Sanokaa nyt jotka tietää.

Tietämätöntäällä

Ford Focus 1.0 ecoboost 125 hv A6 vm. 2016. Onko laatikko suorakytkentä vaihteisto? Luin juuri 2016 farkusta kyseisellä kombinaatiolla testiajon. Siinä toimittaja sanoo että on perinteinen laatikko, jossa kestää hieman kauemmin tuo vaihto, eli momentinmuunnin? Tämän vuoksi kiihtyy 0-100 km/h jopa sekunnin hitaammin kuin manuaali.

Jos olisi suorakytkentä, niin kiihtyvyys olisi mielestäni sama kuin manuaalissa. Näin ainakin VW-konsernin DSG vaihteistoissa.

18

2328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4565635

      Markkinoi ainakin esitteessään, automaatti tietää jo valmiiksi seuraavan vaihteen ja seuraava on suora lainaus esitteestä, vaihtaa viiveettä. Tuon tekee ainoastaan suorakytkentävaihteisto. Eli jos sitä ei siinä ole, on markkinointi harhaanjohtavaa.

    • Toimiiperinteiselläkin

      Perinteinen automaatti voi parhaimmillaan saavuttaa manuaalin kiihtyvyys- ja kulutuslukemat. Esim Volvo 850.

    • sukuvalenciaon

      ei valencia myllyllä kuuta tavoiteta, taivaaseen kyllä pääset

    • diipadaapali

      nyt jotka tietää

    • prrrkkele

      On sitten totuus selvinnyt karmealla tavalla. A6 vaihteisto on vanha perinteinen mehumaija. Hyvin ne on noissa markkinoinnissaan piilottanut tuon totuuden. Luulin ostaneeni suorakytkentävaihteistollisen, mutta tuleekin mehumaija.
      Tyhmyydestä sakotetaan. Ap.

      • VainAitoKelpaa

        Mehumaija toimii vielä kymmenen vuoden päästäkin, jos öljyt vaihdetaan 50-60 tkm välein. Kaksoiskytkimellisistä ei kukaan tiedä. Onko muuten 1.6-moottorisessa kumpi vaihteisto? Jos on mehumaija, niin kiinnostaisi minuakin.


      • rikgi

        eikös toi mehumaija oo valeanciassakin testattu et ei kestä sen tehoja, ja nyt valenciaan ympätty turbo niin numetty ecoboostiksi...ei hyvä!


      • 54466
        VainAitoKelpaa kirjoitti:

        Mehumaija toimii vielä kymmenen vuoden päästäkin, jos öljyt vaihdetaan 50-60 tkm välein. Kaksoiskytkimellisistä ei kukaan tiedä. Onko muuten 1.6-moottorisessa kumpi vaihteisto? Jos on mehumaija, niin kiinnostaisi minuakin.

        No, itselläni menossa jo kolmas DSG suorakytkentä vaihteistollinen, Jokaisella yksilöllä ajettu n. 150 tkm. Ei mitään ongelmia ja kiihdytykset yhtä rivakoita kuin manuaalissa, eikä kulutus nouse yhtään, niin kuin näissä mehumaijoissa, joissa se voi olla jopa litran enemmän kuin manuaalisessa tai suorakytkentä versiossa.

        Toisekseen, meille se on aivan sama, toimiiko se 10 vuoden päästä, auto tulee vaimon käyttöön ja käytössä hänellä max. 5 vuotta, jona aikana ajoa tulee n. 60 tkm.

        Mutta, eihän tästä voi kuin itseään syyttää. No, aika näyttää, varmasti tuo ihan hyvin tehtävänsä hoitaa. 2017 tulee ymmärtääkseni uusi Focus, jos auto on muuten hyvä, niin voihan tuota uutta mallia käydä katsomassa, että mitä se tarjoaa ja tarjoaako mitään muuta kuin erinäköisen kopan. Ap.


      • 5446
        rikgi kirjoitti:

        eikös toi mehumaija oo valeanciassakin testattu et ei kestä sen tehoja, ja nyt valenciaan ympätty turbo niin numetty ecoboostiksi...ei hyvä!

        on ja ei tuu kestää!


      • 364234332

        Kestää mitä kestää, 5 vuotta takuuta ja kuka nyt autoa sen kauemmin pitää.


    • sementia

      Kävin ajelemassa automaatti Focuksella, ja pitää sanoa, että ei se kyllä vaihda ollenkaan yhtä hienosti ja huomaamatta, kuin dsg. Aina ajoittain tunui olevan lievää dementiaa liikeelle. Jäi miettimään että mistä oltiin tulossa ja mihin menossa, sitten mietittyään lätkäisi seuraavaa pykälää päälle.

    • foordisti

      Jos mehumaijan saa, niin sellainen toimii ja kestää. Kaksoiskytkentävaihteisto ei ole kuin huonoja kokemuksia. Sehän ei ole automaatti lainkaan vaan manuaalirobotti.

    • HommaToimii

      Itselläni ollut 4 kpl. kaksoiskytkinvaihteistoja. Kaikki toimineet hyvin ilman sen kummempia ongelmia. Vaihdot huomaamattomia ja kulutuslukemat itsestä riippuen hyvällä tasolla. Minulla oli tosin muita ongelmia volkkareissa, esim. jakopääketjun löystyminen. Tästä syystä kävin koeajamassa ja tein tilauksen Ford Focus 1.0 ecoboost A6:sta. Kaksoiskytkinvaihteistoihin tottuneena momentinmuunnin automaatti toimi mielestäni oikein mainiosti, ei niin paljoa miettimistä kuin ennen. Itselleni n. litran nousu polttoaineen kulutuksessa per 100 km täysin yhdentekevää.

      • VainAitoKelpaa

        Jos minä vaihdan takaisin Fordiin, se johtuu siitä, että siihen saa perinteisen pehmeästi vaihtavan automaatin.


    • juuetnäin

      Kahen litran oohoocee turbo kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierra jättää sen.

    • dggfdgdgfd

      Ihan normaali momentinmuunnin on tuon bensa mallien laatikko. Ainoastaan Powershift löytyy Diesel moottoreille.

      Hyvin pärjäät sen momentinmuuntimen kanssa. Osta pois.

    • kaksi_tomaattia

      Tuosta tulee juurikin mieleen ne kuuluisat VW-DSG:n tekniset murheet, varsinkin sen kuivassa DSG7:ssa. Uiva DSG6 on ilmeisestikin mainettaan parempi jos vain sen säännöllisistä huolloista on pidetty kiinni.

      Avoin kysymys on, josko Ford on saanut robittivaihteistosta valmistettua kestävemmän kokonaisuuden kuin VW.

      Isommissa Fordeissa märkälaatikko ja sitten Fiesta & Focus & Transit Connect kuivakytkimellä. Molemmat ovat nimeltään Power Shiftejä.

      ***

      Ford PowerShift transmission

      "The PowerShift gearbox is a joint development between Ford, Getrag and Luk and was first introduced in Europe. Both Volvo and Ford use wet clutches and hydraulic actuation."

      "However, the new PowerShift gearbox used in the Ford Fiesta and Ford Focus uses dry clutches and electric motor/solenoid actuation."

      Applications

      Ford

      Ford Focus - International (2008–present)
      Ford C-MAX (2008–present)
      Ford Mondeo (2008–present)
      Ford Fiesta (2010–present)[6]
      Ford S-MAX (2010–present)
      Ford Galaxy (2010–present)
      Ford Kuga (2010–present)
      Ford Ecosport (2012–present)

      Volvo cars

      Volvo C30 (2008–2012)
      Volvo S40 (2008–2012)
      Volvo V50 (2008–2012)
      Volvo C70 (2009–2013)
      Volvo V70 (2009–present)
      Volvo S80 (2009–present)
      Volvo S60 (2010–present)
      Volvo V60 (2010–present)
      Volvo V40 (2012-present)

      - https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission

      "List of Ford transmissions" from 1950 ->

      - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_transmissions

      ***

      Ketjussa puhutaan huolettomuudesta (piittaamattomuuden sävyssä), eli riskin siirtämisestä seuraavalle omistajalle.

      Itse nimenomaan en edes uskalla ostaa liikkaa ajettua automaattivauheista autoa, koska on vaikea tietää onko sitä käytetty hyvin ja onko huollot asianmukaisesti tehty.

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      Sama noiden "Long Life" huoltojen vuoksi, jotka ovat aivan järjettömiä moottorin pitkäikäisyyttä ajatellen. Itse menen perinteisillä lyhyillä vaihtoväleillä, jotka ovat pieni hinta moottorin pitkäikäisyyden puolesta.

      Ps. Nissan ohjeistaa CVT-laatikolleen huollot joka 30tkm tai kerran vuodessa.

      PsPs. Harmi ettei avaukseb otsikko ohjaa suoraan oikeaan asiaan, eli kysymykseen automaatista. Nyt se epämääräisenä pian katoaa eikä helposti löydy edes haullakaan. Miksi ihmiset eivät opin näin olellista ja yksikertaista asiaa, oleellinen heti otsikkoon.

      • huhhuhtaas

        CVT-laatikossa 30 tkm välein huolto, hahhahhaha. Mulla olisi vaihteisto huollossa 5 kuukauden välein. Muutenkin tuo cvt-vaihteisto on aivan järkyttävä huudattaja ja tehontappaja, että oksat pois.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe