kanssa, unohtuu kunnioittamaan tätä ellei henkilönä niin ikäänsä, kuten pitääkin, kohteliasta. Mutta haarukassa 69-96 onko henkilökohtaisella iällä merkittävää merkitystä? Se on vain ikä jos se ei ole tasaikä kymppipyöreisiin.


      • bessie-
        ja-teititellä-pitäisi kirjoitti:

        Niin. Onhan siinä luokkajakoa jo sen verran, että esimerkiksi 69 vuotias kommunikoidessaan 96 vuotiaan kanssa, unohtuu kunnioittamaan tätä ellei henkilönä niin ikäänsä, kuten pitääkin, kohteliasta. Mutta haarukassa 69-96 onko henkilökohtaisella iällä merkittävää merkitystä? Se on vain ikä jos se ei ole tasaikä kymppipyöreisiin.

        Tilanteestahan kaikki riippuu, ainakin minulla. Keskustelutilanteissa en erityisemmin ajattele keskustelukumppanin ikää, ellei se keskustelun yhteydessä tule tavalla tai toisella esille. Pelkän iän takia en kunnioita ketään, mutta toisen ikä voi kyllä vaikuttaa siihen miten häneen suhtaudun.

        Mikä ihmeen haarukka tuo 69-96 nyt oikein on olevinaan, taitaa olla pikemminkin talikko? Jos 'haarukoisin' kumppaniehdokkaita, niin 96 vuotiaat olisivat melkein kokonaan pois laskuista, ilman perillisiä oleva ja rikas nyt voisi tulla kysymykseen. Muuten ikähaarukka olisi 15 vuotta, sekin suunnilleen niin, että max. 5 vuotta nuorempi ja korkeintaan 10 vuotta vanhempi. Satunnaiseksi juttuseuraksi kelpaa minkä ikäinen tahansa, samoin tuttavaksi ja ystäväksikin. Eläkeläisille tarkoitetut riennot taas eivät kiinnosta, olen kokeillut ja tuntenut olevani outolintu, väärässä paikassa.

        Jos kerran iällä ei ole mitään merkitystä, niin silloinhan ei tasaiän? tai kymppipyöreänkään pitäisi merkitä mitään? Eivät kyllä minulle ole merkinneetkään, paitsi kohteliaisuussyistä vähän.


      • ja-teititellä-pitäisi

        Jos ajatellaan, että ihminen siirtyy lopulliselle eläkkeelle 68 vuotiaana, niin 69 vuotiaana on ikäänkuin "tuuliajolla", ilman kategoriaa. 69 - 96 siis kuvaannollinen otanta. Voisihan se olla 69-99 tai se tasan 100. Mutta kyllä vaan ne 70 - 80 - 90 tasat merkitsee ihmisille. Kuitenkin. 100 iässä ei enää väliä. Sen joutuu ottamaan vastaan yleensä palvelutalossa tai vanhaiskodissa. 60-luvun jälkeen syntyneet eivät tule elämään 100 vuotiaiksi, tosi harvinaista olisi. Se vaan on noin.


      • bessie-
        ja-teititellä-pitäisi kirjoitti:

        Jos ajatellaan, että ihminen siirtyy lopulliselle eläkkeelle 68 vuotiaana, niin 69 vuotiaana on ikäänkuin "tuuliajolla", ilman kategoriaa. 69 - 96 siis kuvaannollinen otanta. Voisihan se olla 69-99 tai se tasan 100. Mutta kyllä vaan ne 70 - 80 - 90 tasat merkitsee ihmisille. Kuitenkin. 100 iässä ei enää väliä. Sen joutuu ottamaan vastaan yleensä palvelutalossa tai vanhaiskodissa. 60-luvun jälkeen syntyneet eivät tule elämään 100 vuotiaiksi, tosi harvinaista olisi. Se vaan on noin.

        Jaa, käsittääkseni hyvin yleisesti puhutaan "eläkeläisistä"? Paljon on tietysti niitäkin, jotka eivät vielä 68 vuotiaina jää lopullisesti eläkkeelle, ja varmaan aniharva itse kokee jääneensä tuuliajolle.

        Käsittääkseni 100 vuotiaiden määrä lisääntyy koko ajan, ja 60 luvun jälkeen syntyneissä heitä tulee olemaan huomattavasti enemmän kuin sitä ennen syntyneissä.

        Turhaa luokittelua pitäisi minun mielestäni välttää ja niinhän yleensä tehdäänkin. Iän mukaan luokittelu useimmiten on asiasyin, mm. oikeudellisin jne., perusteltavissa, myös käsitteiden käyttökelpoisuus mielestäni on hyvä syy 'ikäluokitteluun'.


    • eppu2

      Nuokin kategoriat mitä mainitsit, eivät nekään kuvaa numeroita, vaan sitä millaisia mielikuvia ne kantavat.
      Millaisia odotuksia tiettyihin ikiin panostetaan.
      Kuitenkaan me emme missään raameissa kulje.
      Otetaan vaikka esimerkiksi lasten pituustaulukko. Toinen on lyhempi, toinen pitempi, vaikka taulukko sanoisi mitä ikään nähden.
      Niin se on muutenkin iän kanssa. Eri alueilla olemme erilaisia, iän määrittelemistä keskimääräisyyksistä riippumatta.
      Ikäluokittelua tarvitaan yhteiskunnan järjestyksen ylläpitämiseksi.
      Tarkoitan esim., että sen ja sen ikäiset pääsevät tarhaan, koulu aloitetaan silloin ja silloin jne... Silti voi olla yksilöllisiä muuttujia. Ei mihinkään pitäisi takertua niin, että se käy haitaksi.
      Ei ainakaan numeroihin. 50:n voi tuntea luontevammaksi keskustella 60:n kanssa, kun omanikäisensä.

    • Joissain asioissa iällä on merkitystä, monissa ei minkäänlaista merkitystä, ellei itse halua syystä tai toisesta nostaa ikäkysymystä esille tai rajata ihmisryhmiä iän mukaan. On paljon harrastuksia, jossa kaiken ikäiset aikuiset toimivat tasa-arvoisesti yhdessä.

      Itse kunnioitan kaiken ikäisiä ihmisiä ja keskustelen arvostavasti ja kohteliaasti kaikkien kanssa. On tietysti erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa on perustellusta syystä ikärajoja.

      On ollut ilo keskustella eri-ikäisten ajattelevien ihmisten kanssa. Alle kouluikäinen voi pohdiskella kiehtovia kuvioita ja yli 100-vuotiaalla voi olla monella tavalla rikas historia, jos muistinsa toimii. Tänä päivänä yli 80-vuotiaat voivat olla todella reippaita ja aktiivisia toimijoita. Ei voi kuin ihailla.

      Tuleeko teille mieliin joitain ikään liittyviä rajoituksia, jotka estävät eläkeikäisten osallistumista johonkin? - Minustä näyttää siltä, että kohta puoliin voimme hakea itsellemme päiväkotipaikkaa jonnekin. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe