ONKO SHAKKI URHEILUA?

matti.patti

Onhan toki kun Neuvostoliitossa oli joskus kaksi shakkimestaria
kymmenen parhaan urheilijan listalla. Suomessakin on ollut joskus maailmallakin menestyneitä matin tekijöitä.
- Mikä on elo-lukusi?

17

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kat.leija

      Ehkä se on minulla hieman alle 1500. Joskus saatan saada lapsenlapseni pelissä mattiin, silloin tällöin peli päättyy pattiin, yleensä olen häviäj. Jokaiselle lapsenlapselleni olen kuitenkin shakkipelin perussiirrot opettanut. Nyt jo lapsenlapsenlapsi 3v leikkii mielellään shakkinappuloilla.

    • Pyrhoksen.voitto

      SHAKKI
      on ollut mielipelini jo nuorena kun hankin pelin js omien lasten kanssa
      ihan pienenä halusivat pelata. Eräs paappa halusi pelata lasteni kanssa ja tyttäreni katsoi jo ulos kun huomasi "Köpin" olevan tulossa
      laittaen pelin valmiiksi.
      Yllätyin kun viisivuotias huikkasi:
      - Hih...matti !!
      - Maria menetti pelikaverinsa joka ei suostunut enää pelaamaan.

    • torikko.oon

      YKSI VOITTO VIELÄ
      niin olemme hukassa. Huomaan itse usein toimivani sopimattomasti
      kun en muista savolaistytön viisautta kun kysyin häneltä pohjalaisista saamaansa kuvaa:
      - Savolaiset ja pohjalaiset ovan kumpikin samanlaisia kehuessaan itseään, mutta
      - vain pohojalaanen on tosisnansa !!
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyrrhos

    • Elleienemmänkin

      Aivotyöskentely kuluttaa ihan yhtä paljon voimia ja kaloreita kuin fyysinenkin työskentely.

      • syys.elo

        SHAKKIPELIN OSTIN
        jo alle kouluikäisenä ja sitten omat lapseni pelistä innostuivat myös ihan pienenä.
        Nykyisin liikuntaongelmani lisänneet aivovoimistelua - toki vesijuoksussa edelleen
        "pistämätön" olen.


    • niintaisi

      sihtaan tällä hevoisella kuninkaasi kautta juuri siirtämääsi nappulaa

      • arabi.ratsulla

        NETISSÄKIN ONNISTUU
        pelaaminen ja mielekkäämpää kuin monet nykyttelyt...


    • jeru.salem

      Taisivat olla juutalaisia Karri Kasparov ja...Karpov(?)
      Muutenkin melko yleisiä varsinkin tieteen ja taiteen huipulla..

    • Mitensenottaa

      No onko kaikki moottori'urheilu' urheilua? Ainakin perskännyköiden kunto pitää olla hyvä.

    • nainen-tyhmempikö

      Miksi sakissa on sarja miehille ja naisille?? Ainakin MM-tasolla. Onko nainen ollut koskaan lajin maailmanmestari - siis miehet mukaan lukien samassa kisassa? Voisiko joku todellinen tietäjä kertoa syyn? Ei kai vain se, että ylipäätään nainen ei yksinkertaisesti pärjää miehelle sakissa?

    • pelaan-joka-päivä-

      Minulle shakki on pelkkä harrastus/ajankulu. Netissä on nykyisin helppo pelata konetta vastaan, ja voi valita vaikeusasteen. Häviäminen ei oikein kiinnosta, joten Windowsin oma shakki on siitä hyvä, että siirron saa kumottua, jos tekee typerän helpon virheen. Noihin shakkikuvioihin joihin on vakio siirrot, en tykkää opetella niitä, koska peli kerrallaan on mielekkäämpää miettiä siisto kerrallaan. Ammattilaiset opettelevat kaikki vanhat pelatut pelit, ja niiden avulla pelaavat turnauksissa.

    • pattiko

      Shakkiolympialaisetkin muistelen olevan, mutta suomalaisia ei ole juuri eloluku-listojen kärkisijoilla?!

    • Olen pelannut shakkia ajankuluna

    • karin-johtopäätös

      Professori Kari Suomalainen pohti aikoinaan julkisuudessa, ettei shakin suurimpien mestareiden joukossa naisia näy ja teki siitä omat johtopäätöksensä. Sama koski hänen mielestään parhaimpien pilapiirtäjien miltei 100-prosenttisen miehistä ammattikuntaa. Ylipäätään professori Suomalaisen vankin ihailijakaarti lieneekin löytynyt/löytyneekin (suomenkielisten) miesten joukosta - pois lukien tietysti Helsingin Sanomissa ainakin yksi päätoimittaja, joka hyllytti professorin työn rasistisena kesäkuussa 1991. Ja Kari lähti - eikä palannut. Professori Suomalaisen 1990-luvun alun rasismista (?) voidaan nyt tasan neljännesvuosisata myöhemmin olla montakin eri mieltä.

    • sappi-tappi

      Pilmari avaa asiaviestiketjun valenikillä

    • Hoks.nokka

      Tiedetään, huomattu. Hämäys ei onnistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe