Nuorena työpaikalla

22surullinen

Hei kaikki

minua harmittaa kun työpaikallani (julkisella puolella) minua katsotaan ja kohdellaan kuin halpaa makkaraa. Ehkä tämä sitten johtuu siitä että olen nuori ja kokematon. Mutta työt aina teen täysillä ja viimeisen päälle kuten voin, mutta silti ei riitä... Teen muidenkin työt, mutta ei sekään riitä. Minua ei ole vakinaistettu, vaikka tekemääni työtä varten on jo ollut kolme hakua vakituiseen virkaan. Minua itkettää kun viimeisimmässä valittiin jo kolmannen kerran ulkopuolelta joku muu, vaikka olen työni tehnyt niin kuin pitääkin.

Vanhemmat kannustivat minua kun jäin kahdesta ensimmäisestä vaille paikkaa, mutta menehtyivät liikenneonnettomuudessa viime kesänä, on todella vaikeaa 22 vuotiaana ilman sisaruksia tai muita läheisiä tällaista kohdata.

Onko muilla ollut kokemusta vastaavasta?

12

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta_

      Työn tekeminen kunnolla ei ole se juttu julkisen alan työpaikoilla. Pitää olla ns. alaistaitoja, joka tarkoittaa suomeksi p.....n nuolemista. Pitää hankkitua tiettyjen ihmisten kaveriksi ja mielellään puhua pahaa muista, sen määrittelee sitten nämä tietyt ihmiset, että kenestä sopii puhua. Tupakkaa kannattaa myös polttaa, sillä saa aina suosiota, mikään ei lisää niin yhteenkuuluvuutta, kuin yhteiset tupakkatauot. Tämä tietysti toteutuu siitä huolimatta, onko työpaikka savuton vai ei. Työnsä jos tekee oikein hyvin, se aiheuttaa vain kateutta. Saattaa kuulostaa kyyniseltä, mutta tällaiset on omat kokemukset.

    • vakinaistettu

      Jos olet ahkera ja haluat oppia mahdollisimman monia tehtäviä työpaikallasi, vanhemmat työntekijät todennäköisesti pitävät sinua uhkana omalle asemalleen. Kokemukseni mukaan ei missään muualla kuin julkisella puolella ole työntekijöiden osaaminen niin kapea-alaista, sillä näissä paikoissa on perinteisesti jokainen opetellut tekemään vain sen "oman karsinansa" hommat. He pelkäävät astuvansa toisen varpaille, jos vahingossakaan erehtyvät suorittamaan jonkun muun "nimikkotehtävän", ja aloittavat itse välittömästi hirveän itkun, jos joku toinen on heidän mielestään tullut puuhastelemaan heidän tontillensa.

      Jos työpaikkasi esimiehet eivät ole tehtäviensä tasalla, eli ovat ammattitaidottomia, he konliktien pelossa pyrkivät ylläpitämään tällaista "näinhänonainatehtyjanäintullaantekemäänainamaailmantappiinsaakka" -toimintakulttuuria, ja päivähoitolaisten bileet sen kun jatkuvat.

      Vaikea on yhtälö, mutta kun pidät korkean työmoraalisi, sen joku vielä huomaa ja antaa suositukset vakinaistamiseen. Sitä odotellessa yksi tärkeä neuvo: älä missään nimessä suututa työyhteisön kovaäänistä päällepäsmäriä, joka yleensä on kaikesta itsetehostamisestaan huolimatta se porukan veltoin työntekijä. Nämä juoruämmät (myös miehiä) ovat niitä, jotka kaikin tavoin pyrkivät pitämään toimintatavat mahdollisimman muuttumattomina, sillä ovat niin patalaiskoja, etteivät halua enää oppia mitään uutta. Sitten kun olet vakinaistettu, voit alkaa ehdottelemaan muutoksia suoraan pomoille, mitä ylemmille, sen parempi. Niin minä olen tehnyt, ja arvaapa v*tuttaako päivähoitolaisia?

    • näinsemenee

      "Työn tekeminen kunnolla ei ole se juttu julkisen alan työpaikoilla."

      Allekirjoitan tämän! Täysin samaasta koekmusta mullakin ja myörkin julkishallinnon puolelta.

      "Sitä odotellessa yksi tärkeä neuvo: älä missään nimessä suututa työyhteisön kovaäänistä päällepäsmäriä, joka yleensä on kaikesta itsetehostamisestaan huolimatta se porukan veltoin työntekijä. Nämä juoruämmät (myös miehiä) ovat niitä, jotka kaikin tavoin pyrkivät pitämään toimintatavat mahdollisimman muuttumattomina, sillä ovat niin patalaiskoja, etteivät halua enää oppia mitään uutta."

      Tämä onkin myös todella pätevä neuvo!

      • ikuinenmurhe

        Se on kyllä huomattu nykyisessä työpaikassa. Kaipaan entisiä työkavereita. Olimme kaikki samantyyppisiä ja reippaita työssämme.


    • olemikäolet

      Älä luovuta.tämä kaikki johtuu vain kateudesta ja heidän taidottomuudesta.vanhat ämmät osaa olla toisi lapsellisia kuin hiekkalaatikolla mut sit ollaan kusi sukas kun ei osata atk.ta.kyl niille vielä eläkepäivät koittaa ja sillon saat vastuuta ja muutoksia toivottavasti jo ennemmin jos uutta väkeä palkataan.tsemppiä!

    • Tarttuvatauti

      Siinä vaiheessa, kun vanhat kääkät lähtee eläkkeelle, oot lusinut julkisella puolella jo sen verran pitkän tovin, että toimintakulttuurista on sinunkin kohdallasi tullut ainoa oikea tapa tehdä töitä eli mitä vähemmällä työnteolla pärjäät sen parempi ja veronmaksajat maksaa kiltisti loisien loikoilun. Ja mitään uusia ideoita et suvaitse, koska mukava lekotteluhan saattaisi jopa loppua siihen.

    • Tsempittäjä

      Tsemppiä nuori ja virkeä työntekijä! Hyviä neuvoja edellä.

      Kyllä ne sitruunanaamat vielä eläkkeelle siirtyy (Y)

    • vanha_ja_viisas

      Muutama käytännön winkki.
      - Aina ajoissa, ihan ekana, työpaikalle.
      - Järjestät kaikki jutut niin, että näyttää, että on hommat ja täysi rähinä jo päällä, kun muut vasta vaivautuvat työpaikalle.
      - Sitten on aika lusmuilla. Säästä töitä, että on mitä tehdä, jos joku sattuu näkemään, jos pomo sattuu paikalle.
      - Kun työt ei lopu, tarvitaan työntekijöitä, sinuakin.
      - Ole töiden jarruna. Erityisesti jarruta muiden töitä. Muutamista minuuteista kertyy helposti tunteja. Sitä helpompaa on jarrutus, mitä alummassa olet työketjua. - Venytä taukoja. Ryhdy mielenkiintoisiin keskusteluihin, kun tauko on päättymässä. Yritä saada pomo yhtymään keskusteluun.
      - Ekana vessaan. Tee vessajonoja. Olet jo itse hommissa, kun muut vasta nostelevat housujaan.
      - Pidä huoli työajasta. Jos töistä ei pääse luistamaan kotiin ajoissa, jarruta lisää.
      - Jokainen työpäiväsi voi olla se viimeinen päivä. Kotiin R-kioskin kautta. Joka päivä on mahdollisuus voittaa jossain lotossa, jos ei miljoonia niin useita tuhansia kuitenkin.

    • 875867976475

      Halvempaa pitää opiskelijoita ja tuntityöntekijöitä,joille ei tarvitse hankkia työterveyspalveluja.
      Silloin kun vakioduunarit ovat saikulla soitellaan opiskelijat töihin.
      Tunteja kertyy monesti yli 30 viikossa mutta näitä ei huomioida.
      Opiskelijat ja osapäiväiset ovat alinta sakkia työterveysasioissa.
      Määräaikaisetkin ovat kakkos- kategoriassa.

      Ykkös- ketjussa täysillä eduilla ovat vakituiset.
      Heille saikkupäivät ovat rahapäiviä. Fysioterapia ja mangneetti kuvaukset saat lisäpalveluna ja ilman lisämaksuja.

    • alinta_kastia

      Sinussa on ainesta vaikka työkokeiluun. Reippaasti vaan hakemaan paikkaa ja kokemaan oikeaa kyykytystä työpaikalla.

    • NiemiPalvelutoy
    • rtyuiopq

      Ehkäpä tässä mielenkiintoista luettavaa ?
      http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2011/07/31/narsisti-nauttii-tyoyhteiso-sairastaa/201110628/12

      Narsismi on nykyään jo muotikäsite, mutta myös todellinen yleistyvä työyhteisöjen ongelma.
      Narsistien uhrien tuki -yhdistyksen puheenjohtaja Taina Riipinen puhuu yhteiskunnallisesta ja kansantaloutta rasittavasta ilmiöstä.
      Se näkyy myös yhdistyksessä: toukokuussa yhdistyksen verkkosivuilla oli yli 40 000 eri kävijää, ja jäsenmäärä kasvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe