Vapaaehtoinen huijaus Eläkevakuutus Mandatum Life

Osat_vaihtuivat

Maksoin ko. eläkevakuutusta noin vuosina 2006-2007 yhteensä 885,60 e. Nyt vasta tulleen tiedoitteen mukaan säästöjä on jäljellä 595,35 euroa. Vuoden 2015 veloitukset euroina ja eriteltynä ovat seuraavat:

Vuotuinen hoitopalkkio 5,11
Henkivakuutus 0,56
Kuukausittainen hoitokulu yhteensä 14,28
Vähimmäismaksupalkkio. 24,00
YHTEENSÄ 43,95

Tämä on seurausta vuosia sitten irtisanotusta vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta.

Aikanaan sain käsityksen, että kaikki eläkesäästäminen olisi eteenpäin. Toisin sanoen talletuksien pitäisi kasvaa korkoa.

Nyt vaikuttaa siltä, että vielä noin 15 vuotta maksan reilu neljäkymmentä euroa vuodessa jonnekin byrokratian pyöritykseen, kunnes rahalla maksamani säästö on käytetty loppuun. Tuleekohan sen jälkeen lasku?

Onko kellään kokemuksia vähänkään vastaavasta?

59

25093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin.se.vain.on

      Ahneella on paskainen loppu. Noita eläkevakuutuksia aikoinaan markkinoitiin veroedulla joka ei ollut muuta kuin verotuksen lykkäämistä. Silti ihmiset niihin sijoittivat eivätkä ottaneet selvää valtavista kuluista. Pääasia että ehkä säästää veroissa.

      Aloittaja saisi olla tyytyväinen kun kyseessä on noin mitättömät summat. Monet ovat noihin lykänneet kymmeniä tuhansia euroja ja kyllä silloin vituttaa.

      • osat_vaihtuivat

        Joo, saan olla tyytyväinen siinä mielessä. Olin silloin sinisilmäinen ja ajattelin vanhuuden turvaa. Ahneus tai verojen vähentäminen eivät olleet motiivit.
        Enempi olisin voinut silti perehtyä asiaan. Vakuutusmyyjätkin näyttävät olevan vain myyjiä. Heidänkin puheisiin pitää suhtautua erittäin kriittisesti. Kiitos kommentista.


      • Kikka888

        Nordea on paska


    • hgrf

      _KOSKAAN ei pidä sijoittaa mihinkään jos ei ymmärrä tuotteen "luonnetta".Pitää ymmärtää mihin sijoitus perustuu,mitä vastapuoli hyötyy,mitä itse hyödyt....ymm.

      • rahat.pois

        Eli ei voi sijoittaa juuri mihinkään.


      • höynäytettäviäriittää

        Niinpä, jos ei juuri mistään mitään ymmärrä


      • turhautunuteläkeläinen

        Kyllä tuli petetyksi verottaja vei itse maksetusta eläkkeestä puolet, kun huomasin sen ostin lama aikan 90 luvulla Helsinkistä asuntoja vuoralaiset on ne maksaneet ja kohta jos pellet ei vie näitäkin vähiä alan jonkun lakiviisaan kanssa niitä tuhlaamaan kun ei ole tulliut vielä kaikissa hienoissa paikoissa käytyä rollaattori kanssa on vaikea sitten myöhemmin liikkua.


      • LebeninBerlin
        turhautunuteläkeläinen kirjoitti:

        Kyllä tuli petetyksi verottaja vei itse maksetusta eläkkeestä puolet, kun huomasin sen ostin lama aikan 90 luvulla Helsinkistä asuntoja vuoralaiset on ne maksaneet ja kohta jos pellet ei vie näitäkin vähiä alan jonkun lakiviisaan kanssa niitä tuhlaamaan kun ei ole tulliut vielä kaikissa hienoissa paikoissa käytyä rollaattori kanssa on vaikea sitten myöhemmin liikkua.

        Näin on. Eläkesäästämisasiat ovat kansalaisten huijausta. Onneksi itse - miltei vahingossa - sain asian laidan tietooni.

        On järkyttävää, että "säästän" omasta palkastani - josta olen jo maksanut veroni - eläkesäästötililleni mahtavia summia. Kun sen haluan käyttöönim maksan TOISTAMISEEN VEROT! Enkä vain kertyneistä sijituksista, vaan myös siitä rahasta josta jo olen maksanut veroni, eläkekuluni yms. Kun sain rahani takaisin työttömyyteen perustuen, niin homma oli se, että verottaja sai 2/3 rahoistani (plus sen mitzä olen jo palkoistani maksanut) ja minä nettosin 1/3 - eli en mitään.

        Minulle selitettiin, että olen saanut "veroheloptuksia". Mitä verohelpotuksia? Palkkani ei ole ollut koskaan niin suuri, että olisin näistä eläkesäästöistä todella mitään verotuksessani hyötynt. Se on ollut pötypuhetta. Olen nyt maksanut tulevasta eläkkeestäni kolme kertaa enemmän kuin pitäisi.

        Kansalaiset; meille valehdellaan ja meitä huiputetaan mennen tullen ja mitä naiivimpeja oleme ja mitä enemmän luotamme näinin "tahoihin" - sitä paskemmin menee. Ne vievät kaiken mitä vain irti saavat hienopugheisuutensa turvin.

        Homan ydin, erityisesti eläkesäästämisen kannalta, on se, että meillä ei ole enää tarpeeksi veronmaksajia kattamaan eläkkeitämme - ja se, mitä olemme omista palkoistamme makseneet, on jo mennyttä! Ne on jo käytetty! Tajuatteko sen?

        Meille., jotka emme vielä ole eläkkeellä, ei ole olemassa mitään. Ei ole mitään. Se kaikki on jo mennyt ja käytettty.

        Sen takia hallituksen on täytynyt keksiä kaikenlaisia kommervenkkejä, jolla peittää tämä karmaisevat tosiasia. Eli: ne jotka suostuvat säästämään pankkeihin "eläkesäästöjä" ja muka "hyötyvät" verotuksessa, itse asiassa kustantavat vajeen mikä on ollut ja tullut ajat sitten.

        Huomioikaa tämä tosiasia: Jos et jo ole eläkkeellä, sinulle ei ole tulossa yhtään mitään. Ei mitään. Ei, koska se kaikki on jo mennyt.

        Tätä seikkaa yritetään kansalaisilta ilmeisimminkin pimittää ja säädellään kaikenaisia huuhaa "eläkesäästösopimuksia", joiden tarkoitus on vain ja ainoastaan kerätä lisää rahaa verottajan ja pankkien kassaan.

        Ihmiset: alkakaa opiskella talousasioista. Ottakaa vakavasti kaikki häiriöt pankkinne kanssa. Kaikki epäkohteliaisuudet ja välistä vetämiset ovat pahoja merkkejä ja teidän kuuluu toimia niiden mukaisesti ja etsiä uusia ratkaisuja.

        Minä maksoin palkastani noin 30% veroa. Sitten muka "säästin" - ja tulos oli se, että maksoin uudestaan saamastani rahasta 30%. Eli tosiasiassa: olen luovuttanut 60% siitä mikä piti olla minun, jonnekin hornan kuuseen.

        ÄLKÄÄ LUOTTAKIO PANKKEIHIN! Alkakaa ottamaan selvää todellisesta maailmasta.


      • Anonyymi

        Olisit ostanut kultaa rahoillasi -nyt olisit rikas


      • Anonyymi
        LebeninBerlin kirjoitti:

        Näin on. Eläkesäästämisasiat ovat kansalaisten huijausta. Onneksi itse - miltei vahingossa - sain asian laidan tietooni.

        On järkyttävää, että "säästän" omasta palkastani - josta olen jo maksanut veroni - eläkesäästötililleni mahtavia summia. Kun sen haluan käyttöönim maksan TOISTAMISEEN VEROT! Enkä vain kertyneistä sijituksista, vaan myös siitä rahasta josta jo olen maksanut veroni, eläkekuluni yms. Kun sain rahani takaisin työttömyyteen perustuen, niin homma oli se, että verottaja sai 2/3 rahoistani (plus sen mitzä olen jo palkoistani maksanut) ja minä nettosin 1/3 - eli en mitään.

        Minulle selitettiin, että olen saanut "veroheloptuksia". Mitä verohelpotuksia? Palkkani ei ole ollut koskaan niin suuri, että olisin näistä eläkesäästöistä todella mitään verotuksessani hyötynt. Se on ollut pötypuhetta. Olen nyt maksanut tulevasta eläkkeestäni kolme kertaa enemmän kuin pitäisi.

        Kansalaiset; meille valehdellaan ja meitä huiputetaan mennen tullen ja mitä naiivimpeja oleme ja mitä enemmän luotamme näinin "tahoihin" - sitä paskemmin menee. Ne vievät kaiken mitä vain irti saavat hienopugheisuutensa turvin.

        Homan ydin, erityisesti eläkesäästämisen kannalta, on se, että meillä ei ole enää tarpeeksi veronmaksajia kattamaan eläkkeitämme - ja se, mitä olemme omista palkoistamme makseneet, on jo mennyttä! Ne on jo käytetty! Tajuatteko sen?

        Meille., jotka emme vielä ole eläkkeellä, ei ole olemassa mitään. Ei ole mitään. Se kaikki on jo mennyt ja käytettty.

        Sen takia hallituksen on täytynyt keksiä kaikenlaisia kommervenkkejä, jolla peittää tämä karmaisevat tosiasia. Eli: ne jotka suostuvat säästämään pankkeihin "eläkesäästöjä" ja muka "hyötyvät" verotuksessa, itse asiassa kustantavat vajeen mikä on ollut ja tullut ajat sitten.

        Huomioikaa tämä tosiasia: Jos et jo ole eläkkeellä, sinulle ei ole tulossa yhtään mitään. Ei mitään. Ei, koska se kaikki on jo mennyt.

        Tätä seikkaa yritetään kansalaisilta ilmeisimminkin pimittää ja säädellään kaikenaisia huuhaa "eläkesäästösopimuksia", joiden tarkoitus on vain ja ainoastaan kerätä lisää rahaa verottajan ja pankkien kassaan.

        Ihmiset: alkakaa opiskella talousasioista. Ottakaa vakavasti kaikki häiriöt pankkinne kanssa. Kaikki epäkohteliaisuudet ja välistä vetämiset ovat pahoja merkkejä ja teidän kuuluu toimia niiden mukaisesti ja etsiä uusia ratkaisuja.

        Minä maksoin palkastani noin 30% veroa. Sitten muka "säästin" - ja tulos oli se, että maksoin uudestaan saamastani rahasta 30%. Eli tosiasiassa: olen luovuttanut 60% siitä mikä piti olla minun, jonnekin hornan kuuseen.

        ÄLKÄÄ LUOTTAKIO PANKKEIHIN! Alkakaa ottamaan selvää todellisesta maailmasta.

        Kiitos


    • liekö.yhteyttä

      Muistelen, että Björn Wahlroos sta ja Mandatum pankista alkoi kuulua samoihin aikoihin.

      • Anonyymi

        Älkää vain menkö näihin Mandatum Lifen kusetusfirmoihin. Sanokaa heti irti kaikki sopimukset, ettette joudu maksamaa lisää niiden "kuluihin"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää vain menkö näihin Mandatum Lifen kusetusfirmoihin. Sanokaa heti irti kaikki sopimukset, ettette joudu maksamaa lisää niiden "kuluihin"!

        Mandatumin "eläke" alkaa ensi vuonna. Tanan tunarit ovat saaneet hukattua kolme neljännestä säästetystä eläkkeen määrästä. Toivottavasti edes joku saa säästöjään takaisin, minulle nuokin rahat olisi olleet paremmassa tallessa sukan varressa.


    • janebond999

      harva vapaaehtoisen eläkesäästön aloittanut tulee ajatelleeksi että vakuutuksen myöntänyt yhtiö perii kuluina se summan jonka vakuutettu saa veronalennusta ..
      eihän tää oo mukavaa kun vakuutettu saa takaisin varoistaan vain 2/3

      • Jgunghjjg

        Eikä se edes jää siihen. Verottaja ottaa vielä toisen kolmanneksen sitten kun rahoja aletaan nostaa... nuo on pelkkää veronsiirtoa. Ei alennusta.


    • mariiitttt

      Liian kallista Suomessa, ei koskaan sisään ulos maksuja vain hoitomaksu korkeintaan 1,25% tai 0,20% vuosi ei muita lisä maksuja. Tietenkin täytyy toimia markkinoiden mukaan siis voi säästää missä tahansa maailmalla näin vanhana kiinnostavaa harrastusta.

      Suomen valtio hoitaa vain rikkaita ja heidän etuja--no jaa onhan leipäjonot......

    • arvonvaihteluonnormaalia

      Olet selvästi valinnut väärän rahaston ja sen arvo ei ole noussut vaan laskenut ja tuo lakkauttaminenon ollut suuri virhe. Yleensä silloin ostetaan, kun hinnat ovat alhaalla ja myydään kun hinnat ovat ylhäällä. Tällöä tavoin voit tehdä tiliä niin osakemarkkinoilla pörssissä kuin muutenkin. Seuraa hintoja ja mieti, mitä maailmanpolitiikassa on tapahtunut, jotta osaat tunnistaa maamerkkejä, milloin mitäkin tulee tapahtumaan ja mihin suuntaan kurssit menevät.
      Mandatum on sijoitusyhtiö ja sinä kuluttajana olet valinnut omat kohteesi ja toiminut sen mukaan. Eli olet siis piensijoittaja.
      On rahastoja, joiden arvo voi laskea korkeimmasta hinnasta 90 prosenttia, koska sillä ei ole silloin markkinoita ja isot sijoittajat myyvät pieniä kohteita pois vaikka tappiolla, kun tietävät, minkä arvo nousee. Siinä ei yksityishenkilön onnnettomat eurot vaikuta mihinkään, kun miljoonat ja mirjardit vaihtavat omistajaa.

      Sinähän voit vaihtaa kohteita, joita ostat ja katso kaikki heidän tuotteensa. Ymmärräthän, että voit ostaa kerralla enemmän kuin tuo summa 40 €. Jos edullinen historiallisesti ja näyttää järkevältä sinun näkökannaltasi ja tuottoisalta, sinä otat tietoisen riskin ostaessasi tuotteita siitä, että ne voivat menettää arvonsa tai sitten niiden arvo nousee paljon. Jokainen tapahtuma eli ostokerta on peruste veloitukseen, joten osta suuremmalla rahalla kerrallaan.

      • Anonyymi

        Tuntuuko pahalta olla ryöstöfirman edustaja. Ainakaan minun eläkesäästöistä ole kysytty mihin niitä rahoja laitetaan. Olette osanneet törsätä ne ihan ilman apuani. Älä syytä säästöjä, jos et osaa pitää huolta toisten varoista. Tanan tunarit😡


    • ikkremimin

      Olin itsekin eläkesäästäjä 20 vuotta, onneksi sain sanoa irti sen viimevuonna, kun tuli muutoksia sopimuksiin. Osasta jouduin maksamaan 50% veroa ja osasta pääomaveron verran, tuotto oli siihen asti hyvä, mut verot vei tuoton eli tulos oli 0 summa peliä :)

      • petetyksitullut

        näin kävi minullekkin hyväuskoiselle


      • turhautunuteläkeläinen
        petetyksitullut kirjoitti:

        näin kävi minullekkin hyväuskoiselle

        samoin minulle kerroin lapsille snoivat heti irti


    • Jerry_74

      Itse lopetin maksujen maksamisen kyseiseen vakuutukseen muutama vuosi sitten. Säästöjä on jäljellä vajaa 8000 euroa, joista Mandatum Life veloittaa vuodessa noin 100 euroa erilaisina "hoitokuluina ja palkkioina". Eläkeikään on vielä parikymmentä vuotta, joten noin 2000 euroa tulevat vielä siihen mennessä laskuttamaan vuosittain.

      Lisäksi taustalla olevissa rahastoissa on omat korkeat palkkionsa, joten käytännössä vakuutus- ja rahastoyhtiöiden hyödyksi meni pitkälti tämä seikkailu. Paras sijoittaa suoraan osakkeisiin tai pienikuluisiin rahastoihin.

    • Höynäytetty

      Minäkin olen pari-kolme vuotta maksanut pientä maksua tuonne. Nytkin ilmoittivat/markkinoivat, että sijoituskohteeni on tuottanut viimeisen 12 kk:n aikana 9,0%. Tosiasiallisesti ne tuottivat reilun 1%:n ja viimeisen kolmen vuoden aikana tuottoa on tullut yhteensä n. 3%, Jess. Eli markkinoivat ja näyttävät sijoituskohteidensa tuottoja ennen heidän ottamiaan kuluja, mikä on mielestäni harhaanjohtavaa. Nuo sijoitusinstrumentit ovat koreja, joissa on erilaisia sijoituskohteita. Ymmärtääkseni näin ollen Mandatum voi vaihtaa korin sisällä sijoituskohteita ja saada sen verran kuluja aikaan, että eipä tuota kori, ei.
      Seuraan toisessa yhteydessä salkkua, jota hoitavat aidot varainhoitajat ja he ovat saaneet rahoille (toki isompia summia) joka vuosi 6-10%: luokkaa. Parhaimpana reilusti yli 10%.

    • villähde3

      Kalliit kiinteistöt,kalliit palkat ja jne. ei ihme että tuottoa ei tule.

      Mites tämmönen sijoitustyyli, ostaa esim Nordean osakkeita kun pörssi pohjilla ja sijoittaa osingot eri tyyppisiin Nordean rahastoihin. Saa rahastokulunsa osinkojen muodossa.

      Riski tietysti jos Nordea menee nurin.

    • säästäväinennainen

      Itselläni on Mandatum Lifen eläkevakuutus. Piti oikein tarkistaa papereista, miten omalleni on käynyt. Olen säästänyt siihen 8 vuotta. Alkuun säästin 30e kk ja nyt säästän 50ekk. Eli pieniä summia, jotka lähtee heti palkasta eikä huomaa normielämässä ollenkaan.

      Rahaston tuotto miinus hoitokulut viimeisen kahdeksan vuoden ajalta =n. 200 euroa. Summa ei ole päätä huimaava, mutta saanhan vielä sentään veroedun. Rahastossa nyt n. 4200e. Itselleni sopii tämä eläkevakuutus ja aion jatkaa sinne rahojen laittoa jatkossakin. On yksi tapa hajauttaa säästöjä.

      • dghsdfhdh

        " Summa ei ole päätä huimaava, mutta saanhan vielä sentään veroedun. "

        Mikä ihmeen veroetu? Kun alat nostamaan rahoja joudut verot maksamaan, saat siis vain lykättyä verotusta. Kannattaisi ottaa selvää kuluista, kaikista kuluista. Nuo eläkevakuutukset ovat poikeuksetta helvetin kalliita.

        Halvimpien suomalaisten indeksirahastojen (Handelsbanken) juoksevat kulut on 0,2%, ei merkintä eikä lunastuspalkkiota. Eläkevakuutuksissa kokonaiskulut ovat paljon suurempia, jotain parin prosentin luokkaa vuodessa.


      • Anonyymi

        😂😂😂😂


    • Raikuli10

      Nyt ilmoittivat maksatukesta joka alkaa ensi kuussa, joka nostosta 1 % ja vielä vuotuine 0.4 % hoitokulu. on sairasta touhua tää. onneksi oli firma joka tän maksoi, omista en olisi missään tapauksessa laittanut. Mitenkähän suuren potin keräävät koko ajalta säästäminen ja maksatus. Firma maksoi 8000.- ja takaisin saan 7300,- en ole eläissäni näin huonoa sopimusta tehnyt..onneksi firma oli maksajana...

    • Jamppa1234

      tässä justiin mietin 8500e kertamaksua tälle vuodelle eli siis siirtää verojen maksua. Kun näitä nyt luin, niin pitäisikö unohtaa koko juttu?

      • karu60

        Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksuista saa verovelvollinen vähentää 5 000 / verovuosi , eli sitä enempää ei ainakaan kannata vähennysmielessä maksaa


      • Jeppeee
        karu60 kirjoitti:

        Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksuista saa verovelvollinen vähentää 5 000 / verovuosi , eli sitä enempää ei ainakaan kannata vähennysmielessä maksaa

        Sekoitat yksityishenkilön ja yrityksen ottaman vakuutuksen.


    • sampo_kusetti

      Minulle "myytiin" tuo vapaaehtoinen eläkevakuutus aikoinaan Sampo-pankissa asuntolainaneuvottelujen yhteydessä. Pankkivirkailija ns. antoi ymmärtää (sanoi suoraan), että mikäli et ota tätä heidän eläkevakuutustaan, niin asuntolainan marginaali pankin puolesta on sitten tuplat. Että tällaista myyntiä.
      Tyhmä kun olin, otin tämän vakuutuksen ja maksoin sinne pari vuotta 80 egee/kk. Lopetin maksamisen parin vuoden jälkeen ja nyt niitä rahoja ei saa sieltä millään ulos (olen katsonut sopimusehdot purkamiseen ja takaisinmaksuun liittyen). Tuolloin sopimusta tehdessä summa ei tuntunut kovin suurelta, mutta kun tajusin tämän kusetuksen, niin lakkasin maksamasta sinne yhtään mitään. Nykyisin tulee laskuja n. kaksi kertaa vuodessa, jotka menee suoraan roskiin.
      Onko kenelläkään tietoa, voisiko esim. Fine auttaa siinä, että saisin sopparin purettua ja nostetttua edes jotain niistä rahoista, mitkä aikoinaan sinne maksoin? Kysymys ei sinänsä ole kovin kummoisista rahoista, vaan enemmänkin periaatteesta - mielestäni vakuutus myytiin minulle kiristämällä ja huijaamalla (puheet verohelpotuksista jne jne).

    • Opastan

      Itse olin täysin vastaavassa tilanteessa. Aina on annettu ymmärtää, ettei sopimusta voi irtisanoa? No soitin Mandatumille ja sanoin että haluan irtisanoa eläkevakuutussopimukseni, miten toimin? Irtisanoutuminen piti tehdä kirjallisena tai kirautuneena pankkitunnuksilla heidän sivuilleen ja ilmoittaa viestipalvelussa mitä haluaa irtisanoa, sopimusnumero ja päivämäärä koska sopimuksen haluaa irtisanoa. Ukko sanoi, että 60% pidätetään veroa, ellei toimita verokorttia. Sanoin, että antaa mennä sen 60% mukaan, jos maksan liikaa veroja, niin saan sen palautuksena takaisin. Niin pätkähti säästösummasta 40% tilille, tosin siitä oli otettu jotain käsittelykuluja pois, mutta en enää muista mitä...

      • JNathan

        Mihin syyhyn vetosit, kun sait tämän irtisanottua?


      • Mandatum

        Oliko avioero vai pitkäaikainen yli vuoden kestävä työtömyys tai pitkä sairaus syynä irtisanomiseen ?


      • Mandatum

        Terve taas

        Mikähän oli syy, että sait irtisanoa . Avioero, pitkä työttömyys tai sairaus ? Nämä mulle annettiin vaihtoehdoiksi kun sähköpostilla asioin.


    • turhautunuteläkeläinen

      Tein saman virheen kun sanottiin että saat verovähennyksiin maksu tsain kyllä mutta kun jäi eläkkeelle meni tästä eläkeosuudest 50 % veoa vaikka summa oli 580kk. Selvä huijaus kerroin lapsille joilla oli sama irtisanoivat heti maksamisen, säästin sitten osakkeisiin tuloista menee 30 prosenttia veroa. olisi heti kannattanut hoitaa näin

    • Anonyymi

      Älkää ostako Mandatum life eläkerahastoja koskee yrityksiä ja yksityisiä. Rahat katoavat ylimielisten virkailijoiden kuluihin etc.

    • Anonyymi

      Mulla hoitopalkkio 600 eur/ vuosi,Op

    • Anonyymi

      Eläkerahastot ovat suuren luokan pyramidi huijausta. Eritoten Mandatum Life jonka läpinäkyvyys kulujen suhteen on nolla. Saamani kokemuksen pohjalta ilmoitin työnantajalle että ei kannata tehdä uusia sopimuksia ko firmaan.

    • Anonyymi

      Lainataan ketjua:
      Sain Mandatumilta kirjeen lisäeläkevakuutuksesta, jota en tiennyt olevan olemassa. 90-luvulla pyörähdin pari vuotta firmassa, jonka etuihin näemmä kuului lisäeläkevakuutus. Siellä olisi tulossa eläkettä valtava 50 kuussa jos elän 62-vuotiaaksi asti. Nyt tarjoavat 13000 euroa kertyneen pääoman päälle jos vaihdan eläkkeen 10-vuotiseksi ja sijoitussidonnaiseksi. Aika hyvä diili ja kulut vain puoli prossaa. Onko tässä joku juju mitä en ymmärrä?

      • Anonyymi

        Sama juttu täällä. Olin töissä lisäeläkkeen työntekijöilleen ottaneessa firmassa 90-luvun lopulta alkaen n. 10 vuotta. Nyt putkahti yllätyskirje Mandatum Lifelta ja puhelu perään että tarjoavat sijoitussidonnaiseksi ja määräaikaiseksi muutettavaa lisäeläkettä tämän 62 v. elinikäisen tilalle. Pääomaa tulee rutkasti lisää ja henkivakuutuskin päälle. Voin valita määräaikaisuuden 10 tai 20 v. ja valita sijoituskohteeksi esim. eläkerahaston, joiden tuotto hyvä eivätkä romahda. Entä jos haluan kaiken ulos 62-vuotiaana? Mitähän jää käteen, luuko? Pyysin Mandatumilta nähdä ennen 18.9.2009 otetun vakuutuksen ehdot ja sopimuksen, ei kuulemma onnistu ilman kyseisen työnantaja lupaa. Pitänee siis ottaa suoraan työnantajaan yhteyttä jotta olisi toivoa nähdä ehdot. Vanhojen, ennen 18.9.2009 otettujen vakuutusten säästöt voi nostaa kahden vuoden aikana laissa määrätyn eläkeiän saavuttamisen jälkeen. Eläkettä on nostettava vähintään puolivuosittain ja nostot siis jaettava vähintään kahden vuoden ajalle. Olisi kiva tietää päteekö tämä omalla kohdalla.


      • Anonyymi

        Sain saman kirjeen. Nykysopimuksen mukainen eläke 62v-kuolemaan asti n. 200€. Uudessa sopimuksessa tarjoavat yli 50000 "hyvityksenä" ja sijoitusten 0-tuotolla lisäeläke olisi n. 800€ 72vuotiaaksi. Kuluista eivät suostu kertomaan tarkemmin, eivät myöskään nykyisen sopimuksen sisällöstä (paitsi, että se on kuluton) Vastaavat hyvin epämääräisesti kaikkiin kirjallisiin kysymyksiin. Lisäksi päätös pitäisi tehdä muutamassa viikossa. Liian hyvä tarjous, eivät tekisi itselleen epäedullista diiliä eli jotain jää kertomatta vanhasta sopimuksesta tai uuden ehdotuksen kuluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu täällä. Olin töissä lisäeläkkeen työntekijöilleen ottaneessa firmassa 90-luvun lopulta alkaen n. 10 vuotta. Nyt putkahti yllätyskirje Mandatum Lifelta ja puhelu perään että tarjoavat sijoitussidonnaiseksi ja määräaikaiseksi muutettavaa lisäeläkettä tämän 62 v. elinikäisen tilalle. Pääomaa tulee rutkasti lisää ja henkivakuutuskin päälle. Voin valita määräaikaisuuden 10 tai 20 v. ja valita sijoituskohteeksi esim. eläkerahaston, joiden tuotto hyvä eivätkä romahda. Entä jos haluan kaiken ulos 62-vuotiaana? Mitähän jää käteen, luuko? Pyysin Mandatumilta nähdä ennen 18.9.2009 otetun vakuutuksen ehdot ja sopimuksen, ei kuulemma onnistu ilman kyseisen työnantaja lupaa. Pitänee siis ottaa suoraan työnantajaan yhteyttä jotta olisi toivoa nähdä ehdot. Vanhojen, ennen 18.9.2009 otettujen vakuutusten säästöt voi nostaa kahden vuoden aikana laissa määrätyn eläkeiän saavuttamisen jälkeen. Eläkettä on nostettava vähintään puolivuosittain ja nostot siis jaettava vähintään kahden vuoden ajalle. Olisi kiva tietää päteekö tämä omalla kohdalla.

        Osittainvarhennetun eläkkeen vaikutus on huomattava jos tulet saamaan lisäeläkettä Mandatumista...siis negatiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittainvarhennetun eläkkeen vaikutus on huomattava jos tulet saamaan lisäeläkettä Mandatumista...siis negatiivisesti.

        ... niin jos siis lakkaa käymästä töissä ja kerryttämästä eläkettä ne kannattavimmat (kannustavat) viimeiset vuodet.
        Voisiko Mandatum Lifen em. tarjouksessa sijoituksiin sidotusta ja bonusrahalla voidellusta lisäeläkevakuutuksessa olla kysymys tästä:

        - Vanhojen, ennen 18.9.2009 otettujen vakuutusten säästöt * voi nostaa kahden vuoden aikana* laissa määrätyn eläkeiän saavuttamisen jälkeen.

        - Uusien, 18.9.2009 ja sen jälkeen tehtyjen sopimusten perusteella maksettava eläke on nostettava vähintään 10 vuoden kuluessa. Uuden sopimuksen perusteella * eläkettä on nostettava tasaisesti koko nostoajan*. Tuolta 10 vuoden nostoajalta luultavasti menee juoksevia hoitokuluja.. vai?

        Oma elinajanennusteeni/terveydentila on sen verta huono, että jos saisi kaiken pois jo nyt, niin sen teen. Pitääpä kysäistä Mandatumista tätä vaihtoehtoa.


    • Anonyymi

      Itsekin maksoin vuosina 2007-2011 tuohon samaan 2 685,98€. Olen laittanut maksut tauolle 2 vuodeksi kerrallaan, koska sopimusta ei ihan helpolla voi irtisanoa. Arvio säästöistä on 4 618,94€. Sijoituskohde on Danske Inv. Tavoite 2040 kasvu.
      Olisin valmis maksamaan eräänlaisen sopimuksen irtisanomismaksun, eli olisin tyytyväinen, jos saisin edes osan noista rahoista ja sopimuksen irtisanottua.

    • Anonyymi

      Aika yksipuolisesti tuomitaan tuo säästömuoto. Kalliiksihan se tulee isohkojen kulujen vuoksi. Jokin toinen säästömuoto tuottaisi enemmän. Osa kuluista menee henkivakuutukseen. En kehu enkä tuomitse. Pitäydyn faktoissa.

      Omassa vakuutuksen tilanne on tuoreen otten mukaan seuraava:
      Maksetut maksut 31.12.2020 mennessä 28 838,47 Eur
      Säästöt 31.12.2021 mennessä 42 551,11 Eur

      Koska ehdot on valtiovallan toimesta muutettu moneen otteseen, muuttuu myös verokohtelu sen mukaan, milloin maksut on maksettu.

      Eläke 60-62v 327,98 e/kk Veron määräytyminen
      - ansiotulona 146,84, pääomatulona 181,14 e/kk
      Eläke 62-65 908,83 e/kk Veron määräytyminen
      - ansiotulona 146,84 pääomatulona 761,99 e/kk
      Eläke 65-67 702,30 e/kk Veron määräytyminen
      - ansiotulona 0,00 e/kk pääomatulona 702,30 e/kk

      Maksetut maksut 2020
      1918,92e
      Kulut 2020:
      - Maksupalkkio -111.93 e
      - Vuotuinen hoitopalkkio -298,07

      Efektiivinen tuotto v 2020 4,53%

      Plus-puolelle pitänee kuitenkin laskea verovähennys noista maksetuista maksuista.
      Se kattaa nuo kulut melko hyvin.

      Tuon eläkkeen varaan en ole tulevaisuuttani laskenut. On vain pieni lisä matkakassaan. Nyt näyttää siltä, että pääsen plussan puolelle. Maksan vielä pari vuotta vuotta. Mahdollisesti pitenmpään, jos kehitys on suotuisa. Politikkojen tekemien eläkepäätösten vuoksi eläkeikäni on joka tapauksessa 65v.

      • Anonyymi

        Kaksi vuotta myöhemmin...

        Maksetut vakuutusmaksut 2023 2129,96
        Vakuutussäästö 2023 alussa 45590,83
        Vakuutussäästö 2023 lopussa 53905,59
        2023 vakuutussäästöjen euromääräinen nettotuotto 5884,80

        Tuotto ennen kuluja 12,55%
        Kulut 2023 -516,97 Eur

        Vaatimattomalla sääästösummalla tuotti kohtuullisesti. Toki välillä on ollut laihojakin vuosia. Jatkan säästämistä vielä muutaman vuoden. Kyllä tämä toistaiseksi pankin nollakoron voittaa. Edelleen tätä säästömuotoa ei kannata suoraan tuomita. Parempiakin sijoituskohteita on. Ja huonompia.


    • Anonyymi

      No luuletteko että salkunhoitajat ilmaiseksi tekee ja sijoittaa varojanne? Koittakaa ymmärtää että pitää niittenkin palkka saada kun varoja hoitaa!

      • Anonyymi

        Dansken sijoitusneuvoja suositteli minulle edelleen, että Mandatumille kannattaisi ohjata rahoja. Johonkin ne pitäisi tosiaan ohjata, ei korottamalla tilillä kannata pitää kymmeniä tuhansia euroja. Salkunhoitajat ottaa palkkioita, tästä on ollut puhetta useaan otteeseen. Olen etutasolla 3 Danske Bankissa, kai siitä jotain etuja tulee siitäkin. Jos olisi normaali korkotili Danskella, niin se olisi varmaan parempi, mutta kun ei ole niin ei ole.


    • Anonyymi

      Maksoin eläkemaksuja noin 20 vuoden aikana 55000, jotka sain vähentää aikanaan tuloveroisssa. Eläkekertymä hyvityksien, korkojen ja kulujen jälkeen oli n.96000€ olen ollut neljä vuotta eläkkeellä ja saanut oma eläkettä 1400€/kk josta tilille jää 960€/kk. Kaksi vuotta nautin vielä oma eläkettä työeläkkeen lisäksi . Verotus on osaksi pääomaveroa ja osa eläketulovera. Riippuu työeläkkeen määrästä paljonko veroa menee. Eläkesäästöt olivat peruskorollisia, en käyttänyt sijoitus mahdollisuutta.

    • Anonyymi

      Olen maksanut vuodesta -89 Mandatumille 70000 euroa, nyt potti on 160000 euroa, eli yli 100% on tuottoa tullut. Kaiken lisäksi itse en ole laittanut tuonne senttiäkään, vaan työnantajani on maksanut sinne jokaisen sentin. Muutaman vuoden aikaisemmin voin jäädä eläkkeelle. Noi sijoitukset eivät ole sellaisille ihmisille, jotka odottavat lottovoittoja niistä, vaan pitkäaikaissijoituksista on kyse, silloin sitä tuottoa alkaa tulemaan korkoa koron päälle.

    • Anonyymi

      On yhtiöstä kokemuksia. Ostin aikoinani syntymättömälle lapselleni tuolta vakuutuksen. Vuosi sitten kaikessa hiljaisuudessa yhtiö muutti sääntöjä. Jos kuolen, lapseni vakuutus raukeaa. Sairastuin syöpään, joten se siitä.

    • Anonyymi

      Onko joku saanu työnantajan ottaman lisävakuutuksen pihalle mandaatumista ennen eläkeikää/könttänä eläkkeelle jäätyään? Nyt olis tarve (eikä 62-vuotiaana) ja Mandatumissa lojuu kymppitonni toimettomana.

      • Anonyymi

        Mulla sama juttu, tarvetta rahalle olisi nyt eikä joskus tulevaisuudessa. Olen ymmärtänyt, että jotkut ovat saaneet irtisanottua ja kysyin tästä Mandatumin asiakaspalvelijalta. Hän lipsautti, että irtisanominen on ollut mahdollista, mikäli kyseessä ”ei ole ollut merkittävä summa”. Pyysin tämän kirjallisena, mutta en jostain syystä saanut… Kysyessä irtisanomisesta kirjallisesti, sain pitkän viestin Mandatumin lakimieheltä, miksi irtisanominen ei ole mahdollista. Olen valmis hakemaan tästä päätöstä oikeusteitse, sillä kaikkine kuluineen tämä ei ole enää sijoitus vaan ryöstö.


    • Anonyymi

      Työnantaja maksoi lisäelläkettä, mutta se ei kuulu minulle, koska saan normaalia työkyvyttömyyseläkettä tällä hetkellä.
      Eläke on pieni, mutta maksettu lisäeläke ei kuulu minulle.
      En saanut selvää minne minulle säästetty varat ovat menneet( ei ole vaikea arvata).
      Lisäeläke nimensä mukaan, ei kuulu minulle nyt eikä tulevaisuudessa.
      Tämä on huijausta, sanan ollessa merkityksessä.
      EI kannata sijoittaa ainakaan lisäeläkkeeseen.

    • Anonyymi

      On kokemusta, hunoa sellaista. Aiemmin kun kurssit olivat laskussa, vaihdoin koriin Safe, ja kuinka paljon menetinkään sen jälkeen, varmaa olikin tappio. Kovasti ne mainostaa, että pitävät huolta ja niinezelleen, mutta muuta postia en ole daanut kuin että sijoita lisää, että saat enemmän verohelpotusta. Ja mitä sen jälkeen, postiavain siitä että kannattaa suhtautua vain rauhallisesti huonoon markkinatilanteeseen... karvaat pn kalkit

    • Anonyymi

      Entinen työnantaja, siitä ilosta, että halusin lähteä muuanne, maksoi mulle vuonna 2015, 8500€ eläkevakuutuksen, joka sijoitettu mandatumin korkorahastoon. Nyt tsekkasin, että tuotto on -24 vuodenvaihteeseen ollut 813,30€, josta Mandatum on kuitannut hoitopalkkioina 810€, eli reilut 3€ tuottoa yhdeksässä vuodessa ;O)

      No onneks ei mennyt omaa rahaa ja olisin toki lähtenyt ao. työnantajan palveluksesta ilmankin.

    • Anonyymi

      Eläkkeen otin 2012 ja nyt kun sitä nostan niin maksamani pääoma on vähentynyt noin 5000e. Tuottoa ei ole tullut 12 vuoteen yhtään, miinusta 5te. Siis, kyllä asiakkaat tuo muutakin kuin hiekkaa lattialle ;)))
      Hoitopalkkioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun valitsette mihin yhtiöön sijoitatte eläkesäästönne. Vertailu kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe