Älä ryhdy lentokummiksi

Sylttytehdas

Eviran ja Tullin tietoon on tullut useita laittomasti tuotuja eläimiä mm. kissoja Turkista.

Välillä saa lukea facebookissa, miten joku on tuonut kissan/kissoja Alanyasta tai että kissalle haetaan nk. lentokummia, joka toisi sen Suomeen. En suosittele ryhtymään.

Näin lukee Tullin sivuilla:
"Jos lentokummi kuljettaa eläimen tullin kautta tarkoituksena kiertää eläinlääkinnällinen rajatarkastus, hän voi syyllistyä salakuljetukseen tai tulliselvitysrikokseen."

Tässä myös linkki Tullin sivuille:

http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/lehdistotiedotteet/0000_tiedotteet/tiedote_20151216_5/index.html

Näitä on nyt tutkinnassa.

28

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljonihaniaystäviä

      Käykö koskaan, edes näin ystävänpäivänä mielessä miksi sinulla on niin vähän ystäviä tai ei ollenkaan? Todellisia ja hyviä tuskin ainakaan. Ihmetteletkö koskaan miksi iloinen puheensorina lakkaa, kun astut tilaan? Miksi kaikille tuleekin yhtäkkiä muuta menoa? Miksi ihmiset vaihtavat kadun puolta tai ryhtyvät katselemaan näyteikkunoita havaitessa sinut?

    • pienyrittäjä

      Älkää nyt yrittäkö teilata toisen bisnestä :)

      • Eijärkeämuuten

        Ketjun aloittaja on sairas! Tottakai kaikilla eläimillä, jotka tuodaan Turkista kissat ja koirat pitää olla kaikki rokotukset ja maahantuloluvat Suomeen kunnossa. Tyhmä tuo eläimiä, jotka eivät täytä Eviran määräyksiä. Jos ketjun aloittaja ei tiedä määräyksiä tekee ison virheen ja eläin voidaan lopettaa maahantulotilassa tai palauttaa lähtömaahan takaisin.!


      • Lentokummitus
        Eijärkeämuuten kirjoitti:

        Ketjun aloittaja on sairas! Tottakai kaikilla eläimillä, jotka tuodaan Turkista kissat ja koirat pitää olla kaikki rokotukset ja maahantuloluvat Suomeen kunnossa. Tyhmä tuo eläimiä, jotka eivät täytä Eviran määräyksiä. Jos ketjun aloittaja ei tiedä määräyksiä tekee ison virheen ja eläin voidaan lopettaa maahantulotilassa tai palauttaa lähtömaahan takaisin.!

        En ole ketjun aloittaja, mutta ei kai hän nyt väittänytkään mitään rokotuksista eikä papereista.

        Eikö tuo lentokummius tarkoita sitä, että et ole eläimen omistaja eli kuljetat sen väärin perustein. Eikö siinä lukenut, että pitää itse tuoda eläinlääkinnälliseen rajatarkastukseen!

        Miksi näitä sitten tutkitaan ja Turkki on yksi mainituista? Jotain täytyy olla Eviralla ja Tullilla tiedossa.


      • Lisääkissojasuomeen
        Lentokummitus kirjoitti:

        En ole ketjun aloittaja, mutta ei kai hän nyt väittänytkään mitään rokotuksista eikä papereista.

        Eikö tuo lentokummius tarkoita sitä, että et ole eläimen omistaja eli kuljetat sen väärin perustein. Eikö siinä lukenut, että pitää itse tuoda eläinlääkinnälliseen rajatarkastukseen!

        Miksi näitä sitten tutkitaan ja Turkki on yksi mainituista? Jotain täytyy olla Eviralla ja Tullilla tiedossa.

        Ei lentokummius ole kiellettyä mitenkään. Se on kiellettyä yrittää välttää eläinlääkinnällinen rajatarkastus. Tällaista ei siis ole tapahtunut, ainakaan siinä mihin aloittaja pahuuttaan viittaa ja haluaa koskettaa. Tunnettu koppelo, vartioi muiden tekemisiä, epäkohtia ja kirjoitusvirheitä vaikka oma pesä ei pysy puhtaana sitten millään :) Ei ole oikein pidetty ihminen elävässä elämässä, internetissä kaikki eivät huomaa heti.

        "Jos lentokummi kuljettaa eläimen tullin kautta tarkoituksena kiertää eläinlääkinnällinen rajatarkastus, hän voi syyllistyä salakuljetukseen tai tulliselvitysrikokseen"


    • tuulestatemmattuako

      Muuten vaan Tulli antaa tuollaisia tiedotteita. Pitäähän heilläkin olla jotakin tekemistä.

    • tuontiehdot

      Eiköhän tässä tarkoiteta niitä eläimiä, lähinnä siis niitä kissoja, joita joku toinen tuo Alanyasta ja tarvittaessa tullissa väittää, että eläin tulee hänelle itselle. Sellaisten eläinten tuontiehdot ovat erilaiset.

    • tybkn
    • Kaikkikunnossa

      Eihän rajaeläinlääkärintarkastus ole mikään ongelma kun paperit ovat kunnossa! Turha vouhkata selvästä asiasta.

    • 1411

      Että tännekin saitille on pitänyt tulla sontaa syytämään. Alottaja oikeasti mene tutkituttamaan pääsi ja hanki elämä! Mitä tuostakin "jupakasta" tiedetään, niin kaikki ovat terveitä olleet ja paperit vimpan päälle kunnossa. Mutta ettäs kehtaat! Löytyykö vielä jotain muuta saittia, jonne voit pahaa oloasi oksentaa; oikeasti mene ja häpeä.

      • Kukaaneihaluakaveriksi

        Älä välitä. Se on tämä sama kottarainen joka tänne postaa kaikenlaisilla nimimerkeillä aivan sekavaa ja törkeää tekstiä. Häiriköi tätä palstaa ja haastaa mm. riitaa näiden suomalaisyhdistysten välillä solvaten välillä toista ja välillä toista ja vastaten itse omiin herjoihinsa. Kaikilla elämän osa-alueilla epäonnistunut ihminen.


      • itseitselleen
        Kukaaneihaluakaveriksi kirjoitti:

        Älä välitä. Se on tämä sama kottarainen joka tänne postaa kaikenlaisilla nimimerkeillä aivan sekavaa ja törkeää tekstiä. Häiriköi tätä palstaa ja haastaa mm. riitaa näiden suomalaisyhdistysten välillä solvaten välillä toista ja välillä toista ja vastaten itse omiin herjoihinsa. Kaikilla elämän osa-alueilla epäonnistunut ihminen.

        Itse kirjoittaa itselleen :) "älä välitä". Ja kaiken lisäksi ihan kuin kirjoittaisi muutenkin itsestään.


      • onnistunutepä
        Kukaaneihaluakaveriksi kirjoitti:

        Älä välitä. Se on tämä sama kottarainen joka tänne postaa kaikenlaisilla nimimerkeillä aivan sekavaa ja törkeää tekstiä. Häiriköi tätä palstaa ja haastaa mm. riitaa näiden suomalaisyhdistysten välillä solvaten välillä toista ja välillä toista ja vastaten itse omiin herjoihinsa. Kaikilla elämän osa-alueilla epäonnistunut ihminen.

        Itse kirjoittaa itselleen :) "älä välitä".
        Ja kaiken lisäksi ihan kuin kirjoittaisi muutenkin itsestään.


    • kaksikissaaomistava

      Miksi joku ottaa tuollaisen kirjoituksen henkilökohtaisesti?
      Ja miksi tulli kirjoittelee noin, jos sillä ei ole jotain epäilyksiä ja näyttöä asiasta. Silloin ei ole mitään pelättävää eikä kirjoitettavaa, jos kerta paperit kunnossa ja eläimet kunnossa ja vie eläimen rajatarkastukseen.
      Eikö se ole vielä niin, että se eläinlääkäri pitää etukäteen tilata sinne rajalle, ettei noin vaan voi marssia eläimen kanssa "rajan yli", vai muistanko oikein.

    • Omastatakaa

      Kieltämättä vähän ihmetytti, kun joskus viime keväänä/kesänä luin, että joku nainen oli rahdannu Alanyasta siihen mennessä 30 kissaa Suomeen. Siis muille ihmisille. Heti tuli kyllä mieleen onko se jotain bisnestä, kun Suomessa löytöeläinkodit ovat liiankin täynnään eläimiä. Jotenkin tuntui ammattimaiselta. En ihmettele, että evira ja tullikin ihmettelee.

      • Alanyafani

        Miksi Alanyasta kissan ottaneet tekevät jotain väärin teidän mielestänne? Aivan sama kuin Espanjasta tai Romaniasta tuodaan katukoiria. Jokainen on vapaa valitsemaan mistä kissan tai koiran ottaa kunhan kaikki paperit, testit ja rokotukset ovat kunnossa ja myös rajaeläinlääkäriä on käytetty tarvittaessa.


      • Alanyafani

        Ja kyllä kannattaa tuoda kissa Alanyasta. Olen ollut siinä kissaryhmässä alusta saakka. En yhtään ihmettele miksi nämä kissat menevät Suomeen. Kaikki ovat katukissoja, jotka ovat saaneet mahdollisuuden. Ryhmässä kerrotaan kivoin kuvin ja videoin kissojen elämästä ensin Kalekukkulalla ja senjälkeen kotimaassa. Kissat ovat käyneet kaikissa rokotuksissa ja kokeissa, mitä tarvitaan ja ne paperit on jokaisella aina mukana.
        Lisäksi tuohon yhden ihmisen businekseen olisin aika tavalla eri mieltä kun olen nähnyt kuinka rahaa on vielä puuttunut että ruoka tai hiekkasäkki tai märkäruokatilaus saadaan lähetettyä. Samoin kissojen eläinlääkärikulut. Ei ne ilmatteeksi tule rokotettua toi hoidettua. Pelkät kuukausittaiset kulut ruokiin ja hiekkoihin on 700Eur, joka vastaa ihmisen kuukausipalkkaa Turkissa. Lisäksi kissojen sairastumiset vievät rahaa myös. Meistä moni Alanyassa asuva on myös auttanut hädän tullen. Nämä ovat meille rakkaita eläimiä, joiden hyvinvoinnineteen tehdään töitä ja Suomeen vieminen lähti kissasivustolta liikkeelle. Minä ainakin voin viedä kissan mukanani ja tilata rajaeläinlääkärin tarkistuksen. Se ei ole minulle mikään ongelma. Toivon että vielä useampi lähtisi tekemään tätä työtä ja nauttimaan näistä hassuista kissoista. Alanyan kissat ryhmässä. Jätetään riitelijät tänne kirjoittamaan.


      • lapsetennenkaikkea
        Alanyafani kirjoitti:

        Miksi Alanyasta kissan ottaneet tekevät jotain väärin teidän mielestänne? Aivan sama kuin Espanjasta tai Romaniasta tuodaan katukoiria. Jokainen on vapaa valitsemaan mistä kissan tai koiran ottaa kunhan kaikki paperit, testit ja rokotukset ovat kunnossa ja myös rajaeläinlääkäriä on käytetty tarvittaessa.

        Espanjaa sen enempää kuin Romaniaakaan ei mainittu Tullin julkaisemassa tiedotteessa. Ei se nyt varmaan ihan tuulesta ole temmattua tuo tiedote eikä yhden tai kahden eläimen takia julkaistu. Tosin siinä ei mitenkään mainittu, että eläimiä salakuljetettaisiin nimenomaan Alanyasta, mutta jos tosiaan joku on pienessä aikaa kuljettanut jo 30 kissaa, niin onhan se vähintäänkin erikoista. Maksaa ne edestakaiset matkatkin. En minäkään sitä vastusta, että ottaisin jonain päivänä kissan tai koiran itselleni ja toisin kanssani Suomeenkin käymään.

        Se on hassua, että jotkut näistä "eläinrakkaista" ovat tulleet tunnetuiksi siitä, etteivät voi sietääkään lapsia.


    • rakkirakkikatti

      Aloittajan viestissä ei ole mielestäni mitään väärää.
      On melko outoa, että kuskataan lomapaikoista kulkukissoja pohjoiseen maahan, jossa on ihan riittävästi ennestään hylättyjä kissoja/koiria saatavana parempaan kotiin. Koko ajatus kuskata muualta maailmasta eläimiä tänne, on pimahtaneiden tätien itseriitoisuuden pönkitysohjelma.
      Jos perusteena on se, että pitää saada maailman kulkurieläimet "kunnollisen kotielämän" makuun, on päässä jotain vialla! Ja jos joku ihastuu katueläimeen, tottakai pitää olla tullin huolehtima tarkastus, että maahan ei kulkeudu eläinsairauksia oikeiden kotieläinten riesaksi.
      Kyllä minua raivostuttaa nämä "lellittelijät", jotka rassaavat joka kattia ja rakkia pitkin maailmaa, ja sitten tulevat kuppilaan räpläämään kahvoja, astioita ja ostettavia tavaroita kauppoihin sontaisilla räpylöillään! Hävetkää, ja lopettakaa pöllöily!

      • eienäälisää

        Samaa mieltä minäkin. Suomi pullollaan hylättyjä kissoja muutenkin.
        Mitä järkeä on tuoda etelän lämmöstä katukissa Suomeen sisäkissaksi, pukea sille sitten vaatteet päälle, kun se ei tarkenekaan Suomen oloissa!
        Olen itse seurannut pääasiassa Kreikassa näitä "kaltoin kohdeltuja" kissoja ja koiria, hyvin ne mielestäni voivat. Saavat ruokaa paikallisilta sekä tietysti myös turisteilta


    • lentokummitus

      Eiköhän Evira jo tiedä, kuka niitä sairaita kissoja välittää Turkista Suomeen.

      • kyllöö

        Kiitos asiallisesta infosta. Onko kyseessä tämä sama Alanyassa operoiva joukkio?
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015103020577971_uu.shtml
        Joutuneet ilmeisesti häpeän vuoksi menemään patjoille kellareihin piiloon. Sama silloin alkaa smuglaamaan sieltä löytyvää saalista :)


      • yllöllöö
        kyllöö kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta infosta. Onko kyseessä tämä sama Alanyassa operoiva joukkio?
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015103020577971_uu.shtml
        Joutuneet ilmeisesti häpeän vuoksi menemään patjoille kellareihin piiloon. Sama silloin alkaa smuglaamaan sieltä löytyvää saalista :)

        Tässä sinulle vähän tuoreempia lehtijuttuja jaettavaksi. Samaa porukkaa varmaan.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1456457783583?jako=1a06c368fed64feb1c08b847fca0f531#

        Häpeän vuoksi joutuneet nyt lähtemään vähän kauemmaksi. Ehkä sinäkin voisit tehdä saman.


    • tiedossaonjatutkinnassa

      Yksinkertainen juttu. Eläinlääkäri/-t on joutunut tekemään virkansa puolesta ilmoituksen Eviralle, kun on joutunut hoitamaan sairaita Turkista tuotuja kissoja. Kyllähän se on tiedossa, mistä nämä kissat ovat lähtöisin.

    • kerjäyshuipussaan

      Aluksi en oikein tiennyt uskoa vaiko ei tähän juttuun, mutta omin silmin näin facebookissa jutun, jossa tyttö etsi tällaista lentokummia. Hän kirjoitti, että on OSTAMASSA itselleen suomalaiselta naiselta Alanyasta kadulta pelastettua kissaa...

      Ensin ihmiset lahjoittavat rahaa ja ruokaa tälle naiselle näitä kissoja varten ja sitten hän myy ne. Ja sitten ne vielä tuodaan ilman rajalle tilattua tarkastusta Suomeen! Ja ihmiset ovat joutuneet hoidattamaan näitä sairaita kissoja kalliisti Suomessa!

      Mahtaako nainen nyt kokea Terhi Alanyan aikaan saaman uuden kissojen ja koirien tarhan itselleen kilpailevaksi toiminnaksi :)? Terhin tarhalle minä annan mielelläni roponi, mutta en rahoita toisten busineksia.

      • Oletoksettava

        Etpä näytä tietävän eläinten Suomeen tuomisestakaan yhtään mitään. Olet tyhjäpäinen sivistymätön persläpi. Olet pahempi kuin yksikään eläinrääkkääjä, sillä rääkkäät ihmisiä. Onneksi kaltaisiasi on tässä maailmassa hyvin vähän.


      • Kaunispäivätänään
        Oletoksettava kirjoitti:

        Etpä näytä tietävän eläinten Suomeen tuomisestakaan yhtään mitään. Olet tyhjäpäinen sivistymätön persläpi. Olet pahempi kuin yksikään eläinrääkkääjä, sillä rääkkäät ihmisiä. Onneksi kaltaisiasi on tässä maailmassa hyvin vähän.

        Muistan lukeneeni tämän tekstin jo eilen :).

        Tässä lainaus:

        Oletoksettava

        22.3.2016 14:22

        Eieläinrääkkäykselle kirjoitti:

        Se on eläimellistä menoa muutenkin noiden alkuihimisten kanssa. Nyt kun siihen on Alanyassa otettu mukaan vielä kurdit ja isisit hakkailemaan turisteja, niin helvetti on irti. Meininki näyttääkin siltä että Kurban Bayram uhrijuhlissa tänä vuonna leikotaan kaduilla ja kujilla immispäitä. Tähän asti hurraahuutojen kera on kurkkuja viillelty auki Alanyan keskustassakin vain lehmiltä ja lampailta. Olettehan huomannut että tämä eläinrääkkäysjuhla on tänä vuonna aivan hektisimmän sesongin aikana. Siellä veri virtaa kaduilla ja peräsuolenpätkiä lentelee ympäriinsä, kun eläinpolot hätäpaskovat mestaajansa edessä.
        Näytä lisää

        Etpä näytä tietävän uhrijuhlastakaan yhtään mitään. Olet tyhjäpäinen sivistymätön persläpi. Olet pahempi kuin yksikään eläinrääkkääjä, sillä rääkkäät ihmisiä. Onneksi kaltaisiasi on tässä maailmassa hyvin vähän.


      • Oletoksettava
        Kaunispäivätänään kirjoitti:

        Muistan lukeneeni tämän tekstin jo eilen :).

        Tässä lainaus:

        Oletoksettava

        22.3.2016 14:22

        Eieläinrääkkäykselle kirjoitti:

        Se on eläimellistä menoa muutenkin noiden alkuihimisten kanssa. Nyt kun siihen on Alanyassa otettu mukaan vielä kurdit ja isisit hakkailemaan turisteja, niin helvetti on irti. Meininki näyttääkin siltä että Kurban Bayram uhrijuhlissa tänä vuonna leikotaan kaduilla ja kujilla immispäitä. Tähän asti hurraahuutojen kera on kurkkuja viillelty auki Alanyan keskustassakin vain lehmiltä ja lampailta. Olettehan huomannut että tämä eläinrääkkäysjuhla on tänä vuonna aivan hektisimmän sesongin aikana. Siellä veri virtaa kaduilla ja peräsuolenpätkiä lentelee ympäriinsä, kun eläinpolot hätäpaskovat mestaajansa edessä.
        Näytä lisää

        Etpä näytä tietävän uhrijuhlastakaan yhtään mitään. Olet tyhjäpäinen sivistymätön persläpi. Olet pahempi kuin yksikään eläinrääkkääjä, sillä rääkkäät ihmisiä. Onneksi kaltaisiasi on tässä maailmassa hyvin vähän.

        Tottahan sen eilisestä muistan kun itse kirjoitin. Ei täällä itseni lisäksi muita ole. Kirjoitan väittämiä ja vastailen niihin paheksuen ja surkeilla vasta-argumenteilla ja ankeilla solvauksilla. Sinäkin olet minä, ainakin eilen olin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe