Asperger vai mikä?

nalkkikarhu

Kuuluuko aspergeriin näyttelemisen ja teeskentelyn vaikeus, asioiden kirjaimellisesti ottaminen, suoruus ja rehellisyys? Entä vaikeus ymmärtää tekojensa/sanojensa seurauksia toisten ihmisten tunteisiin, jos ei ole kyse suorasta loukkaamisesta? Onko tulevaisuuden suunnittelemisen vaikeus tyypillistä? Viihtyvätkö aspergertyyppiset ihmiset paljon yksin, eivätkä siedä "turhia" keskusteluja ja heidän ei ole helppo muodostaa pysyviä ystävyyssuhteita tai tutustua ihmisiin. Jos ihminen on muuten oikein kohtelias, mukava, älykäs ja vitsikäs voivatko nämä piirteet tehdä hänestä aspergerin?

25

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munakana

      Kas kun on taas jäänyt hyvät kysymykseni ilman vastausta. Eikö kukaan todellakaan osaa vastata.

      Ja oikeat vastaukset tulevat tässä:
      Ei kuulu. Katselin eilen Heikki Kinnusen haastattelua. Sinnä hän kertoi, kuinka sanoilla ei pysty valehtelemaan vaan teoilla. Karjalainen taas totesi, että ennustaminen on vaikeaa; varsinkin tulevaisuuden. Piirteet eivät tee aspergeria vaan asperger tekee aspergerin.

      • Isosetä

        Kurin puute ainoa selitys. Kyllä tauti paranee, kun pakarat paukkuu!


    • Faktat
      • Aspergerinfo

        Heh. Minulla myös erityiskykyjä, joista aiemminkin olen kertonut, mm. täällä. Ennen, kuin tuota sivustoa oli päivitetty. Täällä, sekä muualla.

        Eli; tiedän kellonajan minuutin tarkkuudella, kehoni lämpötilan, pulssini, ilman lämpötilan, veden lämpötilan, verenpaineeni ja näin edelleen. Tämän voivat monet ihmiset, jotka minut tuntevat, todistaa. Kerroin näistä erityiskyvyistäni jo vuosia sitten sairaaloissa henkilöstölle. Eivät ottaneet todesta. Kyllä naurattaa. :) Mitä järkeä ostalla erilaisia mittareita, kun ei tarvitse edes puhua, vaan ajatuksensiirrolla hoituvat lähes kaikki asiat. Erinäisten tahojen kanssa.

        Olen kirjoittanut nämä kaikki viestini myös muualle kuin tänne, esim. perheenjäsenilleni jo vuosia sitten, joten turha yrittää plagioida. Kaikki viestini ovat tallessa monessa paikassa todisteellisesti.


    • Psykiatrisi

      Kaikki eivat ole autisteja vaikka niin sanovat. Narsismi ei kuulu autismiin. Jos on tarve tuoda infonsa esiin jatkuvasti on osoitus narsismista!

      • MrJuha82outolintu

        Narsismi on paljo muutaki kuin se jatkuva kirjoittaminen, sillä eivät psykiatrit lätkäisi narsistista persoonallisuushäiriödiagnoosia ihmiselle, jolla vain yksi tai muutama kohta täyttyy narsistin tuntomerkeistä.
        Eli esimerkkinä minä, joka tuon itseäni esille mielipiteilläni täällä palstalla, niin se ei tee minusta vielä narskua, sillä narskun tuntomerkeistä pitäisi hyvin moni täsmätä, jolloin diagnoosi ois selviö.
        Näin.
        Kukaan psykiatri ei ole diagnosoinut mua narskuksi.
        Tosin aina joskus epäillyt itse sitä, josko mä oon narsku.


      • kuyjthrght

        ICD ei tunne narsismi-diagnoosia.


      • Tarke

        Aivan narskut ovat psykopaatteja


    • KIRJOT

      AUTISMIN KIRJO!!! Voi että on typerä ilmaus, miksei syöpien kirjo, influenssan kirjo,ym se on niin ärsyttävä sievistelevä ilmaus tuo KIRJO!!!!!!!!!! KIRJO

      • oikytr

        Olisiko "spektri" parempi?


      • Kirottu

        Oikee ilmaisu on autismin kiro!


      • Nykyinenparempi

        Ei olisi


    • Id00

      Mistä on kyse kun ihminen koko ajan tuo itseään esille? Onko kyseessä pakkomielle vai narsismi, kun hän moittii muita "kurjasta kohtalostaan" ja itsensä maailman napana ja aspergernerona.

      • MrJuha82outolintu

        Ei mulla ainakaan kurja kohtalo. Oon tyytyväinen elämääni aspergerina ja entisenä kiusattuna.


      • Aspassi

        Kuuluu.


    • Diagnoosi

      Info kirjoittaa: "Mitä järkeä ostalla erilaisia mittareita, kun ei tarvitse edes puhua, vaan ajatuksensiirrolla hoituvat lähes kaikki asiat. Erinäisten tahojen kanssa."
      Mistä tahoista mahtaa olla kyse?

    • Aspergerinfo_YP

      Saa miettiä omilla aivoilla.

      Kommunikaatiotavat ovat jokaisella erilaiset, eikä niitä pitäisi kenenkään pyrkiä muotittamaan. Jokainen tapa on yhtä oikea.

      Otan jokaisesta kirjoituksestani tänne todistajien läsnäollessa copyt, joiden perusteella voidaan todistaa nämä kirjoitukseni tänne omalta tietokoneeltani lähetetyn.

      Nämä kaikki ovat otteita gradustani, joka on pöytälaatikossani ollut jo vuosia.

      Minusta on oikein ja hyväksyttävää, mikäli en tahdo näytellä missään tai tuoda omaa nimeäni julki. En halua oppia näyttelemään enkä teeskentelemään. Koskaan. Valitettavasti synnynnäinen taito noihin puuttuu enkä mitään järkeä näe opetella jotain, mikä tuntuu luonnottomalta. Rauha itseni sisällä on oman hyvinvointini kannalta kaiken a ja o. Saan elää kuten tahdon, ilman, että kukaan tulee minulle sanomaan, kuinka tulisi pyrkiä elämään.

      Tsemppiä Kaikille!

    • Ihmisyys_on_IN

      Eipä olisi asiaa voinut paremmin ilmaista. Tuossa kiteytettynä aito As-olemuksellisuus.

    • Diagnoosi

      "
      Eli; tiedän kellonajan minuutin tarkkuudella, kehoni lämpötilan, pulssini, ilman lämpötilan, veden lämpötilan, verenpaineeni ja näin edelleen. Tämän voivat monet ihmiset, jotka minut tuntevat, todistaa. Kerroin näistä erityiskyvyistäni jo vuosia sitten sairaaloissa henkilöstölle. Eivät ottaneet todesta. Kyllä naurattaa. :) "

      Miten on nykyään joko olet saanut ansaittua tunnustusta?

      • Siinä_ASdiagnoosistani

        Joo, olen tyytyväinen omaan elämääni ja kykyyni selviytyä elämässäni erityiskykyjeni ansiosta. Tarkentaa ei varmastikaan tarvitse enempää.


    • Diagnoosi

      No sittenhän on kaikki hyvin. Miksi sitten valitat?

    • äölkjhgfdshjkl

      Asperger voi olla kohtelias, mukava, älykäs ja vitsikäs.

    • assilady

      Mutta ei toki paskahousu vaan gentlemanni!

    • Epäselvä

      Autismin ja Aspergerin diagnostiset rajat ovat epäselviä. Diagnoosikriteerit Aspergerissa ja autismissa ovat pääosin samat. Erona on vain se, että Aspergeriin ei kuulu kehityksen merkittävää viivästymistä ensimmäisten elinvuosien aikana.

    • 3-sukupuoli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe