Sosiaalitieteet, Kuopio 2016

Syksylläkouluunkiitos

Laitankin tämän tänne oikeaan "pääsykokeet" -osioon.

Haen siis Kuopioon sosiaalitieteitä lukemaan, ja haluaisin tietää, millainen pääsykoe oli viime vuonna? Tietysti vertaistuki muilta tämän vuoden hakijoilta on myös tervetullutta!

Aineistona on tänäkin vuonna 6 artikkelia ja mietin, millä tavalla niitä tulisi päntätä. Ovatko vuosiluvut/nimet tärkeitä, vai kannattaako keskittyä hahmottamaan isoja kokonaisuuksia? Oliko esseekysymyksiä, monivalintaa? Ja millainen se oli vaatimustasoltaan? Muistaako joku pisterajoja sisäänpääsyyn? Vanhoja pääsykokeita tai pisterajoja ei meinaa löytyä mistään.

Kiitos asiallisista vastauksista!

45

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • napraaaaat

      Yleensä ollut laajoja esseitä, joissa osattava kirjoittaa loogisesti kokonaisuuksia. Myös ollut sellaista että pitää tulkita jotain juttua kahden eri artikkelin pohjalta soveltaen.

    • Syksylläkouluunkiitos

      Kiitos vastauksesta! Satutko muistamaan, monta laajempaa esseetä olisi kirjoitettava? 4 tuntia taitaa olla aikaa koko kokeen tekemiseen.

    • oaoaooao

      Kysymyksiä taitaa olla yhtä paljon kuin luettavia artikkeleitakin, ehkä pari enemmän ja vastaustila on rajoitettu vastauspaperissa, joten se siinä lähinnä on ongelma kuinka saada kirjoitus mahtumaan sivuun,kahteen ja sanoa kaikki oleellinen.

    • Roosaaaa

      Mä olen myös hakemassa tuonne ja ainakin sosialisaation artikkeli tuntuu haastavalta. Onneksi suurin osa aiheista on ihan mielenkiintoisia. :) Millaiset fiilikset teillä on artikkeleista?

      Muistaakseni viime vuonna oli 8 esseetä eli 30min per essee.

    • Syksylläkouluunkiitos

      Kiitos vastauksista! Pitääkin varmaan harjotella tuota esseen raapustelua, kun viimeeks oon vuos sitten ylppäreissä kirjotellut mitään.. :D

      Ja joo miulla ekan artikkelin opiskelu alkaa olla loppusuoralla, on tosiaan haastava, tosi tieteellisesti kirjotettu ja melkosen laaja. Toisaalta kiva ajatella, että ehkä tämä vaikein artikkeli on jo takana päin ja tästä eteenpäin helpottuu :D Mites teillä on lähteny lukeminen käyntiin?

    • Syksylläkouluunkiitos

      Oho taisitkin puhua tuosta nelosartkkelista :D en oo lukenu edes vielä muita, ajattelin mennä pää kylmänä artikkeli kerrallaan eteenpäin, ettei rupee stressaamaan joku edessä häämöttävä vaikea aihe :D

    • Ensikertalaine

      Heippa!
      Ajattelin kirjoitella kun olen itsekin hakemassa samaan kohteeseen. :)
      Itse olen lukenut aineistot parina edellisenä vuonna kertaalleen läpi, mutten ole käynyt pääsykokeissa. Tänä vuonna oli tarkoitus vakavissaan yrittää. Nyt olen lukenut artikkelit kertaalleen läpi ja aiempiin vuosiin verrattuna on mielestäni huomattavasti helpompaa tekstiä. Aiheet tuntuvat olevan aika samantyyppisiä. Ellen pahasti väärin muista niin viime vuonna käsiteltiin yhdessä artikkelissa miesten masennustarinoita, tänä vuonna on keski-ikäisten naisten masennustarinat. Sosialisaatio taisi olla molempina edellisinä vuosina myöskin. Olisi tosiaan kiva kuulla joltakin edellisten vuosien kysymyksistä!
      Mietin myös et kuinkahan vaikuttaa tuo tekstin helppous valintakokeen kysymyksiin..?


      Jään mielenkiinnolla odottelemaan uusia kommentteja tähän ketjuun! :)

    • Ensikertalaine
    • s.s...s

      Moikka!
      Haen toisten pääsykokeiden ohessa tänne. Mietin mahtaako olla jotain julkista facebook ryhmää, jossa voisi keskustella artikkeleista. Tai oisko kiinnostusta semmoselle? :) En oo vielä kerenny oikeestaa yhtää vilkasta materiaaleja mutta tänään ois tarkotus.

    • Syksylläkouluunkiitos

      Mistä ihmiset löytää noita tilastoja? XD olin kääntävinäni koko netin ylösalasii, "mistään ei löydy!" No mutta ihanaa, noi pisterajat vähän rauhotti mieltä, laskeskelin, että jos saan yo-pisteitä 67, ni kokeesta tarvii saada 18/56 oikein ni pääsis sisään (vuonna 2013), tietty vähä varmaan vaihtuu noi, varsinkin jos tänä vuonna on helpompi aineisto ni pisterajat varmaan nousee.. Mut kuulostaa ihan mahdolliselta!

      Minkälaisella tekniikalla luette? Opiskelon tuon ensimmäisen niin, että ensin luin läpi, sitten luin kappalle kerrallaan alleviivaten tärkeitä kohtia ja koittaen saada sellasta kokonaiskuvaa kappaleesta, sitten tein vielä tiivistävät muistiinpanot ennen kun siirryin seuraavaan kappaleeseen. En tiiä kyllä tiivistinkö ihan kauheesti, 30 sivua tiivistyi kymmeneen pienen vihkon sivuun :D eli vielä pitäis sit kertausvaiheessa päntätä kunnolla nimet ja nimikkeet päähän.

      Haluaisin kuulla millaisia eri tapoja on opiskella tämäntyyppistä materiaalia!

    • Ensikertalaine

      Itse olen nyt lukenut kerran artikkelit tutustumismielessä. Ajattelin toisella lukukerralla tehdä alleviivauksia. Kolmannen kerran yhteydessä suunnittelin tekeväni muistiinpanoja/tiivistelmiä. Sit pitää katsoa miltä ne alkaa tuntua ja lueskella lisää jos tuntuu ettei vielä ole hallussa.
      Varmaan pitäisi vastaustekniikkaakin jossain välissä harjoitella. :)
      Lasken myös välillä matikkaa amkin liiketaloutta varten (ennakkomateriaalia odotellessa) ja se tuntuu hyvälle vastapainolle tuohon lukemiseen!
      Mulla lähtöpisteet sen verran huonot sosiaalitieteisiin, että varmaan pelkän valintakokeen kiintiössä menen jos menen sisään..
      Mitä muut tuumailette artikkeleista? :)

    • Syksylläkouluunkiitos

      Toinen artikkeli olisi nyt luettu läpi, sieltä nousi esiin pari hankalaa asiaa..

      Ensinnäkin tuo glokalisaation käsite ei ihan aukea. Globalisaatio ja lokalisatio samaan aikaan? En pysty ihan sisäistämään mitä siinä tapahtuu..

      Toisena sitten noiden teemahaastatteluiden yhteydessä olevat "(N=19) (N=10) (N=9)" -merkit. Löytyykö joltain apuja näihin?

    • bbppppppj

      N tarkoittaa lukumäärää, eli montako tyyppiä on haastateltu.

      • Syksylläkouluunkiitos

        Aivan, kiitos! Joku flashback tuli lukiomatikan tilastokurssille..

        Glokalisaatiokin aukesi kun vähän rupes tarkemmin miettimään :D


    • Irmeli95

      Mielenkiintoista kuulla muiden luku-urakan edistymistä. Mielestäni 4 artikkelia on aika helppolukuisia ja 2 taas sitten vähän tieteellisempää tekstiä. Tuntuu että jos aineisto on näinkin helppo niin kokeeseen varmasti tulee jotain erityisen haastavia kysymyksiä.

      Tietääkö kukaan että tarviiko tässä opetella esimerkiksi käsitteitä ja joidenkin teroioiden keksijöitä ja nimikkeitä ulkoa vai riittääkö että osaa aineiston ja oppii soveltamaan sitä laajemmin. Onko kelläään tiedossa mitään tällaista ryhmää jossa tästä aiheesta voisi keskustella enemmän ja vaihtaa ajatuksia siitä kiinnostuneiden kanssa.

      Jos jollain on hyviä vinkkejä miten opetella kirjottamaan hyvä ja tiivis essee niin otetaan vastaan. Nimimerkillä monta vuotta sitten viimeks esseitä kirjoitellut. :)

    • sepeteus32

      Hellurei.

      Minulla myös aikomus hakea kyseiseen kouluun ja lukuhommat aluillaan. Artikkelit on kahta lukuunottamatta kohtalaisen helppoja. Tästä herääkin epäilys kuin vaikea kokeesta tulee kun aineisto on aika helppo? Onko jollain tietoa olisiko sellaista ryhmää missä voisi keskustella enempi näistä. Itsellä olisi ainaki mielenkiintoa vaihdella kuulumisia ja saada vähän vertaistukea. :) Onko kellään mitään hyviä vinkkejä kirjoittamiseen, nimenomaan sellaisen ytimekkään esseen kirjoitukseen. Se tulee olemaan varmasti se isoin haaste jos esseitä on paljon, aikaa vähän ja tekstitilaa vähäsen.

    • Ensikertalaine

      Hyviä esseevinkkejä kaivataan tännekin! 5 v. sitten viimeksi kirjoitellut jotain niin tuntuu vähän et tässä ollaan lähdössä soitellen sotaan ellen harjoittele..

      Minulla on sellainen käsitys (korjatkaa joku asiasta tietävä jos olen väärässä), että tekstit pitäisi hallita kokonaisuutena ja osata soveltaa tekstiä. Mutta tosiaan edelleen odottelen mielenkiinnolla jonkun kokeessa käyneen vinkkejä, tuo on vaan minun käsitys.

      Ja täältä löytyy myös kiinnostusta keskustella artikkeleista. Ilmoitelkaa ihmeessä jos löytyy/perustatte jonkin ryhmän! Itse olen huono nettiyhteisöjen käyttäjä niin mielummin liityn joukkoon kun lähden itse etsimään sopivaa.

    • Syksylläkouluunkiitos

      Mielestäni tämäkin toimii ihan kohtuullisena keskustelufoorumina. Jos jollain kuitenkin on joku idea, ilmoitelkaa, lähtisin mielelläni mukaan!

      Toivon todella, ettei valintakokeen pointtina ole osata ulkoa kaikki nimet, vuosiluvut ja käsitteet.. Kuvittelisin että tärkeämpää on osata laaja kokonaisuus ja soveltaa sitä. Pitääkin kaivaa esseenkirjoitusohjeet esille tuolta lukiokirjapinosta jostain. Voin laitella niitä tänne kunhan löydän :D

    • epävarma-zc

      Hei!

      Täällä kans yksi joka epätoivoisesti yrittää lukea töiden lomassa pääsykokeisiin. Kerran olen aineistot lukenut läpi ja niistä tein pienet muistiinpanot. Uskon itsekin että näissä pitäisi hahmottaa laajempi kokonaisuus ja jopa osata yhdistellä eri artikkeleita toisiinsa. Muuten on ehkä liian suppea alue. Varmasti ylipäänsä se soveltaminen ja "omien pohdintojen/tietojen" esille tuominen on tärkeää.

      Oliko niin, että esseissä yleensä piti tuoda esille myös omia näkökulmia ja jopa kyseenalaistaa ja sitten perustella omia väitteitä. Sellainen muistikuva jostain lukion tunneilta. Sen perusteella ainakin tärkein olisi varmasti se kokonaisuuksien hallinta eikä niinkään nippelitieto.

      Toimiihan tämä näinkin ihan hyvin että täällä vaihdetaan kokemuksia ja ajatuksia. Mutta voisi toimia joku ryhmäkin tms. En itsekään ole kovin paljoa nettiä käyttänyt joten en osaa hirveästi neuvoa missä sellainen ryhmä olisi parasta perustaa.

      • Syksylläkouluunkiitos

        Tuo artikkeleiden yhdistäminen saattaa hyvinkin olla tän kevään juttu! Voisin hyvin kuvitella, että 1. artikkelin osallisuus-aiheen saisi yhdistettyä 3. artikkelin huono-osaisuus-teemaan.


    • Roosaaaa

      Moikka, miltä teistä kuulostaisi whatsapp-ryhmä ja siinä ohella vaikka lukupiiri esim kerran tai kaksi (ihan miten kiinnostusta löytyy)? :) Saisi varmaan jokanen osallistuva uusia näkökulmia aiheisiin

      • Opiskelemaan

        Hyvältä kuulostaa! Joku whatsapp tai facebook ryhmä ois hyvä. :) laittaako joku vaikka sähköpostinsa jota kautta vois sitten halukkaita lisäillä?


    • Roosaaaa

      Joo, mulle voi vaikka laittaa puhelinnumeroita sähköpostiin. :) Osoite on rrroosa [at] hotmail.fi

      • Syksylläkouluunkiitos

        Laitoin siulle numeron spostiin! :)


    • s.s...s

      Moikka mä oisin halunnu mielummin perustaa facebook ryhmää mutta ei onnistunut, kun pitäis olla heti vähintään yksi, joka siihen lisätä :D sinne vois helpommin pistää ajatusta pyörimään.. pistin roosa viestiä!

    • Roosaaaa

      Joo, kiitos viestistä, vastasin sulle! Faceen vois tehdä vaikka jokaiselle artikkelillekin oman keskustelun jos se selkeyttää keskustelua.. Nyt on ainakin vaihtoehtoja jos toinen sivu/sovellus miellyttää enemmän. :)

    • s.s...s

      Nooni eli tein nyt ryhmän, kaikki vaan liittymään siihen. Pitäs löytyä facesta kun hakee "Sosiaalitieteet pääsykoe'16 Kuopio". Ei siis varmasti voi erehtyä :D

      • Lukuluku

        Kyseistä ryhmää ei löydy :0


    • epätoivoailimasa

      Miks en löydä tollasta ryhmää sieltä? :O

    • Ensikertalaine

      Minäkään en löytänyt Facebook-ryhmää.
      Ja laitoin sähköpostia sinulle Roosa. :)

    • s.s.s.s.s

      jännää :o mun mielestä ton ryhmän pitäis olla suljettu, mutta kenen vaan pitäis se pystyä löytämään.

    • Mmmmma

      Kolmosartikkelissa aika tiukkaa tutkimustermistöä: Faktorianalyysi, rotaatiomenetelmä Varimax, klusterianalyysi, euklidisen etäisytden neliö, wardin metodi, ristiintaulukointi... Vähän nous hiki pintaan ku rupesin lukemaan.

      En tiiä onko noi menetelmät loppujen lopuks niin oleellisia, ehkä tärkeintä että osaa lukea tulokset taulukoista?

      Osaako joku kertoa, kuinka noita taulukoita luetaan? Miten noi - ja merkkiset desimaaliluvut menikään. Keskiarvo selkee, mites keskihajonta? Toi "klausteri" vähän kans jäi tökkimään, englannin sana 'cluster'=ryhmä/ryhmittymä, voiko sen kattoo siitä?

      Kiitos jos joku jaksaa näihin kertoo ratkaisuja :D

    • Roosaaaa

      Joo mä pohdin ihan samaa! Klusteri tarkoitta mun mielestä myös ryhmää, mutta kai tärkeämpää on tosiaan ymmärtää nuo tulokset. Mitä mieltä muut on? :D

    • iiijjj444c

      En mä usko myöskään että nuo tilastotieteelliset jutut on se osattava asia, vaan tulos ja artikkelin yleinen pointti suhteessa muihin artikkeleihin.

    • Syksylläkouluunkiitos
    • gojakki

      joko kuopiosta on jotain tuloksia tullut jollekkin?

      • varasijalla

        oli joo tullu tänään!


    • Soooc
    • sosiaalitieteet2017

      Moikka! Täällä kaipaisin teiltä viime vuoden (tai aiempienkin vuosien) hakijoilta vinkkejä tuohon pääsykokeeseen. Omasta mielestä oon melko hyvällä mallilla artikkeleiden kanssa, mutta sitä just kans mietin mihin kannattas erityisesti keskittyä. Laajojen kokonaisuuksien ymmärtämiseen ja nippelitietoon sekä tutkijoihin, vai kaikkiin :D kokemuksia mielellään kuulisin!

    • Rah33

      Ei kai ne mitään pikku nippeleitä kyselly. Esseevastauksia, joissa rajattu vastauspituus - mistä seuraa omat ongelmat tietty, yleensä tyyliin määrittele joitain käsitteitä tekstistä ja sit oli joitain että tulkitse artikkelia toisen artikkelin käsitteitä hyödyntäen, siis kahta tekstiä piti soveltaa.Ei mitään ylivaikeaa, mutta aika paljon kirjoitettavaa.

    • Rishii

      Mua kiinnostais myös kaikkien tämän alan (Kuopion) pääsykokeisiin osallistuneiden kokemukset ja vinkit! Että jos täällä ketään enää on "kuulolla", niin apu on tervetullutta! :-)

    • Rrime

      Heippa kaikki aiempina vuosina hakeneet! Olin tänä vuonna pääsykokeessa ja hirveästi mietityttää, kuinka 'täydellisiä' vastauksia sisäänpääsy vaatii. Koitteko itse kirjoittaneenne erityisen varmoja ja selkeitä vastauksia vai jäikö arveluttamaan?
      Ja tämän kevään hakijat, mikä fiilis jäi?

    • ocean90

      Hei, sosiaalitieteitä 2018 opiskelemaan pyrkimässä oisin. Nuita aijempia viestejä lueskelin ja mietinkin että arvostaakohan ne nuissa pääsykoevastauksissa omia kommentteja asiasta tai kritiikkiä, vai tuleeko vastauksen vastata tosi tiiviisti aineiston pohjalta kysymykseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe