Autovanhus menee muutamien osien vaihtoon mm. alapallot eteen, yksi kolmiotukivarren hela eteen ja uudet iskarit taakse.
Paja jossa homma tehdään on pitkän linjan (25v ollut yritys) riippumaton Mersujen korjaaja jossa kaksi asentajaa ja omistaja, mutta paikan omistaja on aina niin 'perkeleen' kiireinen (ja hieman arvaamaton reaktioissaan, ikää ja hieman änkyräluonnetta) ettei ehdi kunnolla edes keskustelemaan yksityiskohdista, kuten valituista osista.
Mutta maineen mukaan itse hommat tehdää ammattitaidolla. Pari päivää sitten mekaanikko vaihtoi pari hehkua, sekä jäähdytysnesteet ja apulaitteiden hihnan ja homma sujui osaavin ja tottunein ottein, sekä arkisti alustan osat. Takaluut ja helat tarkisti visuaalisesti ja testasi käsin ja mielestään siellä ei väljää aole.
Osat omistaja tilaa joko marmorilta tai sitten "jostakin muualta" mutta ei edes ehdi yksilömään mistä ja minkä valmistajan osia aikoaa asentaa.
Tiesi toki hyvin että Mersun käyttämiä Febi Bilteinin alapalloja saa toisaaltakin ja että osa eri valmistajien alapalloista on kuraa.
Takaiskarit
Iskareiksi oletti Monroeita. Onko tosiaan kaikki W202:n perus-takaistarit kaasuiskareita kuten oheisessa linkissä? Mikä merkki ja malli olisi teknsesti hyvä ja mukavuuspainotteinen?
Haluaisin ihan normaalit ja mieluummin mukavuuspainotteiset iskarit, en mitään kovia sportti-tyyppisiä. Kerran uudet iskarit alla, niin ovat sitten melko pitkään.
- http://www.mister-auto.com/amortisseur-arriere/mercedes-benz-classe-c-w202-c-220-d-95ch_v963_g900002.html
Ps. Perkele kun noilla pajoilla vetävät aluvanteita kiinni pulttipyssyillä, piti ottaa pois jotta pääsi tarkistamaan takakelkan etukumit :/
W202:n mitkä takaiskari ?
6
126
Vastaukset
- W202
1) Paja tilasi ja asensi väärät iskarit. Mitä tästä tulisi ajatella / reagoida / vaatia vaihtamaan oikeat iskarit?
Onko noista E-sarjan taka-iskareista haittaa Classic C-sarjan ei sportti alustalla, sillä onhan nuo E-sarjan iskarit tarkoitettu painavampaan autoon. Muutenkin pyysin mieluummin mukavuuspainotteiset iskarit, mikäli valinnavaraa siihen suuntaan iskareita tilatessa on.
Lisäksi hintaan 129e / kpl vaikka Monroeita ko. autoon löytyy 57-80e / kpl, vaikka tuolta linkin Oscarolta.
Laittoivat alla olevat E-sarjan iskarit __ W202 Classic - WDB 202 2121 alustalle. Ei kuitenkaan oheisesta liikkeestä, mutta tuossa referenssit, samat iskarit.
MONROE : E5073
Classe E (210) Berline (W210) - E200 2.1 CDI 116cv , E220D 2.2 CDI 102cv , E250D 2.5 D 113cv , E200 2.1 CDI 116cv , E220 2.1 CDI 143cv , E220 2.1 CDI 143cv , E220D 2.2 CDI 102cv , E250D 2.5 D 113cv , E270 2.7 CDI 170cv , E320 3.2 CDI 197cv , E270 2.7 CDI 170 cv , E220 2.1 CDI 136 cv , E220 2.1 CDI 136 cv , E220 2.1 CDI 125 cv
- https://www.oscaro.com/jeu-de-2-amortisseurs-arriere-monroe-e5073-1093417-10005-p
Jostakin syystä alla olevissa Monroen iskareissa on alustanumerona 202 mutta sen jälkeen aina suurempi alustanumero kuin omani 202 2121. Ovat kuitenkin W202 - 220D - 95hv:lle listattuina.
- http://www.mister-auto.com/amortisseur-arriere/mercedes-benz-classe-c-w202-c-220-d-95ch_v963_g900002.html
2) Kolmiotukivarsi eteen. Pajan kokenut asentaja sanoi, että etu-kolmiotukivarren yhden rikkoiutuneen (sisäpuolen etummainen) helan voi helposti irroittaa prässillä ja vauhtaa pelkän helan ja on turha hankkia koko tukivartta, muutoin kunnossa olevan tilalle. Sanoi, että noin puolen tunnin homma.
Sitten paikan päälle sovittuun aikaan autoa korjattavaksi viedessä kävikin ilmi, että pajan pomo/ omistaja oli tilannut koko tukivarren hintaan 258e / kpl, vaikka niitä on helppo löytää alle puoleen hintaan tuosta, vaikka tuolta Oscarolta esimerkiksi.
Sanoi, että helan irroittamiseksi tukivartta tulee hehkuttaa kuumaksi ja sen jälkeinen tukivarren turvallisuus ei ole taattua ja siksi ei siihen lähde firman vastuun vuoksi.
Oli tilannut myös apukuskin puolen, joka on ehjä, eli en sitä varsinkaan tuolla osan hinnalla asennuttanut. Näihin vanhoihin rattaisiin kun ei ole muutenkaan kannattavaa tehdä tarpeettomia osien uusimisia, vain tarpeellinen.
3) Etu-alapallo. Mitä mieltä olette tuotemerkki Sidem'istä? Pajan pomo oli tilannut sellaiset laskuttaen 38,36e / kpl vaikka aivan samaa osaa saa 14,32e /kpl.
- https://www.oscaro.com/rotule-de-suspension-sidem-49383-647285-2462-p
Alle 20e:n olisi löytänyt myös MB:n käyttämiä Bilsteinin alapalloja.
Vanhan auton kunnossapito maksaa maltaita kun ei itse voi hommaa tehdä, eikä tunne pajaa joka olisi yhteistyöhaluinen, jotta tilaisi samat osat jopa puoleen hintaan. Asiakkaana voisi tehdä perustyön osien haussa ja laittaa vaikka vielä e-maililla pajalle tarkistettavaksi, että on tulossa oikeat osat, riippumatta kumpi osat tilaa.
En tiedä paljonko paja on vetänyt välistä osien kanssa, enempi kuin pelkän tavanomaisen komission (?). Tiedän firman josta ovat tilanneet ja kunhan ehdin niin selivtän hinnastonsa. Tämä episodi tapahtuu eräässä toisessa EU-maassa.
4) Takakakelkan yksi etukumeista on melko finaalissa. Mikäli siihen savottaan tulee lähteä, niin kannattaisiko samaan melko suureen purkutyöhön vaihtaa kaikki neljä kumia, vai voiko pelkät etukumit vaihtaa merkittävästi pienemmällä purkamisella kin kaikki neljä?
Silloin kun on isompi purkutyö ja vaihdettavat osat eivät erityisen kalliita, niin kannattaa vaihtaa samaan kierrokseen jo varsin vanhat finaali alähestyvät osat.
Ps. Tämän duunin teki pajan toinen, nuorempi asentaja ja samalla rikkoi nokkapellin aukaisukahvan kojetaulun alareunassa. Oli ilmeisesti koettanut väkisin avata kerralla nokkapellin sisältä käsin, vaikka se aukeaa kahdessa etapissa, ensin sisältä ensimmäinen pykälä ja sitten peltiä hieman nostamalla säleiköstä ulos tulevasta kielekkeestä viimeinen salvan avaus. Turvasysteemi. - W202
Lisäys. En tiedä onko noissa E vs. C taka-iskareissa myös pituuseroa.
Varsinkin ensimmäisen iskarin irroituksen kanssa asentaja voimisteli melko paljon (sai takoa iskarin yläpäätä sen pudotamiseksi) ja toista asentaessa jousi karkasi puristuksesta. Häneltä meni yhteensä noin 1h30 molempiin, takakontin verhouksen purkuineen ja renkaiden irroitus-asennuksineen. - 8765
Tukivarsien, jarrujen yms. vaihtaminen ei tietenkään vaadi mitään MB erikoistunutta pajaa, varsinkin kun selvästi tiedät autoista. Eri asia on kun mennään vaikka ABS- tai moottorinohjauksen säätämiseen.
Jos olet pääkaupunkiseudulla, voin kertoa pari tuttua pajaa, jossa aina ensin aloitetaan yhdessä miettiä mitä oikeasti tarvitaan.- W202
Niin kuin tuossa edellä jo mainitsin, niin tämä episodi tapahtuu eräässä toisessa EU-massa jossa toistaiseksi pidempään vaikutan, mutta kiitos infon tarjouksesta.
Luonnollisestikin olen kysellyt ympäristössäni jos tietävät hyvää ja pätevää korjaamoa, joka toimii mainitulla tavalla, mutta tuloksetta. Korjaamojen valinta on arpomista jos ei edeltä tunne niiden mainetta.
Aikanaan Helsingissä oli muuan WV - Audeihin erikoistunut oikein hyvä pikkupaja, pätevä ja joustava mm. juurkin osien hankinnan suhteen. Kaikki sovittiin hyvässä hengessä, todella tarvittavat työt ja osat jne. Olivat entisiä ko. merkin marmoripajan asentajia, mutta lamavuosina joutuivat valitettavasti lopettamaan toiminnan.
Pidän puhtaasti etuna, jos korjaamo on erikoistunut juuri automerkkiin, joka sillä hetkellä on käytössäni, sillä tuntevat sen mahdolliset erityisyydet ja toisinaan erikoistyökalutkin ja homma sujuu tehokkaammin. Siksi tuohon netin ja sen foorumien kokemuksien kautta löytämääni ko. pajaan päädyin ja vaihdatin mm. hehkutulpat siellä, sillä heillä on se ns. 'laukku' jos hehkujen poistossa ilmenisi hankaluuksia.
Nyt kävi oudosti kämmi iskareiden valinnassa ja kysynkin josko ne pitää vaihdattaa oikeaan malliin. Tuntuvat mös hieman kovahkoilta.
Firmassa on yksi kirjuri-sihteeri-puhelimeen vastaaja-aikojen bookkaaja pomon apuna ja ilmeisesti tilailee myös osia, mutta itse kertoi ettei omaa teknistä kompetenssia, vaan on 'kirjurin' virassa. Olisiko ollut hänen tilaamasa väärät iskarit.
Ovat hyvän maineensa ja jo vuosikausienkin vakioasikkaiden vuoksi jatkuvasti hyvin kiireisiä ja ajan saaminen vaatii yleensä vähintään kaksi viikkoa, usein kolmekin. - 8765
En löydä mainitsemaasi "toista EU-maata" aiemmista postauksistasi.
Kumminkin, olen sitä mieltä, että noihin hommiin riittää pikkupaja, puslat yms. ovat kaikissa autoissa samanlaisia.
Itse en asioisi toista kertaa firman kanssa, joka kertoo mitä tarvitsen. Luulen itse tietäväni paremmin.
Oma vanhukseni on tarpeen tullen hyvissä käsissä, tarvetta tosin on harvoin. - W202
8765 kirjoitti:
En löydä mainitsemaasi "toista EU-maata" aiemmista postauksistasi.
Kumminkin, olen sitä mieltä, että noihin hommiin riittää pikkupaja, puslat yms. ovat kaikissa autoissa samanlaisia.
Itse en asioisi toista kertaa firman kanssa, joka kertoo mitä tarvitsen. Luulen itse tietäväni paremmin.
Oma vanhukseni on tarpeen tullen hyvissä käsissä, tarvetta tosin on harvoin.Tuossahan se on vietissä johon kommentoit.
W202 - 30.4.2016 17:43 "En tiedä paljonko paja on vetänyt välistä osien kanssa, enempi kuin pelkän tavanomaisen komission (?). Tiedän firman josta ovat tilanneet ja kunhan ehdin niin selivtän hinnastonsa. Tämä episodi tapahtuu eräässä toisessa EU-maassa."
Kuten jo mainitsin, niin korjaamon valinta on täyttä arpomista ellei edeltä tiedä sen mainetta.
MB:n hehkujen vaihtoon en missään tapauksessa vie autoa johonkin tuntemattomaan multi-merkki-puskapajaan. Jos hehkujen irroituksessa tulee ongelmia tai se tumpeloidaan tai hehku katkeaa, niin puskapaja tietää enmmän harmia kuin apua. Nyt se meni ko. pajan vanhemman asentajan toimesta yllättävänkin nopeastia ja vaivatta.
"Itse en asioisi toista kertaa firman kanssa, joka kertoo mitä tarvitsen. Luulen itse tietäväni paremmin."
Eipäs nyt kuitenkaan mennä aivan äärimmäisyyksiin ja mihin tarkalleen ottaen tuo oli kommentti?
Eli et myöskään reagoisi asennettuihin väärän mallin iskareihinkaan, joka nyt on yksi keskeinen pointti eilisessä viestissäni ja johon sinulla ei vaikuta olevan näkökulmaa tai asiantuntemusta?
Harvempi paja hyväksyy, että asiakas tulee itse ostamiensa osien kanssa ja vain ne asennuttamaan. Toki sellaisiakin on ja hyvä sellainen tulisi löytää.
Kuten jo mainitsin, niin ko. yli 25 pystyssä ollut saman omistajan paja hukkuu kysyntään, vuosien vakioasiakkaat ja uudet, juurikin mekaanisen osaamisensa ja maineensa vuoksi, joka samalla tulee myös ajoittain sen ongelmaksi jossa asiakaspalvelu taasen ontuu ja on vaihtelevaa.
Pomon näkee toisinaan kirjaimellisesti menevän puolijuoksua ja hetkellä jolloin osien tilauksesta piti tarkemmin keskustella, niin hänellä ei ollut yhtään sekuntia aikaa. Paiskivat töitä ammu 8:sta kello 19:00 illalla paisti perjantaina ovet kiinni neljältä. Sitten omalta puoletani otin riskin ja annoin hoitaa tilauksen totutulla tavallaan. En vielä tiedä olisivatko suostuneet tilaamaan jostakin haluamastani paikasta jos olisin laittanut listan vaikka e-maililla.
"Oma vanhukseni on tarpeen tullen hyvissä käsissä, tarvetta tosin on harvoin."
Helppoahan tuolla on lämmitellä. Koettapas päästä samaan tilanteeseen jossakin toisessa EU-maassa jossa et omaa valmiiksi tuota hyvää pajaa, jollaisen etsintä ei ole tuottanut vielä tulosta ja missä et omaa tuttuja osien ostopaikkoja ja kuitenkin auto on saatava huollettua kun seuraava katsatuskin alkaa lähestyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2202414Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691776Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881610- 561539
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147145790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1401235Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2421150- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56929Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62837