Yhteenmuuton jälkeiset vaikeudet

puzzled80

Muutin mieheni kanssa yhteen jokin aika sitten. Sen jälkeen elämä onkin ollut vaikeaa. Tuntuu että mitään ei uskalla ostaa eikä tehdä enää kun miehellä on sanottavaa joka ostokseen/asiaan. Jos haluan ostaa esim. astioita niin niistäkin pitää ensin kysyä mielipide mieheltä että saako tällaisia ostaa. Jos menen ostamaan ominpäin niin jälkeenpäin saan kuulla että ei ole ollut hyvä ostos vaan astioiden ostosta olisi pitänyt neuvotella hänen kanssaan etukäteen. En nyt sitten oikein uskalla ostaa mitään mikä minua itseä miellyttäisi kun pitää joka asiaan kysyä toisen mielipide ja yleensä hän ei pidä mistään mistä minä pidän. Olen kyllä aiemminkin asunut miehen kanssa yhdessä mutta hän ei koskaan puuttunut tällaisiin pikkuseikkoihin, tottakai isommista hankinnoista aina päätettiin yhdessä. Pitääkö minun nyt elää loppuelämä siten että ostamme vain häntä miellyttäviä asioita?

24

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuevoiii

      helppo vastaus, ostat mistä itse pidät, sama mitä ukko sanoo. Jos on isompi ostos kotiinne vaikk sohva niin sitten kannattaa molempien olla mukana koska vaikuttaa molempien oloon. ei sitä kaikkeen toiseen lupaa tarvita,kunhan et tuhlaa vaikka vuokra tai laskurahoja johkin humpuukin silloin ukolla sanomista. Muuten saat käyttää omat rahasi miten haluat.

    • kärpästä-sarvista

      Tuskinpa on kyse mistään loppuelämän kestävästä "diktatuurista" sentään. :) Taustalla saattaa olla vaikka millaisia syitä, jotka sitten vain ilmenevät tuollaisena yhtäkkisenä tyhjänpäivisyyksienkin "kontrolloimisena".
      Ei luulisi olevan täysin mahdotonta keskustella asiasta, aikuisia kun jo olette. Sen kun ilmaiset ihmetyksesi ja tyytymättömyytesi ja vaadit asiaan syventymistä.
      Siinä ei ole mitään väärää, että joskus kyseenalaistaa kumppanin käytöksen. Sellainenkin kuuluu parisuhteeseen.

      • sitäsaaminkä

        Itselläni, lähes 50 nainen, oli yli 2 vuotta tuommoinen "kaikkeenpuuttuva" kontrolloija mieskaveri.
        Pahimpia tilanteita? Olin itselleni, omaan kotiini, jossa mies ei asunut, menossa ostamaan omilla varoillani uutta patjaa huonokuntoisen tilalle. Mies purjehti edelläni ja käyttäytyi kaikin tavoin, kuin olisi ollut se asiakas, joka oli ostoksilla. Kassaneiti oli hiukan hämmentynyt, kun selvisi että patja tuleekin "sen asiakkaan mukana olleelle naiselle, ja hän maksaakin sen itse". Mies oli käsi ojossa ottamassa kuittia, en antanut hänen saada sitä käsiinsä.
        Ja muutamia muita yhtä ikäviä tilanteita. Jätin sen vannabe-tyttöystäväni-edunvalvoja, tyypin- tai minkä ikinä, jokuhan kontrollijuttu tuo oli.

        Minulla kesti muutaman kk toipua siitä suhteesta. Nyt alkanut kiinnostaa taas entiset harrastukseni- aikani ei mene, miehen takia, ja hänen hommiensa kaverina... Pitikin minun kuvitella, että se oli rakkautta.
        Mustasukkainenkin oli katteettomasti. Ja jonkinverran pyrki puuttumaan työasioihini. Siihen miten ehdin töihin- jäi kotiini usein kun läksin. Saattoi monesti pölähtää ennalta sopimatta oveni taakse ennen rankempaa ja aikaisempaa töihinlähtöäni, ym.
        Noh, siinähän nyt miettii, mikä meni vikaan.


    • MiehetOnJustTommosia

      Tuttu juttu ja siinä yksi syy miksi oma suhteeni ei toiminut. Itselläni kun on vahva oma tahto ja toisen miehinen ego ei sitä kestänyt. Kaikesta käytiin vääntöä ja siitä huolimatta ostin ja laitoin kotia just niinkun halusin. Mies ei halunnut osallistua millään tavalla, mutta kaiken kyllä haukkui tai arvosteli. Muuton hetkellä olisi ostanut kaiken hankkimani :D noh, eipä tartte moista enää murehtia.

    • naisennäkökulma

      Parisuhde on kahden suhde ja mun mielestä molemmilla on oikeus ilmaista mielipiteensä esim. siitä, miten koti sisustetaan. Onko niin, että naiset katsovat oikeudekseen ihan yksin päättää, mitä ja millaista hankitaan kotiin? Ja mies jos sanoo, ettei tykkää jostain ja hukkaan menee rahat niin siitä suututaan. Miksi? Eikö kodin pitäisi olla paikka jossa molemmat viihtyy?
      Ap; jos mies ostaisi jotain mistä et sinä tykkää, miten toimisit? "Miehetonjusttommosia" on tehnyt miten itse haluaa vaikka mies on ilmaissut olevansa eri mieltä. Olisiko ollut suuri nöyryytys ihan oikeasti kuunnella miestä ja tehdä kompromisseja? Tuo on just tyypillistä naista, laitoin kotia just niikun halusin. ..

      • MiehetOnJustTommosia

        Niin no, tyhjässä kodissako sitä sitten istutaan? Ja taisin mainita, että ei myöskään halunnut osallistua tai tulla kertomaan mielipidettä. Mitenköhän itse olisit siinä tilanteessa toiminut?


      • MiehetOnJustTommosia

        Mainitsin myös, että eron hetkellä olisi tavarat ostanut.. että kuka yritti hallita ketä :D


    • kotini-on-linnani

      Jos elettäis miehen tavalla, koti olis sisustettu seuraavalla tavalla:
      -vanha tunkkainen sohva miehen poikamiesajoilta. Se on ihan hyvä ja melkein ehjä. Ei kai sitä nyt roskiin pistetä käyttökelpoista tavaraa!
      -60" taulutelevisio, kotiteatteri, parintonnin PC (miehelle. Sinähän et nyt kummoista tarvi, kyllä sen facebookin halvemmastakin näkee.)
      -Jääkaappi on oltava tilava. Ja kunnon mikro. Mitä sen hellan niin väliä, onhan siinä toinen levy vielä toimiva. Kyllä sä sillä kokkaat sen mitä tarttee!
      -kunnon sänky makuuhuoneessa ( se vanha tahrainen vaahtokumipatja, siihenhän tulee lakana päälle eikä ne tahrat ketään tapa!)
      Kodinomaisuutta lisää tyhjät pizzalaatikot lattioilla. Jaloissa pyörivät pölyiset kaljapullot. Tupakantumpit kukkaruukussa.(Mitään yrttejä tartte.) Likaiset alushousut eteisen lattialla, samoin haisevat eripariset sukat siellä täällä.
      Epämääräistä vaatelumppua nurkissa pölyyntymässä, vedetään sieltä ne paskaset farkut jalkaan kun ulos lähdetään. (Kumma kun aina tarttis olla pesemässä. Joku pakkomielle sulla.)
      Haisevat roskapussit ulko-ovella odottamassa ulosvientiä. (Ei kerkiä niitä alkaa juoksuttaa. Ei ne tuossa mitään pyydä)
      Ja kun menet ja ostat uudet kengät, saat kuulla vastalauseita kun tommosiin menit tuhlaamaan, onhan sulla ne ihan hyvät talvisaappaat! (Kun eletään toukokuuta.)
      Mitään verhoja tai mattoja tartte. Helpompi siivotakin! (Huom! ajattelee sinun parastasi! Eihän mies siivoa.) Ja näin voisi jatkaa loputtoman listan.
      No herrajee, mies sisustaa!

      • sisustajamies

        Kummallinen miesmaku sulla :D


      • entykkääsisustaa
        sisustajamies kirjoitti:

        Kummallinen miesmaku sulla :D

        Todella kummallinen. Mutta käsi sydämelle palstan naiset: kuinka moni meistä ottaa huomioon myös miehen toiveet yhteistä kotia sisustettaessa? Kuinka moni kysyy esim. tykkääkö mies jostain kukkatapetista seinällä ennenkuin sen siihen laitattaa? Saako mies esittää edes toiveita minkälaisen haluaisi kodin olevan niin että molemmat siellä viihtyy? Eikö tärkeämpää olisi, että koti on siisti ja tavarat paikoillaan ja että molemmilla on siellä hyvä olla kuin että sisustaa aina viimeisimmän trendin mukaan?


      • trallallei
        entykkääsisustaa kirjoitti:

        Todella kummallinen. Mutta käsi sydämelle palstan naiset: kuinka moni meistä ottaa huomioon myös miehen toiveet yhteistä kotia sisustettaessa? Kuinka moni kysyy esim. tykkääkö mies jostain kukkatapetista seinällä ennenkuin sen siihen laitattaa? Saako mies esittää edes toiveita minkälaisen haluaisi kodin olevan niin että molemmat siellä viihtyy? Eikö tärkeämpää olisi, että koti on siisti ja tavarat paikoillaan ja että molemmilla on siellä hyvä olla kuin että sisustaa aina viimeisimmän trendin mukaan?

        minä ainakin otin huomioon miehen toiveet vaikka minä sohvaa lukuunottamatta olen maksanut lähes kaikki huonekaluostokset sisustusostokset. Sohvan mies valitsi, osa huonekaluista ollaan saatu ilmaiseksi tai ostettu käytettyinä kun olimme molemmat opiskelijoita. sisustus on melko neutraalia, itse halusin esim. bambu verhot, mutta mies ei niitä kelpuuttanut joten ostin sensijaan tummanvihreät verhot joihin mies on ollut myös tyytyväinen.


      • Traumako

        Kuulostaa niin tutulta. Kun mies on poissa asunto on siisti.


    • No eipä siinä ole paljoa taas mietitty ennen kuin on yhteen muutettu.

      Paras vaihtoehto olisi, että teillä olisi omat tilit, joilla olevaa rahaa saatte käyttää miten huvittaa.

      Sitten yksi yhteinen tili, jolta maksetaan ruuat, sähkö, vesi jne.

      Jos kotiin sitten hankitaan vaikkapa hylly tai pöytäliina ja toinen ei halua maksaa sitä kokonaan, pitää sitten asiasta neuvotella.

      • Tiukkistäti

        Villi arvaus, että aloittaja on kyllä aivan omilla rahoillaan ne astiat ostanut.. Ja mies arvostelee silti niitä ostoksia. Jos oikein arvaan tuon "miestyypin" jolle kaikki sisustus/kodintavarat ovat sitä ns.humpuukia ja pahvilautasilla pärjää. Mutta annas olla kun kyse on elektroniikasta, siihen voi pistää sitten omat ja yhteiset varatkin.
        Kerran olen nuorena mokomaan tyyppiin haksahtanut ja sen jälkeen osannut varoa. :)
        Mielummin vähän feminiinisempi mies jolla on silmää asioille ja ymmärtää miksi se esim. Iittalan kippo maksaa huntin ja se on kannattava ostos myös uudelleenmyyntiä ajatellen, vaikka tiukan taloustilanteen kohdatessa.

        Tietysti jos AP on shoppaillut miehen varoilla ja mies niistä alkaa sanomaan, niin ymmärrän sitten. Onhan niitäkin naisia mutta harvemmassa. Usein naiset hoitaa ne kodinjutut omasta lompakostaa, minun "piireissäni" ainakin.
        Kyllähän niistä yhteisen kodin jutuista on hyvä puhua mutta voihan kumpikin ostaa mieluisia ja niitä sitten vaihdellen käyttää. Usein fiksumpaa olisi tehdä kompromissi ja löytää kumpaakin miellyttävät jutut. Silti molemmilla oltava oikeus myös niihin omiin hömpötyksiin..


      • Tiukkistäti kirjoitti:

        Villi arvaus, että aloittaja on kyllä aivan omilla rahoillaan ne astiat ostanut.. Ja mies arvostelee silti niitä ostoksia. Jos oikein arvaan tuon "miestyypin" jolle kaikki sisustus/kodintavarat ovat sitä ns.humpuukia ja pahvilautasilla pärjää. Mutta annas olla kun kyse on elektroniikasta, siihen voi pistää sitten omat ja yhteiset varatkin.
        Kerran olen nuorena mokomaan tyyppiin haksahtanut ja sen jälkeen osannut varoa. :)
        Mielummin vähän feminiinisempi mies jolla on silmää asioille ja ymmärtää miksi se esim. Iittalan kippo maksaa huntin ja se on kannattava ostos myös uudelleenmyyntiä ajatellen, vaikka tiukan taloustilanteen kohdatessa.

        Tietysti jos AP on shoppaillut miehen varoilla ja mies niistä alkaa sanomaan, niin ymmärrän sitten. Onhan niitäkin naisia mutta harvemmassa. Usein naiset hoitaa ne kodinjutut omasta lompakostaa, minun "piireissäni" ainakin.
        Kyllähän niistä yhteisen kodin jutuista on hyvä puhua mutta voihan kumpikin ostaa mieluisia ja niitä sitten vaihdellen käyttää. Usein fiksumpaa olisi tehdä kompromissi ja löytää kumpaakin miellyttävät jutut. Silti molemmilla oltava oikeus myös niihin omiin hömpötyksiin..

        Jos nainen tosiaan omilla rahoillaan ostaa tavaraa, on moinen jurputus syytä jättää omaan arvoonsa.

        Toisaalta itselläni on mielestäni tyylikäs koti, jonka haluan pitää melko minimalistisena. En kyllä hyväksyisi, että sinne joku ostaisi maljakkoa tai mattoa neuvottelematta hankinnasta minun kanssa.

        Monilla tuntemillani naisilla on tapana yrittää täyttää tyhjät seinä ja vaakapinnat jollain.


      • BEM kirjoitti:

        Jos nainen tosiaan omilla rahoillaan ostaa tavaraa, on moinen jurputus syytä jättää omaan arvoonsa.

        Toisaalta itselläni on mielestäni tyylikäs koti, jonka haluan pitää melko minimalistisena. En kyllä hyväksyisi, että sinne joku ostaisi maljakkoa tai mattoa neuvottelematta hankinnasta minun kanssa.

        Monilla tuntemillani naisilla on tapana yrittää täyttää tyhjät seinä ja vaakapinnat jollain.

        http://1.bp.blogspot.com/-ZWGhIOPYiis/TuEqjeAEzFI/AAAAAAAANkU/Zq0kmDLQr_A/s1600/IMG_4359.jpg

        Katsoo esim tuota pöytää. Täynnä kippoa ja kuppia. Tarjotin vie paljon hyvää työskentelytilaa, ja mitä tekee tuollainen taulu työpöydällä.


      • Tiukkistäti

        Köh.. Ymmärrän pointin, kuva oli kuin omasta keittiöstä.
        Mutta huomaatkos sen tarjottimen kippoineen voi siirtää kätevästi pois tieltä tarvittaessa. ;)
        Taulu ei ole makuuni, mulla on koiran kuva kehyksissä vastaavalla paikalla :P Ne tuo sitä viihtyvyyttä, kodikkuutta jos on tilpehöörin perään kuten usein tavisnaiset ovat. Poikkeuksiakin toki on, ne jotka vihaavat kippoja ja pölyjen pyyhkimistä.


      • kaksiyksiyksinkin
        BEM kirjoitti:

        http://1.bp.blogspot.com/-ZWGhIOPYiis/TuEqjeAEzFI/AAAAAAAANkU/Zq0kmDLQr_A/s1600/IMG_4359.jpg

        Katsoo esim tuota pöytää. Täynnä kippoa ja kuppia. Tarjotin vie paljon hyvää työskentelytilaa, ja mitä tekee tuollainen taulu työpöydällä.

        ? Tyypillistä nykyaikaa, talossa varsin maalämpö, ihan oikeita puulämmitteisiäkin juttuja.
        Tuo ei ole roinan mekkaa nähnytkään. Steriili, siisti. Asukas/asukkaat ehkä parempipalkkaisia, ja pitkää päivää tekeviä.
        Hinkutan työkseni monenlaista, tuontyyppistäkin mosaikkilaattapintaa kuin eittiön tason seinässä- ihan nätti.
        Jokainen tyylillään. Missä usea, usea on keskenään keskustellut, tai kiertelee kaupat yhdessä- mitä kummempaa sen pitäisi olla.
        Muinoinen aviomieheni pyysi minua valitsemaan kylpyhuoneen laatat. "Kun sinulla on tuota silmää". Pieni kylppäri kylpikin vaaleammassa turkoosissa ja tuntui valoisan merelliseltä. Ahdistus kylppärireissuista katosi. Monta muuta asiaa en saanut valita, kun meillä mies määräsi oikeastikin kaapin paikan, pöydän, kaiken paikat.
        Siihen aikaan elettiin millä voitiin, eikä unelmoitu rojusta- mutta ostimme omekylppärisen talon, kylppäriremonttiin sitten hitunen lisälainaa.


    • 40v-sinkkumies

      Jätä miehes ja hommaa uusi vaikka minut. Minä en ole tuollainen nipottaja enkä valita parista lautasesta jos ostat. Mistä te löydätte noin huonoja miehiä jotka ei anna elää normaalisti?

      Sulla tulee olemaan vaikeeta kun et varmaan saa ostaa uusia sukkiakaan ilman miehes lupaa.

    • puzzled80

      Ihan olen omilla rahoilla ostanut niitä tavaroita yhteiseen kotiimme. Olen nainen ja haluan että kodissa on jotakin naisellista ja kivaa katseltavaa, en viihdy askeettisessa kodissa. Mies on säilönyt lähinnä sekailaisia paperikasoja hyllyihin ja pöytätasoille. Jos eläisimme miehen mukaan niin aika vähän saisi mitään silmäniloa asunnossamme olla.

      • 40v-sinkkumies

        Sun ilot elämässä on vähissä sen miehesi kanssa.


    • Erehdyin katsomaan taannoin jotain "Kaunein koti"-ohjelmaa. Siinä oli parikin pinkkiä naisten sisustamaa pastelliunelmaa ja minua hirvitti. Molemmilla toki oli silti tyytyväisen näköinen mies kainalossa, joten ehkä se oli puolisoillekin sitten ok.

      Minä protestoisin kyllä vahvasti, jos koko koti muutettaisiin niin naiselliseksi. Parasta on kompromissit - siis että kotona on sisustuksessa ja tavaroissa jotain naisen, jotain miehen ja enimmäkseen yhteisen maun mukaista.

    • L1nda3

      Kyllä meilläkin astioita valitaan yhdessä tai ainakin näytän ennen ostamista että mitä pitää tällaisista sohvatyynyistä tai asioista sekä muista näkyvistä jutuista.

    • mekkk

      Sanoppa seuraavan kerran miehelle että kun omalla rahalla ostan niin pitäisi turpansa kiinni niin helpottaa. Miehenä ostin monen vuoden harkinnan jälkeen uudemman prätkän niin ei naiseni mitään sanonut kun itse maksan sen kulut ja olen houkutellut kyyntiikin mutta naisen iei uskalla tulla. Ehdotellut että ostetaan hänellekkin kunnon varusteet niin on turvallisempaa ajella. Kun ostelee omilla rahoillaan juttuja niin toisella ei ole oikeutta puuttua siihen mitenkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe