Takkasydän pieneen avotakkaan.

Takkasydän_mielessä

Siis se vanha tarina... 70 -luvulla tehty saunamökki, jossa avotakka joka jäähdyttää mökkiä niin kauan kun tulet palavat, klapeja menee koko ajan, hiilloksen sammuttua takka on hieman haalistunut ja pellin sulkemisen jälkeen lämmittää hieman.
Jos tulia ei olisi pidetty lainkaan, niin klapeja olisi liiterissä enemmän, ja mökki suunnilleen saman lämpöinen.
Harvian takkasydän 400 mahtuisi siihen viritykseen, sehän on kaksikuorinen peltiloota, jossa ilma kiertää ja lämpenee tulisijan kuoren ja ulkokuoren välissä ja hönkii mökkiin. Kertovat toimivan sen kohtuullisesti.
No sitä takkasydäntä ei enää valmisteta. Harvian tuotepäällikkö kertoi tekstiviestissään. Sitä hän ei kertonut, miksi, mutta luulen, että Brysselin kamina-asiantuntijat ovat kieltäneet tuotannon jatkamisen. Kaminasta, jossa ei ole jälkipoltto-ominaisuuksia, tulee savua joka tappaa heti kaiken elämän sen tulisijan lähimaisemista. Myös sen kalamiehen, joka savustaa lammen toisella puolella savustuspöntössään lahnaa.
Lieneekä kellään tiedossa, kenellä olisi tuollainen Harvia 400 myytävänä?
Saiai ola lommoinenkin, mulla on hitsausvehkeet. Tosi.fi:stä ei löydy eikä huutenetistä.
Joudunkohan tekemään sen itse, kun muiden takkasydänvalmistajien mallistpista ei löydy sopivan kokoista, enkä haluaisi purkaa sitä takkaa, kun sen päällä on anopin valokuva.

9

5962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avotakkainen

      Kyllä noita on myynnissä kymmenillä eri valmistajilla ja monen kokoisina. Googlella löytyy "takkasydän" "takkakasetti" "avotakkaan".

      Itsekin olen sopivaa etsimässä, mutta olen jo hylännyt nuo kaksikuoriset peltilaatikot. Nimittäin yksikuorinen valurautainen kestänee paremmin, on tiiviimpi ja lämmittää myös takan muureja enemmän, vaikka ei anna kuumaa kiertoilmaa ihan yhtä nopeasti.

    • lämpöä-riittää

      Takkasydän tulee kytkeä tiiviillä putkella hormiin, ja sydämmen alapuoli ja yläpuoli irti itse takasta, tällöin lämmintä alkaa tulla välittömästi sytytyksen jälkeen. Jos lisäksi laitetaan säädettävät aukot ylä ja alapuolelle, voidaan takan varaamista säätää niin että ei tule liian kuuma, vaan lämpö varataan takkaan, ja saadaan käyttöön aukkojen säädöillä tulen sammuttua. Joissakin takkasydämmissä on sähköiset puhaltimet tehostamassa tätä toimintaa.

      • Avotakkainen

        Valurautaiset 1-kuoriset liitetään tietysti aina tiiviisti hormiin. Tällöin itse sydäntä ei tarvitse tiivistää takan kuoreen vaan siellä pitääkin kiertää tuo kiertoilma joka puolella.

        Niillä 2-kuorisilla näkee molempia: jos ei tiivistä hormiliitosta niin silloin täytyy itse sydän tiivistää todella hyvin takan muureihin. Tällä haetaan sitä, että savukaasut lämmittäisivät ja varaisivat lämpöä takan rakenteisiin. Nuohous???

        Nuo missä on puhallin takkasydämessä on yleensä niitä 2-kuorisia peltilaatikoita. Yksikuorisellakin voi laittaa kyllä puhaltimen, mutta silloin se on jossakin takassa, ei takkasydämessä.


    • TäältäLöytyy
    • Hotgonerl

      Tuollainen tilattiin: http://www.tulituote.com/tuotteet/takkasydamet/avotakan_takkasydamet/inserto_70_crystal/ Ei halvin, mutta hyvä tuntuu olevan.
      Menee aivan uskomattoman pienellä puumäärällä, kun vain oppii käyttämään. Sytytyksen kanssa oli aluksi ongelmia kun tottunut käyttämään avotakaa tai Tulikiveä. Luukkua pitää ymmärtää pitää auki niin kauan ku piippu alkaa vetämään. Ohjeetkin oli tullu mutta varmaan eka pesä sytytettiin niillä... sitten saakin rajoittaa jo niin pienelle että juuri näkyy liekki. Puhaltaa jopa 5 h edellisestä täytöstä, ja tuhkaa ei tule nimeksikään. Paikallinen muurari kävi asentamassa.

    • muurarimies

      Takkasydän on aina huono ratkaisu. Se integroidaan vanhaan ohutkuoriseen ja huonosti varaavaan avotakkaan, palaminen tapahtuu kitupoltolla ja lämmitystä toki on mutta se tapahtuu viritelmällä jossa ei ole mitään järkeä.
      Satsaa hiukan enemmän ja laita oikea, varaava tulisija.

      • PYSTYMUURI--LIVES

        LÖYTYYKÖ takkasydänmallia
        vanhaan pystymuuriin ?


      • TStakkasydän

        Muurarimies ei nyt tiedä mistä puhuu. Valurautainen takkasydän on noin 90% halvempi kuin uusi varaava takka, hyötysuhde on noin 76% verrattuna avotakan noin 7 %:iin ja asennus onnistuu ilman muurarimiestä, perustuksia painaville tiilikasoille ei tarvitse tehdä eikä lupia hankkia.


    • puhuukokemuksella

      Kannattaisko miettiä että purkaa vanhan veke ja korvaa valuraitakamiinalla
      Esim puuilosta löytyy jalallisia lasiluukulla 399e ja isompi 599e
      Kylmään mökkiin lämpöä heti ja jos hettää paksua pölkkyä hiilloksen päälle palaa pitkää kuten rakovalkea
      Kyse pn kumminkin saunamökistä
      Takkasydämmet maksavat enemmän ja ovat työläitä asentaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe