Konekivääri lentokoneessa

mekaniikkaniilo

Miten on rakennettu lentokoneessa potkurin läpi ampuva kk. esim. saksalaisessa ME-109: ssä on sellainen. Jonkilainen tahdistin mutta millainen?

10

1575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VKGMEsataysi

      KVG

    • NestoriTykkikessu

      Me-109:ssä rungossa olevat kk:t olivat tahdistettuja. 20 mm tykki ampui potkuriakselin ja spinnerin läpi, jolloin tahdistinta ei tarvittu. Tykin asennus oli mahdillista, kun V-moottori oli asennettu ylösalaisin ja veto potkuriakseliin tuli vaihteen kautta.

      Alun alkaen I maailmansodan ensimmäiset eteen päin ampuvat kk:t olivat tahdistamattomia. Potkurin lapoihin oli asennettu kk-suihkun kohdalle teräslevy. Melkoista teknologiaa sekin! Saksalaiset sitten tajusivat tahdistaa ampumisen oikeaan hetkeen.

    • NestoriTykkikessu

      Hyvä kuva Mersun Daimler-Benz DB 605 moottorista: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/34/21/50/342150b429a9b56ebd6f03d0d58bb7fe.jpg Kuvasta näkee hyvin, miten tykki on saatu ampumaan potkuriakselin läpi. Konekiväärit oli asennettu moottorin yläosan molemmille puolille https://www.google.fi/search?q=me-109 armament&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvw7SjjcbLAhVKCZoKHfdoBusQsAQINA&biw=1384&bih=666#imgrc=8xJB0H55U4meMM:

      Me-109 oli myös muitakin aseiden asennuskohtia, mutta pääsääntöisesti ne olivat kuvatulla tavalla asennettuja.

    • mekaniikkaniilo

      Millätavoin se laukaisuhetki tahdistettiin? Mekaanisesti? Millainen asennus/laiteisto?
      Senhän piti toimia moottorin kierrosten muuttuessakin.

    • KuulaKalle
    • konekivväärampuja

      Minä olin toisessa maailmansodassa konekivääriampujana maataistelukoneessa, konekiväärillä ei silloin ammuttu sarjatulta vaan kiväärit olivat kertalaukausmallisia eli ampujalla piti olla hyvin nopea liipasinsormi ja sormella vaan lipsuteltiin liipasinta niin nopeasti että luoti meni aina potkurin lapojen välistä, menetti lomia jos ampui potkurin lapaan.

    • kivväärmiäs

      Minä taas olin kivväärampujana toisessa maailiman soassa. Tiputtelin näitä maataistulkonneita aina kun näin,usseinmiten eka laakilla tipahti. Lomia sai siitäkin.

    • merisissi

      Minä olin panssarilaiva Ilmarisella. Siinäpä olikin Booforssin kunnon tykit, ei mittään hernepyssyjä. Oli se kova sukellus kun ajettiin miinaan. Oli vielä oma miina, kyllä silloin vitutti, kylmää vettä ja huonot liivit. Eikä edes kuntsareita, amiraali sano vaan että perkeleen sillit kun upotitte hyvän laivan!

    • mettäsissi

      Myö höökittiin Vuoksen yli niil syöksyvenneil,ja uitiin sitte takas.

    • merisissi

      No, ilmasissi, odotellaan!!! Juttua!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe