luistelusukset ja paino

luistelemaan

Onko luistelusuksien kanssa hiihtäjän painolla niin paljon merkitystä? Eli jos ostan sukset nyt ja laihdun hiihtäessäni 20 kiloa, niin toimiiko sukset vielä? Tai jos otan ne parikyt kiloo alakanttiin niin mitä ongelmia tulee nykypainon kanssa?

13

11743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on väliä

      Kyllä painolla on aika suuri merkitys niin perinteisen kuin luisteluhiihdonkin osalta. Luistelusuksi on paljonkin jäykempi kuin perinteinen ja molempien jäykkyys määritellään hiihtäjän painon mukaan. Tosin sukset löystyvät vanhetessaan.

      Mutta 20 kg:n painonpudotukseen tarvitaan paljon muutakin kuin hiihtoa ja kestänee aika kauan pudottaa noin paljon painoa. Kannattanee ostaa nyt sopivan jäykät, niin eivät jää kaappiin. Saahan noita kierrätettyä.

    • asd

      kyllä vaikuttaa ja paljon. jo 5kg vaikuttaa kilpasuksessa paljon eli kun haetaan sitä ihanteellista suksea niin suksen jäykkyys mitataan ja se voi olla sopiva esim. 72-76kg painoisella. kyllä ne sukset toimivat muillakin painoilla, mutta eivät läheskään niin hyvin. liian löysät luistelusukset karkaavat alta kokoajan ja taas liian jäykät sukset eivät luista mihinkään. minulla ei ole kokemusta liian jäykistä suksista, mutta liian löysistä on. niillä on todella ikävä hiihtää. välttämättä kaikki eivät huomaa että heillä on liian löysä suksi, jos eivät ole päässeet kokeilemaan oikean jäykkyistä suksea.

    • Tero

      Varsinkin kilpasuksissa 20kg paino vaikuttaa todella paljon. Eli jos otat nyt itsellesi sopian jäykkyiset sukset ja sitten kun niillä ei enää tule hiihtämisestä mitään ostat pikkasen löysemmät sukset.

    • Lähtee läskit

      Lähtöpainoni oli 113kg ja kun päätös painon pudotuksesta oli tehty ostin luistelusukset. Parhaat kilpasukset ja niin jäykkänä kuin paikkakunnalta löytyi.
      Kun sitten 4kk ja 2300km myöhemmin paino oli 78kg oli myös sukset ihan käypäset painolleni.
      Älä kuitenkaan osta liiaan pitkiä suksia, koska niillä se vasta vaikeaa on aluksi hiihtää.
      Normaalihiihtäjälle myös kilpasukset ovat vaikeita hiihtää, mutta reilu ylipaino aiheuttaa sen, että se on oikeastaan ainoa tapa päästä hiihtämään sietettävällä suksella.
      Sitten kun paino tippuu ja alla on reilusti kilometrejä myös potku voimistuu ja sitä kautta myös kevyemmällä painolla hiihdettävyys kilpasuksessa säilyy.
      Tietysti jos pääsee valitsemaan hiihtämällä ostettavan parin, niin silloin ollaan varmimalla pohjalla.
      Yleensä näitä ylijäykkiä suksia on jäänyt oikeille suksikauppiaille ja niitä saa vielä suth edullisesti.
      Niille jotka väittävät, ettei paino tipu pelkällä hiihdolla voin sanoa, etteivät tiedä mistä puhuvat.
      Riittävän kovalla harjoittelulla 12kg/kk on aivan realistinen tavoite.

      • Luistelemaan

        Niin, mitkä oli ne kaupungin jäykimmät sukset merkiltään ja malliltaan?


      • Mika

        Tiputit tosi nopeasti painot alas.Eikö mennyt lihakset ja voimat mukana?Tuliko tietty paino missä huomasi suksen liikkuvan liukkaasti


      • haluaa :-)

        Ihan hauska juttu sinänsä ja huumorilla siihen pitääkin suhtautua.

        Ei tule heti mieleen ketään 110 kiloista kilpahiitäjää, jolle ko. kilpavälineitä valmistettaisiin, eikä myöskään yhtäkään sopivaa suksikauppiasta, jolle niitä olisi jäänyt :-)

        Neljässä kuukaudessa 2300 kilsaa on kova juttu - n. 20 kilsaa joka ikinen päivä :-)

        Kyllä varmaan potku voimistuu ja voimat lisääntyy, kun laihduttaa 'realistiset' 12 kiloa kuukaudessa :-)


      • nimimerkki

        nojoo. se nyt riippuu ihan lähtöpainosta. Jos on kävelevä ihrakasa niin tietysti paino tippuu helposti ja nopeasti, mutta tilanne onkin ihan toinen kun yrittää niitä viimesiä hankalasti lähteviä rasvavarantoja sulatella poies.


      • Lähtee läskit
        nimimerkki kirjoitti:

        nojoo. se nyt riippuu ihan lähtöpainosta. Jos on kävelevä ihrakasa niin tietysti paino tippuu helposti ja nopeasti, mutta tilanne onkin ihan toinen kun yrittää niitä viimesiä hankalasti lähteviä rasvavarantoja sulatella poies.

        Ensinnäkin sukset jolla aloitin ovat Fischerin RCS:t.
        Voimien menetys / lihaskunto.
        Tässä kohtaa täytyy sanoa, että koskaan minua ei ole varoiteltu kuntoilusta ja tavasta jolla kuntoilen enempää kuin silloin painon pudotuksen ollessa kovimmillaan.
        Käytännössä söin noin 600-800 kcal/ päivä ja hiihtoa 210km/viikko.
        Tämä ei ilmeisesti ole kaikilla mahdollista, koska kyseessä on henkilökohtainen ominaisuus kuinka elimistö alkaa käyttää vararavintoa.
        Toinen asia, että liikkuminen ei tapahtunut millään puolisykkeellä vaan noin 80-90% maksimista ja alkuun katkeamiseen saakka.
        Kyllä suksi kulki lopussa ihan mukavasti jos verrataan aloitukseen.
        Parhaiten kulkemista kuvannee jäähiihto jossa 21km lenkkiin meni keväällä tasan tunti(jos sää oli tyyni).
        Lihasmassa hävisi tietysti suhteessa painoon ja kasvot olivat kuin nälkää näkevällä.
        Suksien valinnasta. Kilpasuksen ei tarvitse olla huonokuntoiselle läheskään oman painon mukainen.
        Painon tippuminen ja potkun voimistuminen pitivät kuitenkin sukset hiihdettävänä koko talven.
        Nyt olen hankkinut tietysti uudet sukset ja kun kokemusta on kertynyt, niin osaa hakea sukselta myös ominaisuuksia joita normaalisti ei tarvita.
        Viimeisten ihrojen poistossa pätee sama kuin ensimmäistenkin, jos pelkästään viihdyt ladulla niin kylläpä kestää, mutta on oltava valmis myös hieman kivuliaampiin suorituksiin niin jälkeä syntyy.
        Mutta nyt kun ollaan jo kolmannessa talvessa painon tiputuksen jälkeen niin energiaakin voi tankata ennen suoritusta ja kyllähän se hiihtokunnossa näkyy.
        Nyt perjantaina oli vuorossa 78km ja hengissä edelleen.
        Tavoite kuitenkin on siellä 2500-3000km välillä myös näillä lumilla. Toivottavasti ei tule pitkiä pakkaskausia.


      • uskomattomalta...
        Lähtee läskit kirjoitti:

        Ensinnäkin sukset jolla aloitin ovat Fischerin RCS:t.
        Voimien menetys / lihaskunto.
        Tässä kohtaa täytyy sanoa, että koskaan minua ei ole varoiteltu kuntoilusta ja tavasta jolla kuntoilen enempää kuin silloin painon pudotuksen ollessa kovimmillaan.
        Käytännössä söin noin 600-800 kcal/ päivä ja hiihtoa 210km/viikko.
        Tämä ei ilmeisesti ole kaikilla mahdollista, koska kyseessä on henkilökohtainen ominaisuus kuinka elimistö alkaa käyttää vararavintoa.
        Toinen asia, että liikkuminen ei tapahtunut millään puolisykkeellä vaan noin 80-90% maksimista ja alkuun katkeamiseen saakka.
        Kyllä suksi kulki lopussa ihan mukavasti jos verrataan aloitukseen.
        Parhaiten kulkemista kuvannee jäähiihto jossa 21km lenkkiin meni keväällä tasan tunti(jos sää oli tyyni).
        Lihasmassa hävisi tietysti suhteessa painoon ja kasvot olivat kuin nälkää näkevällä.
        Suksien valinnasta. Kilpasuksen ei tarvitse olla huonokuntoiselle läheskään oman painon mukainen.
        Painon tippuminen ja potkun voimistuminen pitivät kuitenkin sukset hiihdettävänä koko talven.
        Nyt olen hankkinut tietysti uudet sukset ja kun kokemusta on kertynyt, niin osaa hakea sukselta myös ominaisuuksia joita normaalisti ei tarvita.
        Viimeisten ihrojen poistossa pätee sama kuin ensimmäistenkin, jos pelkästään viihdyt ladulla niin kylläpä kestää, mutta on oltava valmis myös hieman kivuliaampiin suorituksiin niin jälkeä syntyy.
        Mutta nyt kun ollaan jo kolmannessa talvessa painon tiputuksen jälkeen niin energiaakin voi tankata ennen suoritusta ja kyllähän se hiihtokunnossa näkyy.
        Nyt perjantaina oli vuorossa 78km ja hengissä edelleen.
        Tavoite kuitenkin on siellä 2500-3000km välillä myös näillä lumilla. Toivottavasti ei tule pitkiä pakkaskausia.

        Jo yksin 30 km hiihtolenkki vie huomattavasti enemmän energiaa kuin tuo 600-800 kcal, joten elimistön kyky käyttää lämpöeristettä energiantuotannossa täytyy sinun dietissä olla todellakin kohdallaan. En ole ravitsemusasiantuntija, mutta voisin kuvitella ettei elimistö pysty valmistamaan rasvasta läheskään kaikkia elossapysymiseen tarvittavia rakennusosia. Voi olla, että miettimällä tarkasti mitä tuon 800 kcal:n edestä syö, on mahdollista tulla toimeen, mutta tuolloin elämä pyörii kyllä melko vahvasti laihduttamisen ympärillä.

        Toinen hämmästyttävä seikka tuossa ohjelmassasi on harjoitusteho. Nollapohjalta lähdettäessä 80-90 % max -harjoituksia voi luultavasti tehdä viikonpäivät, mutta viimeistään sen jälkeen palautumisen kanssa tulee isoja ongelmia varsinkin tuolla ruokavaliolla. Huonokuntoisella keskisykkeet nousevat helposti tuonne 80 % max -tasolle, mutta laskitko harjoitustehoa (edes osassa harjoituksia) kunnon noustua?


      • Jukka
        uskomattomalta... kirjoitti:

        Jo yksin 30 km hiihtolenkki vie huomattavasti enemmän energiaa kuin tuo 600-800 kcal, joten elimistön kyky käyttää lämpöeristettä energiantuotannossa täytyy sinun dietissä olla todellakin kohdallaan. En ole ravitsemusasiantuntija, mutta voisin kuvitella ettei elimistö pysty valmistamaan rasvasta läheskään kaikkia elossapysymiseen tarvittavia rakennusosia. Voi olla, että miettimällä tarkasti mitä tuon 800 kcal:n edestä syö, on mahdollista tulla toimeen, mutta tuolloin elämä pyörii kyllä melko vahvasti laihduttamisen ympärillä.

        Toinen hämmästyttävä seikka tuossa ohjelmassasi on harjoitusteho. Nollapohjalta lähdettäessä 80-90 % max -harjoituksia voi luultavasti tehdä viikonpäivät, mutta viimeistään sen jälkeen palautumisen kanssa tulee isoja ongelmia varsinkin tuolla ruokavaliolla. Huonokuntoisella keskisykkeet nousevat helposti tuonne 80 % max -tasolle, mutta laskitko harjoitustehoa (edes osassa harjoituksia) kunnon noustua?

        Itse aikanaan pudotin 3 kuukaudessa painostani 13 kiloa, ruokatottumuksia en muuttanut oikeastaan ollenkaan.
        Pelkästään liikkumalla, hiihto ei ollut tuolloin ohjelmassa.
        Alkuun kehosta lähti ylimääräiset nesteet, eli hikoilin valtavasti ja paino putosi alkuun tosi nopeasti.
        Kyllä minä uskon , että aiemmin mainittu painon pudotus on mahdollinen hiihtämällä.
        Voihan sitä hiihtää pienemmällä pulssin nousulla, kuitenkin koko ajan hiki päällä ja pitkiä lenkkejä.
        Minä hiihtelen ja pidän painoa sillä kurissa.
        Ei sitä tarvitse kauheita spurtteja ottaa.


      • Lähtee läskit
        uskomattomalta... kirjoitti:

        Jo yksin 30 km hiihtolenkki vie huomattavasti enemmän energiaa kuin tuo 600-800 kcal, joten elimistön kyky käyttää lämpöeristettä energiantuotannossa täytyy sinun dietissä olla todellakin kohdallaan. En ole ravitsemusasiantuntija, mutta voisin kuvitella ettei elimistö pysty valmistamaan rasvasta läheskään kaikkia elossapysymiseen tarvittavia rakennusosia. Voi olla, että miettimällä tarkasti mitä tuon 800 kcal:n edestä syö, on mahdollista tulla toimeen, mutta tuolloin elämä pyörii kyllä melko vahvasti laihduttamisen ympärillä.

        Toinen hämmästyttävä seikka tuossa ohjelmassasi on harjoitusteho. Nollapohjalta lähdettäessä 80-90 % max -harjoituksia voi luultavasti tehdä viikonpäivät, mutta viimeistään sen jälkeen palautumisen kanssa tulee isoja ongelmia varsinkin tuolla ruokavaliolla. Huonokuntoisella keskisykkeet nousevat helposti tuonne 80 % max -tasolle, mutta laskitko harjoitustehoa (edes osassa harjoituksia) kunnon noustua?

        Noista pulsseista huvittava juttu.
        Kun työpaikka lääkäri näki minut painon tiputuksen jälkeen ensi kertaa, niin kyllähän siitä sairaala keikka tuli oitis.
        Kun menin aamulla tutkimuksiin niin verenpaineen mittauksessa kävi ilmi, että lepopulssi on hieman alhaalla. Vaikka olin kävellyt autolta poliklinikalle oli pulssi siitä huolimatta 32.
        Kun sitten käytävällä kävelyn jälkeen tehtiin uusi mittaus oli tulos 36.
        Mitä tuohon nolla kunnosta lähtemiseen tulee, niin en välttämättä ollut nollakuntoinen vaikka olin raakasti ylipainoinen.
        Palautumisissa välittömästi suoritusten jälkeen oli joskus ongelmia, mutta ne hoidin tavalla jota en viitsi tässä kertoa.
        Mutta palautuminen voi tapahtua myös todella nopeasti, mutta koska käyttämääni keinoon liittyy riski on parempi pitää se omana tietonaan.
        Mitä taas tulee itse hiihtoon niin se oli tapauksessani vain väline painon pudottamiseen ja kaikki mitä ladulla tehtiin, tehtiin vain ja ainoastaan painon vuoksi, kaikki muu tuli sivutuotteena.
        Kävin töissä normaalisti painon pudotuksen aikana, mutta vapaa-aika meni kyllä painon eteen ahertaessa.


      • suoneen
        Lähtee läskit kirjoitti:

        Noista pulsseista huvittava juttu.
        Kun työpaikka lääkäri näki minut painon tiputuksen jälkeen ensi kertaa, niin kyllähän siitä sairaala keikka tuli oitis.
        Kun menin aamulla tutkimuksiin niin verenpaineen mittauksessa kävi ilmi, että lepopulssi on hieman alhaalla. Vaikka olin kävellyt autolta poliklinikalle oli pulssi siitä huolimatta 32.
        Kun sitten käytävällä kävelyn jälkeen tehtiin uusi mittaus oli tulos 36.
        Mitä tuohon nolla kunnosta lähtemiseen tulee, niin en välttämättä ollut nollakuntoinen vaikka olin raakasti ylipainoinen.
        Palautumisissa välittömästi suoritusten jälkeen oli joskus ongelmia, mutta ne hoidin tavalla jota en viitsi tässä kertoa.
        Mutta palautuminen voi tapahtua myös todella nopeasti, mutta koska käyttämääni keinoon liittyy riski on parempi pitää se omana tietonaan.
        Mitä taas tulee itse hiihtoon niin se oli tapauksessani vain väline painon pudottamiseen ja kaikki mitä ladulla tehtiin, tehtiin vain ja ainoastaan painon vuoksi, kaikki muu tuli sivutuotteena.
        Kävin töissä normaalisti painon pudotuksen aikana, mutta vapaa-aika meni kyllä painon eteen ahertaessa.

        Tuollaisen kuurin jälkeen sykkeen pitääkin olla alhaalla tai sitten on jossain vikaa :). Jos lasketaan ihan energiankulutusta, niin suurin tekijä dietissäsi oli kertomiesi lukujen perusteella kuitenkin tuo ruokavalio, jonka jälkeen peruselämiseen vyötäröltä täytyy ottaa arviolta 1800 kcal / päivä. Tuohon kun lisätään vielä liikunta yli 1000 kcal / päivä, niin päästään noin kolmen kilon painonpudotukseen viikossa. Ilman liikuntaa kuurisi tuskin olisi onnistunut, sillä noin rankalla dietillä aineenvaihdunta lyö muuten liinat kiinni. Nyt liikuntasuorituksesta palautumisen vuoksi sellaista ei ilmeisesti päässyt tapahtumaan.

        Asia kiinnostaa minua siksi, että minulla on käynnissä hieman samantyyppinen projekti. Lähtöpainoa oli vähemmän, mutta tavoitepaino on täsmälleen sama kuin sinulla. Liikuntaa minulla on ohjelmassa vähintään saman verran, mutta tankkausta tulee harrastettua enemmän. Kuurini menee etupäässä liikunnan ehdoilla, joten tehoja minulla useimmissa treeneissä selvästi vähemmän kuin sinulla (sykekeskiarvo pk-treenissä 70-80 % max).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe