Miksi jumala pilleskelee?

Usko_pois

Uskonnot ovat hassuja. Niiden käyttäjät ovat vielä hassumpia. Itse en kiellä yhdenkään jumalan olemassaolon mahdollisuutta, silti pidän sellaista äärimmäisen epätodennäköisenä. Uskovaisten mielestä jumalaa on palveltava. Kuka niin on käskenyt tehdä ja millä perusteilla? Jumalako? Ajatus siitä, että joku kaikkivaltias olisi riippuvainen mitättömän ihmisyksilön ylistyksistä, tuntuu vähintäänkin absurdilta. Perusteena kaikkiin näihin manöövereihin on ikuinen elämä jossakin ”ihanuudessa”, vaihtoehtona kauheat, koskaan päättymättömät kärsimykset helvetissä tms. vittumaisessa paikassa. Ihmisen biologia ja mieli ei kuitenkaan ole suunniteltu kuin /- 100 vuoden olemassaoloon. Mikäli nuo utopiat olisivat reaalisia, lisääntyminenkin olisi tarpeetonta.

Jos jumala (jumalia) oikeasti on olemassa, miksi se tällaista kuurupiiloa ihmisten kanssa harjoittaisi? Tulisi reilusti esiin vaikka jostain göteborgilaisen autotuhopolton liekeistä ja esittäytyisi esim. tähän tapaan:

- Kuules kaveri, ei olla ennen treffattu, mutta tulin vaan ilmoittamaan, että olen sun jumalasi. Luettelen tässä muutaman jutskan, jotka sun on hyvä pitää mielessä pitääksesi meikäläisen tyytyväisenä, onks sulla kynä ja paperia?

Epäilemättä monet ovat tällaisia ilmoituksia saaneetkin, heitä voi haastatella psykiatrisissa hoitolaitoksissa. Onhan se outoa, että jumala puhuu vain heille, miksei saman tien kaikille?

Sitten olisi homma hanskassa, eikä tarvitsisi turhaan pyllistellä, leikellä kikkeleitä, räjäytellä itseään ja kanssaihmisiä taivaan tuuliin sekä vältellä herkullisen pekonin popsimista. Ryyppäämistä itse kukin voisi tietysti vapaaehtoisestikin vähän rajoittaa. Tuollaiset pakot ja rajoitukset kun tähänastisen tiedon mukaan ovat jumalan sijaan peräisin vallanhaluisilta ja kieroon kasvaneita ihmisyksilöiltä. Mikä muutenkaan selittäisi pakonomaisen tarpeen oman uskon oikeutukseen ainoana oikeana ja kaikkien käännyttämisen siihen itsestään selvyytenä? Aavistelen tietäväni tähän syyn, mutta se onkin sitten jo kokonaan toinen juttu…

En edelleenkään ole ateisti, en kiellä yhtään tuhansista palvotuista jumalista. Pidän niiden olemassaoloa kuitenkin hyvin epätodennäköisenä.

43

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silti.on

      No oliko kiva? Jumala on olemassa, vaikka sinä et uskoisikaan.

      • fda

        Kaikki jumalat ovat olemassa, paperilla. Mutta yliluonnollisista jumalista ei ole kenelläkään mitään todistetta. Ainakaan ne jumalat tai Jumala eivät ole ikinä auttaneet ketään.


      • mut.minulle.on
        fda kirjoitti:

        Kaikki jumalat ovat olemassa, paperilla. Mutta yliluonnollisista jumalista ei ole kenelläkään mitään todistetta. Ainakaan ne jumalat tai Jumala eivät ole ikinä auttaneet ketään.

        Minulle on ihan tosissaan itselleni todistunut, että kristinuskon Jumala on olemassa, ja rukoukset kuullaan, vastausaika vain vaihtelee.


    • Niinonvaikkasiltänäyttää

      Jumala tarvitsee ihmistä ollakseen olemassa.

      • mut.kun.totuus.on

        Ei, ihminen tarvitsee Jumalaa ollakseen olemassa.


      • siellä.on.tuho
        mut.kun.totuus.on kirjoitti:

        Ei, ihminen tarvitsee Jumalaa ollakseen olemassa.

        Helvetti on aihe josta ei saisi puhua, mutta kun se on liian totta.


    • rakkausloistaa

      Eikun ihminen piileskelee syntien tähden. Aatamit ja Eevat. Katsele Jeesusta ristillä . Siinä näet rakkautta .

    • onelovepeace

      Ei Jumala piileskele. Jumala on taivaassa eikä maanpäällä. Autuas se joka uskoo vaikkei näe. Jumala sääti alussa, että paratiisia ei jää maanpäälle vaan ihminen joutuu itse tienaamaan leipänsä. Tekemään työtä sen eteen, että puu kasvaa ja hedelmät on kylvetty peltoon. Varjelemaan maata, jotta saa sieltä satonsa. Ihminen itse lankesi paratiisissa syömään siitä puusta josta oli kielletty syömästä. Näin Jumala päätti, että ihminen karkotetaan paratiistista. Tämä ehkä tuntuu sinusta sadulta ja tarinalta. Mutta pyydä Jumalalta siihen uskoa, jos se sinulta puuttuu. Muutenkin yksin Jumala voi antaa ihmiselle uskon. Elävän uskon. Sellaista ihminen ansiottomuudellaan ei itse saa aikaan. Se on täyttä armoa ja Jumalan rakkautta, että ihminen saa olla kutsuttu uskomaan. Kaikkia kutsutaan kolme kertaa elämässä kuulemaan Jumalan ääni ja kutsu seurata Taivaan Herraa.

      Jumala on meitä lähellä. Hän on meidän sydämessämme. Joka uskoo sydämessään on vanhurskas. Joka suullaan sen tunnustaa pelastuu. Hän lähetti poikansa Jeesuksen Kristuksen meidän keskellemme ihmiseksi niinkuin mekin. Hän eli elämän, jossa ei syntiä tehnyt. Viimeisenä päivänään hän rukoili keskimmäisellä ristillä Isä. Anna heille anteeksi. He eivät tiedä mitä he tekevät. Ei hän rukoillut kirouksia niinkuin moni muu olisi tehnyt. Hän oli uskollinen ja synnitön hamaan kuolemaansa saakka. Hän täytti lain kirjaimen sen jokaista piirtoa myöten. Ei tehnyt haureutta. Vaelsi ja keräsi kansajoukkoa ympärilleen. Paransi sairaita. Tiedätkö näitä todistuksia on tänäkin päivänä, että ihmisiä paranee Jeesuksen nimessä. Tulee terveeksi jopa parantumattomia sairauksia.

      Tiedätkö Jeesuksen aikaan sokeat saivat näkönsä. Sellaiset jotka ovat syntymästään olleet sokeita. Sellaista ei voi pitää muutakuin yliluonnollisena ihmeenä. Sitä tapahtuu tänäkinpäivänä. Media niistä tiedottaa hyvin vähän. Nämä ovat tekoja ja todistuksia. Ne ovat jo enemmän näkemistä kuin pelkkää uskoa. Mutta niin vain on. Siltikin on ihmisiä jotka eivät yhä näistä huolimatta usko vaikka tunnustekoja tapahtuisi Jeesuksen nimessä. Niin suuri on se harha mikä maailmassa on joka sitä vastustaa.

      Toivotan elämääsi pelkkää siunausta ja rukous on avain, jolla voi löytää uskon. Sillä Herra vastaa! Kaikki olemme heikkoja ja särjettyjä astioita. Jumala yksin voi särkyneen korjata. Erittäin paljon johdatusta elämääsi ja uskon löytämiseen.

    • V.Kornik

      Oli hienoa lukea sinun nimimerkki "Usko_pois" kirjoitustasi. Olen nimittäin samaa mieltä kanssasi.

      Nämä muut tämän palstan kirjoitukset ovat tietenkin tosi uskovaisten ajatuksia, jotka hekin ovat mielipiteissään rehellisiä, mutta kirjoitukset ovat hyvin naiiveja. Tuntuu siltä, että kun toistetaan Raamatun sitaatteja, saavutetaan jotakin suurenmoista, ehkä jopa taivaspaikkakin. Tämä pakonomainen tapa johtuu, niin luulen, hirveästä kuoleman jälkeisen olotilan pelosta, jota uskonnolliset piirit lietsovat kokouksissaan.

      Haluaisin näiltä uskovilta ihmisiltä kysyä muutamaa asiaa, joita olen joskus pohtinut:
      - Onko vai ei Jumala teidän mielestänne persoonallinen vai henkiolento?
      - Jos Jumala, joka hallitsee kaikkea avaruudessa ja maan päällä, ei asu maapallolla, niin asuuko hän jossakin avaruudessa, mahdollisesti jollakin ulkoavaruuden planeetalla?
      - Kun Jeesus nousi ylös taivaisiin, niin nousiko hän mahdollisesti avaruusalukseen, vai leijailiko hän hapettomaan avaruuteen ja jonnekin hyvin kauas ilman avaruusalusta?
      Hyvin järkevää olisi tunnustaa, että jokin fyysinen paikka Jeesuksellekin täytyi olla, jonne häne meni ylösnousemuksen jälkeen!

      Nämä muutamat kysymykset toivottavasti herättävät ajatuksia, ja ehkä ajattelun ja siitä syntyvien vastausten myötä tuovat ihmisille ymmärrystä nähdä asiat eri tavalla, kuin perinteisesti.

      • kauempana.ymmärrystämme

        Jumala on sekä persoonallinen, että myös henki, ei ihminen eikä ukko.
        Asuu taivaitten taivaassa.
        Jumala otti Jeesuksen luokseen, ei tarvittu avaruusalusta niinkuin meillä maallisilla, luoduilla ihmisillä avaruuteen menemiseen tarvitaan.
        Taivaitten taivaaseen en osaa tietä neuvoa, meidän taivaaseemme ja lähiavaruuksiin se ei jää,vaan on siellä kaukana.


      • Brina

        Vaikken olekaan perinteisesti uskova, vastaan tässä kuitenkin asettamiisi kysymyksiin:
        "Onko vai ei Jumala teidän mielestänne persoonallinen vai henkiolento?"
        Jumalaa ei voida määritellä käsitteillämme, sillä kukaan ei tiedä kuin joitakin vihjeitä siitä; ääretön, ikuinen/ajaton, kaikkiallinen, kaikkitietävä, muuttumaton ja joka on laadultaan rakkautta ja puoleensa vetävää, mutta myös kaiken sallivaa ja luovaa...Siis mitään sellaista kuin "ulkopuolinen" ei voi olla Jumalassa! Siis Jumala ON...mitä tahansa! Käsite persoona-Jumala vie meidät paradoksiin, jota ajattelevan ihmisen on vaikea/mahdoton hyväksyä. Käsite "henkiolento" ei juuri muuta asiaa, vaikka ymmärtäisimmekin kaiken olevan "henkeä" (tiede käyttää siitä käsitettä "kvanttikenttä" tai nollakenttä" jonka on todettu olevan kaiken materiaalisen maailmankaikkeuden alkuasetelma).

        "... asuuko hän jossakin avaruudessa..."
        On kaikkialla! Ei asu jossakin erikoisessa paikassa, vaan ON kaikkien "paikkojen" eli olemisen tilojen Alkulähde.

        "Kun Jeesus nousi ylös taivaisiin..."
        Jeesus ei ole Jumala, vaikka tajusikin olevansa "yhtä" Jumalan kanssa (mekin olemme, mutta monet haluavat uskoa olevansa erillään Jumalasta). Jos oletamme Jeesuksen todella kuolleen ja herättäneen itsensä sitten kuolleista tietyllä tekniikalla (hän hallitsi asioita joista voimme näin yleistasolla vain kuvitella...toistaiseksi), siis samalla, millä hän paransi tai jopa herätti kuolleista muita henkilöitä, niin hän loogisesti ajatellen oli edelleen fyysisessä kehossaan jota hän pystyy käyttämään niin kuin itse haluaa (ei vanhene, voi muuntaa eri muotoihin tai olla vain "energiaa" yms (tulevaisuudessa on meillekin mahdollista kaikkeen tähän samaan eli sitten kun saavutamme ns. kristustietoisuuden) . Hänen poistumisensa tältä planeetalta tapahtui todennäköisesti samojen "enkelten" jotka olivat auttamassa hänen syntymistään tänne eli muualta tulleitten korkeitten olentojen avustuksella ja jotka siirtivät hänet "valonsäteessä" (tuttua monista ufosieppauksista) näiden maan läheisyydessä olevalle alukselle ja jossa hän edelleen seuraa ja auttaa meitä ihmiskuntaa (ei siis ole jättänyt meitä niin kuin hän lupasi täältä poistuessaan).


      • IlmiöidenNaturalisointi

        Eiköhän noille uskontojen tarinoiden valoilmiöille ole parempia selityksiä kuin jotkin avaruusalukset, joissa on lihallisia olentoja, jotka käyttävät valonheittimiä.


      • V.Kornik
        Brina kirjoitti:

        Vaikken olekaan perinteisesti uskova, vastaan tässä kuitenkin asettamiisi kysymyksiin:
        "Onko vai ei Jumala teidän mielestänne persoonallinen vai henkiolento?"
        Jumalaa ei voida määritellä käsitteillämme, sillä kukaan ei tiedä kuin joitakin vihjeitä siitä; ääretön, ikuinen/ajaton, kaikkiallinen, kaikkitietävä, muuttumaton ja joka on laadultaan rakkautta ja puoleensa vetävää, mutta myös kaiken sallivaa ja luovaa...Siis mitään sellaista kuin "ulkopuolinen" ei voi olla Jumalassa! Siis Jumala ON...mitä tahansa! Käsite persoona-Jumala vie meidät paradoksiin, jota ajattelevan ihmisen on vaikea/mahdoton hyväksyä. Käsite "henkiolento" ei juuri muuta asiaa, vaikka ymmärtäisimmekin kaiken olevan "henkeä" (tiede käyttää siitä käsitettä "kvanttikenttä" tai nollakenttä" jonka on todettu olevan kaiken materiaalisen maailmankaikkeuden alkuasetelma).

        "... asuuko hän jossakin avaruudessa..."
        On kaikkialla! Ei asu jossakin erikoisessa paikassa, vaan ON kaikkien "paikkojen" eli olemisen tilojen Alkulähde.

        "Kun Jeesus nousi ylös taivaisiin..."
        Jeesus ei ole Jumala, vaikka tajusikin olevansa "yhtä" Jumalan kanssa (mekin olemme, mutta monet haluavat uskoa olevansa erillään Jumalasta). Jos oletamme Jeesuksen todella kuolleen ja herättäneen itsensä sitten kuolleista tietyllä tekniikalla (hän hallitsi asioita joista voimme näin yleistasolla vain kuvitella...toistaiseksi), siis samalla, millä hän paransi tai jopa herätti kuolleista muita henkilöitä, niin hän loogisesti ajatellen oli edelleen fyysisessä kehossaan jota hän pystyy käyttämään niin kuin itse haluaa (ei vanhene, voi muuntaa eri muotoihin tai olla vain "energiaa" yms (tulevaisuudessa on meillekin mahdollista kaikkeen tähän samaan eli sitten kun saavutamme ns. kristustietoisuuden) . Hänen poistumisensa tältä planeetalta tapahtui todennäköisesti samojen "enkelten" jotka olivat auttamassa hänen syntymistään tänne eli muualta tulleitten korkeitten olentojen avustuksella ja jotka siirtivät hänet "valonsäteessä" (tuttua monista ufosieppauksista) näiden maan läheisyydessä olevalle alukselle ja jossa hän edelleen seuraa ja auttaa meitä ihmiskuntaa (ei siis ole jättänyt meitä niin kuin hän lupasi täältä poistuessaan).

        Mielenkiintoista löytää pitkän ajan jälkeen ( siis minun osallistumiseni näihin keskusteluihin) sitaattisi:
        "Hänen (Jeesus) poistumisensa tältä planeetalta tapahtui todennäköisesti samojen "enkelten" jotka olivat auttamassa hänen syntymistään tänne eli muualta tulleitten korkeitten olentojen avustuksella ja jotka siirtivät hänet "valonsäteessä" (tuttua monista ufosieppauksista) näiden maan läheisyydessä olevalle alukselle ja jossa hän edelleen seuraa ja auttaa meitä ihmiskuntaa (ei siis ole jättänyt meitä niin kuin hän lupasi täältä poistuessaan)."

        Melkoista scifiä sinun ajatuksesi, vaikka olenkin monessa asiassa samaa mieltä kanssasi. Hvin tärkeitä ajatuksia ovat kysymykset: Mitä ovat korkeammat olennot ( mistä he ovat tulleet, eivät ainakaan maapallolta), mitä ovat enkelit, eivät ainakaan maapallolta, mutta mistä?
        Voisiko kuitenkin olla mahdollista, että menneisyydessä on tapahtunut vierailuja muualta maailmankaikkkeudesta, kuten monet Raamatun kohdat voisivat antaa ymmärtää.


      • V.Kornik
        kauempana.ymmärrystämme kirjoitti:

        Jumala on sekä persoonallinen, että myös henki, ei ihminen eikä ukko.
        Asuu taivaitten taivaassa.
        Jumala otti Jeesuksen luokseen, ei tarvittu avaruusalusta niinkuin meillä maallisilla, luoduilla ihmisillä avaruuteen menemiseen tarvitaan.
        Taivaitten taivaaseen en osaa tietä neuvoa, meidän taivaaseemme ja lähiavaruuksiin se ei jää,vaan on siellä kaukana.

        Mielenkiintoista.


    • "Miksi jumala pilleskelee? "

      Se on varmaan ujo.
      Sil on ramppikuumetta.
      Ja ei oo kullu ihmiskunnan uusista pillereistä, joilla ujouden voi poistaa.

      • eiole.ihminen

        Ei hän se käy, koska ei ole ihmisukko kuten esimerkiksi sinä.


      • rajallisuutta.on
        eiole.ihminen kirjoitti:

        Ei hän se käy, koska ei ole ihmisukko kuten esimerkiksi sinä.

        Luotuja, rajallisia aivojamme voi lääkkein tyynnytellä.


    • Pesusienen-henki

      "Itse en kiellä yhdenkään jumalan olemassaolon mahdollisuutta, silti pidän sellaista äärimmäisen epätodennäköisenä."
      Jumalat tosiaan ovat äärimmäisen epätodennäköisiä muuna kuin mielikuvituksen tuotteina.
      "Onhan se outoa, että jumala puhuu vain heille, miksei saman tien kaikille?"
      Kyse on vain siitä, että he väittävät, että jumala puhuu heille. Jotkut muut väittävät, että avaruusolennot puhuvat heille. Jotkut väittävät, että pesusienet puhuvat heille jne. Epäilemättä jotkut noista tosiaan kokevat ja kuulevat jotakin varsin mielenkiintoista.
      Kannattaa huomata, että nuo kokemukset sinällään eivät tietenkään vielä merkitse sitä, että kyse olisi hulluista. Mutta, esimerkiksi jos olettaa suihkussa käydessään, että oman pään ulkopuolelta kuuluvan äänen, joka sanoo, että: "Minä olen, mikä minä olen." lähde on pesusienen henki, niin todellisuuskäsitys alkaa olla aika erilainen kuin keskivertoihmisellä ja siitä voi seurata tilanteesta riippuen joko kommunikointiongelmia tai uskonnollista statusta.
      Noiden kokemusten edellytyksenä on vain se, että aivojen tila on sama kuin niillä, jotka kokevat niitä. Ihmisen on esimerkiksi täysin mahdollista kuulla omat ajatuksensa siten, että ne tuntuvat kuuluvan oman pään ulkopuolelta. Valitettavasti useimpien järjelle se kuitenkin on liian hankala asia prosessoitavaksi. Ihmisen on vaikea tunnistaa itseänsä silloin kun itsensä havaitsee tavanomaisesta poikkeavalla tavalla.

      • ne.miljoonat.ihmiset

        Rajalliset, luodut aivomme voivat joskus reistailla, kuitenkin ne miljoonat uskoon tulleet ihmiset vain jatkavat, eivätkä luovu uskostaan siksi koska Jumala on tosiaankin olemassa.


      • Pesusienen-henki
        ne.miljoonat.ihmiset kirjoitti:

        Rajalliset, luodut aivomme voivat joskus reistailla, kuitenkin ne miljoonat uskoon tulleet ihmiset vain jatkavat, eivätkä luovu uskostaan siksi koska Jumala on tosiaankin olemassa.

        Jumalat ovat olemassa mielikuvituksen tuotteina ja noiden tuotteiden sisältö vaihtelee uskonnon mukaan. Miljoonat ihmiset ovat väittäneet uskovansa mitä moninaisimpiin asioihin. Oheisella sivulla on lista ihmiskunnan mielikuvituksen tuotteista. Miljoonat ihmiset väittävät uskovansa tiettyihin asioihin yksinkertaisesti sen vuoksi, koska tietyssä kulttuurissa on tiettynä aikakautena tapana harjoittaa mielikuvitusta tietyillä vakiintuneilla tavoilla, joita kutsutaan uskonnoiksi.
        http://www.graveyardofthegods.org/deadgods/listofgods.html


      • EnköNäeUskontoani

        Näytät tarjoavan omaa uskontoasi kaikenkattavaksi selitykseksi asioille, joista et mitä todennäköisimmin mitään tiedä. Asioita koskeva "ymmärryksesi" näyttää olevan lähinnä ennakkoluulon tasolla. Uskonto se sinullakin. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva.


      • Pesusienen-henki
        EnköNäeUskontoani kirjoitti:

        Näytät tarjoavan omaa uskontoasi kaikenkattavaksi selitykseksi asioille, joista et mitä todennäköisimmin mitään tiedä. Asioita koskeva "ymmärryksesi" näyttää olevan lähinnä ennakkoluulon tasolla. Uskonto se sinullakin. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva.

        Jumalat ovat selitettävissä mielikuvituksen tuotteina. Kyseessä ei ole uskonto, vaan uskontojen selitys ja tuo selitys on käytännössä hyvin toimiva. Uskonnot ovat täysin selitettävissä psykologian kautta. Tieteen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja vähentää epävarmuutta olettamatta tarpeettomia asioita. Toisaalta, jos Jumalia tms. oletetaan olevan olemassa mielikuvituksesta riippumatta ja ilman havaintoja, niin kyseessä on jokin uskonnoista.
        Uskonnoissa oletetaan asioita, kuten jumalia ilman loogista tarvetta niiden olettamiseen. Uskonnoissa on määritelmänsä mukaisesti kyse siitä, että väitetään asian olevan uskonnon tradition mukaisesti tietyllä tavalla, ilman, että tiedetään, että asia oikeasti olisi niin. Uskonnoissa on siis kyse niiden asioiden korostamisesta, joista ei oikeastaan tiedetä mitään.
        Kyse on konstruktiivisesta ja tarkoitushakuisesta mielikuvituksen harjoittamisesta tai itseasiassa harjoituttamisesta. Uskonnollisilla termeillä voitaisiin myös puhua suoraan noituudesta, jota uskontojen johtohahmot harjoittavat. Uskonnon harjoittaminen ohjaa ihmisen mielikuvituksen kiistatta traditioiden mukaisiin muotoihin. En suosittele yhteydenottoyrityksiä noihin aiemmassa linkissä listattuihin satoihin jumaliin tai epäjumaliin.


      • Uskonnolla-rytkyen
        Pesusienen-henki kirjoitti:

        Jumalat ovat selitettävissä mielikuvituksen tuotteina. Kyseessä ei ole uskonto, vaan uskontojen selitys ja tuo selitys on käytännössä hyvin toimiva. Uskonnot ovat täysin selitettävissä psykologian kautta. Tieteen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja vähentää epävarmuutta olettamatta tarpeettomia asioita. Toisaalta, jos Jumalia tms. oletetaan olevan olemassa mielikuvituksesta riippumatta ja ilman havaintoja, niin kyseessä on jokin uskonnoista.
        Uskonnoissa oletetaan asioita, kuten jumalia ilman loogista tarvetta niiden olettamiseen. Uskonnoissa on määritelmänsä mukaisesti kyse siitä, että väitetään asian olevan uskonnon tradition mukaisesti tietyllä tavalla, ilman, että tiedetään, että asia oikeasti olisi niin. Uskonnoissa on siis kyse niiden asioiden korostamisesta, joista ei oikeastaan tiedetä mitään.
        Kyse on konstruktiivisesta ja tarkoitushakuisesta mielikuvituksen harjoittamisesta tai itseasiassa harjoituttamisesta. Uskonnollisilla termeillä voitaisiin myös puhua suoraan noituudesta, jota uskontojen johtohahmot harjoittavat. Uskonnon harjoittaminen ohjaa ihmisen mielikuvituksen kiistatta traditioiden mukaisiin muotoihin. En suosittele yhteydenottoyrityksiä noihin aiemmassa linkissä listattuihin satoihin jumaliin tai epäjumaliin.

        Usko(nto) "jumalia ei ole" on usko(nto). Sanan "jumalia" tilalla voi olla mikä tahansa ei-fyysinen henkiolento.


      • Pesusienen-henki
        Uskonnolla-rytkyen kirjoitti:

        Usko(nto) "jumalia ei ole" on usko(nto). Sanan "jumalia" tilalla voi olla mikä tahansa ei-fyysinen henkiolento.

        Jumalia siis selvästi on olemassa mielikuvituksen tuotteina. Toisaalta uskontojen traditioiden mukaisia oletettuja jumalien vaikutuksia selvästi ei ole todennettu, koska havaitut konkreettiset ilmiöt voivat johtua myös lukemattomista muista syistä. Eli, kyllä oletus jumalista vaikuttavina tekijöinä on vähintään likimäärin taikauskoa. Ainakin suurin osa ns. jumalista selvästi on mielikuvituksen tuotteita.
        Väite: "Jumalia ei ole." viittaa tyypillisesti jumaliin siinä merkityksessä kuin ne tyypillisesti uskonnoissa on kuvattu, eli vaikutuksia aikaansaavina itsenäisinä asioina. Siinä merkityksessä jumalien todennäköisyys on havaintojen ja loogisen päättelyn perusteella niin pieni, että se lähenee olematonta, jolloin tuo väite on vähintään huomattavasti todennäköisemmin tosi, kuin sen vastakohta.
        Koska jumalista ei ole todennettua näyttöä, niin väite "Jumalia ei ole." on samantyyppinen kuin väite "Todentamattomia entiteettejä, joita kutsutaan örkeiksi ei ole.". Tuo väite ei tyypillisesti viittaa siihen, etteikö örkkejä voisi esiintyä satukirjassa tai fantasiaromaanissa kaunokirjallisina hahmoina. Jos örkit tuollaisen lukukokemuksen jälkeen tuntuvat vaikuttavan ihmiseen, niin itseasiassa kyse on siitä, että kirjailijan mielikuvitus vaikuttaa lukijaan, aivan kuten uskonnollisten kirjojen kirjoittajienkin mielikuvitus vaikuttaa.


      • Uskonnolla-rytkyen
        Pesusienen-henki kirjoitti:

        Jumalia siis selvästi on olemassa mielikuvituksen tuotteina. Toisaalta uskontojen traditioiden mukaisia oletettuja jumalien vaikutuksia selvästi ei ole todennettu, koska havaitut konkreettiset ilmiöt voivat johtua myös lukemattomista muista syistä. Eli, kyllä oletus jumalista vaikuttavina tekijöinä on vähintään likimäärin taikauskoa. Ainakin suurin osa ns. jumalista selvästi on mielikuvituksen tuotteita.
        Väite: "Jumalia ei ole." viittaa tyypillisesti jumaliin siinä merkityksessä kuin ne tyypillisesti uskonnoissa on kuvattu, eli vaikutuksia aikaansaavina itsenäisinä asioina. Siinä merkityksessä jumalien todennäköisyys on havaintojen ja loogisen päättelyn perusteella niin pieni, että se lähenee olematonta, jolloin tuo väite on vähintään huomattavasti todennäköisemmin tosi, kuin sen vastakohta.
        Koska jumalista ei ole todennettua näyttöä, niin väite "Jumalia ei ole." on samantyyppinen kuin väite "Todentamattomia entiteettejä, joita kutsutaan örkeiksi ei ole.". Tuo väite ei tyypillisesti viittaa siihen, etteikö örkkejä voisi esiintyä satukirjassa tai fantasiaromaanissa kaunokirjallisina hahmoina. Jos örkit tuollaisen lukukokemuksen jälkeen tuntuvat vaikuttavan ihmiseen, niin itseasiassa kyse on siitä, että kirjailijan mielikuvitus vaikuttaa lukijaan, aivan kuten uskonnollisten kirjojen kirjoittajienkin mielikuvitus vaikuttaa.

        Tyypillisesti "mitään ei-fyysistä ei ole"-uskovainen rakentaa karikatyyrejä kuten "pesusienen henki", "mitähän-tähän-keksisin-örkitkö" tms, ja ryhtyy sitten antaumuksen vimmalla tekemään pilkkaa siitä rakentamastaan karikatyyristä. Yhdenlaista hihhulismia sellainenkin. Mutta se kaikki pohjautuu uskoon. Se, että joidenkin todelliset kokemukset on pakko poisselittää milloin mielikuvituksena, milloin tietoisena huijauksena ties minkälaisen motiivin vuoksi, ja milloin minäkin, kertoo vain selittäjän uskonnosta: "Asia ei voi olla niinkuin jotkut sanovat sen kokeneensa. Itse asiassa eivät he edes ole niin kokeneet vaan vain kuvittelevat kokeneensa. Ja jos joku onkin kokenut, niin sellaisella kokemuksella tai havainnolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa." Eli uskonnon voimalla mennään rytkyen eteenpäin.


      • Pesusienen-henki
        Uskonnolla-rytkyen kirjoitti:

        Tyypillisesti "mitään ei-fyysistä ei ole"-uskovainen rakentaa karikatyyrejä kuten "pesusienen henki", "mitähän-tähän-keksisin-örkitkö" tms, ja ryhtyy sitten antaumuksen vimmalla tekemään pilkkaa siitä rakentamastaan karikatyyristä. Yhdenlaista hihhulismia sellainenkin. Mutta se kaikki pohjautuu uskoon. Se, että joidenkin todelliset kokemukset on pakko poisselittää milloin mielikuvituksena, milloin tietoisena huijauksena ties minkälaisen motiivin vuoksi, ja milloin minäkin, kertoo vain selittäjän uskonnosta: "Asia ei voi olla niinkuin jotkut sanovat sen kokeneensa. Itse asiassa eivät he edes ole niin kokeneet vaan vain kuvittelevat kokeneensa. Ja jos joku onkin kokenut, niin sellaisella kokemuksella tai havainnolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa." Eli uskonnon voimalla mennään rytkyen eteenpäin.

        1) Tässä on yksinkertaisesti kyse jumalien tulkintatavoista.
        2) Pesusienen-henki ei ole karikatyyri, vaan esimerkki jumalien mahdollisista ilmenemismuodoista; kuten esimerkiksi Palava-pensaskin.
        3) Jumalien ja örkkien tai vaikkapa vuorenkääpiöiden uskottavuuden samantasoisuuskaan ei ole karikatyyri vaan tosiasia, koska jossakinhan voi olla niiden ulottuvuus, josta esimerkiksi fantasiakirjailijat voivat saavat inspiraationsa kirjoitelmiinsa, aivan kuten uskonnollisten kirjoitusten kirjoittajat väittävät saavansa inspiraationsa omiin kirjoitelmiinsa jumalien ulottuvuudesta.
        4) Ovatko ne sadat ja tuhannet ns. jumalolennot, joita aiemmin listattiin ja joista useimpia lähes kaikki ihmiset nykyään pitävät selkeästi mielikuvituksen tuotteina, mielestäsi samassa merkityksessä todellisia kuin esimerkiksi sinä?
        5) Selittämisen kannalta tässä on oleellista se, että havaituille kokemuksille ja vaikutuksille on muitakin aivan yhtä uskottavia ja tietysti uskottavampiakin, syvällisempiäkin ja mielenkiintoisempiakin psykologisia tulkintoja kuin ne, mitä nuo lukuisat uskonnolliset traditiot esittävät.
        Kaikenkaikkiaan, kritisoit tuossa puheenvuorossasi lähinnä itse rakentelemiasi olkinukkeja.


      • Uskonnolla-rytkyen
        Pesusienen-henki kirjoitti:

        1) Tässä on yksinkertaisesti kyse jumalien tulkintatavoista.
        2) Pesusienen-henki ei ole karikatyyri, vaan esimerkki jumalien mahdollisista ilmenemismuodoista; kuten esimerkiksi Palava-pensaskin.
        3) Jumalien ja örkkien tai vaikkapa vuorenkääpiöiden uskottavuuden samantasoisuuskaan ei ole karikatyyri vaan tosiasia, koska jossakinhan voi olla niiden ulottuvuus, josta esimerkiksi fantasiakirjailijat voivat saavat inspiraationsa kirjoitelmiinsa, aivan kuten uskonnollisten kirjoitusten kirjoittajat väittävät saavansa inspiraationsa omiin kirjoitelmiinsa jumalien ulottuvuudesta.
        4) Ovatko ne sadat ja tuhannet ns. jumalolennot, joita aiemmin listattiin ja joista useimpia lähes kaikki ihmiset nykyään pitävät selkeästi mielikuvituksen tuotteina, mielestäsi samassa merkityksessä todellisia kuin esimerkiksi sinä?
        5) Selittämisen kannalta tässä on oleellista se, että havaituille kokemuksille ja vaikutuksille on muitakin aivan yhtä uskottavia ja tietysti uskottavampiakin, syvällisempiäkin ja mielenkiintoisempiakin psykologisia tulkintoja kuin ne, mitä nuo lukuisat uskonnolliset traditiot esittävät.
        Kaikenkaikkiaan, kritisoit tuossa puheenvuorossasi lähinnä itse rakentelemiasi olkinukkeja.

        1),4),5): Kyllä, tässä on kyse tulkinnoista. Olemme luultavasti samaa mieltä siitä (ainakin minä olen), että ihmisillä on aitoja kokemuksia, mutta he saattavat tulkita niitä tavoilla, joiden mukaan kokemuksen takana on kulttuurissa opitun uskonnon keskushenkilö. Tulkinnan ei tarvitse välttämättä olla oikea, ja ymmärtääkseni aika harvoin näissä kokemuksissa mitään erisnimiä esiintyykään. Erisnimet ovat lähes aina kokijan itsensä sinne kokemuksen jälkeen lisäämiä uskontonsa speksien mukaisesti, etenkin, jos kokijalla on uskonnollista taustaa.

        Mutta samoin kuin tietyn teistisen uskonnon uskova tulkitsee kokemuksensa omaa uskontonsa kehikon mukaisesti, niin kaiken ei-fyysisen kieltäjien kategorinen uskonnollinen tulkinta sellaisista kokemuksista taas on, että kyseessä on välttämättä harha, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Uskomus "mitään ei-fyysistä ei ole" pakottaa sellaisen tulkinnan kaikille kokemuksille.

        2),3): Kyllä noissa on kyse ihan tarkoitushakuisista karikatyyreistä, samaan tapaan kuin Lentävän spagettihirviön tapauksessa.


      • Pesusienen-henki
        Uskonnolla-rytkyen kirjoitti:

        1),4),5): Kyllä, tässä on kyse tulkinnoista. Olemme luultavasti samaa mieltä siitä (ainakin minä olen), että ihmisillä on aitoja kokemuksia, mutta he saattavat tulkita niitä tavoilla, joiden mukaan kokemuksen takana on kulttuurissa opitun uskonnon keskushenkilö. Tulkinnan ei tarvitse välttämättä olla oikea, ja ymmärtääkseni aika harvoin näissä kokemuksissa mitään erisnimiä esiintyykään. Erisnimet ovat lähes aina kokijan itsensä sinne kokemuksen jälkeen lisäämiä uskontonsa speksien mukaisesti, etenkin, jos kokijalla on uskonnollista taustaa.

        Mutta samoin kuin tietyn teistisen uskonnon uskova tulkitsee kokemuksensa omaa uskontonsa kehikon mukaisesti, niin kaiken ei-fyysisen kieltäjien kategorinen uskonnollinen tulkinta sellaisista kokemuksista taas on, että kyseessä on välttämättä harha, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Uskomus "mitään ei-fyysistä ei ole" pakottaa sellaisen tulkinnan kaikille kokemuksille.

        2),3): Kyllä noissa on kyse ihan tarkoitushakuisista karikatyyreistä, samaan tapaan kuin Lentävän spagettihirviön tapauksessa.

        1),4),5): En oikeastaan ole vielä edes puhunut fyysisyydestä tässä yhteydessä. Subjektiiviset kokemukset (tai oikeastaan havainnot) ovat todellisia. Tietyn kokemuksen tulkinta sen sijaan voi vaihdella ja tietysti vaihteleekin, koska tulkinta on konstruktiivista toimintaa, jossa kokemus suhteutetaan aiempiin subjektiivisiin kokemuksiin ja oletuksiin.
        Harha ei ole neutraali käsite ja oikeastaan se vain viittaa siihen, että kokemusten tulkinnat ovat erilaisia kuin niiden tavanomaiset tulkinnat. Toki tulkintojen kokonaisuus voi olla lisäksi loogisesti sisäisesti ristiriitainen, jolloin vaihtoehtoisen ristiriidattoman kokonaisuuden voidaan tietyssä merkityksessä perustellusti ajatella olevan vähemmän harhainen.
        Joka tapauksessa, tietyssä merkityksessä kokemusta voidaan pitää todellisempana kuin tulkintaansa, koska kokemus edeltää tulkintaansa. Esimerkiksi valon näkeminen pimeässä voidaan tulkita Jumalaksi, enkeliksi, hapenpuutteen seuraukseksi, energiaksi jne. jne.
        Jos nyt sitten halutaan selittää syitä tuohon kokemukseen, niin kyllä fysiikalla siinä selvästi on oma roolinsa, koska tuo kokemus voidaan jopa tuottaa fyysisin keinoin; kuten muuten voidaan tuottaa myös ääniä, joita jotkut ihmiset kuulevat ilman korvien käyttöä. Tietyssä merkityksessä kokemuksen tuottavia fyysisiä syitä voidaan siis jopa pitää todellisempina kuin kokemusta, mutta vain tietyssä merkityksessä, koska fyysisillä syillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä ilman, että ainakin joku kokee ne merkityksellisiksi.
        2),3): Tulkitset ne karikatyyreiksi, mutta niiden tarkoitus on tässä lähinnä vain korostaa sitä, että tarkoituksellisesta epätavanomaisuudestaan huolimatta ne voivat periaatteessa ihan yhtä hyvin olla jumalien ilmenemismuotoja joidenkin tulkinnoissa tai todellisia vaikutuksia aikaansaavia asioita jossakin ulottuvuudessa.
        Raamatun mukaan esimerkiksi Jumala siis ilmaisi itsensä Moosekselle palavasta pensaasta kuuluvana äänenä, mutta ei äänien lähteen tulkinta palavaksi pensaaksi ja edelleen Jahveksi siis tietenkään ole ainoa vaihtoehto. Yhden jumala-tulkinta voi tunnetusti olla hyvässä ja pahassa toisen naurunaihe, vaikka tai jopa etenkin jos kokemus on epätavanomainen.


      • nää_on_näitä
        Pesusienen-henki kirjoitti:

        Jumalia siis selvästi on olemassa mielikuvituksen tuotteina. Toisaalta uskontojen traditioiden mukaisia oletettuja jumalien vaikutuksia selvästi ei ole todennettu, koska havaitut konkreettiset ilmiöt voivat johtua myös lukemattomista muista syistä. Eli, kyllä oletus jumalista vaikuttavina tekijöinä on vähintään likimäärin taikauskoa. Ainakin suurin osa ns. jumalista selvästi on mielikuvituksen tuotteita.
        Väite: "Jumalia ei ole." viittaa tyypillisesti jumaliin siinä merkityksessä kuin ne tyypillisesti uskonnoissa on kuvattu, eli vaikutuksia aikaansaavina itsenäisinä asioina. Siinä merkityksessä jumalien todennäköisyys on havaintojen ja loogisen päättelyn perusteella niin pieni, että se lähenee olematonta, jolloin tuo väite on vähintään huomattavasti todennäköisemmin tosi, kuin sen vastakohta.
        Koska jumalista ei ole todennettua näyttöä, niin väite "Jumalia ei ole." on samantyyppinen kuin väite "Todentamattomia entiteettejä, joita kutsutaan örkeiksi ei ole.". Tuo väite ei tyypillisesti viittaa siihen, etteikö örkkejä voisi esiintyä satukirjassa tai fantasiaromaanissa kaunokirjallisina hahmoina. Jos örkit tuollaisen lukukokemuksen jälkeen tuntuvat vaikuttavan ihmiseen, niin itseasiassa kyse on siitä, että kirjailijan mielikuvitus vaikuttaa lukijaan, aivan kuten uskonnollisten kirjojen kirjoittajienkin mielikuvitus vaikuttaa.

        Pesusienen henki myöntää että on olemassa ei fyysistä eli on olemassa mielikuvat.
        Mitä muuta voi olla missään koskaan kuin mielikuvat. Vaikkapa rautakanki. Kun otat sen käteen vaikkapa silmät peitettynä mitä muuta saat kuin mielikuvan, mielikuvituksesi avulla. Jos olet rautakangen vieressä silmät avoinna mitä muuta sinulla on kuin mielipide olen rautakangen vieressä. Onko tämä mielikuva nyt ainoastaan mielikuvituksen tuotetta.

        Voisiko ajatella mitä ajattelee jotta tietäisi ajatuksensa. Vai onko vain mielikuvituksensa vietävänä
        Onko se OLEMASSA mikä on mielessä tai missä se on ellei mielessä.
        Koomikko auttaa; ajattele mitä sanot muutoin saatat sanoa mitä ajattelet.


      • Pesusienen-henki
        nää_on_näitä kirjoitti:

        Pesusienen henki myöntää että on olemassa ei fyysistä eli on olemassa mielikuvat.
        Mitä muuta voi olla missään koskaan kuin mielikuvat. Vaikkapa rautakanki. Kun otat sen käteen vaikkapa silmät peitettynä mitä muuta saat kuin mielikuvan, mielikuvituksesi avulla. Jos olet rautakangen vieressä silmät avoinna mitä muuta sinulla on kuin mielipide olen rautakangen vieressä. Onko tämä mielikuva nyt ainoastaan mielikuvituksen tuotetta.

        Voisiko ajatella mitä ajattelee jotta tietäisi ajatuksensa. Vai onko vain mielikuvituksensa vietävänä
        Onko se OLEMASSA mikä on mielessä tai missä se on ellei mielessä.
        Koomikko auttaa; ajattele mitä sanot muutoin saatat sanoa mitä ajattelet.

        Varsin syvällisiä kysymyksiä. Tyypillinen mielikuva tyypillisestä rautakangesta on vain oletettu keskimääräisen rautakangen abstrakti kuvaus, koska tuo mielikuva ei kuvaa kuin osan havaittavissa olevista konkreettisista rautakangista, joilla voi ainakin useimpien mielestä tietysti olla todellisia vaikutuksia. Toisaalta, jos kukaan ei noita vaikutuksia havaitse, niin niillä ei oikeastaan ole merkitystä, kuten jumalienkaan oletetuilla vaikutuksilla ei ole merkitystä, jos niitä ei havaita.
        Kaikenkaikkiaan keskimääräisestä rautakangestakin voi muodostua myös muita, tarkempiakin kuvauksia kuin tietty ennalta oletettu mielikuva. Eri ihmisten käsitykset tyypillisestä rautakangesta voivat myös vaihdella ja tietysti tarkempikin tietyn rautakangen silmämääräiseen havainnointiin perustuva mielikuva on vain osittainen kuvaus, koska se kuvaa vain rautakangen pintakerrosta.
        Myös muistikuvat rautakangen tai jumalien ominaisuuksista voivat vaihdella riippuen siitä, kuinka kauan niiden havainnoinnista on kulunut aikaa. Myös rautakangen tai jumalien ominaisuudet voivat olla muuttuneet; rautakanki voi esimerkiksi olla ruostunut tai jumala kuollut. Mittauksilla päästään ainakin vähän ja mahdollisesti paljonkin tarkempaan kuvaukseen, mutta niilläkin on aina rajoitteensa, ensinnäkin mittaustekniikkaan ja viimekädessä mittausten mitattavaa kohdetta muuttaviin kvanttimekaanisiin vaikutuksiin liittyen.
        Tiettyä mielikuvaa rautakangesta voidaan pitää sen konstruktiivisena approksimaationa vaikka se ei tyypillisesti olekaan samaan tapaan alun perin tarkoituksellisesti kokoonkursittu asia kuin esimerkiksi pappien tulkinnat jumalista. Tietysti mielikuvia jumalistakin voidaan perustellusti pitää vain osittaisina jumalien kuvauksina.
        Joillekin tietynlainen mielikuva tietystä jumalasta voi ilmeisesti muodostua ilman tietoista konstruointiakin esimerkiksi vain kuulemalla jumalan nimen tai ainakin toistelemalla sitä loputtomasti. Jumalan nimen kuuleminen voi siis olla samankaltainen heräte kuin kellon kilahdus onnistuneesti koulutetulle Pavlovin koiralle, kouluttajina vain silloin toimivat Pavlovin sijasta papit.
        Ilmeisesti nimenomaan tietynlaisen mielikuvan muodostumisen vakioisuus liittyy sen muodostumisten aiempaan määrään ja toistoon ja ennestään tietyllä tavalla tulkitut asiat tulkitaan todennäköisemmin sillä tavalla joilla ne on tulkittu aiemminkin. Tulkintojen vakioisuuden hyöty esimerkiksi rautakangen tapauksessa on siinä, että tietojenkäsittely on yksinkertaisempaa kuin jos kuvaus olisi käytännön tyypillisten rautakangen käyttötapojen kannalta tarpeettoman tarkka.
        Vakioisuuden hintana jumalien tapauksessa on tulkintojen vapauden menetys papeille, jotka päättävät sen mitä jumalat ovat ja ottavat lisäksi maksun ns. palveluksistaan, joilla nuo tulkinnat saadaan pidettyä ns. turvallisesti heidän päätöksiensä mukaisina.


    • Miksi etsit omaa käsitystäsi ulkopuoleltasi.
      Moni muu on myös etsinyt :
      Lähdekenttä - David Wilcock‎
      www.adlibris.com/verkkokirjakauppa‎
      En ole kirjakauppias lukija kyllä. Myös puhutaan kaukovaikutuksesta. Pidän näitä ajatuksia viitteinä siitä että kaikkea ei ole vielä keksitty. Näissä ei ehkä lainkaan esiinny sanaa Jumala.
      Myös se uskoo joka on olemassa. Kuka mihinkin, nimikkeet vaihtelee.

    • 12_13

      Raamatun mukaan Jumala on rakkaus. Ei rakkaus minun mielestäni piileksi, vaikka suurin osa näyttää hylänneen Hänet.

      "…rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
      1 Joh. 4:7-8

      http://www.kolumbus.fi/r.berg/Jumala.html

    • ValtioSenJatkeee

      Mielikuvitusolento keksittiin että voitaisiin sysätä tälle kaikki vastuu tästä kaikesta paskasta jonka ihmiset tekee.....

      • no.onpas.hurjaa

        Niinkö sulla...??


    • Suomalainenperk

      Kaikissa ihmisissä on hyvä ja paha. Niitten tasapainossa pitäminen on vaan ihmisen asia. Uskonnot on vaan keksineet rahastaa näillä asioilla. Ja se jatkuu niin kauan kun ihmisen tyhmyys jatkuu. Onneksi on olemassa kirkkoja niin paljon että tyhmien rahat mahtuu niihin.

    • OneGod

      Jumala piileskelee siksi että jos hän näyttäytyisi kaikille samaan aikaan ihmiset kuolisivat paniikki kohtaukseen kun eivät uskoneet.

      Sen sijaan on nykyään alkanut aika rajullakin syötöllä "heräämään" ihmisiä korkeammalle voimalle.
      On Jumala kokemuksia ,on valaistuneita alkanut tulemaan, jne...
      Kohta ihmiset kestävät Jumalan näyttäytymisen:)

      Sinut tietäen paskantaisit housuihisi kun tämä tuleminen koittaisi liian aikaiseen:D
      Sinä et usko taikka et ole kokenut mitään suurempaa?
      Koska jo pienikin suuremman kokeminen saa sinut sekin sekaisin niin miksi haluat heti kohdata Jumalan koska tiedät syvällä itsessäsi että sinusta ei ole siihen ?

      • OneGod

        Vai onko sinusta siihen? Häh?


      • OneGod

        Ainiin...Ainut este Jumalan kokemiselle on sinun pääsi . "Turvaverkkoja" täynnä oleva pääsi , se "suojelee" sinua totuudelta jota et kestäisi :)

        Etsivä löytää , kop kop ja ovi avataan.

        Totuus vie Jumalan tuntemukseen.


      • ta1vaallinenlutkuttaja

        Taitaaa ne paskat olla siellä teikäläisen housuissa :) Korvien välissä kun näyttää mellastavan ne paimentolaismiehen keksimät jumalat, saatanat, henget ja ties mitkä :)


      • OneGod
        ta1vaallinenlutkuttaja kirjoitti:

        Taitaaa ne paskat olla siellä teikäläisen housuissa :) Korvien välissä kun näyttää mellastavan ne paimentolaismiehen keksimät jumalat, saatanat, henget ja ties mitkä :)

        Kenties, siltä tosiaan on välillä tuntunutkin mutta ei se muuta sitä asiaa että jumalalliset luonteen piirteet ylläpitää elämää tällä planeetalla.
        Saatana sanana tarkoittaa pahan vaikutusta ihmisessä. Suurin ja näkyvin on ahneus.

        Ihminen kyentyy toimimaan kuin demoni...onhan demonit itsensä ihmisen keksimiä. Onhan näitä demonisia ihmisiä vaikka kuinka. Ja kohti tuhoa mennään vauhdilla kokoajan.

        Henki alkaa vioittumaan ihmisessä heti kun hänelle aletaan opettamaan toisten näkemyksiä sekä "totuuksia" .pahimmat opettajat ovat yleensä vanhemmat.

        En ole syönyt sieniä koskaan mutta olen kuullut että ihmiset tuolloin ovat nähneet kuolleita sukulaisiaan jne . Joten onko henkiä ja minkälaisia erilaisia ,en tiedä muuta kuin elävien hengistä. ..Ovatko hereillä vaiko nukuksissa.


      • OneGod
        ta1vaallinenlutkuttaja kirjoitti:

        Taitaaa ne paskat olla siellä teikäläisen housuissa :) Korvien välissä kun näyttää mellastavan ne paimentolaismiehen keksimät jumalat, saatanat, henget ja ties mitkä :)

        Vai Meinaatko että sinä ylläpidät elämää planeetallamme?


      • onhanseniinkin
        OneGod kirjoitti:

        Vai Meinaatko että sinä ylläpidät elämää planeetallamme?

        Sikäli kyllä pidän/pidämme yllä että sinulle/minulle ei olisi elämää maapallolla ellemme olisi sitä kokemassa. Eikä se näinollen olisi mielessämme


      • OneGod
        onhanseniinkin kirjoitti:

        Sikäli kyllä pidän/pidämme yllä että sinulle/minulle ei olisi elämää maapallolla ellemme olisi sitä kokemassa. Eikä se näinollen olisi mielessämme

        Omaa kokemustamme pidämme yllä hyvällä taikka pahalla .
        Joko vastaan taikka puolesta.
        Elätkö täysin harmoniassa kaikkeuden kanssa? Silloin voit sanoa ylläpitäväsi elämää täällä :)
        Yksi kaltaisesi oli Jeesus esimerkiksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe