Vanhassa testamentissa ei kerrota Jeesuksesta!

Lourostima

Vanhassa testamentissa ei ole mitään kohtaa, missä mainittaisiin Jeesus Kristus muuta, kuin jälkeenpäin lisätyissä selitysosissa.
Vanha testamentti ja uusi testamentti on kokonaan eri laitoksia. Jeesus kyllä siteeraa vanhaa testamenttia, mutta vanhassa testamentissa ei ole mitään viitteitä tulevaan, eli uuden testamentin aikaan.
Kuka keksi, että Immanuel ja Jeesus olisi sama henkilö?
Tarkkasilmäisempi Raamatun lukija huomaa myös, että vanhan testamentin Jumala oli paljon pikkumaisempi, mitä uuden testamentin Jumala. Ikään kuin Jumalan persoonallisuus olisi muuttunut Jeesuksen syntymän jälkeen.

Ja naulittiinko Jeesus oikeesti ristille? On olemassa myös kirjoituksia, joissa Jeesus vain tapettiin. Esimerkiksi islamilaisen käsityksen mukaan Jeesus vain tapettiin ja se olisi ollut vain pelkkä profeetta. Jeesusmyyttejä on myös muissa uskonnoissa. Esimerkiksi mithralaisuudessa palvottu Herra Mithra naulittiin myös ristiin.
Kenen pyhä kirja on enemmän aito, kuin toisen? Raamatun Vanha testamentti ja Uusi testamentti ovat tavallaan omia kirjojaan.

30

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JumalaOnPyhä

      VT:hän on lähes kokonaan profetiaa Jeesuksesta ja Jeesus viittasi moneen kertaan, että kirjoitukset käyvät toteen. Kyllähän Jumala suhtautuu syntiin pyhyytensä mukaan, mutta armahtaa syntistä.

    • teolooki

      Vanhan testamentin jumala koostuu todennäköisesti kolmesta eri jumalasta, ainakin Jahve, Adonai ja Sebaot ovat kyseessä. Saattaa olla muitakin. Ne on sitten yritetty yhdistää. Yhdessä osioissa jumala haluaa ja sanoo rakastavansa palavan lihan tuoksua ja toisaalla, ettei hän halua ihmisten polttouhreja. Joko skitsofreeninen tai harvinaisen itseriittoinen jumala, siis.

      • Ne ovat Jaakobin ja Juudan Jumalan nimiä, joitain vielä uupui, kuten El, Elohim, Isä, niitä on usieta, mutta persoona on vain yksi, Jumala.

        Kes.


      • UskonnonKehitys

        Vanhan testamentin Jumalassa yhdistyvät El, Jahve, Sebaot, Adad, Dagon, Baal, Baalsebub, Asera, Astarte, Samsu ja Aritu. Kuninkaat Josia ja Hiskia taas merkittävimmät uskoonon uudistajat. Sittemmin Persian vallan ja Makkabalaiskirjojen aikaan Jumalaan yhdistyi valonherra Ahura Mazda ja myöhemmin juutalaisuuteen alkoi tulemaan hellenistisiä piirteitä.

        Tässäviellä kristinuskon evoluutio:
        Aniteismi>panteismi>polyteismi>henoteismi>monolatria>monoteismi>autoteismi>triteismi


    • Jeesus on VT;n punainen lanka, joka mainitaan ensimmäisen kerran jo Gen 1;3.
      1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
      2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
      3 Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli.
      Hän on maailman valo, joka löytyy vahvistettuna 2:Kor 4,6 Jumala, joka sanoi: "Tulkoon pimeyteen valo", valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.

      Toinen nimi Hänellä on lupaus, joka pelasti mm Abrahamin;
      1. Moos. 15:6
      Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi
      Yhteensä Jeesus esiintyy VT;ssä yli 100 kertaa.
      Viimeisenä mainitsen Jes. 7;14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

      Kes.

      • aaiivaan

        Se tarkotti sanaa "Jeesus", aivan pilkuntarkalleen "Jeesus", eihän tuossa sinun tekstissä lue sanaa "Jeesus".


      • aaiivaan kirjoitti:

        Se tarkotti sanaa "Jeesus", aivan pilkuntarkalleen "Jeesus", eihän tuossa sinun tekstissä lue sanaa "Jeesus".

        En maininnut Jeesusta nimeltä, koska se oli vielä silloin profetian piirissä, osassa Lupaus, osassa jotain muuta, mm Immannuel.

        Laitan kohtia, mistä saat tietoa VT;ssä;Jes.7:10-17;8.23-9:6; 11:1-9, Sak.9:9, Miika 5:1-4.

        Tästäkin messiaanisten tekstien luettelosta Miika 5:1-4 ja Jes.7:10-17

        Ei lue, mutta lukee useassa kohti, mikä on Vapahatja, mikä on Pelastaja, mikä on Jumala Jumalasta.

        Kes.


      • The_Evangelist
        aaiivaan kirjoitti:

        Se tarkotti sanaa "Jeesus", aivan pilkuntarkalleen "Jeesus", eihän tuossa sinun tekstissä lue sanaa "Jeesus".

        Jeesus on oikeastaan väännös nimestä Ieso joka on kreikkalainen väännös aramealaisesta nimetä Jehoshua oka myös käännetään suomessa muotoon Joosua mutta Suomeksi se tarkoittaa mm "Herra pelastaa", "Herran pelastaja" tai "Herran pelastus". Jehoshua oli ensimmäisellä vuosisadalla hyvin suosittu nimi juutalaisten messias odotuksen vuoksi.


    • Setä.neuvoo
      • painu.måkeen

        Sun tyhmiä neuvojas kukaan kaipaa...


    • Pakanamaa

      Eihän vanhassa testamentissa kerrota Lars Leevi Laestadiuksestakaan. Silti sillä kiroilevalla lapinjätkällä on kymmeniä tuhansia seuraajia. Outoa :O

    • aaiivaan

      Ei tarvitse olla ruudinkeksijä että tajuaa että VT:ssä Jeesusta sitten ilmeisesti ei mainita sanalla "Jeesus", mutta onhan siitä profeetat jotenkin muuten ilmottanut.

      • jotainselkeääkin

        Taisi olla ketjun tervemielisin kommentti:
        Luukas 1:26-33
        "26 Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan 27 neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. 28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" 29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. 30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. 31 [i] Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. 32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. 33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."


      • sakki.impejä
        jotainselkeääkin kirjoitti:

        Taisi olla ketjun tervemielisin kommentti:
        Luukas 1:26-33
        "26 Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan 27 neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. 28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" 29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. 30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. 31 [i] Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. 32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. 33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."

        27 neitsyen luo jonka nimi oli maria?


      • rrkkmm

        Pahin kompa on tökätä sanoihin ja leikkiä niillä, no siis se oli jaenumero.


      • aaiivaan
        jotainselkeääkin kirjoitti:

        Taisi olla ketjun tervemielisin kommentti:
        Luukas 1:26-33
        "26 Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan 27 neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. 28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" 29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. 30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. 31 [i] Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. 32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. 33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."

        Jaa arvelin että se on selannu koko VT:n läpi eikä oo löytäny sanaa "Jeesus", koska sitähän se vaahtos tuossa alussa tuo alottaja


      • rrkkmm

        Ookkei, taivaassa Jeesuksen nimi oli arvatenkin ylienkeli Mikael, Juudas mainitsee hänet kirjeessään, kun puhuu riidasta Mooseksen ruumiista Saatanan kanssa, joka olisi halunnut tehdä siitä epäjumaloinnin kohteen.


      • KylläSiltäJoosuaLöytyy
        aaiivaan kirjoitti:

        Jaa arvelin että se on selannu koko VT:n läpi eikä oo löytäny sanaa "Jeesus", koska sitähän se vaahtos tuossa alussa tuo alottaja

        Onhan VT puolella kokonainen Joosuan kirja jonkakirjoittajia ovat Joosua, Eleasar ja Foibas. Vt Joosua ei kuitenkaan ole sama kun UT Jeesus vaikka nimikaimoja ovatkin (keik. Jeesus = aram. Joosua).


    • Heino-

      Minulla kun on nyt tietokone! Lainasin sieltä tietoa, tietoa jonka olen itsekin nuorena onkinut raamatusta. Nykyaikana tämä on helppoa, iloitaan näistä tietokoneistamme! Tässä tuo lainaus:

      Ihmisen Poika - nimi Vanhasta testamentista
      Jeesus ei koskaan elämänsä aikana itse sanonut olevansa Messias. Kun häneltä sitä kysyttiin Matt. 26:59-68, hän vastasi käyttämällä nimeä ”Ihmisen poika”. Nimi johtaa meidät Danielin kirjaan Dan. 7:13-14.

      Daniel näkee Ihmisen Pojassa sen Saatanan pääkallon murskaajan, jolle on annettu kaikki valta - myös Saatanan voimien yli menevä valta. Jeesus siis kutsui itseään täksi Ihmisen Pojaksi, toisin sanoen hän kertoi olevansa odotettu Messias sanomatta nimenomaista Messias-sanaa. Jeesus käytti itsestään myös Jumalan nimeä ”Minä olen” Joh. 8:58
      Lämmin rakkauden osoitus omalle kansalle
      Vaikka profeettojen viestit eivät profeettakirjoissa ole useinkaan kansalle mieluisia, niihin on usein sisältynyt Jumalan rakkauden osoitus omaa kansaansa kohtaan. Selkeimmin tuo rakkaus näkyy niissä profeettojen sanojen kohdissa, joissa Jumala lupaa ”voidellun”, Messiaan, joka lunastaa hänen kansansa vapaaksi.

      Ja tässä linkki:
      http://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/tutustu_uskoon_ja_raamattuun/raamatun_perusasiat/jeesus_ja_messias-ennustukset

    • dfcgdvsdfsr

      On mainittu Jeesus VT:ssä. Vanhassa Testamentissa on monessa paikassa hebrean kielellä käytetty sanaa "auttaja" tai "vapahtaja", jotka voitaisiin kääntää "Jeesukseksi". Tällaisia kohtia lienee satoja.

      Miika:
      5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista

      Jesaja:
      9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

      • KäännösVirhe

        "Väkevä Jumala" on itseasiassa käännetty huomaamatta/tarkoitukslaa väärin, oikeasti sanatarkka käännös olisi "voimallinen kuin Jumala" tai eglanniksi myös "super hero."


      • väkevyys

        ”Väkevänä Jumalana” ylösnoussut jumalankaltainen Jeesus Kristus messiaanisena Kuninkaana työskentelee rauhan hyväksi toistamalla suuressa mitassa sen, mitä hän teki ollessaan maan päällä: hän parantaa sellaiset, joilla on parantumaton tauti, hän antaa ihmisjoukoille ruokaa ja juomaa ja valvoo jopa sääoloja. (Matteus 14:14–21; Markus 4:36–39; Luukas 17:11–14; Johannes 2:1–11)


    • hjjvbnjghgntytfyhft

      Jesaja 53:3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. >> Jakeen lisätiedot
      53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
      53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      53:6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
      53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
      53:8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
      53:9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
      53:10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
      53:11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
      53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta

    • ghcvnbfgfhtr

      Psalmit:
      22:1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi.
      22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
      22:3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
      22:4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
      22:5 Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
      22:6 He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
      22:7 Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
      22:8 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
      22:9 "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
      22:10 Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
      22:11 sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
      22:12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
      22:13 Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,
      22:14 avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
      22:15 Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
      22:16 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
      22:17 Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
      22:18 Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;
      22:19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
      22:20 Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.
      22:21 Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
      22:22 Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista - vastaa minulle.
      22:23 Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
      22:24 Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
      22:25 Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
      22:26 Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
      22:27 Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
      22:28 Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
      22:29 sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
      22:30 Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
      22:31 Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
      22:32 He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

    • evakko

      Mikä on tärkeintä Raamatun tekstissä, sekö miten Jeesus joutui kuolemaan vai minkä takia hän antoi henkensä?

      • katso_ihminen

        Jeesus tiesi jo ennen taivaasta lähtöä, mikä häntä täällä maan päällä odotti. Hän tunsi kaikki profeettojen viittaukset itsestään jo etukäteen ja Isä opetti hänelle lisäå niin kuin hän sanoi puhuvansa sitä mitä Isä on hänelle opettanut. Kasteen yhteydessä taivaiden auetessa hänen mieleensä palautui elämä siellä. Jeesus sanoi, että hän oli valmis antamaan henkensä lunnaiksi omasta tahdostaan, hän rakasti ennen kaikkea Isäänsä, mutta myös ihmisiä.
        Saatana teki Jeesuksen kiduttamisesta ja pilkkaamisesta kuoleman yhteydessä pahimman mahdollisen. Mutta Jeesus oli tyyni ja voimakas, niin paljon, että Pilatuskin huudahti: "Katso, ihminen!"


      • kirjoitukset_täyttyivät

        Usein hän sanoi opetuslapsilleenkin: 'Kuinka muuten täyttyisivät Raamatun kirjoitukset?"


    • pavelikaanaa

      Olen kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä siitä, että Jeesusta on todella vaikea löytää Vanhasta testamentista ja varsinkin jos ihminen ei ole saanut syntyä uudesti ylhäältä ja Jumala ei ole entanut uskon lahjaa.
      Roomalaiskirje 10:17 muistaakseni sanotaan, että usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

    • Jeesus.On.Äijä

      Jeesus on Vanhan Liiton Äijä eikä mikään vitun uudenliiton vitun lipilaari vittu!

    • 1777

      Kirjoitukset aukenevat uskossa olevalle. Siitä huolehtii Pyhä Henki. Ilman uskoa ei Raamatusta saa selvää, vaan se pysyy hullutuksena. Niille, jotka sen uskovat, Sana on Jumalan voima.
      Vertauksin on VT:ssa useasti mainittu se tuleva, jolla on valta taivaassa ja maan päällä.
      Profeettojen elämät myös todistivat siitä.
      Raamattua kannattaa itse lukea ja opetella netin kautta lisää. Raamattu kannesta kanteen on yksi kanava. Radiossakin tulee arkisisn illoin ja aamuin opetusta Dein kanavalta. Sen avulla pysyt oikealla uskon tiellä, eikä kukaan pääse sinua eksyttämään väärillä opeilla.
      Jumalan rauhaa ja iloa Herrassa Jeesuksessa sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe