Äitini kuoli äskettäin ja nyt jo perinnöstä

Perintöhaukat

kova riita. Ja yllätys, ainoan veljeni vaimo sekaantuu asioihin koko ajan . Laittelee minulle vainajan tyttärelle tekstiviestejä, että mitään sieltä äidin asunnosta ei saa viedä, ei tavaran tavaraa, vaikka tiedän, että perunkirjoitusta ennen asia näin on.
Ja mitenkä paljon siitä asunnosta jää jaettavaksi myynnin jälkeen. Meitä on kaksi perijää. Minä ja veljeni. Ja näköjään veljen vaimo!

Hän on tutkinut äidin tiliotteita monen vuoden ajalta veljeni luvalla ja ihmettelee, miksi äitini on niin paljon käyttänyt rahaa kuukausittain,( eläke ollut käteen 1400e) syyttää minua, että olisin saanut ennakkoperintöä, vaikka asia ei ole niin. Itse veljeni kanssa maksattanut heidän autonsa loppuvelan äidilläni sekä auton huoltoja. Mitä oikeutta veljeni rahanahneella vaimolla on tutkia äitini tiliotteita ja tentata minua niistä? Ei mitään oikeutta!

Eniten tässä risoo se, että tämä miniä koittaa määrätä koko ajan, mitä tehdään, asunnon myyntiä varten ei saa maalata seiniä, eikä tehdä asunnolle yhtään mitään, kun tulee liian kalliiksi, ei kuulemma jää sitten niin paljon jaettavaa asunnon myynnistä, kun kuluja tulee, ei saanut äidin kuolinilmoitustakaan laittaa lehteen, kun olisi maksanut sunnuntain lehteen yli 600e.

Nyt tämä perintöhaukka änkeää myös myynnin toimeksiantoon mukaan ja vaatii minulta kuitteja 20v ajalta, jos vaikka äitini on maksanut minun asuntoa. Luulee ennakkoperintöä minun saaneen. VOIKO HÄN VAATIA 20v takaisia kuitteja asunnon maksusta ja onko minulla oikeus kieltäytyä?

Pankista vuoden kuitit maksaa 60e per vuosi, saati sitten 20v kuitit. Summa yhteensä hirveä!

Minä olen sen verran hyvin tienannut, että äitini ei ole tarvinnut penniäkään maksaa minun lainojani!

Onko muilla vastaavaa kokemusta perintöhaukka miniöistä? Äitini eläissä, ei koskaan käynyt äitiäni katsomassa, nyt haukkana odottaa, miten paljon asunnon myynnistä tulee heille rahaa ja yrittää minua saada hankkimaan 20v takaisia kuitteja asunnostani! Homman juju siinä, että yrittää saada koko asunnon myyntirahan veljelleni ja itselleen!

219

7972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkatsoispäivääkään

      Mikset heitä tätä perintöhaukka pihalle , ei kuulu pätkäkään äitisi tiliotteet hänelle!
      Aika nössö se sun veljesi on, jos ei yhtä akkaa kuriin saa!

      • ahne

        Teeppä selväksi sille miniä tekeleelle , että hän ei ple perillinen.Näpit irti ,hänen ei todellakaan kuulu selvitellä mitään.Ota se veljesi ja menkää ihan kahdestaan setvimään nämä asiat.Sairaan ahneita ihmisiä...TEE TODELLA SELVÄKSI SILLE VELJESI VAIMOLLE , ETTEI HÄN OLE SAAMASSA MITÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kiitiliini

        kunnon riitely on osa surutyötä


      • surutytäkö

        Näin varmasti on (riitely osa surutyötä. Meillä yksi sisaruksista kävi hillumaan kiinteistövälitykseen,missä perikunnan asunto OLI myynnissä. Lopettivat toimeksiantosopimuksen - eivät viitsi kuunnella solvauksia ja perättömiä syytöksiä. Ko. tapauksessa veljen vaimolla EI mitään asiaa puuttua perikunnan asioihin. Tosiaan nössö veli, kun antaa muijan päsmäröidä


      • kunnolla

        Ensimmäisiä sovittavia asioita (jos välit silloin vielä kunnossa) kuolinpesässä on vävyjen ja minjöjen pitäminen ulkopuolella pesän asioista. Monesti suurimmat "haukat" vaikkei asia heille kuulukkaan. Tästä seuraa riidat kuolinpesässä


      • miinii
        kunnolla kirjoitti:

        Ensimmäisiä sovittavia asioita (jos välit silloin vielä kunnossa) kuolinpesässä on vävyjen ja minjöjen pitäminen ulkopuolella pesän asioista. Monesti suurimmat "haukat" vaikkei asia heille kuulukkaan. Tästä seuraa riidat kuolinpesässä

        Jos veli antanut vaimolle valtakirjan hoitaa asioita.
        Silloin miniä voi ne hoitaa.


      • noitaVosu
        ahne kirjoitti:

        Teeppä selväksi sille miniä tekeleelle , että hän ei ple perillinen.Näpit irti ,hänen ei todellakaan kuulu selvitellä mitään.Ota se veljesi ja menkää ihan kahdestaan setvimään nämä asiat.Sairaan ahneita ihmisiä...TEE TODELLA SELVÄKSI SILLE VELJESI VAIMOLLE , ETTEI HÄN OLE SAAMASSA MITÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Lyö sitä ämmää näköön niin rauhoittuu kun nenä murtuu......tuskin kuitenkaan noita enää rumemmaksi menee...


      • jolopuriekkuminen

        nyt otat reippaasti puhelimen ja tekstiviesti miniän nössölle,jos häiriköinti ei lopu teet rikosilmoituksen poliisille.kaikki hänen lähettämät tekstiviestit tietokoneelle että on dokumenttia anataa asiasta kun poliisi tutkii asian.saat hyvät rahat häiriköinnistä.meillä kuoli isä viimeisenä ja johan alkoi riekkumionen siskojen taholta.teidän on pakko antaa valtakirja asioitten hoitoon.ei kenenkään tarvitse valtakirjaa antaa asioitten hoitoon.jokainen itse käy välittäjän luona ja antaa suostumuksen millä hinnalla asunto myydään.näin teimme veljen kanssa ja johan loppui riekkuminen.mutta eipä haukkasiskot ole ottaneet yhteuttä enää 15 vuoteen.meinasivat ostaa asunnon pilkkahinnalla vanhimman veljen kanssa,mutta eipä ostaneetkaan päivän hintaan.nyt kaikki puhelut ja tekstarit nauhoitat ja tietokoneelle ja rikosilmoitus häirikkä miniästä


      • fdyhjdjhy
        jolopuriekkuminen kirjoitti:

        nyt otat reippaasti puhelimen ja tekstiviesti miniän nössölle,jos häiriköinti ei lopu teet rikosilmoituksen poliisille.kaikki hänen lähettämät tekstiviestit tietokoneelle että on dokumenttia anataa asiasta kun poliisi tutkii asian.saat hyvät rahat häiriköinnistä.meillä kuoli isä viimeisenä ja johan alkoi riekkumionen siskojen taholta.teidän on pakko antaa valtakirja asioitten hoitoon.ei kenenkään tarvitse valtakirjaa antaa asioitten hoitoon.jokainen itse käy välittäjän luona ja antaa suostumuksen millä hinnalla asunto myydään.näin teimme veljen kanssa ja johan loppui riekkuminen.mutta eipä haukkasiskot ole ottaneet yhteuttä enää 15 vuoteen.meinasivat ostaa asunnon pilkkahinnalla vanhimman veljen kanssa,mutta eipä ostaneetkaan päivän hintaan.nyt kaikki puhelut ja tekstarit nauhoitat ja tietokoneelle ja rikosilmoitus häirikkä miniästä

        Ei se Poliisille tarvi ottaa yhteyttä.
        Riittää pelkästään yhteyden, ja testamentin, tai kuolinpesän laatijaan ottaminen.
        Tämmösissä tapauksissa Tuomari selvittää asian tälle Miniälle tämän asian.
        Jos ei sovintoa synny?
        Sillon tuomari riitauttaa tämän testamentin/ kuolinpesän jaon oikeuteen.
        Jossa tämä Miniä tulee häviämään koko jutun, ja ite joutuu maksamaan kaikki kulut häviäjänä.


      • Yksimielisesti-pesässä
        miinii kirjoitti:

        Jos veli antanut vaimolle valtakirjan hoitaa asioita.
        Silloin miniä voi ne hoitaa.

        Ei voi, perilliset eli sisar ja veli päättävät asioista yksimielisesti, veli ei voi tehdä mitään ilman sisarensa hyväksyntää. Jos veljen vaimolle annetaan valtakirja (viisainta olla hyvin yksilöity) asioiden hoitamista varten, allekirjoittajiksi vaaditaan molemmat kuolinpesän osakkaat.


      • eiminiäyksin
        Yksimielisesti-pesässä kirjoitti:

        Ei voi, perilliset eli sisar ja veli päättävät asioista yksimielisesti, veli ei voi tehdä mitään ilman sisarensa hyväksyntää. Jos veljen vaimolle annetaan valtakirja (viisainta olla hyvin yksilöity) asioiden hoitamista varten, allekirjoittajiksi vaaditaan molemmat kuolinpesän osakkaat.

        Kyllä veli voi vaimonsa valtuuttaa hoitamaan puolestaan tiettyjä asioita. Silloin vaimo ja sisko tekevät yhdessä päätökset


      • jedfa
        miinii kirjoitti:

        Jos veli antanut vaimolle valtakirjan hoitaa asioita.
        Silloin miniä voi ne hoitaa.

        Ei voi!
        Perintöasiat on pelkästään, ja yksistään sisarusten välisiä asioita.
        Miniä, ja vävyt ovat niistä kokonaan ulkona-..


      • eiminiäyksin
        jedfa kirjoitti:

        Ei voi!
        Perintöasiat on pelkästään, ja yksistään sisarusten välisiä asioita.
        Miniä, ja vävyt ovat niistä kokonaan ulkona-..

        Eksä nyt todellakaan voi uskoa, että valtakirjalla veli voi luovuttaa oikeuden vaimolleen hoitaa asioitansa, oli ne sitten perintö- tai pankki- tai postiasioita


      • adadadadadadada
        ahne kirjoitti:

        Teeppä selväksi sille miniä tekeleelle , että hän ei ple perillinen.Näpit irti ,hänen ei todellakaan kuulu selvitellä mitään.Ota se veljesi ja menkää ihan kahdestaan setvimään nämä asiat.Sairaan ahneita ihmisiä...TEE TODELLA SELVÄKSI SILLE VELJESI VAIMOLLE , ETTEI HÄN OLE SAAMASSA MITÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Veljen muijalla saattaa ollakin joku laillinen oikeus ahnehtia äitisi omaisuutta, jos testamentissa ei ole suljettu pois puolison avio-oikeutta perintöön tai jos veljelläsi ei ole kunnollista tiukkaa avioehtoa. Avopuolisoilla ei tietääkseni ainakaan ole oikeuksisia avopuolison saamiin perintöihin.


      • haisee
        ahne kirjoitti:

        Teeppä selväksi sille miniä tekeleelle , että hän ei ple perillinen.Näpit irti ,hänen ei todellakaan kuulu selvitellä mitään.Ota se veljesi ja menkää ihan kahdestaan setvimään nämä asiat.Sairaan ahneita ihmisiä...TEE TODELLA SELVÄKSI SILLE VELJESI VAIMOLLE , ETTEI HÄN OLE SAAMASSA MITÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Kyllä maailma on mallillaan!Veljenituli vaimonsakanssa vaatimaan kotiini äitinilupasi kaiken hänelle.Olemassa on vanhempieni kahdenkeskinen testamentti voimassaoleva.Fyysisesti hän ei ottanut kiinteistönhoitoon millääntapaa ja äidin pankkikorttia vilautteli vastuuttomasti omiin laskuihin.Pitäen muutamantonnin tilillä.Vaatimuksiaan esittämässä vastuuntunnottomasti vaikka omistusoikeus perintöömme on tasavertainen.Lähiomaisia en hyväksy asiainhoitajaksi alkuunkaan.Filunki pois pelistä filunkihenkilöt maksumiehiksi.


      • Anonyymi
        kiitiliini kirjoitti:

        kunnon riitely on osa surutyötä

        Näköjään. tuli huomattua. Meni välit sukuun. Helpompi elää ilman heitä.


      • Anonyymi

        Kuoleman jälkeen aina löytyy yksi rahanahne. Minun sisko varasti kultakorut mutta ilmoitin sossulle että on myynyt korut siitäkös sisko suuttui. On yhteiskunnan elätti ei voi käydä töissä mutta tansseissa hyppää jatupakkaa palaa eihän sitä töissä jaksa käydä. Miestä vaihtaa kuin mustalainen hevosta


    • Dhjkkloööö

      Hanki pesänselvittäjä! Se jotain maksaa mutta uskon, että pääset siten helpommalla. Pesänselvittäjän voi hakea yksi perillinenkin. Meillä sisko oli ryöväämässä kaiken, kun äitimme kuoli, saimme sentään jotain mutta välit meni loppuelämäksi.

      • rgsrgsa

        Niin minä tekisin!
        Kyllä minä näpäyttäisin Miniää kynsille pahankin kerran riitauttamalla sen kuolinpesän ..
        Koska sillä miniällä ei ole mitää osuutta perinnö jakoihin..

        Se on kova juttu!
        Mutta ainoa keino, jos muu ei auta..

        Ei tummosilla jutuilla kannata alkamaan riitelemään perinnöistä.
        Vaan riitauttaa koko jutun oikeuteen.


      • mitäeroa
        rgsrgsa kirjoitti:

        Niin minä tekisin!
        Kyllä minä näpäyttäisin Miniää kynsille pahankin kerran riitauttamalla sen kuolinpesän ..
        Koska sillä miniällä ei ole mitää osuutta perinnö jakoihin..

        Se on kova juttu!
        Mutta ainoa keino, jos muu ei auta..

        Ei tummosilla jutuilla kannata alkamaan riitelemään perinnöistä.
        Vaan riitauttaa koko jutun oikeuteen.

        Ei kannata alkamaan riitelemään, mutta kannattaa riitauttaa


      • Ahneenloppu

        Kylläpä on sairasta touhua. Vanhemman eläessä ollaan mielin kielin mutta kun potkaisee tyhjää, SISARUKSET alkavat tappelemaan rahasta!
        Eläimetkin käyttäytyvät säädyllisemmin.


    • Sinulla ei ole mitään tarvetta puhua mitään hänen kanssaan. Hän ei ole asiassa osallinen. Mitä tulee perukirjaan siihen nykyään kirjataan vain merkittävä omaisuus. 50 vuotta sitten saatettiin jokainen lakana kirjata, ei enää. '

      Sano hänelle, että ilman valtakirjaa et puhu hänelle mitään pesän asioista. Jos hän vaatii jotain, josta tulee kuluja, niin maksakoon itse.

    • mimosali

      Miten VOI miniä puuttua asioihin noi. Ei miniällä ole minkäänlaisia oikeuksia lukea edes äitisi tiliotteita, ellei sitten veljesi ole antanut niitä luettavaksi. Älä anna periksi!
      Pesänjakaja on kyllä kallis, sen voin sanoa itse kokeneena vaikeassa avioerossa, mutta maksata kuloinpesällä se pesänjakaja, jos muuten ei asiat lähde menemään. Silloin tulee vähemmän jaettavaa osakkaille, eli sinulle veljellesi ja sen vaimolle, kannattaako sitten sen miniän mielestä? Sano sille, että siinä on vaihtoehdot

    • 1214

      Ihan törkeää käytöstä veljesi vaimolta. Älä kuuntele häntä enää yhtään. Älä vastaa puheluihin. Laita kirjallisesti veljellesi, että jos on asiaa, hän on sinuun yhteydessä itse. Kerro, että koet loukkaavana, että veljesi vaimo puuttuu asioihin, vaikka hän ei ole pesänosakas. Samalla kysy kirjallisesti veljeltäsi, että onko hän halukas siihen, että perintö jaetaan sovussa vai onko parempi hankkia pesänselvittäjä? Se voi maksaa todella paljon esim. 5000 euroa.

      Onko jokin syy, ettei veljesi ole itse sinuun yhteydessä?

      Veljesi vaimolla ei ole mitään oikeuksia minkään asian suhteen, joka koskee perinnönjakoa. Sinun ei tarvitse esittää hänelle mitään kuitteja, eikä hänellä ole oikeutta niitä pyytää.

      Jos haluat laittaa äitisi kuolinilmoituksen lehteen, sinun ei tarvitse pyytää siihen lupaa.

      • heihoihienomaailma

        Syy on se, että veljen päässä on päällikkö, joka kokeilee että voiko kiusaamalla saada vastapuolen nostamaan kätensä ylös ja luovuttamaan.

        Ei muuta kuin kova kovaa vastaan. Viestiä veljelle että jatkossa asiointi tapahtuu teidän kesken ja kotka saa luvan pakahtua kiukkuunsa.

        Tuo esitys pesänselvittäjästä ja sen hinnasta on hyvä keino rauhoittaa höyrypäitä, mutta jos se ei tehoa niin sitten voi muistuttaa auton lainasta ja sen vaikutuksesta perintöön.

        Tärkeintä on kuitenkin tehdä selväksi että veljen vaimo on ulkona kuvasta, koska asia ei hänelle kuulu.


      • Perintöhaukat3

        Veljeni kiusaa minua kännipäissään törkeillä tekstiviesteillä, suosittelee lyijyburanaa minulle ja miehelleni, kaikki tekstiviestit on tallessa, mitä hän on lähettänyt. Välit OLIVAT kunnossa ennen äidin kuolemaa, mutta jo samana päivänä, kun äiti oli kuollut, soitti minulle ( kännissä) ja vaati äidin asunnon ja auton heti myyntiin, vaikka eihän sitä voinut tehdä ennen perunkirjoitusta. Veljelläni on paha alkoliongelma, ollut jo vuosia ja erittäin agressiivinen kännissä, haukkuu kaikki ihmiset törkeästi. Äidin miniä huuteli taustalla, että se asunto heti myyntiin ja rahat jakoon.

        Veljen vaimo lähetti seuraavana päivänä äitini kuolemasta seuraavan viestin minulle: Sen muistat, että mitään tavaroita ei sieltä viedä, et koske mihinkään ennen perunkirjoitusta, muista se. Tämä viesti loukkasi minua ja loukkaa edelleen, pariskunta viestin lähettelystä seuraavana päivänä kävi äidin kotona ja veivät kaapista muutaman viinapullon. Miniä ei kylläkään juo, vaan oli mukana kuskina.

        Minulle äiti oli tosi rakas ja läheinen ja loukkaa se, että ei anneta suruaikaa, vaan hyökätään koko ajan henkisesti ja yritetään keksiä kaikkea syitä, että minun perintöni jäisi mahdollisimman pieneksi, että pariskunta saisi enempi.

        Tää perintöhaukka haluaa nyt puuttua kaikkeen, haluaa tulla asunnon myyntitoimeksiantoon ja määritellä hintaakin, ei päästä veljeä yksin, perunkirjoituksessakin oli suu neliskulmaisena vaatimassa, että minun olisi pitänyt tehdä selvitys äidin rahan käytöstä hänelle ja vaati vielä, että minun on pakko hankkia ne oman asuntoni tiliotteet 18v takaa, ettei vaan äitini ole maksanut ja avittanut asuntolainaani.


      • Perintöhaukat
        heihoihienomaailma kirjoitti:

        Syy on se, että veljen päässä on päällikkö, joka kokeilee että voiko kiusaamalla saada vastapuolen nostamaan kätensä ylös ja luovuttamaan.

        Ei muuta kuin kova kovaa vastaan. Viestiä veljelle että jatkossa asiointi tapahtuu teidän kesken ja kotka saa luvan pakahtua kiukkuunsa.

        Tuo esitys pesänselvittäjästä ja sen hinnasta on hyvä keino rauhoittaa höyrypäitä, mutta jos se ei tehoa niin sitten voi muistuttaa auton lainasta ja sen vaikutuksesta perintöön.

        Tärkeintä on kuitenkin tehdä selväksi että veljen vaimo on ulkona kuvasta, koska asia ei hänelle kuulu.

        Kyseessä ei ollut auton laina, vaan isä ja äiti maksoivat heidän autolainansa pankille pois, mikä ei lainkaan ollut mikään pieni summa, mutta se salattiin minulta ja sain sattumalta sen tietää vuosia myöhemmin ja salasivat sen isän perunkirjoituksessa, elikkä olisi pitänyt kirjata veljen ja miniän auton lainan maksaminen pankille ennakkoperintönä, mutta näin ei käynyt. Kun nyt mainitsin asiasta, he sanoivat, että se on jo parikymmentä vuotta vanha juttu, eikä kuulu tähän asiaan. Voiko sen nyt lisätä ennakkoperintönä, jos saan pankista kuitin maksetusta velasta, kun tiedän vuoden ja summan?


      • malkaksir
        Perintöhaukat3 kirjoitti:

        Veljeni kiusaa minua kännipäissään törkeillä tekstiviesteillä, suosittelee lyijyburanaa minulle ja miehelleni, kaikki tekstiviestit on tallessa, mitä hän on lähettänyt. Välit OLIVAT kunnossa ennen äidin kuolemaa, mutta jo samana päivänä, kun äiti oli kuollut, soitti minulle ( kännissä) ja vaati äidin asunnon ja auton heti myyntiin, vaikka eihän sitä voinut tehdä ennen perunkirjoitusta. Veljelläni on paha alkoliongelma, ollut jo vuosia ja erittäin agressiivinen kännissä, haukkuu kaikki ihmiset törkeästi. Äidin miniä huuteli taustalla, että se asunto heti myyntiin ja rahat jakoon.

        Veljen vaimo lähetti seuraavana päivänä äitini kuolemasta seuraavan viestin minulle: Sen muistat, että mitään tavaroita ei sieltä viedä, et koske mihinkään ennen perunkirjoitusta, muista se. Tämä viesti loukkasi minua ja loukkaa edelleen, pariskunta viestin lähettelystä seuraavana päivänä kävi äidin kotona ja veivät kaapista muutaman viinapullon. Miniä ei kylläkään juo, vaan oli mukana kuskina.

        Minulle äiti oli tosi rakas ja läheinen ja loukkaa se, että ei anneta suruaikaa, vaan hyökätään koko ajan henkisesti ja yritetään keksiä kaikkea syitä, että minun perintöni jäisi mahdollisimman pieneksi, että pariskunta saisi enempi.

        Tää perintöhaukka haluaa nyt puuttua kaikkeen, haluaa tulla asunnon myyntitoimeksiantoon ja määritellä hintaakin, ei päästä veljeä yksin, perunkirjoituksessakin oli suu neliskulmaisena vaatimassa, että minun olisi pitänyt tehdä selvitys äidin rahan käytöstä hänelle ja vaati vielä, että minun on pakko hankkia ne oman asuntoni tiliotteet 18v takaa, ettei vaan äitini ole maksanut ja avittanut asuntolainaani.

        Kato onko sillä valtakirja veljeltäsi


      • samanlainenjoo
        Perintöhaukat3 kirjoitti:

        Veljeni kiusaa minua kännipäissään törkeillä tekstiviesteillä, suosittelee lyijyburanaa minulle ja miehelleni, kaikki tekstiviestit on tallessa, mitä hän on lähettänyt. Välit OLIVAT kunnossa ennen äidin kuolemaa, mutta jo samana päivänä, kun äiti oli kuollut, soitti minulle ( kännissä) ja vaati äidin asunnon ja auton heti myyntiin, vaikka eihän sitä voinut tehdä ennen perunkirjoitusta. Veljelläni on paha alkoliongelma, ollut jo vuosia ja erittäin agressiivinen kännissä, haukkuu kaikki ihmiset törkeästi. Äidin miniä huuteli taustalla, että se asunto heti myyntiin ja rahat jakoon.

        Veljen vaimo lähetti seuraavana päivänä äitini kuolemasta seuraavan viestin minulle: Sen muistat, että mitään tavaroita ei sieltä viedä, et koske mihinkään ennen perunkirjoitusta, muista se. Tämä viesti loukkasi minua ja loukkaa edelleen, pariskunta viestin lähettelystä seuraavana päivänä kävi äidin kotona ja veivät kaapista muutaman viinapullon. Miniä ei kylläkään juo, vaan oli mukana kuskina.

        Minulle äiti oli tosi rakas ja läheinen ja loukkaa se, että ei anneta suruaikaa, vaan hyökätään koko ajan henkisesti ja yritetään keksiä kaikkea syitä, että minun perintöni jäisi mahdollisimman pieneksi, että pariskunta saisi enempi.

        Tää perintöhaukka haluaa nyt puuttua kaikkeen, haluaa tulla asunnon myyntitoimeksiantoon ja määritellä hintaakin, ei päästä veljeä yksin, perunkirjoituksessakin oli suu neliskulmaisena vaatimassa, että minun olisi pitänyt tehdä selvitys äidin rahan käytöstä hänelle ja vaati vielä, että minun on pakko hankkia ne oman asuntoni tiliotteet 18v takaa, ettei vaan äitini ole maksanut ja avittanut asuntolainaani.

        Trollikirjoitus taitaa olla.


      • vpo
        Perintöhaukat kirjoitti:

        Kyseessä ei ollut auton laina, vaan isä ja äiti maksoivat heidän autolainansa pankille pois, mikä ei lainkaan ollut mikään pieni summa, mutta se salattiin minulta ja sain sattumalta sen tietää vuosia myöhemmin ja salasivat sen isän perunkirjoituksessa, elikkä olisi pitänyt kirjata veljen ja miniän auton lainan maksaminen pankille ennakkoperintönä, mutta näin ei käynyt. Kun nyt mainitsin asiasta, he sanoivat, että se on jo parikymmentä vuotta vanha juttu, eikä kuulu tähän asiaan. Voiko sen nyt lisätä ennakkoperintönä, jos saan pankista kuitin maksetusta velasta, kun tiedän vuoden ja summan?

        Vuosia aikaisemmin maksettuja autolainoja voidaan katsoa ennako perinöksi pesää selvittäessä.


      • vpo
        vpo kirjoitti:

        Vuosia aikaisemmin maksettuja autolainoja voidaan katsoa ennako perinöksi pesää selvittäessä.

        Aikoinaan appiukko osti pojalleen ladan ja appiukon kuoltua. Pojan saama ladan tuomari katsoi ennakko perinöksi joten hänen saamastaan raha osuudesta vähenettiin uuden Ladan hinta pois.


    • Luutkurkkuun

      Pistä luut kurkkuun tommoselle touhulle ja äitisi miniälle suorat sanat!

    • 15162

      Perintö tekee ihmiset raadillisiksi, tässä siis eräs tapaus ja pääosissa vainajan miniä!

      • rahapulassaneon

        Varmaan sun velipoika eukkoineen on rahavaikeuksissa!

        Ei kai nyt kukaan normaali nainen ala tuolla tavalla höyrytä miehensä äidin omaisuudesta ja rahoista. Varsinkin, kun tietää, olet sen miehen sisko!

        Ei mikä sattuu sattuma -serkku tai saman auringon alla pyykkinsä kuivannut muu sukulainen.

        Rahapula niillä on ja vaimo koettaa vetää rahaa mistä sattuu saamaan.


      • mcnb326

        niinpä, meillä myös, mieheni vakavasti sairastuttuaan, mieheni miniä päällimmäisenä jakamassa vielä elävän omaisuutta. Näitä haaskalla olevia kyllä riittää mittailemaan neliöitä, ja vielä kouluja käynyt nais........


    • tee-näin

      Otappa selville onko ulosottoa noilla pituuttasi. Eli kun varmaan tiedät niiden osoitteen niin ei kun katsot netistä kuka on sen alueen ulosottomies ja vihje sinne. Käytä prepaid liittymää etkä sano nimeä. Hyvässä lykyssä ulosotto vie koko veljen ja sen avokin osuuden.

      • rahanahneetsiat

        Ihania sukulaisia teillä heh onneksi mulla ei ole tuollaisia.


    • Rahanahneminiäulos

      Tuossa kirjoituksessa käy ilmi, että vainajan miniä on perintöhaukkana ja vainajan poikaa viedään, kuin pässiä narusta, miniän toimesta.

      Kyllä vainajalla on ollut oikeus käyttää rahansa mihin ostoihin vaan, hävytöntä ahneutta ruveta tonkimaan vainajan tiliotteita, siis miniä, voi perkele, mitä touhua!

      • haukutkoväärääpuuta

        Oisko kyse kuitenkin siitä sisarkateudesta?


    • OIrorolf

      Hankkisin sen pesänselvittäjän, pääset itse vähemmällä. Siihen menevä raha on kuitenkin pienin paha tässä katastrofissa. Saatte tilanteen rauhoitettua ja voitte jatkaa elämäänne ilman toisianne.

    • perintöhaukat

      Ei ole oikein, että äidin eläessä, veljeni kävi katsomassa 2x vuodessa äitiään, miniä ei koskaan ja nyt tervejärkisen äidin rahankäyttö nyt suurennuslasin alla, äidin miniän toimesta, olisi kai pitänyt äidin eläkkeestään laittaa 1000e sivuun joka kuukausi perintörahoja varten, jotta äidin miniä saisi veljeni kautta rahoja käyttöön.

      Näköjään pesänjakaja on ainut vaihtoehto, vaikka maksaa, mutta tää menee niin rumaksi, ettei muita vaihtoehtoja taida olla.

      • haukutkoväärääpuuta

        Miten miniä on voinut usean vuoden ajan tutkia äitisi tiliotteita, jos hän ei edes ole käynyt hänen asunnollaan, ja veljesikin vain 2xvuodessa?


      • vaihaukutaanko
        haukutkoväärääpuuta kirjoitti:

        Miten miniä on voinut usean vuoden ajan tutkia äitisi tiliotteita, jos hän ei edes ole käynyt hänen asunnollaan, ja veljesikin vain 2xvuodessa?

        Kun tarkkaan lukee, niin selviää, että jutulla on tarkoitettu tilien tarkastelua äidin kuoleman jälkeen ja tilitietoja on selattu vuosien takaa. Ymmärsitkö?

        Ja vaikka olisi tarkotettu noin, niin ei siellä äidin luona tarvitse olla, jotta voi verkkopankkia selata..


      • haukutkoväärääpuuta
        vaihaukutaanko kirjoitti:

        Kun tarkkaan lukee, niin selviää, että jutulla on tarkoitettu tilien tarkastelua äidin kuoleman jälkeen ja tilitietoja on selattu vuosien takaa. Ymmärsitkö?

        Ja vaikka olisi tarkotettu noin, niin ei siellä äidin luona tarvitse olla, jotta voi verkkopankkia selata..

        Ja äitihän luotti niin paljon poikaansa sekä miniäänsä, että luovutti nettipankin salasanat heille. Pankki sulkee käyttöoikeudet heti saatuaan tiedon kuolemasta, että kiirettä ovat nämä juopot pitäneet.
        Ja oliko äidillä edes nettipankkia? Ei käy kirjoituksesta selville


    • Kova2016

      Pidä pintasi ja pistä kova kovaa vasten, jos alat vähänkään antaa periksi, he jyräävät sinut totaalisesti, joten pistä kuriin veljesi ja veljen vaimo, jolla ei ole mitään oikeutta penkoa äitisi tiliotteita eikä äitisi asuntoon liittyviä asioita!

      • tgjgöoyöi

        Miniät yleensä ahneita ja mitään tuskaa tuota tuhota välejä.Jos tärkeitä päätöksiä yleensä niin sitä ennen akat ostoksille.


    • höhläminiä

      Älä keskustele asiasta lainkaan veljesi vaimon kanssa, kun hän jotain puhuu, soita veljellesi ja kysy mitä se tarkoittaa. Kaikki sopimukset vain veljen kanssa. Älä provosoidu missään vaiheessa, kuuntele vain tyynesti.

    • Olisiko

      Onko veljesi tehnyt avioehdon vaimonsa kanssa,jos ei,niin onko valtakirjan,jos ei,niin
      perinnöstä puolet kuuluu vaimolle kirjatun verotiedon jälkeen ,jos testamentissa ei muuta mainita.Perukirjaa vahvistaa veljen perinnön, avioehto hänen vaimonsa yhteisen omaisuuden.Hyvä vaimo hoitaa heidän, yhteistä omaisuuttaan.
      Olisiko näin........................

      • Perintöhaukat

        Tietääkseni veljeni ei ole tehnyt avioehtoa ja valtakirjaa ei ole kirjoittanut hänelle.

        Hyvä vaimo...siitä voi olla eri mieltä...loukkaa tuo joka asioihin puuttuminen, suu neliskulmaisena änkkää vaatimuksia, saa nähdä, mitä vielä keksii, mutta pesänjakaja taitaa olla paras ratkaisu, jollei muuten asiat ratkea sopimusjaon puitteissa.


      • doctus

        Tuon "Olisko" vastaus on ihan joka kohdaltaan täyttä puuta heinää. Mikä ihme saa jotkut kirjoittelemaan tänne(kin) mitä mieleen juolahtaa, tosiseikoista viis, kun niitä ei edes tiedetä.


      • Pitäisikö
        doctus kirjoitti:

        Tuon "Olisko" vastaus on ihan joka kohdaltaan täyttä puuta heinää. Mikä ihme saa jotkut kirjoittelemaan tänne(kin) mitä mieleen juolahtaa, tosiseikoista viis, kun niitä ei edes tiedetä.

        Perunkirjoitus tilaisuudessa laaditaan," Perukirja"
        Perukirjasta valitusaika on puoli vuotta.Vainajan omaisuus siirtyy
        perijöille(kuolinpesälle) kuolinpäivän mukaisesti.Jos perijä sattuu olemaan avioliitossa ilman
        avioehtoa ,..................................."ajattele ite!"


      • Pitäisikös
        Pitäisikö kirjoitti:

        Perunkirjoitus tilaisuudessa laaditaan," Perukirja"
        Perukirjasta valitusaika on puoli vuotta.Vainajan omaisuus siirtyy
        perijöille(kuolinpesälle) kuolinpäivän mukaisesti.Jos perijä sattuu olemaan avioliitossa ilman
        avioehtoa ,..................................."ajattele ite!"

        Edelleen höpöhöpö ja hevonhumppaa. AINOASTAAN LAUSE:"Perunkirjoitus tilaisuudessa laaditaan," Perukirja", on oikein. Perukirjassa ei ole mitään valitusaikaa. KVG.


      • aavok
        Pitäisikös kirjoitti:

        Edelleen höpöhöpö ja hevonhumppaa. AINOASTAAN LAUSE:"Perunkirjoitus tilaisuudessa laaditaan," Perukirja", on oikein. Perukirjassa ei ole mitään valitusaikaa. KVG.

        Kyllä mulla ainakin oli/lakimiehen neuvoilla hain muutosta perukirjan
        myös sain haluamani muutoksen.Perukirja on virallinen asiakirja jossa kuuluu
        näkyä kaikki tarvittava,jos sitä valmistellessa tarvitaan lisäaikaa sitä myös voidaan
        anoa verottajalta, valitusaikana käräjäoikeudelta.Oikeastaan mun ei tarvitsisi sulle vastata KVG
        haet vain tietoa,et itse vitsi sitä hakea.


      • 55öölll
        aavok kirjoitti:

        Kyllä mulla ainakin oli/lakimiehen neuvoilla hain muutosta perukirjan
        myös sain haluamani muutoksen.Perukirja on virallinen asiakirja jossa kuuluu
        näkyä kaikki tarvittava,jos sitä valmistellessa tarvitaan lisäaikaa sitä myös voidaan
        anoa verottajalta, valitusaikana käräjäoikeudelta.Oikeastaan mun ei tarvitsisi sulle vastata KVG
        haet vain tietoa,et itse vitsi sitä hakea.

        voi jessus sun kanssa, höpöhöpö ja hevon humppa edelleen. Jos ilmestyy lisää varoja/velkoja perunkirjoituksen jälkeen, tehdään täydennys perukirja kuukauden kuluessa, ei siihen mitään käräjäoikeutta tarvita. Testamentissa on tuo puolenvuoden moiteaika.


      • ota_opiksi
        Perintöhaukat kirjoitti:

        Tietääkseni veljeni ei ole tehnyt avioehtoa ja valtakirjaa ei ole kirjoittanut hänelle.

        Hyvä vaimo...siitä voi olla eri mieltä...loukkaa tuo joka asioihin puuttuminen, suu neliskulmaisena änkkää vaatimuksia, saa nähdä, mitä vielä keksii, mutta pesänjakaja taitaa olla paras ratkaisu, jollei muuten asiat ratkea sopimusjaon puitteissa.

        Nimimerkki "Perintöhaukat"
        Saat minulta pettämättömän ja koetellun keinon kuolinpesän irtaimen omaisuuden jakamiseksi. Laita veljesi kanssa pystyyn keskinäinen huutokauppa. Se, joka haluaa ostaa määrätyn tavaran itselleen, tekee korkeimman huudon, ja maksu laitetaan yhteiseen kassaan.
        Näin ei tule riitaa risaisista kahvikupeista eikä mistään muustakaan. Lopuksi rahapotti jaetaan tasan kaikkien pääperillisten kesken. On taatusti oikeudenmukaista. Kukin saa, mitä haluaa. Mahdollinen kiinteä omaisuus on joko muutettava rahaksi tai sovittava siitä erikseen yhdessä veljesi kanssa. Jos jotain pientä jää, sen voisi antaa sille pesän osakkaalle, joka on hoitanut perunkirjoitukseen ja muuhun selvittelyyn liittyvät asiat.

        Perinnönjaoissa tulee riitaa, jos pesän osakkaat ovat riidanhaluisia ja varsinkin huonosti toistensa kanssa toimeentulevat suvun ulkopuoliset sukuun naidut kälyt, langot, kytyt, natot ym. pesän "osakkaat". sekaantuvat asiaan. Sisarukset saattavat tulla muuten hyvinkin toimeen keskenään, mutta kateellisimpia ovat yleensä juuri nuo "sivuosa"-Oscarin" saaneet. (Ruotsikin sai sellaisen tänään. Pääperijä on Estelle). Mutta se on jo toinen juttu.

        Osanotto menetykseen ja lykkyä perinnönjakoon.


    • rupert3

      Täälä kehotetaan monessa kohtaa ottamaan pesänselvittäjä. Tulee melkoisen kalliiksi pesälle ,kannattaa aina yrittää sopia keskenään ja tässätapauksessa veljesi kanssa suoraan, perunkirjoitukseen ei yleensä oteta puolisoita mukaan heille asia ei kuulu.

      • Olisiko

        Perunkirjoitukseen kutsutaan perilliset.Perukirja vahvistaa perijät,tämän
        päivänmäärän jälkeen perijöiden puolisot,(pois sulkevaa avioehtoa) ovat
        oikeutettuja valvomaan yhteistä omisuuttaan.


      • kfsglkjh
        Olisiko kirjoitti:

        Perunkirjoitukseen kutsutaan perilliset.Perukirja vahvistaa perijät,tämän
        päivänmäärän jälkeen perijöiden puolisot,(pois sulkevaa avioehtoa) ovat
        oikeutettuja valvomaan yhteistä omisuuttaan.

        Olisiko????? höpöhöpö ja hevon humppa. Älä sotke enempää. Ap:lle perunkirjoitukseen tarvitsee vain teidän sisarusten osallistua, sekään ei ole pakko. Perunkirjoituksen jälkeen hommaat pesänjakajan ja sillä siitä pääsee.


      • huolestunutvävypoika

        Neuvokaa nyt minuakin, mitä pitäisi tehdä.
        Anoppini kuoli 2 kk sitten, hänen lapsensa, vaimoni ja hänen siskonsa sekä veljensä eivät kykene tekemään mitään. Hautajaiset juuri ja juuri saivat järjestettyä, tosin kaikki laskut ovat maksamatta, koska he eivät ymmärrä käytännön asioista yhtään mitään. Eivät saa hankittua virkatodistuksia, että pääsisivät hoitamaan maksuja tai järjestemään perukirjoitusta!
        Kaksi heistä haluaa pitää suruaikaa ja yksi vain juo suruunsa!
        Katsonko vain vierestä kun kohta ulosottomies koputtelee ovea?
        Lisäksi he ovat toisilleen kateellisia jostain 30 vuotta vanhoista jutuista.
        Pesässä ei tietääkseni ole kauheasti rahaa (tiliotteita en ole nähnyt), eli pesänselvittäjään ei ole varaa


      • Lellu_567

        Hautajaislaskut voi maksaa vainajan tililtä. Pankki suostuu maksamaan ne, jos tilillä on rahaa.


      • jfjfjfjfjfjfj

        Alkuun, perunkirjoitus on pidettävä kolmen kuukauden kuluttua kuolemasta. Hommattava kuolleesta virkatodistukset jokaisesta seurakunnasta, missä tämä on ollut kirjoilla viidentoista ikävuoden jälkeen. Pankista tilattava saldotodistukset. Googlaa perunkirjoitus... Vainajan tililtä saa kuitteja vastaan maksaa esim. hautauskuluja.


      • haukutkoväärääpuuta
        Lellu_567 kirjoitti:

        Hautajaislaskut voi maksaa vainajan tililtä. Pankki suostuu maksamaan ne, jos tilillä on rahaa.

        Pesän osakkaan pitää toimittaa vainajan virkatodistus pankkiin ja todistaa kuuluvansa pesään, vävypoika ei yleensä kuulu pesään


      • Niinsemeneekin
        huolestunutvävypoika kirjoitti:

        Neuvokaa nyt minuakin, mitä pitäisi tehdä.
        Anoppini kuoli 2 kk sitten, hänen lapsensa, vaimoni ja hänen siskonsa sekä veljensä eivät kykene tekemään mitään. Hautajaiset juuri ja juuri saivat järjestettyä, tosin kaikki laskut ovat maksamatta, koska he eivät ymmärrä käytännön asioista yhtään mitään. Eivät saa hankittua virkatodistuksia, että pääsisivät hoitamaan maksuja tai järjestemään perukirjoitusta!
        Kaksi heistä haluaa pitää suruaikaa ja yksi vain juo suruunsa!
        Katsonko vain vierestä kun kohta ulosottomies koputtelee ovea?
        Lisäksi he ovat toisilleen kateellisia jostain 30 vuotta vanhoista jutuista.
        Pesässä ei tietääkseni ole kauheasti rahaa (tiliotteita en ole nähnyt), eli pesänselvittäjään ei ole varaa

        Jollei pesässä ole rahaa, niin kaikkien teidän kuolinpesän osakkaiden tulisi kimpassa maksaa laskut ja jos pesässä esim asunto, niin sen myynnistä saatte omat rahanne pois ensin , mitä olette maksaneet laskuja ja vasta sen jälkeen perinnönjako. Muuten tulee perintötoimistosta ja ulosotosta kirjeitä.


      • huolestunutvävypoika
        jfjfjfjfjfjfj kirjoitti:

        Alkuun, perunkirjoitus on pidettävä kolmen kuukauden kuluttua kuolemasta. Hommattava kuolleesta virkatodistukset jokaisesta seurakunnasta, missä tämä on ollut kirjoilla viidentoista ikävuoden jälkeen. Pankista tilattava saldotodistukset. Googlaa perunkirjoitus... Vainajan tililtä saa kuitteja vastaan maksaa esim. hautauskuluja.

        Kyllä minä tiedän omasta kokemuksesta miten tässä asiassa pitäisi toimia. Mutta nyt on kyse siitä, etteivät nämä omaiset kykene tekemään mitään, vaikka kuinka heitä neuvoisin, vihat olen jo tainnut saada palkakseni!
        Auttakaa pesäänkuulumatonta


      • ggghHhh
        huolestunutvävypoika kirjoitti:

        Kyllä minä tiedän omasta kokemuksesta miten tässä asiassa pitäisi toimia. Mutta nyt on kyse siitä, etteivät nämä omaiset kykene tekemään mitään, vaikka kuinka heitä neuvoisin, vihat olen jo tainnut saada palkakseni!
        Auttakaa pesäänkuulumatonta

        ei kai se sinun, pesäänkuulumattoman, murhe ole. Jos nuo sisarukset eivät saa asioita hoidettua, ei sinua tilille vaadi kukaan. Onhan tuossa vielä kuukausi jäljellä pitää suruaikaa, ja verottajaltahan saa tarvittaessa lisäaikaa perukirjan tekoon, kyllä se siitä.


      • Mitä-sekoilet
        Olisiko kirjoitti:

        Perunkirjoitukseen kutsutaan perilliset.Perukirja vahvistaa perijät,tämän
        päivänmäärän jälkeen perijöiden puolisot,(pois sulkevaa avioehtoa) ovat
        oikeutettuja valvomaan yhteistä omisuuttaan.

        Mitä helvetin "yhteistä omaisuutta"????? Ei avioliitto ole mikään kommunistinen kolhoosi, vaan avioliitossa omaisuus on tasan tarkkaan ja vain sen, jonka se todellakin ON. Eli tässä aloittajan tapauksessa aloittajan veli on äitinsä perillinen, hän on ainoa joka omistaa äidiltään perimänsä omaisuuden, eikä hänen vaimollaan ole koko perintöön minkäänlaista osaa eikä arpaa, eikä varsinkaan jotain mystistä oikeutta "valvoa" tätä omaisuutta!! Mies saa tehdä perimällään omaisuudella aivan mitä haluaa eikä vaimolla ole siinä nokan koputtamista.

        Tämä ei riipu mitenkään siitä onko avioparilla avioehto vai ei; periaate on aina sama.


      • elämieti
        ggghHhh kirjoitti:

        ei kai se sinun, pesäänkuulumattoman, murhe ole. Jos nuo sisarukset eivät saa asioita hoidettua, ei sinua tilille vaadi kukaan. Onhan tuossa vielä kuukausi jäljellä pitää suruaikaa, ja verottajaltahan saa tarvittaessa lisäaikaa perukirjan tekoon, kyllä se siitä.

        Tosiaan, perunkirjaan saa lisäjatkoa hakemalla, kun vaan ilmoittaa tarpeeksi ajoissa. Ei sinun kannata murhetta ottaa, kun et ole vastuussa millään lailla. sinulla sitten yksi huoli vähemmän. Viha on pieni hinta, tyhmät perilliset eivät tajua asioista mitään.


      • huolestunutvävypoika
        elämieti kirjoitti:

        Tosiaan, perunkirjaan saa lisäjatkoa hakemalla, kun vaan ilmoittaa tarpeeksi ajoissa. Ei sinun kannata murhetta ottaa, kun et ole vastuussa millään lailla. sinulla sitten yksi huoli vähemmän. Viha on pieni hinta, tyhmät perilliset eivät tajua asioista mitään.

        Tiedänhän minä tuonkin että lisäaikaa saa, mutta ei kai sitäkään loputtomiin? Ja missähän vaiheessa sitten normaalisti tämä suruaika tai juopottelu päättyy?
        Nyt alkaa jo maksukehoituksia tippumaan kun eivät saa edes puhelimia suljettua saatikka yhtiövastikkeita maksettua!
        Eihän tämän pitäisi minulle kuuluakaan, mutta kun avioelämä alkaa kärsimään, lapsetkin on ihan hermona!


      • niinjos
        huolestunutvävypoika kirjoitti:

        Tiedänhän minä tuonkin että lisäaikaa saa, mutta ei kai sitäkään loputtomiin? Ja missähän vaiheessa sitten normaalisti tämä suruaika tai juopottelu päättyy?
        Nyt alkaa jo maksukehoituksia tippumaan kun eivät saa edes puhelimia suljettua saatikka yhtiövastikkeita maksettua!
        Eihän tämän pitäisi minulle kuuluakaan, mutta kun avioelämä alkaa kärsimään, lapsetkin on ihan hermona!

        hyvä kun tiedät, mutta taidat olla väärällä palstalla? Ei täällä kukaan muulla lailla, kun miten on jo neuvottu, neuvo.


      • 11a1s11s1s
        niinjos kirjoitti:

        hyvä kun tiedät, mutta taidat olla väärällä palstalla? Ei täällä kukaan muulla lailla, kun miten on jo neuvottu, neuvo.

        Niin joo, tuonhan toki jo itsekin tajusit :)


      • Pitäisikö
        huolestunutvävypoika kirjoitti:

        Neuvokaa nyt minuakin, mitä pitäisi tehdä.
        Anoppini kuoli 2 kk sitten, hänen lapsensa, vaimoni ja hänen siskonsa sekä veljensä eivät kykene tekemään mitään. Hautajaiset juuri ja juuri saivat järjestettyä, tosin kaikki laskut ovat maksamatta, koska he eivät ymmärrä käytännön asioista yhtään mitään. Eivät saa hankittua virkatodistuksia, että pääsisivät hoitamaan maksuja tai järjestemään perukirjoitusta!
        Kaksi heistä haluaa pitää suruaikaa ja yksi vain juo suruunsa!
        Katsonko vain vierestä kun kohta ulosottomies koputtelee ovea?
        Lisäksi he ovat toisilleen kateellisia jostain 30 vuotta vanhoista jutuista.
        Pesässä ei tietääkseni ole kauheasti rahaa (tiliotteita en ole nähnyt), eli pesänselvittäjään ei ole varaa

        Sempiä sulle! Älä tee yhtää mitään,Jätä valtakunnan huoleksi koko
        perukirja.Tällä palstalla kyllä maksajia riitää.Valtakunnan virkamiehet
        kyllä hoitaa homman,hakevat vainajalle sosusta toimeentulotukea hautajaisiin
        perukirja ja muihin menoihin,/ahtaammalla ovat ne jotka ovat vainajan taloudessa
        kuolinhetkellä asuneet.


      • Perintö
        Mitä-sekoilet kirjoitti:

        Mitä helvetin "yhteistä omaisuutta"????? Ei avioliitto ole mikään kommunistinen kolhoosi, vaan avioliitossa omaisuus on tasan tarkkaan ja vain sen, jonka se todellakin ON. Eli tässä aloittajan tapauksessa aloittajan veli on äitinsä perillinen, hän on ainoa joka omistaa äidiltään perimänsä omaisuuden, eikä hänen vaimollaan ole koko perintöön minkäänlaista osaa eikä arpaa, eikä varsinkaan jotain mystistä oikeutta "valvoa" tätä omaisuutta!! Mies saa tehdä perimällään omaisuudella aivan mitä haluaa eikä vaimolla ole siinä nokan koputtamista.

        Tämä ei riipu mitenkään siitä onko avioparilla avioehto vai ei; periaate on aina sama.

        Ellei vanhemmat tehneet puolison pois sulkevaa testamenttia tai virallista asiakirjaa jo eläessään. Silloin ei puoliso peri sukulaisen vanhempaa.


      • Perintö

        Jos ei pois suljettu perii vaimo miehensä jälkeen ja lapset ensin perii.
        Vaimo saa silti asua asunnossa lapset ei voi myydä asuntoa hänen eläessä
        ellei muuta asunnoksi sopivaa asuntoa ole jo.


      • Mitä-sekoilet
        Perintö kirjoitti:

        Ellei vanhemmat tehneet puolison pois sulkevaa testamenttia tai virallista asiakirjaa jo eläessään. Silloin ei puoliso peri sukulaisen vanhempaa.

        Miten hemmetissä voi yksi ihminen olla noin totaalisen pihalla asioista???? On kuin olisi laitettu johonkin henkiseen pesukoneeseen 90 asteen ohjelmaan kaikenlaisia faktoja avio-oikeudesta, perintökaaresta ja muusta, ja sitten pesty tunti ja lingottu vielä puoli tuntia, ja sitten randomisti poimitaan sieltä juttuja joissa ei ole päätä eikä häntää eikä minkäänlaista logiikaa eikä varsinkaan edes yhtä pientä murua mitään totta tai järkeä!

        "Silloin ei puoliso peri sukulaisen vanhempaa"?????????????
        "Jos ei pois suljettu perii vaimo miehensä jälkeen ja lapset ensin perii."?????????????

        Mitä lääkkeitä ja miten paljon pitää olla vetänyt, että noissa on omasta mielestä jotain järkeä??

        Aloitetaan nyt ihan perusasioista.

        - puoliso ei PERI puolisonsa vanhempaa missään olosuhteissa, paitsi jos vanhempi on tehnyt testamentin hänen hyväkseen
        - puoliso ei PERI puolisoltaan yhtään mitään, paitsi jos puoliso on tehnyt testamentin hänen hyväkseen, tai jos puolisolta ei jäänyt lapsia (=rintaperillisiä)


      • Perintö
        Mitä-sekoilet kirjoitti:

        Miten hemmetissä voi yksi ihminen olla noin totaalisen pihalla asioista???? On kuin olisi laitettu johonkin henkiseen pesukoneeseen 90 asteen ohjelmaan kaikenlaisia faktoja avio-oikeudesta, perintökaaresta ja muusta, ja sitten pesty tunti ja lingottu vielä puoli tuntia, ja sitten randomisti poimitaan sieltä juttuja joissa ei ole päätä eikä häntää eikä minkäänlaista logiikaa eikä varsinkaan edes yhtä pientä murua mitään totta tai järkeä!

        "Silloin ei puoliso peri sukulaisen vanhempaa"?????????????
        "Jos ei pois suljettu perii vaimo miehensä jälkeen ja lapset ensin perii."?????????????

        Mitä lääkkeitä ja miten paljon pitää olla vetänyt, että noissa on omasta mielestä jotain järkeä??

        Aloitetaan nyt ihan perusasioista.

        - puoliso ei PERI puolisonsa vanhempaa missään olosuhteissa, paitsi jos vanhempi on tehnyt testamentin hänen hyväkseen
        - puoliso ei PERI puolisoltaan yhtään mitään, paitsi jos puoliso on tehnyt testamentin hänen hyväkseen, tai jos puolisolta ei jäänyt lapsia (=rintaperillisiä)

        Selitin asian tarkkaan vielä seuraavassa kommentissa. Asia on fakta sellaisen ehdon voi vanhemmat tehdä perillisensä hyväksi ettei puolisot saa mitään heidän jättämästä perinnöstä edes silloin kun perijä kuolee ja jää omaisuutta jonka sai vanhemmiltaan. Sitä osuutta perinnöstä anneta tasinkona puolisolle.
        Tuo loppu oli minulle itsestään selvää en vaan kirjoittanut kaikkea.
        Taidat sekoilla itsekin!


      • doctus
        Perintö kirjoitti:

        Selitin asian tarkkaan vielä seuraavassa kommentissa. Asia on fakta sellaisen ehdon voi vanhemmat tehdä perillisensä hyväksi ettei puolisot saa mitään heidän jättämästä perinnöstä edes silloin kun perijä kuolee ja jää omaisuutta jonka sai vanhemmiltaan. Sitä osuutta perinnöstä anneta tasinkona puolisolle.
        Tuo loppu oli minulle itsestään selvää en vaan kirjoittanut kaikkea.
        Taidat sekoilla itsekin!

        Kyllähän sinä, Perintö, nyt itse sekoilet. Sotket keskenään avio-oikeuden ja perintöoikeuden. En jaksa tässä tarkemmin selvittää, kun se ei ketjun peruskysymykseen suoranaisesti kuulu.


      • Perintö
        doctus kirjoitti:

        Kyllähän sinä, Perintö, nyt itse sekoilet. Sotket keskenään avio-oikeuden ja perintöoikeuden. En jaksa tässä tarkemmin selvittää, kun se ei ketjun peruskysymykseen suoranaisesti kuulu.

        En sotke. Avio-oikeus on se että puolison kuoltua ellei ole lapsia saa puolison omaisuuden. ( Huomaa ellei lapsia ).
        Jos tehty avioehto pitää puoliso oman omaisuuden tai sen mitä sovittu avioehdossa.
        Puoliso perii ellei lapsia! Voi lisäksi tehdä testamentin hänen hyväkseen!

        http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenomaisuudenjako.html


      • Olisiko
        doctus kirjoitti:

        Kyllähän sinä, Perintö, nyt itse sekoilet. Sotket keskenään avio-oikeuden ja perintöoikeuden. En jaksa tässä tarkemmin selvittää, kun se ei ketjun peruskysymykseen suoranaisesti kuulu.

        Onko lääkitys ihan kohdallaan.Mikä ihme saa jotkut kirjoittelemaan tänne.


      • Perintö
        Olisiko kirjoitti:

        Onko lääkitys ihan kohdallaan.Mikä ihme saa jotkut kirjoittelemaan tänne.

        Doctus luitko edellisestä linkistä : www.oikeus.fi/index/esitteet/ aviolittoolaki jne?
        Selvää tekstiä oikeudesta linkissä. Lukaisepa se.
        Lääkityskin on kohdallaan turha ivailla sellaisellakaan!
        Onko doctuksen lääkitys kohdallaan?


      • valokantamallatupaan
        huolestunutvävypoika kirjoitti:

        Tiedänhän minä tuonkin että lisäaikaa saa, mutta ei kai sitäkään loputtomiin? Ja missähän vaiheessa sitten normaalisti tämä suruaika tai juopottelu päättyy?
        Nyt alkaa jo maksukehoituksia tippumaan kun eivät saa edes puhelimia suljettua saatikka yhtiövastikkeita maksettua!
        Eihän tämän pitäisi minulle kuuluakaan, mutta kun avioelämä alkaa kärsimään, lapsetkin on ihan hermona!

        Onko aikuisia nuo lapset. Laita lapset hoitamaan asioita. Valtakirjat kehiin. Samoin muiden eli vaimosi sisarusten lapset hpotamaan asioita kun muut eivät kykene. Hölmölän sakkiako siellä asuu.


      • huolestunutvävypoika
        valokantamallatupaan kirjoitti:

        Onko aikuisia nuo lapset. Laita lapset hoitamaan asioita. Valtakirjat kehiin. Samoin muiden eli vaimosi sisarusten lapset hpotamaan asioita kun muut eivät kykene. Hölmölän sakkiako siellä asuu.

        Mutta kun pesän asioita saa yksistään hoitaa perilliset, lapset eivät ole perillisiä koska heidän vanhempansa elävät!
        Eivätkä nämä surijat pysty valtakirjoja allekirjoittamaan, ehdotettu kyllä sitäkin
        Surevat ihmiset ovat ilmeisesti hölmöläisiä kaikki


      • etukäteen
        Mitä-sekoilet kirjoitti:

        Mitä helvetin "yhteistä omaisuutta"????? Ei avioliitto ole mikään kommunistinen kolhoosi, vaan avioliitossa omaisuus on tasan tarkkaan ja vain sen, jonka se todellakin ON. Eli tässä aloittajan tapauksessa aloittajan veli on äitinsä perillinen, hän on ainoa joka omistaa äidiltään perimänsä omaisuuden, eikä hänen vaimollaan ole koko perintöön minkäänlaista osaa eikä arpaa, eikä varsinkaan jotain mystistä oikeutta "valvoa" tätä omaisuutta!! Mies saa tehdä perimällään omaisuudella aivan mitä haluaa eikä vaimolla ole siinä nokan koputtamista.

        Tämä ei riipu mitenkään siitä onko avioparilla avioehto vai ei; periaate on aina sama.

        Kyllä avio-oikeus on olemassa. Jos sitä avioehtoa ei ole. Myös testamenttiin pitää erikseen laittaa, että perintö ei koske perijän aviopuolisoa avio-oikeuden kautta (kuten esimerkiksi sukuperintötilat).


      • asiaaajaja
        Olisiko kirjoitti:

        Perunkirjoitukseen kutsutaan perilliset.Perukirja vahvistaa perijät,tämän
        päivänmäärän jälkeen perijöiden puolisot,(pois sulkevaa avioehtoa) ovat
        oikeutettuja valvomaan yhteistä omisuuttaan.

        Avioliitossa omat ja perintörahat kuuluu sille jonka omaisuutta ne ovat
        Puolisoilla ei ole toisen omaisuuteen asiaa.
        Avioeron jälkeen omaisuus jaetaan tasan jos on pitkä avioliitto
        ei lyhyessä liitossa,
        Kuoleman jälkeen tehdään ositus,jos on vainajalla lapsia lapset
        perivät vainajan.Leski ei peri mitään,Leski perii vainajan jos ei ole
        vainajalla lapsia,tai yhteisiä lapsia.
        Jos vainaja on varakkaampi kuin leski leskellä on oikeus tasinkoon vainajan pesästä,Jos leski on varakkaampi lesken ei ole pakko antaa tasinkoa,vaan
        leski pitää omat varansa edelleen itsellään,ns Tasinkofrifilegi.
        Leskenkin kuoleman jalkeen omaisuus jaetaan laillisille perillisille,jos ei lapsia
        niin Äidit,isät,veljet,veljien jälkeläiset,siskojen jälkeläiset perivät.
        Serkut eivät enää peri.


      • syrjintääkö
        asiaaajaja kirjoitti:

        Avioliitossa omat ja perintörahat kuuluu sille jonka omaisuutta ne ovat
        Puolisoilla ei ole toisen omaisuuteen asiaa.
        Avioeron jälkeen omaisuus jaetaan tasan jos on pitkä avioliitto
        ei lyhyessä liitossa,
        Kuoleman jälkeen tehdään ositus,jos on vainajalla lapsia lapset
        perivät vainajan.Leski ei peri mitään,Leski perii vainajan jos ei ole
        vainajalla lapsia,tai yhteisiä lapsia.
        Jos vainaja on varakkaampi kuin leski leskellä on oikeus tasinkoon vainajan pesästä,Jos leski on varakkaampi lesken ei ole pakko antaa tasinkoa,vaan
        leski pitää omat varansa edelleen itsellään,ns Tasinkofrifilegi.
        Leskenkin kuoleman jalkeen omaisuus jaetaan laillisille perillisille,jos ei lapsia
        niin Äidit,isät,veljet,veljien jälkeläiset,siskojen jälkeläiset perivät.
        Serkut eivät enää peri.

        Eikö siskot peri mitään?


    • törkyturpatyttö

      Veljesi ja sinä olette asiassanne oikeudenomistajat. Kellään joka ei ole perillinen tai testamentinsaaja ei ole lain silmissä mitään oikeutta vaatia mitään pesän asioissa tai puuttua muutenkaan pesän hallintoon. Paitsi sillä valtakirjalla.
      Kun ulkopuolinen seuraavan kerran soittaa tai laittaa viestiä, vastauksena voit hyvin kysyä häneltä, pitäisikö sinun mennä poliisille vai loppuuko se häiriköinti. Samalla kerrot että hoidat asiat pesän toisen osakkaan kanssa, etkä hänen.
      Nämä tämmöiset on inhottavia asioita. Itsellekin tullut vastaan. Kokonaan pesään kuulumaton istui kärkyllä perunkirjoituksissa läheiseni jälkeen. Myöhemmin käytti pesän omaisuutta lainassa itsellään, kunnes oli käyttänyt kelvottomaan kuntoon- nykytilaa en tiedä. Toivon vain että leskikin lopulta ymmärtää ettei voi antaa ulkopuolisten pitää pesässä häslinkiä.
      Itse nauroin kun vain ajattelinkin, että onneksi faija ei näe koko touhua, ja nauroin vielä sillekin, miten kiusallisia tilanteita voi sattua. Virallisiin papruihin nimet kun pitää- saada oikeilta osakkailta, jos kiinteistöä myydään tai puuta myydään, tms.
      Ihan voit olla huoleti. Ulkopuolinen tuskin pystyy isompiin vilunkeihin.

    • Siskonimies

      Yksi parhaita trolleja, onnittelut aloittajalle... ööh, ei jaksa nauraa...

      • Kaaso42

        Tuskimpa trolli. Taidat nauraa ihmisen kuolemalle ja surulle ja mitä siitä seuraa, luepas tarkemmmin koko ketju ja ööh, naura sitten, jos nauratuttaa,


      • perintotroll

        Kun tuota ketjua katsoo, niin kyllä tarinan vuodet on 18 ja 20 ja siihen suuntaan.


    • luyfktdkttkudukl

      1 Kuten kerroit perijöitä on veljesi ja sinä. Hän katselee asioita veljesi suostumuksella ja veljesi on vastuussa niistä et sinä.

      2 hän ei ole oikeuskelpoinen missään asiassa, ellei veljesi valtuuta häntä niihin puolestaan

      3 Miniällä ei ole edes puheoikeutta pesään liittyen ja vielä vähemmän juridista oikeutta pesän asioihin.

      5 Hoida asioita vain sinun ja veljesi kanssa jotka ovat kuolinpesän asiakkaita ja ota asiainhoitaja puolestasi, lakimies tai joku muu vastaava ja siirrä vastuu hänelle sinun haluamillasi ehdoilla.
      Perunkirjoittaja hoitaa tuon paperipuolen eikä kaikkeen tarvitse suostua, eli ole kova ja kerro veljellesi, että vain te tai teidän valtuutetut hoitavat asioita äläkä kuuntele muita, miniän on saatava näyttöä asioista joita hän luulee tapahtuneen, eli näyttövastuu on hänellä ja jos hän haluaa hankkia tietoa, siihen tarvitaan teidän molempien valtuutus ja hän maksaa viulut jos sinä kuolinpesän osakkaana kieltäydyt kunniasta.

      6 toivota hänelle intoa ja halua asiaan kuuluvin kohteliaisuuksin.

    • rokkakarjalasta

      Aika kökkö juttu, minun ukkini kuoli joskus ja olin pesän osakas isäni kautta. Asia alkoi mennä toisten puolelta riitaiseksi, kun en ottanut kantaa kenenkään puolesta ja sitten kun otin, niin asiat selvisivät. Kerroin ainoassa palaverissä, niille joilla ei ole mitään oikeuksia perintökaaren mukaa, että jos haluatte jotain joudutte hankkimaan oikeudet ja mikäli vielä urputatte joudutte samaan kasaan hankkimaan vielä ihmisoikeudetkin itsellenne. Asia loppui onnellisesti kun tunnearvolla ei ole mitään tekemistä pesän varallisuuden kanssa.

    • niinpäniinjoo

      Seli seli. Jospa nyt vaan ottaisit sen pesänselvittelijän. Voit tietenkin myös käydä rakentavia neuvotteluja alkoholistien kanssa, jos se tuntuu järkevältä.

    • pueurperuperper

      Pesänselvittäjä kannattaa ottaa, jos on omaisuutta ja riitaa....ei siitä mitään tule, kun perikunta riitelee vuositolkulla. Meillä oli pakko ottaa, kun oli niin hullu sisko, että oli viemässä koko perikunnan omaisuuden ja saikin osan vietyä, mutta ei kaikkea.

    • jdiasudiow

      aöoittajan veljen vaimo on narkkarihuora, joka yrittää ryövätä pesää maksaakseen huumevelkansa. Myykööt lahnan hajuista harakan vittuaan.

    • ÖYEYEYEYEYEY

      Eihän tossa mitään. Ihan selvä tapaus. Joka sisarkunnissa on enemmän tai vähemmän sama asetelma.

      Veljesi on tässä tapauksessa se tossukka, joka ei osaa pitää puoliaan. Hyvä, että edes hänen vaimonsa pitää!!

    • m9n9b9v9

      Otakaa ihmeessä paikkakunalta vaikka joku eläkkeellä oleva pankinjohtaja tai vastaava hoitaa asioitanne. Perunkirjoitustilaisuudessa asian hoita on se kuka hyvään käskees ulos ne jotka ei kuulu pesään eili puolisot ym hännystelijä. Meillä joutu perillinenkin pois tilaisuudesta huutamasta ja siltikin perunkirjopitus oli lainvoimainen.

    • mekkk

      Sanoppa ihan suoraan velejllesi että tekee aviohedon jos noin rahan ahne on hänen vaimosa ja kerroppa velejellesi että hänen vaimonsa ei saa lain mukaan olla missään perinnönjako tai perunkirjoutustilaisuudessa edes mukana kun ei ole perimässä mitään. Otappa lakihenkilö avuksesi niin se laittaa vekejesi vaimon hiljaiseksi. Mikään äitisi antama asia tai raha ei ole ennakkoperintöä jos siitä ei ole tehty asiakirjaa jossa as9ia mainitaan. Hyvä lakihenkilö maksaa muutaman tonnin mutta sinua ei ainakaan huijata missään asiassa ja perijät päättää mitä asunnolla tehdään ja tehdäänkö remonttia ja siihen ei veljesi vaimo voi sanoa mitään kun ei ole asianosainen. Neuvottele kerrran tai kaksi velejsi kanssa ihan kahdestaan ja kerrot näkemyksesi että pidä puolesi tai veljesi vaimo putsaa veljen kunnolla ja jos ei muuten eroaa kun rahat perinnöstä tulleet. Veljesi kannatta heti tehdä avioehto perinnön osalta niin helpottaa.

      • opetelkaakirjoittamaan

        Kyllä ne annetut rahat ovat, jos ovat tarpeeksi suuria, joko ennakkoperintöä tai lahjoja joista pitää maksaa veroa.
        Hyvän lakihenkilön tuntiveloitus on jo useita satasia, muutamalla tonnilla ei montaakaan paperia tutkita!


      • Perintö

        Olettaen että puoliso suostuu avioehtoon kun siihen ei ole pakko suostua.


      • mekkk
        opetelkaakirjoittamaan kirjoitti:

        Kyllä ne annetut rahat ovat, jos ovat tarpeeksi suuria, joko ennakkoperintöä tai lahjoja joista pitää maksaa veroa.
        Hyvän lakihenkilön tuntiveloitus on jo useita satasia, muutamalla tonnilla ei montaakaan paperia tutkita!

        Isäni kuoltua sukulaisnainen teki perunkirjoituksen ja lasku oli 300€ ja ei sitä lakihenkilöa tarvitse ottaa perintöä jakamaan vaan hän sanoo miten perintö jaetaan ja siihen ei mene montaakaan tuntia mutta asia tehdään lain mukaan. Halvemmalla pääsee kun ottaa perintöasioihin erikoistuneen henkilön oikeusaputoimistosta niin helpottaa. Voihan siihen perintökaareen itsekkin perehtyä ja netistä löytyy nopeasti perintölaki ja siitä selviää mitä tehdään. Noi on kaikkein pahinpia ovat sisaren tai veljen puolisot joilla ei ole osaa tai arpaa perintöön ja se joka perii ei osaa tai uskalla laittaa puolisoaan kuriin. Jos vanhempi tai vanhemmat antavat lapselleen rahaa niin ne eivät ole perintöä jos niistä ei ole mitään paperia olemassa ja se on joko lahjoitus tai velka ja ei muuta.


      • opetelkaakirjoittamaan
        mekkk kirjoitti:

        Isäni kuoltua sukulaisnainen teki perunkirjoituksen ja lasku oli 300€ ja ei sitä lakihenkilöa tarvitse ottaa perintöä jakamaan vaan hän sanoo miten perintö jaetaan ja siihen ei mene montaakaan tuntia mutta asia tehdään lain mukaan. Halvemmalla pääsee kun ottaa perintöasioihin erikoistuneen henkilön oikeusaputoimistosta niin helpottaa. Voihan siihen perintökaareen itsekkin perehtyä ja netistä löytyy nopeasti perintölaki ja siitä selviää mitä tehdään. Noi on kaikkein pahinpia ovat sisaren tai veljen puolisot joilla ei ole osaa tai arpaa perintöön ja se joka perii ei osaa tai uskalla laittaa puolisoaan kuriin. Jos vanhempi tai vanhemmat antavat lapselleen rahaa niin ne eivät ole perintöä jos niistä ei ole mitään paperia olemassa ja se on joko lahjoitus tai velka ja ei muuta.

        Sinun itsesikin kannattaisi tutustua vähän paremmin tuohon perintökaareen, kysellä ilmaisia neuvoja sieltä oikeusaputoimistosta ja ennenkaikkea tutustua verottajan ohjeisiin lahjoituksista ja vastaavista.
        Maksoiko sukulaisnainen verot perunkirjoituksesta?


      • mekkk

        Jos joku antaa lapselleen rahaa ja sitä ei tehdä tilisiirtona vaan suoraan makstaan käteen niin kuka niitä selvittää kun vaikka vainaja on itse rahat nostanut ja niin edelleen. Se mitä ei näy missään ei ole olmassaklaan. Vanhuksilla jotka ymmärtävät perintöverojen päälle ja on rahaa säästössä vaikka sanoja tuhansia niin nostavat rahat pankista ja voivat jakaa ne jo eläessää tai sitten laitettan johonkin säilöön ja ne selviää vasta kun henkilöistä aika jättää niin niista ei veroja maksella kun rahat eivät ole tilillä. Isänä ponssaan tytärrämme kun opiskelee ja jos isomman summan annan niin nostan rahat itse automaatista ja käteisenä annan ettei viranomaiset pääse mihinkään käsiksi kun ei tee mitään tilisiirtoja.


      • opetelkaakirjoittamaan
        mekkk kirjoitti:

        Jos joku antaa lapselleen rahaa ja sitä ei tehdä tilisiirtona vaan suoraan makstaan käteen niin kuka niitä selvittää kun vaikka vainaja on itse rahat nostanut ja niin edelleen. Se mitä ei näy missään ei ole olmassaklaan. Vanhuksilla jotka ymmärtävät perintöverojen päälle ja on rahaa säästössä vaikka sanoja tuhansia niin nostavat rahat pankista ja voivat jakaa ne jo eläessää tai sitten laitettan johonkin säilöön ja ne selviää vasta kun henkilöistä aika jättää niin niista ei veroja maksella kun rahat eivät ole tilillä. Isänä ponssaan tytärrämme kun opiskelee ja jos isomman summan annan niin nostan rahat itse automaatista ja käteisenä annan ettei viranomaiset pääse mihinkään käsiksi kun ei tee mitään tilisiirtoja.

        Eipä sitten kannata ihmetellä, miksi perilliset puolisoineen tappelee 20 vuotta vanhoista kuiteista.
        Sitä paitsi kohta häviää käteinen Suomesta, mites sitten toimit?


      • mekkk
        opetelkaakirjoittamaan kirjoitti:

        Sinun itsesikin kannattaisi tutustua vähän paremmin tuohon perintökaareen, kysellä ilmaisia neuvoja sieltä oikeusaputoimistosta ja ennenkaikkea tutustua verottajan ohjeisiin lahjoituksista ja vastaavista.
        Maksoiko sukulaisnainen verot perunkirjoituksesta?

        Vainajan varoista ei ilman kuittia maksetaan mitään ja kaikki maksut oli perunkirjoituksessa ja se hyvä puoli oli että sukulaisnainen on valmistunut lakihenkilö ja ollut tuomarina oikeusdessa ja varmaan meni kaikki pykälien mukaan.


    • markatkupissa

      Ei sinua mikään velvoita etsiskelemään vanhoja kuitteja kuitteja. Kuittien säilytysaika voi olla enintään 10 vuotta. (poikkeuksiakin on,ei koske tätä. )
      Kaikki menee lainmukaan sillä näytöllä mitä nyt on.
      Ei kannata stressata.

    • ueruperpeurpe

      Ihmiset ovat nykyisin niin paskasen ahneita, että vievät kaiken ja uhraavat välinsä rahan vuoksi...on koettu tuo kaikki...eipä ole enää ikävä tiettyjä sukulaisia, pääsee oikeastaan helpommalla, ei tarvitse joka kissanristiäisissä enää käydä ja sai lopullisen rauhan elämäänsä.

    • kipinä-mikkona

      vaikka muu omaisuus sovitaan mutta ne mumman vaatteet naiset tunteilee ulkopuolisia apuun ja soppa on valmis.

    • Miniäkin

      Ei ehkä kuulua kategoriian mutta voi ne sisaret puuttua tavalliseen elämään veljensä asioissa miniää vastaan. Veljestä ei ole sanojaksi hempeämielisyyttään vastaan.
      Kokenut sitäkin! Hoitanut kuitenkin kaiken hyvin ja nyt sairasta veljeänsä lisäksi!
      Kiitos vaan sisarelle.!

    • Kysta_päässä

      Rahalla on kumma vaikutus ihmisiin. Se saa jopa ihmisen, joka ei ole perimässä mitään muuta kuin puolisonsa myötä, aktivoitumaan. Et ole tilivelvollinen tuolle kysipäälle mistään. Se oletko saanut ennakkoperinnöksi äidiltäsi jotain on sekin sinun ja veljesi asia. Säälittävän usein tuon kaltainen "perinnön ennakkojako", mitä veljesi vaimo harrastaa, johtaa siihen, että lakipellet tulevat putsaamaan pesän, jolloin jaettavaa ei tosiaan ole kenellekään.

    • korppikotkat

      Eikö tämä ole ihan tyypillistä. Haukkoja riittää monesta suunnasta . Älkää ihmiset jättäkö senttiäkään perinnöksi. Antakaa jo etukäteen mitä on annettavaa ja eläkää loppuelämä kädestä suuhun Niin minä ainakin teen, hoitakoon sitten vaikka yhteiskunta hautauksen.

    • tytär.tässäkin

      Minä en ainakaan halua äitini vanhoista vaatteista langanpätkääkään. Ihmettelen että jotkut riitelevät sellaisista. Niin paljn ei ole tunnesuhteita. Ei ollut hänelläkään kun heitti isämme vaatteet samana päivänä roskiin kun oli kuollut. sama tulee olemaan hänen vaatteidensa ja muiden henkilökohtaisten tavaroiden kanssa.

      • Perintöhaukat

        Ei tässä ole mistään äidin vanhoista vaatteista kysymys, vaan siitä, että veljeni vaimo puuttuu joka asiaan ja vaatii 18v takaisia kuittia lainanmaksuista minulta,, jotka olen maksanut asunnostani ja nyt luulee, että jos kuitenkin olen saanut äidiltä ennakkoperintöä lainan maksuihin. Ja veljeni komppaa, kun akkansa pistää komppaamaan minua vastaan. Veljeni vaimolla ei muutenkaan ole puhtaat jauhot pussissaan, kusettanut veljeäni aika rankasti parissa asiassa, missä normaali ihminen olisi heittänyt naisen ulos ja veljeni antaa anteeksi kaikki, mitä tämä perintöhaukka tekee. Tämä nainen on salailun mestaritekijä ja nyt luulee pistävänsä minut kaivamaan vanhoja kuitteja hänelle ja veljelle. MISTÄ TOLLAISIA PERINTÖHAUKKOJA OIKEIN ILMESTYY, nainen ei koskaan ole edes kunnon palkkatöissä ollut, niin kuin isäni aikoinaan sanoi, että otti veljestäni itselleen maksajan ja totta joka sana. Ikänsä puolesta voisi olla veljeni äiti!


      • kasva_jo
        Perintöhaukat kirjoitti:

        Ei tässä ole mistään äidin vanhoista vaatteista kysymys, vaan siitä, että veljeni vaimo puuttuu joka asiaan ja vaatii 18v takaisia kuittia lainanmaksuista minulta,, jotka olen maksanut asunnostani ja nyt luulee, että jos kuitenkin olen saanut äidiltä ennakkoperintöä lainan maksuihin. Ja veljeni komppaa, kun akkansa pistää komppaamaan minua vastaan. Veljeni vaimolla ei muutenkaan ole puhtaat jauhot pussissaan, kusettanut veljeäni aika rankasti parissa asiassa, missä normaali ihminen olisi heittänyt naisen ulos ja veljeni antaa anteeksi kaikki, mitä tämä perintöhaukka tekee. Tämä nainen on salailun mestaritekijä ja nyt luulee pistävänsä minut kaivamaan vanhoja kuitteja hänelle ja veljelle. MISTÄ TOLLAISIA PERINTÖHAUKKOJA OIKEIN ILMESTYY, nainen ei koskaan ole edes kunnon palkkatöissä ollut, niin kuin isäni aikoinaan sanoi, että otti veljestäni itselleen maksajan ja totta joka sana. Ikänsä puolesta voisi olla veljeni äiti!

        Oma vikasi. Minäkin voisin piruuttani vaatia sinulta kuitteja. Taidat nauttia roolistasi. Alettasko vänkäämään siinä kuluu aika mukavasti.


    • Rahan_valta

      Suvun pahin vihollinen perinnöjaossa n:o 1 Raha n:o 2 Lähisuku n:o 3 Ahneet Miniät ja Vävyt ,miniät ja vävyt eivät kuulu sukuun vaan vasta heidän lapset ja lastenlapset.

    • Hävetkää998834

      Meillä myös äiti kuoli. Ei tappeluita ja kaikki meni hyvin. Lepää rauhassa äiti.

    • Mene oikeusapu toimistoon ja pyydäohjeet.Ne on luultavasti niin että haet ulosotto mieheltä varattomuus todistuksen,se ei ratkaise onko sinulla rahaa ja omaisuutta,koska niitä ei laiteta peliin omaisuus kiistoissa koska Miniä on voinut Äidilläsi allekirjoittaa testamentin taitehnyt itse velkakirja kokoelman jossa Kuolin pesä on auki perintöä suuremman summan.Se on nähty käytännössä Ruumiin ryöstäjän toimesta,Äitini ei ollut edes kuollut kun aamulla klo:6.30 tuli siskoni ja vävy pihaan pyytäen nousemaan autoon ilman aamukahvia,oli kiire asianajajan luo joka odotti valmiitten omaisuuden luovutus asiapapereiden kanssa kaupungissa. He olivat kuulemma jo maksaneet niitten teon että äiti pääsisi helpolla,nimi vaan papereihin. Kyseessä oli elävän ruumiin ryöstö,mutta eipä muori lähtenyt minnekkään,vaan laittoi kahvit tulelle ja nosteli aamupalaa pöydälle. Samalla hän valisti vävyä ettei tuntenut vielä kuoleman tulevan,eikä ollut valmis luopumaan kaksi vuotta vanhasta ok-talosta ja maa läntistä joka oli 25,5 ha metsämaata järeällä puustolla pääsääntöisesti Petäjää ja Koivua.Myös ulkorakennuksia oli neljä nekin uudehkoja paitsi Luhti-aitta ja savusauna jossa oli synnyttänyt myös tämän sisko kullan. Eli oikeusavustaja tuli peliin mukaan jota konttorilla auttoivat työtoverit joista ainakin kaksi oli Tuomareita. Oli äitini hellämielisyydesstä kiinni ettei vävy saanut haastetta käräjille.Äiti eli vielä yli kolmekymmentä vuotta kasvimaataan hoitaen ja vävy kuoli paljon ennen,ja hänen pesueensa menetti todella ison maatilan(huijaili vanhoilta ihmisiltä tämä karjalan evakko eli sotasaalis)maat ja mannut ja kylän Kappalainen sanoi ettei maallista oikeutta tarvittu kun Piru otti omansa. Kerää itsellesi oma lakia tunteva ihmisjoukkue ja vaadi kaikki paperilla,myös veljesi lausunnot,se MINIÄ ei ole perimässä mitään mutta on maksamassa sinulle korvauksia henkisestä kidutuksesta,myös laittomista vaatimuksista ja vaikka mistä.Älä ole kuin minun äiti vaan vaadi kaikki todella isolla kauhalla esim, suruajan aikana ei moinen käy. OIKEUSAPUTOIMISTO on tyytyväinen kun nuoret saa näitä helpohkoja hommia ja käräjäkokemuksen kautta oppia todellisiin lakiongelmiin,koska ahneus on heille helppo nakki hoitaa et ole edes miljoonan ensimmäisen joukossa Suomessa. Sinuna käskisin veljesi käymään Urologilla tutkituttamassa onko munat tallella,,,mitä epäilen tassun alus kolli seon!!

    • käk__kukku

      Minijällä ei ole mitään oikeutta anopin perintöön,miniän lapset ovat vain oikeutettu perintöön.

      • onkoaks

        Minijällä ei ole mitään oikeutta anopin perintöön,miniän lapset ovat vain oikeutettu perintöön.

        ONKO SUN PÄÄ ONTTO?
        MITEN MINIÄN LAPSET OVAT PERILLISIÄ ANOPIN PESÄÄN?


      • Anonyymi

        Ei edes miniän lapset ennenkuin rinta perillinen kuolee, eli miniän mies,. Ellei vainaja ole tehnyt testamenttia lastenlasten hyväksi tai rinta perillinen luopunut perinnöstä...
        Vanha juttu, mutta laitoin silti


    • remonnttireino

      kuhan veljesi vaimo ei vie äitisi penkoneita ja perämoottoreita muulla omaisuudella ei ole väliä

    • pohtlo

      Otan osaa suruusi ja siihen erittäin stressaavaan tilanteeseen, missä nyt olet. Itse jouduin osaltani käymään vastaavan tilanteen läpi.

      Minulla on veli ja sisar, kummatkin avioliitossa. Itse olen leski. Äitini sai tuhoisan aivoveritulpan, mikä vammautti hänet pyörätuoliin ja dementoi ennen niin älykkään naisen kyvyttömäksi hoitamaan omia asioitaan.

      Muutin äitini luoksen 24/7 omaishoitajaksi. Hoitotyö oli niin raskasta että jouduin luopumaan omasta työstäni. No vanha työ oli lähinnä osa-aikaisia ja projektiluontoisia hommia. Tein hoitotyötä yksin kellon ympäri, koska äiti heräili usein pari kertaa yössä valvomaan. tein tätä työtä äitini kuolemaan asti 5 vuotta. Olin täysin loppuunpalanut. En tajunnutkaan, kuinka väsynyt silloin olin. Rakas sukuni ei osallistunut millään tavalla hoitoon. Veljeni ja siskoni olivat liian kiireisiä. He kyllä aina halutessaan soittivat öisiä kännipuheluita ja vuodattivat minulle kaikki oman elämänsä tuskat ja äidinkaipuunsa. Minusta tuli heille "sijaisäiti"

      Kun äiti kuoli, olin täysin lopussa ja niin voimaton kun vain olla. Sitten loppuunpalaneena ja shokissa jouduin kohtaamaan uuden taistelun. Sisareni, jotka eivät auttaneet äidin hoidossa millään tapaa ja korkeintaan ehkä kyläilivät jouluna pikaisesti, jos silloinkaan, ilmestyivät äitini kuoltua haukkoina paikalle puolisoineen. Heillä ei ollut ikinä voimia eikä aikaa auttaa äidin hoidossa, mutta kun äiti kuoli, niin energiaa ja vauhtia oli kuin pienessä kylässä. voi, kun heillä olisikin ollut samanlainen into ja energia päällä äidin hoitoasioita kohtaan, kun äiti vielä eli!

      Äidin ruumis ei ollut edes kylmennyt kun jouduin keskelle perintöriitoja. Minulla ei yksinkertaisesti ollut voimia taistella. Heidän mielestään jopa perinnönjaossa olisi pitänyt ottaa huomioon se, että hoitaessani äitiä, olin asunut äidin luona 5 vuotta maksamatta vuokraa! He eivät yhtään piitanneet siitä, että ilman minua, ei heillä edes olisi mitään asuntoa, mistä tapella, koska laitos-tai hoitokotimaksut olisivat äkkiä vieneet äitini koko omaisuuden.

      Olin äidin edunvalvojana tehnyt pikkutarkan maistraatin kirjanpidon kaikista kuluista, joten heillä ei ollut muuta asetta enempää loukata minua.

      Pahin heistä oli mieheni vaimo, joka tosiaan tonki kaikki paikat läpi. Asunnossa oli myös minun tavaroitani, arvokkaita mummoltani perimiä antiikkiesineitä ja ruokailuvälineitä yms. joita tämä nainen myös himoitsi ja yritti veljeni saada todistamaan, että tavarat olivat alun perin äitini.

      Lähinnä he tappelivat keskenään. Minulla ei ollut voimia tapella. Olin turtunut. Kai minua jymäytettiinkin. Sinua neuvoisin, että on ilmeisesti luonnollista ja inhimillistä tapella perinnöstä. En tiedä sukua, jossa ei näistä asioista kättä väännetäisi. vaikka kuinka sukulaiset vannoisivat, että ei tapella, hoidetaan tämä asia sivistyneesti, niin vainaja ei ole ehtinyt edes kylmetä, kun suku jo vääntää kättä ja valvoo unettomia öitä.

      Toivon sinulle voimia kestää tämän äärettömän raskaan ajan ja toivon että löydät itsestäsi sen kovanaaman ja nouset jämäkästi valvomaan etujasi ja jaksat pistää "kovan kovaa vasten". Tee selväksi, että veljesi vaimo ei ole jalallaankaan tervetullut näihin neuvotteluihin. Hänellä on energiaa ja sinulla ei tässä murheen keskellä sitä ole. Sinä et valinnut tätä likaista peliä ja riitoja. voimia taisteluun.

      • eiihh

        "Pahin heistä oli mieheni vaimo, joka tosiaan tonki kaikki paikat läpi"...siis kuka??sehän olet sinä itse:)eikö ?


    • saanauraa

      ahneiden ihmisten ajanvietepeli : PERINTÖRIITA

      • tippasilmässä

        Nyyh nyyh, voisiko nämä provoilut jo lopettaa?


    • tuhkimojasisarpuolet

      Haukkoja riittää joka sukuun. Yllättävän läheltä, omasta perheestä niitä löytyy monen karvaaksi yllätykseksi äidin kuoleman hetkellä. Meillä kaksi tytärtä kaivoivat perse pystyssä piirongin laatikot ja "laittoivat omaan talteen" päältä pois kaiken, (minkä olivat jo miettineet ties kuinka kauan etukäteen), ENNEN perunkirjoitusta! Törkeää petosta. Olivat kuin säikähtäneet kanit, kun yllätin heidät itse teossa. Missä kunnioitus vainajaa kohtaan?

    • Ilman_riitaa

      Eipä ollut riitoja perinnönjaossa,kun olin ainut omainen.Itseni kanssa taistelin mitä säilytän ,mistä luovun.

    • mies40vee---

      No minun äiti kuoli vähän aikaa sitten ja perijät olen minä ja veljeni. Kukaan ei tule meidän tielle vaatimaan mitään. Äidin tileillä on vähän vajaa miljoona euroa ja se jaetaan puoliksi mun ja veljeni välillä kun äidilläni oli kaks poikaa. Lakikin sanoo että perintö on meidän. Aloittajan tapauksessa se veljen vaimon ei pitäis saada mitään eikä sekaantua asioihin. Sillä ei ole oikeutta vaatia mitään kuitteja eikä muuta.

    • Lakiluotsi.fi

      Sieltä saat helpoiten apua.

    • uperuperperperpepu

      Pojan vaimo ei ole missään mielessä sellaisessa asemassa, että olisi oikeutettu vaatimaan yhtään kuitin kuittia, ei kuulu koko perikuntaan! Muutenkaan sisarukset eivät voi alkaa toisiltaan vaatimaan kaikenmaailman vuosien takaisia kuitteja, kertoo vaan sen vaatijan omasta ahneudesta saada mahdollisimman paljon itse. Meillä sisko tyhjensi äitini kuoleman jälkeen irtaimiston, vei kaatopaikalle, antoi kenelle lie antanut ja parhaimmat otti tietysti itse. Kun pesänselvittäjän saatuamme vaadittiin kaikesta selvitys, kävi ilmi, että suurinta osaa, sitä arvokkainta, ei tämä ahne sisko ollut merkinnyt mihinkään, mystisesti olivat kadonneet....ei ollut kuulema mitään tietoa. Ei viitsitty sitten nostaa meteliä, kun ei sentään tuhansista ollut kyse, mutta paskamainen temppu silti siskolta, jota en enää siskoksi tunnusta. Sisko myös käytti äitimme rahoja omiin menoihinsa jne. jne.....valtava sotku....sitä se ahneus ja narsistimaisuus teettää...

    • koettu

      Yksinkertainen syy riitelyyn tuntuu teidänkin kohdalla olevan se, ainakin näin vieraan silmiin,
      että et ole pitkään aikaan ollut veljesi kanssa missään "väleissä"

      Olisiko teidänkin kohdalla esim käynyt niin, että sinun opiskelujesi ja sinulle aikanaan ostetun auton, asunnon ja huonekalujen takia isäsi ja äitisi olisivat joutuneet myymään ison alueen metsää. Olisiko syynä myös se, että sinä olet vuosien aikana vienyt yhtä toista arvokasta(hopeat) äidin luvalla omaan talouteesi. Riitelyyn syy yleensä ei ole tämän hetkinen tilanne, vaan aikaisempi elämä

      Yleensä nämä ennakkoperinnöt "unohtuvat" kun niistä ei ole mustaa valkoisella.

      Monasti käy niin että sisar vie vuosien mittaan tuhkatkin pesästä. Nösölle Veljelle jää perittäväksi vanhat kuhmuraiset kattilat

      • näinsevaanonusein

        Hyvä koettu, peukuttaisin sata kertaa jos olisi mahdollista!


    • YhtymänLoinen

      Pahimpia asioiden sekoittajia taitavat olla nämä avioliiton kautta sukuun tulleet puolisot, varsinkin naispuoliset. Kuolinpesän maa-ja metsäyhtymän on alkanut tämä sekun vaimo määräämään, kun jäi leskeksi ja alaikäisiä lapsia. Määrää yhtymän asioista, kuin omistaisi yksin koko yhtymän, vaikka meillä on 50% omistus. Lisäksi valehtelee meille asioissa, jotka koskevat yhtymän asioita. Aiheuttaa tällä toiminnalla tappiota yhtymän metsille. Aiheuttaa tappiota yhtymälle useamman tuhannen euroa vuodessa. Vähät välittää yhtymälle aiheuttamistaan tappiosta, koska ei hänelle tule tappiota ja on vielä hyväpalkkainen akateeminen työ.

    • makslioa

      Tee rikosilmoitus siitä ämmästä
      sille ei kuulu kenenkään perintö,
      Perunkirjoituksessa nakkaa se kartanolle
      jos sinne tulee.

    • StoneJustice

      Voi herttinen ja hellanlettas, mitä on ongelmat teillä. Jos nää jutut eivät olisi kaikessa tragikoomisuuksissaan totta ja elettyä elämää, ei voisi kuin nauraa ihmisten ahneudelle ja typeryydelle. Onnea valitsemallanne polulla, kiviä siinä on, mutta ehkä se kasvattaa luonnettanne.

      • hävetkää

        Minun äidille sattui varmaan joku todella harvinainen miniä. Äitini kuoltua suurimman tuen ja lohdutuksen sain hänen miniältään. Yhdessä itkimme, nauroimme ja kiroilimme tyhjentäessämme äitini asuntoa. Ei tapeltu, tosin rahanarvoista omaisuutta ei ollut, muistoja sitäkin enemmän, eikä niistäkään riitaa tullut.
        Tämä "sukuunkuulumaton hirviö" järjesti jopa sukuunkuuluvan tyttärensä kanssa hautajaistarjoilun, josta olen erittäin kiitollinen. Jäi itselle hieman enemmän aikaa surutyöhön


    • näitäversioitaon

      Ihan on tutun tuntuista tuo miniän sekaantuminen miehen omaisen asioihin.Hienotunteinen ihminen antaa miehensä hoitaa omat asiansa äitinsä perinnöjaon suhteen.Näitä outoja miniätyyppejä kyllä on muissakin suvun suhteissa sekoittaen sukulaisten välejä ilkeällä narsistisella käytöksellään.Miehet valitettavasti ovat siinä asiassa tossun alla.

    • Näin

      Ei tarvitse tuollaisten kanssa edes keskustella. Miniä ei ole perillinen. Piste.

    • Kohtelekuinilmaa

      Sinun veljesi on sitten vaimonsa talutusnuorassa. Miten säälittävää. Antaa vaimonsa käyttäytyä, kuin olisi äitisi kolmas lapsi, vaikka vain miniä. Kohtele seuraavaksi, kun näet perintöhaukkaminiän ilmana ja puhu hänen ohitseen, käyttäydy, kuin häntä ei olisi olemassa. Törkeä ihminen tämä perintöhaukkaminiä!

    • perintö

      Älä anna periksi,miniällä osaa ei arpaa taitaa veljesi olla vietävissä,testamentti olisi ollut kova juttu,kannattaisi kaikkien tehä säästyisi monet riidat.

      • Tyttö-tuo

        Voi veli parka,taitaa jäädä tulevaisuudessa lämmin ruoka saamatta
        jos perintöeuroja ei löydy,paitansakin joutuu itse pesemään puhumattakaan
        muista avioliitollisista vastuista.Joutuu varmaankin hankimaan itselleen edun
        valvojan ja kaikki vain siksi ettei vainaja ymmärtynyt tehdä pois-sulkevaa
        testamentia


    • trailalaamkaikmän

      Jos on todella noin saamaton katsomaan eteensä noissakin asioissa,viekööt kaikki mitä vietävissä on. Vielä tullaan valittamaan noin selvästä hommasta.
      Sanon vaan että lapanen oot ja veljes vielä lapasempi,anteeksi vaan mutta muuta en keksi. Kamoun herää jo unestas.

    • loukattu

      Kovin on tuttua tuo riita. Kun isäni kuoli vähän yli vuosi sitten ja hä oli jättänyt lapsilleni koko perinnön ja minä sain rintaperillisen lakiosan mikä lain mukaan minulle kuului niin nyt lapseni varsinkin poikani ovat niin katkeria, että vanhin poikani sanoi viime viestissä näin mätäne helvetissä. Miksi raha oli heille niin tärkeää, että sen himo sai noin sanomaan omalle äidilleen?. Voivatko ihmiset olla noin rahan himoisia en ymmärrä mikä saa noin sanomaan ja loukkaamaan omaa äitiään?

      • Ymmärränkyllä

        Jos nyt totta puhutaan niin ethän sinä "saanut" rintaperillisen lakiosaa tuosta vain, vaan nimenomaan tietoisesti VAADIT sitä ja sen jälkeen sait. Aivan yhtä hyvin olisit voinut hyväksyä testamentin, jättää vaatimatta lakiosaa, ja antaa perinnön mennä lapsillesi. Sehän oli isäsi tahto.

        Onhan se raha näköjään sinullekin tärkeää ja rahanhimo ei ole vierasta sinullekaan, kun se lakiosa kerran piti vaatia.


      • mekkk

        Pitää muistaa yksi asia eli jos on rintaperillisiä niin ei voi testamentata kuin puolet omasiuudestaan ja toinen puoli menee jakoon rintaperillisille ja jos perintöä paljon niin se lakiosa on aika iso siivu siitä perinnöstä ja en ymmärrä miksi lapset katkeria kun oma äiti isänsä rintaperillesenä vaati sen mitä itselle kuuluu. Äitini elää vielä ja kun hänestä aika jättää niin sen verran tunne sisartani ja veljeäni että riitää tulee mutta onneksi polen jo alakanut perehtyä itse perinnön jakoon niin menee pykälien mukaan.


      • viekäätuhkatkinpesästä
        mekkk kirjoitti:

        Pitää muistaa yksi asia eli jos on rintaperillisiä niin ei voi testamentata kuin puolet omasiuudestaan ja toinen puoli menee jakoon rintaperillisille ja jos perintöä paljon niin se lakiosa on aika iso siivu siitä perinnöstä ja en ymmärrä miksi lapset katkeria kun oma äiti isänsä rintaperillesenä vaati sen mitä itselle kuuluu. Äitini elää vielä ja kun hänestä aika jättää niin sen verran tunne sisartani ja veljeäni että riitää tulee mutta onneksi polen jo alakanut perehtyä itse perinnön jakoon niin menee pykälien mukaan.

        Hyvähän se on "perehtyä" lukemalla tätä soopaa, osaa sitten tulevaisuudessa itkeä inhottavia sisaruksia, toivottavasti heillä on myös aivan hirveät puolisot.
        Mielestäni testamentin voi tehdä juuri niin kuin toivoisi, eri asia sitten, hyväksyvätkö rintaperilliset sen


    • samatäällä

      Kyllä on tuttua tekstiä. Varmaan surimmassa osassa perikuntia sama juttu.

    • btfggbtgt

      mielestäni miniä toimii aivan oikein. Nössö juoppo mies ei ehkä osaaa hoitaaa asioitanne. HÄn kuulostaa kaikken pätevimmältä mymään asunnon parhaaseen hintaan, kuunteleppas nyt tätä naista. Kuulostaa myös siltäettä jostakin hän on saanut ajatuksen että olet saanut rahaa äidiltänne, ehkä veljesi valehtelee hänelle tai sitten tietää. Osoita jokunen kuitti, ei se niin kallista ole, tai maksata hänellä ja perikunnalla kuitin tilaus. älä tuhlaa rahaa pesänselvittäjään.

    • MaunoVoutilainen

      On touhua, mutta ei mitään uutta eikä ihmeellistä. Raha muuttaa ihmistä, niin runsastuessaan kuin vähäisyydessään.
      Hyvä että on perittävää, vaan kannattaisi ennemmin sopia, kuin tuhlata pesän varoja riitelyyn.

    • Eitarvitse

      Ei voi vaatia kuitteja sinulta. Ennakkoperintö on eri asia kuin rahallinen tuki, vaikka olisitkin sitä saanut. Kyllä eläessään saa käyttää rahansa kuinka haluaa. Onhan hän saattanut lahjoittaa rahaa vaikkapa hyväntekeväisyyteenkin! Ennakkoperinnönjakoasta näkyisi asiakirjoissa maininta.
      Tsemppiä tilanteeseen ja pidä kuitenkin puolesi ja ajattele positiivisesti: tämän jälkeen tuskin veljen vaimon kanssa tarvitsee olla tekemisissä. Sinuna juttelisin vielä veljesi kanssa ja pyytäisin häntä asianosaisena hoitamaan osansa prosessissa. Voisitte tavata kahdestaan ilman vaimoa.

    • ähäkuttii

      Varat on jo ryypätty, ei ole taseessa pennin pennii!

    • aviovaimoperiimyös

      Veljesi vaimo on ihan oikeassa: hän on naimisissa veljesi kanssa ja avioliiton kautta omistaa puolet veljellesi tulleesta perinnöstä. Huom. jos veljesi on jo kuollut niin hänen leskivaimonsa on ihan 100% perillinen. Jos ovat lapsettomia. Jos on alaikäisiä lapsiä, vaimo edustaa heitä.

      Riitoja tulee kun asioita pimitetään ja pitkitetään.
      Vaikka veljesi ja hänen vaimonsa eroaisivat-saisi tämä exä puolet miehen perinnöstä.
      Tämä on ollut yllätys monelle-laki on monimutkainen.

      • höpsistätöppöseen

        Ja taas tätä hevonhumppaa, yllätys yllätys, ei helkkarissa laki ihan noin monimutkainen ole. Älkää lukijat uskoko ihan kaikkea, mitä tuo höpäjää. Tuon oloisen ihmisen kanssa ne suurimmat riidat tulee. Leski ei peri mitään ilman testamenttia, jos puolisoltaan jää rintaperillisiä.


      • 55öölll
        höpsistätöppöseen kirjoitti:

        Ja taas tätä hevonhumppaa, yllätys yllätys, ei helkkarissa laki ihan noin monimutkainen ole. Älkää lukijat uskoko ihan kaikkea, mitä tuo höpäjää. Tuon oloisen ihmisen kanssa ne suurimmat riidat tulee. Leski ei peri mitään ilman testamenttia, jos puolisoltaan jää rintaperillisiä.

        Taasko maan viisain valistaa ihmispoloista,tuolla
        hevonhumpallaan,etkö parempaan pysty,moni nimimerkillinen.
        Etkö pysty vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen kun sekoilet
        toisten antamiin ihan asiallisiin vastauksiin ja vielä eri nimimerkien takana


      • perintöasiat
        höpsistätöppöseen kirjoitti:

        Ja taas tätä hevonhumppaa, yllätys yllätys, ei helkkarissa laki ihan noin monimutkainen ole. Älkää lukijat uskoko ihan kaikkea, mitä tuo höpäjää. Tuon oloisen ihmisen kanssa ne suurimmat riidat tulee. Leski ei peri mitään ilman testamenttia, jos puolisoltaan jää rintaperillisiä.

        Leski perii puolet vainajan omaisuudesta ja rintaperilliset toisen puolikkaan tai rintaperillisiä koskevan perintökaaren mukaisesti puolet heille kuuluvasta, jos rintaperillinen /- perilliset sitä vaativat. Mikäli vainajalla on rintaperillisiä myös aiemmista avioliitoista tai avioliiton ulkopuolisia, mutta tunnustettuja lapsia, nämä ovat myös pesän osakkaita sisaruspuoliensa rinnalla. Adoptoidut lapset eivät nykyisen lain mukaan enää peri biologisia vanhempiaan, vaan adoptiovanhempansa. Joistakin, erittäin perustelluista syistä, voi vanhempi jättää lapsensa tai jonkun heistä perinnöttömäksi. Siihen pitää olla todella pitävät perustelut eikä se koske lakiosaa. Lakiosa on puolet siitä perinnön osasta, joka asianomaiselle muuten lain mukaan kuuluisi.

        Jos liitto on ollut lapseton eikä testamenttia ole, jaetaan omaisuus tasan vainajan perintöön oikeutettujen sukulaisten ja lesken perintöön oikeutettujen sukulaisten kesken. Jako tulee voimaan vasta toisen puolison kuoltua. Siihen asti jälkeen jääneellä puolisolla on täysi omistus- ja hallintaoikeus pesän varallisuuteen. Vainajan leski perii aina toisen puolison jälkeensä jättämän omaisuuden em. poikkeuksin. Jos puolisoilla on keskinäinen testamentti, ei pesän omaisuutta jaeta vainajan sukulaisille, vaan leski saa pitää pesän varallisuuden kokonaan ja tehdä sille, mitä tahtoo. Jos perintöön oikeutettuja sukulaisia ei ole, menee perintö valtiolle, joka useimmiten luovuttaa sen vainajan kotipaikkakunnan omistukseen - kunnan pyynnöstä tietenkin.

        Testamentilla voi sulkea perinnön ulkopuolelle lasten mahdolliset aviopuolisot eväämällä näiltä avio-oikeus heiltä perittyyn omaisuuteen.
        Lapsenlapsia ei voi sulkea pois perillisten joukosta. He ovat omien vanhempiensa jälkeen tulevia rintaperillisiä.
        Jos haluaa voi testamentilla määrätä varallisuutensa yli sukupolven meneväksi. Tällöin vältytään kaksinkertaiselta perintöverolta. Valtio jää siltä osin nuolemaan näppejään.


      • Näitä_muutaman_hoitanut
        perintöasiat kirjoitti:

        Leski perii puolet vainajan omaisuudesta ja rintaperilliset toisen puolikkaan tai rintaperillisiä koskevan perintökaaren mukaisesti puolet heille kuuluvasta, jos rintaperillinen /- perilliset sitä vaativat. Mikäli vainajalla on rintaperillisiä myös aiemmista avioliitoista tai avioliiton ulkopuolisia, mutta tunnustettuja lapsia, nämä ovat myös pesän osakkaita sisaruspuoliensa rinnalla. Adoptoidut lapset eivät nykyisen lain mukaan enää peri biologisia vanhempiaan, vaan adoptiovanhempansa. Joistakin, erittäin perustelluista syistä, voi vanhempi jättää lapsensa tai jonkun heistä perinnöttömäksi. Siihen pitää olla todella pitävät perustelut eikä se koske lakiosaa. Lakiosa on puolet siitä perinnön osasta, joka asianomaiselle muuten lain mukaan kuuluisi.

        Jos liitto on ollut lapseton eikä testamenttia ole, jaetaan omaisuus tasan vainajan perintöön oikeutettujen sukulaisten ja lesken perintöön oikeutettujen sukulaisten kesken. Jako tulee voimaan vasta toisen puolison kuoltua. Siihen asti jälkeen jääneellä puolisolla on täysi omistus- ja hallintaoikeus pesän varallisuuteen. Vainajan leski perii aina toisen puolison jälkeensä jättämän omaisuuden em. poikkeuksin. Jos puolisoilla on keskinäinen testamentti, ei pesän omaisuutta jaeta vainajan sukulaisille, vaan leski saa pitää pesän varallisuuden kokonaan ja tehdä sille, mitä tahtoo. Jos perintöön oikeutettuja sukulaisia ei ole, menee perintö valtiolle, joka useimmiten luovuttaa sen vainajan kotipaikkakunnan omistukseen - kunnan pyynnöstä tietenkin.

        Testamentilla voi sulkea perinnön ulkopuolelle lasten mahdolliset aviopuolisot eväämällä näiltä avio-oikeus heiltä perittyyn omaisuuteen.
        Lapsenlapsia ei voi sulkea pois perillisten joukosta. He ovat omien vanhempiensa jälkeen tulevia rintaperillisiä.
        Jos haluaa voi testamentilla määrätä varallisuutensa yli sukupolven meneväksi. Tällöin vältytään kaksinkertaiselta perintöverolta. Valtio jää siltä osin nuolemaan näppejään.

        Ei pitäisi kirjoitella täällä, jos ei asiasta oikeasti mitään tiedä.

        Jos on rintaperillisiä eikä ole testamenttia joka toisin määräisi, niin leski ei peri mitään !!!
        Lesken ja vainajan omaisuus tasataan osituksella ja vainajan osuus periytyy kokonaan perillisille.

        Leski ei ole perillinen ilman testamenttimääräystä, mutta on kuitenkin perikunnan osakas ennen kuin ositus on toimeenpantu.

        Älkää hyvät ihmiset johtako harhaan niitä, jotka täällä kysyvät neuvoa ongelmassaan.


      • sikamaisuus
        perintöasiat kirjoitti:

        Leski perii puolet vainajan omaisuudesta ja rintaperilliset toisen puolikkaan tai rintaperillisiä koskevan perintökaaren mukaisesti puolet heille kuuluvasta, jos rintaperillinen /- perilliset sitä vaativat. Mikäli vainajalla on rintaperillisiä myös aiemmista avioliitoista tai avioliiton ulkopuolisia, mutta tunnustettuja lapsia, nämä ovat myös pesän osakkaita sisaruspuoliensa rinnalla. Adoptoidut lapset eivät nykyisen lain mukaan enää peri biologisia vanhempiaan, vaan adoptiovanhempansa. Joistakin, erittäin perustelluista syistä, voi vanhempi jättää lapsensa tai jonkun heistä perinnöttömäksi. Siihen pitää olla todella pitävät perustelut eikä se koske lakiosaa. Lakiosa on puolet siitä perinnön osasta, joka asianomaiselle muuten lain mukaan kuuluisi.

        Jos liitto on ollut lapseton eikä testamenttia ole, jaetaan omaisuus tasan vainajan perintöön oikeutettujen sukulaisten ja lesken perintöön oikeutettujen sukulaisten kesken. Jako tulee voimaan vasta toisen puolison kuoltua. Siihen asti jälkeen jääneellä puolisolla on täysi omistus- ja hallintaoikeus pesän varallisuuteen. Vainajan leski perii aina toisen puolison jälkeensä jättämän omaisuuden em. poikkeuksin. Jos puolisoilla on keskinäinen testamentti, ei pesän omaisuutta jaeta vainajan sukulaisille, vaan leski saa pitää pesän varallisuuden kokonaan ja tehdä sille, mitä tahtoo. Jos perintöön oikeutettuja sukulaisia ei ole, menee perintö valtiolle, joka useimmiten luovuttaa sen vainajan kotipaikkakunnan omistukseen - kunnan pyynnöstä tietenkin.

        Testamentilla voi sulkea perinnön ulkopuolelle lasten mahdolliset aviopuolisot eväämällä näiltä avio-oikeus heiltä perittyyn omaisuuteen.
        Lapsenlapsia ei voi sulkea pois perillisten joukosta. He ovat omien vanhempiensa jälkeen tulevia rintaperillisiä.
        Jos haluaa voi testamentilla määrätä varallisuutensa yli sukupolven meneväksi. Tällöin vältytään kaksinkertaiselta perintöverolta. Valtio jää siltä osin nuolemaan näppejään.

        Voisitko lukea perintökaaren? Missä kerrotaan siinä se että leski perii vainajan omaisuudesta puolet?
        Rintaperilliset perivät, mikäli heitä on. Ellei ole, leski perii kokonaan vainajan, mutta lesken jälkeen pesä jaetaan lesken pesänä vainajan toissijaisten perillisten, ja lesken perillisten kesken. Testamentillakin leski voi periä. Siinä rintaperillisille jää oikeus vaatia lakiosaansa.

        Avioliiton aikana kummankin puolison oma omaisuus on- omaa. Puoliso ei siis ole oikeutettu puuttumaan toisen periessä mitenkään perityn/perittävän omaisuuden hallintaan tai hoitoon tai muutenkaan sen asioihin. Jos on annettu valtakirja, niin silloin edustaa sitä varsinaista pesän osakasta.
        Avio-oikeus on odotusoikeus. Vasta sitten kun tehdään ositus, mikäli leski on ollut pienempiomaisuuksinen, perilliset maksavat tasinkoa leskelle niin paljon, että omaisuus on puolet, ja puolet. Perillisillä/leskellä.
        Mutta, jos leski on varakkaampi itse, ei tarvitse maksaa tasinkoa ellei halua, perillisille.
        Leski voi pitää hallintaoikeuden vainajan omaisuuteen. Vähimmillään kyse on asumisoikeudesta vainajalta jääneeseen asuntoon, että leskelle turvataan koti. Tämä hallintaoikeus ei ole omistusoikeus. Sillä leski saa kuitenkin kuolinpesän tuoton, esimerkiksi puunmyynnin vuosituotot, vuokratulot, jne.
        Leski maksaa tälläisista sitten vastaavasti esimerkiksi kiinteistöveron, sähkölaskuja, asumansa pesän kiinteistön lumitöitä mitä haluaa, jne- mutta, ei mitään perus korjauksia, joita taas maksavat perilliset.

        Ei ole ihme, jos on epäselvää mikä taho on kuolinpesässä noin yleensäkin mihinkään oikeutettu, kun on näinkin outoja käsityksiä perimisestä, mitä tässä ketjussa luin.
        Aloittaja... Aja veljesi vaimo pois pesänasioiden kimpusta ystävällisesti mutta vaikka virkatietä ellei varoittaminen tepsi. Pesän asiat EI kuulu hänelle mitenkään.


      • mainskial
        Näitä_muutaman_hoitanut kirjoitti:

        Ei pitäisi kirjoitella täällä, jos ei asiasta oikeasti mitään tiedä.

        Jos on rintaperillisiä eikä ole testamenttia joka toisin määräisi, niin leski ei peri mitään !!!
        Lesken ja vainajan omaisuus tasataan osituksella ja vainajan osuus periytyy kokonaan perillisille.

        Leski ei ole perillinen ilman testamenttimääräystä, mutta on kuitenkin perikunnan osakas ennen kuin ositus on toimeenpantu.

        Älkää hyvät ihmiset johtako harhaan niitä, jotka täällä kysyvät neuvoa ongelmassaan.

        Jos vainaja oli varakkaampi saa leski tasinkoa vainajan pesästä,ei perintöä.
        Omat varansa leski pitää edelleen itse.
        lapset perii vain ja ainoastaan vainajan.


    • Neuvojat

      Miksi te pöljät ette tee testamettia ? Silloinhan ei ole, eikä tule mitään perntöriitoja. Taulusta lähtien kaikki tavarat numeroitava ja nimettävä tietyille henkilöille.
      Samoin lainat ja velat maksettava kuolleelta jääneestä rahasummasta ja loppu raha jaettava tasan, ellei ole siitä testramenttia tehty.

    • Näin_on

      Perukirja on vainajan viimeinen "veroilmoitus" ja perinnönjako on sitten eri asia. Perukirjan tekemiseen kannattaa palkata asiantuntija, jotta lähinnä verotukselliset koukerot tulevat oikein hoidetuksi. Kummassakin tapauksessa asianosaisia ovat lapset ja lastenlapset, perunkirjassa todetaan asianosaiset. Perinnönjako on sitten oma lukunsa ja siinä olevat omaisuuden arvot ovat lähtökohtaisesti markkina-arvoja.
      Ei asianosaiset eivät päätä tai hyväksy mitään, eikä heillä ole oikeutta olla paikallakaan, jos joku asiaosaisista vaatii poistumaan.

      • Olisiko

        Onko asianosaisia vävyt ja miniät avioliittolain kautta?
        Vävyjen ja miniäin eurot näyttää ainakin kelpaavan perintö-verojen ja
        sisar-lakiosien maksuun.Testamentin tekotapaa määrää laki ei tekijän
        oma-tahto. Onko näin.


      • Mitä-sekoilet-
        Olisiko kirjoitti:

        Onko asianosaisia vävyt ja miniät avioliittolain kautta?
        Vävyjen ja miniäin eurot näyttää ainakin kelpaavan perintö-verojen ja
        sisar-lakiosien maksuun.Testamentin tekotapaa määrää laki ei tekijän
        oma-tahto. Onko näin.

        No ei ole näin, mikä sinulle on kyllä ihan selvästi jo tässä ketjussa aiemminkin kerrottu:

        "Ei avioliitto ole mikään kommunistinen kolhoosi, vaan avioliitossa omaisuus on tasan tarkkaan ja vain sen, jonka se todellakin ON. Eli tässä aloittajan tapauksessa aloittajan veli on äitinsä perillinen, hän on ainoa joka omistaa äidiltään perimänsä omaisuuden, eikä hänen vaimollaan ole koko perintöön minkäänlaista osaa eikä arpaa, eikä varsinkaan jotain mystistä oikeutta "valvoa" tätä omaisuutta!! Mies saa tehdä perimällään omaisuudella aivan mitä haluaa eikä vaimolla ole siinä nokan koputtamista."

        En tiedä mitä kuvittelet mainitsemasi "Avioliittolain" sisältävän mutta aivan selvästi olet ymmärtänyt sen täysin väärin.

        Vävyt ja miniät eivät lain mukaan ole mitenkään osallisia puolisoidensa perintöihin. Se kuka maksaa perintöverot, on tietysti jokaisen parin itsensä päätettävä.


      • 55öölll
        Mitä-sekoilet- kirjoitti:

        No ei ole näin, mikä sinulle on kyllä ihan selvästi jo tässä ketjussa aiemminkin kerrottu:

        "Ei avioliitto ole mikään kommunistinen kolhoosi, vaan avioliitossa omaisuus on tasan tarkkaan ja vain sen, jonka se todellakin ON. Eli tässä aloittajan tapauksessa aloittajan veli on äitinsä perillinen, hän on ainoa joka omistaa äidiltään perimänsä omaisuuden, eikä hänen vaimollaan ole koko perintöön minkäänlaista osaa eikä arpaa, eikä varsinkaan jotain mystistä oikeutta "valvoa" tätä omaisuutta!! Mies saa tehdä perimällään omaisuudella aivan mitä haluaa eikä vaimolla ole siinä nokan koputtamista."

        En tiedä mitä kuvittelet mainitsemasi "Avioliittolain" sisältävän mutta aivan selvästi olet ymmärtänyt sen täysin väärin.

        Vävyt ja miniät eivät lain mukaan ole mitenkään osallisia puolisoidensa perintöihin. Se kuka maksaa perintöverot, on tietysti jokaisen parin itsensä päätettävä.

        Miten hemmetissä yksi ihminen voi olla näin totaallisesti pihalla.
        Aiemmin nim."Perintö" antoi ihan asiallisen vastauksen,ei tarvise
        sekoilla enempää.Ehkä sunkin tartis tyytyä siihen.Etkö ymmärä
        luettavaa kirjoitusta kun et pysty vastaamaan selvään kysymykseen.
        Kannataisi varaankin perehtyä avioliittolakiin.


      • Mitä-sekoilet-

        Kyllä täällä se luetun ymmärtäminen on todella rankasti hakusessa ihan jollain muulla kuin minulla! Muuten ei voi ymmärtää esim. nimimerkin "Olisiko" jatkuvaa täysin järjetöntä jankkausta ja vänkäystä. Yhdessäkään hänen viestissään ei ole ollut sanaakaan totta.


      • hpsdf
        Mitä-sekoilet- kirjoitti:

        Kyllä täällä se luetun ymmärtäminen on todella rankasti hakusessa ihan jollain muulla kuin minulla! Muuten ei voi ymmärtää esim. nimimerkin "Olisiko" jatkuvaa täysin järjetöntä jankkausta ja vänkäystä. Yhdessäkään hänen viestissään ei ole ollut sanaakaan totta.

        Hei mitä-sekoilet: Nimimerkki; olisiko, 55öölll,perintö ja varmaan muutama muu on sama kirjoittaja, joka hakee oikeutusta viedä ainakin puolet puolisonsa perinnöstä. Sillä on puurot ja vellit iloisesti sekaisin. Enpä ihmettelisi, vaikka olisi AP:n veljen vaimo. Turha tuolle on faktoja esittää.


      • Perintö

        En ole sama henkilö kuin 55ööölll. Vaikka vannon sen. Tuokin luulottelua hpsdf.
        Voi olla vaikeaa käsittää muidenkin mielipide jotka ovat lain mukaisia vastauksia.


      • Perintö

        Perintö isoilla alkukirjaimilla huomaa nimimerkki. Täällä näkyy olevan toinenkin perintö.


      • Mitä-sekoilet-
        Perintö kirjoitti:

        En ole sama henkilö kuin 55ööölll. Vaikka vannon sen. Tuokin luulottelua hpsdf.
        Voi olla vaikeaa käsittää muidenkin mielipide jotka ovat lain mukaisia vastauksia.

        Nimimerkin "Perintö" vastaukset voivat olla "ihan asiallisia" ainoastaan sellaisen mielestä joka on itsekin umpikännissä tai muuten vain pönttö totaalisen sekaisin.

        "Silloin ei puoliso peri sukulaisen vanhempaa."
        "Jos ei pois suljettu perii vaimo miehensä jälkeen ja lapset ensin perii."

        Eihän nyt kukaan täysille käyvä kirjoittele moista paskaa! Ei siis minkäänlaista järjen hiventäkään noissa lauseissa.

        "Voi olla vaikeaa käsittää muidenkin mielipide jotka ovat lain mukaisia vastauksia."

        Mielipiteitä nuo hyvinkin ovat (voihan joku olla sitäkin mieltä että kuu on juustoa) , mutta milllään mittapuulla mitattuna ne eivät ole lain mukaisia vastauksia.

        Nimimerkille "Perintö" on täysin epäselvää jo sellaiset aivan perusasiat kuin mikä on avio-oikeus, ja mikä on perintöoikeus. Ei noilla eväillä todellakaan mitään lain mukaisia vastauksia kirjoitella!


      • 55öölll
        Mitä-sekoilet- kirjoitti:

        Nimimerkin "Perintö" vastaukset voivat olla "ihan asiallisia" ainoastaan sellaisen mielestä joka on itsekin umpikännissä tai muuten vain pönttö totaalisen sekaisin.

        "Silloin ei puoliso peri sukulaisen vanhempaa."
        "Jos ei pois suljettu perii vaimo miehensä jälkeen ja lapset ensin perii."

        Eihän nyt kukaan täysille käyvä kirjoittele moista paskaa! Ei siis minkäänlaista järjen hiventäkään noissa lauseissa.

        "Voi olla vaikeaa käsittää muidenkin mielipide jotka ovat lain mukaisia vastauksia."

        Mielipiteitä nuo hyvinkin ovat (voihan joku olla sitäkin mieltä että kuu on juustoa) , mutta milllään mittapuulla mitattuna ne eivät ole lain mukaisia vastauksia.

        Nimimerkille "Perintö" on täysin epäselvää jo sellaiset aivan perusasiat kuin mikä on avio-oikeus, ja mikä on perintöoikeus. Ei noilla eväillä todellakaan mitään lain mukaisia vastauksia kirjoitella!

        Voisiko joku trolleista kerto minkälainen se nautinnon tunne on
        kun kirjoittaa ärsyttämistarkoituksessa.


    • 1234567ppp

      Se on niin ettei niin pientä perikuntaa ole olemassa ettei sais riitaa aikaiseksi

    • EiKaikkienKanssa

      Joku tuolla sanoi, että miksi te pöljät ette tee testamenttia.
      Se tersamentin teko ja lasten saattaminen eriarvoiseen asemaan todella pöljää on. Näin vanhemmat saattavat riidan lastensa välille heidän loppuikäkseen.
      Olen ajatellut siten, että jos kuolinpesässä on tavaraa jota monikin haluaa, niin järjestäkää huutokauppa siellä asunnossa ja silloin se joka maksaa enemmän saa tavaran ja raha jaetaan tasapuolisesti. Muu myytävästä saatava rahakin jaetaan tasapuolisesti.
      Usein ns. tunnearvo kohdistuu tavaroihin joilla on rahallista arvoa. Kuka haluaisi kuolleen vanhoja kalsareita tai paitaa.
      Kyllähän se miniäkin luonnollisesti saa sanoa mielipiteensä. Todellisuudessa, jos veljesi kuolee ja perikunta on jakamaton perii miniä veljesi osan.
      Parempi toimia kaikessa oikein, kuin väärin. Totta on, että on loukkaavaa kun joutuu vääryyden kohteeksi.

      • mekkk

        Fiksut vanhemmat tekee testaemntin siten että kaikki lapset saavat samaan verran ja senkin tekee valmiiksi paperille testamentin muodossa niin ei tule sisarusten välille riitoja kun jaon on tehnyt vanhemmat etukäteen.


      • riitajokatapauksessa
        mekkk kirjoitti:

        Fiksut vanhemmat tekee testaemntin siten että kaikki lapset saavat samaan verran ja senkin tekee valmiiksi paperille testamentin muodossa niin ei tule sisarusten välille riitoja kun jaon on tehnyt vanhemmat etukäteen.

        Ja mitähän tuo sitten auttaisi?


      • Ehjä
        riitajokatapauksessa kirjoitti:

        Ja mitähän tuo sitten auttaisi?

        Anoppi tekee vävylle ja appi tekee miniälle testamentin,rintaperilliset
        voinee hakea lakiosuuttaan heiltä.Näin meillä!


    • Äitini_elää_vielä

      Meidän suvussa melkein samalla lailla vaikka molemmat hanhemmat ovat vielä elossa . Veli pojan fiini vaimo on vuosia sitten varannut ne tavarat jotka he "saavat" perintönä itselleen .

    • olipa vielä veli-ja siskopuolija!

      alepppo.

    • älytönperimä

      Muistattekos ettei ruotsissa oo eikä mee ollenkaa perintöveroo vaikka siellä saa asuntolainaa 120vuodeksi? Eikä siel mitää kaaria siihen tarvita..
      Köyhä tasa valta on ihan eri asuinaluetta ku rikas kuninkaskunta missä kaivoksetkin kannattaa valtiolle.
      Kuinkahan monta maatilaa suomes onkaa pohjanotterattu joita yks sisaruksista on ylläpitäny vailla palkkaa saamatta kohtuullista osuutta perinnöstä vanhuksia hoitaen ennen perintöriita sisaruksien haaskalle saapumista suuripalkkaisesta kaupungista tekemättä mitää kunnon rehellisä töitä siellä kotona tai missään?

      • Kaaria_on

        Jos tarkoitat tuolla "Eikä siel mitää kaaria siihen tarvita.." perintökaarta niin suomen perintökaari on aikoinaan kopioitu ruotsin vastaavasta laista.
        Vero ja laki on 2 eri asiaa.
        Joitain pieniä eroja on suomen ja ruotsin perintölaissa.


    • tekisinselväksi

      Ei ulkopuoliselta kuten veljen vaimolla ole sitten mitään arpaa eikä osaa koko asiaan. Tekisin sen kyllä selväksi.

    • Miniä1981alkaen

      Hänellä ei todellakaan ole mitään erityisoikeutta vaatia kuitteja 20 v. takaa ja varsinkaan sinä et ole hänelle mitenkään tilivelvollinen säästä tekstiviestit niin voit sanoa ja todistaa nyt tämä kiusanteko saa loppua ... minä itse olen miniä ja anoppini kuoli pari vuotta sitten .... ei edes pienessä mielessän tullut käyttäytyä noin .... RÖYHKEÄ ja itsekäs ihminen

    • Ongelmia_jokapuolella

      Lähestymiskielto pesän ulkopuoliselle taholle!
      Tutkintapyyntö ja suora kielto ihan kuten asia on!
      Kyllä se veli on vaimonsa takana, ihan varmasti!

      Itselläni on samaa kokemusta vaikka vasta toinen vanhemmista on kuollut, mutta vävy jos toinenkin on jo vaimojensa perinnöstä varsin kiinnostuneita ja mitätöinyt jopa minun itseni oikeutta sanoa sanansa, saada tietoa esim. myytävään irtaimistoon ( kuten maatalouskoneita) johon tämä ryhtyi hankkimalla pimeän ostajan ( henkilön joka välittää vanhaa maatalouskalustoa ulkomaille) ja myikin ja ilman kuittia. Vaatimalla selvitystä vain sattumalta tietoon tulleesta jutusta, ja selittämään minulle toimintaansa muuten tekisin tutkimuspyynnön, mies pelästyi ja tuli selvittämään tilannetta ja oli jo perunut kaupan mutta ostaja oli vaatimassa kaupan peruuttamisesta lisää korvausta joka alkuun oli määrätty 500 e ja nousikin 1000 e, tämä ilmoitti ja että MINÄ joka vaadin pimeän kaupan selvitystä, olisin sen peruuntumisen maksaja!?

      Totesin etten sentään niin tyhmä ole ja ettei mulla ole kaupan kanssa mitään muuta tekemistä kuin selvityttää sen oikeutus ja laillisuus näkökohdat, ja että asiaan on ryhdytty minun tietämättä koko sisarussarja mukaan lukien!

      Osto ja siis myynti tapahtuikin laitteen osalta, mutta ja siitä saatu vähäinen summa ohjattiin äitivanhuksen tilille, pankin vaatiessa selvitystä mistä raha on jne., kuitenkaan lvv-veroja ei maksettu jne. Toisiakin välineitä myytiin tämän samaisen toimesta mutta ostaja oli niin fiksu vaati kaikkien pesän osakkaiden valtuutusta myyntiin!
      Sitten tämä samainen on vaimoaan painostaen vaatimassa sitä ja tätä ja ennen muuta maatilasta kun on kysymys sen myyntiä yms.!

      No annoin armon käydä, kun ajattelin siitä koituvien ongelmien aina jokaista sisarusta myöten koituvan enemmän ongelmaksi! Myyjä (vävy) peruutti sitten kaupan purun ja tilanne tasaantui sen osalta. Mutta luottamus on mennyttä ja myös suhteet sen kautta.
      Mutta tämän toiminnan kautta annoin varoituksen että jatkossa ei moiseen ryhdytä vaikka himo on monelta muulta osalta olemassa perikunnan irtaimistoon kaikkeen mitä on, ja sieltä katoaa hiljakseen yhtä ja toista ...mitkä muka "on luvattuja" mutta mikään lupaus ei päde omaisuuteen kajoamiseen varsikin jos ei ole ns. lahjakirjaa tehty ja siitä tarvittavia merkintöjä suoritettu!

      Tätä yhtä episodia jälkeenpäin esiintuodessani sisarukset (naisia) heittäytyy ikään kuin tietämättömäksi ja täysin uunoina todeten; ... "ajattelin kyllä ja meinasin ja olisi pitänyt ..ilmoittaa ja kertoa".... Mutta kukaan ei siihen vaivautunut!

      Siis niin aivotonta ja toisten ikään kuin "osaavampien" armoille ja valtaan heittäytyminen taitaa olla varsin usein näissä jutuissa esillä? Olin itse jo hyvissä ajoin painottanut kaikessa perikuntaa ja yhteistä omaisuutta koskevassa jokaisen tulee tietää ja päättää yhdessä! Meillä se ei onnistunut näiltä osin, mutta kun suurin osa eli koko perintö kiinteä ja irtain ja sen jakaminen / myynti yms. on vielä edessä ja nyt jo tuntuu hemmetin hankalaa näiden ahneiden jos ei petojen kanssa!


      Toiset vävyt parikin, ovat appensa kuoleman jälkeen vaatimassa taloon tekemästään työstä korvausta!
      Totesin etten minä yhtenä pesän (vielä toisen omistajan eläessä jne.) osakkaana ole mikään maksumies, ja vuosien jos kymmenien takaisesta työstä on vaikeaa vaatia mitään korvauksia, jos sitä vaatimusta ei ole esitetty edes henkilölle itselleen eläessäänkään!
      Suuremmaksi syyksi näkisin näissäkin ihmisen ahneuden ja sen että jokainen ahne kokee heillä on etuoikeus valita parhaat päältä ja toimia itse haluamallaan tavalla!

    • Lainkirjain_kertoo_kyllä

      Kuolinpesän hoitajalle
      http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0ahUKEwjWuPXn9KvLAhVJDJoKHaB-DFEQFghHMAc&url=http://oikeusministerio.fi/material/attachments/om/ministeriojahallinnonala/oikeusapujaedunvalvonta/2012/6FEbasWMx/Holhoustoimen_kehittamistyoryhman_kannanotot_12112012.odt&usg=AFQjCNGB7PaOabWJmzwwVrleGhNedg2gUQ

      ¨§§§¨
      Jos tuo Osuuspankin linkki ei avaudu on tässä Finassivalvonnan (valtion omaa) linkissä hyvää tietoa kuolinpesän asioiden hoidosta ja siihen liittyvistä seikoista!
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Asiointi/Kuolinpesa/Pages/Default.aspx
      2016
      Kuolinpesän asioiden hoitaminen

      Henkilön kuoltua hänen oikeutensa ja velvollisuutensa siirtyvät kuolinpesälle. Kuolinpesän asioista päättävät pesän osakkaat yhdessä.

      Kuolinpesän osakkaita ovat yleensä
      lakimääräiset perilliset eli lapset tai heidän jälkeläisensä
      leski, jos puolisoilla oli avio-oikeus toistensa omaisuuteen (leski on osakkaana siihen asti, kunnes puolisoiden välillä on toimitettu omaisuuden ositus)
      yleistestamentin saaja eli henkilö, jolle vainaja on testamentannut koko omaisuutensa tai osuuden siitä.

      Kuolinpesän osakkaiden oikeudet

      Kuolinpesän pankkiasioinnissa suojataan niin vainajan kuin pesän osakkaidenkin etuja. Kuolinpesän osakas on oikeutettu yksinään, ilman muilta osakkailta saatua valtakirjaa:
      saamaan perunkirjoitusta varten saldotodistukset vainajan varallisuudesta, lainoista ja vastuista kuolinpäivänä,
      saamaan muutenkin tietoja vainajan pankkiasioiden kuolinpäivän tilanteesta ja sen jälkeen,
      jättämään pankille maksettavaksi vainajan tililtä hautajaisiin tai muuten selvästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja taikka vainajalle kuuluneita sähkö-, puhelin- tai yhtiövastikelaskuja, ja
      luetteloimaan vainajan tallelokeron sisällön yhdessä pankin kahden toimihenkilön kanssa. Selvitykseksi riittää tällöin virkatodistus, josta on nähtävissä, että kyseinen henkilö on pesän osakas.

      Kuolinpesän kaikkien osakkaiden suostumus vaaditaan, kun:
      nostetaan käteistä vainajan tililtä,
      tyhjennetään vainajan tallelokero,
      myydään vainajan arvopapereita, tai
      pyydetään tietoja vainajan elinaikaisista pankkiasioista.

      Osakkaat voivat valtuuttaa yhden osakkaista tai jonkun muun edustamaan kuolinpesää. Vaihtoehto kuolinpesän osakkaiden yhteishallinnolle on tuomioistuimen määräämän pesänselvittäjän hallinto. Perittävä voi testamentissaan määrätä testamentin toimeenpanijan, jolla on lähes sama toimivalta kuin pesänselvittäjällä, jollei testamentista muuta ilmene.

      Muista seuraavat seikat
      Henkilön tileihinsä antamat käyttöoikeudet ja muut valtuutukset lakkaavat kuolinhetkellä.
      Sovi osakkaiden kesken kuolinpesän asioiden hoidosta, kuten tilinkäyttöoikeudesta.
      Kuolinpesä vastaa myös vainajan veloista.
      Hanki tarvittaessa ammattitaitoista apua asioiden hoitoon.
      ----
      Muualla verkossa
      Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn opas:
      Pankki- ja vakuutusasiat kuolinpesässä


      9.7.2015


      ---------------
      http://www.kaleva.fi/juttutupa/oma-elama/sukulaisten-riidat/2871509

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/10742269/jakamattoman-pesan-osakkaiden-ristiriidat

      • kaalimato.net

        osuuspankki on paska pankki Kunnon lakimies tutkiin keissiä


    • kaalimato.net

      OSTA SILLE AKALLE KAALIMATO KAUPPAAN LAHJAKORTTI MUSTALLE ISOLLE MULKULLE lähetä se kirjeessä nimettömästi sille

      • hyväohjeko

        Ja saat putkaa linnaa vankeutta loukkaamisesta


    • petettykahesti

      En jaksa lukea kaikkia. Tällaista on arkielämä. Tallaisia sattuu liki joka sukuun. Useinkin sivulliset ovat ne mitkä eniten siinä häsläävät. Te sisarukset olette perillisiä. Näistä perintöasioista teidä'n pitää puhua kahdestaan. Veljes vaimolle nä'mä kuuluu yhtä vähä'n kuin esim. minulle. Hä'n on näyttänyt jo oman tyhmyytensä ja ahneudensa, joten on parempi ettet hänen kuullen puhu mitään perintöasioista.
      Et tarvitse pankista näitä kuitteja kalastaa. Perunkirjoitus on sinun ja veljesi pyydettävä. Siinä' oltava asunnon paperit, pankkikirjat ja vast. Se on hyvä pitää vainajan asunnossa. Siellä olette läsnä vain te kolme. Älä suostu veljes vaimon läsnäoloon. Jos suostut niin sillä ehdolla että sinulla on myös paikalla ns. oikeusavustaja.
      Olen joutunut olemaan useamman kerran mukana tällä'isissa tilaisuuksissa, joten tietän miten ikäviä nämä on. Ihminen ei saada olla eläessään minkään arvoinen, mutta arvo nouseekin vasta kuollessa.
      Jos tarvitset näissä' oikeudellista apua, niin saat paikkakuntasi oikeusavustajalta . Tämä' on lakisääteinen palvelu kaikille. On noin puolta halvempaa kuin tuomarin palvelut.

    • Surullista

      Raha ja perinnönjako viimeistään saa sukulaisten välit tulehtumaan. Syynä ahneus.

      • hyvyydenpalkka

        Totta. Kerroin jossain oman suvun tapauksesta, jossa koko vanhempieni omaisuus meni miniän myötävaikutuksella vuosien aikana yhdelle veljelle ja hänen perheelleen. Samantapainen kuin aloittajan, sillä erotuksella, et meidän tapauksessa vanhemmat asuivat syytingillä ja kaikista oli selvä kirjat.
        Äiti kuoli viimeiseksi kukaan muista sisaruksista ei päässyt katsomaan äidin jälkeensä jättämiä, toki mitään todella arvokasta ei ollut, mutta varmaan muistoja, kuvia , kirjeitä ym... selvisi, että veli vaimonsa myötävaikutuksella oli käyttänyt kaikki rahat, pitkälti toista sataa tuhatta euroa. Syytinkisopimuksessa oli, että kaikki ylöspito kuuluu maatilaa vastaan, aina lääkkeitä myöten( kaikki oli yksilöity sopimuksessa ) , saivat maatilan meiltä ilmaiseksi, kun katsoimme, että vanhemmat haluavat jäädä tilalle ja saavat elinikäisen hoivan. Emme saaneet mitään sisarosuuksia tilasta, koska luovuimme niistä em syistä.
        Lakimiehet kannustivat, että kanne yksityisesti oikeuteen, ei jaksettu sellaiseen lähteä. Välit ovat poikki pysyvästi. Pariskunta ei ole osannut edes hävetä, vaikka ovat toimineet suunnitelmallisesti ja tieten tahtoen ja rahastivat vanhusten tilit.


      • taasminiäsyyllinen
        hyvyydenpalkka kirjoitti:

        Totta. Kerroin jossain oman suvun tapauksesta, jossa koko vanhempieni omaisuus meni miniän myötävaikutuksella vuosien aikana yhdelle veljelle ja hänen perheelleen. Samantapainen kuin aloittajan, sillä erotuksella, et meidän tapauksessa vanhemmat asuivat syytingillä ja kaikista oli selvä kirjat.
        Äiti kuoli viimeiseksi kukaan muista sisaruksista ei päässyt katsomaan äidin jälkeensä jättämiä, toki mitään todella arvokasta ei ollut, mutta varmaan muistoja, kuvia , kirjeitä ym... selvisi, että veli vaimonsa myötävaikutuksella oli käyttänyt kaikki rahat, pitkälti toista sataa tuhatta euroa. Syytinkisopimuksessa oli, että kaikki ylöspito kuuluu maatilaa vastaan, aina lääkkeitä myöten( kaikki oli yksilöity sopimuksessa ) , saivat maatilan meiltä ilmaiseksi, kun katsoimme, että vanhemmat haluavat jäädä tilalle ja saavat elinikäisen hoivan. Emme saaneet mitään sisarosuuksia tilasta, koska luovuimme niistä em syistä.
        Lakimiehet kannustivat, että kanne yksityisesti oikeuteen, ei jaksettu sellaiseen lähteä. Välit ovat poikki pysyvästi. Pariskunta ei ole osannut edes hävetä, vaikka ovat toimineet suunnitelmallisesti ja tieten tahtoen ja rahastivat vanhusten tilit.

        Jos aikanaan suostuit tällaiseen syytinkisopimukseen, turha sitä on jälkeen päin narista.


      • hyvyydenpalkka
        taasminiäsyyllinen kirjoitti:

        Jos aikanaan suostuit tällaiseen syytinkisopimukseen, turha sitä on jälkeen päin narista.

        Et ilmeisesti ymmärrä, mitä syytinki sopimus tarkoittaa?
        Se tarkoittaa elinikäistä elatusta , täyttä elatusta loppuelämän ajaksi ja vanhempien ei tarvitse käyttää omia varoja/rahoja lainkaan.
        Elinikäinen syytinki oli veljen ja vaimonsa mielestä jälkikäteen vain muotoseikka paperilla, eikä sillä ollut mitään merkitystä käytännössä. Veli ( koko perhe) vaimoineen rahasti kaikki rahavarat vanhemmilta, viis veisaten syytinkisopimuksesta ja me annoimme tilan juuri siksi, että vanhemmat saavat kodin ja täyden ylöspidon sitä vastaan.
        En nurise syytinkisopimuksesta lainkaan, vaan siitä, ettei veli ( joka on nyhverö ja eukkonsa täysi käskyläinen) noudattanut sitä ollenkaan.


    • RaabGraaf

      Riitely ei kannata, sai sitten rahaa tai ei.

    • uyuhjjjjjv

      miniälle perinnön jako ei kuulu yhtään.
      Sinä voit riitauttaa jutun!
      Ja veljesi vaimo häviää sen varmasti..

      Ei muuta kuin rohkeasti yhteyttä siihen lakimieheen, joka on tehny sen perinnönjaon, tai testamentin..

      • heittomerkki

        No jos vielä ei ole edes perukirjoitusta pidetty, niin ei kai kukaan lakimies ole ehtinyt perinnönjakoa suorittamaan? Ja onko testamentti löytynyt, mielenkiintoista kuulla mitä se sisältää


      • srtyws
        heittomerkki kirjoitti:

        No jos vielä ei ole edes perukirjoitusta pidetty, niin ei kai kukaan lakimies ole ehtinyt perinnönjakoa suorittamaan? Ja onko testamentti löytynyt, mielenkiintoista kuulla mitä se sisältää

        Jos sitä perinnönjakoa ei ole tehty?
        Kuolinpesään kajoaminen on kokonaan koskematon siihen asti, kun se on tehty.

        Kuolinpesästä ei saa "kahvikuppiakaan" kadota, ennenkuin jako on tehty!

        Pankissa oleva vainajan pankkitilikin pitää olla täysin koskematon: Koska perunkirjoittajat ottaa kaikki nekin selville, paljonko on ollu talletuksia.

        Myös perunkirjottajat ottaa selville.
        Onko vainajalla aviottomia lapsia muualla?
        Jotka kuuluu myös näihin perunkirjoituksien piiriin..


    • Telaketjufeminismiä

      Lyö jauhot suuhun sille naikkoselle sanomalla että juridisesti tämä perintöasia kuluu vain sinulle ja veljellesi. Miniä on täydellisesti paitsiossa ja on rahanahneudessaan sekoillut pahasti sekaantuessaan asioihin, jotka eivät hänelle kuulu.

    • grtutyjyiyyu

      Onko äidilläsi testamentti? Lukeeko siinä, että veljesi vaimo perii jotakin? Jos ei, hänellä ei lain edessä ole lainkaan sanavaltaa saati päätösvaltaa perinnön suhteen. Ilman testamenttia perijöitä ovat suoraan alenevassa polvessa olevat jälkeläiset (tässä tapauksessa sinä ja veljesi), eivät heidän puolisonsa jne. Heidän kesken kuolinpesä jaetaan tasan, sinun tapauksessasi 1/2 ja 1/2.

      Ei myöskään ole kuoleman jälkeisen perinnön jaon kannalta oleellista onko vainaja antanut jollekulle ennakkoperintöä. Vainajan ollessa elossa hän saa omaisuudellaan tehdä mitä haluaa, ja antaa sitä kenelle haluaa. Vaikka siis olisitkin saanut ennakkoperintöä äidiltäsi, se on merkityksetöntä. Perunkirjoitukseen sisältyy ainoastaan kuolinpäivästä eteen päin kuolinpesään kuuluva omaisuus ja varallisuus. Siihen ei listata edellisen päivän varallisuutta, eikä todellakaan 20 vuotta sitten saatua palkkaa, lomabonusta tai mitä lie. Perunkirjassa listattu omaisuus on kaikki mikä periytyy ja on perintöveronalaista.

      Veljesi vaimolla ei myöskään ole mitään syytä olla mukana asunnon myynnissä sillä hänen omaisuuttaan/perintöään ei olla myymässä. En tiedä, miten olette suunnitelleet tekevänne perunkirjoituksen, mutta kyseisessä hankalassa tilanteessa suosittelen käyttämään asianajajaa. Silloin veljesi vaimon on vaikeampi tehdä laittomia vaatimuksia. Suosittelen myös, että yrität saada itsesi kuolinpesänhoitajan asemaan, sillä kuulostaa siltä, ettei veljeesi ehkä voi luottaa kun hänellä on melko kiivas vaimokin.

      • haukutkoväärääpuuta

        Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin kirjoittaa tänne.
        Verohallinnon sivuilta kopioitu: Perukirjaan merkittävä mahdollinen ennakkoperintö ja sellainen lahja, jonka perillinen on saanut perinnönjättäjältä kolmen viimeisen vuoden kuluessa ennen tämän kuolemaa (lahjan saantiajankohta, arvo ja laatu)
        Myöskään verottajan ohjeiden mukaan ihmiset eivät saa tehdä omaisulleen mitä haluavat! Paitsi tietysti maksamalla veroja


      • haukutkoväärääpuuta1

        Ennakkoperintö on ennakkoon sovittu ja tietoon saatettu ennenaikainen perintö, josta on tehty asiakirja sen olemassa olon todistamiseksi, tällöin sen voi myös merkitä perukirjaan. Ennakkoperintö ei ole satunnainen rahasumma, jonka joku on saanut jokin aika sitten. Muuten ennakkoperintöä olisi mikä tahansa esimerkiksi merkkipäivän kunniaksi saatu rahasumma, jos se onnettomasti osuu juuri kolmen vuoden sisään. Perukirjaan ei voi merkitä mitään, mistä ei ole asiakirjaa todistamassa kyseisen omaisuuden tai vaikka velan olemassa oloa.


    • ryvettynyt

      Yleisiähän riitelyt ovat kuolinpesäasioissa. Yksi tapa on myös se, että kasvatat nahkaasi ja annat miniän meuhkata rauhassa. Mikäli et velipojan kanssa pysty asioita hoitamaan eikä veljesi ole antanut valtakirjaa vaimolleen, haet käräjäoikeudesta pesänjakajaa. Se maksaa oikeasti todella paljon, mutta antaa mielenrauhan. Tulisi nuo ennakkoperintöasiatkin asianmukaisesti selvitettyä, mutta edelleenkin; maksaa todella paljon.

      Älä ota pahasti tuota nahankasvattamiskohtaa; mikäli olisin tiennyt sen minkä neljän vuoden aikana opin, olisin itse hakenut pesänselvittäjää ja -hoitajaa heti leski-isäni kuoltua. Nahkaa en itse kyennyt kasvattamaan, ja henkinen painolasti ja stressi/ahdistus riitelyssä ja loanheitossa kuolinpesän osakkaiden kanssa vei todella voimat. Lisäksi varsinainen surutyö ei pysty alkamaan, koska riitely, loanheitto ja näistä johtuva hitutus vie energian ja jaksamisen...

      Ihan lopuksi vielä pirtein huomio; jos meno on jo tuollaista, se tuskin tulee helpottamaan varsinaisen omaisuuden realisoimisessa ja jakamisessa...vaikka ehkä näin luulisi.

    • Otaneuvostakiinni

      Ompas hankala miniä äidilläsi. Miniällä EI ole minkäänlaista oikeutta vaatia sinulta vuosien takaisia kuitteja, eikä ole veljellesikään. Jos sinun äitisi ei ollut tehnyt testamenttia ja perunkirjoitus on tehty, niin kuin kirjoitit, on heidän turha ruveta vaatimaan mitään. Jos eivät suostu sopimusjakoon, otat pesänjakajan ja se sitten maksaa, kuten aiemmin on täällä mainittu ja saat mielenrauhan, eikä tarvitse tyhmien ihmisten kanssa vääntää kättä!

    • antti.rokka

      On erittäin hyvä että kysyt tätä visaista vastausta meiltä täällä suomi24:ssä sen sijaan, että menisit asiaa hoitamaan asianajajalle.
      Kuule, sä et saa mitään siitä äetees pesästä!
      Se on nyt vaan niin, kun se toinen menee ja hoitaa jutun ammattilaisten kanssa.
      Itseasiassa joudut maksamaan kaikki takaisin tuolta 20 vee ajalta ja saat verottajan kimppuusi!
      Sinulla ei ole mitään mahdollisuutta pelastautua...vai onko?

    • MariiaSalome

      I found vuokrasopimus.
      ;
      Teidän äiti on nyt Taivaassa, Jumala huolehtii

    • Mariiasalome

      minun äidiltä ja isoäidiltä ei jäänyt mitään kun he kuolivat .

    • kaksveljee

      Veljesi vaimo haluaa sen perinnön ja pelkää että sen mies jää ilman. Sillä eiole mitään oikeutta vaatia mitään kuitteja vuosien takaa. Pistä se akka ruotuun ja heitä seinään vaikka. Minun ja veljeni äiti kuoli ja tiedän nää asiat ja perintöä on tulossa n 250000. Kuolin ilmoituskaan ei maksanut kun 200 euroa. hautajaiset maksoi 4000, velkaa ei ollut eikä lainoja eikä omistusasuntoa, vain hieman huonekaluja ja sijoitustilillä oli 250000 ja käyttötilillä 6000. Saatiin kaikki laskut maksettuukin hyvin eikä ongelmaa. Se veljesi vaimolla ei ole mitään oikeutta edes perunkirjoituseen tulla. Äidin perii veljet eli rintaperilliset ensin, jos äitis oli naimisissa niin leski perii jotain myös mutta jos äitis oli sinkku niin veljet perii kuten me peritään äitimme koko omaisuus

    • kaksveljee

      Kannattaa oikeusaputoimistoon tehdä toimeksianto ja tehdä perukirjoitus ja selvittää asiat, niin me tehtiin ja homma meni kaikin puolin hyvin. yksityiset asianajajat vaan kusettaa ja hommaa maksaaa paljon enemmän

    • Häirikköulospalstalta

      Täällä palstalla näköjään joku vajakki kirjoittelee MariiaSalome nimellä. Jos nuo viestit eivät lopu, anna ylläpidolle ilmi kirjoitukset ja saa poliisi selvittää, kuka häiriköi. IP tunnus on poliisin helppo selvittää.

    • Perttimunapirtti

      Hyppäsin tänne otsikon perusteella. En lukenut yhtään edellistä viestiä.

      Mikä on ongelma?

      Perinnön jako!!

      Hyvä ohje mitä toteutun!!

      Tiesin että todellisuudessa "ohjaamiseen" ei ollut mahdollisuutta kuin krääsän suhteen mitä en oikeasti halunnut.

      Mitä teen? En vastaa perintöön liittyviin kirjeisiin yhteenkään, en mitään.


      Näissä en voida äänestää minua vastaan kun en ole paikalla. Jos olisin paikalla, niin olisin heikoilla.

      Usein paras tapa toimia uhkaavista tilanteissa on olla tekemättä mitään.

      • OlkaaYhdessäAktiiviset

        Passiivisuus on negatiivinen suhtautumistapa ja haittaa pahasti perinnönjakoa. Jos on yksi riitapukari ja muut passiivisia, riitapukari vie kaiken. Jos on yksi riitapukari, yksi asiallinen ja loput nössöjä, lakimies vie kaiken. Jos ei olisi yhtäkään riitapukaria, vaan kaikki olisivat passiivisia, ei sekään perinnönjakoa edistäisi. Ei tule joku Äiti jostain ja hoida juttua lasten puolesta. Se on surullinen hetki elämässä, että menettää viimeisenkin vanhempansa, mutta se on hetki, joka sattuu meille useimmille. Siihen on opittava tai siihen on sorruttava, kukin kykynsä mukaan. Meillä vei lakimies rahat, riitapukari valokuvat ja muun tunnearvokkaan.


    • Riutuileestopperhär

      Lopeta riitely. Omalta puolestasi vain sinä voit sen tehdä.
      Olkoon se nyt tässä!!

      Huomaatko, ei se tämän monimutkaisempaa ole!!!

    • Ehkääiti

      On olemassa maailmassa miehia joku työskentele mattona tohvelin alla.Se ei ole mies, se on sanaton jotain.Ehkä se rakasti omaa äitiä, ehkä ei.Ehkä se syntynyt häntä ehkä ei.Ehkä hänen vaimonsa on hänen äiti ehkä ei.

    • Niskalaukausvaihalaus

      Minä kirjoiti juuri samantyyppisestä asiasta äsken veljestäni! Ei voi tietää mitä tuommoisten ihmisten päässä liikkuu!? Sen tiedän että todennäköisesti elävät yli varojen ja siksi ovat kiinnostuneet muiden omaisuudesta!!

    • Selvääsanaa

      Äitisi miniä taitaa kaikista eniten haluta äitisi rahoja. Veljesi nössö, kun antaa vaimonsa urkkia äitisi tilejä ja asioita. Pistä sille veljesi vaimolle jauhot suuhun ja käske painua v******n , sille ei kuulu mikään äitisi asia. Sano se myös veljellesi, ettet halua hänen vaimoansa mihinkään neuvotteluihin mukaan. Jo on peekele, jos ei usko selvää sanaa sulta!

    • Miniäulos

      Älä vaan missään nimessä ota sitä veljesi vaimoa MIHINKÄÄN, et jakotilaisuuten, et äitisi asunnon tyhjentämiseen. Ja tee se hälle selväksi!

    • 208800

      Kaikista paras, jos saatte veljesi kanssa kahdestaan kaikki sovittua, ilman pesänjakajaa, se kun tulee tosi kalliiksi. Ilman häiriötekijää ( veljesi vaimoa) voitte saada asiat onnistumaan.

      • dfgffghhgffdg

        Nykyinen puolisoni olisi luultavasti tuonut tyhmien riitapukarienkin mieliin järkeä selkeällä ajattelullaan, suoralla puheellaan ja mukavalla olemuksellaan. Valitettavasti perinnönjako saatettiin loppuun juuri ennen kuin tapasin hänet. Kohtalon ivaa. Olen kuitenkin nykyään onnellisempi kuin se yksi mielenvikainen, joka teki kaikkensa viedäkseen sisarustensa muistot (kuvat, kirjeet, päiväkirjat ym rahallisesti arvottoman mutta tunnesisältöisen). Elämä hymyilee. Kaunainen ryökäle viruu kaikkien surjimänä vuokrakämpillään räpläämässä vanhoja valokuvia.

        Jos perinnönjako olisi nyt, en ehkä itse menisi sinne ilkeiden ihmisten kynsiin, vaan kirjoittaisin puolisolleni valtakirjan. Hän hoitaisi asiat puolestani paremmin kuin itse osasin. Aloittajan velikin saattaa haluta jättää asioiden hoidon, sinun kanssasi riitelyn, vaimolleen. Siihen hänellä totta vie on oikeus.


    • Samanlaistakokenutmyös

      Mitä olen ketjua lukiessa ymmärtänyt, ei aloittaja ole mitään riidellyt, vaan on loukkaantunut ja ärsyyntynyt siitä, että vainajan miniä on vaatii sellaista, mitä hänelle ei kuulu kertakaikkiaan. minkälainen on ahne miniä, siinähän se irvikuva esittäytyy, perintöhaukkana. Itse en katsoisi kyseistä naista edes samassa huoneessa, vaan vaatisin naista poistumaan teidän perintöä koskevassa asiassa. Jollei muuten lakkaa sekaantumasta, niin pyytäkää seuraavaksi virkavalta paikalle poistamaan hänet!

    • Empatiaako

      Hyvä viestiketjun alullepanija
      Kertoisitko, mikä tilanteenne on nyt?? Luin juuri viestiketjun ja mietityttää kovasti, minkälainen suhteenne on ja miten asiat on saatu kuntoon??

    • superkuu

      En ole lainoppinut, mutta mun mielestä veljesi vaimolla ei ole mitään oikeutta määräillä. Sinun veljesi ja sinä olette kuolinpesän osakkaita ei veljesi vaimo. Toivottavasti veljesi ei ala tanssia vaimonsa pillin mukaan. Tällaisia ihmisiä on, valitettavasti.

    • Tuo sinun veljesi vaimo vaikuttaa olevan oikea haaskalintu ja jos päättelin oikein kirjoituksestasi, veljesi valitettavasti on lammas. Hänen pitäisi nyt pistää vaimonsa kuriin.

    • Anonyymi

      Piruja nuo veljien vaimot. Haukkana ovat rahaa odottamassa. Meillä samantapainen sotku että yhdet syyttää mitä toiset saanu. Itse kävin eniten äidillä ja autoin !

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe