3 vuotta. Liian suuri ikäero?

TeenQueen-91

Onko teistä parin ikäero liian suuri, jos tyttö on 16-v. ja poika 19-v.? Musta on. Itselläni on vuotta vanhempi poikaystävä ja henkisesti ollaan samalla tasolla hänen kanssaan. Mutta.. jos tyttö on vasta 16 ja poikaystävä on häntä 3 vuotta vanhempi, tilanne on jo aivan eri.19-vuotias on aikuinen, 16-vuotias murkku. kuudentoista ja yhdeksäntoista ikävuoden välillä kun kuitenkin kehittyy niin paljon henkisesti ja fyysisesti, että kannattaisi tuon ikäisen tytön odottaa vielä edes pari vuuotta, jolloin hänen mielensäkään ei enää olisi niin vaihtelevainen. Tuossa iässä kun rakkaudeksi luullut tunteet ovat kuitenkin vielä monesti vain pelkkää ihastumista. Ja ihastuksen kohteet useasti vaihtuvat hyvinkin lyhyin väliajoin..
Entä tuo poika sitten? Miten hän voi olla "rakastunut" lapseen? Onko hän jotenkin henkisesti kehittymätön, vai onko hänellä vaikeuksia saada ikäistään seuraa?
Ja entä kun poikaystävä haluaa ottaa alkoholia ja ehkä lähteä kapakkaan? Jääkö tyttöystävä kadulle pillittämään ja juomaan muumilimua??
Vai estääkö pikku tyttöystävä sitten kokonaaan baari-illat, ja pakottaa odottamaan vielä pari vuotta, kunnes hänkin on täysi-ikäinen??

78

12905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • man-85-

      Itse täytän kohta 20, enkä voisi kuvitellakaan seurustelevani kolme vuotta nuoremman tytön kanssa. He ovat kuitenkin aika paljon lapsellisempia vielä. Mutta moni ikäiseni kaverini seurustelee 16-vuotiaan kanssa, eikä siinä mielestäni ole mitään väärää. He eivät todellakaan koe ikäeroa liian suureksi. Itse pidän kyllä ikäisistäni tytöistä.

    • murmeli

      Mun mielestä ikäerolla ei ole mitään väliä,jos pari on henkisesti samalla tasolla.Naiset usein ovat myös kypsempiä jo tuossa iässä.
      Tuskin 16v nuori vielä edes hakee mitään kovin vakavaa parisuhdetta,mutta kaikki on erilaisia.ei voi yleistää.

      Eikä sitä tarvitse jatkuvasti yhdessä nyhjätä.Jos jompikumpi(tässä tapauksessa mies)haluaa lähteä kavereiden kanssa baariin,niin ei kai siinä mitään pahaa ole.

      Oma mieheni on minua yhdeksän vuotta vanhempi(ite oon 21)eikä meillä ikäero näy mitenkään parisuhteessa.

    • Kyl mä tiiän!

      ALKAA NOI SUNKI JUTTUS MENNÄ LIIAN PITKÄLLE TeenQueen-91.

      Must ikäero ei oo paha asia, mieti ite jos ihastuisit/rakastuisit 3v nuorempaa/vanhempaa poikaa!

      Ja paljos sun ikä olikaa? 10 vai 11v
      noi sun jutut on tosi lapsellisii jos toiset rakastaa toisiaa ni anna rakastaa ja unoha mustasukkasuutes, ei millää pahal mut ei tost voi muuta käsittää ku noin toista haukut.

      • TeenQueen-91

        laskepa tuosta syntymävuodestani ikäni... hmmm väärin.. ei se olekaan 10-11v!!!
        ja en todellakaan ole mustasukkainen. tuo nyt vaan sattuu olemaan mielipiteeni. ja kyllä tuo ikäero tuossa iässä on paljon. ja jos 19-v.mies rakastaa murkkutyttöä on hän jotenkin .. hmmmm... miten sen nyt nätisti sanoisi... Jälkeenjäänyt,...
        ja onhan täällä typerimmistäkin asioista kiistelty!!!!!


      • ahah
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        laskepa tuosta syntymävuodestani ikäni... hmmm väärin.. ei se olekaan 10-11v!!!
        ja en todellakaan ole mustasukkainen. tuo nyt vaan sattuu olemaan mielipiteeni. ja kyllä tuo ikäero tuossa iässä on paljon. ja jos 19-v.mies rakastaa murkkutyttöä on hän jotenkin .. hmmmm... miten sen nyt nätisti sanoisi... Jälkeenjäänyt,...
        ja onhan täällä typerimmistäkin asioista kiistelty!!!!!

        kuule, 19 vuotias on viel itekin aika murkku!!!
        yleensä sen ikäset asuu viel kotona ja opiskelee...


      • TeenQueen-91
        ahah kirjoitti:

        kuule, 19 vuotias on viel itekin aika murkku!!!
        yleensä sen ikäset asuu viel kotona ja opiskelee...

        No mulla kun sopivasti sattuu olemaan serkut 16- ja 19- v. Ja kyllä tämä nuorempi asuu vielä kotonaan ja on selvästi vielä murkkuiässä, ja poikaystävä vaihtuu koko ajan. Kun taas tämä 19-vuotias asuu avovaimonsa kanssa, ja ovat kihloissa. Eikä heitä erota pelkästään luonne, vaan juuri tuo kolmen vuoden ikäero! Tuossa iässä se on mielestäni paljon. piste.
        Mut ei kai kukaan mun juttuja tosissaan otakaan kun oon "vasta" 13-vuotias...


      • ghgfhj
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        laskepa tuosta syntymävuodestani ikäni... hmmm väärin.. ei se olekaan 10-11v!!!
        ja en todellakaan ole mustasukkainen. tuo nyt vaan sattuu olemaan mielipiteeni. ja kyllä tuo ikäero tuossa iässä on paljon. ja jos 19-v.mies rakastaa murkkutyttöä on hän jotenkin .. hmmmm... miten sen nyt nätisti sanoisi... Jälkeenjäänyt,...
        ja onhan täällä typerimmistäkin asioista kiistelty!!!!!

        Tiiäkkö sie ite taidat olla vähän jälkeenjääny.Se ei tarkota et ois jälkeenjääny jos pitää nuoremmista tytöistä.Suurin osa tuon ikäisistä tytöistä on henkisesti samalla tasolla kuin 19v mies. Ja aina baariin pääsee ilman papereita 16v jos näyttää tarpeeksi vanhalta ;)


      • Suomi24 - Kansalaist
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        No mulla kun sopivasti sattuu olemaan serkut 16- ja 19- v. Ja kyllä tämä nuorempi asuu vielä kotonaan ja on selvästi vielä murkkuiässä, ja poikaystävä vaihtuu koko ajan. Kun taas tämä 19-vuotias asuu avovaimonsa kanssa, ja ovat kihloissa. Eikä heitä erota pelkästään luonne, vaan juuri tuo kolmen vuoden ikäero! Tuossa iässä se on mielestäni paljon. piste.
        Mut ei kai kukaan mun juttuja tosissaan otakaan kun oon "vasta" 13-vuotias...

        Suomi24 - Kansalaist


    • *lisää naurua*

      Vähän hassua kun 13-vuotias niin kiihkeesti puhuu näistä rakkausasioista. :D Mutta minun mielipiteeni tässä asiassa on, että 16-vuotias tyttö on aika nuori. Siskoni on 16, ja aikamoinen murkku-piru. En seurustelisi niin nuoren kanssa. Olen 20.

      • TeenQueen-91

        Ja mä nauran sulle. Miks en voisi kiihkeästi puhua rakkausasioista? Kyllä mä niistä jotain luulen tietäväni. Vai mikä tämä tunne sitten on, mitä kihlattuani kohtaan tunnen?? Kertokaa vanhemmat kun niin hyvin tunnutte tietävän?
        Hyvinkin voin tietää rakkaudesta enemmän kuin esim. joku 19-vuotias jos hän ei ole koskaan edes seurustellut...


      • Jani
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        Ja mä nauran sulle. Miks en voisi kiihkeästi puhua rakkausasioista? Kyllä mä niistä jotain luulen tietäväni. Vai mikä tämä tunne sitten on, mitä kihlattuani kohtaan tunnen?? Kertokaa vanhemmat kun niin hyvin tunnutte tietävän?
        Hyvinkin voin tietää rakkaudesta enemmän kuin esim. joku 19-vuotias jos hän ei ole koskaan edes seurustellut...

        Mielenkiintoista. Ensin sanot että kuusitoistavuotias ei välttämättä vielä erota rakkautta ihastuksesta

        " Tuossa iässä kun rakkaudeksi luullut tunteet ovat kuitenkin vielä monesti vain pelkkää ihastumista. Ja ihastuksen kohteet useasti vaihtuvat hyvinkin lyhyin väliajoin.."

        Ja nyt edellisessä viestissäsi kerrot olevasi itse kihloissa. Kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta, tiesithän varmaan sen? Jos itse olet nimimerkistäsi päätellen 13-vuotias, oletko varma että olet itse rakastunut, etkä vain ihastunut?


      • gfdsgyh
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        Ja mä nauran sulle. Miks en voisi kiihkeästi puhua rakkausasioista? Kyllä mä niistä jotain luulen tietäväni. Vai mikä tämä tunne sitten on, mitä kihlattuani kohtaan tunnen?? Kertokaa vanhemmat kun niin hyvin tunnutte tietävän?
        Hyvinkin voin tietää rakkaudesta enemmän kuin esim. joku 19-vuotias jos hän ei ole koskaan edes seurustellut...

        Voi sääli! Tajuut sä ettei 13v:nä voi mennä kihloihin!! Pitää käydä eka rippikoulu joka käydään 8.luokan ja 9.luokan välisenä kesänä!! ja sä oot vast 7.luokalla!!!!!


      • Jani
        gfdsgyh kirjoitti:

        Voi sääli! Tajuut sä ettei 13v:nä voi mennä kihloihin!! Pitää käydä eka rippikoulu joka käydään 8.luokan ja 9.luokan välisenä kesänä!! ja sä oot vast 7.luokalla!!!!!

        Kyllä kihloihin voi mennä vaikkei rippikoulua olisi käynyt. Rippikoulu on käytävä jos haluaa kirkkohäät, mutta kihlautuminen ei ole mikään juridinen toimenpide, vaan ihan kahdenkeskinen sopimus, ja siihen ei tarvita rippikoulun käyntiä. Kyllähän avioliitosta toki voi sopia vaikkei vielä oltaisi iän puolesta siihen oikeutettuja, eri asia vain kuinka varma tuon ikäisenä voi vielä olla siitä että kumppani on juuri se oikea. Jos ei ole varma, ei ole järkeä mennä kihloihinkaan. Mutta jos on, ei mikään laki sitä estä. Kihlaus on vain ja ainoastaan kahden ihmisen välinen toisilleen antama lupaus avioliittoon menemisestä. Mutta ei ainakaan nykyisen lain mukaan mikään oikeustoimi, joka vaatisi tietyn iän tai muuta vastaavaa.


    • 16vuotias

      mun mielestä ei ole yhtään paha ikäero.
      koska eiks ole laissa et 16 vuotias voi naida täysi ikäsen kanssa eli sillon ne lain säätäjät on ainaski kattonut et se on hyvä ikä olla pari vuotta vanhemman kanssa :D
      eikä 16 vuotias oo mikää ihan pentu enää...
      mulla on ystävii jotka on vähän vanhemmankin kun 19 vuotiaan kanssa ja ne on 16 vuotiaita.
      ja kyl mun mielestä ainaskin 16 vuotias voi rakastua. koska tunnen myös yhen joka on ollu 15vuotiaasta saman ihmisen kanssa monia vuosia...

    • akka 22v

      Ärsyttää, kun pikku*piip*:t jahtaa täysikäisiä miehiä. Viikonloppuisin kadulla kävellään minihameisä ja odotetaan et joku täysi-ikäinen, yleensä 18-24-vuotias mies ottas kyytiin. Tiiättekö pennut, mitä ne haluaa? Juuri SITÄ!! Ja sitäkö te sitten annatte, ja kehutte koulussa, kun saitte taas täysi-ikäistä miestä ja muut kuuntelee kateellisina.. Huhhuh! Pysykää vaan ikäistenne seurassa.

      • Midnight

        Heh, osuit naulan kantaan. Tuollanen meininki on sairasta, varsinki miesten puolelta kun sekaantuvat alaikäiseen! Vastuutonta! Jammu-setiä kiihottaa kun pissikset kadulla vipeltää..
        Niin, ja sitten itketään, ku "poikkis" (18-30wee) jättää..

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen liittyen: ei minusta ole liikaa ikäeroa. Riippuu täysin henkilöstä, ja siitä, että haluaako saada suhteen toimimaan.
        Tiedänpä erään suhteen, jossa ikäeroa on jotain 10 vuotta, ja jossa tyttö on alaikäinen, että repikää siitä! Kyllähän tuollanen ikäero järkytti aikanaan, mutta nykyään ne asuvat yhdessä, ja ovat seurustelleet jo miltei pari vuotta!
        Ja tiedän erään toisen "suhteen" jossa ikäeroa oli jotain 12-15 vuotta. Tyttö oli alle 15!! Yläasteikäinen kuiteskin! Mutta tuollanen on sairasta!! *painuu oksentamaan* Hyi saatana! Ja nyt jotkut menettivät yöunensa...


    • HonkyTonkWoman

      Niin 16- kuin 19-vuotiaskin on vielä nuori. 19-vuotias ei ole vielä aikuinen vaikka täysi-ikäinen olisikin. Tai no, aikuisuuskin on niin vaikea määritellä ja osa 19-vuotiaista ja nuoremmistakin voi olla jo aikuisia, mutta se ei mitenkään liity täysi-ikäisyyteen. Minusta 3 vuotta ei ole liian suuri ikäero. Oikeastaan mikään ei ole liian suuri ikäero, jos pari tulee hyvin toimeen yhdessä ilman ongelmia. Itse ainakin ajattelen jotenkin perinteisesti siinä mielessä, että kyllä olisi kiva jos poika olisi tyttöä vähän vanhempi. Ja kolme vuotta ei välttämättä tunnu missään. Joidenkin kohdalla ero saattaa olla liian suuri, mutta se ei johdu iästä, vaan muista seikoista.

      Ja sinähän olet 13-14-vuotias? Mitä sinä tiedät 16- tai 19-vuotiaan sielunelämästä? Ymmärrän kyllä, että sinun iässäsi 3 vuotta voi vielä tuntua hieman suurelta ikäerolta, mutta kyllä se siitä tasoittuu. 16-vuotiaskin on jo myöhäismurrosiässä. Osa käyttäytyy kuin 13-vuotiaat, mutta osa on jo ihan fiksuja ja järkeviä. Eli en sanoisi, että siinä tapauksessa 19-vuotias olisi rakastunut lapseen, sillä molemmat ovat nuoria. Sitä vaan ihmettelen, että mitä alkoholi muka vaikuttaa rakkauteen? Ei voi olla niin tärkeä asia kapakoissa käyminen. Kyllä rakkaus ajaa alkoholin edelle, jos asiat ovat kunnossa.

      • TeenQueen-91

        Ja mitäs sä yleensäkään rakkaudesta puhut kun et siitä mitään tiedäkään? Ethän sä ole edes koskaan seurustellut?! Näin olet itsekin kertonut..


      • tze
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        Ja mitäs sä yleensäkään rakkaudesta puhut kun et siitä mitään tiedäkään? Ethän sä ole edes koskaan seurustellut?! Näin olet itsekin kertonut..

        13 vuotiaan seurustelu on vähän semmosta höpöhöpö seurustelua että ollaan olevinaan niiiiin aikuisia kun oikein seurustellankin niin kuin aikuiset tekevät...


      • HonkyTonkWoman
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        Ja mitäs sä yleensäkään rakkaudesta puhut kun et siitä mitään tiedäkään? Ethän sä ole edes koskaan seurustellut?! Näin olet itsekin kertonut..

        Olet oikeassa, en ole koskaan seurustellut. Pitääkö minua siitä ruveta ruoskimaan? Se, etten ole koskaan seurustellut, ei tarkoita, etten tietäisi tästä asiasta mitään. Terveen järjen käyttäminen on kuitenkin sallittua eikä kaikkea tarvitse välttämättä oppia kantapään kautta. Ja sinähän et määrää, mitä minä täällä puhun tai puhumatta jätän. Jos tarkoituksenasi ei ole muuta kuin vittuilla henkilökohtaisesti, niin voisit kyllä pitää sen suusi supussa. Mieluummin olen 16-vuotiaana seurustelematta kuin 13-vuotiaana kihloissa. (Nyt taisi mennä jo vähän ali.)


      • sdsa
        HonkyTonkWoman kirjoitti:

        Olet oikeassa, en ole koskaan seurustellut. Pitääkö minua siitä ruveta ruoskimaan? Se, etten ole koskaan seurustellut, ei tarkoita, etten tietäisi tästä asiasta mitään. Terveen järjen käyttäminen on kuitenkin sallittua eikä kaikkea tarvitse välttämättä oppia kantapään kautta. Ja sinähän et määrää, mitä minä täällä puhun tai puhumatta jätän. Jos tarkoituksenasi ei ole muuta kuin vittuilla henkilökohtaisesti, niin voisit kyllä pitää sen suusi supussa. Mieluummin olen 16-vuotiaana seurustelematta kuin 13-vuotiaana kihloissa. (Nyt taisi mennä jo vähän ali.)

        Se että on seurustellut, ei tarkoita sitä että tietää rakkaudesta ja elämästä kaiken. Esim. jotkut pissikset seurustelevat suunnilleen 29 kertaa vuodessa...


      • teenqueen-91
        sdsa kirjoitti:

        Se että on seurustellut, ei tarkoita sitä että tietää rakkaudesta ja elämästä kaiken. Esim. jotkut pissikset seurustelevat suunnilleen 29 kertaa vuodessa...

        no ehkä, mutta voiko sellainen ihminen joka ei ole kertaakaan seurustellut, muka tietää mitään rakkaudesta?


      • jkjk
        teenqueen-91 kirjoitti:

        no ehkä, mutta voiko sellainen ihminen joka ei ole kertaakaan seurustellut, muka tietää mitään rakkaudesta?

        No tietenkin voi.


      • teenqueen-91 kirjoitti:

        no ehkä, mutta voiko sellainen ihminen joka ei ole kertaakaan seurustellut, muka tietää mitään rakkaudesta?

        Eli ensin: 3 vuoden ikäero ei ole liian suuri, 16 ja 19 vuotias voivat hyvinkin olla samalla henkisellä tasolla. Elämänkokemus vaikuttaa enemmän. Itse oli 16 vuotiaana aikamoinen muksu, mutta kasvoin todella nopeasti muutamassa kuukaudessa kun muutin pois kotoa samana vuonna. Eli kypsyys muuttui nopeasti, se mistä vuoteni alkoi ei ollut samaa mihin päättyi.

        Ja kyllä, kertaakaan seurustellut voi tietää paljon rakkaudesta. Oma kaveripiirini kysyi minulta aina teini-iässä neuvoja (joskus vieläkin), vaikken itse ollut seurustellut kertaakaan. Usein neuvoni heidän mukaansa toimivat.

        Itsestäni: Seurustelin 18 vuotiaasta alkaen 3,5 vuotta itseäni 11 vuotta vanhemman miehen kanssa. Ikäero ei suhdettamme kaatanut, vaan muut asiat meni metsähallituksen puolelle. Eli ikä todellakin on vain numeroita, vaikka jossakin iässä vaikuttaakin enemmän kuin toisessa. =)

        Peace and love! =)


    • taas tätä

      Jaaha, taitaa taas "teinikuningatar" olla meghanin kimpussa..
      Jätä se jo rauhaan! 16 ja 19 vuoden välillä ei ole kyllä suurta eroa, se kylläkin riippuu ihan ihmisestä. Lopettakaa jo hyvät ihmiset yleistäminen!
      Ja teenqueen, älä kokoajan valita, elä ja anna elää!

      • TeenQueen-91

        tiedätkö mitä? Musta kun tuntuu että Meghan on koko ajan mun kimpussa!! Lue vaikka aikaisempia kommentteja häneltä minulle!! No hän puolustautuu sillä, että ne ovat vain HÄNEN MIELIPITEITÄÄN (eikä niistä tarvitse suuttua).
        No nämäkin ovat vain MINUN MIELIPITEITÄNI (eikä näistä tarvitse suuttua)!


      • teenQueen-91

        Ei tainnu äsköinen viestin lähetys onnistua eli yritetään uusiks:
        tiedätkö mitä? Musta kun tuntuu että Meghan on koko ajan mun kimpussa!! Lue vaikka aikaisempia kommentteja häneltä minulle!! No hän puolustautuu sillä, että ne ovat vain HÄNEN MIELIPITEITÄÄN (eikä niistä tarvitse suuttua).
        No nämäkin ovat vain MINUN MIELIPITEITÄNI (eikä näistä tarvitse suuttua)!


      • ----
        teenQueen-91 kirjoitti:

        Ei tainnu äsköinen viestin lähetys onnistua eli yritetään uusiks:
        tiedätkö mitä? Musta kun tuntuu että Meghan on koko ajan mun kimpussa!! Lue vaikka aikaisempia kommentteja häneltä minulle!! No hän puolustautuu sillä, että ne ovat vain HÄNEN MIELIPITEITÄÄN (eikä niistä tarvitse suuttua).
        No nämäkin ovat vain MINUN MIELIPITEITÄNI (eikä näistä tarvitse suuttua)!

        sinä olet 13 vuotias ja meghan on 16 vuotias. miten 13 vuotias voi tietää mikä on 16 vuotiaalle oikein ja mikä ei kun ei itse ole vielä ollut 16 vuotias ainakaan tässä elämässä. mutta 16 vuotias on melko todennäköisesti joskus ollut 13 vuotias ja tietää mitä on olla 13 vuotias.


    • ,.-

      Entä onko siinä jotain omituista ku 13 vuotias olevinaan jo niin aikuinen ja kaikkitietävä kun KOLMETOISTAVUOTAANA jo on seurustelevinaan täysillä ja tunkee nokkansa muiden asioihin? ja tuo että onko 3 vuoden ikäero liian suuri riippuu aivan täysin ihmisistä ja kuinka kypsiä he ovat; jos pikkasenki oisit miettiny asiaa ni yllätys yllätys ne oikeat aikuiset (!!!) ovat yllättävän usein monta vuotta nuorempien/vanhempien kanssa...

      ja miten kolmetoista vuotias voi tietää miten kuusitoista vuotias kehittyy tai ei kehity koska itse ei ole kuusitoista, vaan vasta kolmetoista, joten ei ole elänyt vielä kyseistä vaihetta läpi...?

      ja mitä tuo muumilimu ja kyseisen miehen baari-illat tai niiden poissaolo kuuluvat sinulle? luulisi että ne ihmiset osaavat aivan itse ajatella että meneekö mies baariin vai eikö mene. ja luultavasti sinulle 13 vuotiaana tulee yllätyksenä että harvat 16 vuotiaat enää ovat joka ilta sitä muumilimua juomassa vaan he voivat joskus jopa juoda jotain muuta vaikka se ei olisikaan lakien sallimaa...

      • TeenQueen-91

        "KOLMETOISTAVUOTAANA jo on seurustelevinaan täysillä ja tunkee nokkansa muiden asioihin?"
        No minkäs mä sille voin että rakastuin näinkin nuorena, 13-vuotiaana ja nyt seurustelen?? Ja aivan vakavissaan seurustelen!! Ja tuo että työnnän nokkani muiden asioihin.. heh.. Kyllä se on meghan joka työntää nokkansa muiden asioihin!
        No ehkä mä en voi tietää miten kuusitoistavuotias ajattelee ja kehittyy, mut kolmen vuoden ikäero tuntuu SUURELTA tuossa iässä. Vai mitä sanoisite jos minä seurustelisin 16-vuotiaan kanssa?? Ajatelkaa nyt seiskaluokkalainen ja lukion ensimmäisellä oleva?!


      • ,.-
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        "KOLMETOISTAVUOTAANA jo on seurustelevinaan täysillä ja tunkee nokkansa muiden asioihin?"
        No minkäs mä sille voin että rakastuin näinkin nuorena, 13-vuotiaana ja nyt seurustelen?? Ja aivan vakavissaan seurustelen!! Ja tuo että työnnän nokkani muiden asioihin.. heh.. Kyllä se on meghan joka työntää nokkansa muiden asioihin!
        No ehkä mä en voi tietää miten kuusitoistavuotias ajattelee ja kehittyy, mut kolmen vuoden ikäero tuntuu SUURELTA tuossa iässä. Vai mitä sanoisite jos minä seurustelisin 16-vuotiaan kanssa?? Ajatelkaa nyt seiskaluokkalainen ja lukion ensimmäisellä oleva?!

        en luultavasti sanois yhtään mitään jos seurustelisit lukiolaisen kanssa koska asiahan ei minulle kuuluisi. hiljaa itsekseni toki ihmettelisin että onkohan sinun päässäsi kaikki kohdallaan. mutta en välttämättä ihmettelisi enää niin paljoa jos 16 vuotiaana seurustelisit 19 vuotiaan kanssa. riippuu aina ihimisestä itsestään että onko ikäero liian suuri vai sopiva... joskus on, joskus ei ole.


      • minä_vaan_
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        "KOLMETOISTAVUOTAANA jo on seurustelevinaan täysillä ja tunkee nokkansa muiden asioihin?"
        No minkäs mä sille voin että rakastuin näinkin nuorena, 13-vuotiaana ja nyt seurustelen?? Ja aivan vakavissaan seurustelen!! Ja tuo että työnnän nokkani muiden asioihin.. heh.. Kyllä se on meghan joka työntää nokkansa muiden asioihin!
        No ehkä mä en voi tietää miten kuusitoistavuotias ajattelee ja kehittyy, mut kolmen vuoden ikäero tuntuu SUURELTA tuossa iässä. Vai mitä sanoisite jos minä seurustelisin 16-vuotiaan kanssa?? Ajatelkaa nyt seiskaluokkalainen ja lukion ensimmäisellä oleva?!

        Mä nyt vähä korjailen tuota sun tekstiä.
        "kolmen vuoden ikäero tuntuu SUURELTA tuossa iässä." se tuntuu suurelta SINUN iässäsi. Et sä voi tietää, mimmoselta se tuntuu 16-vuoden iässä. Mun mielestä tuo 3 vuotta ei ole suuri ikäero 16-vuotiaalle. Ite oon 15 ja seurustelen 19 vuotiaan ja tiiän kyllä jo, mitä oikea rakkaus on. Eikä tuo 4 vuotta tunnu edes pahalta ikäerolta.


    • idiootti

      mulla ja jätkällä on eroo 9 vuotta eikä haittaa

      • EI MITÄÄN VÄLII

        ei sil ikäerol oo mitää välii. mun isovanhemmil 15v ikäeroo. ku toine meni sotaan nii toine oli vast 3v!


    • Wanha Setä

      Joo on se sitten ihan mieletön ikäero.......

      Kunhan nyt pääset ensin sieltä KOULUSTA ulos niin alat ehkä hitaasti huomata että sillä iällä niin väliä, omat arvot ja mielenkiinnon kohteet ovat se pääasia.

      Tämän sinulle kertoi WANHA SETÄ.

    • Tyttönen

      öö.. siis Mä täytän tänä vuonna 15(-90) ja mun jätkä täyttää tänä vuonna 20(-85) et eij se kyl mun mielestä nyt niin kauheen suuri ikäero oo.. O_o

    • meghan

      Eikö sinulla ole minkäänlaisia käytöstapoja tyttö hyvä?

      Tuostakin tekstistä taas huomaa harvinaisen selvästi, kenelle tuo on suunnattu.

      Kyllä - minun ja poikaystäväni ikäero on 3-vuotta, ja kappas - olemme nimenomaan 16-vuotias ja 19-vuotias. Itse voin sanoa, että olen käynyt jo murrosiän lävitse. Tietenkään en ole vielä loppuun asti kehittynyt fyysisesti, ja henkinen kypsyyshän kehittyy iän kanssa. En ole väittänyt, ettei meidän suhteemme olisi ongelmaton ikäeron vuoksi, sillä ei ole mikään yllätys, että meillä on näkemyseroja asioista.

      Mutta etkö sinä herranjumala osaa olla edes kohtelias? Kasvaisit sinäkin nyt edes vähän ja nättäisit tällaisten topicejen tekemisen jonnein muualle - minun elämäni ei tietääkseni sinulle kuulu.

      • Sabriina

        Minun isäni ja äitini ikä ero on 7 vuotta.Ja heillä menee tosi hyvin!:)


      • meghan
        Sabriina kirjoitti:

        Minun isäni ja äitini ikä ero on 7 vuotta.Ja heillä menee tosi hyvin!:)

        Tuosta Sabriinan kommentista tuli mieleen, että tädilläni ja hänen kihlatullaan on 10 vuoden ikäero - ja vieläpä niinpäin, että mies on tätiäni 10 vuotta nuorempi. Heilläkin menee todella hyvin, vasta on syntynyt pieni tyttö (jonka kummi minusta sitten tuli) ja muutenkin tulevat toistensa kanssa enemmän kuin hyvin toimeen - eikä heitä eiköero haittaa :) (Tosin tätini on noin 35-vuotias ja tämä mies noin 25-vuotias, en muista heidän tarkkoja ikiään). Hieman eri asia kuitenkin kuin nuoremmalla iällä tuollainen 10v ikäero :)


    • Jilliet

      Tekstistäsi paistaa aivan selvästi läpi se, että sinulla on esikuva, josta olet asiasi repäissyt. Ja kuten moni on tässä foorumissa jo huomannut, sinulla on jonkinasteinen kitka meghania kohtaan. Sanon minäkin nyt, että pidän tätä vihjailuna. Voit tietysti aina väittää, ettei sinulla olisi esikuvaa, tai että olisit vain yhtäkkiä keksinyt tuollaisen jutun kuin minkäkin muun kysymyksen - mutta emmeköhän me kaikki tiedä. ;)

      Tiedoksi sinulle. meghanin (tunnen hänet) ja hänen poikaystävänsä suhde on kypsä, ja heidän suhteessaan on todellista rakkautta mukana (korostan, että tunnen hänet) - heillä on myöskin kunnioitettava yhdessäoltu aika jo takanaan, eikä se ole mihinkään loppumassa. Hänen poikaystävänsä ei niin millään tavalla ole jälkeenjäänyt - miksi ihmeessä olisi? Voisin jopa sanoa, että tuo oli naurettavin väite mitä olen tämän päivän aikana mistään asiasta saanut kuulla! Pojat kehittyvät yleensä muutaman vuoden myöhässä - Jeren kohdalla tämä ei tosin taida enää vaikuttaa, sillä onhan hän jo murrosikänsä suorittanut, tai sanotaanko varovaisemmin, että murrosikänsä loppuaskeleilla. Ja vaikka et suoraan olekaan sanonut, että olisit ottanut meghanin esimerkiksi, ehkä me kaikki (tai ainakin meistä ne, joilla päässä raksuttaa edes hieman) tajuamme sen kuitenkin. Mutta jotta voisit arvostella noinkin rankasti, sinuna miettisin, miten voit tuntematta arvostella ihmisiä. Vai kenties - tunnetko?

      Mutta tiedätkö, jos mietit kolmen vuoden ikäeroa liian suurena, sinulla saattaisi olla ongelma omasta takaa, oletko tullut ajatelleeksi? Nimittäin sinä olet 1991-syntynyt, kun taas poikaystäväsi on vuotta nuorempi. Murrosiässä pojat kehittyvät muutamia vuosia myöhemmin kuin tytöt. Miten sellainen poika edes ymmärtää mistään rakkaudesta? Vaikkakin, enhän minä ole sinun nähnyt missään mainitsevan rakkaudestanne. ;)

      Ihan näin keveänä keskiviikko-päivän vinkkinä sinulle, voisit olla ihan hissun kissun meghanista ja hänen poikaystävästään, kunnes tunnet hänet irl. Tosin veikkaan, että et tule ikinä tuntemaan.

      Niin! Meinasi unohtua... Korostan, että et ole missään vaiheessa minun silmiini nähden sanonut, että olisit puhunut meghanista ja hänen poikaystävästään. Mutta kuten jo yllä olenkin pari kertaa sanonut, niin ehkä yhteyden ymmärtää, jos pikkuisen rutistaa aivosolujaan juoksemaan lujempaa tuolla pururadalla. :)

      Hyvää päivänjatkoa sinulle! :)

      • Jilliet

        Vanhempi, piti sanomani, vanhempi.


      • teenqueen-91

        "Nimittäin sinä olet 1991-syntynyt, kun taas poikaystäväsi on vuotta nuorempi. Murrosiässä pojat kehittyvät muutamia vuosia myöhemmin kuin tytöt. Miten sellainen poika edes ymmärtää mistään rakkaudesta? Vaikkakin, enhän minä ole sinun nähnyt missään mainitsevan rakkaudestanne. ;) "
        ÖHÖM, niin kuin itsekin jo korjasit, kyllä, poikaystäväni on minua vuotta vanhempi, täyttää aivan kohta 15v! Ja sitten tuo rakkautemme.. huh huh miten paljon siitä mainitsinkin tuossa n. pari viikkoa sitten, kun täällä kiihkeästi keskusteltiin mun ja kultini kihlautumisesta. Tein erittäin selväksi kuinka paljon mekin toisiamme rakastamme. Lue vaikka vanhoja viestejä..Äläkä väitä muuta kun et meitä tunne!
        Vaikka olisikin niin, ettei tässä iässä yleensä rakasteta, älä kuitenkaan yleistä. Me rakastamme aivan yhtä aidosti toisiamme, kuten vaikka meghan ja jere! En tykkää kun jatkuvasti jauhetaan, etteivät ikäisemme yksinkertaisesti muka vaan pysty käsittämään mitä rakkaus on... Olen sitten varmaan harvinaisuus.. :(


    • Sabriina-teininoita

      Jos he pitävät toisistaan niin mikäs siinä seurustelkoon vain.Isälläni ja äidilläni on 7 vuotta ikäeroa ja heillä menee hyvin.Ja pitäähän meghanin (kuten tällä viestillä enemmänkin osoitit häntä)elää elämää.Jos hän haluaa seurustella 19 vuotiaan kanssa mikäs siinä jos hän rakastaa/tykkää siitä pojasta.Kun kokeilee saa kokemusta.:) Äh...Tätä on hankala selittää...

    • no minä

      Ite ainakin tiedän yhen tosi ihana 16-vuotiaan tytön ja seurustelisin hänen kanssaan todella mielelläni, oon ite 18. Ei paljo haittais jos ei baariin pääse, mieluummin olisin kotona kullan kanssa...baareissa vaan on nyt pakko käydä että löytäis sen kullan :)

    • hermot

      Mulla menee pikkusen hermot... miten voit sanoa noin? sulla taitaa olla päässä vikaa? miks puhut sellasista asioista joista et itse tiedä yhtään mitään... Rakkaus.. tiedätkö mitä se on? - minä en tiennyt meinaan vielä sinun iässäsi, tai luulin tietäväni, mutta olin väärässä. niin, itse olen 16 ja kihlattuni 19, olemme olleet yhdessä vähän vajaa 3 vuotta ja asumme yhdessä.saanen kysyä muuten että kauan olet seurustellut poikaystäväsi kanssa ennen kuin te menitte kihloihin ja kauan olette olleet kihloissa? niin sitä vielä että luuletko että kihlattuni on minun kanssa vain sen yhden asian takia kohta 3 vuotta? ja jos poikaystäväni haluaa lähteä kavereiden kanssa baariin, niin mikäs siinä ei hänen minulta tarvitse lupaa kysyä, senkus menee vaan, enkä minä siitä ala pillittämään, kummallakin pitää olla omat kaveritkin ja aikaa heillekkin. olet poikaystäväsi kanssa kihloissa ja asut kotona ja hän omien vanhempien kanssa, aika erikoista, mutta hyvä niin...

      • TeenQueen-91

        Pyydän anteeksi typerää kyselyäni. Kun mä tarpeeksi kiihdyn, saatan mennä liian pitkälle. Ja monesti kiihdyn aivan turhaan. Eiköhän lopeteta tästä aiheesta keskustelu tähän.
        Ja tuosta vielä että voiko olla kihloissa vaikkei asu yhdessä. Kyllä voi, eikä siinä ole mitään kummallista!


      • TeenQueen-91
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        Pyydän anteeksi typerää kyselyäni. Kun mä tarpeeksi kiihdyn, saatan mennä liian pitkälle. Ja monesti kiihdyn aivan turhaan. Eiköhän lopeteta tästä aiheesta keskustelu tähän.
        Ja tuosta vielä että voiko olla kihloissa vaikkei asu yhdessä. Kyllä voi, eikä siinä ole mitään kummallista!

        niin ja vastaan vielä noihin kysymyksiisi:
        Tutustuttiin kultani kanssa ala-asteella, se oli kutosel ja mä vitosel. seurustelemaan alettiin kun mä olin kutosel, ja kultsini siirty sillo just seiskalle.
        ollaan oltu yhdes n. 1,5v. ja siitä kihloissa n. puol vuotta. Eli kihlauduin vähän ennen seiskaluokan alkua!


      • milloin
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        niin ja vastaan vielä noihin kysymyksiisi:
        Tutustuttiin kultani kanssa ala-asteella, se oli kutosel ja mä vitosel. seurustelemaan alettiin kun mä olin kutosel, ja kultsini siirty sillo just seiskalle.
        ollaan oltu yhdes n. 1,5v. ja siitä kihloissa n. puol vuotta. Eli kihlauduin vähän ennen seiskaluokan alkua!

        olette suunnitelleet menevänne naimisiin? Vai onko asiasta edes puhuttu..? Kuten janikin tuolla aiemmin sanoi niin kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta. Ja jos ette ole naimisiin menossa niin ette kyllä ole kihloissakaan. (avioliittolaki)

        Alkuperäiseen kysymykseen palaten, minusta tuo 16 ja 19 vuotiaan ikäero ei ole ollenkaan liian suuri. Itse aloitin seurustelun 14 vuotiaana 19 vuotiaan kanssa ja 6 vuotta on onnellisesti yhdessä pysytty. Enemmän on merkitystä molempien henkisellä kypsyydellä ja molempien arvomaailmalla, kuin fyysisellä iällä.


      • TeenQueen-91
        milloin kirjoitti:

        olette suunnitelleet menevänne naimisiin? Vai onko asiasta edes puhuttu..? Kuten janikin tuolla aiemmin sanoi niin kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta. Ja jos ette ole naimisiin menossa niin ette kyllä ole kihloissakaan. (avioliittolaki)

        Alkuperäiseen kysymykseen palaten, minusta tuo 16 ja 19 vuotiaan ikäero ei ole ollenkaan liian suuri. Itse aloitin seurustelun 14 vuotiaana 19 vuotiaan kanssa ja 6 vuotta on onnellisesti yhdessä pysytty. Enemmän on merkitystä molempien henkisellä kypsyydellä ja molempien arvomaailmalla, kuin fyysisellä iällä.

        olen tähän niin monta kertaa täälläkin jo vastannut. Siis kyllähän minä tiedän mitä kihloihin meno tarkoittaa, lupaus avioliitosta, aivan. Ja sitä me haluamme. On siitä puhutta, paljonkin. V. 2009 olis tarkoitus mennä naimisiin!
        naura vaan!


      • milliQ
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        olen tähän niin monta kertaa täälläkin jo vastannut. Siis kyllähän minä tiedän mitä kihloihin meno tarkoittaa, lupaus avioliitosta, aivan. Ja sitä me haluamme. On siitä puhutta, paljonkin. V. 2009 olis tarkoitus mennä naimisiin!
        naura vaan!

        Minä en voi vaan uskoa, että juuri ja juuri teini-ikäinen on valmis antamaan avioliittolupauksen, ja vakavissaan. No, itsepä parhaiten tilanteesi tiedät. Itse en siihen vieläkään kykene, enkä tahdokaan vielä moneen vuoteen, koska on niin pirun hyvä olla näinkin.

        Ja miksi sinä Meghania kiusaat?


      • TeenQueen-91
        milliQ kirjoitti:

        Minä en voi vaan uskoa, että juuri ja juuri teini-ikäinen on valmis antamaan avioliittolupauksen, ja vakavissaan. No, itsepä parhaiten tilanteesi tiedät. Itse en siihen vieläkään kykene, enkä tahdokaan vielä moneen vuoteen, koska on niin pirun hyvä olla näinkin.

        Ja miksi sinä Meghania kiusaat?

        koska ottaa päähän tuo teidän "aikuisten" asenne. Tuota ainaista jauhantaa siitä ettei tämän ikäinen ymmärrä noista asioista..
        Enkä kyllä itse sanoisi tuota kiusaamiseksi, vaan omien mielipiteiden esittämiseksi..


      • TeenQueen-91
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        koska ottaa päähän tuo teidän "aikuisten" asenne. Tuota ainaista jauhantaa siitä ettei tämän ikäinen ymmärrä noista asioista..
        Enkä kyllä itse sanoisi tuota kiusaamiseksi, vaan omien mielipiteiden esittämiseksi..

        Ja lisäksi pyysinhän minä jo anteeksi. Kun tuosta jutustani nyt niin suututtiiin. Ottaa muakin päähän välillä vnhempien nuorten kommentit täällä, mut en mä niistä noin isoo haloota nosta... huh huh teidän kanssa. eiköhän jokainen kuitenkin itse parhaiten tiedä suhteensa vakavuuden jne... :P Kyllähän "aikuisten" pitäis pientä kritiikkiä kestäää? Varsinkin kun minä olen ollut se ääliö kommentoija, vasta 13-vuoitias pikkulikka... heh heh... Jännä muuten miten tällanen nuori höpsö tyttö saa täällä ihmiset aina niin kiihdyksiin..


      • TeenQueen-91
        TeenQueen-91 kirjoitti:

        Ja lisäksi pyysinhän minä jo anteeksi. Kun tuosta jutustani nyt niin suututtiiin. Ottaa muakin päähän välillä vnhempien nuorten kommentit täällä, mut en mä niistä noin isoo haloota nosta... huh huh teidän kanssa. eiköhän jokainen kuitenkin itse parhaiten tiedä suhteensa vakavuuden jne... :P Kyllähän "aikuisten" pitäis pientä kritiikkiä kestäää? Varsinkin kun minä olen ollut se ääliö kommentoija, vasta 13-vuoitias pikkulikka... heh heh... Jännä muuten miten tällanen nuori höpsö tyttö saa täällä ihmiset aina niin kiihdyksiin..

        niin tuosta loukkaamisesta...
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=106&conference=639&posting=22000000006111958


    • TeenQueen-91

      Tämä voi nyt tuntua aivan typerältä, mutta eilinen keskustelu sai minut pohdiskelemaan paljonkin näitä asioita. Niinpä päätin kirjoittaa miespuoliselle serkulleni, (iältään 19-v,) yöllä sähköpostia ja halusin tietää hänen mielipiteitään. No äsken sitten kävin tarkistamassa sähköpostini, ja serkku oli vastannut. Ensiks hän vähän oli ihmeissään mun kiinnostuksesta, luuli että minä olen ihastunut vanhempaan poikaan, mutta vastasi kyllä kysymyksiini.
      Halusin tietää hänen mielipiteensä 16(♀)-19(♂)- vuotiaiden seurustelusta. Enkä nyt sitten tarkoita ketään tiettyä paria!!! Ihan mielenkiinnosta vaan kyselin, kun siitä täällä eilen oli hurjat keskustelut!
      No hän oli sitä mieltä että se vähän riippuu ihmisestä. Osa 19-vuotiasita pojista voi olla kiinnostuneita nuoremmista (16-v) tytöistä osa taas ei. Serkkuni itse kertoi ettei hän ole koskaan seurustellut kolme vuotta nuoremman kanssa eikä luultavasti tässä iässä (19) voisi seurustellakaan. Sanoi, että eri asia olisi, jos kumpikin olisi esim yli 20-vuotiaita, jolloin kypsyyserot eivät olisi niin suuria.
      Sitten kun huomasin eilen, että tähän kyselyyni "kolmen vuoden ikäerosta" vastaajista suurin osa oli n. 16-vuotiaita tyttöjä, ja heidän mielipiteensä oli että yleensä 16-vuotias tyttö ja 19-vuotias poika ovat henkisesti samalla tasolla toistensa kanssa (koska pojat kehittyvät hitaammin), päätin kysyä tätäkin asiaa serkultani, koska ajattelin hänen parhaiten tietävän. Hän vastasi että yleensä EI, siis yleisesti voisi sanoa ettei 16-v, nainen ja 19-v mies ole henkisesti samalla tasolla, vaan 19-vuotias mies kun on kuitenkin jo aikuinen ja paljon kypsempi henkisesti, kuin kolme vuotta nuorempi tyttö, joka yleensä on vielä murrosiässä(HUOM:yleensä. EI aina). Mutta siihenkin hän taas sanoi että ihmisiä on niin erilaisia. Osa 16-vuotiaista tytöistä on henkisesti muita ikäisiään kypsempiä ja osa 19-vuotiaista miehistä on taas "lapsellisempia" kuin muut ikäisensä. Eli tähän kysymykseen ei ole olemassa mitään OIKEAA vastausta, se riippuu niin ihmisestä. Osa tytöistä/pojista kykenee seurustelemaan 3 vuotta nuoremman/vanhemman kanssa, osa taas ei!
      Olisipa mukava kuulla muidenkin 19-20-vuotiaiden jätkien vastauksia tähän ikäero kyselyyn, kun kuitenkin täällä suurin osa vastaajista on ollut n. 15-16-vuotiaita tyttöjä!! No itse en ole kovin hyvä puhumaan 16-19-vuotiaiden ikäeroista, koska itse en voi sitä todellakaan tietää, olenhan kuitenkin vasta 13-v. Mutta se. että seurustelisin 16-vuotiaan kanssa, tuntuu vähän oudolta. Nyt ainakin yritin esittää asiani asiallisesti, JA TARKOITUKSENI EI OLE LOUKATA KETÄÄN! Mielipiteitä on uhtä monta kuin meitä ihmisiäkin...

    • mää

      Kolmen vuoden ikäeroko muka paha? Lue otsikko, niin tiedät, mitä ajattelen tuollaisesta asenteesta.

    • hsdgh

      Tiedätkö sinä et ole mitään puhumaan kun itse olet tommoinen pikku lapsi vielä! Minun yksi kaveri on 14v. ja hänellä on 18v. jätkä ja he ovat henkisesti täysin samalla tasolla.Katsos jotkut kehittyy nopeemmin kuin toiset. Ja jätkät kehittyy PALJON hitaammin kuin tytöt!

      • Eki Lellikki

        Voi viddu on aika vajaa jätkä jos 14-vuotiaan tasolla! :D Ei hel-vetti...oikeesti?!? Tuskin on edes kivekset sitte laskeutunu... Hoitoon ja heti!


    • ^PrinCess^

      Itse olen 16-vuotias tyttö,ja kultani on 19-vuotias, ja olemme olleet onnellisesti yli vuoden yhdessä,ja suunnitteilla on jo kihlat.
      Minä en kiellä kullaltani baari-iltoja jne.
      Jätkälläni ei olisi vaikeuksia saada "ikäistään" seuraa, mutta me vain jotenkin päädyttiin yhteen...minä en kiellä kullaltani elämää, jos itse en ole vielä täysi-ikäinen...voi sitä elää ilman alkoholia jne...
      joten kasva vain itse vielä...vähän enemmän,ja kerro kantasi sitten!!!

    • TERVEEE !!

      minusta 3 vuotta ei ole kovinkaan suuri ikäraja itse olen 14 ja poikaystäväni on elokuussa 17 ja meillä menee todella hyvin....! Iällä ei ole minusta väliä kunhan on vaan onnellinen!:) ja minusta täällä olevat riidat ovat turhia koska kaikilla on omat mielipiteet !

    • karhusisu

      Oon 16 v ja seukkaan 13 v tytön kans onko liian nuori???

    • mä vaa

      vau karhusisu onnee(; ja ei oo paha toi 3 vuott

    • 225

      ajatelkaahan nyt ei oo tainnu kovinkaan monen vanhemmat olla samanikäsiä? minunki vanhemmilla oli ikäeroo 6vuotta. 3vuotta ei oo paha ero.. itse olen 22, poikaystäväni 24. nuorempi serkkuni on juuri 16, ja seurustelee 19 vuotiaan pojan kanssa, ja näen selvästi että heillä on tulevaisuus edessä yhdessä, ikäero ei ole heille este millään tapaa, eikä poikaa tunnu haittaavan seurustella 3vuotta nuoremman kanssa.

    • hyiiii yäääk

      HYI mikä pedari!!11!1!! Ilmottakaa kytille se lasten raiskaaja!!1!!!!!!1

    • Peruna

      Mitäs jos nyt rauhoitutaan, syödään sipsiä ja luetaan tieteenkuvalehteä. Kaikenikäisille sallitua XD

      • tet7

        Ja nostetaan 5v vanha aihe...


    • vieras3

      Jengi on varmaa jo rauhoittunu neljäs kuukaudes

    • jeibiiiii

      tuota joo itse seurustelen 17 vuotiaan tytön kans ja ite olen 19 .. ollaan samalla aaltopituudella ja muutenkin niin paljon yhteisiä asioita ! ollaan nyt oltu vuosi yhessä enkä ite ainakaa näe vikaa sille että on 3-2 vuotta vanhempi tai nuorempi vain rakkaus merkitsee .. sekin on totta että aika useat nuoret ei pysty seurustelmaan koska ''bailaus'' ynnä muu paska on kuviossa mukana mutta ei mulla muuta jos suhteessa on rakkautta ja luottamusta nii se toimiii

    • kehityserot

      Tytön 16v vastaa usein pojan 17 tai 18 vuotta. Nuorempana erot saattaa olla vielä suurempia, esim siinä 13 vuoden iässä. Toki kaikki on henkilöstä riippuvaa. Meillä oli aikanaan yläasteella yksi 15v poika joka puhu kuin asiantuntija kaikesta ja oli mukana vaikka missä hienossa. Näyttikin ikäistään vanhemmalta. Sitten ne pissislissut ei aina vaikuta olevan edes ikäisensä tasolla.

      Itse olen nyt yli 20 ja voisin hyvin ajatella seurustelevani noin 18-23-vuotiaan tytön kanssa. Lukiota vähän aikaa käyneet on jo ihan kypsiä nuoria naisia usein :)

    • bbbb1

      Tässä sitä taas ollaan! Ihmettelen vain, miten ahdasmielisesti, lyhytnäköisesti, suvaitsemattomasti ja idioottimaisesti ihmisillä on tapana ajatella asioista. Siis että kahden vuoden ikäero ei ole suuri, mutta kolmen vuoden ikäeroko muka jo on? Kyllä pitäisi ihmisten ajatella asioista vähän kypsemmin, avaramielisemmin ja syvällisemmin.

    • bbbb1

      Sen haluaisin vielä sanoa, että teidän kaikkien pitäisi ymmärtää se, että todellinen rakkaus ei katso ikää sen enempää kuin mitään muutakaan. Ikä on vain sivuseikka, jos kaksi ihmistä ovat todella rakastuneet toisiinsa.

    • Ei haittaa

      Itse olen pian seurustellut 2vuotta minua vanhemman pojan kanssa. Olin itse suhteen alussa 16 ja hän 20. Hyvin on mennyt tähänkin asti vaikka aluksi vanhemmat ja lähisukulaiset epäilivätkin suhdettamme.

    • 3v?

      Olen 17v ja todellakin ihastunut 14v tyttöön. Aluksi miettii ikäeroa suhteen esteeksi, mutta ei. Omassa tapauksessa tyttö tuntuu olevan henkisesti 16vuotiaan tasolla ja ulkonäöltä harva uskonut 14vuotiaaksi. Jos oikeasti on tilanne että kehkeytymässä suhde nuoremman kanssa, niin ei saa miettiä sitä mitä muut sanovat (ulkopuolisten mielipide usein suuresti vaikuttava tekijä). Täytyy mennä omien tuntemuksien mukaan. Jos tuntuu että on ihastunut ja suhde tuntuu järkevältä niin mikä esteenä?

    • Justmee

      3vuotta ei ole liian suuri ikä ero itse olen 15v ja mun jätkä on 12v hän täyttää kumminkin parin kuukauden päästä 13 kun minä täytin vasta pari kuukautta sitten 15

    • Marjaana99

      3v on hyvin pieni ikäero. Itse olen 16v (lesbo kylläkin, mutta mitä väliä) ja seurustelen 30v ikäisen naisen kanssa. Jonkun mielestä voi kuulostaa oudolta, mutta se ei oikeastaan ole yhtään outoa. Ikäerosta viis, pääasia on että on onnellinen. 16v ei ole enää lapsi vaan alaikäinen. 16v on ylittänyt suojaikärajan eli saa vaikka seurustella 90-vuotiaan kanssa. Ei se muilta ihmisiltä pois ole.

    • Anonyymi

      Jos vaikkapa 13v ja 16v on yhdessä ei siinä pitäisi olla ongelmaa jos se vanhemmille käy ja heille kunhan siinä ei ole uhkaa heille itselleen he voivat mielestäni olla yhdessä mutta pitää muistaa ei harrasteta seksiä tai suudella pusut menee vielä muistakaa suoja ikäraja !!! Ei alle 16v seksiä ja ei 16v myöskään kuuluisi seksiä harrastaa jos vanhemmat kieltää ettei vain tulisi vahinkoja ne on jokaisen oma perhe asia ja pitää muistaa alle 18v on vanhempiensa vastuulla joten kuuntele heitä he tietävät enemmän ja ovat kokeneempia ! Minun mielipide

    • Anonyymi

      jees. soitin poliisit

    • Anonyymi

      No olin itse 18 vuotta ja tyttöystävä oli melkein kolme vuotta nuorempi, ei kukaan katsonut pahalla tai mitään.
      Asuimme yhdessä tuolloin, eli olimme avoliitossa jo.

      • Anonyymi

        Itseasiassa kun aloimme vasta seurustelemaan tuo tyttöystävä asui jo omillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe