Lättäjalan korjaus

Kössi K. Kojootti

Minulla on lättäjalat. Valitettavasti. Olen kärsinyt lättäjaloistani juoksuharrastukseni yhteydessä. Ainakin uskon niin..Lisätessäni harjoituskertojen määrää syksyllä, vasempaan polveeni tuli erittäin kivulias pistos, joka tuntui sekä kävellessä että juostessa. Uskon, että tämä ikävä vaiva johtuu siitä, että polvi taittuu lättäjalan takia hieman vinoon ja aiheuttaa pistoksen jatkuvasti toistuessaan.

Onko kenelläkään hyviä ja toimivia ideoita lättäjalan korjaamiseen? Jokunen vuosi ajassa taaksepäin lääkäri neuvoi minua kävelemään varpaillani muutaman minuutin päivässä tai keräämään pieniä esineitä(esim. legoja) lattialta laatikkoon. Olen jonkin verran harrastanut varpaillaan kävelyä lääkärin ohjeiden mukaisesti. En ole kuitenkaan saanut komeaa kaarta jalkapohjaan yrityksistä huolimatta.

57

19865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi samanlainen

      Itselleni neuvoi terveydenhoitaja jo ala-asteella, että nilkkoja pitää pyöritellä, jos haluaa saada lättäjalat katoamaan. Muistaakseni pyörität kumpaankin suuntaan nilkkoja vähintään 20 kierrosta, molemmilla jaloilla sama ja mieluiten aamuin illoin. Voimistaa jalkapohjan lihaksia. Itselläni auttoi.

      • Kössi K. Kojootti

        Kiitoksia vinkistä! Tätä täytyy kokeilla ja toivoa parasta..


    • Koiris

      Tuossa sattumalta jo alempanakin tätä asiaa vasta kommentoin.

      Eli itselläni on myös tuo sama pirullinen vaiva, ei holveja jaloissa ja vielä bonuksena jalan etuosa hillittömän levinnyt.

      Oireet ovat myös tutut, eli nilkka ei kestä ja polveen saakka sitten hyvässä lykyssä tuntuu, että perustukset eivät ole kohdallaan.

      Tukipohjalliset ovat ilmeisesti ainut vaihtoehto asialle. Kursailin vähän asiaa, ei se kovin miehekäs ratkaisu ole. Nyt olen kuitenkin täysin riippuvainen mitan mukaan tehdyistä pohjallisista. Kalliitkin ne ovat, mutta ainakin minulla hintansa väärttit.

      Komeat kaaret saamme jättää haaveiksi. Ei lättäjalkaa oikeastaan pysty prantamaan, mutta sen toimintakykyä voi kyllä lisätä. Eli siis täytyy vain tyytyä tuollaiseen nolon näköiseen räpylään...

      Onko sinulla muuten aina ollut lättäjalata vai ovat tulleet vasta myöhemmällä iällä?

      • Kössi K. Kojootti

        Lättäjalat on tulleet vasta myöhemmällä iällä. Koskaan minulla ei ole ollut kunnollista holvia jalkapohjassa, mutta lättäjalat ovat alkaneet vaivata vasta viime vuosina.

        Pohjalliset kuulostavat hyvältä ratkaisulta, mutta olen muualtakin kuulleet että ovat aika arvokkaita. Minkälaiseen hintahaarukkaan ne noin arviolta asettuvat?


      • jalkakipuja1
        Kössi K. Kojootti kirjoitti:

        Lättäjalat on tulleet vasta myöhemmällä iällä. Koskaan minulla ei ole ollut kunnollista holvia jalkapohjassa, mutta lättäjalat ovat alkaneet vaivata vasta viime vuosina.

        Pohjalliset kuulostavat hyvältä ratkaisulta, mutta olen muualtakin kuulleet että ovat aika arvokkaita. Minkälaiseen hintahaarukkaan ne noin arviolta asettuvat?

        Minulla lättäjalat ovat synnynnäiset ja kuulemma yleisimmät lapsilla....


      • pauulina
        Kössi K. Kojootti kirjoitti:

        Lättäjalat on tulleet vasta myöhemmällä iällä. Koskaan minulla ei ole ollut kunnollista holvia jalkapohjassa, mutta lättäjalat ovat alkaneet vaivata vasta viime vuosina.

        Pohjalliset kuulostavat hyvältä ratkaisulta, mutta olen muualtakin kuulleet että ovat aika arvokkaita. Minkälaiseen hintahaarukkaan ne noin arviolta asettuvat?

        Oulun Intersportissa omaan jalkaan tehdyt pohjalliset maksoivat 50 euroa, kävin eilen ostamassa. Arvokkaitahan ne on mutta toisaalta aika pieni hinta siitä että pystyy juoksemaan.


    • sic

      Oikeiden tehdyt pohjalliset auttavat ehkä, mutta ne ovat kuitenkin tavallaan väliaikainen keino suuremmat ongelman häivyttämiseen.

      Monipuolisilla jalkapohjaharjoitteilla saa pysyvämpiä tuloksia ja vähennettyä mahdollista vammakierrettä jos jalan saa toimimaan oikealla tavalla ilman jalkaholvin pettämistä. Liikkeitä on useita ja niiden tekeminen vaatii luontoa. Kaiken kukkuraksi niillä ei välttämättä saa itselleen kaunista holvia, mutta vahvan ja pettämättömän kuitenkin. Vaivannäöstä on ainakin itselläni ollut suuri hyöty.

      • Koiris

        Kyllä asia on aika tapauskohtainen. Itselläni on lättäjalka, johon ei jumppa tehoa.

        Itse sinnittelin tukipohjallisia vastaan ja todella kokeilin kaikenlaista jumppaa. Mutta kun polvissa asti rupeaa asento virhe tuntumaan, vaihtoehtoina on joko mahdollisimman täydellinen liikkumattomuus tai tukipohjalliset. Kun vähän esmentelin, että en nyt kehtaa ruveta jalkatukia käyttämään, lääkäri uhkasi, että seuraavaksi kivut sitten ovat lonkissa.

        Aivan oikea ratkaisu oli hommata jämäkät jalkatuet.


      • Kössi K. Kojootti

        Vaivannäköähän ja treeniä se varmaankin vaatii. Mutta siihen on nyt motivaatiota ja mielenkiintoa! Onko tiedossasi esim. nettiosoittetia joissa olisi neuvottu liikkeitä jalkapohjan vahvistamiseen?


      • Koiris
        Kössi K. Kojootti kirjoitti:

        Vaivannäköähän ja treeniä se varmaankin vaatii. Mutta siihen on nyt motivaatiota ja mielenkiintoa! Onko tiedossasi esim. nettiosoittetia joissa olisi neuvottu liikkeitä jalkapohjan vahvistamiseen?

        Netti vihjeitä lättäjalkojen norjistamiseen en tiedä.

        Tuo pohjallisten hinta on jostakin 100 eurosta eteen päin, eli ei nyt aivan halpaa. Ja tietenkin ovat vähän niin kuin silmälasit, että aina joskus täytyy käydä niitä taristuttamassa. Niitä on erilaisia systeemejä, millä tuota jalan virheasentoa tukipohjallisnikkari katselee.

        Kuten sanottu, haaveeksi saa jättää kauniit holvit, ei ainakaan keski-ikäisellä mitään hoitoa lättäjalkoihin ole. Auttavatpahan nuo vähän paremmin jaksamaan.

        Vähän se tuo lättäjalka on sellainen vaiva, ettei siitä ihan suureen ääneen huutele, mutta kyllä se vain raavallekin mihelle hyvää tekee noita perustuksia vähän järjestykseen panna. Vaikka siinä sitten perusteellisesti tunetee lättäjalkaolevansakin kun kenkiä ostelee ja myyjä siinä ihmettelee, että ai sulla on tuollaiset jalkatuet. [Siis en ole mikään läski vaan pikemminkin sporttisen näköinen tyyppi...]


      • kannatan pohjallisia
        Koiris kirjoitti:

        Kyllä asia on aika tapauskohtainen. Itselläni on lättäjalka, johon ei jumppa tehoa.

        Itse sinnittelin tukipohjallisia vastaan ja todella kokeilin kaikenlaista jumppaa. Mutta kun polvissa asti rupeaa asento virhe tuntumaan, vaihtoehtoina on joko mahdollisimman täydellinen liikkumattomuus tai tukipohjalliset. Kun vähän esmentelin, että en nyt kehtaa ruveta jalkatukia käyttämään, lääkäri uhkasi, että seuraavaksi kivut sitten ovat lonkissa.

        Aivan oikea ratkaisu oli hommata jämäkät jalkatuet.

        Itselläni myös pistää polvesta ja lonkasta usein ja se ei ole kovin hyvä juttu kun urheilu lajina on jalkapallo ei tee hyvää jaloille mutta olen kokeillut kaikkea mikä ei auta joten kannataa tyytyä tuki pohjallisiin


    • Heidi

      Olen kärsinyt samsta vaivasta koko ikäni, ja rupesi samalla tavalla vaivaamaan kun juoksuharrastuksen aloitin. Hyvät, pronaatiotuelliset lenkkarit on a ja o jos meinaat juoksemista jatkaa. Mittojen mukaan tehdyt pohjalliset tietysti parhaat, mutta kalliit toki. Itse olen pärjännyt noilla hyvillä lenkkareilla. Nyt jos polvi on kipeä, pidä taukoa juoksemisesta niin kauan että kipua ei enää tunnu ollenkaan. Itse aloitin liian aikaisin uudestaan ja vaiva pitkittyi.

    • Jalkakipua

      minullakin on todettu synnynnäinen lättäjalkaisuus, ensin kokeilin fysioterapiaa noin yhden vuoden ajan ja se auttoi. Mutta kipu tulitakaisin ja juoksuharrastuksestani ei tullut mitään. Niimpä käväisin vielä kerran ortopedilläni ja hän sanoi että jalka asennon korjaus leikkauksella voisi toimia. Nyt odottelen leikkausta ja valmistelen asioita. Mutta minä suosittelisin fysioterapiaa ainakin ensimmäiseksi :) ONNEA jalallesi ja toivottavasti kipu kaikkoaa.

      • Fertyui

        Tottahan se on, ettei lättäjalka kovin häävi asia ole, ruma ja epäkäytännöllinen. Noista lättäjalan leikkauksista ollaan kyllä aika montaa mieltä. Itse olen muutamaltakin ortopedilitä mielipidettä kysynyt, ja enimmäin ovat empiviä. Eli asiasta ei ole kovin paljon kokemuksia, pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole tietoa eikä takeita. Eli olen ajatellut vain lättäjalkani pitää ja yrittää asiaa tutkipohjallisilla hoidella. Olethan muuten tuon tukipohjallishoidon katsonut loppuun saakka?


    • vänkyräkoipi

      Itselläni on lättäjalat, ja aikoinaan kun kävin fysioterapeutilla niin sain kaikennäköistä jalkatreeniä kotona tehtäväksi. Esim. sellasella jumppakuminauhalla pystyy tekemään monenlaisia liikkeitä joita en nyt jaksa selittää...

    • heitijee

      Minulla on myöskin ollu lättäjalat pienestä pitäen ja tästä johtuen en voi käyttää korkeita kenkiä, (viiden sentin korot menee juuri ja juuri) tai avokkaita. Juhlakenkiä on tosi vaikea löytää mieluisia. Jalkani on myös erittäin leveä joten kaikki kengät ovat todella löysiä jalassa. Käytin pienenä pohjallisia ja kävelin varpaillani ja keräsin legoja varpailla, mutta mikään ei auttanut. lättäjalat häiritsevät urheilua todella paljon; Lenkkeily on vaikeaa, koska jalanpohjat tulee tosi kipeiksi ja paisuvat. Ilmeisesti jännitän jalanpohjan lihaksia?

    • T.Tykäri

      No joo. Lättäjalkaisella miehellä on kai siinä mielessä helpompaa,ettei tarvitse miettiä noita korkoja. Vaikka toden sanoakseni, tuo jalan leveys on ihan tuttu ongelma. Se kai jollakin tavalla kuuluu taudin kuvaan, että päkiä sitten myös leviää. No, mieluumminhan sitä holvikkaat ja kapet jalat omistaisi, kuin tällaiset vähän junttimaiset lättäjalat (julkisesti en avojaloin kehtaa kulkea). Joihin sitten pitää vielä kaikenlaisia tukipohjallisia sovittaa.

    • eloveena neiti

      http://hyprocure.com/welcome.php
      Katso self-check video.

      Näköjään Amerikassa lättäjalan hoito on enemmän kehittynyt kuin täällä Suomessa. Täällä näyttää siltä et keskitymme vain tilapäiseen helpotukseen, kuten pohjallisiin.. Olisi mahtavaa jos vian saisi korjautettua niin ettei lättäjalkaisuus rajoittaisi elämää. Miksi tällästä hoitoa ei tehdä Suomessa?

    • T.Tykäri

      Meikäläisen lättäjalat olisivat kyllä kova paikka tuolle hoidolle. Kuvan kaverilla on selvästi kaarenaihiota olemassa, toisin kuin meikäläisellä :-))

    • iinesankka12345

      Ostin tänään tampereen piateekista (näsilinnankadulla) birkenstock puolipohjalliset 55€ ja yöksi sellaiset siteet jotka tukevat/puristavat holvia 19,50€
      Jumppaohjeet sain myös asiantuntevalta ja kivalta myyjältä.
      Syy miksi menin apua etsimään on "vaivaisenluu" pikkuvarpaan puolella. En ollut tätä lattajalkaisuutta keksinyt aikaisemmin vaikka leveät jalat onkin (olen nainen).
      Se vaivaisenluu on tosi kipeä ja toivottavasti alkaa helpottamaan pian..
      Meinaan ennen kaikkea käyttää pohjallisia työkengissä.
      Ikää on 28v ja toivoa ei hirveästi ole asian korjaamiseksi kuulemma, mutta hiukan.
      jumppaa vaan ja pohjallisia sitten vaan vaikka loppuelämän..

    • Roffio

      Tämä on tätä ikuisuus asiaa. Kuka voisi puolueettomasti sanoa, mikä on lättäjalalle hyväksi? Mitan mukaan ortopedia pajalla tehdyt pohjalliset? Kaupan hyllystä sattumalta otetut? Vaiko vain ihan olla vain?

    • J.H.M.

      Miten olisi Vibram Fivefingers kengät? Ne ainakin vahvistaa jalkapohjia. Erittäin mukavat "tossut", itse käytän päivittäin.

    • Lattajalka

      Kärsin itekki lattajaloista ja eka en edes tajunnut polvikipujen syyn johtuvan jalkaholvista. Olin magneettikuvauksissa ym etsiessä syytä kipuun, syytä ei kuitenkaan löytynyt lääkäritutkumuksissa. Yllättävästi intersportissa oleva footbalance piste ajoi minut hankkimaan omalle jalalle suunnatut pohjalliset. Otin kehdet, lenkkareihin ja perus kenkiin. Nyt kivut tiessään ja kaikista kengistä saa istuvat oman jalan pohjallisella :) olen tyytyväinen 16v nuori taas

    • pohjalliseteivättoimi

      Olen 14 vuotias ja kärsinyt lättäjaloista noin vuoden. Johtuu kuulemma kengistä joita käytän.(converset. Älkää vain ostako jos kärsitte lättäjaloista, on hyvin rumat jalassa)
      Menimme ostamaan tukipohjalliset ja niitä nyt vuoden käyttäneenä en huomaa mitään eroa jalkojen muodossa. Nilkat ovat siis astuessa kaaren päällä. Sanoivat että on hyvin yleistä nykyään. Aijon kokeilla nyt joitakin liikkeitä jos niistä olisi jotakin hyötyä kun pohjallisetkaan ei auta muuta kuin polvikipuihin. (Lonkan ja nilkan alueella kivut kävellessä/juostessa ovat pysyneet samana eikä sille voi tehdä mitään. Edes uudet pohjalliset eivät auttaneet.) Joten pohjalliset ovat minun kohdallani turhat, eivät ne polvikivut tähän päälle olisi paljoa painaneet..

    • Miimo

      Itselläni myös lättäjalat, lapsena todettiin ja silloin eri harjotteita ja tukipohjallisia yritin käyttää. Olivat hyvin epämukavat, mutta nyt kolmikymppisenä vaivaa entistäkin enemmän. Hyviä vinkkejä sain täältä noiden lihasten harjoittelemiseen. Sitä kuminauhaa voisi taas kokeilla, muistelen että helpottaa vähän. Poista ei kuitenkaan tai ainakaan itse en ole holveja nähnytkään. Jo 5 kilsan lenkki pistää kovan kivun jalkapohjiin niin että tuntuu kuin olisi "ankka", ei vaan kärsi astua askeltakaan ja tuntuu että luut leviää.
      Enpä ole leikkauksista kuullutkaan, en kyllä uskaltaisi moiseen mennäkkään. Jos nuo pohjalliset ovat hyvä sijoitus niin sellaiset varmaan hyvä idea. Olisi mukavaa juosta saati lenkkeillä.

      • varpailla_jalalla

        Itseäni vaivasi monenlaiset juoksemisesta tulevat jalkakivut alhaalta ylös asti aika-ajoin, mutta parempaan päin mennyt kun olen venytellyt kunnolla ennen juoksemisia ja jalkaterää harjoittanut hyppimällä varpaillani sekä nostelemalla jalkaterillä painoja levytanko niskassani. Varpaiden alla hyvä olla joku koroke jotta jalkaterän ylösalas-liikkeestä tulee suurempi. Sillä saa voimaa sinne alueelle joka sinulla on ilmeisesti heikko. Itsekin käyttänyt jalkapohjatukia nuorena jalkaholvin mataluuden vuoksi, ja taisi ne sitten korjaantuakin ainakin melko hyviksi.


    • jakäsivoimapyörääkäsillä

      Jos tuntuu että nilkat, polvet tai penikat pettää, niin koitapa juosta varpaisillasi! Aluksi vaan pari kymmentä metriä ja vähitellen pidemmälle. Kilsa, kymppi ja maraton!

    • setälatta

      Tässä on yli viisikymppinen lättäjalkainen setä. On ensinnäkin aivan turhaa vakuuttelua, ettei lättäjaloista ole haittaa. On niistä. Ovat rumat ja väistämättä tekevät olemuksen vähän kömplelöksi, vielä kun ne ovat suuret ja leveät, kuten täällä. Ja haittaavat liikkumista. Edestä levinnyttä jalkaa ei saa kasaan millään, eikä niitä holvejakaan se millään harjoituksilla loihdittua. Sen minä nuoremmille sanoisin, että hankkikaan kunnolliset tukipohjalliset tai vaikka kahdet. Oikein sellaiset oman jalan mittojen mutkaan tehdyt. Toiset vaikka nauhakenkiin ja toiset urheilukenkiin. Vähän se varsinkin miehelle voi olla outoa ja noloa niitä jalkojaan mitattavaksi esitellä (yleensä vielä toiselle miehelle), mutta kyllä se kannattaa. Liikumisharrastuksessa lättäjalat kyllä tuettuinakin tuovat rajoituksia. Itse voin juosta ja lenkkeillä, mutta ei se mikään itsestään selvyys ole.

      Sehän noissa tukipohjallisissa on, että tuppaavat vaatimaan numeroa isompaa kenkää.

      Mutta niillä samoilla lättäjaloilla koko ikä mennään, että kannattaa niihin huomiota kiinnittää!

    • varvasastunta

      Varpailla astuminen on tervejalkaisellekin juoksijalle se oikeaoppinen juoksutapa, ja pehmentää jalalle tulevia iskuja. Varpaat osuu maahan aavistuksen ennen kantapäitä. Jalan kuuluu juoksuaskeleessa osua maahan suunnilleen kohtisuoraan pään alapuolella. Liian eteen astuminen jarruttaa eteenpäin vievää liikettä ja tekee juoksemisesta raskaampaa. Parhailla juoksijoilla askeltiheys on noin 180 askelta minuutissa. Hitaassakaan juoksussa ei kannata pitää harvempaa askeltiheyttä. Nämä yleisesti tunnetut neuvot todettu oikeiksi vasta kantapään ja tuloksien kautta.

    • HoikatHolvit

      Eiköhän se vain ole niin, että lättäjalat räpylöineen voisivat mennä sitä uintia harrastamaan, eikä väkisin yrittää juosta jaloillaan, jotka eivät nyt vain juoksuun sovi.

    • Maade

      Itselläni on lättäjalat ollut koko 63vuoden ajan. Olen käyttänyt tukipohjallisia 20 vuotta ja kipuja on ollut kokoajan.Nyt on tullut kivut sietämättömäksi. Kipu on nulkan ulkoreinalla luitten yhtymäkohta. En tiedä mitä pitäis tehdä. Olen pyöräillyt nyt 5vuotta ja pitänyt painon kurissa. Työn teko loppui jalkakipuihin (eläkkeelle)ei pystynyt seisomaan sorvin edessä.Toivoisin jos jollakulla on tietoa nilkan leikkauksesta tai jäykistyksestä että loppuis sietämätön kipu.Elämän haluinen Suomenpystykorva koiran ulkoiluttaja nykyisin polkupyörällä.

    • hblki

      Onkohan se niin, etteivät ihmiset itse tai lääkäritkään ota tuota lättäjalkaa tarpeeksi vakakasti. Itselläni - 47 v. - on pikkuhiljaa tuo jalan holvittomuus ehkä ruvennut tuntumaan. On pakko tosiaan ollut vähän tuota juoksuharrastusta ruveta miettimään. Pitkään on mennyt vailla mitään ongelmia, armeijasta lähtien. Mutta nyt kai pitää vähintäin niitä jotakin jalkatukia ruveta harkitsemaan. Harmittaa.

    • Sukulaisenleikkaus

      Tuttavalta leikattiin Oulussa lattajalat. Yksi kerrallaan ja vei kyllä aikaa mutta on tyytyväinen. Ei siitä mitäään juoksija tule mutta jalat in nyt aivan erinäköiset. Monesta kohtaa oli jalkaa tasapainotettu.

    • TIIAPAPPA

      Karmeaa. Jäikö se sun sukulainen henkiin? Voimia ja tsemppiä ja apua ylhäältä!

    • TIIAPAPPA

      Lättäjalat.. ajattelin jäädä eläkkeelle niitten takia hakea tk:sta vuoden saikun.

      • elelelelele

        Ei niistä nyt ihan eläkkeelle, mutta kun sähkärin hommia on 40 vuotta lättäjalkojen päällä tehnyt, niin huokuttelisihan tuo! Onneki nyky maailmassa nuo työ kengät on aika tukevia ja kun niihin vielä vaihtaa oma siron jalkansa mukaan tehdyn pohjallisen niin, eiköhän se siitä.


    • UudenElämänToivossa

      Koko ikäni olen kärsinyt lättäjaloistani, ja niistä ahkeraan käynyt lääkärissä. Vihdoin pääsin nyt viime kuussa (15.9.16) leikkaukseen.
      Leikkaus kesti 3h ja se tehtiin nukutuksessa, koska lonkastani otettiin luuta jalkaan. Leikkauksen jälkeen elin 3 päivää sellaisessakin kipulääke sumussa ja kivut olivatkin kovat.
      Nyt jalka kipsissä vielä 2,5viikkoa.
      27.10 röntgen ja kipsin tilalle tulee joku erikoiskenkä? Painoa alamme myös pikkuhiljaa lisäämään jalalle.
      Vielä olisi toinenkin jalka ja kyllä, menen!

      • Uusijalka

        "Romahtanut" vasen lättäjalkani kipeytyi niin pahasti, että lääkärin suosituksesta rohkaistuin leikkaukseen kaksi viikkoa sitten. Samainen luusiirre lonkasta, kantaluun katkaisu, viottuneiden jänteiden korvaus ja pohkeen vapautus. Kivut pelottivat etukäteen, mutta yllättävän helpolla tässä on päästy. Leikkaus nukutuksessa ja jalka polvesta alas päin puudutettuna aluksi. Sen avulla säästyin noilta pahoilta alkukivuilta ja toki muitakin särkylääkkeitä tuli useita. Nyt mennään pelkällä buranalla tarpeen mukaan. Viikko normikipsissä ja nyt lasikuitukipsi, jonka saa pois jalasta suihkun ajaksi. Olen maannut jalka ylhäällä nämä pari viikkoa ja tikit on just poistettu ja haavat kiinni. Nyt on vähän tuskainen olo kun tuli turvotusta, mutta eiköhän se tuosta jossain vaiheessa asetu. Ennen leikkausta oli jo hieman masentunut olo kun kivut vaikuttivat jo sen verran ikävästi arkeen. Nyt on positiivinen olo, koska tästä mennään vain kohti parempaa kävelyä. Kyllä nämä kivut ihan hyvin kestää kun tietää, että ensi syksynä pääsee taas kunnolla sienimetsään. Ja minulla on nyt selvästi jalkaholvi :) Saa nähdä miten tuon oikean jalan kanssa käy tulevaisuudessa...


    • Qwertyyuisln

      Siis vaikuttaaks ikä siihen lättäjalkaan eli aikuisena sitä ei pysty korjaa

    • Karimikko

      Syntyissämme liki kaikilla meistä on terve jalan rakenne. Tuonne murrosikään menessä niissä pitäisi olla selkä ja kaunis kaari. Ihmisen jalka on aika vakiintuneesti muotoutunut parikymppisenä. Sen jälkeen esim. lattajalan hoito on aika mahdotonta.

      Yleisin syy lattajalkaisuuteen on nykyään ylipaino ja liikkumattomuus. Sen sanominen ei ole ihan poliittisesesti korrektia, mutta niin se on.

      Jos aikuiseen ikään on päässyt ja jalat ovat latuskaiset tai holvit myöhemmin laskeutuvat, oikeastaan mitään parantavaa hoitoa ei ole. Leikkaus on mahdolllinen, mutta vasta äärimmäisenä asiana.

      Periaatteessa tukipohjalliset ovat se oireenmukainen hoito, jota lattajalkaisuuteen on tarjolla. Totuus on kyllä sekin, että tuet siten laiskistavat jalan. Tunnen jonkin verran kavereita, jotka ovat lattajalkoja ja käyttävät jalkatukia. Kertovat, että ovat kuin silmälasit. Vaikka käyttö ei niin aina huvittaisikaan, siitä tulee vähitellen pakko.

      • sir_lättäjalka

        Lättajalka voi kulkea geneettisesti perimänä suvussa. Sen saa siis kiitos lahjana. Toisille tulee/kehittyy lättäjalka monasti huolimatta, että liikkuvat ja urheilevat jo lapsesta pitäen runsaasti. Ei mitenkään harvinaista. Lättajalkaisen lapsen tuleekin voimistella ja huoltaa jalkojansa säännöllisesti, ettei lättäjalkaisuus vaan viru pahemmaksi. Aikuisiällä kehittyvä lättäjalka sen sijaan johtuu useinkin liikunnan puutteesta ja myös liikapainosta. Tukipohjallisesta on hyötyä, koska oikaisee jalan linjan. Silloin pystyy paremmin kävelemään ja juoksemaan. Toki jalka myös tottuu tukeen ja veltostuu. Suo siellä vetelä täällä. Lättäjalkaisen kannattaakin hankkia useita kenkäpareja ja vaihdella niitä, jotta jalka ei totu kenkään ja veltostu. Silmälasit (likinäköisellä) kyllä aina määrätään alitehoisina, että silmä joutuu ponnistelemaan. Se hidastaa likinäön ryömimistä eteenpäin. Itselläni on voimakas likinäkö ja lättäjalat. Olen urheillut lapsesta asti ja edelleenkin yli 60v pidän huolta kropastani (liikunta,voimistelu,puntit,oikea ravinto, henkisyys). Ei ne lättäjalat poistu mutta niiden kanssa tulee toimeen.


    • ToinenXXsirXlättäjalka

      Joskus 70-luvulla armeijassa valitin jalkakipuja. Otettiin jalasta jollakin systeemillä sellaiset siniset mustekuvat. Täydet lättäjalat ne olivat. Määrättiin tukipohjalliset. Olivat sellaiset metalliset. Niiden käyttö sai vain kivut yltymään. Siinnittelin homman läpi, mutta tukipohjallisiin tuli kammo vaikka jalkoja särki. Vasta kymmenen vuotta sitten rupesin uudestaan ottamaan asiasta selvää. Nyt jalasta valetaan kipsi malli sellaisen "vaahtomuovilaatikon" kautta ja jalkatuet ovat joustavaa kuitua. Nämä auttavat lättäjalkaa aivan toisella tavalla kuin metalliset.

    • Kahvikinmyrkkyäon

      Kahvin, alkoholin ja tupakan kulutusta kannattaa rajoittaa varsinkin jalan heikosta toiminnallisuudet kärsivien luurangon sujolemiseksi.

    • westeri5

      No niin kaikki lättäjalat. Ei sitten kahvia eikä viinaa!

      • nopeat

        Viinakset nautitaan viinanjuontilasit silmillä.


    • XX1YY

      - Ota tosta ryyppi.
      - En voi. Lääkäri kielsi. On lättäjalat.

    • 25vUltrajuoksija

      Itselläkin ollut lättäjalat lapsesta asti, mutta oikeat kengät, niin arkeen kuin treenaamiseen, ja lähes pakonomainen oikean juoksutekniikan harjoittelu on auttanut. Omistan kahdet erilailla tuetut lenkkarit, joita vuorottelen lenkeillä. Treenaan myös joka kerta suihkussa varpaille nousua niin monta kertaa kunnes pohkeet huutavat maitohaposta pitkä 2-4 minuutin pohjevenyttely aina jokaisen treenin jälkeen. Tämän opin eräältä entiseltä huippu-urheilijalta, jolla oli lättäjalat. "Upeaa" jalkaholven kaarta en ole saanut, mutta juoksen viikossa keskimäärin n. 70km ilman mitään luonnottomia kipuja jaloissa.
      Varusteet, tekniikka, ja lihashuolto. Nämä kolme asiaa kun pullajalkainen saa kuntoon niin lättäjalasta ei ole mitään haittaa.

    • nyrkitpystyssä

      Hei latuska!Rupea harrastamaan nyrkkeilijöiden naruhyppyä,se usein korjaa matalapohjaiset alustat.Neuvosta seuraa lasku jälkeenpäin,heheh.

      • JalkaLatta

        Kuule kun on sekä kuoritettuna että levossa täys lattajalka, ei siinä hyppy narut auta. Hyppely ei holvia niihin tee, eikä estä nikkojen sisään päin kiertymistä. Kyllä sitä vain on mitan mukaan tehtyihin tuki pohjallisiin tyytyminen.


    • Mahtavajalka

      Hei saaksen korjattua 15 vuotiaana vai onks se kehittynyt valmiiksi jo sellaisen ????

    • setälättäjalka

      Jos sulla tuo sisäsyrjän luu menee astuessa ihan lattiaan asti ja jos jalka on päkiältä levinnyt, niin kyllä se vähän paha sitten on enää korjata. Pitää tyytyä vain liittyvmään meidän lättäjalkaisten joukkoon tummaan :-). Mutta kyllä nuo kunnolliset jalkatuet auttaa.

      Itse jouduin ensimmäiset tuet hankikaan juuri tuossa iässä. Kutusnnoissa vähän empivät, että kuinkahan tuollaisilla jaloilla siellä pärjää, mutta menihän se. Parin kolmen vuoden välein käy tarkistuttamassa ortopediaapajalla tukein sopivuuden. Tosiasiahan on se, että vuosien myötä tuo jalan rakenne vain pikkuhiljaa huononee. Mutta meneehän se, kun vain ei kenkien laadussa pihistele. Olisihan se kiva vähän muodin mukaan joskus kenkiä hankkia, mutta parempi vain on tyytyä ennen muuta tarpeeksi levesiin ja tukeviin kenkiin.

    • LäheltäSeurannut

      Helpointa oireinen lattajalka on korjata hieman ennen kasvupyrähdystä. Meidän tytöltä korjattiin molemmat jalat yhtäaikaa ja se meni kesän sairastamisella. Aikuiselta jo lataksi kehittyneen jalan korjaaminen vaatii paljon enemmän. Sitten on vielä keski-ikään tulevat ihmiset joilla ennen hyväryhtinen jalka alkaa painumaan kasaan ja leikkauksella toimintakykyä saa lisää. Pohjalliset on kaikille vain seisontatuki. Yksikään ei auta ponnistamaan - siitähän tässä on kyse. Meille avun toi pelkkiä jalkateriä päivätyökseen leikkaava ortopedi. Hyviä on vain kourallinen tässä maassa. Valitse sellainen joka todella pystyy hoitamaan myös komplikaatiotkin. Sen verran pitkään olet riippuvainen operatööristä.

    • JalkanenX

      "... keski-ikään tulevat ihmiset joilla ennen hyväryhtinen jalka alkaa painumaan kasaan ja leikkauksella toimintakykyä saa lisää. Pohjalliset on kaikille vain seisontatuki."

      No joo. (i) Jalka todella voi painua vuosien myötä rumaksi lättäjalaksi. Mutta ovat nuo kunnolliset tukipohjalliset muutakin kuin "seisontatuki". Oma kokemus on, ettei tuo jalkatukien hankkiminen ja kättäminen kovin mieltä ylentävää ole, mutta aika hyvin ne tuota jalan jaksamista edistävät. Eiväthän ne niitä holveja toki enää takaisin tuo. (ii) Ja jos kaikki lättäjalat pitäisi leikkauksella korjata, ei se kirurgien määrä millään riittäisi. Ylipainoisilla ja liikkumattomilla nuorilla miehillä lättäjalat näyttävät olevan vakiovaruste.

    • ToinenOmainen

      Mun mieheltä leikattiin OYSSsa lattajalka. Sillä jalat tuli aiemmin pohjallisista vain tosi kipeiksi. Turhaan meni monta sataa niihin. Leikkaus oli tosi iso projekti mutta lopputulos niin vakuuttava että jonottaa nyt toisen jalan leikkaukseen. Etittiin tietoa netistä just näitä hyprocure implanteista mutta ne ei tulleet enää kyseeseen kun joku jänne oli jo niin heikko. Meillä aika pitkä matka käydä näytillä mut onneksi Norski on niin halpa.

    • lättäjalanelämä

      itselläni on ollut syntymästä asti lattajalka mutta se ei ole kehttynyt niin pahaksi etten voisi kävellä kiitos pyöräilyn ja runsaan kävelyn ansiosta olen nyt yli parkymppinen ja oireita voi vähentää huomattavasti harrastamalla runsasta kävelyä ja suosittelen pyöräilyä kaveriksi se kehittää lihaksia tukemaan jalkaa ja jalkapohjan lihaksia yms kannattaa treenata ja ryhdin korjaamiseen auttaa selkä lihasten ja vatsalihasten yms tekeminen jos ryhdin kanssa on ongelmia itsellä rupesi ryhti parantumaan juuri kaiken lihastreenin ja pyöräilyn ansiosta jos en olisi harrastanut liikuntaa koko elämäni aikana niin tilanne olisi jo paha mutta liikunna ansiosta olen pystynyt elämään näitten kanssa eikä nämä jakani voi enää pahentua kun on jo sen verran lihasta ja luut ovat luutunut niihin kohtii mihinkä nä jäivät

      • FV33

        Mites armeija tuollasilla lättäjaloilla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe